Näemmekö tutun kaavan Sodankylässä lähiaikoina?
Kriisiviestinnän oppikirjoista tuttu kolmikko — kiistäminen, viivyttely, huomion siirtäminen muualle — toistuu yllättävän ennustettavasti aina kun vallankäyttäjä joutuu ahtaalle. Ensin tulee "asiaa selvitetään", sitten "kyse on väärinkäsityksestä", ja lopulta jos mikään ei auta, etsitään joku muu syypää tai odotetaan että asia hautautuu seuraavan uutisen alle.
Jää nähtäväksi, toistuuko sama kaava nyt kunnanjohtajan ja hänen lähipiirinsä kohdalla. Muutamia kysymyksiä, joita itse seuraan lähiviikkoina:
Tuleeko selvitys ajoittumaan hiljaiseen hetkeen (perjantai-ilta, loma-aika), jotta uutisointi jää vähemmälle huomiolle?
Nimetäänkö joku alempi virkamies "vastuulliseksi", vaikka päätökset olisi tehty ylempänä?
Käytetäänkö kehystä "yksittäistapaus" vai "poliittinen vaino", vaikka kyse olisi rakenteellisemmasta ongelmasta?
Kuinka pitkäksi selvitys venyy — onko tarkoitus, että yleisön mielenkiinto ehtii hiipua ennen lopputulosta?
Kunnallishallinnossa pienessä kunnassa nämä mekanismit toimivat usein tehokkaammin kuin isommissa kaupungeissa, koska medianäkyvyys on vähäisempää ja verkostot tiiviimpiä. Se ei tarkoita, että näin varmasti käy — mutta kannattaa pitää silmät auki.
Kriisipuuro
Anonyymi-ap
0
<50
Luetuimmat keskustelut
- 2052233
- 1011631
- 1141073
- 109980
Olen osastolla
Henkisesti olen aivan rikki siitä mitä olen tehnyt. Lisäksi olen vakavasti sairas. Verikokeet kertoo sen.71882- 54745
- 65727
Oletkohan tajunnut mitä olen päättänyt
En tule koskaan, ikinä, sanomaan sinulle mitään, ei tervehtimistä, ei aloitetta, ei katsetta, ei mitään, koska et ole si42702- 28639
Sinulle nainen
Koitan vihdoin jättäytyä täältä pois. Taas koko illan tänne tullut vain jotain pilkkaus viestejä, ei jaksa tuollaista. M78634