🌀 Miksi ihminen kääntyy luontaisesti vastapäivään? Tutkimus paljastaa yllättävän vinouman
Laaja espanjalais-japanilainen tutkimus havaitsi, että ihmisillä on luontainen taipumus kiertää liikkuessaan vastapäivään.
🔹 Ilmiö havaittiin eri kulttuureissa ja ikäryhmissä.
🔹 Japanilaisten ja espanjalaisten välillä ei ollut olennaista eroa, vaikka liikkumisen normit ovat erilaiset.
🔹 Myös pienet lapset suosivat vastapäiväistä liikkumista.
🔹 Vinouma säilyi myös yksin liikuttaessa.
Tutkijoiden mukaan taustalla saattaa olla liike- ja havaintojärjestelmämme hienovarainen epäsymmetria. Tarkkaa hermostollista mekanismia ei kuitenkaan vielä tunneta.
Lähteet: Nature Communications, Psychology Today, Tiede 10/2026
Käännätkö aina vasemmalle?
19
123
Vastaukset 19
En käännä. Parkkipaikallakin kännän sinne missä tilaa on ja jos valinnanvaraa, ajan auton peruuttaen ruutuu mistä kivempi lähteä keula edellä.
Nyt kun mietin niin käännän luontevammin auton oikealle, useammin tsekkaan oikean puolen ruudut ja käännän oikealle parkkiin.
- Anonyymi00001UUSI
Aina oikealle olen oikeistolainen kokoomuslainen
Jäin pohtimaan tätä. Tulin siihen tulokseen, jos esim. parkkipaikkoja on molemmin puolin vapaana, käännän aina oikealle.
Otan buffasta oikealla kädellä ja pidän lautasta vasemmassa.
Laitan oikealla kädellä hanskan ensin vasempaan- ja sitten vasta oikeaan käteen.
Kurkotan ottamaan oikealla kädellä ja vasen pitää esim. kaapin ovea auki ja/ tai vaan avustaa.
Jos pyörisin ympyrää paikallani, aloittaisin kääntymällä oikealle. ☺️- Anonyymi00004UUSI
Juuri tuota oikeaa rataa.
Joskus luin tutkimuksen, että eksyessään ihminen kääntyy oikealle.
- Sheena Anonyymi00004 kirjoitti:
Juuri tuota oikeaa rataa.
Joskus luin tutkimuksen, että eksyessään ihminen kääntyy oikealle.
- SheenaHyväksi havaittu toimintamalli. Oikealle vetäminen on totuttu tapa. Eksymisessä on se vaara, että jää pyörimään ympyrää.
Vanhoista tottumuksista on vaikeaa opetella pois, vaikka kuinka haluaisi.
Onneksi ei ole tarvetta.
- Anonyymi00002UUSI
Mä haluisin tehdä tuollaisia tutkimuksia.
Puistonpenkki johonkin Alkon huudeille ja eikun tarkkailemaan, mikä on suomalaisille luontaista.
Vilma - Anonyymi00003UUSI
Käännyn sinne minne olen menossa...
- Sheena- Anonyymi00013UUSI
Niin mutta jos vaikka pakkaat kaupan kassalla ostoksia ja sen jälkeen täytyy kääntyä 180°.
- Anonyymi00005UUSI
Osta pyöreetä juustoo.
- Anonyymi00006UUSI
Eikä kätisyydelläkään ole tuohon ilmiöön vaikutusta, luin.
En muista millaisissa olosuhteissa tuota oli tutkittu. Tuupattu porukkaa yksitellen metsään ja käsketty kulkea suoraan, vaiko seurattu jonkun laitteen avulla miten popula liikkuu kaupungissa. Vai oliko jokin muu keino havainnoida tuota kääntymistä. Mielenkiintoista.
Nöf 🐷- Anonyymi00009UUSI
Aioin väittää, että kaupoissa kierretään myötäpäivään. Mutta ei. Lidlit ainakin kiertävät vastapäivään, ne joissa olen käynyt. Ja tarkemmin ajatellen, ei siinä taida mitään sääntöä olla. Vaikka tarkkaan ne kaiken suunnittelee kaupan pohjapiirroksessa, tavaroiden sijoittelussa, värityksissä, jne että ihmiset ostaisivat kamalasti. Eiköhän siellä markkinoinnissa jo höyryten mietitä, voiko tuota kääntymistietoa jotenkin hyödyntää.
Nöf 🐷
- Anonyymi00007UUSI
En, kun käännyn aina oikealle. Jos haluan vasemmalle, käännyn 270 astetta oikealle. Tarpeeks oikealle, niin ollaan kohta vasemmalla.
- Anonyymi00008UUSI
Olen jostain lukenut, että jos ihminen eksyy metsässä, niin hän lähtee jotenkin kiertämään ympyrää.
Ilmeisesti pitäisi eksyttää itsensä ja kiertääkö vasemmalle. - Anonyymi00010UUSI
Aloituksesta tuli ensimmäinen ajatus, minne kävellen käännyn, väistän, jos joku tulee vastaan ja väistän häntä. Jokuhan toki kävelee päin hampaat irvessä mutta minä käännyn, väistän ja annan tilaa.
Kun siis joka suuntaan pääsee yhden ihmisen mitalla väistämään. Kokeilin asiaa eteisen käytävällä. Väistän oikealle.- Anonyymi00011UUSI
Luin aloituksen uudestaan. Olen kaksi kertaa mennyt marjareissulla hukkaan. Kummallakin kerralla olen löytynyt lähtöpaikasta vasemmalta. Joo. Ainakin metsässä kävellessäni kierrän vasemmalle.
- Anonyymi00012UUSI
Täyskäännös vasempaan päin.
Mä kun osallistuin Daytona500 Nascar-kilpailuun niin tiedän jotain vasemmalle kääntämisestä. Kilpa-autoni katossa ja konepellillä oli muuten Penetratorsin tiimin tunnettu tatuoitu kalu -logo 🙂🙂🙂
Kylä meinaan Nascar auton täytyy olla luotettava kun 500 mailia painetaan menemään kaasu pohjassa. Etkös sä ajanut ton kisan Toyota Camrylla ja ilman mitään tekniikka murheita?
Se oli meinaan itelläkin Tarletti millä ajoin jokkis kisoja ja monet palkinnot on saatu kun kaiken maailman Viestat ja muut romut levisi radan varteen. Kuljetus autona mulla oli meinaan vallan Hiaseja eikä kertaakaan jääty tien poskeen kisa reissuilla. Mutta kun tumma poika tarjosi Risman parkki paikalla hyvää raha nippua Hiasesta niin tuli myytyä se Afriikkaan. Siellä se varmaan vieläkin jyrisee ja rämisee, mutta jumankautammeinaan toimii jonkun perheen tai virman jokapäiväisenä käyttöautona 👍👍
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Puukotus Kajaanissa
Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu581402- 271020
- 78889
- 64768
Nainen, tässä olen kahden vaiheilla
Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa69754- 47722
Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.
Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.131675- 89670
Humalassa autolla ajo.
Tuhti humala hyydytti kuljettajan Suomussalmella -sammui rattiin ,uutisoi Ylä-Kainuu.11652Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."
Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i13636Suloinen ja herkkä
Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.31595- 4562
Jäljitelmä Birginit
Ei jumaleisson, Jeffin vaimo kertoo et nää Hermesit olikin jäljitelmiä ja timangit labrarääsää. Anna mun kaikki kestää �133559Minä muistan
Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol45550- 93528
Hyvää yötä hurmuri
Iltaa haaveeni! Kauniita unia😘 Jospa me vielä nähtäis ja juteltais, suukoteltais ja halittais, siliteltäis ja hyväiltä24503- 18492
- 36475
- 37471
Pitäisikö seksille asettaa huvivero?
(ja jos hankkisi todistuksen sen harrastamisesta velvollisuudesta tai lisääntymistarkoituksessa, saisi siitä vapautuksen113464