vinkkejä työhaastatteluun

toimistorotta

Olen menossa lähiaikoina työhaastatteluun ja mietiskelen vastauksia tärkeimpiin kysymyksiin, mitä haastattelussa luultavasti tulee esille.

Kertoisitteko esimerkkejä, miten/millätavalla palkkatoivomus tulisi haastattelussa esittää tai miten kertoa omista heikoista puolista, joita kuitenkin haluaa kehittää ja oppia niitäkin asioita, joissa on vielä heikko?

Mitä olette esimerkiksi haastattelussa kertoneet heikommiksi puoliksi ja mitä heikkoiksia ette missään nimessä kertoisi tulevalle työnantajallenne haastattelutilanteessa?

5

18710

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmm

palkkatoive esitetään kysyttäessä ja samalla voi sanoa, että olet myös valmis neuvottelemaan summasta.
      Oikeita heikkouksia ei kannata kertoa (laiskuus, kaamosmasennus, univaikeudet, stressaaminen, lyhytjännitteisyys, huonot sos.taidot,selän takana puhuminen, myöhästely, jne.)
      Positiivisia heikkouksia ovat mm. huono muisti (jonka takia kirjoitan yleensä asiat ylös), täydellisyyden tavoittelu (harmittaa jos pitää tinkiä laadusta tai sisällöstä ajanpuutteen vuoksi), jatkuva tarve kehittyä (tylsistyn, jos tehtävät eivät tarjoa pitkään aikaan mitään uutta haastetta, mutta yleensä korjaan tilanteen sitten vapaa-ajalla), jne.

• ozzy

Heikkouksina kannattaa mainita seikkoja, jotka voidaan tulkita myös hyviksi ominaisuuksiksi. Voit esimerkikisi kertoa olevasi perfektionismiin taipuvainen, vaativasi itseltäsi paljon tai jos ole vielä nuori voit mainita heikkoutena vähäisen kokemuksen. ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA mainitse mitään oikeita heikkouksia kuten laiskuutta, huonoa kielitaitoa tai heikkoja sosiaalisia taitoja.

Heikkouksia ja vahvuuksia kysellään lähes jokaisessa haastattelussa - mieti siis vastauksesi etukäteen. Jos haet esimiestehtävää mieti myös vastaus kysymykseen "millainen on hyvä/huono esimies".

Vallitsevaa palkkatasoa kannatta tutkia etukäteen ja pyrkiä realistisesti hahmottamaan oma arvo. Kannattaa mainita, että kyseessä on toivomus, ei vaatimus ja että voit myös neuvotella asiasta. Älä hinnoittele itseäsi liian korkealle tai matalalle. Vaikka olisitkin valmis ottamaan duunin alle kohtuullisen palkkatason, herättää alhainen palkkatoivomus työnantajassa omat epäilyksensä.

Yleensä haastattelijat toistavat ikivanhoja kliseitä, joihin jokainen työnhakuoppaita selaillut hakija vaastaa lähes samalla tavalla. Vastaustesi sisältöä tärkeämpää onkin, että esität vastauksesi selkeästi ja esiinnyt muutenkin rauhallisesti ja itsevarmasti.

• Sea

Hyvä tuttu joka rekrytoi isossa yrityksessä sanoi ohjeeksi että kaikki 'aukot' elämässä pitää pystyä selvittämään.

Sanoi myös että periaatteessa käyvät läpi sama asiat kuin hakemuksessa/Cv:ssä ja missään tapauksessa ei kannata sanoa että 'siinähän ne lukee'. Testaavat että asiat (taidot, ominaisuudet ym.) ovat tosissaan osa sinua- ei vain asioita jotka näyttävät hakemuksessa hyvältä.

• työnantaja

ja siihen vastaa esim "tavoittelen täydellisyyttä", "olen liian tarkka" tai jotain muuta valheellista ja läpinäkyvää, jää työpaikka ainakin meiltä saamatta. Koska yksi tärkeimmistä jutuista on rehellisyys. Ihmisillä saa olla heikkouksia (ihan oikeasti, kukaan ei ole täydellinen), mutta ne pitää pystyä näkemään ja sitä kautta heikkoukset voivat olla entisiä heikkouksia. Mutta jos ei sen vertaa työpaikkaa arvoasta, että miettisi todellisia taitojaan ja latelee vaan sisällyksettömiä korulauseita, täytyy työnantajan olla vähintään tyhmä tällaisen valitessaan.

Minulla ainakin menee mielenkiinto heti, kun kuulen näitä kammottavia, opeteltuja litanioita.

• piipi

Samaa mieltä edellisen kanssa. Ihmiset jotka haastattelee muita ihmisiä on myös siis ihmisiä ja kuulleet ihan riittävästi samoja litanioita.
        Minä ainakin olen esim. sanonut olevani herkkis ja silloinen haastateltava pomo totesi myös myötätuntoisesti olevansa kanssa herkkis. Vaikka tuo nyt ei ollut aintu keskustelumme sisältö niin ei sa ainakaan tainnut haitata paljastaa, sillä sain paikan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2642
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      65
      2586
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2310
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1599
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1553
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1462
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1260
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1216
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe