Mozart lienee säveltäjistä Beethovenin ja miksei Schubertin, Haydnin ja Bachinkin ohella lähimpänä jumalaksi mielletyn maailman luoneen taivaan isän kuviteltua luomisvoimaa, mutta jonka luomisakti ei jäänyt vain epäorgaanisen ja orgaanisen aineen ja luonnon luomisen tasolle hypoteettisen ja näkymättömän jumalan tavoin, kuten sepitetyssä tarinassa maailman luomisessa kerrotaan, ja jonka sitten evoluutioteoria kumosi.
Sillä joissakin suotuisissa olosuhteissa luonnonlakien vaikutuksesta on syntynyt orgaanisia yhdisteitä ja aminohappoja, joista elämä täysin uutena ominaisuutena maapallolla lienee saanut alkunsa.
Mozart puolestaan kykeni ilmaisemaan musiikissaan oliojärjestyksessä korkeimmalla asteella olevan ihmisolennon sekä jälleen uutena esiin nousevana ja ihmisen henkistä elämää edustavana ominaisuutena ylevimpiä kokonaisvaltaisia tunteita ja nimenomaan henkisfyysisiä tiloja sitä täydellisemmin ja vaikuttavammin, mitä suuremman kypsyyden hän säveltäjänä saavutti, ja kyeten ilmaisemaan niiden ytimen varsinkin suurissa hitaissa osissa, mutta joihin samaistuminen ja sävelten takana piilevän metafyysisen olemuksen saavuttaminen on äärimmäisen vaativan keskittymis-ja eläytymisprosessin tulosta tai sitten se tapahtuu vaivihkaa ja kuin itsestään, edustaessaan ihmiskunnan korkeimpia saavutuksia kaikkien taiteiden alalla.
Vaikka vain kerran olen ateistista vakaumustani vastoin näin jälkeenpäin todeten luullut mukamas tiedostaneeni jonkun jumalolennon läsnäolon uskomattoman syvästi ja kokonaisvaltaisesti musiikkiin eläytyen, johon en enää kuunaan kykenisi, niin olen minä kokenut lukiota käytyäni mm. erään todella ihmeellisen ja mystisen Mozart elämyksen auditoriossa vuonna 1982, jossa 3. viulukonserton hitaan osan hetken soidessa tapahtui ihmeitä ja muistaessani sen kuin eilisen päivän.
Musiikki johdatti minut jonkinlaiseen korkeampaan ja puhtaasti tiedostavaan henkiseen tajunnantilaan, jossa muistan katsoneeni maailmaan kuin vieraaseen puhtaasti objektiivisella harrastuksella ja juuri päättyneen aamun hartauden jälkeen näin penkkiriviä alempana ja minusta katsoen oikealla puolella istuneiden ja juuri poistumassa olleiden koululaisten hymyilevät ja tekisi mieli sanoa jonkinlaisesta heidän ikänsä huomioon ottaen lapsellisesta, mutta viattomasta keskinäisestä pilailunhalustaan kielivät virnuilevat kasvonsa, kun he olivat pukemassa takkejaan päälleen.
Katselin heidän ilmeitä paitsi hämmästellen sitä, etten mitenkään puhtaana subjektina kyennyt siinä tahtomisesta puhtaassa olotilassa samaistumaan heidän keskinäiseen ja teinipojille tyypilliseen ilkikuriseen huulenheittoonsa, mutta myös sitä, että he tuskin olisivat voineet millään kyetä myöskään tajuamaan, tai edes aavistamaan millaisessa korkeamman asteisessa henkisessä olotilassa heidän lähellään ollut puhtaaksi subjektiksi tullut persoonani juuri sillä hetkellä oli.
Musiikin tuottaman syvän ja objektiivisuuteen kohdistuvan vakavuuden vallassa, ollessani tuolloin tiedostamiseltani puhdas kaikista tarkoituksista suhteineen, ja ikään kuin jostakin korkeammasta ja tahtomisesta suhteineen puhtaasta objektiivisesta tietoisuudentilasta, tai kuin jostakin korkeammasta henkisestä ulottuvuudesta käsin heidän puuhiaan objektiivisesti tarkkaillen, mutta ilman mitään intressejä niihin, saatikka edes tiedostamatta heidän velmuilevien ja siinä tilanteessa todellisuuteensa kuuluneiden eleidensä suhteita jo tajunnasta ulos tungetuksi tulleeseen tahtooni puhtaasti objektiiviseksi tulleen käsityskykyni vuoksi ja erityisen sijasta vain suvun yleisimmän olemuksen tajuten.
Mutta en edes kyennyt silloin tajuamaan heidän ilmeidensä sinänsä ilmeistä merkitystä tai naiivia tarkoitusta suhteessa tahtoon ja muistan sen jälkeen vain talsineeni täydellisen ja ylimaallisen lumontunteen vallassa raput auditoriosta ylös ja käytävältä alas pihalle, olematta sillä hetkellä oman subjektiivisen minuuden omaava tiedostava subjekti, vaan tiedoitsemisen puhdas subjekti, jolla tämän musiikin tuottama elämys oli tunkenut tahdon ulos tajunnasta ja vielä jalkakäytävällä lumoutuneena kävellessäni olin ihmeissäni ajan ja paikan tajun osittaisesta katoamisesta tajunnastani.
Muistan selvästi hämmästelleeni tiellä vastaan ajavien autojen suhteiden tiedostamisesta puhdasta, intressitöntä ja objekteina detaljeiltaan ja erityispiirteiltään huomiota herättämätöntä ja miltei vain äänen perusteella havaittavaa ohikiitävän hahmon yleistä olemusta, ja kenties lisäksi ajovauhdiltaankin ehkä epätavallisen verkkaista ohitusnopeutta ajan tajun väistymisen vuoksi aivotoimintana tajunnasta.
Mutta sitten meneillään olleen hyppytunnin aikana subjektiivisesti koettava oma persoonallinen minuus palasi täysin luonnonmukaisesti älyn juurena jälleen tajuntaan tiedostaessani älyn sille asetettujen luonnonmukaisten tehtävien mukaisen tarkoituksen palvella tahtoa vaikuttimien välittäjänä sen tiedoitessa vain suhteita tahtoon tuon hetkellisen "älyn objektien yllä leijumisen" jälkeen.
Mozart edustaa korkeimpia nerouden huippuja
8
<50
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ohoh aikamoinen tunnetila jonka koit. Mahdat olla vahvasti tunneihminen ja samalla myös älyllinen ihminen.
- Anonyymi00006
Sehän edellyttää älyä ja sekä tunnetta, mutta olen kokenut Mozartin vielä paljon syvempiäkin sieluntiloja.
- Anonyymi00002
oon ihte väliinputoaja, ja tyhjyydessä jo ihan pikkupennusta lähtien oleskeleva ihminen että muistan kuinka ol nii vaikiata kouluvuodetkin ja iha kaikki sopeutuminen yhteiskuntaan että jäin hyvin pian omiin oloihini. En käy missään, en tapaile ihmisiä ja en käy töissä (oon eläkkeellä).
Musiikki on ainoa lohtu ja lähimmäiset . Mozartista saa mm lohtua ja se tunne on suuri kun sitä kuuntelee koska kun monet vuojet oot täällä toistanu sitä sammaa, niin tottahan se on että hänen musa koskettaa ihmisiä. Ei kait koskaan noin miten sää kuvasit omia tuntojas mutta kylä se on koskettanu suuresti muaki.- Anonyymi00007
Hienoa että Mozart on antanut sinulle elämyksiä, mutta hänen musiikkinsa on parhaimmillaan niin syvällistä ja korkeimmanasteisen psykofyysisen tilan saavuttamisen puolesta niin yliluonnollisen vaikeaa, mutta samalla antoisaa, ettei se hevin avaudu. Sen tajuavat vain proffat.
- Anonyymi00003
tällä hetkellä kuuntelen tällaista;
various artists-relay:Archive 2007-2008
löytyy youtubesta
melkein kaksi ja puol tuntia kestävä kokonaiskestoltaan.
tyylilajeina;
reductionism&EAI&onkyo&glitch ja lowercase
en tiijä kiinnostaako sua mut käyppä kuunteleen ainaki ja kerro mitä tykkäsit.
linkkiä en jaksa lähettää nyt koska menee kuitenkin linkinlähetys pieleen. - Anonyymi00004
nuo kaikki kommentit kirjoitti muuten minä eli sun pitkäaikainen kaveri tai jos meitä nettikavereiksi voi edes sanoa mutta oon aina pitäny tavastasi kommunikoida koska siinä on jotain mielenkiintoista ja tosi syvää ja analyyttistä pohdintaa ja oon usein ollu sammaa mielt kanssas mutta sibeliuksen kohralla täytyy sanoa että on sen finlandia kyl mahtava teos että vois hyvin olla vaik suomen kansallislauluna.
eijkös finlandia ollu joskus Suamen kansallislaulu? Sitten paciuksen maamme-laulusta tuli kansallislaulu.
Sibelius imi vaikutteet kansallisista suomitunnoistaan. Liekkö hän ollut nationalisti?
en ole nationalisti mut kyl tervejärkinen nationalismi on ihan ok asia etten kammoksu sitä. Oon kyllä isänmaallinen mutten koe olevani nationalisti.- Anonyymi00005
Tuohon nationalisti kysymykseen en osaa vastata mutta eiköhän jonkin sortin kansalliskiihkoilija liene ollut, mutta kiitokset vain näintä mieltä lämmittävistä lausumistasi, vaikka olen Sibeliusta paljon kiinnostuneempi esim. myöhäisen Beethovenin tuotannosta ja sen metafyysisistä syvyyksistä, jotka vaikuttavat mielen syvempiin kerroksiin Sibeliusta intensiivisemmällä lumovoimallaan.
- Anonyymi00008
Finlandia ei ole ollut milloinkaan suomen kansallislaulu patrioottisesta virityksestään huolimatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2882397Mistä löytää kadonnut motivaatio?
Mikä neuvoksi, kun oikein mikään ei enää jaksa huvittaa eli ei ole motivaatiota tehdä mitään? Joka päivä ajattelen, että1372137Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki132018- 1671508
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1381257Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä193878- 85876
- 174846
Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala448775- 50625