Junanvaunujen lapsikielto suututtaa Ranskassa

Anonyymi-ap

Ranskan lasten oikeuksista vastaava korkea virkamies Sarah El Haïry kuvaili linjausta järkyttäväksi.


hiljaisuutta kaipaavien toiveisiin uudella Optimum-nimisellä vaunulla. Tämä on lisäpalvelu arkiseen matkustamiseen TGV-luotijunissa. Optimum on täysin erillinen ykkösluokan vaunu.
Lapsilta pääsy kielletty
Se on suunniteltu erityisesti rauhallista matkantekoa varten. Istumajärjestelyt korostavat yksityisyyttä. Tunnelman on tarkoitus sopia niin työskentelyyn kuin rentoutumiseen
Vaunut on sijoitettu junan perälle, eikä muiden matkustajien ole edes tarkoitus kulkea alueen läpi. Sama ikäraja oli käytössä myös aiemmassa Business Première -luokassa
Kiistanalaista on myös se, että lemmikkieläimet ovat tervetulleita Optimum-alueelle lisämaksulla, mutta lapset eivät. Koirat siis sallitaan, mutta alle 12-vuotiaat eivät.

79

361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
    • Anonyymi00002

      Heh. Oikeus lisääntyä ei tarkoita, että kaikkien lapset saavat aina ja kaikkialla häiritä muiden työntekoa.

      Suomessakin muuten on hiljainen Ekstra-luokka. Mielestäni on melko kosmeettinen rajanveto, onko siellä lapsia vai ei. Pointtina on sekä Suomessa että Ranskassa hiljaisuus (yleensä työskentelyä varten), joten näen tuollaiset vaunut vain ikään kuin "toimistovaunuina".

      Yleensä lapsilla ei edes ole kivaa, jos ei saa yhtään pitää ääntä. Joten oletko varma, että tämä asia olisi edes mikään ongelma niille lapsille? 🤭

      🦄

      • Anonyymi00004

        "Yleensä lapsilla ei edes ole kivaa, jos ei saa yhtään pitää ääntä. Joten oletko varma, että tämä asia olisi edes mikään ongelma niille lapsille?"

        No omaa lastani ainkin häiritsee muiden lasten mekkalointi, kun hän itse haluaisi lukea, kirjoittaa tai vaikkapa piirtää rauhassa. Meille siis sopisi mainiosti meluvapaa, mutta luonnollisestikaan ei lapsivapaa vaunu. Pidän aika outona kategorista lasten kieltämistä. Selkeät säännöt vain, niiden noudattamista valvotaan ja rangaistus, jollei noudata.


      • Anonyymi00009

        koirat matkustavat katolla


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00004 kirjoitti:

        "Yleensä lapsilla ei edes ole kivaa, jos ei saa yhtään pitää ääntä. Joten oletko varma, että tämä asia olisi edes mikään ongelma niille lapsille?"

        No omaa lastani ainkin häiritsee muiden lasten mekkalointi, kun hän itse haluaisi lukea, kirjoittaa tai vaikkapa piirtää rauhassa. Meille siis sopisi mainiosti meluvapaa, mutta luonnollisestikaan ei lapsivapaa vaunu. Pidän aika outona kategorista lasten kieltämistä. Selkeät säännöt vain, niiden noudattamista valvotaan ja rangaistus, jollei noudata.

        normaalit nuoret kavelevat eivat ajaa joukkoliikenteita


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        normaalit nuoret kavelevat eivat ajaa joukkoliikenteita

        En tokikaan voi ottaa kantaa siihen missä tilanteissa sinä käytät junaa. Meillä se on lähinnä pidempien matkojen tekemiseen käytetty kulkuväline, kun aika ei riitä satojen kilometrien kävelemiseen.

        Lapseni ei muuten ole vielä riitävän vanha ajaakseen joukkoliikennettä.


      • Anonyymi00016
        Anonyymi00004 kirjoitti:

        "Yleensä lapsilla ei edes ole kivaa, jos ei saa yhtään pitää ääntä. Joten oletko varma, että tämä asia olisi edes mikään ongelma niille lapsille?"

        No omaa lastani ainkin häiritsee muiden lasten mekkalointi, kun hän itse haluaisi lukea, kirjoittaa tai vaikkapa piirtää rauhassa. Meille siis sopisi mainiosti meluvapaa, mutta luonnollisestikaan ei lapsivapaa vaunu. Pidän aika outona kategorista lasten kieltämistä. Selkeät säännöt vain, niiden noudattamista valvotaan ja rangaistus, jollei noudata.

        Ongelma on tuo valvonta: junassa ei ole sellaista henkilökuntaa, jolla olisi mahdollisuutta valvoa hiljaisuutta.

        Monet vanhemmat sietävät lapsiltaan aivan käsittämätöntä melutasoa julkisilla paikoilla. 😅 Osa ihmisistä on myös kategorisesti sitä mieltä, että lapset kuuluvat joka paikkaan ja lasten kirkuminen kuuluu myös joka paikkaan.

        🦄


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00016 kirjoitti:

        Ongelma on tuo valvonta: junassa ei ole sellaista henkilökuntaa, jolla olisi mahdollisuutta valvoa hiljaisuutta.

        Monet vanhemmat sietävät lapsiltaan aivan käsittämätöntä melutasoa julkisilla paikoilla. 😅 Osa ihmisistä on myös kategorisesti sitä mieltä, että lapset kuuluvat joka paikkaan ja lasten kirkuminen kuuluu myös joka paikkaan.

        🦄

        No miten niitä koiria sitten voidaan valvoa. Osa ihmisistä sietää koiriltaankin mitä tahansa. Minä koiran haukku ja murinakaan ei kuulu kaikkialle, vaikka joidenkin mielestä koira pitää saada kaikkialle mukaan. Miten on valvoa yhtä, mutta ei toista. Tuo on minusta kummallista.

        Monien lapsetkin häiriintyvät metelistä. Miksi heillä ei ole oikeutta hiljaisuuteen (kunhan ovat itse hiljaa), jos koirilla kerta on? Valvomisen vaikeus ei voi olla aito syy.


      • Anonyymi00023
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        No miten niitä koiria sitten voidaan valvoa. Osa ihmisistä sietää koiriltaankin mitä tahansa. Minä koiran haukku ja murinakaan ei kuulu kaikkialle, vaikka joidenkin mielestä koira pitää saada kaikkialle mukaan. Miten on valvoa yhtä, mutta ei toista. Tuo on minusta kummallista.

        Monien lapsetkin häiriintyvät metelistä. Miksi heillä ei ole oikeutta hiljaisuuteen (kunhan ovat itse hiljaa), jos koirilla kerta on? Valvomisen vaikeus ei voi olla aito syy.

        En suoraan sanoen tiedä mitään Ranskan junayhtiöiden henkilöstöbudjetista. Mutta VR:llä se ainakin on hyvin, hyvin tiukka, ainakin palvelukokemuksella mitattuna.

        Myöskään koirien äänentasoon en osaa sanoa mitään: en ole koskaan tavannut junassa äänekästä koiraa. Toisaalta en matkusta lemmikkivaunuissa, joten mistäs minä tiedän millainen haukkukisa siellä on käynnissä koko ajan... 🤔

        Valvomisen vaikeus (henkilöstöresurssien vuoksi) on yllättävän yleinen syy moneen asiaan! 😄 Kun sen hahmottaa, moni asia selittyy sillä. ☺️

        🦄


      • Anonyymi00024
        Anonyymi00023 kirjoitti:

        En suoraan sanoen tiedä mitään Ranskan junayhtiöiden henkilöstöbudjetista. Mutta VR:llä se ainakin on hyvin, hyvin tiukka, ainakin palvelukokemuksella mitattuna.

        Myöskään koirien äänentasoon en osaa sanoa mitään: en ole koskaan tavannut junassa äänekästä koiraa. Toisaalta en matkusta lemmikkivaunuissa, joten mistäs minä tiedän millainen haukkukisa siellä on käynnissä koko ajan... 🤔

        Valvomisen vaikeus (henkilöstöresurssien vuoksi) on yllättävän yleinen syy moneen asiaan! 😄 Kun sen hahmottaa, moni asia selittyy sillä. ☺️

        🦄

        Minä olen kyllä kuullut koirien ääntelevän junissa. Harva sinne varmaankaan kovin räyhäyksilön kanssa menee, mutta toisaalta enpä ole koskaan törmännyt junassa kovin mekkaloiviin lapsiinkaan. He, joiden lapset eivät kykene olemaan lainkaan rauhassa, eivät taida juurikaan matkustaa junissa. Toisaalta koira on eläin, eikä siihen voi koskaan täysin luottaa. Aina voi tulla yllättäviä tilanteita, joissa eläin reagoikin odottamattomalla tavalla.

        Valvomisen vaikeus on uskottava syy, silloin kun se koskee kaikkia valvontaa tarvitsevia.


      • Anonyymi00031
        Anonyymi00016 kirjoitti:

        Ongelma on tuo valvonta: junassa ei ole sellaista henkilökuntaa, jolla olisi mahdollisuutta valvoa hiljaisuutta.

        Monet vanhemmat sietävät lapsiltaan aivan käsittämätöntä melutasoa julkisilla paikoilla. 😅 Osa ihmisistä on myös kategorisesti sitä mieltä, että lapset kuuluvat joka paikkaan ja lasten kirkuminen kuuluu myös joka paikkaan.

        🦄

        ykkos luokassa rikkaat harrastavat seksia koirien kanssa ja lasten on sopimatonta nahda se


      • Anonyymi00052
        Anonyymi00024 kirjoitti:

        Minä olen kyllä kuullut koirien ääntelevän junissa. Harva sinne varmaankaan kovin räyhäyksilön kanssa menee, mutta toisaalta enpä ole koskaan törmännyt junassa kovin mekkaloiviin lapsiinkaan. He, joiden lapset eivät kykene olemaan lainkaan rauhassa, eivät taida juurikaan matkustaa junissa. Toisaalta koira on eläin, eikä siihen voi koskaan täysin luottaa. Aina voi tulla yllättäviä tilanteita, joissa eläin reagoikin odottamattomalla tavalla.

        Valvomisen vaikeus on uskottava syy, silloin kun se koskee kaikkia valvontaa tarvitsevia.

        Minä törmäsin takavuosina suurta ääntä pitäviin lapsiin. Aina silloin, kun yritin lukea tenttiin.

        Tyypillisesti ratkaisin tilanteen katseellani: tuijotin lapsen vanhempaa vakava ilme kasvoillani ja kirja kädessäni. Sen jälkeen vanhempi yleensä pyysi lastaan olemaan hiljaa. 👍

        Sosiaalisesti hankalampaa oli, jos katsekontaktin saamiseksi minun piti nousta seisomaan. 😂 Mutta joskus se vaati sitä.

        Lapsia en syyttänyt metelistä. Syytin aina heidän vanhempiaan. On kiistatonta, että hyvin kasvatetut lapset eivät metelöi julkisilla paikoilla.

        🦄


      • Anonyymi00053
        Anonyymi00052 kirjoitti:

        Minä törmäsin takavuosina suurta ääntä pitäviin lapsiin. Aina silloin, kun yritin lukea tenttiin.

        Tyypillisesti ratkaisin tilanteen katseellani: tuijotin lapsen vanhempaa vakava ilme kasvoillani ja kirja kädessäni. Sen jälkeen vanhempi yleensä pyysi lastaan olemaan hiljaa. 👍

        Sosiaalisesti hankalampaa oli, jos katsekontaktin saamiseksi minun piti nousta seisomaan. 😂 Mutta joskus se vaati sitä.

        Lapsia en syyttänyt metelistä. Syytin aina heidän vanhempiaan. On kiistatonta, että hyvin kasvatetut lapset eivät metelöi julkisilla paikoilla.

        🦄

        Ja siis nuo eivät olleet mitään hiljaisia vaunuja. 😳

        Mutta lievästi epäsoveliaalla painostuksellani muokkasin niistä sellaisia, koska halusin tenteistä hyvät arvosanat, halusin käyttää jokaisen hetken hyödykseni, enkä halunnut maksaa ekstra-luokasta. 🙈

        Nykyään en viihdy muualla kuin ekstra-luokassa.

        🦄


    • Aika erkoista, näkyy tää lapsivihamielisyys levinneen jo laajemmallekin. Suomessahan lapsia on vihattu aina, mutta en ois ihan pariisista (ranskasta) uskonnu. Mutta niin se vaan menee, ihmiskunta sahaa omaa päätänsä pois. Ei mua koskaan oo kasten äänet häirinny, vaikka kuinka oisin keskittyny töihin. Tai oikeestaan just aillon kun oon keskittyny, niin en kuule mitään. Äänimaailma ikään kuin vaimenee.

      • Anonyymi00011

        suomessa viela syntyy lapsia kun ranskassa pelkkia koiria


      • Anonyymi00025

        Ota huomioon multikulttuurisuus joka on paljon pidemmällä ranskassa kuin täällä.


      • Anonyymi00044

        Miten niin Suomessa ollaan lapsivihamielisiä? Itse olen huomannut ikinä missään, päinvastoin.

        Nyt kesällä on lapset täyttäneet ainakin suosimani lounaspaikan, jokin kesäkerho varmaan. Käyttäytyvät oikein hyvin (ikä 7-9?). Mutta se onkin svenska talande gruppen. Josta tuli mieleen, että laittaisin lapseni varmaan ruotsinkieliseen kouluun, jos joutuisin kasvattamaan heidät tänä päivänä.

        - Sheena


      • Anonyymi00047
        Anonyymi00025 kirjoitti:

        Ota huomioon multikulttuurisuus joka on paljon pidemmällä ranskassa kuin täällä.

        Ranskan monikulttuurisuus johtuu sen lukuisista siirtomaista.

        - Sheena


      • Anonyymi00044 kirjoitti:

        Miten niin Suomessa ollaan lapsivihamielisiä? Itse olen huomannut ikinä missään, päinvastoin.

        Nyt kesällä on lapset täyttäneet ainakin suosimani lounaspaikan, jokin kesäkerho varmaan. Käyttäytyvät oikein hyvin (ikä 7-9?). Mutta se onkin svenska talande gruppen. Josta tuli mieleen, että laittaisin lapseni varmaan ruotsinkieliseen kouluun, jos joutuisin kasvattamaan heidät tänä päivänä.

        - Sheena

        Juu, mulle tuli sama mieleen, kun olin meillä päin töissä ruotsinkielisessä koulussa. Tai no ei täällä koko koulua oo ruotsinkielisenä, mutta luokka.


      • Anonyymi00054
        Anonyymi00047 kirjoitti:

        Ranskan monikulttuurisuus johtuu sen lukuisista siirtomaista.

        - Sheena

        Ja mistäs suomen monikulttuurisuus johtuukaan sitten? Suomen siirtomaista afrikassa?


      • Anonyymi00054 kirjoitti:

        Ja mistäs suomen monikulttuurisuus johtuukaan sitten? Suomen siirtomaista afrikassa?

        Monikulttuurisuuteen liittyen. Niin en sitä kekkosen aikaa kaipaa yhtään. Töitähän meillä ois kaikille, myös maahanmuuttajille, jos työnantajat ois hoitanu oman osuutensa.

        Siirtomaista en tiedä. Mutta faijan mukana päösin kerran marokkoon, kun niin ku tiedätte oli ranska fani.


      • Anonyymi00058
        Anonyymi00054 kirjoitti:

        Ja mistäs suomen monikulttuurisuus johtuukaan sitten? Suomen siirtomaista afrikassa?

        Ei pidä vähätellä Suomen osuutta kolonialismiin.

        Onhan meillä myyty tervaa orjalaivoihin, kudottu puuvillasta kangasta Tampereella ja syöty appelsiineja.

        Nyt maksamme velkaa tekemisistämme., että tietäkää te se!


      • Anonyymi00058 kirjoitti:

        Ei pidä vähätellä Suomen osuutta kolonialismiin.

        Onhan meillä myyty tervaa orjalaivoihin, kudottu puuvillasta kangasta Tampereella ja syöty appelsiineja.

        Nyt maksamme velkaa tekemisistämme., että tietäkää te se!

        Kyllä kankaan kudonta Tampereella pitää muistaa. Ja pistää koneet uudelleen pyöriin. Ne on hienoka tehtaita siellä tampereella. Ja on mulla iteotettu kuvakin. Mikä todistaa, että finlayssoneitakin oli ennen kaksi, nyt kun niitä on enää yksi.


    • Anonyymi00003

      No kieltämättä tuo koirien salliminen lisämaksusta on hieman outoa. Jos koiran voi opettaa hiljaiseksi, niin voi ihmislapsenkin. Saako koira lisämaksusta pitää siellä vaunussa meteliä ja häiritä?

      Ennen kun joku pillastuu, niin totean, ettei minulla ole mitään hyväkäytöksisiä koiria vastaan. Itsellänikin on ollut sellaisia. Ei minulla ole mitään myöskään hyväkäytöksisiä lapsia vastaan. Minusta molemmat voisi ihan hyvin sallia lisämaksusta ja pois junasta jos ei olla kunnolla.

    • Anonyymi00005

      Toivottavasti myös äänekkäät aikuiset on kielletty.

      • Anonyymi00059

        Jaa Ranskassa?!


      • Anonyymi00061
        Anonyymi00059 kirjoitti:

        Jaa Ranskassa?!

        Noissa vaunuissa. Ei heitä koko maasta tarvitse kieltää.


    • Anonyymi00006

      laki aina parempi, mita jarkyttavampi se on

    • Anonyymi00007

      jarkyttavyydessa on aitoutta

    • Anonyymi00008

      ykkosluokan matkustajat ovat verrattavissa koiriin eika lapsiin

    • Anonyymi00014

      Minua ei äitinä ole koskaan häirinnyt se, ettei kaikkialle voi mennä lapsen kanssa. Toisaalta minua harvoin on myöskään häirinnyt lasten äänet missään. Ymmärrän kuitenkin sen, että jotkut paikat halutaan pitää rauhallisina tiloina ja vilkkaat lapset eivät tämän vuoksi sovi kaikkialle.

      Itse voisin kuvitella meneväni esim lomalle sellaiseen paikkaan, mikä on k-18. Pidän lapsista, olen aina touhunnut lasten kanssa paljon esim rannalla tai leikkipuistossa, mutta silti voisin hyvin mennä aikuisten matkalle sellaiseen paikkaan, missä ei ole lapsiperhemeininkiä.

      Aletheias

      • Anonyymi00017

        En minäkään haluaisi mennä lapsen kanssa k18 paikkaan, mutta millainen juna on k18? Tulee ihan eri junat mieleen kuin kulkuvälineet 🤔


      • Anonyymi00019
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        En minäkään haluaisi mennä lapsen kanssa k18 paikkaan, mutta millainen juna on k18? Tulee ihan eri junat mieleen kuin kulkuvälineet 🤔

        Ei junat pitäisikään olla k-18, mutta sielläkin ymmärrän rauhallisen tilan tarpeen. Itse teen aika paljon työreissuja ja työskentelen myös junassa, joten siellä arvostan rauhallisempaa meininkiä.

        En minä siitä hermostu, jos joku lapsi pitää vähän ääntä, mutta itse matkustin pelkästään lastenvaunussa, kun lapseni oli pieni. Siellä ei tarvitse miettiä häiritseekö muita, kun lapset voivat vapaasti leikkiä junamatkan ajan.

        Aletheias


      • Anonyymi00020
        Anonyymi00019 kirjoitti:

        Ei junat pitäisikään olla k-18, mutta sielläkin ymmärrän rauhallisen tilan tarpeen. Itse teen aika paljon työreissuja ja työskentelen myös junassa, joten siellä arvostan rauhallisempaa meininkiä.

        En minä siitä hermostu, jos joku lapsi pitää vähän ääntä, mutta itse matkustin pelkästään lastenvaunussa, kun lapseni oli pieni. Siellä ei tarvitse miettiä häiritseekö muita, kun lapset voivat vapaasti leikkiä junamatkan ajan.

        Aletheias

        Kyllä minäkin rauhallisen tilan tarpeen ymmärrän. Se ei kuitenkaan suoraan liity lapsiin. Ymmärrän käytös- ja hiljaisuusvaatimuksen, mutta en suoraan lapsikieltoa. Joku tuossa jo totesikin, että ikäraja olisi ihan ymmärrettävä. Kovin pieni lapsi ei yksinkertaisesti ymmärrä, että pitäisi olla hiljaa. Kielto sekin on, mutta paljon ymnärrettävämpi kielto. Enemmän minua on elämäni varrella aikuisten metelöinti ja huono käytös häirinnyt, junissakin. Lapset yleensä mekkaloivat vasta, kun heitä on monta. Ihan perusteltua voisi siis olla myös rajoitus, että yhden tai kahden kanssa voi hiljaisessa tilassa matkustaa, muttei kymmenen.


      • Anonyymi00022
        Anonyymi00020 kirjoitti:

        Kyllä minäkin rauhallisen tilan tarpeen ymmärrän. Se ei kuitenkaan suoraan liity lapsiin. Ymmärrän käytös- ja hiljaisuusvaatimuksen, mutta en suoraan lapsikieltoa. Joku tuossa jo totesikin, että ikäraja olisi ihan ymmärrettävä. Kovin pieni lapsi ei yksinkertaisesti ymmärrä, että pitäisi olla hiljaa. Kielto sekin on, mutta paljon ymnärrettävämpi kielto. Enemmän minua on elämäni varrella aikuisten metelöinti ja huono käytös häirinnyt, junissakin. Lapset yleensä mekkaloivat vasta, kun heitä on monta. Ihan perusteltua voisi siis olla myös rajoitus, että yhden tai kahden kanssa voi hiljaisessa tilassa matkustaa, muttei kymmenen.

        Olet oikeassa, että myös aikuiset häiriköivät ja se todellakin häiritsee enemmän, kuin lasten äänet.

        Vanhemmat tuntevat lapsensa parhaiten ja heidän pitäisi osata arvioida se, mihin lapsi ikänsä ja kehitystasonsa mukaisesti kykenee. Joidenkin lapset voivat istua viisi tuntia hiljaa värittämässä kun toiset lapset hyppivät seinille jo puolen tunnin matkustamisen jälkeen. On mielestäni fiksua huomioida myös muut matkustajat kulloisenkin tilanteen mukaan, mutta tietenkin lapsilla on oikeus matkustaa ja mitä sitten, jos nyt välillä jostain kuuluu lasten höpinää.

        Aletheias


      • Anonyymi00026

        SINULLA ÄITINÄ EI OLE OIKEUTTA MENNÄ SELLAISEEN PAIKKAAN MISSÄ SAAT OLLA RAUHASSA IHANILTA LAPSILTA. SINUN KUULUU SIETÄÄ NIITÄ LOPPUELÄMÄSI AJAN JOKA PAIKASSA JA JOKA HETKI.


      • Anonyymi00027
        Anonyymi00026 kirjoitti:

        SINULLA ÄITINÄ EI OLE OIKEUTTA MENNÄ SELLAISEEN PAIKKAAN MISSÄ SAAT OLLA RAUHASSA IHANILTA LAPSILTA. SINUN KUULUU SIETÄÄ NIITÄ LOPPUELÄMÄSI AJAN JOKA PAIKASSA JA JOKA HETKI.

        Mistä reaktiosi johtuu?

        Lapsuus kestää vain hyvin vähän aikaa. Lapset saattavat lähteä opiskelemaan tai muuttaa omilleen jo alle 18 vuotiaina.


      • Anonyymi00032

        vanhaintaloon paaset, siella lapset eivat kay


      • Anonyymi00033
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        En minäkään haluaisi mennä lapsen kanssa k18 paikkaan, mutta millainen juna on k18? Tulee ihan eri junat mieleen kuin kulkuvälineet 🤔

        ruumiskuljetusvaunu


      • Anonyymi00034
        Anonyymi00019 kirjoitti:

        Ei junat pitäisikään olla k-18, mutta sielläkin ymmärrän rauhallisen tilan tarpeen. Itse teen aika paljon työreissuja ja työskentelen myös junassa, joten siellä arvostan rauhallisempaa meininkiä.

        En minä siitä hermostu, jos joku lapsi pitää vähän ääntä, mutta itse matkustin pelkästään lastenvaunussa, kun lapseni oli pieni. Siellä ei tarvitse miettiä häiritseekö muita, kun lapset voivat vapaasti leikkiä junamatkan ajan.

        Aletheias

        liikaa vaadittua kaupungissa on rauha ja hiljaisuus


      • Anonyymi00037
        Anonyymi00022 kirjoitti:

        Olet oikeassa, että myös aikuiset häiriköivät ja se todellakin häiritsee enemmän, kuin lasten äänet.

        Vanhemmat tuntevat lapsensa parhaiten ja heidän pitäisi osata arvioida se, mihin lapsi ikänsä ja kehitystasonsa mukaisesti kykenee. Joidenkin lapset voivat istua viisi tuntia hiljaa värittämässä kun toiset lapset hyppivät seinille jo puolen tunnin matkustamisen jälkeen. On mielestäni fiksua huomioida myös muut matkustajat kulloisenkin tilanteen mukaan, mutta tietenkin lapsilla on oikeus matkustaa ja mitä sitten, jos nyt välillä jostain kuuluu lasten höpinää.

        Aletheias

        Vanhemmat ovat huonoja arvioimaan lapsiaan, koska eivät osaa usein arvioida itseäänkään...

        Ei minuakaan tavallinen höpinä haittaa, ei lasten eikä aikuisten (päinvastoin oikeastaan, nautin kun saan kuunnella juttuja). Sen sijaan haittaa suunnattomasti, jos joku kailottaa puhelimeensa koko matkan vieraalla kielellä, siis oikeasti huutaa niin että räkä roiskuu, on oikeasti moniaistisen ällöä.

        - Sheena


      • Anonyymi00038

        Aika moni ulkomaan hotelli ei sovellu lapsille.

        - Sheena


      • Anonyymi00040
        Anonyymi00037 kirjoitti:

        Vanhemmat ovat huonoja arvioimaan lapsiaan, koska eivät osaa usein arvioida itseäänkään...

        Ei minuakaan tavallinen höpinä haittaa, ei lasten eikä aikuisten (päinvastoin oikeastaan, nautin kun saan kuunnella juttuja). Sen sijaan haittaa suunnattomasti, jos joku kailottaa puhelimeensa koko matkan vieraalla kielellä, siis oikeasti huutaa niin että räkä roiskuu, on oikeasti moniaistisen ällöä.

        - Sheena

        enemmän kuin tavanomainen puhelu ottaa päähän vakava, virallinen puhelu, vakavasta aiheesta, jolloin se vakavuus alkaa kunnolla satuttaa korvaa

        mutta jos on kevyt puhelu aivot sammuvat itsekseen, koska eivät jaksa kuunnella

        vakavuutta taas painostetaan kuuntelemaan todella


      • Anonyymi00056
        Anonyymi00037 kirjoitti:

        Vanhemmat ovat huonoja arvioimaan lapsiaan, koska eivät osaa usein arvioida itseäänkään...

        Ei minuakaan tavallinen höpinä haittaa, ei lasten eikä aikuisten (päinvastoin oikeastaan, nautin kun saan kuunnella juttuja). Sen sijaan haittaa suunnattomasti, jos joku kailottaa puhelimeensa koko matkan vieraalla kielellä, siis oikeasti huutaa niin että räkä roiskuu, on oikeasti moniaistisen ällöä.

        - Sheena

        Kaikki vanhemmat eivät tosiaan osaa arvioida lastaan tai tilannetta. Minua ei haittaa, jos pieni lapsi ei osaa vielä käyttäytyä tai täysin hallita tunteitaan, mutta se ärsyttää, jos vanhempi ei edes yritä hoitaa tilannetta,

        Yleisesti matkustaessa tulisi huomioida muut ihmiset. Ei huutaa tai remuta, ei syödä jotain vahvan hajuista ruokaa tai kulkea koko hajvesipullo ihollaan yms. Maalaisjärjellä pääsee jo pitkälle, mutta se vaihtelee, missä menee kenenkin raja maalaisjärjelle.

        Aletheias


    • Anonyymi00015

      Ymmärtäisin paremkin, jos vaunuun olisi esim. ikäraja 6 vuotta tmv. Tuon ikäinen osaa olla jo hiljaa, kun pitää olla hiljaa. Luonnollisesti vauva ei osaa ja tuollaisilla alle 6-vuotiailla yleisesti tekee tiukkaa, vaikka jotkut yksilöt osaavatkin. Eivät koiristakaan kaikki osaa olla hiljaa kaikissa tilanteissa, vaikka kuinka opettaisi. Lentääkö sieltä junasta ulos, jos koira vaikkapa yllättävässä tilanteessa haukahtaa tai murisee jollekulle?

      • Anonyymi00030

        "Ymmärtäisin paremkin, jos vaunuun olisi esim. ikäraja 6 vuotta tmv. Tuon ikäinen osaa olla jo hiljaa, kun pitää olla hiljaa. "

        Et tunne lapsia, heitä on montaa sorttia... Monet aikuisetkaan ei tosin osaa olla hiljaa...

        - Sheena


      • Anonyymi00035

        kun opettaa lasta haukkumaan huutamisen sijaan, silloin voi lapaista lemmikki lipun


      • Anonyymi00041

        suomaaliset lapset ovat hiljaisia ja jos kuuluu yleisessä tilassa huutoa niin ulkomaalaisilta ja heillähän on enemmän heitä


      • Anonyymi00060
        Anonyymi00030 kirjoitti:

        "Ymmärtäisin paremkin, jos vaunuun olisi esim. ikäraja 6 vuotta tmv. Tuon ikäinen osaa olla jo hiljaa, kun pitää olla hiljaa. "

        Et tunne lapsia, heitä on montaa sorttia... Monet aikuisetkaan ei tosin osaa olla hiljaa...

        - Sheena

        Et tainnut ymmärtää lainkaan mitä kirjoitin. En sanonut kaikkien lasten olevan samanlaisia. Miksi ihmeessä olisin väittänyt mitään noin älyttömän typerää? Ikäraja olisi perusteltu siksi, että tuota nuoremmalla hyvin harvoin kehitystaso riittää siihen, että osaisi olla pitkiä aikoja hissuksiin. Vauva esimerkiksi itkee, kun se itkee, ei siinä opettamiset auta. Luulisi sinunkin tuon tietävän. Sen pystyykö sitten juuri se oma vaikkapa kuusivuotias noudattamaan rauhallisen ja hiljaisen tilan sääntöjä tietävät vanhempansa ja jollei sitten pystykään, niin sääntöjen noudattajättäminen johtaa sanktioihin. Ei tämä nyt ihan rakettitiedettä ja kauhean monimutkaista ole. Ihan samalla tavalla sen koiranomistajan pitää tietää kykeneekö se oma koira käyttäytymään vai ei. Tai aikuisen, että pystyykö se seurue käyttäytymään vai ei.


      • Anonyymi00041 kirjoitti:

        suomaaliset lapset ovat hiljaisia ja jos kuuluu yleisessä tilassa huutoa niin ulkomaalaisilta ja heillähän on enemmän heitä

        Samaa huomannu. Jo ruotsalaiset on melukkaampia. Ei tarvi sen kauemmaks mennä. En sitte pariisilaisista tiedä. Ainakin näin tuntumalta, että varmaan hienostuneita, sivistyneitä. Ennenhän heillä lapsetkin joi viiniä ja laitettiin jopa kouluun viinipullo evääksi. Tosin lantrattiin hiukan vedellä.


      • Anonyymi00067
        Anonyymi00060 kirjoitti:

        Et tainnut ymmärtää lainkaan mitä kirjoitin. En sanonut kaikkien lasten olevan samanlaisia. Miksi ihmeessä olisin väittänyt mitään noin älyttömän typerää? Ikäraja olisi perusteltu siksi, että tuota nuoremmalla hyvin harvoin kehitystaso riittää siihen, että osaisi olla pitkiä aikoja hissuksiin. Vauva esimerkiksi itkee, kun se itkee, ei siinä opettamiset auta. Luulisi sinunkin tuon tietävän. Sen pystyykö sitten juuri se oma vaikkapa kuusivuotias noudattamaan rauhallisen ja hiljaisen tilan sääntöjä tietävät vanhempansa ja jollei sitten pystykään, niin sääntöjen noudattajättäminen johtaa sanktioihin. Ei tämä nyt ihan rakettitiedettä ja kauhean monimutkaista ole. Ihan samalla tavalla sen koiranomistajan pitää tietää kykeneekö se oma koira käyttäytymään vai ei. Tai aikuisen, että pystyykö se seurue käyttäytymään vai ei.

        Sinä et ymmärtänyt sitä, ettei aikuinen tiedä, vaikka kuinka pitäisi tietää. Sen näkee jo kouluissa ja joka paikassa.

        Ranskalle plussaa että lapsi-ikäraja on 12v ja korostan vielä että noissa superhiljaisissa vaunuissa.

        - Sheena


      • Anonyymi00069
        Anonyymi00067 kirjoitti:

        Sinä et ymmärtänyt sitä, ettei aikuinen tiedä, vaikka kuinka pitäisi tietää. Sen näkee jo kouluissa ja joka paikassa.

        Ranskalle plussaa että lapsi-ikäraja on 12v ja korostan vielä että noissa superhiljaisissa vaunuissa.

        - Sheena

        Eli et edelleenkään tajunnut sanaakaan kirjoittamastani. Jokainen kunnollinen vanhempi tietää erinomaisen hyvin. Miksi aina halutaan kaikessa elää umpipaskojen vanhempien standardilla? Eivät monet aikuiset tiedä sitäkään mihin voivat viedä. Jatkuvasti tässä maassa koirat , huonosti kasvatetut sellaiset, häiritsevät ihmisiä. Keskimäärin koiria mukanaan kuljettavat ovat huomattavasti pahemmin pihalla käytöstavoista, kuin lapsen kanssa kulkevat. Silti kaikkea ei standardoida umpipaskojen koiranomistajien mukaan, vaan koira on ok, vaikkeivät ihmiset keskimäärin tajua koirastaan yhtään sen enempää. Se, että osa ihmisistä on toopeja, on huonoin mahdollinen perustelu.


      • Anonyymi00070
        Anonyymi00067 kirjoitti:

        Sinä et ymmärtänyt sitä, ettei aikuinen tiedä, vaikka kuinka pitäisi tietää. Sen näkee jo kouluissa ja joka paikassa.

        Ranskalle plussaa että lapsi-ikäraja on 12v ja korostan vielä että noissa superhiljaisissa vaunuissa.

        - Sheena

        Vanhemmalta, joka ei tiedä osaako hänen kuusivuotiaansa olla rauhassa vai ei, olosi syytä ottaa koko lapsi pois. Missä se vanhpi on ollut koko lapsensa eliniän, kun ei edes perusasioita lapsestaan tiedä? Ei sellaisen vanhemman 12-vuotiastakaan voi mihinkään rauhalliseen tilaan päästää, kun ei se tiedä lapsestaan mitään.


      • Anonyymi00072
        Anonyymi00067 kirjoitti:

        Sinä et ymmärtänyt sitä, ettei aikuinen tiedä, vaikka kuinka pitäisi tietää. Sen näkee jo kouluissa ja joka paikassa.

        Ranskalle plussaa että lapsi-ikäraja on 12v ja korostan vielä että noissa superhiljaisissa vaunuissa.

        - Sheena

        Ihmeellistä jeesustelua taas. 6-vuotias joko on jo koulussa tai on kohta menossa kouluun. Jos vanhempi ei vielä siinäkään kohtaa tiedä, että osaako lapsensa olla pyydettäessä rauhallisesti ja käyttäytyä kunnolla, niin on viimeisiä hetkiä hankkia ammattiapua lapsen kasvattamiseen. Miksi totaalisten urpojen lapsenkasvatusta ja ylipäänsä lasten saamista pitää yrittää normalisoida? Se, ettet tiedä perusasioita omasta kuusivuotiaastasi, ei ole normaalia. Eri juttu, jos lapsi on vastikään adoptoitu.


    • Eli joudut edelleen sietämään sitä, että joku haukkuu ja jättää limajälkiä toisten genitaalialueelle ja sitten alkaa se omistajan lässytys, mutta raja menee lapsissa?

      • Anonyymi00036

        koiria kondyktoori voi silittaa mita lapsille ei voi tehda koska se on hyvaksikayttoa


    • Anonyymi00021

      Hieman outo ratkaisu kyllä. Haiskahtaa kieltämättä enemmän ideologiselta ajattelulta kuin rauhallisen tilan luomiselta. Ihan samalla tavalla aikuisille tulee asettaa säännöt ja myös valvoa, että niitä noudatetaan. Samoin myös lemmikin kanssa matkustavalle täytyy olla säännöt ja niiden noudattamista täytyy valvoa. Ei lapsen kanssa matkustaminen poikkea tuosta mitenkään. Kyse on siitä noudatetaanko sääntöjä vai eikö. Hieman erikoista ajattelua mielestäni olettaa, ettei lapsen kanssa kanssa matkustava osaisi noudattaa sääntöjä siinä missä lemmikinkin kanssa matkustava tai vaikka aikuisporukassa matkustava (nämähän ovat useinmiten häiriötä aiheuttava ryhmä). Onko lapsen kanssa rauhallista matkustamisympäristöä kaipaavat otettu huomioon? Löytyykö rauhalliseksi määritetty tila, johon saa tuoda laspsia?

      • Juu mulle tuli mieleen, että lapsellakin voi olla aistiyliherkkyys ja tarvii hiljasta tilaa.


      • Anonyymi00029
        JeroP kirjoitti:

        Juu mulle tuli mieleen, että lapsellakin voi olla aistiyliherkkyys ja tarvii hiljasta tilaa.

        Kaikissa julkisissa välineissä pitäisi olla hiljaisesti ja rauhallisesti, yleensä ollaankin.

        - Sheena


      • Anonyymi00042

        MIELUUMMIN OTTAA SÄÄNNÖKSI, ETTÄ JULKISEN TILAN LAPSET OVAT YHTEISIÄ LAPSIA

        minua vituttaa kunnolla, jos isä ja äiti kieltävät lapsia leikkimästä vierailijoiden kanssa

        lapsia kaikki kiinnostaa, mutta vieraisiin ei voida mennä

        leikkisin ajankuluksi lasten kanssa junavaunussa, jos ajaisin itse niissä


      • Anonyymi00043
        JeroP kirjoitti:

        Juu mulle tuli mieleen, että lapsellakin voi olla aistiyliherkkyys ja tarvii hiljasta tilaa.

        ujo lapsi on hypnoosin alla, että hiljaisuus on leikkiä parempi


      • Anonyymi00045
        Anonyymi00029 kirjoitti:

        Kaikissa julkisissa välineissä pitäisi olla hiljaisesti ja rauhallisesti, yleensä ollaankin.

        - Sheena

        Erehdyt nyt Sheena
        Suomessa lapset olisi kiellettävä pikapuolin kokonaan


      • Anonyymi00046
        Anonyymi00042 kirjoitti:

        MIELUUMMIN OTTAA SÄÄNNÖKSI, ETTÄ JULKISEN TILAN LAPSET OVAT YHTEISIÄ LAPSIA

        minua vituttaa kunnolla, jos isä ja äiti kieltävät lapsia leikkimästä vierailijoiden kanssa

        lapsia kaikki kiinnostaa, mutta vieraisiin ei voida mennä

        leikkisin ajankuluksi lasten kanssa junavaunussa, jos ajaisin itse niissä

        istuttaisiin lasten kanssa yhdessä sylikkäin ja oltaisiin kivoina
        mutta niin vieraat ja vanhemmatkin pelkäävät koko ajan toisiaan
        vaikka julkisessa tilassa asiat ovat julkisia, mutta osallistua niihin on kiellettyä


      • Anonyymi00049
        Anonyymi00046 kirjoitti:

        istuttaisiin lasten kanssa yhdessä sylikkäin ja oltaisiin kivoina
        mutta niin vieraat ja vanhemmatkin pelkäävät koko ajan toisiaan
        vaikka julkisessa tilassa asiat ovat julkisia, mutta osallistua niihin on kiellettyä

        aikuinen ei voi koskea vieraita lapsia vaikka koskeminen kiinnostaa, silittäminen


      • Anonyymi00050
        Anonyymi00046 kirjoitti:

        istuttaisiin lasten kanssa yhdessä sylikkäin ja oltaisiin kivoina
        mutta niin vieraat ja vanhemmatkin pelkäävät koko ajan toisiaan
        vaikka julkisessa tilassa asiat ovat julkisia, mutta osallistua niihin on kiellettyä

        lapset ovat terapiaa, Suomessa erittäin harvinaista herkkua, jonka lastensuojelu pilasi kokonaan, eikä ole mitään kuvaa mitä lapset oikeasti ovat, joten kun näkee sellaisia pieniä ihmisiä kaupungilla, tekee mieli silittää, olla vierekkäin, sylikkäin, leikkiä, ym.


      • Anonyymi00055
        Anonyymi00050 kirjoitti:

        lapset ovat terapiaa, Suomessa erittäin harvinaista herkkua, jonka lastensuojelu pilasi kokonaan, eikä ole mitään kuvaa mitä lapset oikeasti ovat, joten kun näkee sellaisia pieniä ihmisiä kaupungilla, tekee mieli silittää, olla vierekkäin, sylikkäin, leikkiä, ym.

        Nyt kuulostaa jo semmoiselta tuo teksti että tutkinta olisi paikallaan, tarkkailu vähintäänkin.


      • Anonyymi00068
        Anonyymi00045 kirjoitti:

        Erehdyt nyt Sheena
        Suomessa lapset olisi kiellettävä pikapuolin kokonaan

        Älä yhtään selitä.

        - Sheena


    • Anonyymi00028

      Varmasti ihan toimiva ratkaisu, ymmärrän oikein hyvin.

      - Sheena

      • Anonyymi00048

        et ymmärrä, leikit vain


    • Anonyymi00039

      HELPOMPI ON TUKKIA YKSILÖN KORVIA TULPILLA KUIN LOPETTAA KOKO VAUNU

      • Lopettaa mikä? No tossa tietenki ajatusta, korvantulppaaja. Kun mullekin aina sanotaan, että pistä silmät kiinni jos häiritsee. Niin sama juttu korvissa.


    • Anonyymi00051

      ehkä lapset tykkäävät minusta sikapaljon

    • Anonyymi00057

      Suomeen pitää saada persuvaunuja, joissa saavat keskenään haista poissa ihmisten silmistä.

    • Anonyymi00062

      Julkiseen liikenteeseen voisi tulla lapsivapaita bussivuoroja. Tiettyyn aikaa kulkevaan bussiin olisi alle 18-vuotiailta pääsy kielletty.

      Kauppakeskuksissakin voisi olla lapsivapaita alueita samalla ikärajauksella: aikuisten kerros.

    • Anonyymi00063

      Hah, taas yksi asia mikä närkästyttää suurta somea kovasti jo pelkällä olemassaolollaan. Kauheeta, lapsilta pääsy kielletty junan viimeiseen vaunuun 😂.

      Maailmassako ei ole muita paikkoja minne alle 12-vuotiaat eivät pääse, eikö?

      Jos maksaa palvelusta ja pääsystä hiljaiseen tilaan niin monenko lapsen oikeuksia siinä käytännössä loukataan...no ei tasan tarkkaan yhdenkään 😁.

      Some ja sopulit taas vauhdissa 👍

      • Anonyymi00064

        Aivan, some on persiistä. Saadaan nostatettua vanha perinteinen tappelu osaavatko vanhemmat kasvattaa lapsiaan. Pidän lapsista, mutta en kovista äänistä. Voisin maksaa lisähintaa tarvittaessa hiljaisuudesta.


    • Anonyymi00065

      Kannatan. Pitää saada muyös lentoyhtiöille sama politiikka.

    • Anonyymi00066

      Hiljaisuuden ja rauhan tarpeen ymmärrän kyllä, mutta en ko. tarpeiden yhdistämistä juuri lapsivapauteen. Jos kieltolinjalle lähdetään, niin sitten pitää monta muutakin ryhmää. Myös puhelimet ja kaikki muutkin ääntä pitävät laitteet pitäisi kieltää. Ihan hiivatin ärsyttävää, kun joku kalattaa esim. jotain työasioitaan muutoin hiljaisessa tilassa. Ja mitä hittoa ne koirat siellä tekee? Lemmikeille on ihan omat vaununsa, joissa voivat levitellä allergeenejään ympäriinsä.

      • Anonyymi00071

        No on se enemmän häiritsevää ettö työpalaverin taustalla lapset itkee, kuin että muiden kokoustavien äänet kuuluu.

        En väitä että lapset ovat kokousille mikään este, mutta kyllä se herättää kysymyksiä eri tapaan kuin aikuisten puheensorina.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      97
      1150
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      978
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      91
      729
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      596
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe