Hiljainen tieto

Anonyymi-ap

Millaista hiljaista tietoa et ole kertonut? Miksi et ole kertonut?

29

262

Äänestä

Vastaukset 29

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Määritelmänsä mukaisesti hiljainen tieto on yleensä implisiittistä tai vaikeasti ilmaistavaa.

🦄

• Yxäri sen jo tossa avasikin, mutta hiljainen tietohan ei olisi "hiljaista tietoa", jos se olisi opetettavissa per se, vaan se olisi esim. osa oppiainetta tai työssä opettamista.

Ja mitä tulee itse kysymykseen, niin edellä lausuttu huomioiden, en ole jättänyt näyttämättä tai kertomatta mitään sellaista, jonka avulla kohdehenkilö saisi tilaisuuden omaksua tekemisen kautta (virheineen) "hiljaisena tietona" joidenkin työtehtävien "hienouksia", vaan olen ennemminkin tähdännyt siihen. Jotkut ovat ottaaneet onkeensa, jotkut toiset eivät ole.

• Kaikki palstalla kerrottu on hiljaista tietoa. Tai en minä ainakaan ääniä kuule.

• Anonyymi00008

Tämä jos mikä osuu asian ytimeen.

• Anonyymi00008 kirjoitti:

Tämä jos mikä osuu asian ytimeen.

Se tuli ekana mieleeni hiljaisesta tiedosta. Kirjoitettu tieto. Myös tieto jota pitää osata etsiä, hiljaisuudessa.

• Anonyymi00002

Tosi yököttäviä nämä feikkipersoonien itsensä kanssa käymät "keskustelut", huono olo tulee jos näitä erehtyy lukemaan.

• Anonyymi00007

Joo ei sellainen äly kyllä välity multinikkimiehen monologeista, sitähän sinä kysyit tai ei minua kiinnosta kysyitkö. Kerron silti

• Anonyymi00017

Feikkipersoona antaa ymmärtää, mutta ei ymmärrä antaa vastausta, koska odottaa sitä muilta.

Se on hyvä strategia kysellä johinkin tietoa, mutta koska vastailijat vain arvailevat, voi sairas tai herkkä mieli uskoa sen todeksi ikävin seurauksin jos ottaa sen vihjailuna.

• Anonyymi00003

Mietipä vaikka sitä.

• Ilmoitan olevani täynnä sekalaisia salaisuuksia.
      (näennäinen avoimuuteni on suunniteltu peittämään alleen kaiken tuon)

• Anonyymi00004

Sitä on turha yrittää kertoa tai selittää, kun ei sitä kuitenkaan kukaan osaamaton ymmärrä eikä sisäistä. Pahimmassa tapauksessa se osaamaton lamaantuu täysin.

Nöf 🐷

• Anonyymi00006

Asioiden yksinkertaistaminen on välillä ihan hvetin vaikeaa. Jos asiat olisivat niin yksinkertaisia, eihän mitään alaa tarvitsisi opiskella.

Nöf 🐷

• Anonyymi00009

Kaikki mikä ei ole kirjoitettu auki ja luettavaksi.

Sitä sanotaan "työnantajan illuusioksi".

Työnantaja saattaa olettaa, että joku työ tehdään työkaluilla tai väärillä ohjeilla, joilla se ei ole mahdollista. Sen vääntäminen edes rautalangasta ei onnistu, koska toisella ole alan osaamista ja ymmärrystä ottaa tietoa vastaan.

Konfliktin sijaan väsytään vääntämään asiasta ja tehdään omin päin miten parhaiten selviydytään.

Asiasta kerrotaan tai ollaan kertomatta uudelle työkaverille, riippuen asian vakavuudesta.

Ei yleensä pahalla, vaan odotetaan että toinen ratkaisee asian toisella tavalla tai pystyy viemään asian eteenpäin työnantajalle uudestaan käsiteltäväksi.

Kertooko etukäteen asiasta riippuu työkaverin työkokemuksesta, asiantuntemukseksesta ja onko riittävän filsu ymmärtämään mistä keskustellaan. Ilman työkokemusta olevien on parempi kokeilla ja huomata itse, että päästään keskustelemaan asiasta. Muutenkaan ei ketään pidä neuvoa tekemään ohjeiden vastaisesti.

• Anonyymi00010

Hienosti selitetty 👍

Nöf 🐷

• Jep. Silleen se menee.

• Anonyymi00013

Johtamisen ongelma, ettei viestiä oteta vastaan asiantuntijataholta. (Ja asiantuntija on se, jolla on alan substanssiosaamista, koulutus ja pitkä työkokemus, ei johto).

Johtaja voi pahimmillaan vain todeta, että hänen "Ohjeet eivät ole mukavia ja kivoja". Ns. vat a fukin, vaikka kenenkään ääni ei kuulu.

• Anonyymi00011

Onkohan kyse sellaisista oletuksista, joita ei kehdata ääneen sanoa?

Itse en haluaisi mitään hiljaista tietoa mihinkään. Sellainen aiheuttaa suotta ongelmia ihmisten välille.

• Anonyymi00018

Nimen omaa. Hiljainen tieto on opittu pitämään salassa ja syystäkin.

• Anonyymi00012

Millaista hiljaista tietoa et ole kertonut?
      Paljonkin on työelämän varrella ollut tilanteita, että olen vaiennut.
      Tai sitten viimeistään siinä vaiheessa, kun työpaikkaa on vaihdettu.
      Tieto on yleensä liittynyt omaan toimintaani työyhteisön sisällä.

Miksi et ole kertonut?
      Yhteistä näihin hiljaisen tiedon kansioihin on se, että oivallukset ovat syntyneet vapaa-ajallani tai olen toteuttanut nämä ajatukset myös omalla ajallani.
      Tekijänoikeudet kuuluvat itselleni.

Työnopastuksessa olen välttänyt nyanssien luettelemista. Uudella jo kokemustakin omaavalla ovat aivot muutenkin koetuksella työaikana saati siihen vielä päälle itse keksimiäni knoppeja.
      Lisäksi me olemme ihmisiä, emme koneita. Vaikkakin yleensä mekaanisen työsuorituksen hiominen vielä hitusen virtaviivaisemmaksi nopeuttaa itse suoritusta.

Esimerkkejä. Vain yksi.
      Koska ovat omaa tietoani!
      1990 -luvun alussa jo kuljetusalallakin havahduttiin sähköiseen tiedonvälitykseen. Puhelin oli tietenkin etusijalla, mutta puhelintekniikan kehitys loi pohjan tekstin välittämiseen ja näin autoihinkin tulivat faksit ja printterit.
      No tämä oli alkua.

Olin vuonna x Odensessa kuukauden sijaistamassa liikenteenhoitajaa hänen lomansa ajan. Samalla se oli itsellenikin oppia kvliikenteen hoitoon.
      Faksiliikenne oli vinhaa. Sama lappu lennähteli avaruudessa edestakaisin toimeksiantajan ja toimistomme väliä. Toimenpiteestä jäi aina kirjallinen jälki tällä tavoin. Ja pino kenkälaatikoita täynnä A4sia kronologisessa järjestyksessä. Tai sitten kansioita hyllyihin.

Eihän tämä näin voi olla, aprikoin ja yritin ryhtyä käyttämään sähköpostia faksinelosten sijaan. Olihan asiakkailla yhteystiedoissa osoite tai kysyin - faksilla!
      Ja vastausfaksissa saattoi olla teksti:
      "Vordan ved jeg att du hår sendt ett e-mail?"

No kyllähän se alkoi viikon harjoittelun jälkeen sujua. Jo kolme viikkoa lisää ja kaikki eniten toimeksiantoja lähettäneet käyttivät jo meiliä.
      Lähdin kotiin ja sitten maanantaina Erikan kanssa puhelinpalaveri keskeneräisistä ja tulevista asioista.

Keskiviikkona sain faksin. Odensesta. "Onko meidän laitteemme rikkoutunut, kun on niin hiljaista. Koelähetys / Erika".
      Vastasin kirjoittamalla "katso meilit". Ja lähetin paperin takaisin.

Muutosvastarintaako?

Näitä esimerkkejä löytyy vaikka kuinka paljon.
      Loput pysyvät omana tietonani!

Mies 65

• Juu tietenki, sillon etenki, kun oli noita amiksen harjottelijoita enempi. Osaaminen on viimevuosina laskenu. Uskosin, että korona vaikutti, kun eivät päässeet kouluun käsityötunneille. Uudet omakotitalot, on niin steriileitä, ettei niissä oikein voi tehdä mitään. Ei kuulemma autotallissa saisi enää ees suksia voidella? Eikä kerrostaloissakaan oo enää askartelutiloja, toisissa ees saunaosastoo. Tulen tekeminen nyt pitäs olla ihan perustaito. Kurjaks on menny asumisemme taso.

• Anonyymi00014

Saan välillä oivalluksen, mikä kenenkin ihmisen elämäntilanteiden ongelmien taustalla olevat syyt on eli ns. todellinen ongelma, mutta asiaa ei voi ihmiselle itselleen suoraan kertoa, koska hän ei ole valmis hyväksymään sitä. Siksi täytyy odottaa, että hän itse oivaltaa asian.

-Thinksy

• Anonyymi00016

Pitää pitkälti paikkansa henkilökohtaisissa.

Ystävien ajatuksia myötäillään helposti, vaikka oltaisiin eri mieltä. Kukaan ei halua välirikkoa ystävän kanssa ja pahaa verta neuvomalla. Eihän sitä itsekään ole niin täydellinen.

Asiassa voi olla muitakin näkökulmia, jotka pysyy ystävän hiljaisena tietoa. Syystä tai toisesta hän jättää ne kertomatta, koska pelkää ettei toinen ymmärtäisi tai oman häpeän vuoksi.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Pitää pitkälti paikkansa henkilökohtaisissa.

Ystävien ajatuksia myötäillään helposti, vaikka oltaisiin eri mieltä. Kukaan ei halua välirikkoa ystävän kanssa ja pahaa verta neuvomalla. Eihän sitä itsekään ole niin täydellinen.

Asiassa voi olla muitakin näkökulmia, jotka pysyy ystävän hiljaisena tietoa. Syystä tai toisesta hän jättää ne kertomatta, koska pelkää ettei toinen ymmärtäisi tai oman häpeän vuoksi.

Kyllä, mutta kirjoitin myös koskien ”vieraita ihmisiä” mm. työn puolesta. Sen enempää menemättä siihen, mitä se työ on.

-Thinksy

• Anonyymi00020
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Kyllä, mutta kirjoitin myös koskien ”vieraita ihmisiä” mm. työn puolesta. Sen enempää menemättä siihen, mitä se työ on.

-Thinksy

Tarkoitat siis erityissensitiivistä työtä. Se on epäilemättä ihan eri vaikeusasteella.

• Anonyymi00015

Suomessa ei juuri koskaan nousta kansan kuuliaisuudesta johtuen johdon määräyksiä vastaan. Asia niellään hiljaisuudessa, vaikka tiedettäisiin ettei asioita voi tehdä sillä tavalla.

Johtajat ovat hyvin määrätietoisia, koska he ovat alansa parhaita extroverttejä esiintyjinä, niin että heihin helposti uskoo.

Vastailmaus ja eriävä esiintulo on huonoa käyttäytymisenä, josta saa pahimmillaan potkut.

Yleisesti pidetään pahana, jos työnantajaa "haukutaan". Tämä on hiljaista tietoa. Kukaan työnantaja ei pidä totuuden puhujista. Omaa esimiestä ei kannata nolata, vaan kannattaa piilotella oman esimiehen virheitä tätä ylemmille.

• Anonyymi00021

Johtaahan tätä maata saatananpalvojat, niin onko tuo nyt mitään erikoista siis?

• No vastataan nyt kysymykseen, kun niin usein näitä omiani höpöttelen. Niin jotaki sijainteja en oo kertonnu. Koska niitä varten voi joutua ongelmiin.

• Hiljainen tieto? 🫥

• Hipihiljaa sipsuttain
      mieleni perukoilla
      asioita käsittelen
      joita muille jaa en :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      78
      1270
    2. Viesti sinulle

Tiedät että tunteet ja ajatukset ja meillä on vahva yhteys mistä molemmat tiedetään. Odotan sinua ☀️
      Ikävä
      48
      975
    3. Mikä on totta mikä ei?

Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?
      Kuhmo
      17
      903
    4. Mitä ihmettä pitäisi tapahtua

Että me kohdataan ja saadaan tämä tilanne etenemään?
      Ikävä
      71
      837
    5. Olen kironnut sinut alimpaan helvettiin

Hyvää matkaa.
      Ikävä
      82
      811
    6. Jos mies naisen prinsessakohtelu

on sinulle liikaa, älä valitse prinsessaa 🦋🧚🏼‍♀️👸🏼
      Ikävä
      151
      754
    7. Miksi meille jäi

Niin huonot välit vaikka meistä kumpikaan ei ole tunteilleen mitään voinut. Ehkä se kohtalo on sitä mieltä ettei kuitenk
      Ikävä
      40
      742
    8. Ikävö sinua nainen!

Rakastan sua! ❤️💛❤️💜🧡🧡💚🤎:💜💜❤️
      Ikävä
      68
      741
    9. Mitä sinulle on tapahtunut lapsena

Kun olet noin sairas päästäsi? Pikkupojalle ( Miehen kehossa)
      Ikävä
      80
      729
    10. Haluan purkaa vielä tuntemuksia

Tykkään sinusta kovin paljon❤️ olen surullinen tilanteestasi ja siitä mitä me olemme yhdessä joutuneet kokemaan. Tämä ei
      Ikävä
      21
      677
    11. Rakas, rakkaampi, rakkain

Olen tullut siihen johtopäätökseen, ettei minun kannata rakastaa. Kaikki joita olen koskaan rakastanut vain kohtelevat m
      Sinkut
      121
      615
    12. Tunteiden käsittely kertoo ihmisestä.

Kun puhutaan "tavallisesta" ihmisestä, joka on suht tasapainoinen eläjä, niin puhutaan oikeastaan taitavasta tunteiden k
      Sinkut
      203
      608
    13. Kyllä tiedän sun

Likaiset pelit selän takana
      Ikävä
      59
      601
    14. Sara Sieppi ja hissi tänään

Voi helvetin helvetti. Nytkö tätä naikkosta täytyy palvoa ja antaa etuoikeus hissiin, kun hän on vääntänyt kakaran maail
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      555
    15. Persujen Puhoksen retki

Perussuomalaiset olivat tehneet turistibussimatkan Puhokseen. Tosin raukat olivat niin peloissaan, etteivät uskaltaneet
      Perussuomalaiset
      185
      538
    16. Onko tuo joku katkera nainen oikeasti

Joka sinua syyttää?
      Ikävä
      90
      528
    17. Työttömän miehen ihmisarvo

..parisuhdemarkkinoilla on olematon. Työtön mies on naisille ihmisjätettä, varsinkin jos sattuu olemaan vielä kunnolline
      Sinkut
      123
      520
    18. Lopetetaanko tämä

Juttu ja mennään eteenpäin? Pystytkö?
      Ikävä
      95
      510
    19. Ketä ajattelen

kun mietin, mitä sinulle kuuluu? En tunne sinua oikeasti, ja se on ehkä hyvä, koska jos tietäisin enemmän, se varmaan v
      Ikävä
      18
      510
    20. YLINEN pilaa Ähtärin mahdollisuudet.

Vuodeosastopäätös jossa Nina Ylinen (sdp) äänesti niiden lopettamisen puolesta, hoitajille potkut ja silti arviointimene
      Ähtäri
      25
      476
    Aihe