Paavalin parjaajien saastaiset valheopit (11.7.2026)
S24 – Raamattupalsta
Joku lukutaidoton (?) ja... vailla Raamatun Sanan tuntemusta sepittää satua näin:
• "Raamatun selvän sanan mukaan Paavali ei ole Kristuksen apostoli. ILm. 21:14
Kaupungin muurissa oli kaksitoista peruskiveä, ja niissä oli kaksitoista nimeä, Karitsan kahdentoista apostolin nimet. [Hes. 48:31]"
KOMMENTTIA, valoa tuohon pimeyteen....
A)
Raamatun SELVIEN – tuhansien sanojen dokumentaarisella – todistuksella:
PAAVALIi (ent. Saulu Tarsolainen) oli ja ON Jeesuksen Kristuksen apostoli. Jeesuksen itsensä erikseen valitsema – erikoisapostoli - kavaltaja Juudaksen tilalle! Ja kaikki totiset ja hengelliset ihmiset sanovat: AAMEN. Niin kuin ovat sanoneet miljoonat ihmiset 2000 vuoden aikana….
B? Kuka oli ja on tämä ”Karitsa” – josta Ilm 21:!4 sanoo?
-----------------------------------------------------------------
• Ilmestyskirjan 21:14 sanankohta? 12 peruskiveä Pyhän Jerusalemin muurissa.
Niissä 12 nimeä. KARITSAN 12 apostolin nimet.
C) Kertausta Raamatun Sanasta
----------------------------------------
• ” Katso Jumalan KARITSA, joka ottaa pois maailman synnin” - lausui Johannes Kastaja. ( Joh 1:29)
• ”Ja kun se oli ottanut kirjan, niin ne neljä olentoa ja kaksikymmentä neljä vanhinta lankesivat KARITSAN eteen, ja heillä oli kantele kullakin, ja heillä oli kultaiset maljat täynnä suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukoukset,..” ( Ilm 5:8)
• ”Ja he sanoivat suurella äänellä: "KARITSA, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja kirkkauden ja ylistyksen.” ( Ilm 5:12)
• Jeesus Kristus = Jumalan ”Karitsa”!
D) ”Karitsan 12 apostolia? ( Ilm 21:14)
----------------------------------------------
Kertausta…. Jeesus Kristus itse valitsi ne 12 apostolia. Yksi heistä oli ”perkele” – kuten Jeesus itse totesi. (Johannes 6: 70-71). Sitten Juudas poistui apostolien riveistä, jäi vain 11 jäljelle.
• ”Minä tein synnin kun kavalsin viattoman veren. (---) Ja hän viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi.” ( Juudaksesta, Matt 27:4-5)
E) Jumalan suvereenin hallinnon ratkaisu
-----------------------------------------------------
Ei ollut sattumaa, että apostolien joukossa oli pettäjä, kavaltaja? Ihmiset ovat mitä ovat! Jumalalla oli kuitenkin 100 prosentin tasolla suunnitelma, miten apostolinen työ etenisi. Ja toki Jeesus, Jumalan Poika oli selvillä vesillä. Kun oli oikea hetki, Jeesus Kristus suoritti valinnan: Saulus tarsolainen, entinen murhamies, Kristuksen seurakunnan vainooja. Hän oli Jumalan valinta. ( Ei mikään Mattias, joka valittiin arpaa heittämällä, Pietari-johdon IHMISTASOLLA!) Paavalin valinta, kutsu ja valtuudet. (Apt 9. luvussa)
Aloitus jatkuu…
Paavalin parjaajien valheopit, apostoleista. (11.7.2026)
33
67
Vastaukset 33
- Anonyymi00001
Jatkoa aloitukseen..Paavalin parjaajien saastaiset valheopit (11.7.2026)
F ) Paavali? Ei mikään pylväspyhimys – vaan -”syntisistä suurin”!
----------------------------------------------------------------------------
Apostoli Paavalin aitous ja rehellisyys näkyy KAIKISSA hänen kirjoituksissaan. Hän ei näytellyt mitään ”pyhimystä”. Ei ollut tekohurskas pelleilijä . ( Kuten tämän ajan monet julistajat ovat...)
• ”Paavali, Kristuksen Jeesuksen apostoli, Jumalan, meidän vapahtajamme, ja Kristuksen Jeesuksen, meidän toivomme, asettama.” ( 1. Tim 1:)
G) Paavalin rehellinen ja avoin ”todistus” itsestään.. ( 1 Tim 1:12-17)
--------------------------------------------------------------------------------
• ”Minä kiitän häntä, joka minulle on voimaa antanut, Kristusta Jeesusta, meidän Herraamme, siitä, että hän katsoi minut uskolliseksi ja asetti palvelukseensa.
• - minut, entisen pilkkaajan ja vainoojan ja väkivallantekijän. Mutta minä sain laupeuden, koska olin tehnyt sitä tietämättömänä, epäuskossa.”
• ”Ja meidän Herramme armo oli ylen runsas, vaikuttaen uskoa ja rakkautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.”
• ”Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.”
• Mutta sentähden minä sain laupeuden, että Jeesus Kristus minussa ennen muita osoittaisi kaiken pitkämielisyytensä, esikuvaksi niille, jotka tulevat uskomaan häneen, itsellensä iankaikkiseksi elämäksi.”
• ”Sillä minä olen kaikkein huonoin apostolitten seassa enkä ole kelvollinen apostoliksi kutsuttaa, että minä olen Jumalan seurakuntaa vainonnut.” ( 1.Kor 15: 9-10, Biblia 1776)
• ” Mutta Jumalan ARMOSTA minä olen se, mikä minä olen, ja hänen armonsa minun kohtaani ei ole tyhjä ollut, vaan minä olen enemmän työtä tehnyt kuin muut kaikki; mutta en kuitenkaan minä, vaan Jumalan armo, joka minussa on.” ( 1 Kor 15: 9-10)
LOPUKSI
Jokaiselle lukutaitoiselle, joka on lukenut Raamattua – enemmän kuin muutaman jakeen (!) on täysin selvä ja kumoamaton asia, että Paavali oli ja on Jeesuksen – KARITSAN – 12. apostoli.
Millään kroonisella valheiden jankutuksella kukaan ei voi KUMOTA tätä faktaa. Tekee itsestään vain naurettavan ja säälittävän pellen!
Jumala tahtoi todistaa, että ”Jeesus Kristus oli lähetetty syntisiä pelastamaan”! ( 1. Tim 1:14)
Kun yksi poistui riveistä (Juudas) ikuisiksi ajoiksi (!) – jäi siis jäljelle 11. Paavali on tämä Jumalan ja Herramme Jeesuksen Kristuksen valitsema. Ne jotka sotivat tätä säädöstä ja valintaa vastaan? Taistelevat Jumalan Majesteettia vastaan. Seuraamuksin, jotka he itse saavat kantaa. Pilkkaajille ja valehtelijoille on Sanassa luvattu – mitä?
”Karitsan” 12 apostolin nimet? Joista Ilm 21:14 kirjoittaa?
- On täysin selvää, ettei Juudaksen nimi edes voisi olla noiden joukossa! Mutta toki joku voi ”hallusinaatioissaan” kuvitella siihen listaan jonkun nimen? Vaikkapa Mattiaan? Joka ihmisvoimin ja luvattomasti valittiin Juudaksen tilalle? ( Apt 1:15-26) Hän ei ollut 12. apostoli. Koska JEESUS ei häntä valinnut!
Nöyrä, viisas ja Jumalan suvereenia Majesteettia kunnioittava? Ei rupea rettelöimään Jumalan hallintoa vastaan. Kuolevaisen savi-ihmisen katoavilla keinoilla!
11.7.2026- Anonyymi00030
Jeesus on Herra!
- Anonyymi00002
Juudaksen tilalle uudeksi 12. Kristuksen apostoliksi valittiin Mathias, ei Paavalia, kuten valehtelijat puhuvat.
Suora lainaus Raamatusta.
Apt.1
Juudaksen tilalle valitaan Mattias
15 Eräänä päivänä, kun opetuslapsia oli koolla noin satakaksikymmentä, Pietari nousi puhumaan.
16 Hän sanoi: "Veljet! Sen kirjoitusten sanan oli käytävä toteen, jonka Pyhä Henki Daavidin suulla oli ennalta Juudaksesta lausunut -- tuosta miehestä, joka ryhtyi oppaaksi Jeesuksen vangitsijoille. [Ps. 41:10, 55:14; Mark. 14:21 | Luuk. 22:47]
17 Hän kuului meidän joukkoomme ja oli saanut osalleen palvelutehtävän niin kuin mekin.
18 Petoksensa palkalla hän hankki itselleen kappaleen maata, mutta sitten hän syöksyi päistikkaa alas, niin että hänen vatsansa halkesi ja sisälmykset pursuivat ulos." [Matt. 27:3-5; Luuk. 22:5]
19 -- Tämä tuli yleisesti tiedoksi Jerusalemissa, ja niin se paikka sai heidän kielellään nimen Hakeldama, Veripelto. [Matt. 27:6-10]
20 "Jo Psalmien kirjassa sanotaan: 'Jääköön hänen asuinsijansa autioksi, älköön siinä kukaan asuko', ja: 'Ottakoon toinen hänen kaitsijantehtävänsä.' [Ps. 69:26, 109:8]
21 Siispä on nyt valittava yksi niistä miehistä, jotka ovat kulkeneet kanssamme koko sen ajan, jolloin Herra Jeesus eli ja vaikutti meidän keskuudessamme,
22 siitä alkaen, kun Johannes hänet kastoi, aina siihen päivään, jona hänet otettiin luotamme taivaaseen. Yksi heistä olkoon hänen ylösnousemuksensa todistajana yhdessä meidän kanssamme." [Luuk. 24:48+]
23 Ehdolle pantiin kaksi miestä: Joosef Barsabbas, toiselta nimeltään Justus, sekä Mattias.
24 Sitten kaikki rukoilivat: "Herra, sinä joka tunnet kaikkien sydämet, ilmoita, kumman näistä kahdesta olet valinnut [Luuk. 16:15+ | Sananl. 16:33]
25 astumaan tähän palvelutehtävään ja apostolin virkaan, josta Juudas luopui mennäkseen sinne, minne kuului."
26 Sen jälkeen he heittivät miehistä arpaa, ja arpa lankesi Mattiakselle. Näin hänet valittiin ja liitettiin kahdentenatoista apostolien joukkoon. - Anonyymi00002
Kun lukee kattavasti ja huolelllisesti UT:n Kirjoituksia, ei normaalijärkiselle ja lukutatoiselle ihmisille jää harhakäsityksiä, Paavalista ja siitä, että Jeesus Kristus hänet valitsi. Paavalin mittava elämäntyö - vainojen keskellä TODISTAA valinnan.
Mutta? Valheiden viljelijöiden mieli on "pimentynt" eikä Sanan Valo heille pääse loistamaan... - Anonyymi00004
Mutta mitä tuosta harhaoppiset.
Juputtaa omat juttunsa vaikka maailma päälle kaatuisi. - Anonyymi00005
Arvonta oli Jumalan säätämä keino tehdä valintoja.
Papeilla on erityiset armontaan tarkoitetut "uurim"ja "tummin", arpakivet.
2. Moos. 28:30
Ja pane jumalanvastausten rintakilpeen uurim ja tummim, niin että ne ovat Aaronin sydämen päällä, hänen astuessaan Herran eteen. Ja niin kantakoon Aaron Jumalan vastaukset israelilaisille sydämensä päällä aina Herran edessä ollessaan.
Henkilöitä ja pyhän maan alueita valittiin arpomalla.
Joos. 18:11
Ja arpa nousi benjaminilaisten sukukunnalle, heidän suvuilleen; ja heidän arvalla saamansa alue oli Juudan jälkeläisten ja joosefilaisten välillä.
Joos. 21:10
Leevin jälkeläisiin, kehatilaisten sukuihin, kuuluville Aaronin jälkeläisille, sillä heille tuli arpa ensin,
1. Sam. 10:20
Niin Samuel antoi kaikkien Israelin sukukuntien astua esiin; ja arpa osui Benjaminin sukukuntaan.
Ps. 16:6
Arpa lankesi minulle ihanasta maasta, ja kaunis on minun perintöosani. - Anonyymi00006
" Juudaksen tilalle valittiin Mattias." T
ätä kertomusta nämä "pimentyneet" sielut koettavat ajaa kuin "käärmettä pyssyyn"!
Toki? Jokainen Apostolien tekoja lukenut TUNTEE tuon keissin! ( Apt 1:15-26)
MUTTA?
"Valitsijoina" oli porukka, Pietarin johdolla. IHMISET!
JEESUS ei ollut valitsemassa. Naurettavalla "arpomistavalla" koetettiin "auttaa Jumalaa"? Jotta saataisiin uusi mies riveihin.
JEESUS ei sitä valintaa tehnyt.
Mutta kun jotkut "pimentyneessä päässään" eivät näe Sanan Valoa! Eivätkä tahdo tehdä parannusta. Niin? Sille ei mitään mahda.
Kaikki Raamatun Sanaa, ja Jumalan Majesteettia kunnioittavat pysyvät siinä dokumentoidussa fakta-asiassa, että:
Paavali oli ja on se 12. apostoli. Herran Jeesuksen valinta!
Amen. - Anonyymi00007
120 Jeesuksen opetuslasta ja 11 apostolia rukoilivat Herraa antamaan ratkaisun, kuka valitaan Juudaksen seuraajaksi 12. Kristuksen apostoliksi.
Apt.1: 24 Sitten kaikki rukoilivat: "Herra, sinä joka tunnet kaikkien sydämet, ilmoita, kumman näistä kahdesta olet valinnut [Luuk. 16:15+ | Sananl. 16:33]
Ap. t. 1:26
Ja he heittivät heistä arpaa, ja arpa lankesi Mattiaalle, ja hänet luettiin niiden yhdentoista kanssa apostolien joukkoon.
Ilm. 21:14
Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.
Paavali (Saulus Tarsolainen) ei siihen joukkoon kuulunut.- Anonyymi00011
Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.
Paavali (Saulus Tarsolainen) ei siihen joukkoon kuulunut.
Anonyymi00011 kirjoitti:
Paavali (Saulus Tarsolainen) ei siihen joukkoon kuulunut.
- Anonyymi00008
"Juudaksen tilalle uudeksi 12. Kristuksen apostoliksi valittiin Mathias, ei Paavalia, kuten valehtelijat puhuvat."
Kirjoittaa joku pimennosta...
Tarkoittaneeko sitä, että UT, Apostolien teot - on "valehtelua"?
Siis että lääkäri Luukas, Apostolien tekojen kirjoittaja? Olisi präntännyt valhetta, että JEESUS kutsui, valitsi ja valtuutti Paavalin. Damaskon tiellä!
Ja että Apostolien tekojen luvut 21-18, joissa roomalainen hallinto kuulusteli Paavalia!
Että sekin olisi pötyä?
Ei, ei todellaakaan! Paavali oli aikansa TUNNETTU apostoli. Kautta Rooman imperiumin! Olettehan lukeneet Apostolien tekoja?
Sanoivat, kun Paavali ilmestyi maisemiin: "nuo villitsijät ovat tännekin tulleet!"- Anonyymi00009
Paavali sai Damaskontiellä Saatanan enkelin, demonin, jota ei otettu hänestä pois rukouksista huolimatta.
Paavali on vaarallinen mies.
Saul, Saul, turha on sinun potkia pistintä vastaan. - Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
Paavali sai Damaskontiellä Saatanan enkelin, demonin, jota ei otettu hänestä pois rukouksista huolimatta.
Paavali on vaarallinen mies.
Saul, Saul, turha on sinun potkia pistintä vastaan.Sokaistumiset Damaskontiellä ja hevosten säikähtämiset. Kukaan ei mitään Jeesusta nähnyt. Ne tarinat perustuu Paavalin omiin puheisiin. Kaksi tai kolme luotettavaa todistajaa puuttu.
Luuk. 10:18
Silloin hän sanoi heille: "Minä näin saatanan lankeavan taivaasta niinkuin salaman.
- Anonyymi00012
Jumala heitti murhamies Paavalin Saatanan kuritettavaksi. Demoni viimeisteli tekonsa Roomassa. Paha äkkikuolema. Ei siihen liittynyt mitään armoa.
- Anonyymi00020
Herää jo Teuvo synneistäsi!
- Anonyymi00013
Mathiaksen valintaa Juudaksen tilalle oli todistamassa 120 Jeesuksen opetuslasta ja 11 apostolia.
120 Jeesuksen opetuslasta ja 11 apostolia rukoilivat Herraa antamaan ratkaisun, kuka valitaan Juudaksen seuraajaksi 12. Kristuksen apostoliksi.
Apt.1: 24 Sitten kaikki rukoilivat: "Herra, sinä joka tunnet kaikkien sydämet, ilmoita, kumman näistä kahdesta olet valinnut [Luuk. 16:15+ | Sananl. 16:33]
Ap. t. 1:26
Ja he heittivät heistä arpaa, ja arpa lankesi Mattiaalle, ja hänet luettiin niiden yhdentoista kanssa apostolien joukkoon.
Jeesus ei tunnusta Paavalia omaksi apostolikseen.
Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.- Anonyymi00016
"Mathiaksen valintaa Juudaksen tilalle oli todistamassa 120 Jeesuksen opetuslasta ja 11 apostolia."
KOMMENTTIA: Mattiaksen valintaa olisi voinut todistaa vaikka koko silloinen maailma.
Mutta kun JUmala, eikä JEESUS ollut lupaa, saati KÄSKYÄ antanut moiseen ihmistouhuun!
Sillä ei ole Jumalan silmissä ja edessä mitään legaalia tasoa.
IHMISTOUHUA. Sellaista on aina ollut...
Olivathan ne oppillaat, kun Jeesusta pidätettiin Getsemanessa sanoneet: "otammeko miekan"....
Jotta sellaisia ihmistouhuja.
- Anonyymi00014
Paavali oli valheveikko, johon samanhenkiset turvautuvat.
Room. 3:7
Mutta jos minun valheellisuuteni vain lisää Jumalan kirkkautta, kun sen ansiosta hänen totuutensa yhä korostuu, miksi minut sitten tuomitaan syntisenä?- Anonyymi00017
Paavali oli valheveikko, johon samanhenkiset turvautuvat.
KOMMENTTIA.
Sinä olet palstan pahin valhveikko!
- Anonyymi00015
Harhaoppiset juputtaa vaikka maailman tappiin.
- Anonyymi00023
Ei edes ole olemassa mitään oikeaa oppia, on vain tarina jossa on juoni.
- Anonyymi00021
Paavalista löytyy hyvin kattavaa tekstiä Apostolien teoista,
1) Paavali julisti ja opetti Jeesuksen Kristuksen evankeliumia https://keskustelu.suomi24.fi/t/18007474/paavali-julisti-ja-opetti-jeesuksen-kristuksen-evankeliumia!-(1)----(s24-kristinusko)--aluksi--talla
2) Paavali - Jeesuksen apostoli (2)
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18008753/paavali-jeesuksen-apostoli-(-2)--faktoja-vai-valheita
3) Paavali Jeesuksen apostoli: (3)
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18008761/paavali-jeesuksen-apostoli--(-3)--faktoja-vai-valheita
X) Paavalin valinta Juudaksen tilalle:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18009035/apostolin-paavalin-valinta--juudaksen-tilalle---mita-siita
4) Paavali - pakanain apostoli:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18010097/paavali-pakanain-apostoli--(4)--sanan-faktoja!#comment-123081884
Apostoli Paavalista on erittäin hyvin ja laajasti kirjoitettu UT:ssa. Ei siis tarvitse haksahtaa sellaisiin likaisiin törkyväitteisiin, että Paavali oli valehtelija, tms.
Totuuden tulessa valheet palavat poroksi!- Anonyymi00022
Ei, Paavali ei valehdellut. Kyseessä on Jeesuksen kylväjävertaus, kun vihollinen olikin yöllä kylvänyt elon peltoon rikkaviljaa, jonka annettiin kasvaa elon leikkuuseen asti yhdessä.
Olemme nyt tuossa elonleikkuuvaiheessa, ja kirkko on koonnut luonnostaan vihattavat sieluttomalla maaksi siunaamisella odottamaan koko maailman viimeistä päivää FYYSISELLÄ ylösnousemuksella maan alle, kun kaikki FYYSINEN tuolloin tuhoutuu.
Ei ole yksikään uskovainen tähän päivään mennessä kysynyt, että mihin se sielu katosi. - Anonyymi00024
Anonyymi00022 kirjoitti:
Ei, Paavali ei valehdellut. Kyseessä on Jeesuksen kylväjävertaus, kun vihollinen olikin yöllä kylvänyt elon peltoon rikkaviljaa, jonka annettiin kasvaa elon leikkuuseen asti yhdessä.
Olemme nyt tuossa elonleikkuuvaiheessa, ja kirkko on koonnut luonnostaan vihattavat sieluttomalla maaksi siunaamisella odottamaan koko maailman viimeistä päivää FYYSISELLÄ ylösnousemuksella maan alle, kun kaikki FYYSINEN tuolloin tuhoutuu.
Ei ole yksikään uskovainen tähän päivään mennessä kysynyt, että mihin se sielu katosi.Ruumis muuttu maan maan tomuksi kuten se on siitä Jumala sen tehnytkin. Se vain muuttaa vähän muotoaan ja Henki palaa Jumalan luo kuten kirjoitettu Raamatussa on.
Yksinkertaista ja simppeliä. - Anonyymi00029
Anonyymi00024 kirjoitti:
Ruumis muuttu maan maan tomuksi kuten se on siitä Jumala sen tehnytkin. Se vain muuttaa vähän muotoaan ja Henki palaa Jumalan luo kuten kirjoitettu Raamatussa on.
Yksinkertaista ja simppeliä.Ei se henki kyllä mihinkään kristityltä mene, kun odottaa fyysistä ylösnousemusta maan alla.
Todellisuudessa sitä kun ei koskaan ollutkaan, kun teki kaupat Paholaisen kanssa palvoa Jeesusta kiroukseksi kirottuna tosi Jumalana uhriksi itsensä puolesta.
- Anonyymi00025
Ihmisen kuolema tapahtuu juuri silloin kun Jumalan Henki lähtee hänestä. Silloin ihminen on vain läjä alkuaineita, kuten alussa Jumala teki ihmisen maan tomus, eli alkuaineista. Naisen Jumala teki DNA tekniikalla ottaen vain DNA:n miehestä ja siten vähän muokkaili kaava siten että siitä tuli sellainen pakkaus, että kun mies katsoo sitä, niin täytyy repiä toinen silmä päästään.
- Anonyymi00026
Jumalan henki ihmisessä?! Mihin oppiin tämä nyt oikein menee? Ja minkä Jumalan?
- Anonyymi00027
Silmiä päästä repivät vain mitään ymmärtämättömät uskovaiset Paavalin syntiopilla, kun Paha henki on sisällä.
- Anonyymi00028
Anonyymi00027 kirjoitti:
Silmiä päästä repivät vain mitään ymmärtämättömät uskovaiset Paavalin syntiopilla, kun Paha henki on sisällä.
Jeesuksen opissa tuo liittyy arvomaailmaan, kun sen sisäpuolen ja ulkopuolen pitäisi vastata toisiaan.
- Anonyymi00032
Näin on.
- Anonyymi00033
Takaisin ylös
- Anonyymi00034
Ketkä olivat 12 apostolia?
AI-yhteenveto
Raamatun mukaan Jeesuksen 12 apostolia (opetuslasta) olivat:
Päivyri.fi - Kalenteri 2026
Simon Pietari – yksi Jeesuksen läheisimmistä opetuslapsista.
Andreas – Pietarin veli ja kalastaja.
Jaakob Sebedeuksen poika – Johanneksen veli ja niin ikään kalastaja.
Johannes Sebedeuksen poika – Jaakobin veli, yksi Jeesuksen sisäpiiristä.
Filippus – kotoisin Betsaidasta.
Bartolomeus – esiintyy joissain evankeliumeissa nimellä Natanael.
Tuomas – tunnetaan myös epäilevänä Tuomaana.
Matteus – ammatiltaan entinen veronkerääjä eli publikaani.
Jaakob Alfeuksen poika – kutsutaan toisinaan Nuoremmaksi Jaakobiksi.
Taddeus – Luukkaan evankeliumissa hänestä käytetään nimeä Juudas, Jaakobin poika.
Simon Kananeus – tunnettiin myös lisänimellä Simon Kiivailija.
Juudas Iskariot – kavalsi Jeesuksen, jonka jälkeen hänen tilalleen kahdenneksitoista apostoliksi valittiin Mattias.- Anonyymi00035
Niin mitä sitten?
Ihmisiä syntyy ja kuolee, mitä niistä lukua pitämään. Ei noistakaan yksikään jäänyt ikuiseksi apostoliksi, vaan jokaiselle olisi pitänyt valita seuraaja.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 52880
Muistatko Mikkelin panttivankidraaman?
Uusi draamasarja järkyttävästä tapauksesta on tulossa. Tositapahtumiin perustuva sarja ammentaa vuoden 1986 Mikkelin pan63643- 55640
Iäkäs Jämsäläinen mies kuoli poliisiautoon matkalla Jyväskylän putkaan
Iäkäs vanhus humalassa niin huonossa kunnossa, ettei pystynyt huolehtimaan itsestään niin ainoa apu sillä hetkellä oli43562Olen luovuttanut
Välimme menivät niin pahasti solmuun, ettei niitä voi enää korjata. On aika jatkaa elämässä eteenpäin. Toivon sulle kaik30525Ernest Lawson täräytti erikoisen heiton TTK-lehdistötilaisuudessa: " Onko tässä tarkoituksena...?"
Ernest Lawson esitteli uudet TTK-tähtioppilaat ja opettajat torstaina 6.8. lehdistölle. Tulevalla kaudella on yksi hausk4502En välitä sinusta yhtään
Olet pelkkä itsestään liikoja luuleva ämmä. Kierrän sinut kaukaa nyt ja aina. Olit mulle pelkkä lelu vaan.32498- 72441
- 33425
- 37416