Kirje Laodikean seurakunnalle
Ilm. 3:
14 "Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: "Näin sanoo Aamen, uskollinen ja luotettava todistaja, Jumalan luomakunnan alku: [Ilm. 1:5 | Joh. 1:3+]
15 "Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä kuuma. Kunpa olisitkin joko kylmä tai kuuma! [Room. 12:11]
16 Mutta sinä olet haalea, et kuuma etkä kylmä, ja siksi minä oksennan sinut suustani.
17 "Sinä kerskut, että olet rikas, entistäkin varakkaampi, etkä tarvitse enää mitään. Et tajua, mikä todella olet: surkea ja säälittävä, köyhä, sokea ja alaston. [Hoos. 12:9; 1. Kor. 4:8]
18 Annan sinulle neuvon: osta minulta tulessa puhdistettua kultaa, niin tulet rikkaaksi, osta valkoiset vaatteet ja pue ne yllesi, niin häpeällinen alastomuutesi peittyy, osta silmävoidetta ja voitele silmäsi, niin näet. [Jes. 55:1; Matt. 13:44; 1. Piet. 1:7]
19 Jokaista, jota rakastan, minä nuhtelen ja kuritan. Tee siis parannus, luovu penseydestäsi! [Hepr. 12:6]
20 Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän. [Laul. l. 5:2; Joh. 14:23]
21 "Sen, joka voittaa, minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niin kuin minäkin olen voittoni jälkeen asettunut Isäni kanssa hänen valtaistuimelleen. [1. Kor. 6:2+]
22 "Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille." [Ilm. 2:7
Mikä oli Laodikean seurakunnan synti?
47
130
Vastaukset 47
Et ole kylmäetkä kuuma minä oksennan sinut ulos.
- Anonyymi00001
Monista selityksistä huolimatta Raamatun tarkoittama Laodekean synti oli Mooseksen lain sekoittaminen uuden liiton vanhurskauteen. Mooseksen laista löytyy käsky:
Älä pue yllesi vaatetta, joka on kudottu kahdenlaisista langoista, villaisista ja pellavaisista sekaisin. Ilmestyskirjan sanoma Laodikean seurakunnalle pohjautuu tähän Mooseksen määräykseen.
"Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava!" Pellava oli kuuman ilman vaate ja villa kylmän. Pellava on kuva pyhien vanhurskaudesta.
Kaikenlainen sekoittaminen on Sanan antamassa merkityksessä pahaa, niin myös Mooseksen lain tekojen sekoittaminen uuden liiton uskon kautta saatavaan vanhurskauteen.
Adventistelle ja kaikille, jotka sekoittavat Mooseksen lain uuteen liittoon, Jeesus sanoo:
Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos. - Anonyymi00002
Jotenkin pakko liittyä uskovien keskinäiseen panetteluun tuokin.
Jos kaikki muukin liittyy siihen ja saa siitä sytykettä. - Anonyymi00003
Tämä sanoma oli siis tarkoitettu varhaiselle uskovien (uudestisyntyneitten) seurakunnalle. Jeesus oli oven ulkopuolella kolkuttelemassa???!!!
- Anonyymi00006
Laodikean seurakunnassa oli vain vähän uudesti syntyneitä. Laodikean seurakunta harjoitti omaa uskontoaan.
- Anonyymi00004
Laodikean synnin selitys on tässä, mutta mitä se on selkosuomeksi?
17 "Sinä kerskut, että olet rikas, entistäkin varakkaampi, etkä tarvitse enää mitään. Et tajua, mikä todella olet: surkea ja säälittävä, köyhä, sokea ja alaston. [Hoos. 12:9; 1. Kor. 4:8]- Anonyymi00005
Se ettei panetellessaan ja parjatessaan ei näe omia syntejään.
- Anonyymi00007
Anonyymi00005 kirjoitti:
Se ettei panetellessaan ja parjatessaan ei näe omia syntejään.
Minulle tulee mieleen Jeesuksen kertomus publikaanista ja fariseuksesta jotka olivat rukoilemassa temppelissä. Vaikka tämä jälkimmäinen kovasti kiitti Jumalaa niin vaikutelmaksi ainakin minulle jäi se että itseään hän siinä kehui.
- Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Minulle tulee mieleen Jeesuksen kertomus publikaanista ja fariseuksesta jotka olivat rukoilemassa temppelissä. Vaikka tämä jälkimmäinen kovasti kiitti Jumalaa niin vaikutelmaksi ainakin minulle jäi se että itseään hän siinä kehui.
Tässä on kyseisen paikan konteksti
Luuk. 18:
Fariseus ja publikaani
9 Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti tämän kertomuksen: - Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Tässä on kyseisen paikan konteksti
Luuk. 18:
Fariseus ja publikaani
9 Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti tämän kertomuksen:Minun tekisi kyllä mieli kertoa mikä minun mielestäni viittaa nykyaikanakin Laodikean seurakunnan syntiin ja missä olen sitä huomannut mutta jääköön. Siitä seuraisi vain kova poru kuinka taas uskovia parjataan, solvataan ja panetellaan. Jeesukselle annetaan niissä piireissä kuitenkin vain keppihevosen rooli, mutta todellisuudessa häntä ei tarvita lainkaan.
- Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Minun tekisi kyllä mieli kertoa mikä minun mielestäni viittaa nykyaikanakin Laodikean seurakunnan syntiin ja missä olen sitä huomannut mutta jääköön. Siitä seuraisi vain kova poru kuinka taas uskovia parjataan, solvataan ja panetellaan. Jeesukselle annetaan niissä piireissä kuitenkin vain keppihevosen rooli, mutta todellisuudessa häntä ei tarvita lainkaan.
Niin ei uskovien pitäisi tosiaan parjata
Jos ovat uskossa. - Anonyymi00016
Anonyymi00010 kirjoitti:
Niin ei uskovien pitäisi tosiaan parjata
Jos ovat uskossa.Huolehdi vain omista tekemisistäsi.
Anonyymi00009 kirjoitti:
Minun tekisi kyllä mieli kertoa mikä minun mielestäni viittaa nykyaikanakin Laodikean seurakunnan syntiin ja missä olen sitä huomannut mutta jääköön. Siitä seuraisi vain kova poru kuinka taas uskovia parjataan, solvataan ja panetellaan. Jeesukselle annetaan niissä piireissä kuitenkin vain keppihevosen rooli, mutta todellisuudessa häntä ei tarvita lainkaan.
"Minun tekisi kyllä mieli kertoa mikä minun mielestäni viittaa nykyaikanakin Laodikean seurakunnan syntiin ja missä olen sitä huomannut mutta jääköön."
Harmi ettet uskalla sanoa.
- Anonyymi00011
Paholaisen kätyrit sitä tekee.
- Anonyymi00012
Laodikean seurakunnan synti oli penseys, hengellinen ylpeys ja itseriittoisuus.
Seurakunta kuvitteli olevansa rikas ja omavaraisesta asemastaan johtuen turvassa, mutta Ilmestyskirjan mukaan se oli todellisuudessa hengellisesti "surkea, säälittävä, köyhä, sokea ja alaston".
Laodikea oli ainoa seitsemästä seurakunnasta, joka ei saanut Jeesukselta lainkaan kiitosta, vaan pelkästään moitteita ja kehotuksen parannukseen.
Seurakunnan keskeiset synnitPenseys (haaleus): Jeesus sanoo seurakunnalle: "Sinä et ole kylmä etkä palava. Oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä... minä oksennan sinut suustani."
Seurakunnalta puuttui uskon palo ja aito sitoutuminen.Itseriittoisuus ja aineellinen sokeus: Laodikea oli rikas kauppakaupunki, ja tämä heijastui seurakuntaan.
He sanoivat: "Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse." Aineellinen hyvinvointi sokeutti heidät näkemästä omaa hengellistä hätäänsä.Hengellinen köyhyys ja alastomuus: Vaikka he luulivat olevansa kaikin puolin kunnossa, heiltä puuttuivat todelliset uskon hedelmät ja Pyhän Hengen vaikuttama vanhurskaus.
Vertauskuva paikallisesta vedestäLaodikean synnin kuvaus liittyi vahvasti kaupungin maantieteelliseen tilanteeseen. Naapurikaupunki Hierapoliista johdettiin alueelle kuumaa lääkinnällistä vettä ja Kolossesta kylmää raikasta vuoristovettä. Pitkän akveduktijärjestelmän vuoksi vesi oli Laodikeaan saapuessaan muuttunut haaleaksi ja mineraalipitoiseksi, mikä aiheutti juotuna oksennusreaktion. Jeesus käytti tätä tuttua ilmiötä vertauskuvana seurakunnan kuvottavasta hengellisestä tilasta.- Anonyymi00015
torre3 kirjoitti:
Se seurakunta on onneksi mennyt pois ikuisesti.
Mitä se sinulta olisi pois?
Anonyymi00015 kirjoitti:
Mitä se sinulta olisi pois?
Ei mitään, mutta Raamatussa on liikaa turhaa tekstiä.
"Laodikean seurakunnan synti oli penseys, hengellinen ylpeys ja itseriittoisuus."
Sekä mammonaan luottaminen.
- Anonyymi00013
Tietenkin kun muita parjaa kuvittelee olevansa vaikka mitä, vaikka on alaston.
- Anonyymi00014
Onko Egyptin jalkapallon maajoukkueella salainen ase?
"Egyptin jalkapalloliitto julkaisi videon nimeltä: ”Voiton salaisuus.”
He julistavat avoimesti, että voiton avain on aloittaa jokainen ottelu kiroamalla kristittyjä ja juutalaisia.
Ennen jokaista peliä joukkue kerääntyy lausumaan koraanin kohtia, joissa kristittyjä ja juutalaisia kuvataan uskottomina Allahin vihan alaisina."
Ainakaan eilen loitsut eivät auttaneet Egyptiä!! ”Anonyymi00012” 2026-07-07 12:31:31 kommentoi; ”Laodikean seurakunnan synti oli penseys, hengellinen ylpeys ja itseriittoisuus.”
Samalla se on kertomus, mihin mammonan liiallisuus johtaa. Kun varoja oli, he kai kuvittelivat olevansa siksi turvassa, rahalla kun saattoi ratkaista monta asiaa.
Samalla he ovat olleet hengellisesti itsetyytyväisiä, eli he olivat jo ”parantuneita”, eikä enää tarvittu mitään parannuksen tekoja.- Anonyymi00017
Mitä parannuksen tekoa sinä tarvitset ja miksi?
Anonyymi00017 kirjoitti:
Mitä parannuksen tekoa sinä tarvitset ja miksi?
Eiköhän me jokainen sitä tarvita, etenkin kun olemme tehneet jotain väärää.
- Anonyymi00022
Mummomuori2 kirjoitti:
Eiköhän me jokainen sitä tarvita, etenkin kun olemme tehneet jotain väärää.
Vastaa kysymykseen!
Mitä SINÄ….
- Anonyymi00019
Kirkkolaitoksen synti on juuri tuo että ei olla yhtään mitään. Jeesusta ei seurata eikä johdateta ihmisiä uskoon Jeesukseen eikä elämään Kristuksessa ja Kristus hänessä.
- Anonyymi00020
Laodikean seurakunnan synti oli mielestäni se kun Jeesusta ei enää tarvittu. Hänet oli pantu ulos seurakunnasta oven ulkopuolelle kolkuttamaan. Kysymys kuuluukin: Tarvitsetko sinä Jeesusta?
- Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
Laodikean seurakunnan synti oli mielestäni se kun Jeesusta ei enää tarvittu. Hänet oli pantu ulos seurakunnasta oven ulkopuolelle kolkuttamaan. Kysymys kuuluukin: Tarvitsetko sinä Jeesusta?
Olet oikeassa että Jeesuksella on kirkkolaitoksissa liturginen arvo, eräänlainen ohjelmanumero. Kristinusko kuitenkin on elävää ja koko aikaista Jeesuksen seuraamista ja vielä enemmän, Jeesuksessa olemista missä Jeesus aiheuttaa tahtomisen ja tekemisen.
Eihän papit enää edes lausu Jeesus-nimeä missä se pelastus on vaan käyttävät kreikankielistä arvonimeä Kristus. Tämä on valhetta, sillä Jeesuksen arvonimi on Messias. - Anonyymi00024
Anonyymi00021 kirjoitti:
Olet oikeassa että Jeesuksella on kirkkolaitoksissa liturginen arvo, eräänlainen ohjelmanumero. Kristinusko kuitenkin on elävää ja koko aikaista Jeesuksen seuraamista ja vielä enemmän, Jeesuksessa olemista missä Jeesus aiheuttaa tahtomisen ja tekemisen.
Eihän papit enää edes lausu Jeesus-nimeä missä se pelastus on vaan käyttävät kreikankielistä arvonimeä Kristus. Tämä on valhetta, sillä Jeesuksen arvonimi on Messias.Tarvitsetko sinä Jeesusta? Vai oletko sinäkin Laodikean seurakunnan uskovainen?
- Anonyymi00025
Anonyymi00021 kirjoitti:
Eihän papit enää edes lausu Jeesus-nimeä missä se pelastus on vaan käyttävät kreikankielistä arvonimeä Kristus. Tämä on valhetta, sillä Jeesuksen arvonimi on Messias.Laodikean seurakunta oli Raamatussa SEURAKUNTA, ei kirkkolaitos.
Anonyymi00025 kirjoitti:
Laodikean seurakunta oli Raamatussa SEURAKUNTA, ei kirkkolaitos.
Eikä sitä seurakuntaa ole edes enää.
- Anonyymi00023
Meillä on hyvä linkki tähän päivään siitä mitä oli Laodikean seurakunnan synti. Jeesus on pantu ulos siinä seksuaaliseen vähemmistöön kuuluvassa lähimmäisessäsi jonka sinäkin olet pannut ulos seurakunnastasi.
- Anonyymi00026
Hengessään rikas seurakunta on Laodikean kohdalla Jeesuksen moittimisen kohteena.
Hengellinen rikkaus on syntiä.
Matt. 5:
3 "Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta. [Ps. 40:18; Jes. 57:15, 61:1, 66:2; Jaak. 2:5] - Anonyymi00027
Anonyymi00026 kirjoitti:
Hengessään rikas seurakunta on Laodikean kohdalla Jeesuksen moittimisen kohteena.
Hengellinen rikkaus on syntiä.
Matt. 5:
3 "Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta. [Ps. 40:18; Jes. 57:15, 61:1, 66:2; Jaak. 2:5]Nykypäivän helluntailaisethan uskovat olevansa hengessään hyvin rikkaita.
- Anonyymi00033
Anonyymi00027 kirjoitti:
Nykypäivän helluntailaisethan uskovat olevansa hengessään hyvin rikkaita.
Oletko kade?
- Anonyymi00036
Anonyymi00033 kirjoitti:
Oletko kade?
En ole, koska,
"Et tajua, mikä todella olet: surkea ja säälittävä, köyhä, sokea ja alaston. [Hoos. 12:9; 1. Kor. 4:8]"
- Anonyymi00028
Teki Laodikean seurakunta mitä tahansa syntiä, niin mitään toisten panettelun syntiä se ei tehnyt, siitä sitä ei moitittu eikä annettu moiteita, joten ei se ollut aivan täysin alas vajonnut että olisi alkanut vain muita moittimaan millaisia ovat eikä olisi itse millään tavalla huomannut omia syntejään.
Sellainen olisikin ollut lopun alkua, jos niin huonosti olisi asiat olleet.- Anonyymi00029
Ehkä kriittinen ajattelu ja arvostelu eivät silloin syntejä olleetkaan.
- Anonyymi00030
Anonyymi00029 kirjoitti:
Ehkä kriittinen ajattelu ja arvostelu eivät silloin syntejä olleetkaan.
Apostoli Paavali suositteli kaikille kriittistä ajattelua ja Jeesus jopa haukkui toisten uskovaisten olevan isästä Perkeleestä.
Toisaalta ei ole mitään merkitystä sillä, että kirjoitettiin Laodikean seurakunnalle. Sitä seurakuntaa ei ole ollut enää aikoihin.
- Anonyymi00032
torre3 kirjoitti:
Toisaalta ei ole mitään merkitystä sillä, että kirjoitettiin Laodikean seurakunnalle. Sitä seurakuntaa ei ole ollut enää aikoihin.
Samanlaisia seurakuntia on nykyäänkin ja pyhät kirjoitukset on kirjoitettu myöhemmille sukupolville opiksi ja ojennukseksi.
- Anonyymi00031
Ei ne olleet kuin galatalaiset, lakihenkiset, jotka siinä kiihkossa hyljänneet Kristuksen.
- Anonyymi00034
Laodekea synti oli kahdenlaiset vaatteet, valitsevaan aikaan ja yhteiskuntaan sopivat. Mooseksen laki kielsi kahdenlaisista langoista kudottujen vaatteiden pitämisen. Älä pue yllesi vaatetta, joka on kudottu kahdenlaisista langoista, villaisista ja pellavaisista sekaisin.
Pellavainen vaate on kuva uuden liiton vanhurskaudesta: hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus.
Villa taasen kuvaa lain vanhurskautta. Villa on kuuma ja pellava viileä. Pellavavaateseen pukeutunut ei hikoile. Villa sen sijaan hiostaa. Hiki kuvaa omia tekoja. Villa on kuva lain teoista. Ylipappien piti Jumalan läsnäoloon astuessaan olla pukeutuneena pellavavaatteisiin.
Laodikean seurakunta harjoitti uskontoa, sekoitusta armosta ja Mooseksen laista.
Pysyn silti katolilaisena.
- Anonyymi00035
Puhdistat vain sen lakihenkisyyden, että noitanaisen älä anna elää.
Se on kertomus, mihin mammonan liiallisuus johtaa. Kun varoja oli, he kai kuvittelivat olevansa siksi turvassa, rahalla kun saattoi ratkaista monta asiaa.
Samalla he ovat olleet hengellisesti itsetyytyväisiä, eli he olivat jo ”parantuneita”, eikä enää tarvittu mitään parannuksen tekoja.
”Sinä kerskut, että olet rikas, entistäkin varakkaampi, etkä tarvitse enää mitään. Et tajua, mikä todella olet: surkea ja säälittävä, köyhä, sokea ja alaston.´” Ilm. 3:14-17”
Rikkaus sokaisee ihmisen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 831079
- 73912
Jasmin Vähäkangas paljastelee
Eilinen päivä on heillä kulunut biitsillä niin silloin tuo äiti ihminen on intoutunut paljastelemaan kunnolla. Laittanut119717- 57670
- 43595
- 30572
Miehet lähtevät itse pois deittailumarkkinoilta
Ovat saaneet tarpeekseen naisista. Tyypillisin poistuja on: Koulutettu, työssäkäyvä, etsii pitkäaikaista parisuhdetta.173568Kangaskylän alkoholi-hurjastelijat
Oppi olkoon että autollessa etanoli kuuluu pääasiassa 95 E10 polttoaineseen, siihenkin vain enimmillään 10% vahvuisena t4566Oikea nainen
On äärimmäisen naisellinen, pienikokoinen, kapeaharteinen, pienet kapeat kasvot, paksut huulet, kauniit hiukset, upeat t136548Olen pahoillani mies ihan kaikesta
Et sinä ole edes tehnyt mitään väärää. Eihän kenestäkään ole pakko tykätä. Pyydän anteeksi kaikkea häiriköintiä, joka on61545