HENKILÖSTÖVUOKRAUSYRITYS ARSENAALI OY KUSETTI MINUA – ONKO MUILLE TEHTY SAMOIN?
Hain Arsenaalin kautta tiettyä, pitkäkestoista työpaikkaa. En keikkatyöntekijäksi, en työvoimapooliin, vaan yhteen tiettyyn jatkuvaan tehtävään.
Minut haastateltiin Arsenaalissa tätä tehtävää varten. Minulle kerrottiin tehtävän olevan toistaiseksi jatkuva. Sovittiin työstä, 35 tunnin viikkotyöajasta, tuntipalkasta ja MARA TES:stä. Allekirjoitin Arsenaalin asiakirjan ”Työsuhteen yleiset ehdot”.
Sitten tein töitä samassa paikassa kuukausikaupalla.
Arsenaali maksoi palkkani ja TES-lisiä. Palkkaluokkaani tarkistettiin TES:n perusteella. Kun kysyin ylityökorvauksista, minut ohjattiin MARA TES:n jaksotusjärjestelmään. Arsenaalin palkkalaskelmissa lukee jopa ”työsuhde alkanut” ja päivämäärä.
Siis TYÖSUHDE.
Sitten käyttäjäyrityksellä oli Arsenaalille maksamattomia laskuja.
Arsenaalista soitettiin minulle kesken työpäivän: tämän päivän saat vielä palkkaa, huomisesta lähtien emme enää maksa.
Työni ei loppunut. Työvoiman tarve ei loppunut. Jatkoin täsmälleen samaa työtä samassa paikassa heti seuraavana päivänä.
Arsenaalin palkanmaksu vain loppui.
Minä kutsun tätä kusettamiseksi.
Ja nyt kysyn: voiko tällainen toimintamalli todella olla Suomessa laillinen?
Voiko henkilöstöyritys rekrytoida työntekijän jatkuvaan työhön, sopia työstä, työajasta, palkasta ja TES:stä, antaa ”Työsuhteen yleiset ehdot”, maksaa palkkaa kuukausikaupalla ja merkitä palkkalaskelmaan ”työsuhde alkanut” – mutta kun yritysten välille tulee rahaongelma, työntekijän palkanmaksu loppuu yhdessä päivässä?
Ja kun tämän jälkeen kysyn Arsenaalilta, minkä työsopimuksen se katsoo kanssani tehneensä, kysymys on hyvin yksinkertainen:
Oliko sopimus määräaikainen? Mikä oli määräaikaisuuden peruste?
Vai oliko se toistaiseksi voimassa oleva? Miksi silloin normaalia irtisanomismenettelyä ei noudatettu?
Jos työnantaja ei edes tähän vastaa vaan työntekijän pitäisi lähteä omalla kustannusriskillään oikeuteen saadakseen tietää, minkä sopimuksen työnantaja väittää hänen kanssaan tehneensä, niin anteeksi mitä?
Kärjistäen:
”Käynnistäpä, tyttö kallis, itsellesi mahdollisesti kallis oikeusprosessi. Kyllä me sitten siellä kerromme, mikä työsuhteesi meidän mielestämme oli.”
Eikä tässä vielä kaikki.
Arsenaali ilmoitti työsuhteessani sovellettavaksi MARA TES:n. Nyt työaikojani ja palkkaustani selvittäessäni minulla on aihetta katsoa, että minulle jäi merkittävältä osin maksamatta juuri tämän TES:n perusteella kuuluvia lisiä ja korvauksia.
Kun työntekijälle pitää kertoa, miten työaika määräytyy: MARA TES.
Kun kysyn ylityökorvauksista: MARA TES.
Mutta kun pitäisi maksaa kaikki MARA TES:n perusteella kuuluvat rahat:
missä ovat rahat?
Ja tässä mallissa on vielä yksi hämmästyttävän kätevä piirre.
Käyttäjäyritys saa tarvitsemansa jatkuvan työn ilman, että sillä on työntekijän kanssa työsopimusta.
Henkilöstöyritys rekrytoi, maksaa palkan ja toimii työnantajana.
Mutta jos henkilöstöyrityksenkään ja työntekijän välillä ei lopulta katsota olevan sellaista työsopimusta, johon normaali irtisanomissuoja liittyy, kummallakaan yrityksellä ei ole työntekijän kanssa normaalia irtisanomissuojaa sisältävää työsopimusta.
Onpa ovela malli.
Käyttäjäyritys saa työn.
Henkilöstöyritys saa liiketoiminnan.
Työntekijä tekee työn.
Mutta kun pitäisi löytyä vastuu työsuhdeturvasta ja maksaa kaikki työntekijälle kuuluvat rahat, vastuu alkaa kummasti hämärtyä.
En väitä ilman näyttöä, että yritykset olisivat yhdessä suunnitelleet järjestelyn irtisanomissuojan kiertämiseksi.
Minä osoitan lopputulosta.
Jos tämä on Arsenaalin yleinen toimintamalli, se kiinnostaa minua todella paljon.
Siksi kysyn erityisesti Arsenaalin nykyisiltä ja entisiltä työntekijöiltä:
Onko sinulle tehty näin?
Millä sopimuksella olet ollut Arsenaalin kautta töissä? Oletko saanut kirjallisesti tiedon siitä, onko työsopimuksesi määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva, mikä on työaikasi ja millä perusteella työsuhteesi päättyy?
Ja jos olet Arsenaalilta työvoimaa ostava yrittäjä:
tiedätkö varmasti, millaisella työsopimuksella yrityksessäsi työskentelevä Arsenaalin työntekijä oikeasti työskentelee?
Jos tämä ei ole vain minun tapaukseni, silloin kyse ei enää ole yksittäisestä riidasta.
Silloin kyse on toimintamallista. Ja silloin haluan tietää, kuinka monelle työntekijälle näin on jo tehty.
ARSENAALI OY - NÄIN SE KUSETTI MINUA
Anonyymi-ap
2
<50
Vastaukset 2
- Anonyymi00001
En osaa sanoa kun en ole ollut vuokratöissä
- Anonyymi00003
Jos olet allekirjoittanut vain yleiset ehdot niin se luokitellaan keikkasoppariksi eli ns. nollasoppari.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 601049
- 981024
Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."
Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i21872Olet nainen ollut vaikein rasti
Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔60810- 135802
Anteeksi J-mies
Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t123793Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle
Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke25669- 45666
- 51650
Minä muistan
Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol45620- 19607
Kuhmolainen opettaja tuomittu vainoamisesta
https://yle.fi/a/74-20248184 ”Kuusikymppinen kuhmolaisnainen piinasi naapureitaan lähes kahdeksan vuoden ajan. Nainen14605Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille
Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.83586- 46578
- 35570
Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen
Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast47568Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa
Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka141565Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen
Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok125562- 48527
Pahkalassa tapahtuu
Mitäs on tapahtunut yöllä pahkalan kerrostaloilla.oli poliisia ja ambulanssia taas vaihteeksi9513