Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

reuma ja ruokavalio??

sporttiäpö

Voiko ruokavalion muutoksilla saada helpotusta
reuma- oireisiin?

32

17105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kylläpä voi

      50 vuoden kokemuksella tiedän, että se on varteen otettava keino, jos haluaa säästää kehoaan kovilta synteettisiltä myrkyiltä.

    • mie

      Nämä ruokavalioasiat riippuu täysin yksilöstä. Omasta kokemuksesta sanoisin, että terveellinen kasvispitoinen ruokavalio on paras, mutta vegetaristi saati sitten vegaani en ole, ne eivät minulle sopineet.
      Oma ruokavalioni koostuu etupäässää valkoisesta lihasta (kana,kalkkuna, kala), naudanlihaa syön silloin tällöin, mutta sekin on aina luomulihaa, joka on paremman makuista.
      Lisäksi täysjyväviljatuotteita, marjoja hedelmiä, kasviksia, perunaa, riisiä tai pastaa,kohtuullisesti vähärasvaisia maitotaloustuotteita. Herkkuja, valkoista sokeria, tai rasvaa säännöstellen. Idea lienee siinä, että paino pysyy kurissa, jolloin nivelet eivät ole turhan kovilla.
      Olen kuullut, että jollekin maito ei sovi, itse vältän sianlihaa, se aiheuttaa oireita, myös runsas sokerin syönti ei sovi.
      Nämä nyt on tietysti sellaisia asioita, että ne vaikuttavat kenen tahansa oloon, oli reumaa tai ei, sikäli en tiedä auttaako ruokavalio.
      Olen kuullut ihmisistä, joilla kasvvisruokavalio on tuonut apua, samoin elävä ravinto, mutta itselleni ne ovat liian vaativia, en jaksaisi huolehtia riittävän monipuolisista syömisistä.
      Enemmän kuin ruuan, olen huomannut, että reumaan vaikuttaa stressi ja mieliala. Kun hatuttaa niin kolottaa, niin se vaan on.
      Tämä siis, minun kokemukseni, ehkä se selviää kullakin kokeilemalla. Hyvää ja ennen kaikkea hyvävointista alkusyksyä.

    • ite kokenut

      Tämä reumahan on suolistosairaus. Ei takuulla ole mitään sytostaattien puutosta! Olen käynyt läpi koko lääkearsenaalin paitsi näitä uusia biolääkkeitä. Vihdoin viimein tajusin, että reuman syy on suoliston toiminnanvajaus. Miulta ainakin aikoinaan antibioottikuurit sekoittivat suoliston toiminnan. Jätin ensiksi vehnän, ohran (kaljan)ja rukiin ruokavaliosta pois sokeria sisältävät leivonnaiset. Syön vaaleeta lihaa, kalaa ja kasviksia.
      Lisäravinteina on E-EPA, Antoxidantteja, Bevita ja Cevita.
      Vuoden verran olen syönyt tuohon malliin ja nyt olen varma, että olen päässyt eroon reumasta.
      Lääkkeethän pitivät tautia kurissa aina jonkin aikaa kunnes taas piti vaihtaa lääkitystä.
      Ensimmäinen kesä 20;een vuoteen, jolloin ei väsytä eikä ole koko ajan sairas olo.
      Reumalääkärithän viis veisaavat potilaittensa suoliston tilasta.
      En tarvitse enää reumalekureita sen enempää kuin -lääkkeitäkään.
      Jotenkin miulla on aavistus, että avainasemassa paranemiseeni on ollut E-EPA.

      • että on asiantuntijoita

        joo ilman muuta ja kuhnekylpyihin sitten vaan seuraavaksi.
        Se nyt on sellainen juttu että varmaan ruualla on yhteys, mutta jos juttu olisi noin yksinkertainen, niin kai siitä nyt joku muukin jotakin tietäisi.
        E-pa kapseleita voit markkinoida jossakin muualla.


      • Kiril

        Vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaa. Samaa mieltä kuin "ainoa oikea" tie. Jätä pois leivät ja pullat, kaikki jauhot, peruna ja sokeri. Lisäksi tulisi käyttää vain luonnollisia ja terveitä eläinrasvoja. Ei siis mitään teollisesti kovitettuja kasvisrasvoja, transrasvoja jotka ovat elimistölle sopimattomia ja terveydelle vaarallisia. Lisää kasviksia, salaatteja ja proteiineja runsasti. Lihassa proteiini on luonnollisessa muodossa, koska lihassa on myös aina luonnollista rasvaa mukana.


      • Ikävä
        että on asiantuntijoita kirjoitti:

        joo ilman muuta ja kuhnekylpyihin sitten vaan seuraavaksi.
        Se nyt on sellainen juttu että varmaan ruualla on yhteys, mutta jos juttu olisi noin yksinkertainen, niin kai siitä nyt joku muukin jotakin tietäisi.
        E-pa kapseleita voit markkinoida jossakin muualla.

        Kyllä joku muu, ja jotkut muut, ja myös lääkärit ovat kautta aikain tienneet tämän asian. Mutta tämä ei tuota lääketeollisuudelle, eikä apteekille tuloja. Lääkärijärjestelmä on valjastettu markkinoimaan lääkkeitä. Se on selvääkin selvempää. Ovat lääketeollisuuden markkinamiehiä samalla.

        Sairaanhoito on erittäin kovaa bisnestä. Meillä varsinkin se perustuu sitomiseen kovan luokan lääkemyyntiin.

        Ellen käyttäisi ravintoa lääkkeenäni, vaihtoehtona olisi n. 1500 €:n vuotuiset lääkekustannukset. Toki minähän en niistä maksaisi, kuin sen lääkekaton ne kipulääkkeet, jotka ovat otettu Kelakorvauksen piiristä pois. Loput maksaisi yhteiskunta.

        Ovela järjestelmä, sillä kukapas tätä portestoisi vastaan ?
        Paitsi ihmiset, jotka hoksaavat, millaista tuhoa lääkkeet, ja reuman kovanluokan lääkkeet kehossa voivat saada aikaan.
        Ei tämä ravinnolla hoitaminenkaan ole yksinkertaista. Vaatii kyllä kovaa itsekuria, ja vaivannäköä, ennenkaikkea rankkaa vaivannäköä.

        Ja kun lähdet kotiympyröistä pois, ravinnon järjestäminen on todella erittäin vaikeaa. Minä olen hankkinut autoon autojääkaapin tätä varten. Minä kun en pysty syömään edes lihaakaan.

        Ja aivan oikein, kuhnekylvyt ovat erittäin tehokkaita hoitoja, pilkkaapa sinä miten hyvänsä, mutta omaan nilkkasi pilkkasi osuu.


    • tytär

      Isäni sairastui 60 vuotta sitten nivelreumaan. Hänen on tarvinnut syödä lääkkeitä yhteensä vain noin 10 vuotta. Koskaan hän ei ole noudattanut mitään erikoista ruokavalioita. Kasviksia ja hedelmiä menee erittäin vähän, mutta perunoita, lihaa ja leipää niidenkin edestä.

      Ruokavaliolla ja muilla poppakonsteilla itsensä parantaneet eivät tunnu tajuavan, että reuman vaikeusaste vaihtelee suuresti ihmisestä toiseen ja vuosikymmenestä toiseen.

      • uhmata

        Olen samaa mieltä kanssasi
        Muista kuitenkin, että täällä vaikuttavat sen sortin terveysterroristit, että mielipiteesi tuomitaan alta aika yksikön.


      • Terroristi tai asianomainen

        Muista se, että isäsi tapaus on ollut hyvin lievä. Ja miten vertaat tapausta muihin, ja millä perusteella? Sanoisin, että jos minä saisin pitää yksistään nivelreuman, hihkuisin onnesta, sillä se on kuitenkin nykymenetelmien kanssa yksi helpoimmista reumoista hoitaa.

        Sinä vaan et sattunut tajuamaan että nivelreuman rinnalla meillä monilla on muitakin reumoja, jotka tekevät hoidot tosi ongelmallisiksi ja vaikeiksi. Mutta sivullisille reuma merkitsee yleensä nivelreumaa, näistä muista reumoista moni ei ole kuullutkaan mitään.

        Parempi olisi Sinunkin pitää se söpö tietävä saneluaukko vähän paremmin vartioituna kunnet kuitenkaan asioista tunnut tietävän.


      • tytär
        Terroristi tai asianomainen kirjoitti:

        Muista se, että isäsi tapaus on ollut hyvin lievä. Ja miten vertaat tapausta muihin, ja millä perusteella? Sanoisin, että jos minä saisin pitää yksistään nivelreuman, hihkuisin onnesta, sillä se on kuitenkin nykymenetelmien kanssa yksi helpoimmista reumoista hoitaa.

        Sinä vaan et sattunut tajuamaan että nivelreuman rinnalla meillä monilla on muitakin reumoja, jotka tekevät hoidot tosi ongelmallisiksi ja vaikeiksi. Mutta sivullisille reuma merkitsee yleensä nivelreumaa, näistä muista reumoista moni ei ole kuullutkaan mitään.

        Parempi olisi Sinunkin pitää se söpö tietävä saneluaukko vähän paremmin vartioituna kunnet kuitenkaan asioista tunnut tietävän.

        Miten vertasin isäni tapausta muihin?

        Jätin tarkoituksella kertomatta omista sairauksistani ja niiden hoitokokeiluista. En osallistuu kilpailuun, kuka on sairain ja teitävin.


      • ja tietämätön itse
        Terroristi tai asianomainen kirjoitti:

        Muista se, että isäsi tapaus on ollut hyvin lievä. Ja miten vertaat tapausta muihin, ja millä perusteella? Sanoisin, että jos minä saisin pitää yksistään nivelreuman, hihkuisin onnesta, sillä se on kuitenkin nykymenetelmien kanssa yksi helpoimmista reumoista hoitaa.

        Sinä vaan et sattunut tajuamaan että nivelreuman rinnalla meillä monilla on muitakin reumoja, jotka tekevät hoidot tosi ongelmallisiksi ja vaikeiksi. Mutta sivullisille reuma merkitsee yleensä nivelreumaa, näistä muista reumoista moni ei ole kuullutkaan mitään.

        Parempi olisi Sinunkin pitää se söpö tietävä saneluaukko vähän paremmin vartioituna kunnet kuitenkaan asioista tunnut tietävän.

        puolustan tytärtä, sillä hän ei todellakaan mestaroinut, niin kuin useimmat täällä.
        Tämä nyt on vaan sellainen palsta, että monet hurmahenkiset vannovat milloin minkäkin nimeen, eivätkä tajua, että jokaisen tapaus on yksilöllinen.
        Joskus olen kuullut sanottavan, että reumaa sairastavat olisivat iloisia ja niin edelleen. Tämän palstalle kirjoittelevista voisi suurimmasta osasta päätellä aivan jotakin muuta.
        Mukaan mahtuu aidosti vertaistukea tarjoavia, mutta suurin osa on kapea-alaisia vain omaan näkökulmaansa oikeana pitäviä matkasaarnaajia.
        Suvaitsevaisuus kuitenkin ruokkisia aitoa keskustelua.
        Tässäkin keskustelussa hyödyllistä olisi kokemusten vertailu, sillä ainahan niistä voisi olola hyötyä. Julistaminen ja paasaaminen on sitten jotakin ihan muuta.


      • Toisen näkökulmasta
        ja tietämätön itse kirjoitti:

        puolustan tytärtä, sillä hän ei todellakaan mestaroinut, niin kuin useimmat täällä.
        Tämä nyt on vaan sellainen palsta, että monet hurmahenkiset vannovat milloin minkäkin nimeen, eivätkä tajua, että jokaisen tapaus on yksilöllinen.
        Joskus olen kuullut sanottavan, että reumaa sairastavat olisivat iloisia ja niin edelleen. Tämän palstalle kirjoittelevista voisi suurimmasta osasta päätellä aivan jotakin muuta.
        Mukaan mahtuu aidosti vertaistukea tarjoavia, mutta suurin osa on kapea-alaisia vain omaan näkökulmaansa oikeana pitäviä matkasaarnaajia.
        Suvaitsevaisuus kuitenkin ruokkisia aitoa keskustelua.
        Tässäkin keskustelussa hyödyllistä olisi kokemusten vertailu, sillä ainahan niistä voisi olola hyötyä. Julistaminen ja paasaaminen on sitten jotakin ihan muuta.

        Toisen näkökulmasta kokemus ? Ei osunut oikein kohdalleen. Reumahan on niin tavattoman laaja-alainen asia, että siitä ei voi tosiaan vaihtaa kokemuksia toisen henkilön näkökulmasta.


      • Oma kokemus
        ja tietämätön itse kirjoitti:

        puolustan tytärtä, sillä hän ei todellakaan mestaroinut, niin kuin useimmat täällä.
        Tämä nyt on vaan sellainen palsta, että monet hurmahenkiset vannovat milloin minkäkin nimeen, eivätkä tajua, että jokaisen tapaus on yksilöllinen.
        Joskus olen kuullut sanottavan, että reumaa sairastavat olisivat iloisia ja niin edelleen. Tämän palstalle kirjoittelevista voisi suurimmasta osasta päätellä aivan jotakin muuta.
        Mukaan mahtuu aidosti vertaistukea tarjoavia, mutta suurin osa on kapea-alaisia vain omaan näkökulmaansa oikeana pitäviä matkasaarnaajia.
        Suvaitsevaisuus kuitenkin ruokkisia aitoa keskustelua.
        Tässäkin keskustelussa hyödyllistä olisi kokemusten vertailu, sillä ainahan niistä voisi olola hyötyä. Julistaminen ja paasaaminen on sitten jotakin ihan muuta.

        Reumasta en tiedä, mutta itse olen törmännyt henkilökohtaisesti tilanteeseen, jossa toiset kertovat minusta tositapauksena, jonka lukisin kyllä hurmahenkisyydeksi.

        Jouduin leikkaukseen syöpäepäilynä. Paikalliset uskovaiset rukoilivat syövän poistumisen puolesta. Leikkauksessa todettiin, että syöpäepäily osoittautui olevan fibrotisoitunut imurauhanen, joka oli kasvanut niin suureksi, että sitä oli syytä epäillä syöpää.

        Nyt jäi kuitenkin tarina elämään, että rukouksen voima poisti syöpäsolut syöpäkasvaimesta. Sitä ihmettä puhutaan vielä tänäkin päivänä, vaikka jokaiselle olen oikonut, että kyseessä ei aluperinkään ollut syöpä. Mutta ei se ole tuota puhumisen intohimoa poistanut.

        Että aina kun kerrotaan toisen tapauksesta, minulla soi hälyytyskellot. En usko enkä uskoisi toisten kertomia. Näitä vastaavia vääristymiä osoittautuu olevan maailma täynnään.


      • Sukuperimä
        Oma kokemus kirjoitti:

        Reumasta en tiedä, mutta itse olen törmännyt henkilökohtaisesti tilanteeseen, jossa toiset kertovat minusta tositapauksena, jonka lukisin kyllä hurmahenkisyydeksi.

        Jouduin leikkaukseen syöpäepäilynä. Paikalliset uskovaiset rukoilivat syövän poistumisen puolesta. Leikkauksessa todettiin, että syöpäepäily osoittautui olevan fibrotisoitunut imurauhanen, joka oli kasvanut niin suureksi, että sitä oli syytä epäillä syöpää.

        Nyt jäi kuitenkin tarina elämään, että rukouksen voima poisti syöpäsolut syöpäkasvaimesta. Sitä ihmettä puhutaan vielä tänäkin päivänä, vaikka jokaiselle olen oikonut, että kyseessä ei aluperinkään ollut syöpä. Mutta ei se ole tuota puhumisen intohimoa poistanut.

        Että aina kun kerrotaan toisen tapauksesta, minulla soi hälyytyskellot. En usko enkä uskoisi toisten kertomia. Näitä vastaavia vääristymiä osoittautuu olevan maailma täynnään.

        Meillä on suvussa vahva reumaperimä. Ja kun velipoika sairasteli myös niveltulehdusta, arveltiin sen olevan reumaa. Aikansa hoidettiin pari vuotta, ja sitten selvisi, ettei sillä ollut reuman kanssa mitään tekemistä. Oli bakteerin aiheuttama niveltulehdus. Hyvin lääkkeet auttoi, vaikka se kuulema paranee itsellään, mene muutama vuosi. Parin vuoden kuluttua ei ollut kuin rasituksessa enää nivelvaivoja.


      • tytär
        Toisen näkökulmasta kirjoitti:

        Toisen näkökulmasta kokemus ? Ei osunut oikein kohdalleen. Reumahan on niin tavattoman laaja-alainen asia, että siitä ei voi tosiaan vaihtaa kokemuksia toisen henkilön näkökulmasta.

        Tarkoitatko sinä, että minä en olisi saanut kertoa mitään isäni ruokavaliosta täällä? Perustele, jos vastauksesi on kyllä.

        Kuvittelin jokaisen tajuavan sanomatta, että 60 vuotta sitten sairastuneen ruokavalio on ollut ja on edelleen täysin toisenlainen kuin nyt sairastuvan. Isäni ei ole koskaan tupakoinut tai käyttänyt alkoholia. Myös esim. pastat, pizzat, perunalastut, mehut, makeiset, murot, jugurtit yms. herkut ovat hänelle tarpeettomia tuotteita.

        Seuraan tätä keskusteluryhmää oman reumasairauteni takia. Toivon, että ihmiset neuvoja ja kokemuksia jakaessaan kertoisivat, mistä reumasta on kyse.


      • Nivelreuma
        tytär kirjoitti:

        Tarkoitatko sinä, että minä en olisi saanut kertoa mitään isäni ruokavaliosta täällä? Perustele, jos vastauksesi on kyllä.

        Kuvittelin jokaisen tajuavan sanomatta, että 60 vuotta sitten sairastuneen ruokavalio on ollut ja on edelleen täysin toisenlainen kuin nyt sairastuvan. Isäni ei ole koskaan tupakoinut tai käyttänyt alkoholia. Myös esim. pastat, pizzat, perunalastut, mehut, makeiset, murot, jugurtit yms. herkut ovat hänelle tarpeettomia tuotteita.

        Seuraan tätä keskusteluryhmää oman reumasairauteni takia. Toivon, että ihmiset neuvoja ja kokemuksia jakaessaan kertoisivat, mistä reumasta on kyse.

        Että nivelreumaakin on sen sataa sorttia. On kesyä ja nöyrää sorttia, ja on äksyä, itsepäistä ja lääketieteellisesti jopa hyvin vaikeasti hallitsematonta.
        Toisilla liittyy tautiin muita reumatyyppejä, joita kaikkia ei edes tunnisteta, ei tiedetä, kuuluuko se tähän nivelreumatyyppiin, vai onko jokin toinen tauti mukana.

        Reumadiaknosointi on 50 vuoden aikana kokenut valtaisia muutoksia. Nivelreumaksi diaknosoitiin 40-60 vuotta sitten reumat, jotka tänään saisivatkin jonkin toisen reumadiaknoosin.

        Nivelreumaksi diaknosoitiin vielä 40 vuotta sitten niveltulehdukset, jotka nyttemmin tiedetään, että paranevat 10 vuoden aikana itsestäänkin, ilman hoitoakin.

        Reumadiaknosointi on saanut siivet selkäänsä lähimmän 15 vuoden aikana, ja moni nivelreumaatikko on saanut nivelreumansa seuraksi monia muitakin reumadiaknooseja. Kahden-kolmen reumadiaknoosin kantajia on yhä useammin. Neljän eri reumatyypin kantajiakin on jo pieni ryhmä. Ja ajatteleppa, että 40 vuotta sitten tämä 4 eri reumatyypin kantaja oli pelkästään NIVELREUMAATIKKO.


      • mutta
        Nivelreuma kirjoitti:

        Että nivelreumaakin on sen sataa sorttia. On kesyä ja nöyrää sorttia, ja on äksyä, itsepäistä ja lääketieteellisesti jopa hyvin vaikeasti hallitsematonta.
        Toisilla liittyy tautiin muita reumatyyppejä, joita kaikkia ei edes tunnisteta, ei tiedetä, kuuluuko se tähän nivelreumatyyppiin, vai onko jokin toinen tauti mukana.

        Reumadiaknosointi on 50 vuoden aikana kokenut valtaisia muutoksia. Nivelreumaksi diaknosoitiin 40-60 vuotta sitten reumat, jotka tänään saisivatkin jonkin toisen reumadiaknoosin.

        Nivelreumaksi diaknosoitiin vielä 40 vuotta sitten niveltulehdukset, jotka nyttemmin tiedetään, että paranevat 10 vuoden aikana itsestäänkin, ilman hoitoakin.

        Reumadiaknosointi on saanut siivet selkäänsä lähimmän 15 vuoden aikana, ja moni nivelreumaatikko on saanut nivelreumansa seuraksi monia muitakin reumadiaknooseja. Kahden-kolmen reumadiaknoosin kantajia on yhä useammin. Neljän eri reumatyypin kantajiakin on jo pieni ryhmä. Ja ajatteleppa, että 40 vuotta sitten tämä 4 eri reumatyypin kantaja oli pelkästään NIVELREUMAATIKKO.

        se on diagnoosi.


      • Mikä, missä ?
        mutta kirjoitti:

        se on diagnoosi.

        ?????


      • kun se on
        Mikä, missä ? kirjoitti:

        ?????

        diagnoosi, ei diaknoosi, valopäät


      • Ymmällä !
        kun se on kirjoitti:

        diagnoosi, ei diaknoosi, valopäät

        Mikä viiraa ja vaivaa ?


      • tytär
        Nivelreuma kirjoitti:

        Että nivelreumaakin on sen sataa sorttia. On kesyä ja nöyrää sorttia, ja on äksyä, itsepäistä ja lääketieteellisesti jopa hyvin vaikeasti hallitsematonta.
        Toisilla liittyy tautiin muita reumatyyppejä, joita kaikkia ei edes tunnisteta, ei tiedetä, kuuluuko se tähän nivelreumatyyppiin, vai onko jokin toinen tauti mukana.

        Reumadiaknosointi on 50 vuoden aikana kokenut valtaisia muutoksia. Nivelreumaksi diaknosoitiin 40-60 vuotta sitten reumat, jotka tänään saisivatkin jonkin toisen reumadiaknoosin.

        Nivelreumaksi diaknosoitiin vielä 40 vuotta sitten niveltulehdukset, jotka nyttemmin tiedetään, että paranevat 10 vuoden aikana itsestäänkin, ilman hoitoakin.

        Reumadiaknosointi on saanut siivet selkäänsä lähimmän 15 vuoden aikana, ja moni nivelreumaatikko on saanut nivelreumansa seuraksi monia muitakin reumadiaknooseja. Kahden-kolmen reumadiaknoosin kantajia on yhä useammin. Neljän eri reumatyypin kantajiakin on jo pieni ryhmä. Ja ajatteleppa, että 40 vuotta sitten tämä 4 eri reumatyypin kantaja oli pelkästään NIVELREUMAATIKKO.

        Isäni sairaus on aktivoitunut monta kertaa. Sen vuoksi hän oli sairaalahoidossa viimeksi kolme vuotta sitten.

        Kerroin jo aiemmin, että minulla ei ole tarvetta kilpailla, kuka on sairain ja tietää reumasairauksista eniten. Voisit sinäkin lopettaa asian vierestä saivartelun eri nimimerkkejä käyttäen. Katso, mikä oli alkuperäinen kysymys.


      • olisiko
        Ymmällä ! kirjoitti:

        Mikä viiraa ja vaivaa ?

        oi-kein-kir-joi-tus?


      • Nutturaniska
        olisiko kirjoitti:

        oi-kein-kir-joi-tus?

        Koulussa tarvitaan tiukkaa nutturaa.


      • Asiaan!

        Tulin tänne palstalle vilkaisemaan, josko täällä olisi ihan asiantuntevia vastauksia, ja jotain uutta tietoa nivelreuman & ravinnon suhteen - oma sairaus aktivoitunut yhtäkkiä pitkän hyvän kauden jälkeen.
        Näyttää olevan tämä loppurimpsu todellakin lähinnä inttämistä & väittämistä.

        Olisin ollut oikeasti kiinnostunut onko kukaan täällä perehtynyt esim. ruokavalion happoemästasapainoon - josko se on mitään apua tuonut? Moni liputtaa kasvisten puolesta, mutta oletteko löytäneet niistä jotain haitallista yksilöä?

        Sianlihaa, herneitä, katkarapuja, (vaaleaa) leipää ja muuta pullaosastoa itsekin vältän, ja pyrin huolehtimaan siitä että päivittäin nestettä tulisi tarpeeksi kierrätettyä kropan läpi. B-vitamiinia & kalaöljyjä käytän, sinkkiä myös.

        Nyt tämä ei riitä biologisen lääkityksen ohella, ja tiedostan kyllä että suurehko elämänmuutosstressi voi olla syypää tähän nykytilanteeseen.
        Jos täällä on lisää hyviä ja huonoja (ne ovat ehkä arvokkaampaakin tietoa kuin hyvät kokemukset, jotka ovat aina yksilöstä riippuvia) kokemuksia ruokavalioiden muuttamisista, niin olisin kovin kiitollinen asiallisista vastauksista.

        Hyvää kesää!


    • selkärankareumainen

      Tässä keskustelussa on nyt kaksi leiriä, mutta minun täytyy olla molempien kanssa eri mieltä. Varmasti ruokavaliolla on merkityksensä, ainakin yleiseen hyvinvointiin, mutta ei se kaikkea ratkaise. Minun reumasairauteni ei ainakaan ole ruokavalion syytä, kun diagnoosi tuli, tarkistettiin kaikki elämäntapani ja ruoasta ei ollut mitään huomautettavaa, söin juuri kuten reumapotilaita neuvotaankin. Kasvissyöjä olin 10 vuotta, viimeisen vuoden olen syönyt kalaa ja kalaöljykapseleita lääkärin neuvosta, mutta tilani on vain huonontunut. Toisaalta on vaikea sanoa olisinko mahdollisesti vieläkin huonommassa jamassa jos en olisi syönyt kalaa.

      Mielestäni reumaa tai ei, niin ihmisen pitäisi ajatella syömisiään ja kiinnittää huomiota siihen, mitä suuhunsa laittaa. En suosittele rukiin poisjättämistä, mutta valkoiset jauhot kannattaa typistää minimiin, ihan suoliston hyvinvoinnin takia. Reuma tosiaan saattaa olla suolistoperäinen sairaus tai sitten ei, mutta joka tapauksessa elämä on mukavampaa kun vatsa voi hyvin. Hiilihydraattien poisjättäminen ei sopinut ainakaan minulle, tuli kamala päänsärky ja pyörtyilinkin. Itselleni riittää kasviksista ja ruisleivästä saadut hiilihyrdaatit. Leipää, pastaa, riisiä TAI perunaa syön pari, kolme kertaa viikossa ja se on ollyt hyvä valinta. Syön mahdollisimman paljon luomutuotteita sekä vitamiineja ja ravintolisiä päivittäin. Ja voin reumaa lukuunottamatta mainiosti :-)

      • Monimutkainen

        Kiinitin huomiota lauseeseesi, että "Minun reumasairauteni ei ainakaan ole ruokavalion syytä". Kirjoititko tuon tahattomasti huomaamatta vai oletko tota mieltä ?
        Jos todella ajattelet noin, mielestäni et ole vielä edes alussakaan ymmärtämään reuma olemusta. Oletko kuunnellut näitä itseoppineita hoitajia, joilla ei ole omakohtaista kokemusta ?

        Heidän suustaan tulee helposti, melkein aina tuo, että mikä on muka reuman syy. Itse reumaatikkona sanoisin, että reuman syitä ei takuuvarmalla ole yksi, kaksi tai kolme tekijää. Olen sitä mieltä, että siellä on suunnaton määrä reumariskiä lisääviä tekijöitä. Ja samat tekijät eivät varmasti aiheuta reumaa meillä jokaisella reumaatikolla. Sen voisin vaikka vannoa.

        Itselläni on kiistaton perinnöllinen altistaja, joka on monta sukupolvea perätysten toistuvasti sairautta aiheuttanut, ja ketju edelleen tuntuu jatkuvan edes katkeamatta. Meidän suvusta löydetään monia altistavia tekijöitä perimästä.

        Tieteellisesti tiedetään, että virus- ja bakteeri-infektiot riittävät toisille laukaisemaan monien muiden riskien osuessa yhtä aikaa, reumataudin/taudit aktiiviseksi.
        Joillain riittää joku tapaturmaisesti loukkaantuminen, jonka ympärille alkaa kehittyä reumaksi diaknosoitavissa oleva oireisto.

        Ja omasta kokemuksesta sanoisin, että Suomessa ei yksinkertaisesti kartoiteta elämän tapoja siltä pohjalta, että niistä voitaisiin päätellä mitään. Tupakka ja kahvi on kylläkin jo yleisesti hyväksytty reumaa edistävien listoille.
        Lääketieteellinen kartoitus on kaukana siitä, mikä oikeastaan voisi tuottaa tulosta. Lääketieteellinen käsitys reumaa hallittavista elämäntavoista ei tuota tulosta myöskään minulla, mutta kuitenkin ravinto tuottaa parhaat tulokset, jonka rinnalla lääkkeellinen hoito jää kauas sanoisin että kalpenee hoitotuloksien saannissa.

        Kasvissynti ei ratkaise tässä asiassa, vaan TÄSMÄRUOKAVALIO. Tämä tarkoittaa sitä, että kasvisruoassa on paljon ruoka-aineita, jotka pahentavat kovasti reumaa, ja saavat aikaan lisää reumatulehdusta.
        On siis harhaanjohtavaa puhua mistään kasvisruoasta, vaikka tämä ruokavalio, joka esim. minulla tuottaa tosi mahtavat tulokset, onkin kasvisruokaa, mutta silti on väärin puhua kasvisruoasta. Eihän minun tarvitse ottaa tähän mukaan, kuin herneen korvaamaan niitä lihan proteiineja, niin huonosti minulle käy.

        Kasvisruoan pitää olla henkilökohtaisesti valikoitunutta. Se, mikä sopii minulle, ei sovi toiselle. Minulle sopivat hapanmaitotuotteet, ja sitrushedelmät, mutta ei hunaja. Viikon 1 teelusikallinen päivässä hunajan nauttiminen saa minut niin tulehtuneeksi, että se on sairaalahoidon paikka.
        Tiedän, että joku toinen sietää hunajaa, muttei maitotuotteita, eikä sitrushedelmiä.
        Minulle riittää, että otan tähän rinnalle vaikka sen rukiin, niin hyvästi koko hoitotulos. Ei auta tämä hoito silloin. Yksikin sopimaton ruoka-aine tuhoaa kaiken muun hyvän vaikutuksen minun reumassani.

        Reuman ruokavaliohoito on täsmähoitoa, ja se on etsittävä jokaisen tapaukseen henkilökohtaisesti. Yleiset ohjeet eivät sovi ainakaan näihin vaikeimpiin reumatapauksiin. Tiedän toki, että lievemmissä reumatautitapauksissa toimii vallan hyvin yleisohjeet mutta minun tapauksessani ei toimi.

        Enempää ruis kuin viljakaan ei ole välttämätön eikä korvaamaton. Ei myöskään mahantoiminnan kannalta. Viljoilla on myöskin negatiivisia vaikutuksia, joista ikävä kyllä ei haluta puhua. Ja ne henkilöt, sairaustapaukset, joissa vilja aiheuttaa negatiivisia vaikutuksia (pysyttelen nyt reumataudeissa), potilaat saavat kieriskellä sairautensa kynsissä, eikä kukaan tunnusta, että negatiivisiakin vaikutuksia viljasta voisi olla.

        Mutta, tämä hoito vaatii asianomaiselta omaa mielenkiintoa tutustua ja opiskella uusia ruoka-aineita ja ravintoaineita. Tietoa on saatavissa kyllä, mutta vaatii omaa viitseliäisyyttä ja intoa. Sitä ei anneta tarjottimella.
        Itse asiassa suomalaiset syövät hyvin suppeasti, eivät tunne ruoka-aineita kovin laajasti. Joten korvattavuus vaikka viljan suhteen jättää tyhjän tyhjiön, käsityksen, ettei ole mahdollista olla ilman viljaa, ettei maha toimi ilman viljaa jne. joka on aivan väärä käsitys.

        Mutta ellei tosiaan tunne muita ruoka-aineita, kuin perinteisesti suomalaisten käyttämät ruoka-aineet, ja jos niistä vielä jätetään liha ja vilja pois, eikä osata ravitsemuksellisesti korvata niitä, että taspaino pysyy tai saavutetaan, niin huonostihan siinä käy. Näin ollen hoitavan ruokavalion aloittaminen pelkästään lääketieteellisen tiedon varassa on aika heikkoa.
        Tähän tilaan pääsy vaatii paljon omaa mielenkiintoa ja asioista selvää ottamista. Ikävä, että lääketieteellisen hoidon puolelta tähän en ole saanut mitään yhteistyötä, tarkoitan asiallista tietoa.

        No, onhan sekin yhteistyötä, että voin käydä seurantakokeissa. Ja jos olen syystä tai toisesta sairaalassa, minulle täsmäruokavalio on hoitunut viimevuosina kiitettävästi. Mutta tiedollista puolta sieltä ei ole näinä 30 vuotena saanut. Nyt sentään jo hyväksyntää, ja sanoisin, että kunnioitustakin olen saanut, toisin, kuin vielä 20-30 vuotta sitten, jolloin lääkärit juoksivat poliklinikalta pakoon valkoiset takin helmat hulmuten.

        Mainitsen vielä, että tietojen kerääminen ei välttämättä ole helppoa. 30 vuotta sitten tietoa ei ollut saatavilla. Niitä haalin aina kustantajien varastoja myöden. Tänään tietotulva on taas niin valtaisa, että siitä on vaikea lajitella kokeilemisen arvoinen tieto. Siitä huolimatta vielä nytkin olen panostanut tiedon löytymiseen (fytolääketieteellisen tiedon) esim.viimeisen vuoden sisällä santsannut tietojen keräämiseen eri lähteistä n. 500 eurolla. Näinä 30 vuotena olen osallistunut lukemattomiin seminaareihin, sekä lääketieteellisin, että vaihtoehtoisiin seminaareihin, kursseille, luennoille. On oltava avoin mieli kumpaankin suuntaan. Ilman lääketieteellistä oman sairautensa tuntemista on aika heikot eväät päästä jyvälle ravitsemuksellisestikkaan. On kuunneltava kaikkia mahdollisia kanavia, siis myös niitä, joita on kenties halveksinut aiemmin. Kaikkea tietotulvaa ei voi käyttää, mutta sieltä löytää arvokkaita ”tiedonjyviä”.

        Toivon, että tämä ei närkästyttäisi, vaan niitä, joita asia jollain lailla kiinostaa, antaa jonkinmoisen yleiskuvan, kuinka monimutkainen ja monisäikeinen aisi todellisuudessa on, kun on rankka ja vaikea sairaus taisteltavana.


      • selkärankareumainen
        Monimutkainen kirjoitti:

        Kiinitin huomiota lauseeseesi, että "Minun reumasairauteni ei ainakaan ole ruokavalion syytä". Kirjoititko tuon tahattomasti huomaamatta vai oletko tota mieltä ?
        Jos todella ajattelet noin, mielestäni et ole vielä edes alussakaan ymmärtämään reuma olemusta. Oletko kuunnellut näitä itseoppineita hoitajia, joilla ei ole omakohtaista kokemusta ?

        Heidän suustaan tulee helposti, melkein aina tuo, että mikä on muka reuman syy. Itse reumaatikkona sanoisin, että reuman syitä ei takuuvarmalla ole yksi, kaksi tai kolme tekijää. Olen sitä mieltä, että siellä on suunnaton määrä reumariskiä lisääviä tekijöitä. Ja samat tekijät eivät varmasti aiheuta reumaa meillä jokaisella reumaatikolla. Sen voisin vaikka vannoa.

        Itselläni on kiistaton perinnöllinen altistaja, joka on monta sukupolvea perätysten toistuvasti sairautta aiheuttanut, ja ketju edelleen tuntuu jatkuvan edes katkeamatta. Meidän suvusta löydetään monia altistavia tekijöitä perimästä.

        Tieteellisesti tiedetään, että virus- ja bakteeri-infektiot riittävät toisille laukaisemaan monien muiden riskien osuessa yhtä aikaa, reumataudin/taudit aktiiviseksi.
        Joillain riittää joku tapaturmaisesti loukkaantuminen, jonka ympärille alkaa kehittyä reumaksi diaknosoitavissa oleva oireisto.

        Ja omasta kokemuksesta sanoisin, että Suomessa ei yksinkertaisesti kartoiteta elämän tapoja siltä pohjalta, että niistä voitaisiin päätellä mitään. Tupakka ja kahvi on kylläkin jo yleisesti hyväksytty reumaa edistävien listoille.
        Lääketieteellinen kartoitus on kaukana siitä, mikä oikeastaan voisi tuottaa tulosta. Lääketieteellinen käsitys reumaa hallittavista elämäntavoista ei tuota tulosta myöskään minulla, mutta kuitenkin ravinto tuottaa parhaat tulokset, jonka rinnalla lääkkeellinen hoito jää kauas sanoisin että kalpenee hoitotuloksien saannissa.

        Kasvissynti ei ratkaise tässä asiassa, vaan TÄSMÄRUOKAVALIO. Tämä tarkoittaa sitä, että kasvisruoassa on paljon ruoka-aineita, jotka pahentavat kovasti reumaa, ja saavat aikaan lisää reumatulehdusta.
        On siis harhaanjohtavaa puhua mistään kasvisruoasta, vaikka tämä ruokavalio, joka esim. minulla tuottaa tosi mahtavat tulokset, onkin kasvisruokaa, mutta silti on väärin puhua kasvisruoasta. Eihän minun tarvitse ottaa tähän mukaan, kuin herneen korvaamaan niitä lihan proteiineja, niin huonosti minulle käy.

        Kasvisruoan pitää olla henkilökohtaisesti valikoitunutta. Se, mikä sopii minulle, ei sovi toiselle. Minulle sopivat hapanmaitotuotteet, ja sitrushedelmät, mutta ei hunaja. Viikon 1 teelusikallinen päivässä hunajan nauttiminen saa minut niin tulehtuneeksi, että se on sairaalahoidon paikka.
        Tiedän, että joku toinen sietää hunajaa, muttei maitotuotteita, eikä sitrushedelmiä.
        Minulle riittää, että otan tähän rinnalle vaikka sen rukiin, niin hyvästi koko hoitotulos. Ei auta tämä hoito silloin. Yksikin sopimaton ruoka-aine tuhoaa kaiken muun hyvän vaikutuksen minun reumassani.

        Reuman ruokavaliohoito on täsmähoitoa, ja se on etsittävä jokaisen tapaukseen henkilökohtaisesti. Yleiset ohjeet eivät sovi ainakaan näihin vaikeimpiin reumatapauksiin. Tiedän toki, että lievemmissä reumatautitapauksissa toimii vallan hyvin yleisohjeet mutta minun tapauksessani ei toimi.

        Enempää ruis kuin viljakaan ei ole välttämätön eikä korvaamaton. Ei myöskään mahantoiminnan kannalta. Viljoilla on myöskin negatiivisia vaikutuksia, joista ikävä kyllä ei haluta puhua. Ja ne henkilöt, sairaustapaukset, joissa vilja aiheuttaa negatiivisia vaikutuksia (pysyttelen nyt reumataudeissa), potilaat saavat kieriskellä sairautensa kynsissä, eikä kukaan tunnusta, että negatiivisiakin vaikutuksia viljasta voisi olla.

        Mutta, tämä hoito vaatii asianomaiselta omaa mielenkiintoa tutustua ja opiskella uusia ruoka-aineita ja ravintoaineita. Tietoa on saatavissa kyllä, mutta vaatii omaa viitseliäisyyttä ja intoa. Sitä ei anneta tarjottimella.
        Itse asiassa suomalaiset syövät hyvin suppeasti, eivät tunne ruoka-aineita kovin laajasti. Joten korvattavuus vaikka viljan suhteen jättää tyhjän tyhjiön, käsityksen, ettei ole mahdollista olla ilman viljaa, ettei maha toimi ilman viljaa jne. joka on aivan väärä käsitys.

        Mutta ellei tosiaan tunne muita ruoka-aineita, kuin perinteisesti suomalaisten käyttämät ruoka-aineet, ja jos niistä vielä jätetään liha ja vilja pois, eikä osata ravitsemuksellisesti korvata niitä, että taspaino pysyy tai saavutetaan, niin huonostihan siinä käy. Näin ollen hoitavan ruokavalion aloittaminen pelkästään lääketieteellisen tiedon varassa on aika heikkoa.
        Tähän tilaan pääsy vaatii paljon omaa mielenkiintoa ja asioista selvää ottamista. Ikävä, että lääketieteellisen hoidon puolelta tähän en ole saanut mitään yhteistyötä, tarkoitan asiallista tietoa.

        No, onhan sekin yhteistyötä, että voin käydä seurantakokeissa. Ja jos olen syystä tai toisesta sairaalassa, minulle täsmäruokavalio on hoitunut viimevuosina kiitettävästi. Mutta tiedollista puolta sieltä ei ole näinä 30 vuotena saanut. Nyt sentään jo hyväksyntää, ja sanoisin, että kunnioitustakin olen saanut, toisin, kuin vielä 20-30 vuotta sitten, jolloin lääkärit juoksivat poliklinikalta pakoon valkoiset takin helmat hulmuten.

        Mainitsen vielä, että tietojen kerääminen ei välttämättä ole helppoa. 30 vuotta sitten tietoa ei ollut saatavilla. Niitä haalin aina kustantajien varastoja myöden. Tänään tietotulva on taas niin valtaisa, että siitä on vaikea lajitella kokeilemisen arvoinen tieto. Siitä huolimatta vielä nytkin olen panostanut tiedon löytymiseen (fytolääketieteellisen tiedon) esim.viimeisen vuoden sisällä santsannut tietojen keräämiseen eri lähteistä n. 500 eurolla. Näinä 30 vuotena olen osallistunut lukemattomiin seminaareihin, sekä lääketieteellisin, että vaihtoehtoisiin seminaareihin, kursseille, luennoille. On oltava avoin mieli kumpaankin suuntaan. Ilman lääketieteellistä oman sairautensa tuntemista on aika heikot eväät päästä jyvälle ravitsemuksellisestikkaan. On kuunneltava kaikkia mahdollisia kanavia, siis myös niitä, joita on kenties halveksinut aiemmin. Kaikkea tietotulvaa ei voi käyttää, mutta sieltä löytää arvokkaita ”tiedonjyviä”.

        Toivon, että tämä ei närkästyttäisi, vaan niitä, joita asia jollain lailla kiinostaa, antaa jonkinmoisen yleiskuvan, kuinka monimutkainen ja monisäikeinen aisi todellisuudessa on, kun on rankka ja vaikea sairaus taisteltavana.

        Olet ihan oikeassa. Ja ei, lauseen "Minun reumasairauteni ei ainakaan ole ruokavalion syytä" sisältö ei suinkaan kuvaa omaa ajatusmaailmaani, mutta ympäristö tykkää kovasti syyttää ruokavaliotani (kasvissyöntiäni) kun kerron sairaudestani. Varsinkaan kun en ole syönyt paljoa antibiootteja, olen sairastanut huomattavan vähän, minulla ei ole sukurasitetta (no, isotädeiltä löytyy jonkin verran nivelreumaa), reumatekijää tai edes selkärankareumafaktoria ei löydy. Diagnoosi onkin pitkän ja kivisen tien tulos.

        Minulle ei ole edes tärkeä löytää sitä syytä, tärkeintä olisi olla suht koht kunnossa. Urheilusta olen osin joutunut jo luopumaan, fitnesskilpailuihin ei enää ole asiaa ja se on ollut kova pala. Mutta ruokailutottumukseni ovat pitkän itsetutkiskelun tulos, enkä henkilökohtaisesti usko, että minulla on siinä tällä hetkellä mitään elementtejä, jotka pahentaisivat tilaani. Olutta tykkään juoda ja se kyllä tuntuu nivelissä, mutta mitää tulehdusta laukaisevaa syötävää tai juotavaa en ole löytänyt. Olen kanssasi ihan samaa mieltä siitä, että jokaisen tulisi tutkiskella itseään ja kuunnella kehoaan mieluummin kuin sokeasti totella lääkäreitä ja hoitajia, jotka hekin antavat keskenään hyvin ristiriitaista tietoa.

        En ehkä tosiaan ole oivaltanut reuman syvintä olemusta, omassa mielessäni olen vieläkin täysin terve, ja tämä diagnoosi on vain virhe. En osaa sanoa ääneen, että minulla on selkärankareuma enkä halua syödä lääkkeitä, sillä olen siinä uskossa että tämä on vain iso, kamala salaliitto minua vastaan. :-) No ei nyt ihan, mutta tämä on ollut uskomattoman vaikeaa minulle, mutta opetellaan, opetellaan...


      • annirai
        selkärankareumainen kirjoitti:

        Olet ihan oikeassa. Ja ei, lauseen "Minun reumasairauteni ei ainakaan ole ruokavalion syytä" sisältö ei suinkaan kuvaa omaa ajatusmaailmaani, mutta ympäristö tykkää kovasti syyttää ruokavaliotani (kasvissyöntiäni) kun kerron sairaudestani. Varsinkaan kun en ole syönyt paljoa antibiootteja, olen sairastanut huomattavan vähän, minulla ei ole sukurasitetta (no, isotädeiltä löytyy jonkin verran nivelreumaa), reumatekijää tai edes selkärankareumafaktoria ei löydy. Diagnoosi onkin pitkän ja kivisen tien tulos.

        Minulle ei ole edes tärkeä löytää sitä syytä, tärkeintä olisi olla suht koht kunnossa. Urheilusta olen osin joutunut jo luopumaan, fitnesskilpailuihin ei enää ole asiaa ja se on ollut kova pala. Mutta ruokailutottumukseni ovat pitkän itsetutkiskelun tulos, enkä henkilökohtaisesti usko, että minulla on siinä tällä hetkellä mitään elementtejä, jotka pahentaisivat tilaani. Olutta tykkään juoda ja se kyllä tuntuu nivelissä, mutta mitää tulehdusta laukaisevaa syötävää tai juotavaa en ole löytänyt. Olen kanssasi ihan samaa mieltä siitä, että jokaisen tulisi tutkiskella itseään ja kuunnella kehoaan mieluummin kuin sokeasti totella lääkäreitä ja hoitajia, jotka hekin antavat keskenään hyvin ristiriitaista tietoa.

        En ehkä tosiaan ole oivaltanut reuman syvintä olemusta, omassa mielessäni olen vieläkin täysin terve, ja tämä diagnoosi on vain virhe. En osaa sanoa ääneen, että minulla on selkärankareuma enkä halua syödä lääkkeitä, sillä olen siinä uskossa että tämä on vain iso, kamala salaliitto minua vastaan. :-) No ei nyt ihan, mutta tämä on ollut uskomattoman vaikeaa minulle, mutta opetellaan, opetellaan...

        ei se ruoka yksin....minun reumani pahenee mielipahasta ja tressistä.se myös puhkesi vaikean elämäntilanteen myötä.syön toki terveellisesti kasvispitoista ruokaa,vain joskus harvoin kanaa,kalaa viikottain.menen kuin vuoristorataa,välillä ylös välillä alas.silti joskus tekee mieli jotain todella hyvää kuten suklaa-olen sen ansainnut.


      • Anonyymi

        Itselläni nivelreumaoireet pahenevat yhdestä palasta vehnä tai gluteenipitoista viljaa, kuin myös punaisesta lihasta. Sanoisin että kasvisruokailu joka sisältää, ohraa, vehnää, ruista, ei tässä tapauksessa toimi, kovin hyvin. Keliakiaa ei kuitenkaan ole todettu eikä mitään mahavaivojakaan ole. Myös keinotekoisesti gluteenittomat tuotteet ei käy, vain luontaisesti. Oma ohjeeni olisi jättämää 2kk ajaksi viljat, punainen liha, maito, kahvi, sokeri. Valkoinen riisi, peruna kannattaa vähentää. Koittaa syödä esim perinteisellä Japanin ruokavaliolla, siellähän ei näitä sairauksia ole ollut, ennenkuin viljat saapuivat.


    • Nivelreumaatikko

      Mä sairastuin Nivelreumaan noin 5-vuotiaana. Vuoden ajan mulla oli kortisonilääkitys ja reumani pysähtyi moneksi vuodeksi pikkusiskoni syntymän jälkeen. Vuonna 1997 tuli jälleen oireita ja lääkitys alkoi. Tällä hetkellä otan kortisonia vain siinä tapauksessa, että oireita ilmenee, muuten olen ollut ilman lääkkeitä. Olen sairastanut tautia jo 30-vuotta. Sairastan siis lapsireumaa, joka on aivan eri tauti kuin esim. aikuisten Nivelreuma.

      Siihen aikaan, kun sairastuin reumaan, lääkärit olivat jo sitä mieltä, että sairauden kulkuun vaikuttaa myös mieliala. Jo 1970-luvulla tiedettiin tämä. Toki ruokavaliolla epäillään olevan vaikutusta. Kalaöljy on jo tunnettu "auttaja" ja mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin Eskimoilla ei ole Reumaa. Varoitan kuitenkin siitä, että kalaöljyä ei tule ottaa, mikäli on esim. verenpainelääkitys tai verenvuototautia ja aina kannattaa kysellä lääkäriltä, onko joku luontaislääke sopiva.

      Reuma on myöskin tulehdustauti ja tulehduksiin tunnetusti vaikuttaa C-vitamiini. Sitä saa monesta marjasta ja hedelmästä. Mielestäni kannattaa kokeilla eri ruokavalioita lääkärin tarkkailun alla (ettei tule yllätyksiä), jos löytää itselleen sopivan, niin se on todella hyvä.

      Reumalääkäreitä ja heidän neuvojansa kannattaa totella. He ovat usein kuitenkin avoimia myös muulle hoidolle. Eivät allekirjoita luotaistuotteiden tehoa, mutteivät tuomitse kokeilua. Mitään ei pidä mennä kokeilemaan itsenäisesti. Jos jotakin sivuvaikutuksia ilmenee, niin lääkärit osaavat sitten hoitaa.

      Iloista syksyä reumaatikoille =)

    • joku
    • Puutarhaanko

      www.reumajaruoka.blogspot.com

      Mielenkiintoinen blogi aiheesta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      66
      1234
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe