Miksi asunnoissa ei ole lattiat, kuin tehdashalleissa?

Anonyymi-ap

Miettikääpä sitä siivouksen helppoa. Painepesurilla, tai letkulla ruiskuttelisi siivouspäivänä. Hyvät kaadot asunnon keskellä olevaan kaivoon.
Eihän sen kaivonkaan edes tarvitsisi olla välttämättä tavallista lattiakaivoa suurempi.

Nyt aivan raivona imuroidaan ja hinkataan mopilla. Ihan hölmöä ja ihminen muka käynyt kuussa. Aikoinaan naimisissa ollessani minä toki imuroin, koska olinhan ostanut huipputeknisen Dysonin syklooni-imurin.
Moppiin en saanut koskea, kun kuulemma pesin ihan väärin? Sama pyykinpesun kanssa.

>Simiti<

46

142

Vastaukset 46

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mihin sä kaiken irtaimiston laittaisit alta pois?

• Jos kaikki olis pultattu seinään tai kiinnitetty kattoon, niin sittenhän toi oliskin helppoa. Kosteus vaan on kelju asuintiloissa, se pitäisi jollain tehokkaalla ilmavirralla imaista tai kuivattaa pois.

• Anonyymi00001
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Jos kaikki olis pultattu seinään tai kiinnitetty kattoon, niin sittenhän toi oliskin helppoa. Kosteus vaan on kelju asuintiloissa, se pitäisi jollain tehokkaalla ilmavirralla imaista tai kuivattaa pois.

Pikku ongelmia. Muovikalusteet ja säädettävä superilmanvaihto.
        Toisaalta taitaa loppujen lopuksi tulla palkattu siivooja halvemmaksi.

>Simiti<

• Tökstöksnöö kirjoitti:

Jos kaikki olis pultattu seinään tai kiinnitetty kattoon, niin sittenhän toi oliskin helppoa. Kosteus vaan on kelju asuintiloissa, se pitäisi jollain tehokkaalla ilmavirralla imaista tai kuivattaa pois.

Ruokapöytä kiinnitetään seinään ja sen pöydän alapintaan asennetaan tuoleja varten solat, joihin ne voi liu'uttaa ja siten ovat poissa lattialta.

• Anonyymi00001 kirjoitti:

Pikku ongelmia. Muovikalusteet ja säädettävä superilmanvaihto.
        Toisaalta taitaa loppujen lopuksi tulla palkattu siivooja halvemmaksi.

>Simiti<

Ei tarvita superia, sillä ihan tavallinen kondenssikuivan toimii oikein hyvin.

• buddy-love kirjoitti:

Ruokapöytä kiinnitetään seinään ja sen pöydän alapintaan asennetaan tuoleja varten solat, joihin ne voi liu'uttaa ja siten ovat poissa lattialta.

Niin no sitten ne toimisi. Entäs kaapustot, sänky, sohva ja muut mahdolliset kalusteet? Kotihan ei voisi olla enää peruskalustetta lattioilla, vaan vedenkestävä tai veden ulottumattomilla.

• Anonyymi00002

Minun mielestäni tuo kuulostaa vaikealta, ei helpolta. Ei mun kämppäni ole ikinä niin likainen, ette tarvisi painepesuria. Eipä tosin kyllä tarvitse "raivona" imuroida tai mopatakaan.

• Anonyymi00003

Itseäni pelkkä ajatus herättää jo raivoa. Mutta ei auta. Toki voisihan sitä ottaa sellaisen käytännön, että yhden huoneen imurointi ja kalja. Huoneen lattian pesu ja kalja.
        Kun huoneet loppuvat kesken, voi siirtyä pyyhkimään pölyjä.

Mikäli kaljaa on vieläkin, niin voihan sitä pestä ikkunat, lieden, pyykätä, järjestellä komeroita ja vaikka mitä. Helposti menee laatikollinen kaljaa ja sitten voi palkita itsensä toisella laatikolla kaljaa.

>Simiti<

• Anonyymi00012
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Itseäni pelkkä ajatus herättää jo raivoa. Mutta ei auta. Toki voisihan sitä ottaa sellaisen käytännön, että yhden huoneen imurointi ja kalja. Huoneen lattian pesu ja kalja.
        Kun huoneet loppuvat kesken, voi siirtyä pyyhkimään pölyjä.

Mikäli kaljaa on vieläkin, niin voihan sitä pestä ikkunat, lieden, pyykätä, järjestellä komeroita ja vaikka mitä. Helposti menee laatikollinen kaljaa ja sitten voi palkita itsensä toisella laatikolla kaljaa.

>Simiti<

Itse vedän ensiksi lattiat puhtaaksi isommista staattisella (kuivalla) levymopilla, sitten jos on vielä imuroinnin tarvetta, niin se se käy suit sait. Lopuksi moppan niin, että sumupullosta pesuliusta kevyesti lattialle ja mikrokuitu levymopilla puhtaaksi. Kun tosiaan ei likaista ole, niin riittää mainiosti.

Täytyy varmaan mainita, että näin kesäisin mulla ei ole mattoja lattialla ja se tietysti nopeuttaa paljon. Talvella ne pari matto, joita silloin lattialla on, menevät ulos siivouksen ajaksi.

• Anonyymi00004

Ei se olisi oikein mukavaa. Täytyy olla puhtaat lattiat ja pehmeät matot, koska minä olesken mielelläni paljain jaloin.

Mieheni hommasi hiljattain ladattavan varsi-imurin. Kyllä johtoimurit ovatkin kamalia. En tajunnut sitä, ennen kuin siivosin varsi-imurilla. Nyt imurointi on ihan mukavaa molempien mielestä. 🤩

Oli imuri mikä tahansa, minulta lähtee niin paljon pitkiä hiuksia, että imurit menevät niistä vähän väliä tukkoon. 🙈 En ymmärrä, miten päässänikin voi vielä olla hiuksia.

🦄

• Anonyymi00008

Ei imurointi ole miekestäni ikävää. Mutta jotenkin se lattioiden pesu on mielestäni pakkopullaa. Minun johdollisessa Dyson sykloni imurissa on voimaa säiliön täyttymiseen asti. Sitten vain tyhjää sen.

Kätsyä, kun nykyään ei tarvita pölypussukoita. Imuteho pysyy loppuun asti ja raastaa vaikka sielun irti. Toki tehtailla on käytetty sykloneita jo kivikaudella. Mutta ei ne imureissa ole olleet käytössä, kuin muutamia vuosikymmeniä.

Varmaan akkukäyttöiset ovat helppoja käyttää, kun johto ja letku eivät hengaile siinä. Ostan sellaisen, jos nykyinen imuri kuolee ennen minua.

>Simiti<

• Anonyymi00014

Minulla kanssa on pitkäy huikset ja niitä on sitten kaikkialla. Aiemmin oli vielä minun lisäksesi pari vähän pidempikarvaista koiraakin. Mulla onkin aina ollut tapana ennen imorointia pikaisesti mopata staattisella mopilla isoimmat karvat pois. Teen edelleenkin, vaikka nykyään sille ei silleen olisi älytöntä tarvetta. Koirien kanssa oli kuitenkin välttämätöntä, sillä vaikka imuroin parimmillaan parikin kertaa viikossa, niin imuri oli aina täynnä jo puolivälissä.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Minulla kanssa on pitkäy huikset ja niitä on sitten kaikkialla. Aiemmin oli vielä minun lisäksesi pari vähän pidempikarvaista koiraakin. Mulla onkin aina ollut tapana ennen imorointia pikaisesti mopata staattisella mopilla isoimmat karvat pois. Teen edelleenkin, vaikka nykyään sille ei silleen olisi älytöntä tarvetta. Koirien kanssa oli kuitenkin välttämätöntä, sillä vaikka imuroin parimmillaan parikin kertaa viikossa, niin imuri oli aina täynnä jo puolivälissä.

Pitkät hiukset ovat kuin oma "lemmikki". 🤭

Lattiakaivon pesu tulee tehtyä 2 viikon välein, koska hiusten keräämiseen käytettävä verkkosuodatin menee tukkoon 2 viikossa. 😄

Mutta minkäs teet.

Tuo staattinen liina voisi olla hyvä keino, mutta meillä on niin paljon mattoja että iso osa hiuksista putoaa niiden päälle.

🦄

• Anonyymi00005

Taitaa olla linoleumista tai epoksista tehtyjä.

• Anonyymi00006

Moppi on työläs. Eikä se kuivu.

Räsy, heität sen lattaille ja käärit sen kumilastaan
      pyyhkii leveästi.
      Huuhtelu ämpärissä.

Kuivuu nopeasti.

Kodeissa on paljon turhaan vanhanaikaisia ratkaisuja.

• Anonyymi00009

Levymoppi on kätevin.

• Anonyymi00011

Toki minulla on myös sellainen leveä mikrokuitumoppi. En vain tykkää siitä putsailusta ja huuhtelusta siinä hiton pesusangossa.
        Toki pikkupaikkoihin täsmäputsauksessa saatan käyttää sitä ihan rättinä ja käsin.

>Simiti<

• Anonyymi00016
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Toki minulla on myös sellainen leveä mikrokuitumoppi. En vain tykkää siitä putsailusta ja huuhtelusta siinä hiton pesusangossa.
        Toki pikkupaikkoihin täsmäputsauksessa saatan käyttää sitä ihan rättinä ja käsin.

>Simiti<

Tuo on erittäin helposti ratkaistava ongelma. 😁 Ehkä olet tätä jo näin tehnyt.

Voit kastella ja huuhdella mikrokuitumopin vesihanan alla ja suihkuttaa siihen sumutettavaa pesuainetta. ☺️

Tämä edellyttää muutamaa asiaa:
        - Homma kannattaa tehdä wc:n tai kylppärin hanan alla, ei keittiössä.
        - Tätä ei kannata tehdä, jos lattialla on paljon likaa, esim. kuraa tai muuta sellaista, jota ei halua lavuaariin. Itse en tee tätä myöskään, jos siivoan koko asunnon kerralla, mutta yleensä siivoan sen kahdessa erässä.
        - Moppi kannattaa pestä 60 asteessa joka käytön jälkeen.
        - En ole löytänyt sumutettavaa parkettipesuainetta, joten parkettilattiat täytynee edelleen operoida sangon avulla.
        - Jos itse pesuvesi tuntuu epämukavalta, voi käyttää (kertakäyttöisiä tai pidempikäyttöisiä) lateksihansikkaita.
        - Jos käytän sankoa, huuhtelen mikrokuitumopin kuitenkin aina ensin hanan alla, ennen kuin upotan sen sankoon. Siten pesuvesi pysyy puhtaampana koko siivouksen ajan.

🦄

• Anonyymi00017
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Voit kastella ja huuhdella mikrokuitumopin vesihanan alla ja suihkuttaa siihen sumutettavaa pesuainetta. ☺️

- Tätä ei kannata tehdä, jos lattialla on paljon likaa, esim. kuraa tai muuta sellaista, jota ei halua lavuaariin. Itse en tee tätä myöskään, jos siivoan koko asunnon kerralla, mutta yleensä siivoan sen kahdessa erässä.
        - En ole löytänyt sumutettavaa parkettipesuainetta, joten parkettilattiat täytynee edelleen operoida sangon avulla.
        - Jos itse pesuvesi tuntuu epämukavalta, voi käyttää (kertakäyttöisiä tai pidempikäyttöisiä) lateksihansikkaita.
        - Jos käytän sankoa, huuhtelen mikrokuitumopin kuitenkin aina ensin hanan alla, ennen kuin upotan sen sankoon. Siten pesuvesi pysyy puhtaampana koko siivouksen ajan.

🦄

Tiedä sitten, voisiko parkettipesuaineen laimentaa ja säilyttää liuoksena sumutinpullossa... 🤔 En ole sitä tehnyt, koska niissä on vahoja / öljyjä, enkä tiedä miten ne säilyvät laimennettuina.

🦄

• Anonyymi00019
        Anonyymi00011 kirjoitti:

>Simiti<

Vaihda se tavalliseen räsyyn.

Mä en jaksa vääntää levymoppi…resua …siihen tarttuu kaikki kissaa pienemmät.

Kaupassa oli paketillinen aika isoja ohuita pölyräsyjä,
        kestävät pari siivouskertaa.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Mitään siivoustekstiiliä ei tule kutsua räsyksi tai rätiksi. ☝️

Ne ovat liinoja tai moppeja.

Siivous on positiivisen energian palauttamista asuntoon, ja käytettäviä välineitä tulee kutsua niiden ansaitsemilla arvokkailla sanoilla. ✨ 🧹🧼✨

🦄

• Anonyymi00025
        Anonyymi00016 kirjoitti:

🦄

Edelleen mikrokuituinen "lankamoppi" on helpompi.
        Ällös nyt erehdy luulemaan, että elän saastan keskellä,, koska olen mies

>Simiti<

• Anonyymi00027
        Anonyymi00016 kirjoitti:

🦄

Sumutettavaa perketinpesuainetta saa mm. laittamalla käyttämänsä pesuaineen sumupulloon. Siitä vain suihkaus lattialle ka pyyhintä mopilla perään. Monien ammattisiivoojien "kikka" tuo.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Sumutettavaa perketinpesuainetta saa mm. laittamalla käyttämänsä pesuaineen sumupulloon. Siitä vain suihkaus lattialle ka pyyhintä mopilla perään. Monien ammattisiivoojien "kikka" tuo.

Kerroin jo ylempänä, miksi en ole tehnyt noin.

Ammattisiivoojilla liuoksen säilyvyys ei ole ongelma tai epävarmuustekijä, koska ainetta kuluu paljon enemmän.

Minä pesen parketit kerran kuukaudessa. Välissä vain imuroin. Esim. keittiön kaakelilattian pesen useammin.

🦄

• Anonyymi00031
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Kerroin jo ylempänä, miksi en ole tehnyt noin.

Ammattisiivoojilla liuoksen säilyvyys ei ole ongelma tai epävarmuustekijä, koska ainetta kuluu paljon enemmän.

Minä pesen parketit kerran kuukaudessa. Välissä vain imuroin. Esim. keittiön kaakelilattian pesen useammin.

🦄

Ei seoksia tietenkään tehdä enempää kuin kerralla tarvitsee. Eikä niitä sumupulloissa säilytellä. Vähemmän niitä aineita tuossa hukkaan menee kuin sankomeiningillä.

• Anonyymi00034
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Ei seoksia tietenkään tehdä enempää kuin kerralla tarvitsee. Eikä niitä sumupulloissa säilytellä. Vähemmän niitä aineita tuossa hukkaan menee kuin sankomeiningillä.

En kieltämättä osaisi tehdä puolta desilitraa oikean vahvuista liuosta parketinpesuaineesta. 🤔 Tarvitsisin taskulaskimen ja tilavuusmitan.

Siispä teen sen normaalin 2 - 3 (kaksi viiva kolme) litraa liuosta ja käytän sankoa. Pidän myös siitä, että saan upottaa mopin ihan kunnolla sinne parkettiliuokseen. 😁

Hukasta en ole huolissani. Vain siitä, että aine puhdistaa hyvin ja suojaa lattiaa.

🦄

• Anonyymi00037
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Ensin imuroidaan, sitten mopataan kuivalla kertakäyttöliinalla ja lopuksi kostealla mikrokuitulevymopilla. Ei tartu moppiin muuta kuin lika enää.

• Anonyymi00038
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Mitään siivoustekstiiliä ei tule kutsua räsyksi tai rätiksi. ☝️

Ne ovat liinoja tai moppeja.

Siivous on positiivisen energian palauttamista asuntoon, ja käytettäviä välineitä tulee kutsua niiden ansaitsemilla arvokkailla sanoilla. ✨ 🧹🧼✨

🦄

"Siivous on positiivisen energian palauttamista asuntoon"

Nimenomaan, samoin siivous puhdistaa ilmapiiriä.

• Anonyymi00040
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Edelleen mikrokuituinen "lankamoppi" on helpompi.
        Ällös nyt erehdy luulemaan, että elän saastan keskellä,, koska olen mies

>Simiti<

En koskaan yhdistä siisteystasoa sukupuoleen.

Molemmat kumppanini (ex ja nyx, eivät yhtäaikaiset) ovat vielä paljon siistimpiä kuin minä, vaikka minäkin olen kohtalaisessa siisteydessä viihtyvä. Jostain syystä siis erittäin siististi elävät miehet pitävät minusta. 😄

🦄

• Anonyymi00007

Sisätiloissa painepesuria voi käyttää vain rajoitetusti ja varoen. Sinulta ei ainakaan ei onnistuisi.

• Anonyymi00026

Totta. Koska olen mies kenelle kohtuus ei riitä, niin menisin ruiskuttelemaan 60 bar:n paineella toisten postiluukuista Nilfiskiskilläni.

>Simiti<

• Anonyymi00010

Seuraavaksi oliskin si ihmettelyä mistä johtuu kosteus ja homevauriot mu onnea

• Anonyymi00013

Persut asuvat teollisuuskiinteistössä laskien lattialle 5 cm vesilätäkön jota sitten lastalla loppailevat kohti lattiakaivoa. Minä en asu missään teollisuuskiinteistössä vaan arvorakennuksessa jonka lattiat ovat lankkua. Lattia menee piloille jos sitä sohlii painepesurilla.

• Anonyymi00021

Juuri noin. Minäkään en asu sikalassa, navetassa tai teollisuushallissa, mistä idea on kotoisin.

Mutta jos kämppä on jatkuvasti sekaisin ja paikat haisevat, niin voihan tuollainen idea maatessa juolahtaa päähän.

• Anonyymi00015

Lattimatot on kaikkei järjettömintä pitää lattialla, ovat pölynkerääjiä.
      Helpointa, kun ei ole mattoja lattialla.
      Nihkeällä mopilla, joka toinen viikko lattiat luuttuaa ja kerran viikossa lattiaharjalla.

• Anonyymi00018

Matot on just siitä hyvät, että ne kerää ja pysäyttää pölyn.
        Imurilla siitä.

• Anonyymi00032

Keittiössä räsymatto on kätevä, koska se suojaa lattiaa roiskeilta. Ja jos tavaraa putoaa lattialle, matto pehmentää kolausta ja suojaa lattiaa.

Räsymatto on myös helppo pestä itse.

• Anonyymi00020

Montako imuria ihmisellä pitää olla?

• Anonyymi00024

Sehän riippuu asunnon koosta.

• Anonyymi00028

Minulla on vain yksi, mutta olen ajatellut laajentaa tekoälyroboteilla ja ajettavalla lattianputsaus ajoneuvolla. Säästän myös kadunputsaus rekkaan

Sitä en ole vielä kekannut, kuinka se nostetaan penthouseeni.

>Simiti<

• Anonyymi00033

Minulla on kaksi. Asunnossa on yksi ja toista ikivanhaa imuria käytän isolla parvekkeella.

Kasvatan parvekkeella ruukuissa kukkia ja tomaatteja. Niistä tulee jonkun verran roskia, joten olen iloinen, etten heittänyt aikoinaan vanhaa imuria pois.

• Minulla oli hiukan tuon suuntainen suunnitelma (ilman painepesuria ja kaatoja), mutta äitini ei suostunut sellaiseen keittiöön.

• Anonyymi00029

• Anonyymi00029 kirjoitti:

Onpas. Wanhanaikainen äiti. Mokomakin. Tämä rauhoittaa häntä
        https://youtu.be/5NPGr3zdjik?si=gFAfRDOOVk91o5sS

>Simiti<

(ja minä olen se, joka nykyisin pesen sen lattian, joten olisin säätänyt itseltäni aikaa ja vaivaa jos sellainen olisi asennettu)
        ((on siinä silti julkisiin tiloihin tarkoitettu pinnoite, mutta se ei ole täysin vesitiivis))

• Anonyymi00035

Tehdashallien lattioihin on vaikeampi sisällyttää älyteknologiaa, jota asunnoissa on vähimmäis vaatimuksena. Kustannustehokkuus, teho-hyötysuhde ei olisi optimaalinen, jos asuntojen lattiat olisi tehdashallilattioita.

• Anonyymi00041

Minä kaipailin joskus paineilmaletkus ja imua lattialistojen alle.

Mutta ilman mennään.

xLiner

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      392
      1476
    2. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      71
      798
    3. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      38
      737
    4. Mulla on ikävä sua

Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri
      Ikävä
      29
      684
    5. Ajatteletko usein vielä

Meitä?
      Ikävä
      52
      652
    6. Jännitän sua!

En tiedä miksi! 🤭
      Ikävä
      44
      635
    7. SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia

Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht
      Maailman menoa
      383
      609
    8. Miksi meidän yhteys vain

Säilyy? Säilyy ja säilyy? Joku syyhän siihen on?:))
      Ikävä
      63
      543
    9. Kun tulet mun luo

Mies, niin tuotko suklaata tullessasi? ;)
      Ikävä
      88
      527
    10. kasariperjantai 2026

Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle
      Iisalmi
      21
      474
    Aihe