Alastomuuden tabut

Se on perjantai taas ja vielä viikon sekä syksyn viimeinen aloitukseni. Keskustelunavaus.

Alastomuus puhuttaa monella tavalla somessa ja varmasti myös pukukoppi keskutelujakin syntyy. Milloin on vaivaannuttavaa olla ilkimolskis ja milloin ihan okei itse kullekin.

Jokaisella on jokin yksityisyydensuojaan liittyvä käsitys siitä, kuka saa nähdä juuri sinut kelteisillään.

Eikä ihan pientä polemiikkia ole aiheuttanut yhteispukuhuoneetkaan. Mies peruukissa naisten puolella, naissiivooja miesten puolella ja opettajan sukupuolikin puhuttaa kun oma lapsi vaihtaa liikuntatunnin jälkeen vaatteita. Opettaja menee koppiinsa eikä vahdi lapsia jotta ei nää liinaa jne.

Noniin, mites se oma asenne ja asennoituminen alastomuuteen, omaas ja toisten? Onko jotain vakiintuneita käsityksiä ja rajanvetoja mistä ei tuumaakaan jousteta?

Sori jos on typoja, kädet tänään hervottomat, fibro tekee toisinaan heikkoutta ja hervottomuutta.

Mutta ehkä tästä tolkun saa..

74

330

Vastaukset 74

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UUSI

Omasta mielestäni alastomuus saisi olla aivan vapaa, mutta eräs raja näyttää olevan joillekin aivan ylittämätön: nainen ei saa herttailla ja osoittaa ystävällisyyttä ja arvostusta miehelle, vaikka kuinka miellyttävälle, jos herttailun keino on seksuaalinen.

• UUSI

Kadullakin ilkimolskisko tuosta vaan?

• UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Kadullakin ilkimolskisko tuosta vaan?

Tökstöksnöö: "Kadullakin ilkimolskisko tuosta vaan?"

Kun ihminen erosi simpanssihaarasta n. 7 milj. vuotta sitten, elettiin ainoastaan LÄMPIMILLÄ seuduilla, joten ihmishaara oli myös alasti. Vuosimiljoonien kuluessa ihminen kehittyi suurelta osin karvattomaksi, koska ihminen oppi yön kylmyydessä kääriytymään eläinten nahkoihin.

Ihminen saattoi päivällä olla ilman lämmittävää karvoitusta, mikä paransi lämpötaloutta. Valinta siis kohdistui niihin, jotka kestivät parhaiten päivälämpöä, eivätkä läkähtyneet karvoitukseensa.

Sopeutuminen tähän, ja sen vakiintuminen geenitasolle, oli hidas, mutta lopputulos oli, että kun tultiin monessa eri vaiheessa uudisasukkaiksi kylmille seuduille, tarvittiin vaatteet.

Viimeisessä vaiheessa, n. 100 tuhatta vuotta sitten, muutti porukka Afrikasta Eurooppaan ja Aasiaan. Se oli mahdollista vain pukeutumalla. Afrikkaan jäävät olivat täysin alasti, vain tatuoituja.

Aikaisemmalta siirtolaisporukalta, neanderthalilaisilta perimme risteytymisen kautta ihoa muodostavat geenit sekä immunologisen systeemin.

Koko 100 tuhannen vuoden ajan edistyi myös hygienia, kunnes saavutimme nykyisen korkean tason. Tason ylläpitäminen ei enää missään tapauksessa salli alastomuutta kadulla.

Mutta ei ole estettä, että käydään yhteissaunassa, yhdessä uimassa ja herttaillaan toiselle sukupuolelle avaamalla kauneuden keskusta ja seisottamalla kyrpää. Tai mökkeillään yhdessä, tai vietään aikaa vakioasunnonkin saunassa ynnä alasti muutenkin.

Useat sisaret kertovat nykyäänkin kulkeneensa kesällä ilman pöksyjä mekossa, joka kuitenkin on niin pitkä, että se suojaa istuessa yleiselle ja tietysti taudinaiheuttajia täynnä olevalle alustalle.

Kun takavuosina oli tansseissa VAIN miesten haku, syntyi tilanne, että sisar välttääkseen joutumasta seinäruusuksi, tiesi tulla tanssiaisiin ilman aluspöksyjä.

Joillakin paikoin tultiin vieläpä vittukarvat värjättyinä hohtovärein, koska oli tullut tavaksi, että sivumpana kiitettiin miellyttävää tanssittajaa nostamalla sievästi hametta. Hame oli siihen aikaan sisarilla obligatorinen.

• Anonyymi00001
      UUSI

Alastomuus on luonnollista. Samoin on kiihottuminen. Jos hävettää, on syytä katsoa peiliin. Jos ahdistaa, on syytä mennä terapeutille.

• UUSI

Eli vaatetetut yhteiskunnat saisi mennä itseensä, eikä opettaa alastomuuden tabuja tosina?

• Anonyymi00019
        UUSI

Näinkö suhtaudut tyttäresi ja naapuri akin lääkärileikkeihin?

• Anonyymi00011
      UUSI

"Sori jos on typoja, kädet tänään hervottomat, fibro tekee toisinaan heikkoutta ja hervottomuutta." No voi pannahinen, palstaäijä..kiinnostaako sinua tavattoman paljon keski-ikäiseksi myös seuraavat aihepiirit- naisten menstruaalinen kierto, synnytyspoltot ynnä muu?

• UUSI

Ei kiinnosta, ne on koettu.

• Anonyymi00014
        UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Ei kiinnosta, ne on koettu.

Eikä tässäkään nettiransu varmaan vielä kaikki. Sallinette ko spedeilyn kehyksessä nuivahkon ilmaisun, tiedostava väki tai mihin tahansa oljenkorteen tarttuvat populistit. T naiselta

• UUSI
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Eikä tässäkään nettiransu varmaan vielä kaikki. Sallinette ko spedeilyn kehyksessä nuivahkon ilmaisun, tiedostava väki tai mihin tahansa oljenkorteen tarttuvat populistit. T naiselta

Ransun olen nähny vain pikkukakkosessa, enkä puhu peesilmästä. 😅

Selvennys, kun oot niin orientoitunut paskaa puhumaan ja sen alkulähteillä pyörimää.

• Anonyymi00017
        UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Ransun olen nähny vain pikkukakkosessa, enkä puhu peesilmästä. 😅

Selvennys, kun oot niin orientoitunut paskaa puhumaan ja sen alkulähteillä pyörimää.

Olen sadisti, eifasisti enkä rasisti ja siitä minä

• Anonyymi00013
      UUSI

Ihmetyttää, etteivät naiset enää kehtaa mennä muiden naisten kanssa alasti saunaan uimahallissa.

Sitten lupa uimapukuun saunassa.

• Anonyymi00015
        UUSI

Pitäis se nyt vähän toisten alatuheroita päästä näkemään, se on poliittistakin

• UUSI

Eikö? Kyllä mä olen nähny joka kerta uikillakin käydessäni kaikki alastomina saunassa, kuten suihkussakin. Ittenikin!

• Anonyymi00020
        UUSI
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Pitäis se nyt vähän toisten alatuheroita päästä näkemään, se on poliittistakin

Voin hyvin kuvitella, millainen juoppo, kuusikymppinen möhömaha olet rasvaisine juttuinesi. Seisoo enää vaan järki.

Ei ole mitään tarvetta kiinnittää tähän asiaan huomiota.

• Anonyymi00032
        UUSI
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Voin hyvin kuvitella, millainen juoppo, kuusikymppinen möhömaha olet rasvaisine juttuinesi. Seisoo enää vaan järki.

Ei ole mitään tarvetta kiinnittää tähän asiaan huomiota.

Juu, mut tässä oli nyt aivan toisenlainen koukku. Kehorauha kehon karvoituksille tai vaikka niitä ei ois ollenkaan. Minusta se ei ole feminismiä ja piste

• Anonyymi00016
      UUSI

Alastomuus on luonnollista ja suhtaudun siihen hyväksyvästi. Kaikkien kehot ovat hyviä juuri sellaisina kuin ne ovat. Alastomuus on kuitenkin hyvin henkilökohtainen ja intiimi asia ja ymmärrän, miksi se ei kaikille tunnu niin luontevalta.

Tärkeintä mielestäni olisi aina kunnioittaa jokaisen omia rajoja. Kaikki eivät viihdy alastomina toisten silmien edessä. Vaikeaa tämä on tietysti esim koulujen liikuntatuntien yhteydessä, kun ollaan yhteisissä suihkutiloissa. Itse ne muista karsastaneeni noita tilanteita sen ihmeemmin, se oli vain osa tuntia. Joillekin nuo tilanteet voivat olla ylitsepääsemättömän vaikeita.

En nykyään ole juurikaan missään alasti muiden nähden. En käy uimahallissa ja salilta/jumpista tulen suoraan kotiin suihkuun enkä käy esim avantouinnissa. En viihdy yleisissä suihkutiloissa, pelkään kaiken maailman jalkasilsoja, joten olen varmaan tullut vähän aremmaksi olemaan alasti tuntemattomien edessä.

Aletheias

• UUSI

Yksilön mukaanhan se tuokin asia menee, kyllä. Eikä koko maailmaa voi alkaa muuttamaan epämukavaa kokemuksienkaan vuoksi. Loppuu puitteet ja varat tehdä jokaiselle koppi missä syntyasussa olisi fine olla.

En minäkään erityisemmin tykännyt kouluaikoina suihkuissa käydä ja alastomana näyttäytyä.

• UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Yksilön mukaanhan se tuokin asia menee, kyllä. Eikä koko maailmaa voi alkaa muuttamaan epämukavaa kokemuksienkaan vuoksi. Loppuu puitteet ja varat tehdä jokaiselle koppi missä syntyasussa olisi fine olla.

En minäkään erityisemmin tykännyt kouluaikoina suihkuissa käydä ja alastomana näyttäytyä.

Mulla se liittyi pitkälti siihen, että häpesin laihuuttani ja siihen laihuuteeni myös aina takerruttiin. Jopa kaulani aataminomenaa ääneen ihmeteltiin, mulla kun sellainen näkyi selkeesti päällepäin. Kaikilla naisilla ei näy.

• UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Mulla se liittyi pitkälti siihen, että häpesin laihuuttani ja siihen laihuuteeni myös aina takerruttiin. Jopa kaulani aataminomenaa ääneen ihmeteltiin, mulla kun sellainen näkyi selkeesti päällepäin. Kaikilla naisilla ei näy.

Siitä tuli kunnon viinahissi yms. heittoa. Vyötäröä ihmeteltiin kun on niin ohut, kylkiluut sai osansa jne jne.

• Anonyymi00018
        UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Siitä tuli kunnon viinahissi yms. heittoa. Vyötäröä ihmeteltiin kun on niin ohut, kylkiluut sai osansa jne jne.

Koko maailmaa ei tosiaan voida muuttaa sellaiseksi, että meidän kaikkien yksilölliset tarpeet ja toiveet voitaisiin huomioida vaan joskus täytyy pystyä meidän kaikkien astumaan epämukavuusalueelle.

Luulen, että itse olen päässyt aika helpolla noissa kouluaikoihin liittyvissä tilanteissa, sillä en muista, että ketään olisi mitenkään ikävästi kommentoitu tai kiusattu. Ehkä nykyaika on julmempaa lapsille ja nuorille, sillä nykyään some on pullollaan täydellisiä vartaloita ja jollei oma keho näytä samalta, voi se aiheuttaa painetta ja jopa häpeää jossakin.

Kokemuksesi kuulostaa todella ikäviltä. Ei kenenkään kehoa pitäisi muiden kommentoida eikä tuijotella. Lapset pitäisi opettaa siihen, että on olemassa erilaisia kehoja ja jokaisella kuuluu olla kehorauha. Ja sama pätee tietysti aikuisiin.

Olet sinä kyllä aivan liikaa kaikkea saanut kestää..

Aletheias

• UUSI
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Koko maailmaa ei tosiaan voida muuttaa sellaiseksi, että meidän kaikkien yksilölliset tarpeet ja toiveet voitaisiin huomioida vaan joskus täytyy pystyä meidän kaikkien astumaan epämukavuusalueelle.

Luulen, että itse olen päässyt aika helpolla noissa kouluaikoihin liittyvissä tilanteissa, sillä en muista, että ketään olisi mitenkään ikävästi kommentoitu tai kiusattu. Ehkä nykyaika on julmempaa lapsille ja nuorille, sillä nykyään some on pullollaan täydellisiä vartaloita ja jollei oma keho näytä samalta, voi se aiheuttaa painetta ja jopa häpeää jossakin.

Kokemuksesi kuulostaa todella ikäviltä. Ei kenenkään kehoa pitäisi muiden kommentoida eikä tuijotella. Lapset pitäisi opettaa siihen, että on olemassa erilaisia kehoja ja jokaisella kuuluu olla kehorauha. Ja sama pätee tietysti aikuisiin.

Olet sinä kyllä aivan liikaa kaikkea saanut kestää..

Aletheias

Ei kuulemma ainakaan helpompaa mitä olen teinini kanssa jutellut ja murkkunikin on todennut samaa. Kritiikkiä tulee herkästi.

Nojoo, mulle on sattunut sikäli huonot kortit käteeni ja on joutunut ottaa vastaan kaikenlaista arvostelua ja fyysistäkin kohtelua. Mutta mikä ei tapa se on kyllä mun kohdalla vahvistanut luonnetta. Kaikilla se ei mene yhtä onnekkaasti hyödyksi tuleviin aikouhin ja vastoinkäymisiin.

Ehkä se on myös vaikuttanut paitsi kovettaen luonnetta myös pehmentäen, nään muissa enemmän ja mielummin ne hyvät asiat ensin. Vaikka varautunut olisinkin ryöpytykseen.

• Anonyymi00027
        UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

"aataminomenaa ääneen ihmeteltiin"

Hahhaaa!.... koska naisilla ei ole aataminomenaa, kyllä sitä on ihan aiheellistakin ihmetellä ja kovasti!

• Anonyymi00030
        UUSI
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Hahhaaa!.... koska naisilla ei ole aataminomenaa, kyllä sitä on ihan aiheellistakin ihmetellä ja kovasti!

Myös naisilla on aataminomena, mutta sekin on alikehittynyt, ei ole naisellisilla naisilla näkyvissä.

• Anonyymi00031
        UUSI
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Myös naisilla on aataminomena, mutta sekin on alikehittynyt, ei ole naisellisilla naisilla näkyvissä.

Erikoista, en ole tiennyt että tuo on mahdollista. Sen tiedän että transvestiiteilla aataminomenan poisto on ensimmäisiä leikkauksia mitä tekevät.

1. Genetics
        The size and angle of the thyroid cartilage are largely heritable. Some women inherit a larger larynx or a more sharply angled cartilage. Additionally, some women have testosterone receptors that bind more strongly, amplifying even normal androgen levels.

2. Elevated androgens (testosterone)
        This is the primary driver of actual cartilage growth:

Naturally higher testosterone levels
        PCOS (polycystic ovary syndrome) — a common cause of increased androgens in women
        Exogenous testosterone — taken for hormone replacement therapy, fitness/competition, or (in trans men) as part of gender-affirming care. Younger age at exposure increases the likelihood of noticeable enlargement, since the cartilage is still developing.
        Prenatal testosterone exposure — the prominence is partly set in the womb.

• UUSI
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Tiedätkö mikä on aataminomena edes? Et vissiin tiedä. Kaikilla on aataminomena ja riippuen kaulan rakenteesta, elopainosta ja hormooneista se erottuu myös joillain naisilla varsin hyvin.

Ei ole miesten yksinoikeus sekään.

• UUSI
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa alikehittynyt, vaan testosteroni kasvattaa sitä pojilla vaan isommaksi ja terävempään kulmaan, jolloin kilpirusto näkyy selvemmin kuin yleensä naisilla. Poikkeuksia löytyy, aina.

"Joillakin naisilla aataminomena voi luonnostaan näkyä enemmän, jos he ovat hyvin hoikkia tai heidän anatominen rakenteensa on sellainen.

Jos naisen aataminomena kasvaa tai alkaa näkyä yhtäkkiä, kyseessä voi olla hormonaalinen muutos tai muu lääketieteellinen syy."

• UUSI
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Erikoista, en ole tiennyt että tuo on mahdollista. Sen tiedän että transvestiiteilla aataminomenan poisto on ensimmäisiä leikkauksia mitä tekevät.

1. Genetics
        The size and angle of the thyroid cartilage are largely heritable. Some women inherit a larger larynx or a more sharply angled cartilage. Additionally, some women have testosterone receptors that bind more strongly, amplifying even normal androgen levels.

2. Elevated androgens (testosterone)
        This is the primary driver of actual cartilage growth:

Naturally higher testosterone levels
        PCOS (polycystic ovary syndrome) — a common cause of increased androgens in women
        Exogenous testosterone — taken for hormone replacement therapy, fitness/competition, or (in trans men) as part of gender-affirming care. Younger age at exposure increases the likelihood of noticeable enlargement, since the cartilage is still developing.
        Prenatal testosterone exposure — the prominence is partly set in the womb.

Ei transvestiitit mitään poistata vaan transsukupuoliset, kaksi ihan eri asiaa. 👍

• UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Ei transvestiitit mitään poistata vaan transsukupuoliset, kaksi ihan eri asiaa. 👍

Mutta juu, olen kertonut ennenkin mieshormoonieni olleen korkeammat mitä naisella pitäisi. Se näkyy tietysti myös ulkonäössäni, koska on varmasti vaikuttanut sikiöstä asti.

Pcos on se tilan nimi. Tai uusi nimihän silläkin jo on. Siksi piti kuukautisetkin käynnistää ja ylläpitää hormooneilla. Siksi pitkälle jatkunut lapsettomuuskin.

• Anonyymi00035
        UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Mutta juu, olen kertonut ennenkin mieshormoonieni olleen korkeammat mitä naisella pitäisi. Se näkyy tietysti myös ulkonäössäni, koska on varmasti vaikuttanut sikiöstä asti.

Pcos on se tilan nimi. Tai uusi nimihän silläkin jo on. Siksi piti kuukautisetkin käynnistää ja ylläpitää hormooneilla. Siksi pitkälle jatkunut lapsettomuuskin.

Aika sairasta että sinusta yritetään väkisten tehdä jotain mitä et luonnostasi ole. Tuntuu tosi sairaalta tuollainen toiminta.

• UUSI
        Anonyymi00035 kirjoitti:

Aika sairasta että sinusta yritetään väkisten tehdä jotain mitä et luonnostasi ole. Tuntuu tosi sairaalta tuollainen toiminta.

Mitä mä luonnostani sitten olen? Vyyhti mitä ikävempiä ominaisuuksia mukavalla luonteella? 😅

Ei oo helppoo olla vaikka mitä mutta ei ole annettu vaihtoehtoja.

• Anonyymi00039
        UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Mitä mä luonnostani sitten olen? Vyyhti mitä ikävempiä ominaisuuksia mukavalla luonteella? 😅

Ei oo helppoo olla vaikka mitä mutta ei ole annettu vaihtoehtoja.

Niin, ymmärsin että sinut pakotettiin niihin sairaisiin hoitoihin.

• UUSI
        Anonyymi00039 kirjoitti:

Mihin sairaisiin hoitoihin?

• UUSI
        Anonyymi00039 kirjoitti:

Jos nyt tarkoitat kuukautisten käynnistystä ja ylläpitoa hormooneilla, niin ne on naissukupuolella aika toivottavat silloin kun haluaa lisääntyä.

Kyllähän ne vaikuttaa muutenkin mm. verenkiertoon, sydämeen, luustoon, psyykeen, naisen kehon terveyteen laajemminkin.

Ja kertoo ylipäänsä kehon toimivan, toisin silloin kun ne puuttuu. Ellei puutu siksi, että menopaussi tai poistettu sisäsynnyttimiä.

• UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Jos nyt tarkoitat kuukautisten käynnistystä ja ylläpitoa hormooneilla, niin ne on naissukupuolella aika toivottavat silloin kun haluaa lisääntyä.

Kyllähän ne vaikuttaa muutenkin mm. verenkiertoon, sydämeen, luustoon, psyykeen, naisen kehon terveyteen laajemminkin.

Ja kertoo ylipäänsä kehon toimivan, toisin silloin kun ne puuttuu. Ellei puutu siksi, että menopaussi tai poistettu sisäsynnyttimiä.

Niin tai tosiaan niitä hormoonitasojen ongelmia.

Androgeenit on naisillakin ok ja välttämättömiä, mutta silloin kun ne ikään kuin väärässä anatomiassa kohoaa, ne ei enää palvele tarkoitustaan ja miehistää kyllä jonkin verran niiltä osin, kun se naiskehossa kullakin on yksilöllisesti mahdollista. Eli joillain enemmän ja joillain vähemmän.

Nainen ei kuitenkaan lakkaa olemasta nainen silloinkaan, hän vaan on maskuliinimpi joiltain osin hyvin todennäköisesti, kun he joilla naishormoonit ja mieshormoonit toimii naiskeholle optimaalisesti. Eli toivotusti. Tarkoituksenmukaisesti.

• UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Niin tai tosiaan niitä hormoonitasojen ongelmia.

Androgeenit on naisillakin ok ja välttämättömiä, mutta silloin kun ne ikään kuin väärässä anatomiassa kohoaa, ne ei enää palvele tarkoitustaan ja miehistää kyllä jonkin verran niiltä osin, kun se naiskehossa kullakin on yksilöllisesti mahdollista. Eli joillain enemmän ja joillain vähemmän.

Nainen ei kuitenkaan lakkaa olemasta nainen silloinkaan, hän vaan on maskuliinimpi joiltain osin hyvin todennäköisesti, kun he joilla naishormoonit ja mieshormoonit toimii naiskeholle optimaalisesti. Eli toivotusti. Tarkoituksenmukaisesti.

Androgeenit kun on todellakin mielletty mieshormooneiksi. Eli tekee kaiken sen mikä tekee ihmisestä miehiä, miesmäisiä, miestyypillisiä. Enkä tahallaan poissulje naisia tästä, kun androgeenit vaikuttaa meihinkin samoin, silloin kun niiden määrä kehossa ja kehityksessä on naistyypillisille ominaisuuksille "liikaa".

• Anonyymi00043
        UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Ei kuulemma ainakaan helpompaa mitä olen teinini kanssa jutellut ja murkkunikin on todennut samaa. Kritiikkiä tulee herkästi.

Nojoo, mulle on sattunut sikäli huonot kortit käteeni ja on joutunut ottaa vastaan kaikenlaista arvostelua ja fyysistäkin kohtelua. Mutta mikä ei tapa se on kyllä mun kohdalla vahvistanut luonnetta. Kaikilla se ei mene yhtä onnekkaasti hyödyksi tuleviin aikouhin ja vastoinkäymisiin.

Ehkä se on myös vaikuttanut paitsi kovettaen luonnetta myös pehmentäen, nään muissa enemmän ja mielummin ne hyvät asiat ensin. Vaikka varautunut olisinkin ryöpytykseen.

Sama käsitys minulla on oman teinin kautta kuultuna. Todella surullinen suuntaus. Eritoten lapsille ja nuorille pitäisi pystyä takaamaan rauha kasvaa omana itsenään niin, että jokainen voi tuntea itsensä hyväksi omana itsenään myös silloin, kun keho ei ole äärimmilleen treenattu.

Sinulle on osunut monenlaista haastetta elämän varrella, mikä tekee sinua kohtaan ilkeiden ihmisten teoista entistä julmempia. Aivan kuin kauken päälle kaipaisit vielä arvostelua ja muuta ikävää käytöstä.

Mutta ihminen osaa olla valitettavan julma toiselle ihmiselle. Se on asia, mitä en kyllä koskaan opi ymmärtämään. Miksi joku tieten tahtoen haluaa satuttaa toista ihmistä? Mahtaa tuollaisilla ihmisillä olla huono olo itsensä kanssa.

Aletheias

• Anonyymi00044
        UUSI
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Mene muualle mätisemään ketjustani ja jätä Jasu rauhaan.

Aletheias

• UUSI
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Sama käsitys minulla on oman teinin kautta kuultuna. Todella surullinen suuntaus. Eritoten lapsille ja nuorille pitäisi pystyä takaamaan rauha kasvaa omana itsenään niin, että jokainen voi tuntea itsensä hyväksi omana itsenään myös silloin, kun keho ei ole äärimmilleen treenattu.

Sinulle on osunut monenlaista haastetta elämän varrella, mikä tekee sinua kohtaan ilkeiden ihmisten teoista entistä julmempia. Aivan kuin kauken päälle kaipaisit vielä arvostelua ja muuta ikävää käytöstä.

Mutta ihminen osaa olla valitettavan julma toiselle ihmiselle. Se on asia, mitä en kyllä koskaan opi ymmärtämään. Miksi joku tieten tahtoen haluaa satuttaa toista ihmistä? Mahtaa tuollaisilla ihmisillä olla huono olo itsensä kanssa.

Aletheias

Juu, kuulemma sellainen nokkiminen on laajennut someen kiihtyvällä vauhdilla mitä muksut jutteli. Siellä voi olla ihan haukkumisryhmiä. Ja julkisia mitkä vielä laajentaa julmuutta kotipiirin ulkopuolelle. ☹️

Minun suhteen ihmiset ei tiedä kaikkea koettua, kun en ole ihmistyyppiä joka purkaa niitä töissä tai kaveripiirissä. En tee numeroa kivuistani, täällä olen niistä oppinut puhumaan. Mutten tee vieläkään numeroa niistä, ne vaan on osa mun historiaa, elämää minkä kanssa olen elänyt ja elän.

Pyrin kuitenkin muovaamaan yksityiselämäni mukavilla asioilla ja ihmisillä elettäväksi. Haasteet ei silloin tunnu tiiliseinään juoksemiselta, ne menneetkään.

Satuttaminen on heikoille, kun on heikko lyö mielummin, kun kysyy mitä voisin tehdä.

Jeffrey Marsh tuli mieleeni tässä. Joka on puhunut kiusaamisesta paljon, kotiväkivallasta jne. Kun ei vaan ihmiset hyväksy helpolla itsestään poikkeavia, olipa poikkeavuus mitä vaan. Se ärsyttää kun sitä ei osaa käsitellä.

• UUSI
        Anonyymi00044 kirjoitti:

Mene muualle mätisemään ketjustani ja jätä Jasu rauhaan.

Aletheias

Hän ei vaan tiennyt kaikilla ihmisillä olevan kilpirustoa, kurkunkehrää tai aataminomenaa. Ei kai kaikki sitten tiedä. Nyt tietää nekin joille asia tuli uutena tietona. Ehkä vähän nolosti tosin...tuolle.

🙂

• Anonyymi00047
        UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Juu, kuulemma sellainen nokkiminen on laajennut someen kiihtyvällä vauhdilla mitä muksut jutteli. Siellä voi olla ihan haukkumisryhmiä. Ja julkisia mitkä vielä laajentaa julmuutta kotipiirin ulkopuolelle. ☹️

Minun suhteen ihmiset ei tiedä kaikkea koettua, kun en ole ihmistyyppiä joka purkaa niitä töissä tai kaveripiirissä. En tee numeroa kivuistani, täällä olen niistä oppinut puhumaan. Mutten tee vieläkään numeroa niistä, ne vaan on osa mun historiaa, elämää minkä kanssa olen elänyt ja elän.

Pyrin kuitenkin muovaamaan yksityiselämäni mukavilla asioilla ja ihmisillä elettäväksi. Haasteet ei silloin tunnu tiiliseinään juoksemiselta, ne menneetkään.

Satuttaminen on heikoille, kun on heikko lyö mielummin, kun kysyy mitä voisin tehdä.

Jeffrey Marsh tuli mieleeni tässä. Joka on puhunut kiusaamisesta paljon, kotiväkivallasta jne. Kun ei vaan ihmiset hyväksy helpolla itsestään poikkeavia, olipa poikkeavuus mitä vaan. Se ärsyttää kun sitä ei osaa käsitellä.

Aikoinaan ei tarvinnut pelätä kuvaamista ja somekiusaamisia. Kiusaaminen kaikessa muodossa on kauheaa, mutta somessa se saattaa saada niin paljon laajempaa näkyvyyttä, että se tuo ihan uuden kerroksen kiusaamiseen.

Kivut ja kohtaamasi muut terveyshaasteet eivät määrittele sinua. Vaikka ne ovat osa elämääsi, niin mielestäni on hienoa, kun et anna niiden ottaa koko tilaa vaan keskityt hyviin asioihin elämässäsi. Iso hatunnnosto siitä.

Ja olen aivan samaa mieltä. Satuttaminen on heikoille ja sellaisille, joilla ei ole kykyä käsitellä asioita älykkäällä tavalla. Sellaiset eivät ansaitse huomiota.

Aletheias

• Anonyymi00048
        UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Hän ei vaan tiennyt kaikilla ihmisillä olevan kilpirustoa, kurkunkehrää tai aataminomenaa. Ei kai kaikki sitten tiedä. Nyt tietää nekin joille asia tuli uutena tietona. Ehkä vähän nolosti tosin...tuolle.

🙂

Niin, eihän sitä kaikki voi kaikkea tietää 😊

Aletheias

• Anonyymi00022
      UUSI

Pöh. Isoa ei tarvi hävetä ja pikkuinen ei näy. Oikeasti. Olen ollut saunassa, missä kukaan ei piilotellut sukupuoltaan, vaan saunoi rennosti.

Olen myös ollu häveliäässä saunaillassa. Lienee tapauskohtaista, ollaanko munasillaan.

>Simiti<

• Anonyymi00026
      UUSI

Naisen alaston takapuoli on maailman vaarallisin asia. Sitä ei saa näkyä missään ikinä koskaan.

Joskus entiseen aikaan elokuvissakin saattoi alaston nainen kävellä kuvassa takaapäin kuvattuna, nykyään tuo olisi täysi mahdottomuus eikä sitä elokuvaa saisi esittää missään länsimaassa.

• UUSI

Isoa tarttee hävetä, jos sen kanssa ei mahdu saunanovesta sisään eikä ulos. Kopisee seiniin ja karmeihin.

• UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Isoa tarttee hävetä, jos sen kanssa ei mahdu saunanovesta sisään eikä ulos. Kopisee seiniin ja karmeihin.

No nythän tuli sinulle eikä Simitille. No olkoon.

Onhan poket sitten, jos alastomia haluaa enemmän ihmetellä.

• Anonyymi00046
        UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

No nythän tuli sinulle eikä Simitille. No olkoon.

Onhan poket sitten, jos alastomia haluaa enemmän ihmetellä.

Mietippä. Heiluttaa leuhkasti valtavaa letkua. Osa pyörtyy ja poliisitkin soitetaan paikalle. Saapuvat varuilta peräkärryn kanssa.

>Simiti<

• Anonyymi00028
      UUSI

Terveen seksuaalisuuden omaavana koen, että homojen määrä taikka niiden röyhkeys on lisääntynyt järkyttävästi, en enää mene miesten saunaan tai pukuhuoneeseen alasti. Se tuntuu myös vaaralliselta jos paikka on täynnä homoja.

• Anonyymi00029
        UUSI

Ehkä niitä kertyy tuollaisiin paikkoihin normaalia enemmän. Mutta kun maailmassa on noin 2% homoseksuaaleja, niin on erittäin harvinaista että koskaan edes törmäät yhteenkään päivittäisessä elämässäsi.

• Anonyymi00034
        UUSI
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Ehkä niitä kertyy tuollaisiin paikkoihin normaalia enemmän. Mutta kun maailmassa on noin 2% homoseksuaaleja, niin on erittäin harvinaista että koskaan edes törmäät yhteenkään päivittäisessä elämässäsi.

Perusincel haluaa kiljua mutua.

• Anonyymi00036
      UUSI

Etkös sinä juuri tullut, älä nyt koko ajan ole johonkin lähdössä 🤓

• UUSI

Luulen, että piristää teitä ja minuakin olla välillä poissa näkyvistä. 😄

Mun täytyy välillä pitää älynystyröitten lepopäiviä. Muuten ei jaksa.

• Anonyymi00038
        UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Luulen, että piristää teitä ja minuakin olla välillä poissa näkyvistä. 😄

Mun täytyy välillä pitää älynystyröitten lepopäiviä. Muuten ei jaksa.

Ymmärrän, mutta sitten vaan palailet, kun nystyrät on hoidettu 🤓

• UUSI
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Ymmärrän, mutta sitten vaan palailet, kun nystyrät on hoidettu 🤓

Ehkä, luultavasti kyllä palaan. Enkä nyt hävitä nimimerkkiä, ettei aina tarvi uutta. 😅

• Anonyymi00037
      UUSI

Kolmansilla treffeillä menin miehen mökille saunomaan ja saunottiin alasti. Mies oli mukava ja joten miksi ei. Oli juhannus vielä ja mullapa ei ollut muuta tekemistä ja mies kutsui mökilleen.

• UUSI

Perinteinen juhannussauna. Oliko uimarantaa vai kuivanmaan mökki?

• UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Perinteinen juhannussauna. Oliko uimarantaa vai kuivanmaan mökki?

Miettiny kun väkisin nuo vanhemmat tahtoisi jättää mulle aikanaan talonsa maalta, siinä olis tonttia reilusti ja tilaa uimalammelle.

Että jos nyt ihan väkisin sen vastaanottaa ja pitää, niin uimaan tarttis päästä, jos mökiksi jää. On järvikin 1 km päässä, mutta semmonen rapakko ettei siellä viitti uida.

Ja pihasauna tarttisi kyhätä. Kysyn lapsilta sitten mitä tehdään, kun se aika eteen tulee.

• Anonyymi00045
        UUSI

Paniko se edestä vai takaa?

• UUSI

Olen niin "harmaan" näköinen, että tuskin herätän mitään ihneempää kiinnostusta vaikka olisin alasti, mitä en yleensä ole. Yleensä on kuitenkin uikkarit tai pyyhe suojana.

Ja toisinpäin: netti yms. on niin täynnä alastomia vartaloita, että yksi enemmän tai vähemmän livenä nähtynä ei herätä mitään intohimoja.

Se on sitten eri asia, jos joku on alasti sitä tarkoitusta varten.

• Anonyymi00041
        UUSI

Käytä glitteriä :)

• UUSI

Juu, aikalailla sama mullakin. En varmasti niitä mielenkiintoisempia ilmestyksiä vaatteilla eikä ilmankaan. Ja vaatteethan sitä pääasiassa päällä on, kotona tai kylillä.

Ei kyllä kanssa, turtuu kun näkee liikaa kaikenlaista.

• Anonyymi00040
      UUSI

En käy enää uimahalleissa, etten varmaksi tiedä. Ennen oltiin saunassa ja suihkussa alasti. Uimapuvun riisuminen ja päälle laittaminen oli nuorena pakollinen sääntö ja ärsyttävä hidaste.

Nyt käyttäytyisin kuin muutkin ja mukavampi jos uimapukua ei tarvitse riisua pois. En halua erityisesti katsella toisten alastomia peppuja saunan ikkunan läpi, kuten joissakin uimahalleissa oli ja varmaan edelleenkin on.

Mökillä voi mennä alasti uimaan, kun menee pyyhe ympärillä laiturille. Voi sen joku nähdä kaukaan, jos kiinnostaa katsoa, mutta etäältä tuskin mitään näkee.

Kotona sisällä tai mökillä ja kenen kesken tahansa, on kivempi, että on kaikilla vaatteet päällä, mutta vaatteita voi puolestani vaihtaa, ei tarvitse siirtyä mihinkään komeroon. Kohteliaasti ollaan katsomatta.

Noin yleensä en itse tykkää olla alasti tai esitellä alastonta vartaloani. Miehen iloksi ehkä hassuttelumielessä, jos siitäkään mitään iloa :)

• UUSI

Käyn välillä uimahallissa, lähinnä vesijumpassa kun on noita kulumia ja kipuja monenmoisia. Todennut veden olevan tehokas, mutta lempeämpi tapa ylläpitää lihaskuntoa, silloin kun fyysinen työ ei maita tai kaipaan vaan vaihtelua ja rentoutumista.

Parasta uimahallilla on käydä yksin. Seurassa vähän menee fiilikset, kun jää se oman olon kuuntelu höpöttäessä.

Puolison olen nähnyt niin monet kerrat ilkosillaan, ettei liikuta sen enempää kun olkkarin matto, alastomuus.

• Anonyymi00042
      UUSI

Alastomuudessa on sävyeroja. Olen esimerkiksi työskennellyt työssä, jossa näin päivittäin runsaasti alastomia miehiä. Työssä ollessa ei ole eroottisuuden vivahdettakaan vaan suhtautuu asiallisesti eikä vilkuile genitaaleja yms.

Yksityisesti olen saunonut myös miespuolisten ystävin kanssa sekasaunassa eikä silloinkaan alastomuuteen suhtaudu seksuaalisena alastomuutena. Toisaalta saunominen seksipartnerin kanssa saattaa olla hyvinkin eroottista.

Naisten saunailloissa on kyse vain ja ainoastaan alastomuudesta.

Eli alastomuus on toisinaan vain alastomuutta ja oikeassa seurassa alastomuudella on seksuaalinen vire. En kuitenkaan koe haluavani olla alasti kenen tahansa seurassa ja riippuu myös muiden/hänen asenteestaan, millainen ilmapiiri alastomuuteen liittyy.

Haluan kuitenkin pitää kiinni siitä asenteesta, että jokainen määrittelee itse, kenen seurassa haluaa olla alasti ja kenen ei.

• UUSI

Hyvin toit esiin nuo sävyerot, kiitos. Todellakin on sävyeroja. 😊👍

• UUSI

Kauhiin vaikee tää nyt on...

Kun on pienestä pitäen tottunut alastomiin sekasaunoihin, uimarantoihin, hippijuhannuksiin, niin eihän tuo nyt herätä mitään erityistä, oli se sitten sauna, uimaranta, jotain. Toki jos keskellä kaupunkia joku tallustelee alastomana, niin väistämättä kulmat kohoavat että mitäs mitäs, hieman epätavallista tämä nyt.

Itellä taas on aina ollut se, että jos nyt jostain syystä rajatussa ympäristössä olen alasti, niin olen sen itte valinnut ja jos joku sen näkee, niin vika ei ole näkijän, vaan tekijän, joten sitten vaan suuta soukemmalle tai vaatetta päälle.

Ja taas muuten, muiden alastomuus tai vaatimus minimivaatetuksesta tilanteessa X on aina tilanne/paikka/ryhmäsidonnaista. Ei minua häiritse alastomuus ja toistaalta jos joku sekasaunassa vaatii, että kaikilla pitäisi jotain olla päällä, niin sekin sopii. Tavallaan siis "pienin yhteinen nimittäjä" ratkaisee ja se riittää mulle.

Jäykät käsitykset jostain ehkä enemmän liittyvät paikkaan ja yleisöön. Jos Mikko Makkara tai Tiina Tissukka keksii mennä alakoulun pihalle alastomana kekkuloimaan kesken koulupäivän, niin ehkä lääkitys ei ole kohdillaan tai jotain muuta on veressä liikaakin, niin siinä menee raja. Tokin sekin siten, ettei tartte tappaa, voi ihan vaan ottaa kiinni, siirtää toisaalle ja selvittää mikä on homman juju.

Jotain sellaista, noin suunnilleen, jos ymmärsin aloituksen edes puoliksi oikein.

• UUSI

Ymmärsit vallan mainiosti oikein. Niin, ehkä nyt afrikan tyyliin alasti, täällä maassa olisi jo sopeutumista kysyvää. Mutta tilannekohtaisesti jopa suotavaakin. 😀

Jotkut tykkää kekkuloida kotona ilman vaatteita, enpä ole itse mieltynyt mutta monia olen nähnyt joilta lentää vaatteet nurkkaan, ikään kuin kotona, vapaus!

• UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Ymmärsit vallan mainiosti oikein. Niin, ehkä nyt afrikan tyyliin alasti, täällä maassa olisi jo sopeutumista kysyvää. Mutta tilannekohtaisesti jopa suotavaakin. 😀

Jotkut tykkää kekkuloida kotona ilman vaatteita, enpä ole itse mieltynyt mutta monia olen nähnyt joilta lentää vaatteet nurkkaan, ikään kuin kotona, vapaus!

Niin, tietyllä tavalla voisi sanoa maassa maan tavalla, mutta tolkku mukana tai mul... tokana. Jotain sellaista 😂

Mulla on ollut ryhmäytyneenä alastomuutta siellä täällä tai esim. julkisissa saunoisssa sukupuolitettua ryhmäalastomuutta pitkälle yli 30:n, niin siihen tottunut ja se on ihan ok, pois lukien alakoulun piha keskellä päivää.

Kotonakin voi olla munasillaan halutessaan, koska kämppä on ympäröiviä taloja korkeammalla ja johtuen ikkunapokan alareunan korkeudesta, kukaan ympäristön taloista tiiraileva ei voi tietää onko Randella housut jalassa vai ei, niin ihan sama. Tosin enpä juuri munasillaan kotona kekkuloi, kun ei ole edes naista jolle "pullistella" suihkun jälkeen 😂

• UUSI
        randombypasser kirjoitti:

Niin, tietyllä tavalla voisi sanoa maassa maan tavalla, mutta tolkku mukana tai mul... tokana. Jotain sellaista 😂

Mulla on ollut ryhmäytyneenä alastomuutta siellä täällä tai esim. julkisissa saunoisssa sukupuolitettua ryhmäalastomuutta pitkälle yli 30:n, niin siihen tottunut ja se on ihan ok, pois lukien alakoulun piha keskellä päivää.

Kotonakin voi olla munasillaan halutessaan, koska kämppä on ympäröiviä taloja korkeammalla ja johtuen ikkunapokan alareunan korkeudesta, kukaan ympäristön taloista tiiraileva ei voi tietää onko Randella housut jalassa vai ei, niin ihan sama. Tosin enpä juuri munasillaan kotona kekkuloi, kun ei ole edes naista jolle "pullistella" suihkun jälkeen 😂

No sepä ja kissankaan nähden ei kannata, luulee pian että leuhkit eväilläsi. 😅

• UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

No sepä ja kissankaan nähden ei kannata, luulee pian että leuhkit eväilläsi. 😅

😂😂😂
        Onneks Eemelille on ihan sama mitä toukkaa sitä roikottaa jalkojensa välissä, kunhan kinkkua tai juustoa tulee herkkupalaksi aina silloin tällöin 😁

• UUSI
        randombypasser kirjoitti:

😂😂😂
        Onneks Eemelille on ihan sama mitä toukkaa sitä roikottaa jalkojensa välissä, kunhan kinkkua tai juustoa tulee herkkupalaksi aina silloin tällöin 😁

Siinä on fiksu mies, kissa. 😜

Ei vaan, olet se sinäkin. Tää könyy nyt nukkumaan, lapset kuitenkin valvoo keskiyölle. Törmäillään taas jossakin kohtaa. 🫡 Öitä.

• UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Siinä on fiksu mies, kissa. 😜

Ei vaan, olet se sinäkin. Tää könyy nyt nukkumaan, lapset kuitenkin valvoo keskiyölle. Törmäillään taas jossakin kohtaa. 🫡 Öitä.

Kissa on fixu, mies ei, joten juustoa toukkien sijaan, tack så mycket bra 😂

Hyvät yöt, degu queen 😁

• UUSI

Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä hänessä

Saa sut kuumaksi?
      Ikävä
      105
      1810
    2. Olivia Oras kuollut

Taidepariskunta Reijo Oraksen ja Johanna Oraksen ihana päivänsade. Liian nuorena lähti. Osanotto läheisille 🥲 IS
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      1610
    3. Henkilöauto ajoi puuhun Suomussalmella

Henkilöauto ajoi puuhun Suomussalmen torin laitamilla. Poliisi epäilee tutkivansa tapausta. Silminnäkijä
      Suomussalmi
      45
      1270
    4. Kattoikkuna puuttui - vai puuttuiko sittenkään?

Tönölään ei saatu mökkejä, kun kattoikkunasta oli pula. Näyttää konkurssihakemus tulleen kuitenkin 31.8., joten kattoikk
      Kuhmo
      23
      1010
    5. Petteri A-studiossa: "Ihmiset ovat alkaneet saada töitä" ..mitä vitt..

Missä todellisuudessa toi Orpo oikein elää, Suomen työttömyys 2000-luvun ja EU/OECD-maiden korkein tuplat niiden keskita
      Maailman menoa
      177
      875
    6. Kajaanissa on kadoksissa 27vuotias nainen.

Poliisin tiedoteessa on ,että 1.9.2026 katosi kajaanissa 27vuotias nainen. Kuva löytyy ja tiedot pituudesta ,iästä yms.
      Kajaani
      13
      810
    7. Hei sinä nainen

Haluaisin koko ajan olla kiinni sinussa😟❤️❤️
      Ikävä
      48
      762
    8. Nythän todellisuus on kuitenkin se

että miehen täytyy tehdä miehen työ. Olla mies. Naisen täytyy tehdä naisen työ. Olla nainen. Voimme puhua pehmeitä ja
      Sinkut
      201
      723
    9. Kuka oli kuskina

Volvo suistunut päin koivua torin laidalla? Oliko vauhtia liikaa vai sairaskohtaus vai humala?
      Suomussalmi
      16
      723
    10. Mies sun käytös satutti...

Mahdatko sitä ymmärtää...😔 Olisipa kaikki mennyt hyvin. Vaikea tästä on enää mitään ihanaa rakentaa.
      Ikävä
      41
      678
    Aihe