Mitä tekisit?

vio-letti

Nyt 40-palstan alioikeus kokoon!!!

Ihan oikein elävästä vio-lettin-värisestä elämästä tapaus tänne viisaitten palstalaisten "tuomittavaksi".

Mitä sinä tekisit minun asemassani?

Eräs hyvin tuntemani henkilö kertoi että hän on saanut ja maksanut laskun rakennustarvikefirmasta. Juttu olisi ollut sillä sipuli jos ei firman konttoristi olisi tehnyt "pientä virhettä" ja sillälailla siitä laskun loppusummasta puutui yksi nolla ja sen mukana pyöreästi 1500 euroa.

Tämä hyvin tuntemani henkilö ei aikonyt asiasta hiiskahtaakkaan rakennustarvikefirmalle. Jos ovat laskeneet väärin, niin omahan on vahinkonsa. Jos ei sieltä mitään kuulu, niin niillä rahoilla hän aikoo kunnostaa keittiön.

Minusta tämä on hankala juttu. Toisaalta, - "asiahan ei minulle kuulu" - tehkööt niinkuin tykkäävät, vaikka se minun omasta mielestäni on ihan väärin. Itse en tekisi niin, vaan oikaisisin asian.

Mitä mieltä olette? Sana on vapaa!

30

1472

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • odottelisin,laittaako tämä rakennustarvikefirma
      lisälaskua tulemaan.
      jos ei kuulu,niin en minäkään sitä oikaisisi.
      heidän virheensä se on ollut...

• mari

päähäni ei mahdu summa, josta pudotetaan nolla pois ja menojäännös olisi 1500e. Mikä se alkuperäinen summa sitten oli? Minä juutuin tähän.

• vio-letti

Olen laskenut sen pyörein summin Ruotsin kruunuista euroihin. Pääsitkös jumista ;)))

• mari
        vio-letti kirjoitti:

Olen laskenut sen pyörein summin Ruotsin kruunuista euroihin. Pääsitkös jumista ;)))

Periaatteessa olen sitä mieltä, ettei isolta eikä pieneltä varasteta.. Olin opiskeluaikoina porukassa vähemmän suosittu, kun kielsin muita varastelemasta tuoppeja (siis tyhjiä laseja) tuhkakuppeja jne. ravintoloista. Sanoin, että kyllä niitä myydään ihan luvalla, ei tarvitse viedä. Olin porukan nipottajan maineessa...

• vio-letti
        mari kirjoitti:

Periaatteessa olen sitä mieltä, ettei isolta eikä pieneltä varasteta.. Olin opiskeluaikoina porukassa vähemmän suosittu, kun kielsin muita varastelemasta tuoppeja (siis tyhjiä laseja) tuhkakuppeja jne. ravintoloista. Sanoin, että kyllä niitä myydään ihan luvalla, ei tarvitse viedä. Olin porukan nipottajan maineessa...

Tuli ihan lapsuusmuisto mieleen tuosta mitä kerroit :))) Veljelläni oli paha tapa näpistellä lapsena ja kerran hän varasti ketsuppiputkilon, oli kai viiden, kuuden vanha silloin. Eihän hän edes tiennyt mitä se oli, kun ei meillä ikinä ollut ketsuppia kotona. Mutta hänen lapsensilmissään se oli punainen ja hieno putkilo ja niin hän luuli että kyllä se varmaan jotain hyvää on... Sitten me sitä salaa maistettiin ja se maistui ihan kamalalle...

Ketsupit heitettiin jokeen ja minä en uskaltanut mennä sinne kauppaan sisälle pitkään aikaan kun pelkäsin että kauppias varmaan näkee minusta että veljeni on näpistänyt sen ketsuppiputkilon... Niin että on meitä moneks'... Nipottajia ;)))

• lapakko

minäkin mietin juuri sitä! yks nolla...

• tuo on

sitäpaitsi noinkin iso summa alijäämänä aiheuttaa senverran harmaita hiuksia kirjanpitäjälle että hän kuitenkin joutuu käymään laskutukset läpi.

Periaatteessa kyseessä on kaiketi petos jos rakennusliikkeen kanssa on ollut jokin hinta sovittuna ja asiakas vaikka huomaakin virheellisen laskun ei ota yhteyttä korjatakseen asian.

Noin typerä ihminen kyllä joutaisikin rosikseen.

• vio-letti

Olen kanssasi samaa mieltä siitä että se on väärin. Itse en tekisi niin, kun minulla on syntymävikana liiankin herkkä omatunto.

Sitten on se moraalinen kysymys että pitäisikö lähituttavalleen sanoa että kyllä tuo minusta on väärin? Vai onko parempi että pitää suun supussa eikä virka mittää?

• sanoa..
        vio-letti kirjoitti:

Olen kanssasi samaa mieltä siitä että se on väärin. Itse en tekisi niin, kun minulla on syntymävikana liiankin herkkä omatunto.

Sitten on se moraalinen kysymys että pitäisikö lähituttavalleen sanoa että kyllä tuo minusta on väärin? Vai onko parempi että pitää suun supussa eikä virka mittää?

ihan jo senkin takia ettei kamullesi tule ongelmia. Sitten kun lisälasku aikanaan kuitenkin tulee voit sanoa edes yrittäneesi.

Oma asiansa jos ei järkipuhetta ymmärrä.

• vio-letti kirjoitti:

aloin tuossa miettimään sitä,että jos se ei välttämättä ole mikään iso firma,niin tuollaisetkin summat tuntuu...hyi minun katalia ajatuksiani :(

kyllä sitä voi hyvin sanoa tuttavalle,että se on sinusta väärin.jos siitä suuttuu,niin antaa suuttua!

• huhuuu???
        mii-su kirjoitti:

aloin tuossa miettimään sitä,että jos se ei välttämättä ole mikään iso firma,niin tuollaisetkin summat tuntuu...hyi minun katalia ajatuksiani :(

kyllä sitä voi hyvin sanoa tuttavalle,että se on sinusta väärin.jos siitä suuttuu,niin antaa suuttua!

siis on sopivaa varastaa isolta firmalta mutta pieneltä ei.....

Aika uskomatonta!

• vio-letti
        mii-su kirjoitti:

Sehän se, että tämä on aika pieni firma. Ihmetyttäisi minua kyllä, jos ei juttu tulisi esille kun he debittejä ja kredittejä yrittävät saada yhteen sopimaan.

Oikeastaan kiinostava kysymys tuokin, että onko siinä eroa jos varastaa isolta tai pieneltä? Saako isolta varastaa "hyvällä omallatunnolla" kun taas pieneltä varastaminen on moraalisesti enemmän tuomittavaa?

Olen miettinyt tuota sanomista. Minussa on aina ollut semmoista "totuuden torven" vikaa ja nyt ajattelin kokeilla miltä se tuntuu kun ei sano mitään, vaan antaa ihmisten itse ratkaista asiansa. Kuitenkin omatuntoni soimaa minua siitä. Saa nähdä kuinka kauan jaksan sitä jankutusta kuunnella.. ;)))

• Nani65
        mii-su kirjoitti:

jos minun ystävät kertoisivat minulle tällaisen asian, niin neuvoisin sen verran, että asia tulee ilmi viimeistään tilinpäätöksessä ja lisälasku tulee myös silloin. Minä varmasti asiasta mainitsisin jo tässä vaiheessa rakennusfirmalle, mutta se on jokaisen omasta moraalista kiinni miten toimii. Mutta mistä hän rahat nykäisee vuoden kuluttua, jos ne on jo kiinni keittiössä. Ja toisaalta jos siitä jotain kirjallista sopimusta on, niin laki kyllä puuttuu siihen tarvittaessa. Maksaako nyt vai myöhemmin "korkojen" kanssa?

• huhuuu??? kirjoitti:

siis on sopivaa varastaa isolta firmalta mutta pieneltä ei.....

Aika uskomatonta!

tämä asiakas ole suoranaisesti varastanut,firmahan sen virheen teki, että laskutti väärin!!kyllä uskon että
        saattaa siinä monella ihmisellä olla suuri houkutus pitää suu supussa....

• Nani65

laskun on kuulunut tehdä about 1670 euroa - ja kuitenkin laskutettu about 167 euroa (miten ne sitten kruunuiksi väännetäänkin ja viron vai ruotsin). Tuntuu kuitenkin vähän oudolta, jos tuommoinen ei tule pikaisesti ilmi!

• vio-letti

Juu, minä ainakin toivon hiljaa mielessäni että se tulee esille ja pian. On se kumminkin siksi iso summa.

Olikohan se konttoristi saanut auringonpistoksen vesisateella kun niin päin mäntyä laski...?

• _aku

Jos tuo olisi sattunut minulle.. Mikäli olisin tyytyväinen firman palveluun/tavaran laatuun ja olisi ehkä tarkoitus asioida ko.firman kanssa uudestaan,niin oikaisisin asian.

• Tuo laskutuserehdys selviää aikanaan. Hän on kuitenkin tilauksen allekirjoittanut ja tulee saamaan lisälaskun. Mikäli hän ei pysty silloin sitä maksamaan, tulee siitä rikosoikeudellinen seuraamus. Lasku menee ulosottoon. Saattaa mennä luottotiedotkin jos laskua ei pysty myöhemmin maksamaan. Tuttavasi kannattaisi oikaista asia mahdollisimman pian.

Viikonloppuna Tallinnassa sain kaupassa liikaa rahasta takaisin. Myyjä ei huomannut mitään. En voinut olla korjaamatta tilannetta. Myyjä oli kauhistuneen näköinen ja samalla kiitollinen kun annoin liikaa saamani rahat takaisin.

• vio-letti

Tulin todella iloiseksi kun kerroit että annat liikaa saamasi rahat takaisin kaupan kassalla :))) Minä olen samanlainen ja joskus tuntuu että olen vissiin ihan höperö eikä kukaan muu enää nykyaikana semmoista tee... Mutta en minä näköjään ihan yksin ja höperö sitten olekkaan :)))

• Nani65
        vio-letti kirjoitti:

Tulin todella iloiseksi kun kerroit että annat liikaa saamasi rahat takaisin kaupan kassalla :))) Minä olen samanlainen ja joskus tuntuu että olen vissiin ihan höperö eikä kukaan muu enää nykyaikana semmoista tee... Mutta en minä näköjään ihan yksin ja höperö sitten olekkaan :)))

edes jos annettaisiin liikaa rahaa takaisin...en sen puoleen huomaisi vaikka saisin liian vähän :)

• vio-letti kirjoitti:

Silloin tällöin on sattunut että tulee liikaa rahaa takaisin. Korjaan kyllä heti tuon asian.
        Harvemmin kyllä rahalla maksankaan, kortilla yleensä hoidan ostokset.

• uistin
        Mariet kirjoitti:

Silloin tällöin on sattunut että tulee liikaa rahaa takaisin. Korjaan kyllä heti tuon asian.
        Harvemmin kyllä rahalla maksankaan, kortilla yleensä hoidan ostokset.

en sanois mitään. jos jäisin kiinni, sanoisin et ai en ollut huomannutkaan... oli firma iso tai ei, niil on varaa kerran palkata työntekijä joka on tyhmä, on niil myös varaa menetyksiin. sitäpaitsi ainakin ruokakaupois hinnat kusettaa ihmisiä. minä tiedän sen.

• Animus

Ei kirjanpidossa tollaset mene millään läpi, ei sitten millään. Kerro ystävälles että ei tuhlaa rahoja vielä, lisälasku tulee taatusti.

*ei täällä mitään saa ilmaseks, edes vahingossa*

• Nani65

ettei se pahimmassa tai "parhaimmassa" tapauksessa tule koskaan ilmi. Jos firmassa on budjetoinnit persiillään ja tämä "yksinkertainen" laskuttaja hoitaa koko talushallinnon, niin se ei välttämättä tule koskaan ilmi. Ei tilintarkastajat tuollaisiin summiin puutu. Ja jos tämä virheen tehnyt ihminen sen joskus huomaisikin, niin taatusti antaisi mennä läpi sormien, jos haluaisi duuninsa pitää sikäli mikäli on palkattu ulkopuolisena :)

• Loistava.polku

Minun taloudellisessa tilanteessani ei ole varaa olla rehti ja jalomielinen. Se on ylellisyyttä.

• annina2

Kyllä minä ainakin oikaisisin virheen, ei minun omatunto antaisi tehdä niin, etten hiiskuisi mitään.

Täytyy olla aika vahvaluonteinen henkilö, jos ei aio hiiskahtaa mitään.

Nimittäin kyllä minua ainakin se tulisi painamaan mieltä koko ajan, että olen tehnyt väärin. Sitä paitsi miettisin harva se päivä, että joko lasku on tänään postilaatikossa, vai ehkä huomenna. Sitten tulisi ne ajatukset mieleen, että olen aika rikollinen, kun teen tällaista, kun palautan töissäkin toiselta melkein lainatun klemmarinkin. Ei nyt ihan, mutta melkein.

• annina2

tulipa tyhmä otsikko, kun luin uudelleen, eihän tässä mitään palauteta, kun enempi maksetaan. Hah!

• tunto

Kun virhe tulee ilmi, vastaa vajauksesta konttoristi pienestä palkastaan. Minä ajattelen näin, että summa lähtee työntekijältä, eikö kaupan kassa toimi näin vastaavassa tapauksessa?

• Felixman

rikoksena petos. Eli huomatessaan (miks ei huomaisi) ei ryhdy toimenpiteisiin vaan odottaa jos toinen osapuoli ei sitä huomaisikaan. Siis hyötymistarkoituksessa. Monet edellä olivat aivan oikeassa, että asia tulisi oikaista. Ehkä kaikki ei ole tullut ajatelleeksi asiaa rikoksen kannalta. Kerro violetti tuttavallesi mielipiteesi, niin asia ei sua häiritse senjälkeen. Luulen, että nämä rikosnimikkeet ovat yhteneväiset pohjoismaissa, ehkä laajemminkin. Moi!

• vio-letti
        Felixman kirjoitti:

rikoksena petos. Eli huomatessaan (miks ei huomaisi) ei ryhdy toimenpiteisiin vaan odottaa jos toinen osapuoli ei sitä huomaisikaan. Siis hyötymistarkoituksessa. Monet edellä olivat aivan oikeassa, että asia tulisi oikaista. Ehkä kaikki ei ole tullut ajatelleeksi asiaa rikoksen kannalta. Kerro violetti tuttavallesi mielipiteesi, niin asia ei sua häiritse senjälkeen. Luulen, että nämä rikosnimikkeet ovat yhteneväiset pohjoismaissa, ehkä laajemminkin. Moi!

Kiitos sinulle Felixman ja kaikille muillekin hyvistä ajatuksista ja näkökulmista. Seuraavan kerran kun tapaan tuttavani niin aion tosiaan mainita asiasta. Ihan vaan oman mielenrauhan vuoksi, niin kuin jo sanoitkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eduskunnan setämiehet eivät häiritse

Porvariston sedät kertoivat kuorossa, että eivät tiedä häirinnästä mitään.
      Maailman menoa
      154
      5750
    2. Sanna Marinille pedataan paluuta pääministeriksi?

Näyttäisi mylly lähteneen käyntiin nyt toden teolla. Nykyiset oikeistodemarit haukutaan vasemmistodemareiden toimesta ni
      Maailman menoa
      187
      3333
    3. Jaguar i pace sähköauto hajosi. Jopa 100 tonnia akun vaihto. Edullisia kilometrejä

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/fcaa5ae4-c04d-414d-ac54-dab991758b2e Tuo että sähköautossa ei lämmitys toimi on
      Hybridi- ja sähköautot
      12
      3141
    4. Persut yrittävät epätoivon vimmalla

kiertää häirintä asian https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5389f072-60d9-4ef8-aa7b-c11f0eda66cf jonka muut puolueet a
      Maailman menoa
      48
      2846
    5. Muistakaa demarit, että TE petitte, ei vihreät tai vas.liitto

Te veitte eduskunnasta turvallisen tilan, veditte sen viemäristä alas. Te demarit, itsensä ylentäneet moraalinvartijat,
      Maailman menoa
      90
      2592
    6. IL: "Kyykyttämistä, alistamista, painostamista, huutamista ja tiuskimista SDP:n

eduskuntaryhmässä." Häirintäkohu puolueen ympärillä paisuu. Iltalehden haastattelemien SDP-lähteiden mukaan eduskunta-
      Maailman menoa
      21
      2188
    7. Oletko ollut

Oletko omasta mielestäsi ollut sokea asioille?
      Ikävä
      46
      1709
    8. Linta ja Pete vievät UMK:n tänä vuonna

Aika nopeasti näki kuulematta tarjonnasta ketkä homman hoitaa. Mutta etukäteen jo kiitos muille osallistujille. https:
      Euroviisut
      49
      1631
    9. Bussipysäkki katos!

Mitäpä mieltä uudesta katoksesta?
      Suomussalmi
      72
      1619
    10. Pitäiskö meidän tehdä jotain

Mennä vaikka kihloihin?
      Ikävä
      75