Kun olin lapsi, niin pidin vanhempiani suunnilleen kaikkitietäjinä. Heiltä saattoi kysyä asioita, kun ei itse tiennyt. He osasivat järjestää perheen elämän parhain mahdollisin tavoin, vaikka ei heilläkään aina helppoa ollut, olen myöhemmin tajunnut. Mutta tosivanhat vasta vaikuttivatkin viisailta. toki paljon jämähtyneisyyttä ja ihmeellisiä uskomuksia, mutta heidän varmuutensa asioiden laidoista herätti minussa kunnioitusta. Arvostin myös saavutuksiaan, tyhjästä rakennettu talot ja muokattu maat ja mannut.
Ajattelin, että kerran minäkin olen kuin vanhempani, isovanhempani, esivanhempani. Tidän ja osaan ja saan aikaan. Muutan maailmaa. Vuodet ovat kuluneet, vuosikymmenet vaihtuneet. Viisautta ei vain ole minussa näkynyt. Minuunko nyt konkretisoituu ihmiskunnan tyhmeneminen vai onko kyse vain minusta. Saavutanko koskaan vanhan ja viisaan tuntemusta itsessäni.
Ikäkriisiä pukkaa, myönnetään.
Milloin saavutan vanhuudenviisauden?
21
81
Vastaukset 21
- Anonyymi00001UUSI
Hah. Minä en edes yritä.
Kasvoin jonnekin 25-vuotiaaksi saakka viisaammaksi, ja siihen se sitten jäi. 😅
🦄- Anonyymi00004UUSI
En usko että pääsit 25 vuoteen asti henkisellä tasollasi, sanoisin että 20 tai sen alle.
- Anonyymi00007UUSI
Viisaus tulee silloin, kun sen aika on? Pohtimiset, kokemat vuorovaikutteet ja ylipäänsä kanssakäymiset muiden kanssa voivat muokata sinua näkemään laajemmin asioita, erilaisuutta? Lukeminen ja asioihin perehtymiset auttaa aina asiaa. Onko siihen minkälaisia valmiuksia ja milloin on valmis sille?
- Anonyymi00009UUSI
Anonyymi00007 kirjoitti:
Viisaus tulee silloin, kun sen aika on? Pohtimiset, kokemat vuorovaikutteet ja ylipäänsä kanssakäymiset muiden kanssa voivat muokata sinua näkemään laajemmin asioita, erilaisuutta? Lukeminen ja asioihin perehtymiset auttaa aina asiaa. Onko siihen minkälaisia valmiuksia ja milloin on valmis sille?
Jaa-a. Aivan tuhatta ECTS-opintopistettä ei vielä ole, mutta ei olla kauhean kaukana. Olisiko siinä jonkinlaista perehtyneisyyttä asioihin?
🦄 - Anonyymi00010UUSI
Milllainen olin 25-vuotiaana? Tätä onkin hauska miettiä, tosiaankin. Kyllä nykyinen minäni on paljon viisaampi. Mutta tuo 25-vuotias olikin kyllä ihan hukassa. Olen varmaan aloittanut niin pienestä, että kasvunvaraa on ollut. Sittenkin tällaista subjektiivista positiivista viisauden kehityskäyrää havaittavissa. Sinä oletkin nuorena sitten saanut asiat sopivasti hallintaan.
Eräs kaveri sanoi joskus, että haluaisi tavoitella tunnetilaa, joka oli 12-vuotiaana. Haluaisi suhtautua elämään kuin 12-vuotias. Tätäkin olen joskus miettinyt. - Anonyymi00012UUSI
Anonyymi00009 kirjoitti:
Jaa-a. Aivan tuhatta ECTS-opintopistettä ei vielä ole, mutta ei olla kauhean kaukana. Olisiko siinä jonkinlaista perehtyneisyyttä asioihin?
🦄Ei tuhat pistettä auta sinun kohdallasi, tulet olemaan oppikoulussa koko ikäsi.
- Anonyymi00013UUSI
Anonyymi00010 kirjoitti:
Milllainen olin 25-vuotiaana? Tätä onkin hauska miettiä, tosiaankin. Kyllä nykyinen minäni on paljon viisaampi. Mutta tuo 25-vuotias olikin kyllä ihan hukassa. Olen varmaan aloittanut niin pienestä, että kasvunvaraa on ollut. Sittenkin tällaista subjektiivista positiivista viisauden kehityskäyrää havaittavissa. Sinä oletkin nuorena sitten saanut asiat sopivasti hallintaan.
Eräs kaveri sanoi joskus, että haluaisi tavoitella tunnetilaa, joka oli 12-vuotiaana. Haluaisi suhtautua elämään kuin 12-vuotias. Tätäkin olen joskus miettinyt.Hieno juttu! 😃
Minä pystyin vasta vähän yli kaksikymmppisenä irrottautumaan vanhempieni maailmankuvasta. Vaikka rakastankin heitä, maailmankuvani on kovin erilainen.
12-vuotiaana olin vielä ihan samanlainen kuin 7-8-vuotiaana, paitsi että kognitiivinen kapasiteetti oli parempi. Mutta ympäristö ei muuttunut.
🦄
Mä en muusta pitäneeni vanhempiani kaikki tietävinä. Muistan, että ajattelin jiskus miekessäni miten vähän noikin tietää. Ja mietin yhä, mutta ivat ajakta kun itse ei saanut ajatella. Mediassa oli rajattu tieto ja sitä pidettiin totena tai naapuri kertoi jne.
Sellaista pienimuotoista maailmankuvaa, jolloin ei välttämättä aukea ihan kaikki.
Mutta toi viisaus, sekin on subjektiivinen tunne. Muut sen oikeastaan systa paremmin näkee oletko viisas, kun itse.Lisään että minusta viisaus ei ole sitä mitä odotat olevasi, vaan sitä miten ratkaiset asiasi ja onnistut elämään tyytyväisenä. Olkoonkin että viisaus karttuu vasta vaikeuksien myötä.
- Anonyymi00008UUSI
Mistäs me nytkään tietomme saamme, netistä löytyy kaikki. Sieltä voi valita ihan mielensä mukaista aineistoa, kaikelle löytyy lähteet ja selittäjät. Näkeehän sen palstallakin: pistetään videota ja tässä on totuus! Varmaan viestin kirjoittajalle onkin. Hän on löytänyt oman totuutensa ja kokee oman viisautensa kasvavan ja näkee vastaanväittäjät hölmöinä.
Anonyymi00008 kirjoitti:
Mistäs me nytkään tietomme saamme, netistä löytyy kaikki. Sieltä voi valita ihan mielensä mukaista aineistoa, kaikelle löytyy lähteet ja selittäjät. Näkeehän sen palstallakin: pistetään videota ja tässä on totuus! Varmaan viestin kirjoittajalle onkin. Hän on löytänyt oman totuutensa ja kokee oman viisautensa kasvavan ja näkee vastaanväittäjät hölmöinä.
Ei silloin ollut mediana nettiä. Paljon suppeampi väylä päästä tiedon ääreen ja pseudotiedon ääreltä pois, kun nykyään.
Tökstöksnöö kirjoitti:
Ei silloin ollut mediana nettiä. Paljon suppeampi väylä päästä tiedon ääreen ja pseudotiedon ääreltä pois, kun nykyään.
Se osaako käyttää tietoa ja tunnistaa tiedon onkin nykyään se ongelma. Tarjonnasta ei jää kiinni enää.
- Anonyymi00002UUSI
Aloittaja.
Minusta on viisautta huomata, että kaikki on rajallista ja se lapsen usko, että idä ja äiti tietää kaiken on lapsen luottamusta.
He tekivät, minkä osasivat, kuten mekin.
Ei kandee väheksyä itseään.
Kun tuli täysi-ikäiseksi, ajattelin, että täältä tullaan elämä.
Työ, mies, lapsi avasivat arkitodellisuuden, mitä ei tarvitse nähdä tylsänä.
Vilma
Mikään ei ole täydellistä. Erheet inhimillisiä ja niitä tarvitaan, että kasvamme pikkuisen.- Anonyymi00006UUSI
Ei elämä tylsää ole. Elämän hetket raksuttavat eteen päin koko ajan kohti vääjäämätöntä loppuaan. Olen onnellinen ja tyytyväinen, mutta mitä minä osaan. Mistä minä mitään tiedän? Tai tietenkin tiedän paljonkin monestakin, mutta onko sillä mitään merkitystä. Ehkä kaipaan sitä fiilistä, että olisin edes vähän kehittynyt, en tiedä.
- Anonyymi00003UUSI
Ehdottomasti ihmiset vaan tyhmenee järkyttävää vauhtia, ei edes sukupolven välillä vaan ihan vuosikymmenssä. Jokainen henkilökohtaisesti voisi taistella tuota ilmiötä vastaan, mutta suurin osa ihmisistä ei vaan välitä ja kantaa kapulaa kädessään joka paikkaan kuin vieden mukanaan tyhmyyden viestiä eteenpäin.
Katso elokuva Idiocracy, se kertoo siitä mikä tähän on johtanut ja mitä tulevaisuus tulee olemaan. Se on oikeasti komediallinen dokumentti tulevaisuudesta.- Anonyymi00005UUSI
Tai nykyisyydestä. Juu, olen katsonutkin ja pidin siitä.
- Anonyymi00014UUSI
Anonyymi00005 kirjoitti:
Tai nykyisyydestä. Juu, olen katsonutkin ja pidin siitä.
Ei siitä ole tarkoitus pitää, siihen pitäisi suhtautua kauhulla.
- Anonyymi00016UUSI
Eräs syy tyhmenemiselle on varmasti ihmisten eristäytyminen toisistaan, kun yhteisöt on hajotettu. Ihmisten pitäisi löytää tie toistensa luo, tukea toinen toisiaan ja olla läsnä. Vahva yhteisö on pahin vastus järjestelmälle. Muita ihmisiä tarvitaan, jotta yksilö saa tuntea olevansa hyväksytty, rakastettu. Ettei elämä olisi yksinäistä puurtamista, pelkkien velvollisuuksien hoitamista ja toimeentulon hankkimista. Samansydämisten ihmisten löytäminen on se millä elämä säilyttää mielenkiinnon ja elinvoimansa.
Jaah. En taida muistaa aikaa, jolloin viisaudessa olisin tahtonut jäädä vanhempieni tasolle.
Eikä ne lähipiirin tosivanhatkaan nyt ihan esikuvilta vaikuttaneet.- Anonyymi00011UUSI
Tunnetko jo saavuttaneesi sopivan tason? Sellaisen paljon vanhempiasi korkeamman?
- Anonyymi00015UUSI
Sen verran olen nyt oppinut ihan parin päivän sisällä, että jos vieras ihminen kokee mielipuuhakseen mitätöidä minua, on parempi reagoida epäsuorasti kuin vastata hänelle suoraan. Sitä ei ikinä tiedä, millaista harhaisuutta ja sekavuutta sieltä löytyy. 😄
🦄
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 831109
- 73922
Jasmin Vähäkangas paljastelee
Eilinen päivä on heillä kulunut biitsillä niin silloin tuo äiti ihminen on intoutunut paljastelemaan kunnolla. Laittanut129767- 57680
- 43605
- 30592
Miehet lähtevät itse pois deittailumarkkinoilta
Ovat saaneet tarpeekseen naisista. Tyypillisin poistuja on: Koulutettu, työssäkäyvä, etsii pitkäaikaista parisuhdetta.177591Oikea nainen
On äärimmäisen naisellinen, pienikokoinen, kapeaharteinen, pienet kapeat kasvot, paksut huulet, kauniit hiukset, upeat t140579Kangaskylän alkoholi-hurjastelijat
Oppi olkoon että autollessa etanoli kuuluu pääasiassa 95 E10 polttoaineseen, siihenkin vain enimmillään 10% vahvuisena t4576Olen pahoillani mies ihan kaikesta
Et sinä ole edes tehnyt mitään väärää. Eihän kenestäkään ole pakko tykätä. Pyydän anteeksi kaikkea häiriköintiä, joka on61555