Mitä ongelmia Fiat 1.9 TD matkailuautoissa

Tieske

Onko kokemuksia Fiat matkailuautosta, jossa moottorina 1.9TD. Kuinka vaihteisto ja moottori kestää? Hankinnassa perheen eka matkailuauto ja kokemuksia kaivataan. Onko kone liian pieni?

30

13011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaa ehkä jättää ostam...

      Tiedoksi tännekin
      Ja tässä vielä koko stoori (ei tarvitse selata muita viestiketjuja), jonka olen lähettänyt tiedoksi myös Helsingin ja Savon Sanomien mielipidesivuille:

      Törkeää asiakaspalvelua

      Matkailuautostani (Fiat Ducato) rikkoutui heinäkuussa 2003 vaihteisto lomamatkalla Kuusamossa. Se korjattiin asentamalla ajoneuvoon “uusi, tehdaskorjattu” vaihdelaatikko 2930 euron hintaan. Fiatin maahantuojan (tuolloin Italkon Oy, nyt Delta Motor Oy) kautta hankitulle vaihteistolle luvattiin vuoden tehdastakuu.
      Vaihteisto alkoi oirehtia uudelleen joulukuussa 2003 noin 3000 ajokilometrin jälkeen. Asiasta otettu yhteys Kuopion Auto-Sompa Oy:n, jolloin sovittu yhteistoiminnassa maahantuojan kanssa vaihteiston takuukorjauksesta mainitussa liikkeessä kevättalven aikana.
      Auto vietiin sovittuun korjaukseen 5.4.2004. Ajoneuvo noudettu liikkeestä “korjattuna” 15.4., jolloin vaihteistossa ilmeni vajaan kilometrin ajon jälkeen vaihteiden kytkeytymisongelmia. Palattu takaisin korjaamolle, jossa sama toistui korjaamopäällikön tekemässä koeajossa. Ajoneuvo luovutettiin huollon säätöjen jälkeen asiakkaalle, vaikka se ei ollut mielestäni täysin kunnossa.
      Kolmosvaihteen synkronointi lakkasi toimimasta 22.4., runsaan kahdensadan ajokilometrin jälkeen. Auto viety uudestaan korjaamolle korjausta varten 25.5., josta se luovutettiin asiakkaalle 16.6.
      Kakkosvaihteen synkronointi lakkasi toimimasta 30.6. noin 600 ajokilometrin jälkeen. Ajoneuvo viety korjaamoon 28.7., joka ilmoitti 16.8. sen olevan noudettavissa. Ajettuani sillä noin 300 metriä siitä katosivat kaikki vaihteet. Pysähtymisen ja vaihdekepin hämmentelyn jälkeen pääsin takaisin korjaamolle, jossa sama toistui korjaamopäällikön tekemässä koeajossa. Auto jäi edelleen korjaamolle.
      Ajoneuvo saatiin seuraavan kerran ajokuntoon 7.9., jolloin vaihteisto rikkoutui uudelleen korjaamopäällikön tekemällä koeajolla. Tämän jälkeen korjaamo/maahantuoja ilmoittivat, että autoon tilataan uusi vaihdelaatikko.
      Auto luovutettiin “korjattuna” asiakkaalle 10.12. Yli kolme kuukautta kestäneen odotuksen aikana tein lisätiedusteluja korjaukseen liittyvistä ongelmista, jolloin ilmeni, että mm:ssa vaihteiston sisäpuolisia osia oli soviteltu toisiinsa “rälläkän” avustuksella.
      Viimeksi asennetun vaihteiston kakkosvaihteen synkronointi lakkasi toimimasta taas 600 ajokilometrin jälkeen, jonka jälkeen otin yhteyttä korjaamoon, josta luvattiin vastaus asiaan seuraavan viikon alkuun mennessä. Kun sitä ei tullut, tein Kuopion Auto-Sompa Oy:lle mielestäni siedettävän ehdotuksen asian lopullisesta ratkaisemisesta. Se sisälsi 1) ns. lunastusehdotuksen, jonka mukaan korjaamo lunastaisi ajoneuvon käyvästä arvostaan, koska se ei ole saanut sitä yrityksistään huolimatta korjatuksi käyttökuntoon. Tässä vaihtoehdossa yritys voisi saada omansa takaisin siinä tapauksessa, että saisi ajoneuvon korjatuksi joskus myyntikuntoon. Toisena vaihtoehtona esitin 2) korjausehdotuksen, jossa koko voimansiirtoketju vetoniveliä ja -akseleita lukuunottamatta korjattaisiin vielä kerran ja asiakas maksaisi takuuseen kuulumattomat osat, mikäli vaihteisto kestäisi korjauksen jälkeen Autoalan ja korjaamoiden liitto r.y:n sopimusehdoissa määritellyn 6 kk/15000 ajokilometriä. Perustelen lunastusvaihtoehtoa sillä, että asian noustua pitkittyneen korjauksen selvittelyjen aikana esille, korjaamon edustaja vastasi, että se voisi olla tässä tapauksessa viisain ratkaisu.
      Mielestäni tilanteeseen nähden asialliseen ehdotukseen tuli yllättävä vastaus. Kuopion Auto-Sompa Oy:tä edustava Jukka Heiskanen soitti myöhään pitkäperjantai-iltana (hieno ja herrasmiesmäinen ajoitus) ja haukkui allekirjoittaneen pystyyn kuuntelematta muutamaan minuuttiin tippaakaan olisiko vastapuolella asiaan jotakin sanottavaa. Heiskasen mukaan olin esittänyt hänen edustamalleen yritykselle ennenkuulumattomia vaatimuksia ja hän ilmoitti yksiselitteisesti, etteivät he enää koske lainkaan autooni, puhumattakaan asian mahdollisesta jatkokäsittelystä. Lisäksi hän ilmoitti, että hänen edustamansa korjaamon asentamilla varaosilla tai korjaamotyöllä ei ole minkäänlaista takuuta. Sitä, koskeeko ilmoitus myös korjaamon edustamia muita merkkejä (Alfa-Romeo, Citroen, Honda ja Lada) en ole saanut pyynnöstäni huolimatta kirjallista vahvistusta, jonka tulkitsen myönteiseksi vastaukseksi.
      Heiskanen perusteli kantaansa sillä, että kyseinen ajoneuvo ei ole Fiat -organisaation maahantuoma eikä heidän jälleenmyyjiltään ostettu. Tämä on totta, sillä merkin maahantuojana toimiva Delta Motor Oy ei tuo maahan matkailuautoja. Tosin en ole vaatinutkaan takuuta itse ajoneuvolle, vaan siihen vaihdetulle virallisen organisaation maahantuomalle vaihdelaatikolle, josta olen maksanut tähän mennessä yli puolitoista vuotta kestäneen korjaamokierteen muodossa kohtuuttoman kovan hinnan. En kiellä etteikö se olisi tullut kalliiksi korjaamollekin, mutta onko se asiakkaan vika jos merkkihuolto ei osaa, pysty tai halua korjata hänen ajoneuvoaan käyttökuntoon? Koko asian ydin piilee siinä, että Heiskasen tulkinnan mukaan Fiat ja Iveco -alustaisilla matkailuautoilla ei olisi Suomessa lainkaan merkkikorjaamojen varaosa- tai työtakuuta.
      Olen luullut tähän saakka, että kaiken liiketoiminnan maksaa viime kädessä aina asiakas, jolla on käsittääkseni myös oikeus perätä oikeuksiaan. Tätä taustaa vasten Kuopion Auto-Sompa Oy:n ja ennen kaikkea Jukka Heiskasen tarjoama asiakaspalvelu on törkeää asiakkaan aliarvioimista, jonka kohteeksi en soisi kenenkään muun koskaan joutuvan.
      Tapauksesta on tehty valitus kuluttajavalituslautakuntaan, jossa sen käsittely on vielä kesken.

      • 2.8 jtd

        Perskuta mitä puoskareita,millähän moiset
        autosommat ja Heiskaset saavat harjottaa ammattiaan.
        Tuntuupa tuo asiakaspalvelu ja ammattitaito olla pahasti hakusessa.
        Täytyypä välttää ko paikkaa sjellessa.
        Mutta itellä tosiaan tuo 2.8 motori ajettu 120000km ei laatikon eikä motorin kaa ongelmia.
        Huollettu kylläkin asiantuntevissa luotettavissa paikoissa Varsinaissuomessa.


      • matias
        2.8 jtd kirjoitti:

        Perskuta mitä puoskareita,millähän moiset
        autosommat ja Heiskaset saavat harjottaa ammattiaan.
        Tuntuupa tuo asiakaspalvelu ja ammattitaito olla pahasti hakusessa.
        Täytyypä välttää ko paikkaa sjellessa.
        Mutta itellä tosiaan tuo 2.8 motori ajettu 120000km ei laatikon eikä motorin kaa ongelmia.
        Huollettu kylläkin asiantuntevissa luotettavissa paikoissa Varsinaissuomessa.

        Meillä oli Fiat -97 1.9 TD ja sillä oli vaihdon hetkellä aj. 85000 km, eikä siinä ilmennyt mitään vaivoja.
        Mutta se olikin kevyt kok.paino vain 2850 kg.
        Ei nykyisessäkään ole kuin 2 litranen Jtd ja kok.paino 3000 kg. Näillä on kyllä eroa kuin yöllä ja päivällä. Mielestäni jos on kevyt auto niin
        riittää pienempikin moottori, mutta 3500 kg auto tarvii jo isomman myllyn ( 2.5/2.8 )


      • lisähuomio
        matias kirjoitti:

        Meillä oli Fiat -97 1.9 TD ja sillä oli vaihdon hetkellä aj. 85000 km, eikä siinä ilmennyt mitään vaivoja.
        Mutta se olikin kevyt kok.paino vain 2850 kg.
        Ei nykyisessäkään ole kuin 2 litranen Jtd ja kok.paino 3000 kg. Näillä on kyllä eroa kuin yöllä ja päivällä. Mielestäni jos on kevyt auto niin
        riittää pienempikin moottori, mutta 3500 kg auto tarvii jo isomman myllyn ( 2.5/2.8 )

        On tullut moista tekelettä koeajettua jonkin matkaa. Vaikutaa melko tehottomalta, mutta sittäkin rauhallinen mies pärjää.
        Jos on puoli-integroitu, niin jaksaa varmaan kulkea, mutta alkovimalli ottaa jo niin reippaasti tuulta, että voimat loppuu kesken ja varsinkin vastatuulella tulee äitiä ikävä.
        Sinänsä kone 1.9 ? vaihteisto ei tuottane ongelmia. Ongelmathan kulminoituvat noihin 2.8 JTD-koneisiin, missä vaihteisto ei vaan kestä koneen vääntöjä.


      • Uusi asia

        Tällaisesta en ole ennen kuullutkaan. Mistä tämän löysit?
        Tästä "Hytösestä" tulee aivan pian legenda jo eläessään! Pian ei löydy enää miltään keskustelupalstalta juttua, jossa ei olisi esillä tämä Hytösen elämäntragedia. Mies parka. Toivottavasti jaksaa elää...


      • ohhoh
        Uusi asia kirjoitti:

        Tällaisesta en ole ennen kuullutkaan. Mistä tämän löysit?
        Tästä "Hytösestä" tulee aivan pian legenda jo eläessään! Pian ei löydy enää miltään keskustelupalstalta juttua, jossa ei olisi esillä tämä Hytösen elämäntragedia. Mies parka. Toivottavasti jaksaa elää...

        Oletko varma asiastasi. Tuntuu siltä, että joku muu on kopioinut jutun tänne omissa nimissään. Ilman lupaa, ja mainintaa mistä on sen lainannut.


      • matias
        matias kirjoitti:

        Meillä oli Fiat -97 1.9 TD ja sillä oli vaihdon hetkellä aj. 85000 km, eikä siinä ilmennyt mitään vaivoja.
        Mutta se olikin kevyt kok.paino vain 2850 kg.
        Ei nykyisessäkään ole kuin 2 litranen Jtd ja kok.paino 3000 kg. Näillä on kyllä eroa kuin yöllä ja päivällä. Mielestäni jos on kevyt auto niin
        riittää pienempikin moottori, mutta 3500 kg auto tarvii jo isomman myllyn ( 2.5/2.8 )

        unohtu tosiaaan mainita, että entinen auto oli alkovimallinen ja nyk, puoli-intekroitu.


      • kökötäjä

        Kyllä tuollaisen kohtelun jälkeen pitäisi karavaanarit lyödä aseet tanaan ja lopettaa FIAT-alustoilla olevien matkailuautojen osto kokonaan protestiksi.
        Tiedossahan tuo on ollut pitkän ettei Fiat ole koskaan osannut tehdä pakun alustoja.
        Peugeot, Fiat ja Citroen ovat kaukana muiden autojen kestävyydestä.
        Tiedän yli kaksikymmentä ko. merkkiä josta on mennyt kansi alle 70 tkm.
        Yksi ehti ajaa sen takuuaikana paskaksi.


    • Murkku

      Reissattiin viikko perheen kanssa sellasella. Vaihdelaatikossa on tyyppivika, vitosta ei saa vaihtaa alle 80 vauhdista, muuten ok peli. Siihen autoon ei ole tehty mitään remonttia reilun vuoden aikana, katsastuksesta meni läpi että heilahti. Käytiin Norjassa sillä ja huomattiin että se jollain tapaa piristyi mitä enemmän ajettiin. Johtui varmaan reilun kuukauden seisonnasta. Ei mulla oo valittamista, kaappeihin ois sopinu enemmänkin tavaraa ja perässä kulkivat pyörä, lastenvaunut yms. Jos aiotte kulkea vuoristoseuduilla niin laittakaa auto isommalla koneella.

    • käyttää

      vaihdelaatikkoa niin ei mitään ongelmaa..kaikki ei osaa....
      hieman laiskahan tuo on mut ethän sitä työmatkapeliksi ole hommaamassakaan?

      • Tieske

        En työmatka-ajopeliksi havittele, vaan pienen perheen matkailukäyttöön, ensimmäinen matkailuauto olisi, ei juurikaan ole kokemusta. Opetellaan rauhallista tahtia, eiköhän se siitä, mihinkäpä sitä lomalla olisi kiire. Mitä alkovimalli tarkoittaa? Vähän on tuo sanasto hakusessa näissä matkailuautoissa.


      • Hituroi
        Tieske kirjoitti:

        En työmatka-ajopeliksi havittele, vaan pienen perheen matkailukäyttöön, ensimmäinen matkailuauto olisi, ei juurikaan ole kokemusta. Opetellaan rauhallista tahtia, eiköhän se siitä, mihinkäpä sitä lomalla olisi kiire. Mitä alkovimalli tarkoittaa? Vähän on tuo sanasto hakusessa näissä matkailuautoissa.

        Pyydän, älä tule kopperosi kanssa yleisille teille rauhassa opettelemaan ajoa 60 km/h...

        Hommaa sellainen vehje joka ei hyydy mäkeen, 1.9 TDi ei tasan varmasti jaksa liikuttaa kummoistakaan kuormaa.


      • ohhoh
        Hituroi kirjoitti:

        Pyydän, älä tule kopperosi kanssa yleisille teille rauhassa opettelemaan ajoa 60 km/h...

        Hommaa sellainen vehje joka ei hyydy mäkeen, 1.9 TDi ei tasan varmasti jaksa liikuttaa kummoistakaan kuormaa.

        Odotinkin jonkun provon ilmestymistä. Mitä sinäkin matkailuautoista tiedät????

        Sitten asiaa. Alkovimalli on sellainen jossa ohjaamon päälle on rakennettu makuutilat (alkovi).

        http://www.nettiauto.com/simple_dealer/viewVehicle.php?id_car=363979&id_template=6&sitelang=2&id=6&PN[0]=list_dealer&PL[0]=http://www.nettiauto.com/listDealer.php&PN[1]=owner_vehicle&PL[1]=simple_dealer/6.php?id_user=27202@id_template=6

        Löysin tuollaisen kuvan, se selvittää asian.


      • ohhoh
        Tieske kirjoitti:

        En työmatka-ajopeliksi havittele, vaan pienen perheen matkailukäyttöön, ensimmäinen matkailuauto olisi, ei juurikaan ole kokemusta. Opetellaan rauhallista tahtia, eiköhän se siitä, mihinkäpä sitä lomalla olisi kiire. Mitä alkovimalli tarkoittaa? Vähän on tuo sanasto hakusessa näissä matkailuautoissa.

        Edellinen linkki ei avautunut loppuun asti klikkauksella. Yritetään uudestaan.

        http://www.hymercenter.com/uusi/main.php?act=21&PHPSESSID=c9bc7e9714810eb363c5aa5f45ca370b

        Alkovimallissa on makuutila rakennettu ohjaamon päälle (alkovi).


      • Hituroi
        ohhoh kirjoitti:

        Odotinkin jonkun provon ilmestymistä. Mitä sinäkin matkailuautoista tiedät????

        Sitten asiaa. Alkovimalli on sellainen jossa ohjaamon päälle on rakennettu makuutilat (alkovi).

        http://www.nettiauto.com/simple_dealer/viewVehicle.php?id_car=363979&id_template=6&sitelang=2&id=6&PN[0]=list_dealer&PL[0]=http://www.nettiauto.com/listDealer.php&PN[1]=owner_vehicle&PL[1]=simple_dealer/6.php?id_user=27202@id_template=6

        Löysin tuollaisen kuvan, se selvittää asian.

        Kyllä yhtä jos toista ottaa päähän ajella 60 km/h alitehoisella kopperolla.

        Sen verran tiedän matkailuautoista että harmittavan moni niistä on varustettu aivan liian pienellä moottorilla.


      • ohhoh
        Hituroi kirjoitti:

        Kyllä yhtä jos toista ottaa päähän ajella 60 km/h alitehoisella kopperolla.

        Sen verran tiedän matkailuautoista että harmittavan moni niistä on varustettu aivan liian pienellä moottorilla.

        Pysy poissa matkailuautoilijoiden edestä hidastelemasta liikennettä.


      • Murkku
        ohhoh kirjoitti:

        Pysy poissa matkailuautoilijoiden edestä hidastelemasta liikennettä.

        Pakko vähän provoilla itsekin. Että osaatte olla kateellisia, te provoilijat varmaan olette kateellisia köyhiä joilla ei ole varaa laittaa edes peräkärryä...

        Katsele Tieske maun mukaan autoa, monet sanoo että kannattaa vuokrata eka auto yöksi tai pariksi että näkee toimiiko auto niinkuin haluaa. Kyllä me ei tientukkona 1.9 koneella oltu, pikemminkin päinvastoin.
        Pöytäryhmä asiaa kannattaa miettiä, meillä oli viikon auto jossa alhaalla 1 pöytä joka piti joka aamu purkaa ennenkuin päästiin aamukahvin kimppuun. Ei mielekästä mutta ei nyt ihan kauheaakaan. Alkovi mallista minä ainakin tykkään, se on tavallaan pois tieltä aina mutta silti tosi tarpeellinen. Ja oli tosi hyvä nukkua.


      • Hituroi
        ohhoh kirjoitti:

        Pysy poissa matkailuautoilijoiden edestä hidastelemasta liikennettä.

        Kiitti vaan älykkäästä neuvosta, ei ole tuollaista vielä omalle kohdalle sattunut.

        Viimeksi eilen kylläkin näin (Urjalan kohdalla)kolmen rekan letkan ilmeisen alitehoiseen matkailuauton perässä, näiden jälkeen 20 henkilöautoa ja letkan keskivaiheilla vielä pari matkailuautoa lisää... Onneksi tulin saattuetta vastaan.

        Mitähän provoa tässäkin nyt sitten on teille mimosa-hipiäisille kotiloitsijoille? Fysiikan lait ovat tylyjä, jos vääntö ei riitä, kuorma ei kulje. Leirielämäähän tämä ei haittaa, mutta liikenteessä luulisi hiukan harmittavan.


      • =Kriittinen
        Murkku kirjoitti:

        Pakko vähän provoilla itsekin. Että osaatte olla kateellisia, te provoilijat varmaan olette kateellisia köyhiä joilla ei ole varaa laittaa edes peräkärryä...

        Katsele Tieske maun mukaan autoa, monet sanoo että kannattaa vuokrata eka auto yöksi tai pariksi että näkee toimiiko auto niinkuin haluaa. Kyllä me ei tientukkona 1.9 koneella oltu, pikemminkin päinvastoin.
        Pöytäryhmä asiaa kannattaa miettiä, meillä oli viikon auto jossa alhaalla 1 pöytä joka piti joka aamu purkaa ennenkuin päästiin aamukahvin kimppuun. Ei mielekästä mutta ei nyt ihan kauheaakaan. Alkovi mallista minä ainakin tykkään, se on tavallaan pois tieltä aina mutta silti tosi tarpeellinen. Ja oli tosi hyvä nukkua.

        Provoilijan siis tunnistaa siitä että rohkenee kyseenalaistaa toisen mielipiteen?


      • ohhoh
        Hituroi kirjoitti:

        Kiitti vaan älykkäästä neuvosta, ei ole tuollaista vielä omalle kohdalle sattunut.

        Viimeksi eilen kylläkin näin (Urjalan kohdalla)kolmen rekan letkan ilmeisen alitehoiseen matkailuauton perässä, näiden jälkeen 20 henkilöautoa ja letkan keskivaiheilla vielä pari matkailuautoa lisää... Onneksi tulin saattuetta vastaan.

        Mitähän provoa tässäkin nyt sitten on teille mimosa-hipiäisille kotiloitsijoille? Fysiikan lait ovat tylyjä, jos vääntö ei riitä, kuorma ei kulje. Leirielämäähän tämä ei haittaa, mutta liikenteessä luulisi hiukan harmittavan.

        Hiukan harmittavan???? Enemmän muita, kuin matkailuautoilijaa. Kuten sinuakin, vaikka tulitkin vastaan letkaa??????


      • Hituroi
        ohhoh kirjoitti:

        Hiukan harmittavan???? Enemmän muita, kuin matkailuautoilijaa. Kuten sinuakin, vaikka tulitkin vastaan letkaa??????

        Todennäköisesti alitehoinen matkailuauto ylämäessä 60 km/h kiitämässä harmittaa enemmän perässä roikkuvaa aikataulupaineessa ryytyvää rekkakuskia kuin lomailevaa matkailijaa.

        Sillä että tulin e.m. muodostelmaa vastaan, oli lähinnä mielialaa nostava vaikutus. Ei harmittanut yhtään.

        Aika harvoin tällä palstalla muuten puhutaan siitä että mikä auto on tarpeeksi hyvä ja vääntävä "veturi" tai miten pitää ajaa ettei hyydy mäkeen jne. Esim. eri automerkkien palstoilla porukka kirjoittelee todella huolestuneena jos auto hyytyy mäkeen...


      • ohhoh
        Hituroi kirjoitti:

        Todennäköisesti alitehoinen matkailuauto ylämäessä 60 km/h kiitämässä harmittaa enemmän perässä roikkuvaa aikataulupaineessa ryytyvää rekkakuskia kuin lomailevaa matkailijaa.

        Sillä että tulin e.m. muodostelmaa vastaan, oli lähinnä mielialaa nostava vaikutus. Ei harmittanut yhtään.

        Aika harvoin tällä palstalla muuten puhutaan siitä että mikä auto on tarpeeksi hyvä ja vääntävä "veturi" tai miten pitää ajaa ettei hyydy mäkeen jne. Esim. eri automerkkien palstoilla porukka kirjoittelee todella huolestuneena jos auto hyytyy mäkeen...

        Siitäkin huolimatta, että tehoja löytyy niin tykkään ajella pintakaasulla. Silloin ylämäet mennään matelemalla ja alamäet vauhdikkaammin. Liikennöintiä se on tämäkin.


      • Hituroi
        ohhoh kirjoitti:

        Siitäkin huolimatta, että tehoja löytyy niin tykkään ajella pintakaasulla. Silloin ylämäet mennään matelemalla ja alamäet vauhdikkaammin. Liikennöintiä se on tämäkin.

        ...niin perässä rekkakuski vikuroi. Meitä on siis moneen junaan, minua ainakin alkaisi hävettää jos matelisin ylämäkeen. Näyttäisi ihan siltä että taas joku köyhäkaula on tien tukkeena alitehoisella matkailuvälineellä.

        Tsemppiä ja pitkää pinnaa vaan kaikille jotka eivät pysty/kykene/uskalla/viitsi ohittaa sinua.


      • ohhoh
        Hituroi kirjoitti:

        ...niin perässä rekkakuski vikuroi. Meitä on siis moneen junaan, minua ainakin alkaisi hävettää jos matelisin ylämäkeen. Näyttäisi ihan siltä että taas joku köyhäkaula on tien tukkeena alitehoisella matkailuvälineellä.

        Tsemppiä ja pitkää pinnaa vaan kaikille jotka eivät pysty/kykene/uskalla/viitsi ohittaa sinua.

        Tien päällä näkee kuinka kiire kostautuu. Tossa pari viikkoa takaisinpäin oli yksi kiireinen ohittelija. En tiedä mihin sillä oli tarkoitus mennä. Ohitteli hullun lailla edellään ajaneita. Minutkin ohitettuaan (ajelin jonossa tievauhtia) ohitti samalla pari muutakin edelläni kulkenutta. Pääsi viimetingassa omalle kaistalle muiden jonossa paniikkijarruttaessa. Vajaan kolmenkymmenen kilometrin ajon jälkeen oli sekin kiire loppunut ainiaaksi. Vastaan oli tullut järeää rautaa ja ohitus oli päässyt menemään pitkäksi. Ei ollut ehtinyt omalle kaistalleen. Jouduimme pysähtymään odottamaan pelastuslaitosta auttamaan uhreja ja raivaamaan tietä romuista ajokelpoiseksi. Eipä kiirehtijä päässyt edes yhtenä kappaleena tiensä päähän. HIDASTELU ei HÄVETÄ YHTÄÄN jos henki säästyy !!!


      • ohhoh
        Hituroi kirjoitti:

        ...niin perässä rekkakuski vikuroi. Meitä on siis moneen junaan, minua ainakin alkaisi hävettää jos matelisin ylämäkeen. Näyttäisi ihan siltä että taas joku köyhäkaula on tien tukkeena alitehoisella matkailuvälineellä.

        Tsemppiä ja pitkää pinnaa vaan kaikille jotka eivät pysty/kykene/uskalla/viitsi ohittaa sinua.

        Viestini on kadonnut bittien hautuumaalle. Kelloaika 17.29 vain on jäänyt lähetystä todistamaan


      • ohhoh
        ohhoh kirjoitti:

        Viestini on kadonnut bittien hautuumaalle. Kelloaika 17.29 vain on jäänyt lähetystä todistamaan

        Sieltähän se tuli näkyviin samalla kun uusikin viesti ilmesty. HYVÄ NIIN !


      • Hituroi
        ohhoh kirjoitti:

        Tien päällä näkee kuinka kiire kostautuu. Tossa pari viikkoa takaisinpäin oli yksi kiireinen ohittelija. En tiedä mihin sillä oli tarkoitus mennä. Ohitteli hullun lailla edellään ajaneita. Minutkin ohitettuaan (ajelin jonossa tievauhtia) ohitti samalla pari muutakin edelläni kulkenutta. Pääsi viimetingassa omalle kaistalle muiden jonossa paniikkijarruttaessa. Vajaan kolmenkymmenen kilometrin ajon jälkeen oli sekin kiire loppunut ainiaaksi. Vastaan oli tullut järeää rautaa ja ohitus oli päässyt menemään pitkäksi. Ei ollut ehtinyt omalle kaistalleen. Jouduimme pysähtymään odottamaan pelastuslaitosta auttamaan uhreja ja raivaamaan tietä romuista ajokelpoiseksi. Eipä kiirehtijä päässyt edes yhtenä kappaleena tiensä päähän. HIDASTELU ei HÄVETÄ YHTÄÄN jos henki säästyy !!!

        Noinhan siinä käy kun ohittelee päättömästi ja suurella riskillä.

        On vain niin että ylämäkeen 60 km/h edessä junnaava matkailija kasvattaa yllättäen nopeasti sarvet otsaan kuin otsaan. Tuskin kuitenkaan mainitsemaasi patologiseen Kamikaze tyyliin vaadittavaan pituuteen.

        Itse ajelen hitaammista pääsääntöisesti ohi, mutta jos edellä on pitkä letka asuntoautoja, rekkoja ja jonosssa puikkelehtivia Kamikazeja, pidän usein suosista kahvitauon että pääsen jonosta eroon. Niin kiire ei saa olla että itsensä tappaa.

        Näin soisi myös joidenkin alitehoisilla yhdistelmillä liikennöivien tekevän, t.s. varaisivat sen verran reippaasti aikaa että ehtivät pysähtyä tarvittavan usein kahville ettei jono kasva liian pitkäksi.


      • ohhoh
        Hituroi kirjoitti:

        Noinhan siinä käy kun ohittelee päättömästi ja suurella riskillä.

        On vain niin että ylämäkeen 60 km/h edessä junnaava matkailija kasvattaa yllättäen nopeasti sarvet otsaan kuin otsaan. Tuskin kuitenkaan mainitsemaasi patologiseen Kamikaze tyyliin vaadittavaan pituuteen.

        Itse ajelen hitaammista pääsääntöisesti ohi, mutta jos edellä on pitkä letka asuntoautoja, rekkoja ja jonosssa puikkelehtivia Kamikazeja, pidän usein suosista kahvitauon että pääsen jonosta eroon. Niin kiire ei saa olla että itsensä tappaa.

        Näin soisi myös joidenkin alitehoisilla yhdistelmillä liikennöivien tekevän, t.s. varaisivat sen verran reippaasti aikaa että ehtivät pysähtyä tarvittavan usein kahville ettei jono kasva liian pitkäksi.

        Jokaisella tiellä on oma liikennerytminsä, jolla ajaminen on vaivatonta. Reilusti liikennerytmistä poikkeavat ajotavat suuntaan tai toiseen ovat vaarallisia. Hidaskin ajoneuvo, jos se ajaa AJORADAN oikeassa reunassa (ei reunaviivan oikealla puolella), ja sen liikkeet pystyy helposti ennakoimaan on mukava ja vaivaton ohitettava. Kaistallaan edestakaisin seilaava, ja nykivän ajotyylin omaava on pahin mahdollinen edessä ajava. Siitä tekee mieli päästä ohi nopeasti, mutta turvallisesti.

        Osittain katselemme asioita samalla tavalla, vain hiukan eri lähtökohdista. Olen huomannut jo kauan sitten, että kellokin tykkää ennakovasta ja rauhallisen joutuisasta ajotavasta. Itsekin siitä nauttii kun asenne on oikea, eikä anna muiden tien päällä provosoida.

        Omalta kohdaltani tämä oli viimeinen viesti tähän ketjuun.


    • Kökötäjä

      Unohda tuo kahvinkeitin auton pellin alta.
      Täysi fiasko moottoriksi.

      • karavaanari vm 1994

        Hyvin toimii Fiatti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3959
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2863
    5. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2709
    6. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2114
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

      Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

      Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe