Vak. työsopimuksen purkaminen

Uusiotyötön

Nyt kävi niin että sain potkut metallifirmasta.
Kerron mahdollisimman lyhyesti ja toivon että joku asiasta tietävä kertoisi menikö kaikki kuten piti työnantajan puolelta ja jos ei niin mitä teen.

faktat:
- Työsuhde alkoi 29.7.2002
- Työsuhde oli toistaiseksi voimassaoleva
- Kyseessä oli oma syyni (kolme päivää luvatonta poissaoloa 27-29.7 eli ke-pe)

Maanantaina 1.8 menin töihin jolloin käskettiin menemään toimistoon. Sain kolme varoitusta, yhden jokaiselta päivältä, ja kerrottiin että työsopimus on purettu. Paperit antoi palkanlaskija joka ilmoitti että näin hänen käskettiin tehdä. Kellokorttiin tuli n. ½ tuntia tältä päivältä.

Palkan sain 5.8

Vasta maanantaina 8.8 sain postissa tilinauhan sekä todistuksen jossa lukee:
TODISTUS
Pyynnöstä todistamme, että Xxxx Xxxxxn työsuhde on purettu.
Syy: Työvelvoitteen laiminlyönti.

Ja allekirjoituksena taas palkanlaskijan nimmari

Tilinauhan mukaan palkka on maksettu normaalilta palkanmaksuajaltamme, eli 13.07.2005 - 27.07.2005
Tili pitää sisällään kaikki mitä normaalistikin Lomapalkka, Lomaraha, Lomakorvauus ed.
Tämän vuoden kesälomani oli siis vielä pitämättä.

Pekkasia on vielä käyttämättä 14.05 tuntia

Tilinauhassa on kohta jossa lukee
TYÖS.ALK/LOP
ja tässä vain alkamispäivämäärä.

Eikö minulla ole irtisanomisaikaa ollenkaan (työsuhde on PURETTU jolloin EI OLE, sanoi palkanlaskija)?

Minulla on myös muistikuva että lopputilin pitää olla tililläni kun työsuhde päättyy ja odotusajasta kuuluu saada täysi palkka. Tämä on tosin vain muistikuva enkä ole varma asiasta.

En kuulu liittoon enkä mihinkään työttömyyskassaan.

Mitä nyt? Tyydynkö tähän vai mitä teen?

t: neuvoista kiitollinen

11

3377

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfg5

Irtisanomisaika pitää käsittääkseni olla vaikka työsuhde päättyisikin työnantajan irtisanomiseen tekijän laiminlöyntien vuoksi. Vain koeajalla voidaan irtisanoa ilman irtisanomisaikaa. Toisaalta irtisanominen astuu voimaan seuraavana päivänä siitä jolloin ilmoitus ollaan annettu. Sinun tapauksessa työsuhde olisi pitänyt pättyä siis 2.9.2005. Sinuna ottaisin yhteyttä työsujelupiiriin ja selvittäisin tilanteen. Käsitykseni mukaan irtisanominen on laillinen joskin irtisanomisaikaa koskevaa lainsäädäntöä ollaan rikottu.

• ???

Kun työsuhde puretaan eli ei irtisanota niin irtisanomisaikaa ei ole.Nämä on kaksi ihan eri asiaa.
      Työtodistuksessasi ei saisi lukea päättymisen syytä ellet ole sitä siihen itse pyytänyt.
      Voi olla vaikeaa saada uutta työpaikkaa jos todistuksessa lukee purkaminen syynä.

Mielestäni palkkasi on maksettu oikein ja loput sinulle kuuluvat saat seuraavan palkkajakson maksupäivänä.

Ei sinua tässä asiassa voi liitto auttaa vaikka kuulusitkin siihen koska olet omaa tyhmyyttäsi potkut itsellesi hommannut.

Karenssi sinulle tulee myös,että paukahtaa.

• dfg5

Työsuhde saadaan PURKAA ilman irtisanomisaikaa työspimuslain 8 - luvun 3§ mukaan siksi, että työntekijä on ollut poissa ilmoittamma 7 päivää. Tekijä on siis IRTISANOTTU, koska poissaoloaika on ollut 3 päivää, joten IRTISANOMISAIKA on ollut voimassa.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055?search[type]=pika&search[pika]=työsopimuslaki

• saa purkaa

Voihan työnantaja vaikka estää työpaikalle pääsyn syytä ilmoittamatta saati sitten purkaa työsopimuksen.
        Kyse on ainoastaan seuraamuksista ja korvauksista.
        Itse olin samassa tilanteessa mutta onneksi liitossa. Ehdot ja korvaus olivat tyydyttäviä.

• ???
        saa purkaa kirjoitti:

Voihan työnantaja vaikka estää työpaikalle pääsyn syytä ilmoittamatta saati sitten purkaa työsopimuksen.
        Itse olin samassa tilanteessa mutta onneksi liitossa. Ehdot ja korvaus olivat tyydyttäviä.

Tässä tapauksessahan on selvä syy työsuhteen purkuun.

• dfg5
        saa purkaa kirjoitti:

Tehdä voi mitä tahansa, mutta siksipä kehoitin hakeutumaan työsuojelupiiriin, koska työsuhteen purkamisen perusteet oliva väärät.

Itse jouduin tekemään määräaikaisen sopimuksen työnantajan näin vaatiessa. Toisaalta työsopimuslain mukaan määräaikaista sopimusta ei voi vaatia kuin hyvin perustellusta syystä mm. lomautus ja irtisanomisuhan alla. Työsopimuslain mukaan määräaikainen sopimus on katsottava vakinaiseksi jos määräaikaisuudelle löydy perusteita. Toisaalta minulla oli suullinen sopimus työn jatkumisesta vakinaisena. Työnantajalla ei olut perusteita purkaa sopimusta saati irtisanoa minua, mutta viimeisenä määräaikaisen sopimuksen voimassaolo päivänä työsuhde purettiin ilman irtisanomisaikaa. Olin tuolloin ammattiliitossa, mutta asia ei koskaan päässyt oikeuteen asti saati olisin saanut korvauksia taikka pitää työni. Irtisanouduin liitosta!

• dfg5
        ??? kirjoitti:

Tässä tapauksessahan on selvä syy työsuhteen purkuun.

On perusteet irtisanoa, ei purkaa sopimusta. Purkaa voidaan vain jos on ollut 7- päivää pois työstä. Kysymys on siis irtisanomis tilanteesta, jolloin työsopimuslain mukaan on noudatettava kuukauden irtisanomis aikaa.

• Jorkka

1. Pyydä uusi asianmukainen työtodistus, tuo on väärin kirjoitettu.

2. Ota yhteys työsuojelupiiriin kun et ole ammattiliitossa ja pyydä apua värin perustein puretusta työsopimuksesta.

3. Mikäli ei työsuojelupiiri auta, ota taas yhteys työnantajaan ja ilmoita että riitautat työsuhteen purun.

Lopputulos näissä yleisesti työnantaja maksaa irtisanomispalkan ja myös virheellisestä toiminnastaan ns. kipurahan.

• Ei ainakaan purkamiselle ole mitään perusteita ja itisanomisperusteetkin on aika heppoiset.

"Sain kolme varoitusta, yhden jokaiselta päivältä, ja kerrottiin että työsopimus on purettu."

Voiko antaa 3 varoitusta kerralla? Yksikin riittäs ja homma olis sillä selvä.

Minä en ainakaan tyytyisi tuohon vaan riitauttaisin irtisanomisenkin.

Ennakkotapauksia löytyy varmaankin työtuomioistuimen, hovioikeuden ja/tai korkeimman oikeuden päätöksistä.

http://www.finlex.fi/fi/

Toivottavasti kuulut liittoon.

• OHRALEIPÄ

Kolme varoitusta jokaiselta päivältä osoittaa, ettei TA:si ole lukenut TES:iä. Yksikin varoitus riittää (tai kymmenen voidaan antaa) kunhan mainitaan, että on kyseessä viimeinen varoitus, jonka jälkeen tulevasta rikkeestä seuraa purku. Työsuhteen purkuun vaaditaa 7 päivän poissaolo. Ilman liittoa tarvitset aikamoiset säästöt voidaksesi mennä oikeuteen.

Pekkaset käsittääkseni pitää maksaa, mutta kohtuulliselta odotusajalta (kolme päivää on aika hyvin, kun et antanut paljoa miettimisaikaa) ei palkkaa tarvitse maksaa.

Työtodistuksen otsikko on TYÖTÖDISTUS.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3664
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1991
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1323
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1210
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1073
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1055
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1010
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe