Sokeri riippuvuutta on helppo testata niin että ostaa kaappiin karkkipussin ja suklaalevyn,jos pystyy olemaan syömättä niitä on päässyt eroon sokerista.
Itse pääsin eroon sokerista noin kolmessa viikossa,niin etten vain syönyt yhtään ainoaa karkkia enkä suklaanpalaa.
Niitä ei tee yhtään mieli syödä sitten kun on saanut pois sen riippuvuuden.Ennen söin heti pois kaikki jos kaapissa oli vähänkään herkkuja.
Nytkin minulla on kaapissa riisiakkuja ja rinkelipussi eikä ole tehnyt yhtään mieli syödä niitä.Joudun varmasti heittämään ne vielä roskiin.Kaapista löytyy neljä vuotta myslipaketti joka jäi syömättä,lopetin silloin niidenkin syömisen lihomisen takia.Söin niitä silloin täysmaidon ja sokerin kera monestikkin neljä lautasellista.
Lopetin nytkin herkut siksi koska aloin niistä lihomaan 🧐 Ne on ne herkut mitkä lihottaa.
Söin herkkuja SIKSI koska luulin että saisin niitä syödä niistä lihomatta 🧐
Herkuttelen nyt vain lihakasvisruualla ja läski näyttää lähtevän pois aivan itsestään vaikka syön melkein aivanniinkuin ennenkin mutta ilman herkkuja.
Päätin etten syö karkkia kuukauteen ja sitä on ollut helppo noudattaa koska kaikki muu ruoka on ollut hyvää ja olen syönyt muuten paljon.
Ruokapöydästä ei tarvitse lähteä pois nälkäisinä JOS syöty ruoka on vähä kaloreista.
Annoskoko on melkein kilo yhdellä aterialla 😳
Mistä tietää että on päässyt eroon sokerista
37
269
Vastaukset 37
- Anonyymi00001
Sokerin lisäksi ruokavaliosta pitää poistaa liika rasva viljatuotteet koska ne lihottaa vähintään yhtä paljon kuin sokeri.
- Anonyymi00002
JOS ei saa pois sokeririipouvuutta,voi lihoa vaikka 300 kokoiseksi 😳
- Anonyymi00003
Päätit että et syö herkkuja kuukauteen?
Nyt siis odotat kieli pitkällä että se kuukausi tulee täyteen ja saat ahmia taas herkkuja ja karkkia.
Vähän kuin tuurijuoppo, pystyy olemaan hetken juomatta ja odottaa vaan seuraavaa juomatuuria ja vilkuilee kaapissa olevia pulloja.- Anonyymi00004
Pystyn nyt aivan hyvin olemaan ilman herkkuja kun olen saanut pois sen riippuvuuden vielä kolme kuukautta eteenpäin.
JOS olisi tehnyt niin että olisi kieltänyt kaikki herkut kokonaan pysyvästi ei olisi todennäköisesti tullut onnistumaan.Sitä ajatteli että kyllähän sitä nyt aina yhden kuukauden voi olla ilman karkkia ja muita herkkuja,ja se toimi.
Jos se riippuvuus on päällä ja kaapissa on SIM suklaakeksejä,paketti tyhjentyy kokonaan vaikka yrittäisi olla niitä syömättä. - Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Pystyn nyt aivan hyvin olemaan ilman herkkuja kun olen saanut pois sen riippuvuuden vielä kolme kuukautta eteenpäin.
JOS olisi tehnyt niin että olisi kieltänyt kaikki herkut kokonaan pysyvästi ei olisi todennäköisesti tullut onnistumaan.Sitä ajatteli että kyllähän sitä nyt aina yhden kuukauden voi olla ilman karkkia ja muita herkkuja,ja se toimi.
Jos se riippuvuus on päällä ja kaapissa on SIM suklaakeksejä,paketti tyhjentyy kokonaan vaikka yrittäisi olla niitä syömättä.Siinä yksi riippuvainen,oli vetänyt yhden viivan huumetta ja koko elämä mennyt pilalle.
Sokeri on myös huume😳
https://www.instagram.com/reel/DXWL3nrsH5u/?igsh=MW1qN2FreGVraXVveA==
- Anonyymi00006
Itse olen sitä mieltä että jos ne karkit on kaapissa vielä vuoden kuluttua, ei ole kummoista sokeririippuvuutta. Toisaalta ei karkin varastointi kerro asiasta mitään. Jos niitä pitää siellä odottamassa ratkeamista.
Verensokerin voi nostaa pikavauhtia millä tahansa muullakin korkean glykeeminen indeksin hiilihydraatilla, esim perunalla ja perunatuotteilla, snacksilla, vehnällä, leivonnaisilla, jäätelöllä. Riisillä ja maissilla, hedelmillä, mehuilla, oluella jne. Ei siihen karkkimakeaa tarvita.
Sokeririippuvuus taitaa olla enempi hyperglygemiariippuvuutta, hiilaririippuvuutta? Jos jättää karkit ja kokee että on pakko syödä perunaa, sipsiä ja muuta niin ei tilanne ole miksikään muuttunut vaan on keksinyt "korvaushoitoa".
Kun verensokeri on tasainen niin ei tule äkillisiä mielitekoja. Jokainen on kokenut varmaan sen kun menee kauppaan nälkäisenä niin ostaa mitä vaan millä saa äkkiä nälän vaimennettua. Olen itse käyttänyt tähän suklaata, se 39g FS on riittänyt. Nyt on pakko ihmetellä ettei suklaatakaan ole tullut ostettua moneen kuukauteen. Myöskään juustonaksuja en ole ostanut kuukausiin, eikä sipsejäkään. Viime kesänä taisi yksi pussi mennä. Siitäkin tuli hampaisiin tahma joka ällötti. Huomaa kuinka hampaatkin pysyy terveenä ilman hammaskiveä kun ei syö hiilaria.
Olin Cittarissa ja huomasin että oli taas näkyvillä Kouvolan minttulakua, ja 2 sek mietin ostanko. En ostanut. Onneksi mulla tulee jo karkin näkemisestä mieleen suoraan se jälkivaikutus eli ällöttävä olo, ei mielihyvä. Muutenkin ruuasta saatu mielihyvän tunne on vaimea. Ehkä ikääntyminen vaimentaa ruokahalua, sanoo viisaatkin.
Mutta jotain leipomista tai sen tapaista kaipaa vaikka kahvilla tai jälkiruoaksi kun muutkin syö. Ratkaisuna tähän on leipoa itse vähähiilarisesti. Makeus on tosi mietoa, ja saatu aikaan muulla kuin sokerilla. Leivoin pakastimeen ja sieltä otan palasen kakkua tai torttua jos tulee mieleen juhlistaa päivää. Mietin omalla kohdallani että ehkä se riippuvuus ei ole kadonnut mutta roimasti vaimentunut. Nälkäkin tulee joskus.
Välipalojen tarve on poissa ja syönti 3 kertaa päivässä. Viimeinen syönti päivässä mahdollisimman aikaisin. Nyt juhlakausi ja loma tekee sen että säännöt rikotaan vähän joka tasolla. Mutta vain viikonloppuisin. Arkilomapäivinä ollaan siivosti. :-D
Nyt on tulossa taas kesäjuhlat joita ainakin 3 kpl ja parit bändikeikat ja hotelleissa oleilua. Näilläkin lähinnä kuluu muuta kuin makeaa. Esim makeat alkoholijuomat jää mulla täysin väliin. Enempi Alkon viinituotteita ja ehkä GT -harrastusta yms. Juhannuksena varhaisperunoita ja pari paahdettua ruispalaa runsaalla voilla. Makeana mansikkaa ja kermavaahtoa ja mantelipohjainen torttu. Ketomon jäätelöä ehkä. Juomana valkoviini. Joka vuosi samat juhannusherkut. Ruisleipää en syö muulloin enää ollenkaan.
Toivotan ihanaa juhannusta!
T kn- Anonyymi00009
Peruna on usein todettu hyväksi osaksi monipuolista ruokavaliota. Nyrkkisääntö on yleensä se ; kohtuudella kaikkea ja hiilarituotteiden kanssa varovaisuutta.
- Anonyymi00011
Vielä lisään sen että itse koetan välttää sosiaalisessa mediassa näissä ruoka-aiheisissa keskusteluissa tällaisia viestejä joissa väitetään ettei sitä ja tätä saa syyä koska perustelen sen sillä että on paljon ihmisiä jotka on onnistuneet laihduttamis-talkoissa eri tekniikkoja käyttäen. Ei ole siis yhtä totuutta.
- Anonyymi00013
Sinusta perunaa ei kannata syödä koska se sisältää hyviä ravintoaineita . 100 grammassa perunaa on noin 75 kcal ja niitä keitettyjä perunoita tartte kilokaupalla syödä ettei pääse lihoo.
- Anonyymi00014
Anonyymi00009 kirjoitti:
Peruna on usein todettu hyväksi osaksi monipuolista ruokavaliota. Nyrkkisääntö on yleensä se ; kohtuudella kaikkea ja hiilarituotteiden kanssa varovaisuutta.
sadassa grammassa perunaa on noin 75 kcal ja kuinka monta kiloa ihminen syö keitettyjä perunoita kun aterialla syödään muutakin kuin perunoita.
- Anonyymi00030
Anonyymi00009 kirjoitti:
"Nyrkkisääntö on yleensä se ; kohtuudella kaikkea ja hiilarituotteiden kanssa varovaisuutta."
Vähän kuin alkkomashoolinginkin kanssa...
Vähän käytettynä ei vahingoita terveyttä. Mutta lihottaa....
- Anonyymi00007
Riippuvuus
Tutustu videoon: "minkälainen on riippuvuus" https://share.google/UpZuN0oTkKJz2OSUY- Anonyymi00008
Jos valitset terveellisen välipalan sijasta epäterveellisen siitäkin huolimatta että olit aikonut lopettaa kaikki epäterveelliset välipalat,olet riippuvainen herkuista.
Riippuvuudet - Mielenterveyden keskusliitto https://share.google/lrPVK6ZdzgluRdT9W - Anonyymi00012
Anonyymi00008 kirjoitti:
Jos valitset terveellisen välipalan sijasta epäterveellisen siitäkin huolimatta että olit aikonut lopettaa kaikki epäterveelliset välipalat,olet riippuvainen herkuista.
Riippuvuudet - Mielenterveyden keskusliitto https://share.google/lrPVK6ZdzgluRdT9WRiippuvuus on omasta tahdosta riippumaton olotila.
- Anonyymi00015
Anonyymi00012 kirjoitti:
Riippuvuus on omasta tahdosta riippumaton olotila.
Itse olen parantunut syömishäiriöstä mutta ei se tarkoita täyskieltoa. Jos ei pysty hallitsee syömistään niin sitten kannattaa laittaa täyskielto. Jos se yksikin vähänkin epäterveellinen syöminen aiheuttaa ahmintaa.
- Anonyymi00010
Olen korvannut sokerin perunalla, kaalilla ja sipulilla. Ja täysjyväviljalla.
- Anonyymi00016
Peruna nostaa verensokerin yhtä lailla kuin sokeri:
"Peruna nostaa verensokeria, koska se sisältää runsaasti tärkkelystä, joka hajoaa elimistössä glukoosiksi. Vaikutuksen suuruus riippuu kuitenkin siitä, miten peruna valmistetaan ja minkä kanssa se syödään."
Kaloreilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Vaan Glykeemisellä Indeksillä.
Glukoosi = sokeri.
Peruna ei ole suositeltavaa jos laihduttaa ja jos haluaa pitää verensokerin tasaisena ja välttyä insuliiniresistenssiltä. - Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
"Peruna nostaa verensokeria, koska se sisältää runsaasti tärkkelystä, joka hajoaa elimistössä glukoosiksi. Vaikutuksen suuruus riippuu kuitenkin siitä, miten peruna valmistetaan ja minkä kanssa se syödään."
Glukoosi = sokeri.
Peruna ei ole suositeltavaa jos laihduttaa ja jos haluaa pitää verensokerin tasaisena ja välttyä insuliiniresistenssiltä.Yhdessä proteiinin kanssa syötynä peruna ei nosta verensokeria juuri enempää kuin muutkaan hiilihydraatit. Ja jäähtynyt peruna nostaa vielä vähemmän verensokeria. Itse en pysty syömään tulikuumia keitettyjä perunoita.
- Anonyymi00018
Anonyymi00016 kirjoitti:
Glukoosi = sokeri.
Peruna ei ole suositeltavaa jos laihduttaa ja jos haluaa pitää verensokerin tasaisena ja välttyä insuliiniresistenssiltä.yhdessä keskikokoisessa perunassa on glukoosi alle puoli grammaa. Nautittu 0,5 gramman määrä imeytyy nopeasti ja siirtyy solujen energiantuotantoon ilman merkittävää vaikutusta verensokeritasapainoon. Terveen ihmisen elimistö pystyy käsittelemään määrän vaivattomasti.0,5 grammaa glukoosia nostaa noin 70-kiloisen ihmisen verensokeria vain noin 0,3–0,4 mmol/l (riippuen henkilön nestetasapainosta). Tämä on samaa luokkaa kuin yhden pienen omenan tai porkkanan sisältämä sokerimäärä. Jos syö perunan niin jättää sen porkkanan vaikka syömättä.
- Anonyymi00019
Anonyymi00017 kirjoitti:
Yhdessä proteiinin kanssa syötynä peruna ei nosta verensokeria juuri enempää kuin muutkaan hiilihydraatit. Ja jäähtynyt peruna nostaa vielä vähemmän verensokeria. Itse en pysty syömään tulikuumia keitettyjä perunoita.
Kukapa kylmänä keitettyä perunaa söisi kun muu ruoka on kuumaa. Kylmä peruna kuumalla kastikkeella, tai kylmä perunamuusi tai kylmät ranskalaiset....
- Anonyymi00020
Anonyymi00018 kirjoitti:
yhdessä keskikokoisessa perunassa on glukoosi alle puoli grammaa. Nautittu 0,5 gramman määrä imeytyy nopeasti ja siirtyy solujen energiantuotantoon ilman merkittävää vaikutusta verensokeritasapainoon. Terveen ihmisen elimistö pystyy käsittelemään määrän vaivattomasti.0,5 grammaa glukoosia nostaa noin 70-kiloisen ihmisen verensokeria vain noin 0,3–0,4 mmol/l (riippuen henkilön nestetasapainosta). Tämä on samaa luokkaa kuin yhden pienen omenan tai porkkanan sisältämä sokerimäärä. Jos syö perunan niin jättää sen porkkanan vaikka syömättä.
Laihdutuksessa kannattaa jättää turhat glukoosit pois ja korvata ne hiilareilla jotka ei sisällä tärkkelystä.
Ylipainoinen kärsii insuliiniresistenssistä jota peruna pahentaa.
Ihmiset syö perunaa ja leipää ja ihmettelee kun paino ei putoa. - Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
Laihdutuksessa kannattaa jättää turhat glukoosit pois ja korvata ne hiilareilla jotka ei sisällä tärkkelystä.
Ihmiset syö perunaa ja leipää ja ihmettelee kun paino ei putoa.Itse en ole lihonut jos joskus syön pari keitettyä perunaa lohen ja salaatin kanssa. Minä syön todella harvoin leipää ja yleensä sellaisenaan jos syön esim keittoja. Yksi ja kaksi leipäpalaa ei lihota vaan se mitä sinä laitat siihen leivän päälle. Esim ruisleivästä saat kuitua ja muita ravintoaineita.
- Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
Itse en ole lihonut jos joskus syön pari keitettyä perunaa lohen ja salaatin kanssa. Minä syön todella harvoin leipää ja yleensä sellaisenaan jos syön esim keittoja. Yksi ja kaksi leipäpalaa ei lihota vaan se mitä sinä laitat siihen leivän päälle. Esim ruisleivästä saat kuitua ja muita ravintoaineita.
naurettavaa on se että täällä palstoilla höpötetään semmottii että ei saa sitä ja tätä syyä että sinä ja minä olemme esimerkkejä siitä ettemme ole lihoneet perunasta.
Jotkut täällä jauhaa koko ajan yhtä totuutta ikäänkuin. - Anonyymi00023
Anonyymi00019 kirjoitti:
Kukapa kylmänä keitettyä perunaa söisi kun muu ruoka on kuumaa. Kylmä peruna kuumalla kastikkeella, tai kylmä perunamuusi tai kylmät ranskalaiset....
jos pelkää että verensokeri nousee lämpimästä perunasta niin kylämä peruna ei nosta verensokeria yhtä paljon.
- Anonyymi00024
Anonyymi00020 kirjoitti:
Ihmiset syö perunaa ja leipää ja ihmettelee kun paino ei putoa.On asiantuntijoita myös jotka sanoo ettei kannata kokonaan viljatuotteiden syöntiä lopettaa kun jotkut asiantuntijat ei pidä sitä viisaana jos ei syö yhtään viljatuotteita.
- Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
On asiantuntijoita myös jotka sanoo ettei kannata kokonaan viljatuotteiden syöntiä lopettaa kun jotkut asiantuntijat ei pidä sitä viisaana jos ei syö yhtään viljatuotteita.
Viljajuotteissa ja täysvilja tekee elimistölle hyvää mm tasaa verensokeria.Miksi viljaa ylipäänsä viljellään jos elimistölle haitaksi?Viljaa on viljelty ja käytetty Suomessa ravinnoksi noin 4 000–5 000 vuoden ajan. Miksi?
- Anonyymi00027
Anonyymi00025 kirjoitti:
Viljajuotteissa ja täysvilja tekee elimistölle hyvää mm tasaa verensokeria.Miksi viljaa ylipäänsä viljellään jos elimistölle haitaksi?Viljaa on viljelty ja käytetty Suomessa ravinnoksi noin 4 000–5 000 vuoden ajan. Miksi?
Ympäristömyrkyt, tuholaistorjunta ja lannoitteet. Nykyihminen on eri kuin muinainen ihminen, työ erilaista ja koko eläminen...ennen ei ollut liikaa ihmisiä eikä tehoviljelyä.
Sekä se sama ongelma kuin perunalla: nostaa verensokerin ja laskee verensokerin jyrkästi samoin kuin peruna. Lisänä paljon suolaa ja päällyksiä. Hiilarit sitoo nestettä ja turvottaa.
Perunan ja leivän isoin ongelma on että niiden kanssa syödään maukkaampi aines. Ilman ei kukaan.
Onhan tätä jauhettu eikä se tosiasia ole miksikään muuttunut. - Anonyymi00028
Anonyymi00023 kirjoitti:
jos pelkää että verensokeri nousee lämpimästä perunasta niin kylämä peruna ei nosta verensokeria yhtä paljon.
Kannattaa jättää vain kokonaan pois.
- Anonyymi00029
Anonyymi00028 kirjoitti:
Kannattaa jättää vain kokonaan pois.
täällä on ihmisiä minun lisäksi muun muassa yksi toinenkin joka ei ole lihonut kun on syönyt perunaa. En lähtis kirjottamaan noin kehoittamaan kellekään . Yleinen nyrkkisääntö on tämä; ei ole yhtä totuutta näissä aiheissa.
- Anonyymi00031
Anonyymi00027 kirjoitti:
Ympäristömyrkyt, tuholaistorjunta ja lannoitteet. Nykyihminen on eri kuin muinainen ihminen, työ erilaista ja koko eläminen...ennen ei ollut liikaa ihmisiä eikä tehoviljelyä.
Sekä se sama ongelma kuin perunalla: nostaa verensokerin ja laskee verensokerin jyrkästi samoin kuin peruna. Lisänä paljon suolaa ja päällyksiä. Hiilarit sitoo nestettä ja turvottaa.
Perunan ja leivän isoin ongelma on että niiden kanssa syödään maukkaampi aines. Ilman ei kukaan.
Onhan tätä jauhettu eikä se tosiasia ole miksikään muuttunut.Minä puhun nyt puurosta. Puuroon ei tarvitse laittaa suolaa ja päällyksiä.Puuroon voi laittaa esim marjoja tai raejuustoa
- Anonyymi00026
Peruna on hyvä laihduttajalle.
Kaali, sipuli, porkkana, ruis ja kaura ovat kaikille hyviä, ellei ole allergiaa. Samoin marjat, omena ja sitrukset.
Voin ja valkoisen vehnäjauhon voi jättää kokonaan pois.- Anonyymi00032
Kaurahiutaleet maksaa alle euron kilolta. On halpaa ja terveellistä.
- Anonyymi00033
Anonyymi00032 kirjoitti:
Kaurahiutaleet maksaa alle euron kilolta. On halpaa ja terveellistä.
Ja lihottavaa
- Anonyymi00034
Anonyymi00033 kirjoitti:
Ja lihottavaa
Kerro lisää tuosta. Onko siis jossakin olemassa ihminen, joka olisi valehdellut lihoneensa kaurahiutaleilla?
Miten kaurahiutaleet voivat olla terveellistä ja lihottavaa, molempia? Epäterveellisyydestä ei ole lainkaan näyttöä. - Anonyymi00035
Anonyymi00034 kirjoitti:
Kerro lisää tuosta. Onko siis jossakin olemassa ihminen, joka olisi valehdellut lihoneensa kaurahiutaleilla?
Miten kaurahiutaleet voivat olla terveellistä ja lihottavaa, molempia? Epäterveellisyydestä ei ole lainkaan näyttöä.jotenki tuntuu joskus että melkein kaikki suuhun pantava &syötävä on joijenkin mielestä joko epäterveellistä tai lihottavaa. Kohta ei voi syödä yhtään mitään. On ne sanoneet ettei saa syyä marjoja koska marjoissa on sokeria. Ja ne sanoo ettei saa syyä lohikalaa koska lohessa on liian paljon rasvaa. Sitten ne keksii sanoa että ruisleipä kokonaan pois kuvioista sotkemasta, samoin peruna. Kohta jää jäljelle vain kasvikset ja joku vähärasvainen kala. En minä ainakaan sekasyöjänä voi syyä noin yksipuolista ravintoa.
- Anonyymi00036
Anonyymi00034 kirjoitti:
Miten kaurahiutaleet voivat olla terveellistä ja lihottavaa, molempia? Epäterveellisyydestä ei ole lainkaan näyttöä.vuoskauvet lukenu näitä palstoja ja täytyy sanoa että turhauttavaa lukea välillä noita kommentteja kun ei ne usko kun on niin uppiniskaisia kun me olemme kertoneet onnistuneen painonpudotus-operaatioissa vaikka oomme syöneet viljatuotteita ja hedelmiä/monipuolista ruokaa. Ei ne siltikään meinaa uskoa vaan jankuttavat. Menee saman toistoksi ja jankuttamiseksi. Ihmejuttu.
- Anonyymi00037
Anonyymi00036 kirjoitti:
vuoskauvet lukenu näitä palstoja ja täytyy sanoa että turhauttavaa lukea välillä noita kommentteja kun ei ne usko kun on niin uppiniskaisia kun me olemme kertoneet onnistuneen painonpudotus-operaatioissa vaikka oomme syöneet viljatuotteita ja hedelmiä/monipuolista ruokaa. Ei ne siltikään meinaa uskoa vaan jankuttavat. Menee saman toistoksi ja jankuttamiseksi. Ihmejuttu.
Mutta kun heille käy faktatietokaan vaan jankkaavat silti ilman perusteluja
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisin potkija
Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.301219- 67859
Miten yksi ihminen
Voi kolahtaa näin kovaa? Saada ajatukset vallattua näin totaalisesti? Taidan oikeasti tarvita ammattiapua tämän kanssa,42783P*skimmat palstalaiset kautta aikojen äänestys
Nyt kaikki peliin, ilman parasta, ei ole p*skinta! Muistetaan mainita myös ne piileskelevät pirulaiset! 🤓145643Työttömiä suomalaisia ei saa töihin
Ei hakemuksen hakemusta suomalaisilta ammattilaisilta, Piti sitten filippiiniläisiä palkata. https://www.is.fi/talouss279615- 91609
- 45582
Olet lihonut kuin pullataikina
Olet lihonut kuin pullataikina. Et ole yhtä kaunis kuin aikaisemmin. Oletko ryyppäämässä käynnyt joka ilta?36531- 52526
Et siis halua
enää nähdä minua? Lupaan sitten pysyä pois. Ja jos vahingossa satutaan samaan paikkaan voit uskoa että en sitä tahallani47520