Avioliitto epäuskoisen henkilön kanssa voi johtaa kristityn elämän suurimpiin haasteisiin. Avioliitto on pyhä liitto, jossa kaksi ihmistä liittyy yhdeksi lihaksi (Matt. 19:5). Uskovan ja epäuskoisen saattaa olla hyvin vaikeaa elää sopusoinnussa keskenään (2. Kor. 6:14-15). Jos toisesta tulee kristitty avioliiton solmimisen jälkeen, on luonnollista, että kahden eri auktoriteetin alla eläminen aiheuttaa ongelmia.
Tähän tilanteeseen joutuneet kristityt saattavat yrittää päättää avioliittonsa ollen vakuuttuneita siitä, että se on ainoa tapa kunnioittaa Jumalaa. Raamattu kuitenkin opettaa toisin. On tärkeää, että olemme tyytyväisiä kaikissa elämäntilanteissamme ja pyrimme tuottamaan Jumalalle kunniaa vaikeissa tilanteissa (1. Kor. 7:17). Raamattu antaa yksityiskohtaisia ohjeita niille, jotka ovat avioituneet epäuskoisten kanssa 1. Kor. 7:12-14. "...Jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, miehen ei pidä jättää häntä. Ja jos uskovalla naisella on aviomies, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, vaimon ei pidä jättää miestään. Mies, joka ei usko, on uskovan vaimonsa pyhittämä, ja vaimo, joka ei usko, on uskovan miehensä pyhittämä...."
Epäuskoisten kanssa avioituneiden kristittyjen pitää rukoilla, että Pyhä Henki auttaa heitä elämään Jumalan tahdon mukaista ja Kristuksen tunnustavaa elämää (1. Joh. 1:7). Heidän pitäisi etsiä Jumalan voimaa muuttamaan sydämensä ja tuottamaan Pyhän Hengen hedelmiä (Gal. 5:22-23). Kristillisellä vaimolla tulee olla nöyrä sydän, jopa epäuskoista aviomiestä kohtaan (1. Piet. 3:1). Elämällä lähellä Jumalaa ja luottamalla hänen armoonsa hän pystyy olemaan sellainen.
Kristittyjen ei ole tarkoitus elää yksinäistä elämää ja heidän on syytä löytää tukea ulkopuolisista lähteistä, kuten seurakunnasta tai raamatturyhmästä. Epäuskoisen kanssa aviossa oleminen ei vähennä avioliiton pyhyyttä ja jokaisen kristityn prioriteettina pitäisi olla hänen puolisonsa edestä rukoileminen ja hyvän esimerkin antaminen, loistaen Kristuksen tähtinä tässä maailmassa (Fil. 2:15). Olkoon 1. Piet. 3:1 totuus - että epäuskoiset puolisot voitettaisiin Kristukselle - jokaisen epäuskoisen kanssa avioituneen kristityn toivona ja määränpäänä.
https://www.gotquestions.org/Suomi/avioliitto-epauskoinen.html
Mitä kristityn pitää tehdä, jos hän on avioliitossa epäuskoisen henkilön kanssa?
8
75
Vastaukset 8
- Anonyymi00001
Mites meidän tulee suhtautua muslimeihin, jotka eivät kunnioita Jumalaa ja Kristusta? Saako heitä tappaa, jos he tekevät pahaa, polttavat kirkkoja ja tappavat pappeja?
Vai käänetäänkö toinen poski, rukoillaan heidän puolestaan ja jätetään kosto Herralle?Rikollisten rankaiseminen on esivallan tehtävä, ei yksittäisten kristittyjen. Roomalaiskirjeen 13. luku puhuu tästä.
Kristittyjen tehtävä on saarnata muslimeille evankeliumia, ei taistella heitä vastaan fyysisesti:
2. Kor. 10:4-5
"Sillä sota-aseemme eivät ole lihallisia, vaan ne ovat voimakkaita Jumalan edessä hajottamaan maahan linnoituksia. Hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen korkean rakennelman, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle"
Ef. 6:12
"Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa."- Anonyymi00002
LukasWiltzon kirjoitti:
Rikollisten rankaiseminen on esivallan tehtävä, ei yksittäisten kristittyjen. Roomalaiskirjeen 13. luku puhuu tästä.
Kristittyjen tehtävä on saarnata muslimeille evankeliumia, ei taistella heitä vastaan fyysisesti:
2. Kor. 10:4-5
"Sillä sota-aseemme eivät ole lihallisia, vaan ne ovat voimakkaita Jumalan edessä hajottamaan maahan linnoituksia. Hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen korkean rakennelman, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle"
Ef. 6:12
"Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa."Jos esivalta tukee muslimeja kristittyjen tuhoamisessa, niin tuleeko meidän paeta metsään vai kääntyä muslimeiksi säästääksemme henkemme? Niinkuin Rooman aikana piirellä kaloja maahan?
Anonyymi00002 kirjoitti:
Jos esivalta tukee muslimeja kristittyjen tuhoamisessa, niin tuleeko meidän paeta metsään vai kääntyä muslimeiksi säästääksemme henkemme? Niinkuin Rooman aikana piirellä kaloja maahan?
Lopun aikoina esivalta tulee Antikristuksen johdolla vainoamaan ja tappamaan kristittyjä. Näin Raamatussa opetetaan. Tässä tilanteessa kristityt voivat halutessaan joko paeta tai kärsiä marttyyrikuoleman. Jeesuksen paluu on kuitenkin tuossa ajankohdassa hyvin lähellä, joten se vaino ei kestä montaa vuotta.
Islamiin kääntyminen ei kuitenkaan ole todellisille kristityille vaihtoehto. He tulevat aina uskomaan vain Raamatun Jumalaan:
Joh. 10:27-29
"Minun lampaani kuulevat minun ääneni, ja minä tunnen heidät, ja he seuraavat minua. Minä annan heille iankaikkisen elämän, eivätkä he ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni. Minun Isäni, joka on antanut heidät minulle, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä."
Jos joku "kristitty" kääntyy islamiin, niin se on ulkoinen merkki siitä, että tämä henkilö ei ikinä ollut aidossa uskossa:
1. Joh. 2:19
"Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme. Sillä jos he olisivat olleet yhtä kanssamme, he olisivat pysyneet kanssamme. Mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole meistä."- Anonyymi00003
LukasWiltzon kirjoitti:
Lopun aikoina esivalta tulee Antikristuksen johdolla vainoamaan ja tappamaan kristittyjä. Näin Raamatussa opetetaan. Tässä tilanteessa kristityt voivat halutessaan joko paeta tai kärsiä marttyyrikuoleman. Jeesuksen paluu on kuitenkin tuossa ajankohdassa hyvin lähellä, joten se vaino ei kestä montaa vuotta.
Islamiin kääntyminen ei kuitenkaan ole todellisille kristityille vaihtoehto. He tulevat aina uskomaan vain Raamatun Jumalaan:
Joh. 10:27-29
"Minun lampaani kuulevat minun ääneni, ja minä tunnen heidät, ja he seuraavat minua. Minä annan heille iankaikkisen elämän, eivätkä he ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni. Minun Isäni, joka on antanut heidät minulle, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä."
Jos joku "kristitty" kääntyy islamiin, niin se on ulkoinen merkki siitä, että tämä henkilö ei ikinä ollut aidossa uskossa:
1. Joh. 2:19
"Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme. Sillä jos he olisivat olleet yhtä kanssamme, he olisivat pysyneet kanssamme. Mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole meistä."Aika rankkaa siis meille kristityille luvassa. Onko järkeä meidän mitään rakentaa jos kaikki tuhotaan?
Anonyymi00003 kirjoitti:
Aika rankkaa siis meille kristityille luvassa. Onko järkeä meidän mitään rakentaa jos kaikki tuhotaan?
Kyllä on. Kaikki kääntyy kyllä lopulta parhain päin:
Room. 8:28
"Mutta tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen päätöksensä mukaan ovat kutsutut."- Anonyymi00004
LukasWiltzon kirjoitti:
Kyllä on. Kaikki kääntyy kyllä lopulta parhain päin:
Room. 8:28
"Mutta tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen päätöksensä mukaan ovat kutsutut."Diih... kai tätä siksi uskoksi juuri kutsutaankin. Että olisi uskoa aina päivään seuraavaan. Kiitos.
Jos molemmat eivät ole suvaitsevaisia, voi edessä olla paljon ristiriitoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1561182
Poliisin potkija
Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.301149Sinä mies olisit
ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s47993- 49887
- 65801
Miksi jätit minut
Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?49767Miten yksi ihminen
Voi kolahtaa näin kovaa? Saada ajatukset vallattua näin totaalisesti? Taidan oikeasti tarvita ammattiapua tämän kanssa,37666Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se
Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?71654- 37619
- 76607