Sunnuntain tarina: Vaimo ja ryöväri

Anonyymi-ap

Riku Korhosen romaanissa: emme enää usko pahaan. Heti kirjan alussa kerrotaan tarina vaimosta ja ryöväristä. Se menee suurin piirtein näin:

Vaimo riitelee miehensä kanssa ja lähtee metsään. Hän saapuu sillalle, jossa ryöväri tarttuu häneen ja yrittää suudella häntä. Vaimo puolustautuu veitsellä ja surmaa ryövärin. Hän vierittää ruumiin jokeen eikä kerro tapahtuneesta miehelleen.

Myöhemmin ryövärin tarina alkaa vaivata vaimoa. Lopulta hänen nukkuessaan tarina ikään kuin muuttuu ryövärin mustaksi takiksi, jota vaimo alkaa syleillä. Kun mies näkee vaimon syleilevän takkia, hän tappaa vaimonsa.

Sen jälkeen mies lähtee metsään vaimonsa tarina mukanaan, ja sama synkkä ketju voi alkaa uudelleen.

Tarinan opetus on, että kertomatta ja käsittelemättä jäänyt paha ei vain katoa. Se voi kasvaa, muuttua ja siirtyä ihmiseltä toiselle. Romaanissa tätä käytetään myös laajemmin kuvaamaan sitä, miten väkivalta ja paha voivat jatkaa kiertämistään.

”Se mitä et tiedä, se ei satuta sinua” Uskotko näin?

Palaan jossain vaiheessa kommentoimaan, jos tarina on herättänyt ajatuksia.

-Thinksy

3

70

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Joku neuvoi parisuhdepalstalla, että pettämisestä kannattaa vaieta, koska totuuden paljastuminen voi viedä kaiken. Mutta voiko käsittelemätön kokemus todella kadota vain siksi, että se jätetään sanomatta? Siitä innoitus aloituksen aiheeseen ja toisaalta kirja, jota luen parhaillaan.

Salaaminen ei ole passiivista unohtamista, vaan aktiivista todellisuuden muokkaamista: tapahtuneen peittämistä, sen siirtämistä pois kielen ja jaetun ymmärryksen piiristä. Ja mikään aktiivinen prosessi ei tapahdu ilman jälkiä. Se, mitä ei käsitellä, ei pysy paikallaan, vaan alkaa muuttaa muotoaan – kertomattomana se voi muuttua tarinaksi, teoksi tai suhteiden dynamiikaksi, ja biologisella tasolla jopa herkkyyksiksi ja säätelyksi, joita epigenetiikka pyrkii kuvaamaan.

Ei tainnut löytyä aamusta pohdiskelua aiheen piiristä, ehkä myöhemmin tai ehkä toisen aiheen palstalla…

Ihana elokuinen päivä, pitää lähteä ulos siitä nauttimaan 😊

-Thinksy

• Anonyymi00002

Krooninen pettäjä petti puolisoaan. Mutta hänellä alkoi aina omatunto soimaan, ja sitten hänen piti keventää omaa tuntoaan tunnustamalla puolisolle, että paha olo menisi pois.

Puoliso kyllä osasi arvata pettämiset, mutta peitti sen pitääkseen avioliiton kasassa. Kun pettäjä kevensi omaa tuntoaan, hän kaatoi sen kaiken puolisonsa päälle, joka ei enää voinut vain sivuuttaa asiaa perheen vuoksi.

Pettäjän tunnustus tästä näkökulmasta oli samaa itsekkyyttä, joka alunperin ajoi pettämiseen, että pettäjä välitti vain itsestään, vaikka puoliso teki uhrauksen perheen vuoksi, että päätti olla tietämätön. Puoliso oli toivonut, että jos on kanttia pettää, silloin pitää olla kanttia myös kantaa asia yksin.

Toki tämä on yksilöllistä, kuka haluaa totuuden ja kuka ei.

• Anonyymi00003

Enpä tiedä, tiedät sä?
      Mut se mitä et tiedä, osaa välillä hiipiä sun selän taakse ja kuiskia korvaan, että moro, mä oon täällä :))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      352
      1051
    2. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      71
      728
    3. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      37
      656
    4. Jännitän sua!

En tiedä miksi! 🤭
      Ikävä
      41
      578
    5. Ajatteletko usein vielä

Meitä?
      Ikävä
      40
      545
    6. Miksi meidän yhteys vain

Säilyy? Säilyy ja säilyy? Joku syyhän siihen on?:))
      Ikävä
      63
      523
    7. SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia

Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht
      Maailman menoa
      320
      496
    8. Kun tulet mun luo

Mies, niin tuotko suklaata tullessasi? ;)
      Ikävä
      75
      461
    9. Mulla on ikävä sua

Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri
      Ikävä
      19
      461
    10. kasariperjantai 2026

Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle
      Iisalmi
      22
      459
    Aihe