Milloin elämä on parasta? Mikä on parasta aikaa?

Onko se lapsuus, nuoruus, varhaisaikuisuus, keski-ikä, eläkkeellä - vai naimisissa, perheellisenä, sinkkuna, parina? Milloin elämä on parasta?

104

338

Vastaukset 104

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Minusta lapsuus on parasta aikaa elämässä. Ei ole huolia vaan vanhemmat huolehtivat asioista. Aikuisuus tuo uusia asioita elämään, mutta kultainen lapsuus on se paras aika.

• Kiitos vastauksesta. Minustakin lapsuus on hyvää aikaa. En tiedä onko se parasta, mutta kivaa aikaa. Erityisesti lapsuuden kesät ovat ihanaa aikaa.

• Anonyymi00008

Höpöhöpö. Etkö tajua kuinka monella lapsella on hirveä ja traumaattinen lapsuus? Joten puhu vain omasta puolestas!

• Anonyymi00017
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Höpöhöpö. Etkö tajua kuinka monella lapsella on hirveä ja traumaattinen lapsuus? Joten puhu vain omasta puolestas!

Suorastaan odotin tätä kommenttia. Et tainut ymmärtää, jos minulla (en ole se jolle kommentoit) olisi ollut hyvä lapsuus, niin kertoisin sen. Ei minun lapsuuteni huonokaan ollut, mutta jos siis minulla oli hyvä lapsuus, niin olisiko sen pitänyt olla huono, kun sinullakin oli?

Lapsi ei vielä ymmärrä, onko se lapsuus hyvä vai huono, onko sillä leikkikavereilla hyvä vai huono lapsuus. Ei, siihen ei lapsen mieli vielä yllä. Sen lapsuuden tajuaminen tulee vasta aikuisuuden kynnyksellä ja mitä vanhemmaksi tulee, niin ymmärtää myös sen, miksi vanhemmat toimi niin kuin toimi. Vain itse voi parantaa omaa elämäänsä, sen laatua ja antaa omille lapsilleen sitä parasta. Eikä siihen tarvita edes rahaa. Ei kannata kantaa kaunaa ja katkeruutta sisällään, se syö vain itseä. Elämä on henkistä kasvua.

• Anonyymi00017 kirjoitti:

Suorastaan odotin tätä kommenttia. Et tainut ymmärtää, jos minulla (en ole se jolle kommentoit) olisi ollut hyvä lapsuus, niin kertoisin sen. Ei minun lapsuuteni huonokaan ollut, mutta jos siis minulla oli hyvä lapsuus, niin olisiko sen pitänyt olla huono, kun sinullakin oli?

Lapsi ei vielä ymmärrä, onko se lapsuus hyvä vai huono, onko sillä leikkikavereilla hyvä vai huono lapsuus. Ei, siihen ei lapsen mieli vielä yllä. Sen lapsuuden tajuaminen tulee vasta aikuisuuden kynnyksellä ja mitä vanhemmaksi tulee, niin ymmärtää myös sen, miksi vanhemmat toimi niin kuin toimi. Vain itse voi parantaa omaa elämäänsä, sen laatua ja antaa omille lapsilleen sitä parasta. Eikä siihen tarvita edes rahaa. Ei kannata kantaa kaunaa ja katkeruutta sisällään, se syö vain itseä. Elämä on henkistä kasvua.

Kiitos näkemyksestäsi. Vastaväitteesi oli hyvä "Anonyymi00017".

Hyvää kesää! :)

• Anonyymi00022
        Anonyymi00017 kirjoitti:

00017
        toivoisin ettet yleistä. Kyllä lapset tajuaa,
        mutta ne ei mahda mitään olosuhteille.

Aikuisena ymmärrys laajenee, mutta kyllä lapset tajuaa
        jos asiat ovat huonosti.

• Anonyymi00002

En tiiä. En ole koskaan tykännyt.
      Jos etsii vapautta, ympäristö kiristää ruuvia ja orjuuttaa lisää.

Mikään yrittäminen ei tuottanut tulosta,
      eikä Suomen tilanne näytä lupaavalta.

Liikaa kiusaamista, väkivaltaa ja valtapeliä.
      Aika kuluu hukkaan vääriin asioihin.

• anonyymi: "En tiiä. En ole koskaan tykännyt.
        Jos etsii vapautta, ympäristö kiristää ruuvia ja orjuuttaa lisää.

Mikään yrittäminen ei tuottanut tulosta,
        eikä Suomen tilanne näytä lupaavalta.

Liikaa kiusaamista, väkivaltaa ja valtapeliä.
        Aika kuluu hukkaan vääriin asioihin."

Sinä et siis tiedä sitä, mikä on elämässä parasta aikaa? Minä olen vähän eri linjoilla - Suomella paljon mahdollisuuksia ja kiusaaminen omalta kohdaltani jäi yläasteelle.

• Anonyymi00003

Yritän miettiä jotain positiivista,
      ei tule vielä mitään mieleen.

• anonyymi: "Yritän miettiä jotain positiivista,
        ei tule vielä mitään mieleen."

Minä puolestaan näen kaikissa elämänvaiheissa jotain positiivista. Vanhemmuutta en kyllä ole kokenut, joten perheellinen en ole ollut kuin lapsuudessa omassa perheessä. Myös sieltä minulla on monta hienoa muistoa.

• Anonyymi00006
        Usko.Tojvo.Rakkaus kirjoitti:

anonyymi: "Yritän miettiä jotain positiivista,
        ei tule vielä mitään mieleen."

Minä puolestaan näen kaikissa elämänvaiheissa jotain positiivista. Vanhemmuutta en kyllä ole kokenut, joten perheellinen en ole ollut kuin lapsuudessa omassa perheessä. Myös sieltä minulla on monta hienoa muistoa.

En osaa kuvitella millaista olisi ollut kasvaa turvallisessa kodissa.
        Haaveilin sellaisesta.

Mitä tulee omaan vanhemmuuteen,
        ihminen kasvaa joka tapauksessa ja
        hänellä on mahdollisuus tiedostaa oma
        vastuu yhteisön jäsenenä.

Ei ne lapselliset ole niitä sitoutuneita ja
        tiimipelaajia…. en viitsi kuvailla sen enempää.

• Anonyymi00006 kirjoitti:

En osaa kuvitella millaista olisi ollut kasvaa turvallisessa kodissa.
        Haaveilin sellaisesta.

Mitä tulee omaan vanhemmuuteen,
        ihminen kasvaa joka tapauksessa ja
        hänellä on mahdollisuus tiedostaa oma
        vastuu yhteisön jäsenenä.

Ei ne lapselliset ole niitä sitoutuneita ja
        tiimipelaajia…. en viitsi kuvailla sen enempää.

Kiitos vastauksesta. Itse sain kasvaa turvallisessa kodissa. Täysin se ollut täydellistä, sillä äitini kuoli, kun olin 29-vuotias.

Menestystä yhteisön jäsenenä ja hyvää kesää! :)

• Anonyymi00004

Usko loppui toivo sammui rakkautta ei tullutkaan

• anonyymi: "Usko loppui toivo sammui rakkautta ei tullutkaan"

Itselläni puolestaan elämän ydin on usko Jumalaan, toivo hyvästä huomisesta ja rakkaus lähimmäisiin. Itsellänikin suuri romanttinen rakkaus ei toteutunut, joten vielä olen sinkkuna. Uskoa, toivoa ja rakkautta on monenlaista.

Usko, toivo ja rakkaus ovat kristinuskon keskeisiä hyveitä, jotka tulevat Raamatusta (1. Kor. 13:13), ja niitä symboloivat usein risti (usko), ankkuri (toivo) ja sydän (rakkaus). Ne kuvaavat luottamusta Jumalaan (usko), luottamusta tulevaisuuteen ja Jumalan huolenpitoon (toivo) sekä lähimmäisenrakkauden merkitystä, joka on suurin näistä kolmesta. 1. Kor. 13:13 "Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus."

• Anonyymi00009

anonyymi: "Usko loppui toivo sammui rakkautta ei tullutkaan"

Itselläni puolestaan elämän ydin on usko Jumalaan, toivo hyvästä huomisesta ja rakkaus lähimmäisiin. Itsellänikin suuri romanttinen rakkaus ei toteutunut, joten vielä olen sinkkuna. Uskoa, toivoa ja rakkautta on monenlaista.

Usko, toivo ja rakkaus ovat kristinuskon keskeisiä hyveitä, jotka tulevat Raamatusta (1. Kor. 13:13), ja niitä symboloivat usein risti (usko), ankkuri (toivo) ja sydän (rakkaus). Ne kuvaavat luottamusta Jumalaan (usko), luottamusta tulevaisuuteen ja Jumalan huolenpitoon (toivo) sekä lähimmäisenrakkauden merkitystä, joka on suurin näistä kolmesta. 1. Kor. 13:13 "Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus."

Älä jaksa, ei ketään kiinnosta sun typerät lainaukserät

• Anonyymi00011

anonyymi: "Usko loppui toivo sammui rakkautta ei tullutkaan"

minä elän vain jumalasta.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

minä elän vain jumalasta.

läheiseni jättivät minut

• Anonyymi00005

Kyllä se sinne lapsuus ja nuoruus aikoihin ajoittuu. Toki muutenkin on ihan ok elämää.

• anonyymi: "Kyllä se sinne lapsuus ja nuoruus aikoihin ajoittuu. Toki muutenkin on ihan ok elämää."

Mikä siinä lapsuudessa ja nuoruudessa sen parhaan ajan tekee? Voisitko tarkentaa näkemystäsi?

• Anonyymi00007

Aloittajalle, arvostan sun energiaa ja uskoa,
      vaikka itsellä ei sellaista ole.

• anonyymi: "Aloittajalle, arvostan sun energiaa ja uskoa,
        vaikka itsellä ei sellaista ole."

Kiitos. Uskoni ei ole täydellinen, sillä joskus en ole kristitty vaan uskon vain Jumalan olemassa oloon. Jos pääsen Taivaaseen niin pääsen sinne yksin armosta.

Usko ainakin elämään ja toivo siinä elämässä hyviä asioita. Rakasta ainakin lähimmäisiä.

• Anonyymi00010

Silloin, kun on terve.

• Elämään mahtuu läpi ihmisiän niitä hyviä jopa parhaita hetkiä ja niitä todella vaikeita ja raskaita hetkiä. Jos nyt omaa elämääni mietin, niin tietyllä tavalla elän nyt kokemukseni mukaan elämäni parhaita hetkiä.

Mulla on elämässä tärkeitä ja rakkaita ihmisiä ja eläimiä. Ne on ne mun koko elämäni parhaita asioita. Miksi ylipäänsä aamulla nousen ylös ja pidän itseni liikkeessä.

Etsin sen valon risukasaani.

Pärjään yksinkin, mutten saa elämästä samanlaisia kiksejä ilman olentoja joita rakastaa ja kantaa auttaen eteenpäin.

Mulla on myös vanhemmat vielä, joiden olemassa olo on näin aikuisena emootionaalisesti valtavan iso juttu. En ole riippuvainen heistä kuten olin lapsena, mutta olen onnellinen heistä ja kaikesta rakkaudesta ja avusta mitä olen heiltä aina saanut. He on tehneet minustakin vahvan ja perhekeskeisen. ❤️

• Lisään vielä, että jos ei mulla olisi näitä ihmisiä, perhettä. Mulla olisi yhä eläimet. Joiden kanssa tunnen olevani onnellisempi, kuin ihmisten kanssa, tarkoitan ydinperheeni ulkopuolisia ihmisiä.

Niin kauan kun elän, haluan antaa aikaani, huolenpitoani ja ehdotonta rakkauttani eläimille. Mä koen että se on mun elämäntehtävä ei valinta, vaan tehtävä jota sydämeni janoaa ja johon sydämeni mut ohjaa ja johdattaa. Eläinten avuksi.

• Tökstöksnöö kirjoitti:

Lisään vielä, että jos ei mulla olisi näitä ihmisiä, perhettä. Mulla olisi yhä eläimet. Joiden kanssa tunnen olevani onnellisempi, kuin ihmisten kanssa, tarkoitan ydinperheeni ulkopuolisia ihmisiä.

Niin kauan kun elän, haluan antaa aikaani, huolenpitoani ja ehdotonta rakkauttani eläimille. Mä koen että se on mun elämäntehtävä ei valinta, vaan tehtävä jota sydämeni janoaa ja johon sydämeni mut ohjaa ja johdattaa. Eläinten avuksi.

Missio. 😅

• Tökstöksnöö kirjoitti:

Missio. 😅

Ennen mä halusin auttaa ihmisiä. Siksi opiskelin lähihoitajaksikin. Uskoin hyvään ja auttamisen voimaan, lähimmäisenrakkauteen, mutta se usko horjui ja lopulta kaatui ihmisten loputtomaan ilkeyteen, ahneuteen ja epäjohdonmukaisuuteen.

Aikansa kutakin. Lopouelämäni autan mielummin eläimiä, ihmis lurjukset auttakoon toisiaan ja anelkoon apua ilkeiltä kavereiltaan. Minulla ei enää ole syytä auttaa.

• Tökstöksnöö kirjoitti:

Ennen mä halusin auttaa ihmisiä. Siksi opiskelin lähihoitajaksikin. Uskoin hyvään ja auttamisen voimaan, lähimmäisenrakkauteen, mutta se usko horjui ja lopulta kaatui ihmisten loputtomaan ilkeyteen, ahneuteen ja epäjohdonmukaisuuteen.

Aikansa kutakin. Lopouelämäni autan mielummin eläimiä, ihmis lurjukset auttakoon toisiaan ja anelkoon apua ilkeiltä kavereiltaan. Minulla ei enää ole syytä auttaa.

Sille loppukaneetiksi. 🤗

https://youtu.be/_Nm9RwNfCU8?si=RoHA3V5JP29ZbnwV

• Tökstöksnöö: "Elämään mahtuu läpi ihmisiän niitä hyviä jopa parhaita hetkiä ja niitä todella vaikeita ja raskaita hetkiä. Jos nyt omaa elämääni mietin, niin tietyllä tavalla elän nyt kokemukseni mukaan elämäni parhaita hetkiä."

Eli keski-iässä elämä onkin parasta aikaa - ymmärsinkö oikein?

• Anonyymi00023
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Ihmisen auttaminen on jotenkin mennyt
        aika erikoiseksi. Se paha ja ilkeys minkä
        siitä saa on todella erikoista kestää.

• Anonyymi00023 kirjoitti:

Ihmisen auttaminen on jotenkin mennyt
        aika erikoiseksi. Se paha ja ilkeys minkä
        siitä saa on todella erikoista kestää.

Nojuu, onneksi tuossa karusellissa on myös oppinut paitsi pahuuden ja kiittämättönyyden kasvot, niin myös tunnistamaan vilpittömästi hyvät sydämet, ihmiset. Niitä on vähän, mutta niitä on. ❤️
        Jokaisen sellaisen löytäminen antaa toivoa, ettei kaikkea hyvää ole menetetty.

Vaikken minä sitä hyvää saisi, mutta joku joka sitä tarvitsee ja saa on auringon valoa minunkin sydämeen ja mieleen.

• Tökstöksnöö kirjoitti:

Nojuu, onneksi tuossa karusellissa on myös oppinut paitsi pahuuden ja kiittämättönyyden kasvot, niin myös tunnistamaan vilpittömästi hyvät sydämet, ihmiset. Niitä on vähän, mutta niitä on. ❤️
        Jokaisen sellaisen löytäminen antaa toivoa, ettei kaikkea hyvää ole menetetty.

Vaikken minä sitä hyvää saisi, mutta joku joka sitä tarvitsee ja saa on auringon valoa minunkin sydämeen ja mieleen.

Se voi näkyä hyvin pieninä eleinä ja tekoina katukuvassakin. Joku nostaa pudonneen kassin, juoksee perään kun jotain jäi jälkeesi omaisuuttasi, halaa kun itket, solmii kengännauhat kun vanhus ei itse enää taivu tai lapsi ei osaa jne jne. Rakastava hymy jne.

• Tökstöksnöö kirjoitti:

Se voi näkyä hyvin pieninä eleinä ja tekoina katukuvassakin. Joku nostaa pudonneen kassin, juoksee perään kun jotain jäi jälkeesi omaisuuttasi, halaa kun itket, solmii kengännauhat kun vanhus ei itse enää taivu tai lapsi ei osaa jne jne. Rakastava hymy jne.

Sen sortin kauneus on aarre, kallein aarre mitä ihmiskunnalla on. Aito välittäminen, ei hyötyäkseen vaan antaakseen muillekin mahdollisuuksia onneen ja hyvään mieleen.

• Tökstöksnöö kirjoitti:

Tökstöksnöö: "Se voi näkyä hyvin pieninä eleinä ja tekoina katukuvassakin. Joku nostaa pudonneen kassin, juoksee perään kun jotain jäi jälkeesi omaisuuttasi, halaa kun itket, solmii kengännauhat kun vanhus ei itse enää taivu tai lapsi ei osaa jne jne. Rakastava hymy jne."

Sinultahan löytyi mielenkiintoinen näkökulma - pienet eleet ja teot - teetkö itse toisille näitä pieniä tekoja? Mitä päivään kuuluu?

• Usko.Tojvo.Rakkaus kirjoitti:

Tökstöksnöö: "Se voi näkyä hyvin pieninä eleinä ja tekoina katukuvassakin. Joku nostaa pudonneen kassin, juoksee perään kun jotain jäi jälkeesi omaisuuttasi, halaa kun itket, solmii kengännauhat kun vanhus ei itse enää taivu tai lapsi ei osaa jne jne. Rakastava hymy jne."

Sinultahan löytyi mielenkiintoinen näkökulma - pienet eleet ja teot - teetkö itse toisille näitä pieniä tekoja? Mitä päivään kuuluu?

Kyllä mä teen, en siksi että pääsen kehumaan niillä. Vaan siksi, että jo lapsena tunsin etten oikein ymmärrä mikä mun roolini täällä tyhmällä pallolla on. Kaikenlaisen kaaoksen keskellä.

Mut sit päätin, että vaikken ikinä varmaan ymmärrä kaikkeen syitä, omalle olemassaolollenikaan niin teen asioita mitkä tulee sydämestäni. Niille saa nauraa ja pilkata, sen kun vaan. Eikä tarvi ymmärtää, en mäkään ymmärrä miksi mä teen niin, mut mä ymmärrän että mun sydämeni tuntee iloa ja olen onnellinen, kun teen niin.

• Tökstöksnöö kirjoitti:

Kyllä mä teen, en siksi että pääsen kehumaan niillä. Vaan siksi, että jo lapsena tunsin etten oikein ymmärrä mikä mun roolini täällä tyhmällä pallolla on. Kaikenlaisen kaaoksen keskellä.

Mut sit päätin, että vaikken ikinä varmaan ymmärrä kaikkeen syitä, omalle olemassaolollenikaan niin teen asioita mitkä tulee sydämestäni. Niille saa nauraa ja pilkata, sen kun vaan. Eikä tarvi ymmärtää, en mäkään ymmärrä miksi mä teen niin, mut mä ymmärrän että mun sydämeni tuntee iloa ja olen onnellinen, kun teen niin.

No nyt pudin tauon ja söin ruisleipää juuston ja kananmunan kera. Keitän kahvit vielä ja menen takas ulkotöihini. Niitä riittää ja pää keksii 24/7 lisää. Ei sammu ideat ikinä. 😅

No ehkä sitten kun delaan hiljenee päässäkin.

• Tökstöksnöö kirjoitti:

No nyt pudin tauon ja söin ruisleipää juuston ja kananmunan kera. Keitän kahvit vielä ja menen takas ulkotöihini. Niitä riittää ja pää keksii 24/7 lisää. Ei sammu ideat ikinä. 😅

No ehkä sitten kun delaan hiljenee päässäkin.

Välillä mietin miten kellää voi olla ikinä tylsää. Maailma on täynnä hommia mitkä oottaa tekijäänsä. 🙂 Eikä tuu ikinä valmiiksi sittenkään

• Tökstöksnöö kirjoitti:

Tökstöksnöö: "Kyllä mä teen, en siksi että pääsen kehumaan niillä. Vaan siksi, että jo lapsena tunsin etten oikein ymmärrä mikä mun roolini täällä tyhmällä pallolla on. Kaikenlaisen kaaoksen keskellä.

Mut sit päätin, että vaikken ikinä varmaan ymmärrä kaikkeen syitä, omalle olemassaolollenikaan niin teen asioita mitkä tulee sydämestäni. Niille saa nauraa ja pilkata, sen kun vaan. Eikä tarvi ymmärtää, en mäkään ymmärrä miksi mä teen niin, mut mä ymmärrän että mun sydämeni tuntee iloa ja olen onnellinen, kun teen niin."

Eli olet eläinrakkaan lisäksi ihmisrakas? Itsekin olen monta kertaa maksanut joku toisen maksun. Esimerkiksi yliopistolla ravintolan maksujonossa olen maksanut edellisen ruuan, kun tällä ei ole toiminut pankkikortti ja ei ole ollut käteistä. Ehkä taustalla on Jeesuksen opetus - minkä teitte toisille teitte hänelle. Valitettavasti jotkut ovat käyttäneet minua myös hyväksi hyväntahtoisuuteni vuoksi. Yksi kaveri jäi velkaa minulle melkein 8000 euroa, mutta ei enää pidä yhteyttä.

Tökstöksnöö: "Elämään mahtuu läpi ihmisiän niitä hyviä jopa parhaita hetkiä ja niitä todella vaikeita ja raskaita hetkiä. Jos nyt omaa elämääni mietin, niin tietyllä tavalla elän nyt kokemukseni mukaan elämäni parhaita hetkiä."

Eli keski-iässä elämä onkin parasta aikaa - ymmärsinkö oikein?

Moni asia selkeytyy, vakiintuu, asettuu ja helpottuu keski-ikään päästyä. Ainakin mulla käyny näin, nimenomaan itseni ja paikkani löytämisessä. En enää yritä änkeä sinne minne en mahdu, sovi, sovellu ja mihin en kelpaa. Enkä vastaavasti ota vastaankaan mitään minkä koen olevani minua tallovaa tai vähättelevää.

Silloin tiet vain erkanee, puff. Ilman mitään höpinää.

Tökstöksnöö: "Kyllä mä teen, en siksi että pääsen kehumaan niillä. Vaan siksi, että jo lapsena tunsin etten oikein ymmärrä mikä mun roolini täällä tyhmällä pallolla on. Kaikenlaisen kaaoksen keskellä.

Mut sit päätin, että vaikken ikinä varmaan ymmärrä kaikkeen syitä, omalle olemassaolollenikaan niin teen asioita mitkä tulee sydämestäni. Niille saa nauraa ja pilkata, sen kun vaan. Eikä tarvi ymmärtää, en mäkään ymmärrä miksi mä teen niin, mut mä ymmärrän että mun sydämeni tuntee iloa ja olen onnellinen, kun teen niin."

Eli olet eläinrakkaan lisäksi ihmisrakas? Itsekin olen monta kertaa maksanut joku toisen maksun. Esimerkiksi yliopistolla ravintolan maksujonossa olen maksanut edellisen ruuan, kun tällä ei ole toiminut pankkikortti ja ei ole ollut käteistä. Ehkä taustalla on Jeesuksen opetus - minkä teitte toisille teitte hänelle. Valitettavasti jotkut ovat käyttäneet minua myös hyväksi hyväntahtoisuuteni vuoksi. Yksi kaveri jäi velkaa minulle melkein 8000 euroa, mutta ei enää pidä yhteyttä.

Olen mä vieläkin ihmisrakas, mutten enää siedä paskaa asennetta ja yli kävelyä keltään. Siinä kohtaa saa ettiä jonkun muun rakkauden hyväksikäytettäväksi, mä en leiki mukana.

Mutta näihin sanoihin on hyvä hetki perehtyä. Oppii ihmisestä kuten minusta paljon. Mukavaa loppupäivää. 😊

https://youtu.be/EZmTQkJ-peM?si=HtEtevrBXzVMUsQO

• Tökstöksnöö kirjoitti:

Moni asia selkeytyy, vakiintuu, asettuu ja helpottuu keski-ikään päästyä. Ainakin mulla käyny näin, nimenomaan itseni ja paikkani löytämisessä. En enää yritä änkeä sinne minne en mahdu, sovi, sovellu ja mihin en kelpaa. Enkä vastaavasti ota vastaankaan mitään minkä koen olevani minua tallovaa tai vähättelevää.

Silloin tiet vain erkanee, puff. Ilman mitään höpinää.

"Moni asia selkeytyy, vakiintuu, asettuu ja helpottuu keski-ikään päästyä. Ainakin mulla käyny näin, nimenomaan itseni ja paikkani löytämisessä. En enää yritä änkeä sinne minne en mahdu, sovi, sovellu ja mihin en kelpaa. Enkä vastaavasti ota vastaankaan mitään minkä koen olevani minua tallovaa tai vähättelevää.

Silloin tiet vain erkanee, puff. Ilman mitään höpinää."

Ja kun keski-ikä loppuu niin pääset eläkkeelle. Silloin sinulla on aikaa harrastuksille - eikä tarvitse yrittää työelämässä sen raameissa toisten pakottamana. Joku mainitsi täällä, että varhaislapsuudessa ja eläkkeellä on ollut vapaus tehdä mitä haluaa. Hänen mukaansa ne on parasta aikaa.

"Moni asia selkeytyy, vakiintuu, asettuu ja helpottuu keski-ikään päästyä. Ainakin mulla käyny näin, nimenomaan itseni ja paikkani löytämisessä. En enää yritä änkeä sinne minne en mahdu, sovi, sovellu ja mihin en kelpaa. Enkä vastaavasti ota vastaankaan mitään minkä koen olevani minua tallovaa tai vähättelevää.

Silloin tiet vain erkanee, puff. Ilman mitään höpinää."

Ja kun keski-ikä loppuu niin pääset eläkkeelle. Silloin sinulla on aikaa harrastuksille - eikä tarvitse yrittää työelämässä sen raameissa toisten pakottamana. Joku mainitsi täällä, että varhaislapsuudessa ja eläkkeellä on ollut vapaus tehdä mitä haluaa. Hänen mukaansa ne on parasta aikaa.

En yritä nytkään. Joko kelpaan sellaisena kun olen töihin tai en kelpaa. Se ei ole mun päätettävissä. Jos en ole lääkäreistä, elökeyhtiöstä tarpeeksi sairas sairaseläkkeelle, enkä tarpeeksi terve töihin työnantajien mielestä, niin joudun tyytymään mitä jäljelle jää.

Se on 595€/kk. Ja Kela maksaa verovaroista senkin. Kunta pitkäaikaistyöttömyyteni kulut.

• Tökstöksnöö kirjoitti:

En yritä nytkään. Joko kelpaan sellaisena kun olen töihin tai en kelpaa. Se ei ole mun päätettävissä. Jos en ole lääkäreistä, elökeyhtiöstä tarpeeksi sairas sairaseläkkeelle, enkä tarpeeksi terve töihin työnantajien mielestä, niin joudun tyytymään mitä jäljelle jää.

Se on 595€/kk. Ja Kela maksaa verovaroista senkin. Kunta pitkäaikaistyöttömyyteni kulut.

Tulee vaan kovin kalliiksi maksaa vielä 18 vuotta ihmisestä, joka ei kelpaa töihin eikä pääse eläkkeellekkään. Mutta en minä sitä päätä. Viisaammat päättää.

• Tökstöksnöö kirjoitti:

Tulee vaan kovin kalliiksi maksaa vielä 18 vuotta ihmisestä, joka ei kelpaa töihin eikä pääse eläkkeellekkään. Mutta en minä sitä päätä. Viisaammat päättää.

Tökstöksnöö: "Tulee vaan kovin kalliiksi maksaa vielä 18 vuotta ihmisestä, joka ei kelpaa töihin eikä pääse eläkkeellekkään. Mutta en minä sitä päätä. Viisaammat päättää."

Kiitos, että jaot tänne kokemustasi. Mutta kumminkin jaksat kokea elämäsi positiivisesti suurimmaksi osaksi, vaikka vaivoja muille jakamiseen asti? Ottaako tilanne välillä niin sanotusti aivoon?

Tökstöksnöö: "Tulee vaan kovin kalliiksi maksaa vielä 18 vuotta ihmisestä, joka ei kelpaa töihin eikä pääse eläkkeellekkään. Mutta en minä sitä päätä. Viisaammat päättää."

Kiitos, että jaot tänne kokemustasi. Mutta kumminkin jaksat kokea elämäsi positiivisesti suurimmaksi osaksi, vaikka vaivoja muille jakamiseen asti? Ottaako tilanne välillä niin sanotusti aivoon?

Tottakai ottaa. Mä olen niitä ihmisiä joista ei päällepäin näy vitutus, en kippaa sitä irl muille millään tavoin. Edes ilmein, kun se ei ole muitten vika että olen sairastava yksilö. Mutta se ottaa aivoon miten inhottavia ihmiset osaa olla muille, jotka ei voi yhtä hyvin mutta silti tekee kaikkensa.
        Ja sitten pellet saa teeskentelemällä kaiken paitsi vastuuta mistään.

• Tökstöksnöö kirjoitti:

Tottakai ottaa. Mä olen niitä ihmisiä joista ei päällepäin näy vitutus, en kippaa sitä irl muille millään tavoin. Edes ilmein, kun se ei ole muitten vika että olen sairastava yksilö. Mutta se ottaa aivoon miten inhottavia ihmiset osaa olla muille, jotka ei voi yhtä hyvin mutta silti tekee kaikkensa.

Epäreiluus on asia joka usein sapettaa. Ja että rehellisyys ei merkkaa mitään, mutta valehtelemalla saa kaiken. Sapettaa sekin, että olen liian ylpeä alentumaan valehtelijaksi, koska rehellisyys ei kannata. Se kostetaan aina jotenkin, koska maailma ei perustu rehellisyyteen vaikka minä ja moni muu laiseni perustuu.

• Tökstöksnöö kirjoitti:

Täällä olet purkanut v-tutusta moneen otteeseen. Yllättävää, että livenä kasvotusten et tuo sitä esiin? Mistä muuten tuollainen nickin kuva? Kiinnittää huomiota.

Täällä olet purkanut v-tutusta moneen otteeseen. Yllättävää, että livenä kasvotusten et tuo sitä esiin? Mistä muuten tuollainen nickin kuva? Kiinnittää huomiota.

Johkun se on purettava ja täällä se tulee helpommin esiinkin, kun muutkin on kärkkäitä laukomaan. Harvempi näistäkään kärkkäistä irl varmasti yhtä kovia on töksäyttelemään. Irl pätee vähän eri lainalaisuudet, nähdään muutakin kuin tulkinnanvaraiset sanat.

Mä olen irl aika yksityinen ihminen, en paljon avaudu elämästäni.
        No kuvanmuokkaus tuokin. Saa uteliaat ihmeteltävää.

• Tökstöksnöö kirjoitti:

Johkun se on purettava ja täällä se tulee helpommin esiinkin, kun muutkin on kärkkäitä laukomaan. Harvempi näistäkään kärkkäistä irl varmasti yhtä kovia on töksäyttelemään. Irl pätee vähän eri lainalaisuudet, nähdään muutakin kuin tulkinnanvaraiset sanat.

Mä olen irl aika yksityinen ihminen, en paljon avaudu elämästäni.
        No kuvanmuokkaus tuokin. Saa uteliaat ihmeteltävää.

Kiva, kun tarkennit näkemystäsi. No minäkin uteliaana ihmettelin kuvaasi.

Hyviä perjantai-iltaa, sillä itse taidan kohta lopetella tämän päivän osalta. Öitä! :)

Kiva, kun tarkennit näkemystäsi. No minäkin uteliaana ihmettelin kuvaasi.

Hyviä perjantai-iltaa, sillä itse taidan kohta lopetella tämän päivän osalta. Öitä! :)

Juu, kyllä mä tarkennan jos sellaista toivotaan ja tuntuu itsestäni kohtuulliselta vastata tarkentaen. Ettei jää epäselvyyttä.

Kiitos. Minäkin kohta hilpasen taas muihin puuhiin. Iltoja. 🙂

• Anonyymi00013

Ennen koulua ja eläkkeellä.

• Eli sinulla on varhaislapsuus ja eläkeikä parasta aikaa? Voisitko selittää tarkemmin - mitenkä näin on?

• Anonyymi00021

Eli sinulla on varhaislapsuus ja eläkeikä parasta aikaa? Voisitko selittää tarkemmin - mitenkä näin on?

Noina aikoina on vapaa, ei tarvitse kouluttautua eikä olla työelämässä. Voi tehdä mitä haluaa ilman aikatauluja.

• Anonyymi00021 kirjoitti:

Noina aikoina on vapaa, ei tarvitse kouluttautua eikä olla työelämässä. Voi tehdä mitä haluaa ilman aikatauluja.

Anonyymi00021: "Noina aikoina on vapaa, ei tarvitse kouluttautua eikä olla työelämässä. Voi tehdä mitä haluaa ilman aikatauluja."

Tuo on totta - lapsella aikaa leikkiä ja eläkeläisellä paljon vapaata aikaa! :)

• Nykyisyys. Ei huolia. Ei murheita. Ei läksyjä. Ei tylsiä oppitunteja. Käyn vain töissä ja muun ajan saan nautiskella.

• "Nykyisyys. Ei huolia. Ei murheita. Ei läksyjä. Ei tylsiä oppitunteja. Käyn vain töissä ja muun ajan saan nautiskella."

Kiitos mielenkiintoisesta näkemyksestä. Ei rahahuolia, kun käy töissä. Hienoa, jos muuna aikana pääset nautiskelemaan! :)

"Nykyisyys. Ei huolia. Ei murheita. Ei läksyjä. Ei tylsiä oppitunteja. Käyn vain töissä ja muun ajan saan nautiskella."

Kiitos mielenkiintoisesta näkemyksestä. Ei rahahuolia, kun käy töissä. Hienoa, jos muuna aikana pääset nautiskelemaan! :)

Moni kokee lapsuuden niin vapauttavana. Mutta koulun käynti oli oikeasti raskasta ja vei paljon enemmän aikaa kuin työssä käyminen. Montaa tuntuu stressaavan raha. Ei voi tehdä sitä ja tätä kun on lainaa. Mutta miksi sitä hienoa omaisuutta pitää haalia niin paljon velaksi, jos se ahdistaa?

• Palstakamu kirjoitti:

Moni kokee lapsuuden niin vapauttavana. Mutta koulun käynti oli oikeasti raskasta ja vei paljon enemmän aikaa kuin työssä käyminen. Montaa tuntuu stressaavan raha. Ei voi tehdä sitä ja tätä kun on lainaa. Mutta miksi sitä hienoa omaisuutta pitää haalia niin paljon velaksi, jos se ahdistaa?

Palstakamu: "Moni kokee lapsuuden niin vapauttavana. Mutta koulun käynti oli oikeasti raskasta ja vei paljon enemmän aikaa kuin työssä käyminen. Montaa tuntuu stressaavan raha. Ei voi tehdä sitä ja tätä kun on lainaa. Mutta miksi sitä hienoa omaisuutta pitää haalia niin paljon velaksi, jos se ahdistaa?"

Tuohon vastaisin, että moni ajattelee lainarahalla saavansa ylellisyyttä ja onnea. Kuulin juuri isosiskon ostaneen uuden asuntovaunun. Lainarahalla 23 000 euroa. Haaveilevat ajelevansa Uudeltamaalta Ouluun. Onnen ja hyvinvoinnin tavoittelu saa tekemään velkaa?

Palstakamu: "Moni kokee lapsuuden niin vapauttavana. Mutta koulun käynti oli oikeasti raskasta ja vei paljon enemmän aikaa kuin työssä käyminen. Montaa tuntuu stressaavan raha. Ei voi tehdä sitä ja tätä kun on lainaa. Mutta miksi sitä hienoa omaisuutta pitää haalia niin paljon velaksi, jos se ahdistaa?"

Tuohon vastaisin, että moni ajattelee lainarahalla saavansa ylellisyyttä ja onnea. Kuulin juuri isosiskon ostaneen uuden asuntovaunun. Lainarahalla 23 000 euroa. Haaveilevat ajelevansa Uudeltamaalta Ouluun. Onnen ja hyvinvoinnin tavoittelu saa tekemään velkaa?

Eikö sitä asuntovaunua olisi voinut vuokrata matkan ajaksi... Kuitenkin jää seisomaan pihaan.

Ukkini aikoinaan osti ison jahdin, jotta tekisi naapurit kateellisiksi. Se oli niin hieno peli, ettei se sillä uskaltanut edes ajella, vaan se seisoi aina kuivalla maalla. Viimein möi sen, kun ylläpitokustannukset olivat isot. Mutta saivatpahan naapurit olla kateellisia. En edes tiedä mistä se repäisi rahaa koko hiton jahtiin. Tosin hän oli pakkomielteinen säästäjä, joten siihen varmaan meni iso osa koko elämänsä aikana keränneistä säästöistä.

• Palstakamu kirjoitti:

Eikö sitä asuntovaunua olisi voinut vuokrata matkan ajaksi... Kuitenkin jää seisomaan pihaan.

Ukkini aikoinaan osti ison jahdin, jotta tekisi naapurit kateellisiksi. Se oli niin hieno peli, ettei se sillä uskaltanut edes ajella, vaan se seisoi aina kuivalla maalla. Viimein möi sen, kun ylläpitokustannukset olivat isot. Mutta saivatpahan naapurit olla kateellisia. En edes tiedä mistä se repäisi rahaa koko hiton jahtiin. Tosin hän oli pakkomielteinen säästäjä, joten siihen varmaan meni iso osa koko elämänsä aikana keränneistä säästöistä.

Palstakamu: "Eikö sitä asuntovaunua olisi voinut vuokrata matkan ajaksi... Kuitenkin jää seisomaan pihaan."

Heillä oli aikaisemmin matkailuauto, mutta siinä oli huono nukkua. Ilmeisesti he meinaavat kesällä reissata enemmänkin. Ensi viikolla tulevat Faijan luokse - nukkuvat autossa. Sunnuntaina on siskon pojan häät Uudellamaalla - majoittavat lapsia asuntovaunuun. Sitten on se Oulun reissu. On sille kuulemma tarvetta.

• Anonyymi00014

Minusta on ihmeellistä, että joku jaksaa olla rakastunut uskontoon.

En halua viedä sitä ilmeisen kaunista tunnetta
      keneltäkään pois.

Tunnen olevani se, joka näki miten joulupukki otti parran pois.

• Anonyymi00015

Elämässä on aina vain yksi hetki parasta. NYT.

Tämän asian ymmärtäminen saattaa olla vaikeaa, koska joskushan ihmisellä sattuu ns. huono hetki, jolloin jokin muu hetki tuntuisi paremmalta elää. Toisin sanoen nurmi vaikuttaa aidan toisella puolella vihreämmältä.

Mutta se on harhaa. Vain nykyhetki merkitsee ja ainoastaan se voi olla paras hetkesi!

PS. Kannattaa tutustua eksistentialismiin.

• Anonyymi00016

Tässä on oivallettu jotain oleellista.
        Ainoa oikea hetki elämästä nauttimiseen on juuri se hetki jossa olet.

Viime yönä puoli kahden aikaan mietin, että pitäisikö jo lopettaa konerassaushommat, kun eihän kukaan normaali ihminen tee sellaista pitkin kesäyötä.

Ja paskat, mulla on vapaata ja lomaa, nautin siis hetkestä milloin haluan. Vaikka kolmeen asti.

-keinovaginamies-

• Kaikissa on toki hyviä puolia. 🤔 Silti sanoisin että perhe on itselleni ainakin se tärkein asia. Eläkkeestä ei vielä tietoa, siinäkin on varmasti mukavaa kun on vapaa tekemään päivisin mitä haluaa…

• Haaveilija39: "Kaikissa on toki hyviä puolia. 🤔 Silti sanoisin että perhe on itselleni ainakin se tärkein asia. Eläkkeestä ei vielä tietoa, siinäkin on varmasti mukavaa kun on vapaa tekemään päivisin mitä haluaa…"

Mikä siinä perheellisyydestä tekee ehkä parhaan ajankohdan elämässä?

Haaveilija39: "Kaikissa on toki hyviä puolia. 🤔 Silti sanoisin että perhe on itselleni ainakin se tärkein asia. Eläkkeestä ei vielä tietoa, siinäkin on varmasti mukavaa kun on vapaa tekemään päivisin mitä haluaa…"

Mikä siinä perheellisyydestä tekee ehkä parhaan ajankohdan elämässä?

Itsestä tuntuu että on saanut edes jotain hyvää aikaan, kun on lapset. Elämä olisi siis jollain tavalla köyhempää jos ei heitä olisi.

Tää on vaan oma tuntuma asiasta.Ne jotka valitsee lapsettomuuden, on sekin elämä heille varmasti jollakin tavalla antoisaa. On ainakin vapaampi tekemään erilaisia juttuja kuin perheellinen.

• Haaveilija39 kirjoitti:

Itsestä tuntuu että on saanut edes jotain hyvää aikaan, kun on lapset. Elämä olisi siis jollain tavalla köyhempää jos ei heitä olisi.

Tää on vaan oma tuntuma asiasta.Ne jotka valitsee lapsettomuuden, on sekin elämä heille varmasti jollakin tavalla antoisaa. On ainakin vapaampi tekemään erilaisia juttuja kuin perheellinen.

Kiitos asian selventämisestä Haaveilija39. Hyvää kesää perheen parissa ja muutenkin! :)

Kiitos asian selventämisestä Haaveilija39. Hyvää kesää perheen parissa ja muutenkin! :)

Kiitoksia samoin sinulle!

• Anonyymi00018

Kandeisko ajatella niin, että parast'aikaa elän mahdollisimman parasta tai hyvää aikaa ottaen huomioon kenties rajoittavat tekijät.
      Vilma

• "Kandeisko ajatella niin, että parast'aikaa elän mahdollisimman parasta tai hyvää aikaa ottaen huomioon kenties rajoittavat tekijät.
        Vilma"

HIenoa Vilma, jos elät parasta aikaa. Miten se näkyy elämässäsi?

• Anonyymi00041

"Kandeisko ajatella niin, että parast'aikaa elän mahdollisimman parasta tai hyvää aikaa ottaen huomioon kenties rajoittavat tekijät.
        Vilma"

HIenoa Vilma, jos elät parasta aikaa. Miten se näkyy elämässäsi?

Ruuhkavuosien jälkeen on ollut aikaa hieman enemmän omille jutuille.
        Saan olla lapseni ja lapsenlapseni tukena seurata heidän elämäänsä ja valintojaan.
        Olen tutustunut uusiin ihmisiin ja luopunut myös ystävyyksistä. Jotkut ihmissuhteet ovat päättyäkseen.
        Tietynlainen tasapaino oman itsensä kanssa tuntuu hyvältä.
        Tällöin pystyy ajattelemaan myös muita ja yritän toimia heidän hyväkseen.
        Tehdä edes jotain muillekin. Ei vain minulle kaikkea.
        Vilma

• Anonyymi00020

Opiskeluajat ikävuodesta 19-24. Ysäri oli parasta aikaa ikinä! Asuin silloin Sastamalassa.

• Anonyymi00024

mutta niin jos joku sanoo, kaunista seutua ausuA... on myöskin kallista sitten.... kalliimpaa kuin joku Ferrari Testarossa.

• Anonyymi00025

Lähtökohtaisesti kysytään näin kuinkako moni elää edes OMAA elämää onko omat haaveet unelmat tavoitteet/suunnitelmat vai elääkö vanhempien toiveiden mukaan yhteiskunnan toiveiden mukaan vai kenties isovanhempiensa toiveiden mukaan si on jotain pahasti vialla jos elää kavereiden toiveiden mukaista elämää muut on taas se mitä on kenties kasvatuksessa opittu/opetettu

• Anonyymi00027

Minä en halua elää kavereiden mukaista elämää, enkä halua elämääni yhtäkään oman lapseni ikäistä henkilöä! Olisi mukavaa löytää lenkkeilystä pitävä 70+ ikäinen mies!

• Anonyymi00026

Minusta juuri se mitä elän nyt ja sitä täydentäisi ystävyyssuhde 70v miehen kanssa!

• Anonyymi00028

Nykyhetki elämässäni on yleensä ollut parasta, eikä nykyinen nykyhetki eroa tässä suhteessa. Ainoa aika, joka oli mielestäni kamalaa, oli nuorena aikuisena, sellaisena 19-25 -vuotiaana. Se aika oli aivan perseestä, mutta onneksi kolmeenkymppiin mennessä helpotti ja koska paremmasta ei silleen ollut kokemusta, niin sitä silloin 19-25 -vuotiaana vain ajatteli, että aikuisen elämä yleisesti on ihan syvältä.

• "Nykyhetki elämässäni on yleensä ollut parasta, eikä nykyinen nykyhetki eroa tässä suhteessa. Ainoa aika, joka oli mielestäni kamalaa, oli nuorena aikuisena, sellaisena 19-25 -vuotiaana. Se aika oli aivan perseestä, mutta onneksi kolmeenkymppiin mennessä helpotti ja koska paremmasta ei silleen ollut kokemusta, niin sitä silloin 19-25 -vuotiaana vain ajatteli, että aikuisen elämä yleisesti on ihan syvältä."

Olet ilmeisesti mies, sillä jostain luin, että 19-24-vuotiailla miehillä on suorituspaineita, mikä stressaa elämässä?

• Anonyymi00030

"Nykyhetki elämässäni on yleensä ollut parasta, eikä nykyinen nykyhetki eroa tässä suhteessa. Ainoa aika, joka oli mielestäni kamalaa, oli nuorena aikuisena, sellaisena 19-25 -vuotiaana. Se aika oli aivan perseestä, mutta onneksi kolmeenkymppiin mennessä helpotti ja koska paremmasta ei silleen ollut kokemusta, niin sitä silloin 19-25 -vuotiaana vain ajatteli, että aikuisen elämä yleisesti on ihan syvältä."

Olet ilmeisesti mies, sillä jostain luin, että 19-24-vuotiailla miehillä on suorituspaineita, mikä stressaa elämässä?

En, vaan nainen.

• Anonyymi00029

Just nyt. Ei menneessä , ei tulevassa. Elämä on just nyt. Ja siinä on onni. Se ei löydy itsemme ulkopuolelta, rahasta, maineesta, statuksesta, urasta, vanhemmista, lapsista, ystävistä, yhteisöistä. Se löytyy sinusta itsestäsi. Hiljaisuudesta, pyyteettömyydestä, että et ole riippuvainen mistään ympärilläsi.🤷‍♀️

• Anonyymi00031

Jatkan. Ihminen on aidosti onnellinen vasta sitten kun se ei ole riippuvainen yhtään mistään tai kenestäkään.🤷‍♀️

• Anonyymi00032

Ihmisten tulisi olla onnellisia tästä nykyisestä hetkestä jota elämme. Eilistä emme saa takaisin ja huomista ei vielä edes ole. Voi olla ettei tulekaan?

Mene ulos, ota happea syvään ja kuuntele hetki. Siittä se onnellisuus lähtee.

Mutta, kyllä aina niitä onnellisia muistuvia hetkiä ja ajanjaksoja elämään mahtuu.
      Koko kirjon jos kävisi läpi sekunnin pikakuvina, tulee esille ne tärkeimmät.

Tämä aika on ihan hyvä olla ja elää, huominen on todennäköisesti yhtä hyvä ellei parempi jos huomiseen herää.

AV

• "Ihmisten tulisi olla onnellisia tästä nykyisestä hetkestä jota elämme. Eilistä emme saa takaisin ja huomista ei vielä edes ole. Voi olla ettei tulekaan?

Mutta, kyllä aina niitä onnellisia muistuvia hetkiä ja ajanjaksoja elämään mahtuu.

Tämä aika on ihan hyvä olla ja elää, huominen on todennäköisesti yhtä hyvä ellei parempi jos huomiseen herää.

AV"

Sinähän melkein runollinen olit näkemyksessäsi. Ihmisen omakohtainen historia on täynnä menneitä tulevaisuuksia ja menneitä nykyhetkiä. MInusta niistä voidaan eroittaa "paras hetki tai parhaat hetket". Jollekin se on lapsuus, jollekin perhe ja jollekin eläkeiän vapaus. Se taitaa olla hyvin henkilökohtainen näkemys. Sinulla on yksi tuntemus ja monella muulla täällä toisenlainen.

• Anonyymi00033

"Ihmisten tulisi olla onnellisia tästä nykyisestä hetkestä jota elämme. Eilistä emme saa takaisin ja huomista ei vielä edes ole. Voi olla ettei tulekaan?

AV"

Sinähän melkein runollinen olit näkemyksessäsi. Ihmisen omakohtainen historia on täynnä menneitä tulevaisuuksia ja menneitä nykyhetkiä. MInusta niistä voidaan eroittaa "paras hetki tai parhaat hetket". Jollekin se on lapsuus, jollekin perhe ja jollekin eläkeiän vapaus. Se taitaa olla hyvin henkilökohtainen näkemys. Sinulla on yksi tuntemus ja monella muulla täällä toisenlainen.

Tuskin, jokainen voi kertoa jonkun hetken. Aika kuultaa muistot.
        Tietysti tietyssä iässä on helppoa olla onnellinen. Se vain liittyy siihen miten toiset tekevät elämästäsi helppoa. Usein esille tulevat lapsuus ja eläke?

Mjoo, itselleni ei lapsuus ollut mitenkään helppo. Mutta, jos asiaa ajattelee jälkeenpäin, siihen liittyy ihania muistoja. Nuoruus, kyllä siihenkin liittyy ihania muistoja. Varhaisaikuus ja lapset, kyllä tuohonkin aikaan niitä liittyy(myös niitä negatiivisia). Nykyhetki, kaikki tuo mitä on jo kokenut luo pohjaa nykyiselle hetkelle?

Nyt on aika helppoa olla se, joksi on syntynyt?! Siihen voi mennä aikaa jotta tuntisi itsensä, kokemusten kautta se välityy myös itselle. Voiko muuten syntyä joksikin, kuka senkin määrittelisi?

On aika helppoa elää onnellisena, jos sen vain itse ymmärtää.

AV

• Anonyymi00033 kirjoitti:

Tuskin, jokainen voi kertoa jonkun hetken. Aika kuultaa muistot.
        Tietysti tietyssä iässä on helppoa olla onnellinen. Se vain liittyy siihen miten toiset tekevät elämästäsi helppoa. Usein esille tulevat lapsuus ja eläke?

Mjoo, itselleni ei lapsuus ollut mitenkään helppo. Mutta, jos asiaa ajattelee jälkeenpäin, siihen liittyy ihania muistoja. Nuoruus, kyllä siihenkin liittyy ihania muistoja. Varhaisaikuus ja lapset, kyllä tuohonkin aikaan niitä liittyy(myös niitä negatiivisia). Nykyhetki, kaikki tuo mitä on jo kokenut luo pohjaa nykyiselle hetkelle?

Nyt on aika helppoa olla se, joksi on syntynyt?! Siihen voi mennä aikaa jotta tuntisi itsensä, kokemusten kautta se välityy myös itselle. Voiko muuten syntyä joksikin, kuka senkin määrittelisi?

On aika helppoa elää onnellisena, jos sen vain itse ymmärtää.

AV

"On aika helppoa elää onnellisena, jos sen vain itse ymmärtää.

AV"

Itse olen yleensä onnellinen, mutta on hetkiä jolloin hetkeen ei pysty olemaan onnellinen. Esimerkiksi olin kuukauden onneton ainakin, kun äitini kuoli ollessani 29-vuotias. Myös onneton rakastuminen vei hetkeksi onnen, sillä tunteisiini ei vastattu. Elämässä on hetkiä jolloin ei kykene olemaan onnellinen, mutta kun niitä vastoinkäymisiä tulee runsaasti niin kykenee olemaan vähästäkin onnellinen myöhempään. Nyt olen onnellinen siitä, että on perusasiat kunnossa - ei esimerkiksi tarvitse mennä nukkumaan nälissään ja on katto seinän päällä.

Hyvää viikonloppuja ja hyvää yötä!

• Onko sellaista edes olemassa, sillä elämä on tyypillisesti enimmäkseen kärsimystä ja vain lyhyet onnenhetket katkovat sitä satunnaisesti ja tilapäisesti.

• Anonyymi00034

nukkumien on parasta aikaa jos vielänäkee jänniä seikkailu-unia kun nukkuu joissa voi olla kujn James 007 seikkailwemAssa.

• Anonyymi00035

Temes studio ballads: mä lennän vailla huolta ja oi jospa mä lintuna maan. Tuohon kun kykenisi.🤷‍♀️

• Anonyymi00036

minä olen nähnyt monta kertaa unta jossa... olet olet seikkailemassa ja ityse ja kaupungin paikat eivät olekaan missä pitäisi olla....

• Anonyymi00037

Elämän paras aika ei määräydy iän vaan sisällön mukaan. Lapsuudessa näin jälkikäteen arvioituna parasta on ollut huolettomuuden hetket. Muuten elämässä sanoisin, että parasta aikaa on se, jolloin elämä tuntuu merkitykselliseltä ja ihminen kokee olevansa rakastettu ja tarpeellinen. Arvioin asiaa aika lailla humanistisen ja eksistentiaalisen arvomaailman perusteella.

🤓

• Anonyymi00038

Lisäyksenä vielä tähän ympäripyöreyteen, josta keskustelemme “parhaillaan”: Matti Nykänen kiteytti asian kahdella kuuluisalla lausahduksellaan: “Elämä on ihmisen parasta aikaa.” Ja heti perään sitä osuvasti täydentävä toteamus: “Elämä on laiffii.” Ne selittävät mielestäni hyvin toisiaan ja kuvaavat myös sitä, miten itse koen elämän parhauden.

Lisäksi tulee mieleen Juice Leskisen oivallus: “Ei elämästä selviä hengissä.”

Älä siis huolehdi liikaa. Elämä on juuri sitä, mitä se on – parhaimmillaan tässä hetkessä. Menneessä voi muistella ja tulevaa voi suunnitella, mutta elämä tapahtuu aina reaaliajassa, juuri nyt.

🤓

• Anonyymi00039

on tuokin kuin salama-mi4sd kuin mustasydä'n milloin peset pikkuhoususi=

• Anonyymi00039: "on tuokin kuin salama-mi4sd kuin mustasydä'n milloin peset pikkuhoususi="

Nyt en ymmärtänyt ollenkaan - mitä tarkoitit vai jääkö sanasi arvoitukseksi?

• Anonyymi00040

Anonyymi00039: "on tuokin kuin salama-mi4sd kuin mustasydä'n milloin peset pikkuhoususi="

Nyt en ymmärtänyt ollenkaan - mitä tarkoitit vai jääkö sanasi arvoitukseksi?

Mitä sulle muuten kuuluu?

Olen kaivannut sua. ❤️

Pidätkö vielä sitä elokuvakerhoa ja opiskelet?

Onko vaimo jo löytynyt?

Miten se kirjaprojekti?

• Anonyymi00040 kirjoitti:

Mitä sulle muuten kuuluu?

Olen kaivannut sua. ❤️

Pidätkö vielä sitä elokuvakerhoa ja opiskelet?

Onko vaimo jo löytynyt?

Miten se kirjaprojekti?

Anonyymi: "Mitä sulle muuten kuuluu?"

Hyvää. Huomenna Joensuussa on kavereitten kanssa MM-finaalistudio luonani. Kaikki kaverit eivät pääse, mutta osa tulee jalkapallofinaaliin.

"Olen kaivannut sua. ❤️"

Kiitos tiedosta. Kirjoittelen tätä nykyä harvemmin täällä.

"Pidätkö vielä sitä elokuvakerhoa ja opiskelet?"

Elokuvakerho kaatui yhden naisen kuolemaan 2023. Hän oli avainhenkilö ja innokas elokuvien katsoja. Katsoimme hänen muistokseen elokuussa 2023 vielä Taru Sormusten Herrasta 3 pidennetyn version blu-rayna. Hänen piti tulla sinne elokuussa, mutta jäi auton alle 1.6.2023. Siihen kaatui yhden porukan elokuvakerho. Katsoimme monta elokuvaa, mutta porukan kasassa pitävä voima delas - niin siihen se jäi.

Viimeisen vuoden olen ollut kirjoilla yliopistossa, mutta en ole suorittanut mitään. Syy on se, että Faijalla(87 v.) ei ole ajokortti enää voimassa ja hän tarvitsee minut kuskikseen sekä jonkinlaiseksi omaishoitajaksi. Vain ajoittain pääsen noin yhdeksi yöksi Joensuuhun. Silloin ei voi oikein opiskella kunnolla. Tenttejä tietysti voisi suorittaa ja gradua kirjoittaa.

"Onko vaimo jo löytynyt?"

Ei ole löytynyt vaimoa ja en enää etsi häntä, sillä olen tullut siihen tulokseen, että parempi elää sinkkuna.

"Miten se kirjaprojekti?"

Tuli hylsy kustantajalta 2019. Kirja jäi pöytälaatikkoon. Saatan aloittaa tänä kesänä uuden kirjan kirjoittamisen. Jos se menestyisi paremmin.

Hyvää kesää ja kiitos kirjoituksestasi.

• Anonyymi00042

Anonyymi: "Mitä sulle muuten kuuluu?"

Hyvää. Huomenna Joensuussa on kavereitten kanssa MM-finaalistudio luonani. Kaikki kaverit eivät pääse, mutta osa tulee jalkapallofinaaliin.

"Olen kaivannut sua. ❤️"

Kiitos tiedosta. Kirjoittelen tätä nykyä harvemmin täällä.

"Pidätkö vielä sitä elokuvakerhoa ja opiskelet?"

Elokuvakerho kaatui yhden naisen kuolemaan 2023. Hän oli avainhenkilö ja innokas elokuvien katsoja. Katsoimme hänen muistokseen elokuussa 2023 vielä Taru Sormusten Herrasta 3 pidennetyn version blu-rayna. Hänen piti tulla sinne elokuussa, mutta jäi auton alle 1.6.2023. Siihen kaatui yhden porukan elokuvakerho. Katsoimme monta elokuvaa, mutta porukan kasassa pitävä voima delas - niin siihen se jäi.

Viimeisen vuoden olen ollut kirjoilla yliopistossa, mutta en ole suorittanut mitään. Syy on se, että Faijalla(87 v.) ei ole ajokortti enää voimassa ja hän tarvitsee minut kuskikseen sekä jonkinlaiseksi omaishoitajaksi. Vain ajoittain pääsen noin yhdeksi yöksi Joensuuhun. Silloin ei voi oikein opiskella kunnolla. Tenttejä tietysti voisi suorittaa ja gradua kirjoittaa.

"Onko vaimo jo löytynyt?"

Ei ole löytynyt vaimoa ja en enää etsi häntä, sillä olen tullut siihen tulokseen, että parempi elää sinkkuna.

"Miten se kirjaprojekti?"

Tuli hylsy kustantajalta 2019. Kirja jäi pöytälaatikkoon. Saatan aloittaa tänä kesänä uuden kirjan kirjoittamisen. Jos se menestyisi paremmin.

Hyvää kesää ja kiitos kirjoituksestasi.

Ikävää kuulla ystäväsi kuolemasta.

Älä luovuta kirjan suhteen! Hemingway muistaakseni kirjoitti jonkun kirjansa lopun 39 kertaa. Pieniä painoksia julkaistaan nykyään paljon, niin voi hyvinkin onnistaa. Kustannustoimittaja sitten muokkaa, jos on muokattavaa.

Jouduin itse muuttamaan isäni naapuriin puoli vuotta sitten. Hänelle on kauhistus ajatella, että joku ulkopuolinen tulisi kotiin auttamaan.

Toivon isällesi ja sinulle hyviä vointeja! Kirjoittele aina välillä kuulumisiasi!

Kuka muuten voittaa? Itse valmistaudun pronssiotteluun, Englanti suosikki kaikista joukkueista.

• Anonyymi00043
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Älä luovuta kirjan suhteen! Hemingway muistaakseni kirjoitti jonkun kirjansa lopun 39 kertaa. Pieniä painoksia julkaistaan nykyään paljon, niin voi hyvinkin onnistaa. Kustannustoimittaja sitten muokkaa, jos on muokattavaa.

Jouduin itse muuttamaan isäni naapuriin puoli vuotta sitten. Hänelle on kauhistus ajatella, että joku ulkopuolinen tulisi kotiin auttamaan.

Toivon isällesi ja sinulle hyviä vointeja! Kirjoittele aina välillä kuulumisiasi!

Kuka muuten voittaa? Itse valmistaudun pronssiotteluun, Englanti suosikki kaikista joukkueista.

Vanhuus on parasta aikaa, etenkin jos on viitsinyt pitää kunnostaan huolta.

Sikälikin hyvä aika, että kuolema on lähellä jo, eikä tarvitse enää mitään suorittaa.

• Anonyymi00042 kirjoitti:

"Ikävää kuulla ystäväsi kuolemasta."

Hän oli paras naisystäväni.

"Älä luovuta kirjan suhteen! Hemingway muistaakseni kirjoitti jonkun kirjansa lopun 39 kertaa. Pieniä painoksia julkaistaan nykyään paljon, niin voi hyvinkin onnistaa. Kustannustoimittaja sitten muokkaa, jos on muokattavaa."

Kiitos rohkaisusta. Saatan harkita sen uudelleen kirjoittamista vuosien päästä.

"Jouduin itse muuttamaan isäni naapuriin puoli vuotta sitten. Hänelle on kauhistus ajatella, että joku ulkopuolinen tulisi kotiin auttamaan.

Toivon isällesi ja sinulle hyviä vointeja! Kirjoittele aina välillä kuulumisiasi!"

Jotakin palstalle kirjoittelen, mutta en tarkkoja tietoja. Hyviä hetkiä sinulle isäsi kanssa.

"Kuka muuten voittaa? Itse valmistaudun pronssiotteluun, Englanti suosikki kaikista joukkueista."

Luulen, että Espanja voittaa maailmanmestaruuden. Englanti voitti sen pronssin.

• Anonyymi00044

Elämä on ihmisen parasta aikaa. Eli siis aina, joka hetki. Riippumatta iästä, tai mistään.

- Sheena

• UUSI

"Elämä on ihmisen parasta aikaa. Eli siis aina, joka hetki. Riippumatta iästä, tai mistään.

- Sheena"

En ole aivan varma. Haastateltu noin 100-vuotias mies ei nauttinut elämästä oikein ollenkaan - tunsi itsensä vanhaksi. Ehkä yleistät liiaksi, vaikka kenties monen kohdalla näkemyksesi pitää paikkansa.

• Anonyymi00045
        UUSI

"Elämä on ihmisen parasta aikaa. Eli siis aina, joka hetki. Riippumatta iästä, tai mistään.

- Sheena"

En ole aivan varma. Haastateltu noin 100-vuotias mies ei nauttinut elämästä oikein ollenkaan - tunsi itsensä vanhaksi. Ehkä yleistät liiaksi, vaikka kenties monen kohdalla näkemyksesi pitää paikkansa.

Olisiko sinulla omassa elämässäsi haasteita, kun et sallisi muiden olla tyytyväinen elämäänsä kokonaisuudessaan?

Sehän on ihan totta, että 100-vuotias on vanha ja siinä on omat haasteensa, mutta kaikissa elämänjaksoissa on. Yleisestikään vahva asenne elämään ei ole iästä eikä haasteista kiinni.

Omalla kohdallani on sattunut ja tapahtunut, on ollut vaikeita vaiheita, parisuhde ja toinenkin, lapsia ym ym ym En todellakaan voi sanoa minkään ajan olleen parasta. Lähtökohtaisesti ajattelenkin, että ne jotka voivat sanoa tietyn ajanjakson parhaaksi, se on sellainen jakso, kun on sattunut ja tapahtunut. Ts. aktiivinen jakso tavalla tai toisella, joka erottuu ns. tasaisesta elämästä.

• Anonyymi00048
        UUSI

- Sheena"

"En ole aivan varma."
        Minä olen 🫶

Elämänasenne ratkaisee, samoin kiitollisuus.

Moni saattaa tuntea itsensä jo kolmikymppisenä vanhaksi 🤷‍♀️

- Sheena

• Anonyymi00046
      UUSI

Elämäni parasta aikaa olisi ollut saada tehdä töitä itselle hyvin rakkaassa työpaikassa vielä tänäkin päivänä! Olisin ollut todella onnellinen kaikki ne vuodet, koska minua tuskin olisi stalkattu! Kuka tai ketkä olivat ne, jotka luulivat tietävänsä paremmin kuin minä itse, mikä olisi ollut kaikkein tärkeintä minulle! Olen täysin varma siitä, ettei kukaan halua muiden luulevan tietävän toisen asiat paremmin kuin henklö itse! Niin toimivat ihmiset eivät mielestäni ymmärrä ihmisyyden perusasioista mitään! He tuputtavat vain omaa mielipidettä ottamatta lainkaan huomioon sitä että ihminen itse tietää ihan varmasti parhaiten millainen elämä on sopivin juuri hänelle! Ja sitä projektin aloittajat eivät ottaneet ollenkaan huomioon! JA SEN TAKIA VANHEMPI NAINEN ON JOUTUNUT KÄRSIMÄÄN AIVAN LIIAN KAUAN! Pelkkiä kamalia vuosia takana yli kymmenen vuoden ajan!

• Anonyymi00047
        UUSI

Mietittekö koskaan sitä miltä teistä olisi tuntunut samanlaisessa tilanteessa, epäilen suuresti sitä! Ja tilanne on huono niin kauan kuin korvaukset puuttuvat!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      100
      812
    2. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      361
      750
    3. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      38
      576
    4. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      63
      548
    5. Sanotaan se sitten tässä

Rakastan sua mies varmaan.
      Ikävä
      30
      546
    6. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      45
      533
    7. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      66
      526
    8. Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla

Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei
      Kemijärvi
      48
      517
    9. Jos se onkin niin

Että me molemmat kaivataan toisiamme. Odotetaan sitä näkemistä. Ollaan mustasukkaisia ja mietitään, että kenen kanssa se
      Ikävä
      27
      512
    10. En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä

Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.
      Ikävä
      24
      511
    Aihe