Mistä se saattoi johtua ? Nukuin yöllä ja kävi niin että henki ei kulkenut. Tuosta on aikaa 16 vuotta ja olin tuolloin 106kg;a painava ja 175cm pitkä. Epäilin ylipainoa syyksi. Kun aloin laihduttaa niin tuollaiset menivät pikkuhiljaa ohi. Pelottavin oli se kun ei hengitys enää kulkenut 10-20 sekuntiin että isä heräsi ponkaisi sängystä apuun ja alkoi pätkiä mua selkään jotta tokenin ja sitten hengitys tuli takaisin. Mitä jos en olisi saanu apua isältä niin olisinko enää tässä?
Mä aluksi epäilin paniikkikohtausta että yöllä nukkuessani olisin saanu paniikkikohtauksen mutta käsittääkseni se ei voi olla paniikkikohtaus jos hengitys lakkaa kokonaan vai onko näin?
En mennyt lääkäriin vaan aloin itse tekeen elämäntapamuutoksia eli poistin ylenpalttisen herkkujen syömisen ja pienensin ateriakokoa ja laihdutin parissa vuodessa 106kg:sta 80kg kiloon.
Pelottava kokemus kun henki ei kulkenut enää
48
174
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
Olisko sulla ollut uniapnea?
- Anonyymi00002UUSI
voiko runsas ylipaino aiheuttaa uniapnean??
- Anonyymi00003UUSI
Anonyymi00002 kirjoitti:
voiko runsas ylipaino aiheuttaa uniapnean??
alimmillaan painon sain 80 kiloon mutta parin vuoden aikana noussut noin 8-10 kg:a paino mulla. Lihasmassan muodossa suurin osa tosin tullut tiukan punttiennoston ja muun liikunnan seurauksesta koska liikunta lisää myös minulle elopainoa. Toki vatsassa on hieman kokoa että ei se mikään iso maha ole mutta kyllä se vähän pienempi voisi vielä olla toki mutta mahassakin oleva on enimmäkseen raskasta lihasmassaa koska testasin omaa ja isäni vatsaa niin isäni vatsa on höllyvää ja kevyttä selluliittiläskiä kun taas mun vatsa on kivikovaa lihasmassaa joka painaa paljon. Isä myös heilutteli jalkojani kun hän ravisteli niitä juoksuvetojen jälkeen niin hän sanoi että mun jalat painaa melkein tuhat kiloa että niin raskailta tuntui että heitti hieman huumoria mutta kertoi niiden olevan tosi painavat. Ymmärrän syyn painaviin jalkoihin; vuosikausien punttien nostelu ja mulla on pikajuoksu-taustaa eli vuosien 2003-2008 aikana pikajuoksua kilpatasolla harrastin. Parina kautena olin ihan SM-tason juoksija. En vain koskaan kilpailuissa saanut samaa tulosta kuin treeneissä joten kyllästyin siihen ja lopetin pikajuoksemisen jo hyvin nuorena.
- Anonyymi00004UUSI
isäni oli tekeny havaintoja kun oli kuullut vuosien 2010 aikana mun nukkumista että hengitys oli ollu yön aikana katkonaista välillä sekä isoa kuorsausta . Monta kertaa pomppasin aina sängystä kun en saanut oikein happea ulos että tuo yksi kerta oli kaikkein pelottavin kokemus.
Onneksi meni ohi. - Anonyymi00012UUSI
"Olisko sulla ollut uniapnea?"
Tai kurkunpäänsalpaus.
https://hoito-ohjeet.fi/fi/Ohjepankki/VSSHP/Kurkunpään salpautuminen.pdf - Anonyymi00013UUSI
Anonyymi00012 kirjoitti:
Tai kurkunpäänsalpaus.
https://hoito-ohjeet.fi/fi/Ohjepankki/VSSHP/Kurkunpään salpautuminen.pdflinkki ei toimi mutta voin itteki toki googlettaa tuon.
- Anonyymi00014UUSI
Anonyymi00012 kirjoitti:
Tai kurkunpäänsalpaus.
https://hoito-ohjeet.fi/fi/Ohjepankki/VSSHP/Kurkunpään salpautuminen.pdfnoihi aikoihin 2010 mulla siis saattoi olla uniapnea ti kurkunpäänsalpaus ja noihin aikoihin isäni pomolla ilmeni uniapnea ja meni hoitoon.
Uniapneaan eikö siihen voi kuolla?Oliko joku julkkis joka kuoli siihen?? - Anonyymi00018UUSI
Anonyymi00013 kirjoitti:
linkki ei toimi mutta voin itteki toki googlettaa tuon.
https://hoito-ohjeet.fi/fi/Ohjepankki/VSSHP/Kurkunpään salpautuminen.pdf
Tässä linkki uudestaan, minulla se toimii, nutta niin kuin totesit, tietoa asiasta löydät toki googlettamalla.
- Anonyymi00005UUSI
en oo koskaan ollu mikään kevyt vaan elopainoa ollu että silloin pikajuoksuaikoinakin olin yksi raskastekoisimpia pikakiitureita että voimaa on aina ollu kuin pienessä kylässä.
Ylipaino-ongelmat ja nuo öiset hengitysvaikeudet alkoi sitten pikkuhiljaa ilmetä kun lopetin pikajuoksemisen. Paino alkoi nousta kun esim SSRI-lääkkeeni aiheutti painonnousua sekä runsas syöminen että ruokahalu kasvoi SSRI-lääkkeiden myötä eikä liikunta paljoa auttanut kun annoskokoni oli tarpeettoman suuret että söin yhtä paljon ruokaa kuin kilpailuaikoina mikä oli iso virhe koska liikunnan määrä ei ollu samaa kuin kilpaurheiluaikoina jonka seurauksesta turposin vuodessa 15 kiloa ja siitä seuraavana vuotena turposin lisää 10kg;a että kyllä siinä oli ahdistavaa olla kun oli niin lihavassa tilassa.
Mietimme kyllä isukin kaa silloin että öiset hengityskatkot saattoi johtua ylipainosta tai uniapneasta.
En usko että koskaan pystyisin laihduttamaan itseäni kevyeksi koska mulla on massageenit. Esim liikunta aiheuttaa minulle usein painonnousua koska lihas kasvaa. Kaikkein paras olisi tilanteeni jos olisin 10 tai 15kg kevyempi. En vain onnistu siinä koska on massageenit.- Anonyymi00006UUSI
tälläkin hetkellä noin 90kg painavana koen että voin sairastua uudelleen tuohon jota sairastelin vuonna 2010 että riski kasvaa sairastua siihen uudelleen jos paino alkaa vielä tuosta nousemaan että kun mittani ovat 175cm ja 90kg niin riski siihen voi kasvaa mutta kuten aiemmin sanoin niin 90kg;stani suurin osa koostuu raskaasta lihasmassasta että en välttämättä olisi nyt huolissani mut on se joskus pelottanut että mitä jos se sama alkaa uudelleen vaivata. Silloin menen kyllä lääkäriin että silloin en menny lääkäriin mutta nyt kyllä menisin jos alkaa samat vaivat tulla.
Oon tehny 2 vuoden aikana kaikkeni painonpudotuksen etehen mutten ole saanu aikaiseksi yhtään mitään . Päinvastoin liikunta on nostanut painoa. Ruokavalioni ja ateriarytmini on tai pitäs olla kunnossa mutta en sittenkään varma onko se kunnossa koska iltaisin on minulla usein kiljuva nälkä että varmaan oon tehny sen virheen että aamupala ja kello yhdentoista ateriat on olleet liian pieniä aterioita että etenkin aamupala pitäs olla kuulemma tukeva ettei tule iltasyömistä koska iltasyöminen on kaikkein pahinta painon kannalta/&terveyden kannalta.
nyt oonkin muutaman päivän aamupalalla syönyt enemmän ruokaa. Huomasin eilen illalla ettei ollutkaan enää illalla kova näläkä.
Oon huomannut myös nyt yhden kuukauden aikana muutoksia että maha on pienentynyt ja kyljessä olevat pienet rasvamäärät myös pienentyneet. Jalat myös pienentyneet kun farkut meni paremmin jalkaan. Housut meinaa myös pudota jaloista että nyt oon kyllä saanu jotain aikaiseksi että ehkä tää painonpudottaminmen vaatii vain lehmänhermoja =)
meinasin jo luovuttaa äskettäin että emmä enää jaksa. Sitten kävin puntarilla niin eipä se paino ollutkaan pudonnut paljoa niin mä ihmettelin sitä mutta huomasin kyllä kehossa muutoksia. Toki hyvä asia kun läskin tilalle tulee lihasta koska minulle lihasta tulee herkästi läskin tilalle jos kuntoilen.
Tänään ylämäkeen poljin pyörällä kovaa vauhtia ja yhden pitkän suoran vastatuuleen kovaa vauhtia. Meinas hapettaa että tuli tukehtumistunne. - Anonyymi00007UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
tälläkin hetkellä noin 90kg painavana koen että voin sairastua uudelleen tuohon jota sairastelin vuonna 2010 että riski kasvaa sairastua siihen uudelleen jos paino alkaa vielä tuosta nousemaan että kun mittani ovat 175cm ja 90kg niin riski siihen voi kasvaa mutta kuten aiemmin sanoin niin 90kg;stani suurin osa koostuu raskaasta lihasmassasta että en välttämättä olisi nyt huolissani mut on se joskus pelottanut että mitä jos se sama alkaa uudelleen vaivata. Silloin menen kyllä lääkäriin että silloin en menny lääkäriin mutta nyt kyllä menisin jos alkaa samat vaivat tulla.
Oon tehny 2 vuoden aikana kaikkeni painonpudotuksen etehen mutten ole saanu aikaiseksi yhtään mitään . Päinvastoin liikunta on nostanut painoa. Ruokavalioni ja ateriarytmini on tai pitäs olla kunnossa mutta en sittenkään varma onko se kunnossa koska iltaisin on minulla usein kiljuva nälkä että varmaan oon tehny sen virheen että aamupala ja kello yhdentoista ateriat on olleet liian pieniä aterioita että etenkin aamupala pitäs olla kuulemma tukeva ettei tule iltasyömistä koska iltasyöminen on kaikkein pahinta painon kannalta/&terveyden kannalta.
nyt oonkin muutaman päivän aamupalalla syönyt enemmän ruokaa. Huomasin eilen illalla ettei ollutkaan enää illalla kova näläkä.
Oon huomannut myös nyt yhden kuukauden aikana muutoksia että maha on pienentynyt ja kyljessä olevat pienet rasvamäärät myös pienentyneet. Jalat myös pienentyneet kun farkut meni paremmin jalkaan. Housut meinaa myös pudota jaloista että nyt oon kyllä saanu jotain aikaiseksi että ehkä tää painonpudottaminmen vaatii vain lehmänhermoja =)
meinasin jo luovuttaa äskettäin että emmä enää jaksa. Sitten kävin puntarilla niin eipä se paino ollutkaan pudonnut paljoa niin mä ihmettelin sitä mutta huomasin kyllä kehossa muutoksia. Toki hyvä asia kun läskin tilalle tulee lihasta koska minulle lihasta tulee herkästi läskin tilalle jos kuntoilen.
Tänään ylämäkeen poljin pyörällä kovaa vauhtia ja yhden pitkän suoran vastatuuleen kovaa vauhtia. Meinas hapettaa että tuli tukehtumistunne.uniapnea voidaan tutkia. Mene ravitsemusterapeutille jos et osaa syödä
- Anonyymi00009UUSI
Anonyymi00007 kirjoitti:
uniapnea voidaan tutkia. Mene ravitsemusterapeutille jos et osaa syödä
Kyllä aikuisen 44 vuotiaan pitäs osata syyä että oon vitsaillu isälle siitä että on se nyt noloa ettei 44v osaa syyä että miten voi olla vaikiaa ettei ossaa syyä (itkunaurua ) mutta kuten kerroin niin nyt ,muutaman päivän ajan oon oppinut syömään järkevämmin kun sain hyvästä lähteestä tietoa miten kannattaa syyä /välttää iltasyöminen.
Asia on siis kunnossa nyt.
Oon miettiny joskus toki aiemmin ravitsemusterapeuttia. Otin kuukausi sitten sähköpostitse myös yhteyttä Pippa laukkaan koska hänellä varmasti on tietoa asiaan miten syyä. En varma onko pippa laukka ravitsemusterapeutti.
- Anonyymi00008UUSI
Ettei tuu minusta vaikutelmaa etten mee sairaalaan, ei se ihan täysin pijä paikkaansa.
Oon käyny tutkimuksissa kun alkoi ilmetä pyörtymisiä vuonna 2020 ja sydänrytmihäiriöitä ja liikunnan seurauksesta pari kertaa tosi pahat hengitysvaikeudet että noin 1-2 minuutin ajan oli tunne että tukehtuu että soitin hätänumeroon ja piti mennä asfaltille makaamaan ihan. Molemmat siis liikunnan seurauksesta kun otin pari lujaa vetoa. Nykyäänkin kevytkin liikunta aiheuttaa hengitystiehyissä tukkoisuutta. Veikkaisin ylikuntoa. Ei ne kuitenkaan mitään muuta minusta löytäneet kuin paniikkihäiriön.
Minusta kun tuntuu että lääkäri ei osannut löytää minusta muita sairauksia silloin. Kävin esim EKG:ssa. YLi vuosi sitten mulla oli hankaluuksia rytmihäiriöiden kanssa ja sydän hakkasi vuoteessa nukkumahetkellä jonkun aikaa niin lujaa että oli hankala olla. Soitin hätänumeroon. En saanut apua .
Isä sai avun että kun hänellä tuli rytmihäiriöitä ja sydän alkoi heiketä niin paljon niin pääsi varjokuvaukseen. Mun kohdalla ei niin vakavasta kyse. Ne kyllä hoitajat tiesi ettei mulla sama kuin isällä.
2010 vuonna oli siis öisiä hengitysvaikeuksia ja luulisin niiden johtuneen runsaasta ylipainosta jotka sain pois laihduttamalla. - Anonyymi00011UUSI
unitilassa olevia hengityskatksoksia ei siis enää ole ollu vuoskausiin mutta sitten liikunnan seuraukeksesta niitä voi tulla että välillä ihan pienikin kevyt liikunta voi aiheuttaa semmosen tilan mutta ei ole 5-6 vuoteen ollut semmosta vakavaa kohtausta lenkkipolulla että oisin ihan olul niin hankalassa tilassa että meinaa että ei saa vain happea yksinkertaisesti että 1-2minuuttia on jossain paniikkitilassa hieman että mitä nyt pitää tehdä että tunne on kauhea kun kaksi kertaa oon kokenu sen tilan.
Mä ruukaan liikuntaa harrastaa ettei paino nouse kun koska minulla on massageenit(lihasmassa kasvaa ) ja lihomisgeenit myös. Lisäksi ruoansyöminen pitää olla tarkkaa ettei saa ylensyyä muttei saisi myöskään syyä liian vähän.
Nyt siis noin viikon ajan tuntuu että oon löytäny syömiseen tasapainon.
Saa nähä sitten miten se jatkuu. Täällä palstalla saatan siitä kertoa lisää tulevaisuudessa miten tää tilanne etenee.
Pippa laukalle joo lähetin sähköpostia muttei ole vastannut. Varmaan hänelle tulee sähköposteja niin paljon ettei voi kaikille vastata.
en koe nyt tarpeellisena menhä ravitsemusterapeutille koska uskoisin löytäneeni tasapainon syömisee.- Anonyymi00015UUSI
Et sä muuta löytänyt kuin Pippa Laukan. Jos hänen vastaanotolle haluat mennä niin sinun pitää varata hänelle aika. laitoit sä hänelle sähköpostia meiliosoitteeseen joka koskee valmennusta ja luentoja?
- Anonyymi00016UUSI
Anonyymi00015 kirjoitti:
Et sä muuta löytänyt kuin Pippa Laukan. Jos hänen vastaanotolle haluat mennä niin sinun pitää varata hänelle aika. laitoit sä hänelle sähköpostia meiliosoitteeseen joka koskee valmennusta ja luentoja?
en muista mihin lähetin viestiä . oon vähän avuton nykytekniikan ja asioiden parissa.
- Anonyymi00017UUSI
Anonyymi00015 kirjoitti:
enkä aina hae apuakaan että oon vähän jäärä välillä mut oon toki keskipitkän elämäni aikana hakenut sitä apuakin (sairaalat) mutta välillä empä ole mennyt omaa jääräpäisyyttäni ja peräänantamattomuuttani mutta tyhmäähän se on koska esim uniapnea jos se olis mulla ollu silloin 2010 ja oisin jäänuyt 106 kiloiseksi etten olis laihduttanu niin tietääkseni uniapneaan voi kuolla.
- Anonyymi00019UUSI
Anonyymi00015 kirjoitti:
en aikonu hakkee pipan vastaanotolle että ihan sähköpostitse saada häneltä tietoa jossa hän kertoo minulle syömisestä ja painonhallinnasta&pudottamisesta.
Se miksi välillä älyllisesti elämäni aikana oon kompuroinut asioissa johtuu varmasti siitä kun mulla on todettu 5-vuotiaana hahmotushäiriö, kömpelyys ja motorisia ongelmia. Kyllä ne välillä näkyy arjessani. - Anonyymi00020UUSI
Anonyymi00015 kirjoitti:
on ollu mt-ongelmia myös paljon elämäni aikana. En saa myöskään aikaiseksi asioita tapahtuvan että kaikki pyörii täällä kotona oleskeluun ja liikuntaan että koen ettei minua kukaan kaipaa missään ja koen etten osaakaan tehdä oikein mitään etten ole löytäny koskaan paikkaani yhteiskunnassa ja enkä kestäkään työntekoa että työnteosta kuormitun ensimetreillä ja ollut itteni kaa hukassa melkein pikkulapsesta asti ihan.
koulukiusatuksi jouduin myöös joka päivä 10 vuoden aikana joka ei helpottanu tilannettani että näin vois sanoa mutta synnyin tähän maailmaan myös erilaisempana. Erilaiset&erikoiset aivot.
Mt-ongelmien takia en välttämtätä ole aina jaksanu hakea myöskään apua jos on ollu fyysistä sairastelua. Henkistä sairastelua niin oon hakenut nyt apua ja käyn terapiassa. - Anonyymi00021UUSI
Anonyymi00020 kirjoitti:
on ollu mt-ongelmia myös paljon elämäni aikana. En saa myöskään aikaiseksi asioita tapahtuvan että kaikki pyörii täällä kotona oleskeluun ja liikuntaan että koen ettei minua kukaan kaipaa missään ja koen etten osaakaan tehdä oikein mitään etten ole löytäny koskaan paikkaani yhteiskunnassa ja enkä kestäkään työntekoa että työnteosta kuormitun ensimetreillä ja ollut itteni kaa hukassa melkein pikkulapsesta asti ihan.
koulukiusatuksi jouduin myöös joka päivä 10 vuoden aikana joka ei helpottanu tilannettani että näin vois sanoa mutta synnyin tähän maailmaan myös erilaisempana. Erilaiset&erikoiset aivot.
Mt-ongelmien takia en välttämtätä ole aina jaksanu hakea myöskään apua jos on ollu fyysistä sairastelua. Henkistä sairastelua niin oon hakenut nyt apua ja käyn terapiassa.Jos sinä haluat ajan pippa laukalle niin varaa hänelle aika. Sinä olet hänelle laittanut sähköpostia osoitteeseen joka koskee valmennusta ja luentoja. ja hän ei ole sen takia sinulle vastannut. On muitakin lääkäreitä kuin Pippa Laukka jos tarviit lääkärin arviota. Ihmeellistä että Pippa Laukka tulee ekana mieleen kun mietit lääkärille menoa.
- Anonyymi00022UUSI
Anonyymi00019 kirjoitti:
en aikonu hakkee pipan vastaanotolle että ihan sähköpostitse saada häneltä tietoa jossa hän kertoo minulle syömisestä ja painonhallinnasta&pudottamisesta.
Se miksi välillä älyllisesti elämäni aikana oon kompuroinut asioissa johtuu varmasti siitä kun mulla on todettu 5-vuotiaana hahmotushäiriö, kömpelyys ja motorisia ongelmia. Kyllä ne välillä näkyy arjessani.Mene ravitsemusterapeutille jos tarvitset ohjeita syömiseen. Äskön sanoit että syömisesi on tasapainossa ja nyt sanot että tarviit neuvoja syömiseen. varaa hänelle aika jos tarviit lääkärin neuvoja, Hän ei pidä vastaan ottoa sähköpostin välityksellä.
- Anonyymi00023UUSI
Anonyymi00022 kirjoitti:
Mene ravitsemusterapeutille jos tarvitset ohjeita syömiseen. Äskön sanoit että syömisesi on tasapainossa ja nyt sanot että tarviit neuvoja syömiseen. varaa hänelle aika jos tarviit lääkärin neuvoja, Hän ei pidä vastaan ottoa sähköpostin välityksellä.
sori epäselvyys mitä kirjootin. Eiköhän syömiseni ole nyt tasapainossa. 4-5 päivää ollut paremmassa tasapainossa.
Minä kun luulin että Pippa laukka vastaa minulle sähköpostin kautta ja antaa neuvoja tyhmä minä ! No ei ihme minulla on hahmotushäiritötila aivoissani joka todettu kun olin 5-vuotias. En mä osaa käyttää myöskään omakantaa kun mua kehoitettiin käyttämään sitä palvelua niin pääsin kylläkin kirjautumaan sisään mutten siitä eteenpäin osannut mennä etsimään verikoetuloksiani.
Ei ole helppoa kun ei ole syntynyt perusälykkääksi&normaaliksi. Epäreilua kun jotkut syntyhetkellä syntyy tällaisiksi kuten minä.
Telkkarista tuttu pippa Laukka jonka ohjelmia kun oon katsonut, on antanut älykkään vaikutelman että olin hänen kanssaan esim samaa mieltä leivästä kun hän sanoi että ruisleipääkään ei pijä kartella ja paljon muitakin hyviä pointteja Pippa kertonut. - Anonyymi00024UUSI
Anonyymi00022 kirjoitti:
Mene ravitsemusterapeutille jos tarvitset ohjeita syömiseen. Äskön sanoit että syömisesi on tasapainossa ja nyt sanot että tarviit neuvoja syömiseen. varaa hänelle aika jos tarviit lääkärin neuvoja, Hän ei pidä vastaan ottoa sähköpostin välityksellä.
En mä nyt ole menossa ravitsemusterapeutille. Otin sen puheeksi isälle ja isä suuttui minulle sanomalla "olet sopusuhtainen niin ne nauravat sinulle jos menet sinne että ne palauttaa sut takaisin , olet terve mies".
Isän kommentti myös aiheutti sen etteipä sitten paljoa kiinnosta enää ehkä lähteä sinne.
Isä ja minä asumme kahdestaan. Olen 44-vuotias enkä ole ihan terve ihminen henkisesti.
Isän kanssa ruokavalioo viilattu viime aikoinan kasvis-kalapainotteiseksi. Pakko koska isälle piti tehä vuosi sitten pallolaajennus(sydän&verisuonisairaudet) ja piti tehdä alle kuukausi sitten toinen sama operaatio että kyllä oon ittekin huolestunut että jos sikäli mikäli olen ylipainoinen en osaa sanoa kuinka paljon niin että pelottaa minuakin sydän-ja verisuonitaudit ja sen takia otimme itteämme niskasta kii ja alettiin syyä eri ruokaa ja eri tekniikalla.
Aiemmin olimme syöneet aamuisin liian pienen aamupalan. Virhe!
Luin luotettavasta lähteestä ja katsoin uutiset (päämedia luotettava lähde) josta sain tietoa myös. - Anonyymi00025UUSI
Anonyymi00023 kirjoitti:
sori epäselvyys mitä kirjootin. Eiköhän syömiseni ole nyt tasapainossa. 4-5 päivää ollut paremmassa tasapainossa.
Minä kun luulin että Pippa laukka vastaa minulle sähköpostin kautta ja antaa neuvoja tyhmä minä ! No ei ihme minulla on hahmotushäiritötila aivoissani joka todettu kun olin 5-vuotias. En mä osaa käyttää myöskään omakantaa kun mua kehoitettiin käyttämään sitä palvelua niin pääsin kylläkin kirjautumaan sisään mutten siitä eteenpäin osannut mennä etsimään verikoetuloksiani.
Ei ole helppoa kun ei ole syntynyt perusälykkääksi&normaaliksi. Epäreilua kun jotkut syntyhetkellä syntyy tällaisiksi kuten minä.
Telkkarista tuttu pippa Laukka jonka ohjelmia kun oon katsonut, on antanut älykkään vaikutelman että olin hänen kanssaan esim samaa mieltä leivästä kun hän sanoi että ruisleipääkään ei pijä kartella ja paljon muitakin hyviä pointteja Pippa kertonut.Sairaanhoitaja sanoi minulle noin puoli vuotta sitten "olet sopusuhtainen" niin kai sitten mun pitäs uskoa häntä kun hän kerta sanoi noin ettei minulla ehkä sittenkään ole paino-ongelmia kun sanoi noin.
Nyt noin 4-5 päivää syönyt aina tukevan aamupalan. Ei ole illalla kiljuva nälkä enää.
Eräs henkilö sanoi ettei kannata puntarilla käydä turhia että joskus kun käy niin se riittää että pääasia hänen mielestä että syö hyvin ja välittää itsestään.
Minä kun saatan ahdistua puntarilla käymisestä. Jos esim tuloksia parempaan ei ole tullut. Minä aiemmin mainitsin massageenit että kun minulla on massageenit niin minulle liikunnan kautta tulee lihasmassaa joka lisää elopainoa.
Uniapnea tai kurkunpäänsalpaus joka mulla saattoi joskus olla , meni ohi ja uskoisin syyn olevan tämä; aloin syömään tarkemmin &pudotin painoa. REfluksioireet myös katosi siinä samalla ja närästysoireet.
- Anonyymi00026UUSI
oon hieman huolestunut (myös isäni huolestunut) siitä kun joskus väistämättä tulee se tilanne että vanhempani kuolevat niin entä sitten miten selviydyn yksin arjen välillä pulmallisistakin tilanteista kuten erilaiset laitteet sun muut jutut että jäänkö ihan yksin puille paljaille pian etten saa apua mistään???????
- Anonyymi00027UUSI
kun en oikein osaa hankkiakaan apua aina että teen arjessa paljon erilaisia mokia koko ajan.
- Anonyymi00028UUSI
terveisin , mokaileva äijä.
mut huumori auttaa monasti että itseironia jota kohdistan itteeni.
Musiikki myös auttaa, usein rauhoittaa jos alkaa ahdistuneisuus-häiriöni voimistua kun mulla on todettu mm ahdistuneisuus-häiriö.
Yhdessä välissä ramppasin terveyskeskuksessa milloin mistäkin syystä että ne välillä palautti mut takaisin kun uskoin olevani sairas ja ne ei löytäneet minusta muuta kuin sen paniikkihäiriön. Isä sanoi minulle että ne eivät tykkää jos sinne menee pikkuongelman takia. - Anonyymi00029UUSI
kyllä mä silti oon selviytynyt arjesta. Tietenkin aina joskus mietin sitä että mitenkä sitten tulevaisuus.
Oon kyllä tähän mennessä selviytynyt arjesta kuten laskujen maksamiset , ruoanlaitto ja nurmikonajo. Isä tosin korjaa ruohonleikkuria kun minä en osaa. Osaan kyllä laittaa bensaa leikkuriin.
Pyykkitelineen kokoamisessa oli pieniä haasteita jolloin piti kutsua isä apuun. Myös pyykkikoneen käyttöön tuli ongelmia jolloin me keksimme kirjoittaa paperilapulle koneen toimintaohjeet jotta osaan käyttää konetta. Muuten en muistaisi toimintaohjeita.
Että älkää nyt siellä huolestuko minusta vaan että kyllä mä pärjään täällä. - Anonyymi00031UUSI
Miksi et voi muuttaa tuettuun asumiseen jos et selviä yksin?
- Anonyymi00032UUSI
Anonyymi00031 kirjoitti:
Miksi et voi muuttaa tuettuun asumiseen jos et selviä yksin?
en tiiä ehkä oon sinne taas liian älykäs&hyvinvoiva. Toisaalta mulla on sosiaalisia vaikeuksia hieman etten nyt kovin ihmisten kanssa tekemisissä että voi olla että sinne minut ohjataan sitten joskus että on se mahdollista ja tietenkin jos en osaisi yksin tehä mittään , niin kyllä ne automaattisesti sinne ohjata koska en usko että talonmiehet jaksaisi mua palvella esim jos asuisin rivitalossa jos oisin koko ajan pyytämässä apua talonmieheltä ja naapureilta ....ne hermostuisi minnuun. On mulla kyllä pikkuveli joka voisi auttaa minua ja mietin tosa että voisin kyssyy veljeltäni että voisinko joskus tulla asumaan hänen luo jos huolii minut sinne . Kyllä se huolii mutta jos sillä sattuis silloin olemahan naiskumppani niin sitten voikin olla eri asia.
Pikkuveli on kuitenkin luvannut minua auttaa kun jossain vaiheessa vanhempani kuitenkin kuolevat että hän on luvannut auttaa minua. - Anonyymi00033UUSI
Anonyymi00032 kirjoitti:
en tiiä ehkä oon sinne taas liian älykäs&hyvinvoiva. Toisaalta mulla on sosiaalisia vaikeuksia hieman etten nyt kovin ihmisten kanssa tekemisissä että voi olla että sinne minut ohjataan sitten joskus että on se mahdollista ja tietenkin jos en osaisi yksin tehä mittään , niin kyllä ne automaattisesti sinne ohjata koska en usko että talonmiehet jaksaisi mua palvella esim jos asuisin rivitalossa jos oisin koko ajan pyytämässä apua talonmieheltä ja naapureilta ....ne hermostuisi minnuun. On mulla kyllä pikkuveli joka voisi auttaa minua ja mietin tosa että voisin kyssyy veljeltäni että voisinko joskus tulla asumaan hänen luo jos huolii minut sinne . Kyllä se huolii mutta jos sillä sattuis silloin olemahan naiskumppani niin sitten voikin olla eri asia.
Pikkuveli on kuitenkin luvannut minua auttaa kun jossain vaiheessa vanhempani kuitenkin kuolevat että hän on luvannut auttaa minua.Jos oot liian älykäs niin miksi sanot ettet osaa käyttää pesukonetta ilman ohjeita.
- Anonyymi00034UUSI
Anonyymi00032 kirjoitti:
Pikkuveli on kuitenkin luvannut minua auttaa kun jossain vaiheessa vanhempani kuitenkin kuolevat että hän on luvannut auttaa minua.Mä en ymmärrä. Ensin sanot että oot liian älykäs tuettuun asumiseen ja kuitenkin isäsi kanssa murehditte miten pärjäät yksin kun isäsi kuolee.Jos velisi pysyy koko ikänsä sinkkuna niin eihän sit ole ongelmaa muuttaa hänen luokseen. Kyllä pikkuveljesi tietää haluaako hän joskus parisuhteen ja naisen kanssa asumaan.Mutta jos pikkuveljesi on luvannut auttaa nii hän on tehnyt jo päätöksen ettei halua parisuhdetta koska on luvannut majottaa sut,niin kauan kun elät.
- Anonyymi00035UUSI
Anonyymi00033 kirjoitti:
Jos oot liian älykäs niin miksi sanot ettet osaa käyttää pesukonetta ilman ohjeita.
en mä kuitenkaan taija muistaa pesukonneen toimintavaiheita että unohdan kuitenkin joten siks piti kirjottaa paperille toiminta-ohjeet.
Kahvinkeitintä osaan käyttää. Maksaa laskut , ne myös osaan.
Huono oon korjaamaan mitään että arjessa kun laitteita hajoaa, en osaa korjata. Ainahan ne tietty voi viedä korjattavaksi ammattilaisille.
omakantaan kun kehoitettiin menemään, en osannut käyttää sitä palvelua. On mulla auto ja ajokortti.
On asioita joita osaan, mutta on myös asioita jotka ei luonnistu niin hyvin. On paljon epävarmuutta. Ei luota niinku itseensä. Huonommuuden tunteita kun koulussa haukuttiin tyhmäksi&vammaiseksi koko ajan 10 vuoden ajan. Meni hermot minulta sitten ja ja erkaannuin kokonaan yhteiskunnasta.
sosiaalisia ongelmia myös minulla niin sitä myös miettinyt että tuleeko niistä sosiaalisista ongelmista sen verran isoja että en lähde minnekään korjauttamaan laitteita jne = se on tulevaisuutta jota mahdoton tietää etukäteen.
Veljeni luvannut auttaa. - Anonyymi00036UUSI
Anonyymi00035 kirjoitti:
en mä kuitenkaan taija muistaa pesukonneen toimintavaiheita että unohdan kuitenkin joten siks piti kirjottaa paperille toiminta-ohjeet.
Huono oon korjaamaan mitään että arjessa kun laitteita hajoaa, en osaa korjata. Ainahan ne tietty voi viedä korjattavaksi ammattilaisille.
omakantaan kun kehoitettiin menemään, en osannut käyttää sitä palvelua. On mulla auto ja ajokortti.
On asioita joita osaan, mutta on myös asioita jotka ei luonnistu niin hyvin. On paljon epävarmuutta. Ei luota niinku itseensä. Huonommuuden tunteita kun koulussa haukuttiin tyhmäksi&vammaiseksi koko ajan 10 vuoden ajan. Meni hermot minulta sitten ja ja erkaannuin kokonaan yhteiskunnasta.
sosiaalisia ongelmia myös minulla niin sitä myös miettinyt että tuleeko niistä sosiaalisista ongelmista sen verran isoja että en lähde minnekään korjauttamaan laitteita jne = se on tulevaisuutta jota mahdoton tietää etukäteen.
Veljeni luvannut auttaa.Kuinka vaikeakäyttöinen pesukone teillä on? yleensä valitaa pyykin materiaali ja pesulämpötila. ja käynistetään kone.Jos meet veljelle asuu niin onko hän koko ajan saatavilla?
- Anonyymi00037UUSI
Anonyymi00035 kirjoitti:
Veljeni luvannut auttaa.Mitä kodin laitteita teillä hajoaa. Mä olen asunut 30 vuotta yksin ja koskaan ei ole mikään laite hajonnut joka johtuu musta.
- Anonyymi00038UUSI
Anonyymi00034 kirjoitti:
Mä en ymmärrä. Ensin sanot että oot liian älykäs tuettuun asumiseen ja kuitenkin isäsi kanssa murehditte miten pärjäät yksin kun isäsi kuolee.Jos velisi pysyy koko ikänsä sinkkuna niin eihän sit ole ongelmaa muuttaa hänen luokseen. Kyllä pikkuveljesi tietää haluaako hän joskus parisuhteen ja naisen kanssa asumaan.Mutta jos pikkuveljesi on luvannut auttaa nii hän on tehnyt jo päätöksen ettei halua parisuhdetta koska on luvannut majottaa sut,niin kauan kun elät.
voi olla että hermoilemme liikaa isän kanssa mun asioista.
Voin silti kertoa yhden esimerkin;
olin laittamassa ylleni raivaussahan liiviä ja mun piti käskeä isä apuun koska en osannu laittaa sitä päälle. Minä raivasin pihatonttini alueelta koivikkoa&pajua.
Yksi esimerkki vuosien takaa;
olisin kuollut mutta isä ehti tulla apuun kun olin mennä vaihtamaan juuresta irronnutta hehkulamppua. Isä sanoi että olisin kuollut sähköiskuun. Hän sanoi minulle "miten sinä nyt noin yritit mennä noin tekemään tuollaista".
myös tällainen esimerkki löytyy;
olin Helsingin juna-asemalla jossa missasin 4-5 junaa koska en osannu mennä oikeaan junaan koska epäröin junan nimeä koska oletin siinä pitää lukea Ylivieska mutta siinä mun junassa lukikin Rovaniemi. Lopulta poliisit avitti minut oikeaan junaan.
On myös esimerkkejä 44-vuotiaan elämäni ajalta asioista joissa olen onnistunut.
Otimme kerran yhteyttä hoitajatäteihin eli meillä oli aikomus kartoittaa mun tilanne että he olisi tutkineet että tarvinko joskus ulkopuolisen apua mutta sitten minä hermostuin yhtäkkiä ja soitin niille naisille "pliis älkää tulko mä en uskalla mulle iski pupu pöksyyn en halua että tulette tänne". - Anonyymi00039UUSI
Anonyymi00034 kirjoitti:
Mä en ymmärrä. Ensin sanot että oot liian älykäs tuettuun asumiseen ja kuitenkin isäsi kanssa murehditte miten pärjäät yksin kun isäsi kuolee.Jos velisi pysyy koko ikänsä sinkkuna niin eihän sit ole ongelmaa muuttaa hänen luokseen. Kyllä pikkuveljesi tietää haluaako hän joskus parisuhteen ja naisen kanssa asumaan.Mutta jos pikkuveljesi on luvannut auttaa nii hän on tehnyt jo päätöksen ettei halua parisuhdetta koska on luvannut majottaa sut,niin kauan kun elät.
No kun ei ole veljeni ja mie päätetty yhtään mitään mun muutosta sinne että veli aikoo 60 kilometrin päästä tulla auttamaan mua että hän asuu 60 kilometrin päässä mun kotoa että aikoo tulla auttamaan heti että hän lupaa auttaa minua niin hyvin kuin itse ehtii. Ainakin haluaa auttaa minua aina.
Enkä ole siis mihinkään muuttamassa veljeni luo tai yksinasumaan rivitaloon että omakotitalossa maaseudulla isukin kaa asustan.
Olemme molemmat semmosia hermoilevia ihmisluonteita hieman. - Anonyymi00040UUSI
Anonyymi00036 kirjoitti:
Kuinka vaikeakäyttöinen pesukone teillä on? yleensä valitaa pyykin materiaali ja pesulämpötila. ja käynistetään kone.Jos meet veljelle asuu niin onko hän koko ajan saatavilla?
meleko moderni pesukone on että siinä on koneessa monia eri näppäimiä&vaiheita.
no kun en ole muuttamassa sinne että kunhan mietin tosa aamulla että olisihan sekin mahdollinen vaihtoehto muuttaa sinne mutta aikoo hän sieltä 60 kilometrin päästä tulla autamaan mua kun ehtii että on sanonu sen että aikoo auttaa. Voi tosin olla haaste että ehtiikö hän aina auttamaan jos tarvin apua.
voi olla että selviydyn hyvin arjesta yksin että tää kaikki saattaakin olla vain suurta epävarmuuttani. Ja kun sain traumat koulukiusaamisesta kun ne noteerasi minut koulussa huonoksi., tyhmäksi, vammaiseksi ja maailman turhimmaksi ihmiseksi niin en ole sitten oikein mitään ikinä tehnytkään kun koska sain traumat &huonommuuden tunteita. - Anonyymi00041UUSI
Anonyymi00039 kirjoitti:
No kun ei ole veljeni ja mie päätetty yhtään mitään mun muutosta sinne että veli aikoo 60 kilometrin päästä tulla auttamaan mua että hän asuu 60 kilometrin päässä mun kotoa että aikoo tulla auttamaan heti että hän lupaa auttaa minua niin hyvin kuin itse ehtii. Ainakin haluaa auttaa minua aina.
Enkä ole siis mihinkään muuttamassa veljeni luo tai yksinasumaan rivitaloon että omakotitalossa maaseudulla isukin kaa asustan.
Olemme molemmat semmosia hermoilevia ihmisluonteita hieman.Juurihan sä sanoit että voit kysyä sun veljeltä että voitko muuttaa sen luo asumaan. ja nyt sä sanot ettei se ole edes mahdollista.
- Anonyymi00042UUSI
Anonyymi00039 kirjoitti:
Olemme molemmat semmosia hermoilevia ihmisluonteita hieman.Kuka on sanonut että sun pitää muuttaa yksin rivitaloon asumaan. Sitten kun isäsi kuolee niin veljesi näköjään joutuu tulee auttaa sua koko ajan.päivystää 24/7
- Anonyymi00044UUSI
Anonyymi00041 kirjoitti:
Juurihan sä sanoit että voit kysyä sun veljeltä että voitko muuttaa sen luo asumaan. ja nyt sä sanot ettei se ole edes mahdollista.
tai siis että voin kyllä muuttaa sen luo jos hän haluaa ottaa mut sinne mutta ei olla päätetty siitä että itse aloin pohtia tänä aamuna sitä ensi kerran että en ole veljelleni siitä maininnutkaan.
Sekin vaihtoehto pidetään mielessä.
Minä kirjoitan epäselvästi. Toivottavasti ymmärrät. - Anonyymi00045UUSI
Anonyymi00042 kirjoitti:
Kuka on sanonut että sun pitää muuttaa yksin rivitaloon asumaan. Sitten kun isäsi kuolee niin veljesi näköjään joutuu tulee auttaa sua koko ajan.päivystää 24/7
aika näyttää pitääkö hänen auttaa minua miten paljon.
- Anonyymi00048UUSI
Anonyymi00045 kirjoitti:
aika näyttää pitääkö hänen auttaa minua miten paljon.
Miksi sitten isäsi kanssa murehditte asiaa jos ei ole ajankohtainen
- Anonyymi00049UUSI
Anonyymi00044 kirjoitti:
tai siis että voin kyllä muuttaa sen luo jos hän haluaa ottaa mut sinne mutta ei olla päätetty siitä että itse aloin pohtia tänä aamuna sitä ensi kerran että en ole veljelleni siitä maininnutkaan.
Sekin vaihtoehto pidetään mielessä.
Minä kirjoitan epäselvästi. Toivottavasti ymmärrät.Nähtävästi tunnet veljesi niin hyvin että hän ei ole koskaan puhunut haluavansa parisuhdetta tai kutsua ketään naista yökylään kun sinä asuisit veljesi luona. koska olis outoa jos hän kutsuisi jonkun naisen luokseen ja sinä olet siellä myös
- Anonyymi00030UUSI
Aion myös nyt kirijottaa täällä viimeisen kommentin ja kerron sen teille;
kyllä nyt tilanne on ihan ok. Kaikki on kunnossa. Mä vaan hätäilin aamupäivällä . - Anonyymi00043UUSI
Kokkosellakin oli painoa noin 100 kiloa. Päätti aloittaa paaston vedellä. Oli noin 30 päivää vedellä. Laihtui noin 27 kiloa. Sano että pitää aloittaa syöminen varovasti, ensin jotain velliä ja puuroa myöhemmin hedelmiä, lopuksi sitten lihaa. Sanoi olipa taivaallinen kokemus
- Anonyymi00046UUSI
hah minä kuolisin 30 päivän vesipaaston aikana. Sitä en lähtisi kuuna päivänä tekkeen.
- Anonyymi00047UUSI
älä unta nää . En lähre tommoseen 30 päevän vesipaastoon. Se mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle.
En aio tuollaista kokeilla ikipäivänä.
Saahan jotkut kokeilla, minä en aio.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial291899Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1651880Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3731729Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2161238Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221148- 121121
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt81056- 861029
- 2851015
Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks501001