Sellaisella asialla tänään liikenteessä, että jos joskus meinaatte tehdä rakennustelineet käyttäen sahatavaraa, kuten neljän tuumaan lautaa ja kakkosnelosta niin muistakaa, että ette koskaan käytä näiden puutavaroiden liitoksissa ruuveja. Käyttäkää nauloja! Tämä johtuu siitä, että ruuvit ovat karkaistuja kun taas naulat eivät. Karkaistut ruuvit karkeavat joustamattomuuttaan herkästi, kun taas naula myötää liikettä, eikä katkea. Sama tilanne toki kaikissa kantavissa rakenteissa, terassissa jne. jne. Siis suosikaa mieluummin nauloja kuin ruuveja! Ei mulla muuta!
Vastaukset 13
Eiköhän aika usein ihmiset käytä nykyään metallisia vuokrattavia rakennustelineitä tai jopa dinoja tms. (henkilönistimia).
Terassin naulaamisesta olen eri mieltä, koska sääolosuhteet ja puu aina elää, säänkestävä riittävän jämerä tarkoitukseensa ruuvi mielummin, kun naulat. Niin pysyy paremmin siinnä missä tarkoituskin pysyä.
Kyllästettyyn puuhun kun ei mitään sinkittyä mene veivaamaan, niin eiköhän tuo kestä. Sinkitty kun ruostuu kähvelään, niin ei semmosta.Puiset tellingit kestää kyllä kunnon nauloillakin sen kohelluksen mitä nyt omakotitalossa silloin tällöin on ja nekin voi aina purkaa, vaikka perunalaariin puuksi sen ohvensiivin jälkeen. Mutta terassin tarttis kestää vuosia.
- Anonyymi00002
Joo, terassilaudat toki tietenkin ruuveilla kiinni, mutta jos päälle tehdään katos tms. niin tällöin kantava runko aina naulaamalla.
Anonyymi00002 kirjoitti:
Joo, terassilaudat toki tietenkin ruuveilla kiinni, mutta jos päälle tehdään katos tms. niin tällöin kantava runko aina naulaamalla.
Ja sitten keväällä otetaan katto harteille? 😉
Olen nähnyt yhden naulaaja insinöörin, joka naulasi autotallin hienosti pystyyn. Tietysti väärin, kun mikään puu ei kannatellut kattorakenteita, vaan naulojen varassa kaikki. Siis naulojen! Kunnes tuli lumi ja insinjöörin uusi auto oli siellä katon ja juu lumien alla.
Toinen veitikka naulasi rappupuut betoniportaaseen ja meni turvalleen tupakilla käydessään, kun rappulauta kippasi pystyyn.
Muinoin kun ei ollut kunnon ruuveja eikä ruuveja ylipäänsä oli pakko naulata kaikki äijän mittasin nauloin. Järeitä naulojakin kyllä löytyy. 😅Tökstöksnöö kirjoitti:
Ja sitten keväällä otetaan katto harteille? 😉
Olen nähnyt yhden naulaaja insinöörin, joka naulasi autotallin hienosti pystyyn. Tietysti väärin, kun mikään puu ei kannatellut kattorakenteita, vaan naulojen varassa kaikki. Siis naulojen! Kunnes tuli lumi ja insinjöörin uusi auto oli siellä katon ja juu lumien alla.
Toinen veitikka naulasi rappupuut betoniportaaseen ja meni turvalleen tupakilla käydessään, kun rappulauta kippasi pystyyn.
Muinoin kun ei ollut kunnon ruuveja eikä ruuveja ylipäänsä oli pakko naulata kaikki äijän mittasin nauloin. Järeitä naulojakin kyllä löytyy. 😅Ruuveillekin tarpeen mukaan voi tehdä esiporauksen reilummalla mitalla mitä itse ruuvit, lämpölaajenemisen takia. Isäukko on ollu joskus neuvomassa valokatteen laitossa nääs. En nyt huopanauloja olis muutenkaan laittanu.
- Anonyymi00001
Älä puhu paskaa. Väliaikaiset telineet pysyy hyvin läjässä esimerkiksi hobareilla. Rosteriruuvit katkee herkästi eikä pysy magneetissa. Ja ruuvit on helpompaa ruuvata irti kuin repiä sinkittyjä nauloja. Pasloden naulat sit erikseen kun ovat pyöreitä. Hoitavat tarkoituksensa ja helppo purkaa.
- Anonyymi00003
No itsehän tulet alas sortuvilta telineiltäsi ja sen jälkeen alkaa naulakiinnitys kiinnostaan
- Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
No itsehän tulet alas sortuvilta telineiltäsi ja sen jälkeen alkaa naulakiinnitys kiinnostaan
En tule. En ikinä rakenna pitkästä tavarasta sellaista telinettä mihin en itse uskalla mennä. Kun rakenne menee oikein, tarvii kiinnitystarvikkeita aika vähän.
- Anonyymi00005
Vähintään 5-tuumanen pitää olla, muita ei kannata mun tellingeille tarjota!
- Anonyymi00006
Kyllä ne kestää. Kun ei kymmentä vuotta seisota pihalla suojaamattomana ja rynkytä useita satoja kiloja pistekuormaa.
xLiner- Anonyymi00007
Ainoa tapa sitoa ruuveilla on, jos telineen kaikki tuetut ja tuettavat puut lovetaan taisiinsa. Joskus näkee, että alle ruuvataan jokin toinen puu ikään kuin "keinolovi" Mutta samalla tavalla siinökin ruuveihin kohdistuu poikittaisrasitusta, joka saattaa katkoa ruuvit.
- Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Ainoa tapa sitoa ruuveilla on, jos telineen kaikki tuetut ja tuettavat puut lovetaan taisiinsa. Joskus näkee, että alle ruuvataan jokin toinen puu ikään kuin "keinolovi" Mutta samalla tavalla siinökin ruuveihin kohdistuu poikittaisrasitusta, joka saattaa katkoa ruuvit.
Onhan sillä nyt merkitystä mitä niiden tellinkien täytyy kantaa ja kuinka kauan, ja kuinka korkeaksi ne rakennetaan.
Just ihailin kuvaa itsetehdyistä telineistä, joissa oli käytetty oman pihan kaatoja. Oli hienot! 😁
xLiner
- Anonyymi00009
Tuli mieleen yhtiön julkisivuremppa.
Telineet asennettiin viikkoja ennen rempan alkua.
Soitin vastaavalle ja moitin, että maksamme ennenaikaisesti monelta viikolta turhaan vuokraa.
Hän myönsi ja nauroi. Että tämmöistä. Hallituksessa pitäisi aina olla juristi ja insinööri, ei turisteja.
Vilma
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1761530
Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.98740En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58725Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset203588- 48536
- 126536
- 37526
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus50518Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä15500- 25483