graafisen alan palkat

jaska

Kertokaapa graafisella alalla olevat immeiset, paljonko tienaa

- graafinen suunnittelija (printti)
- graafinen suunnittelija (web)
- AD-assistentti
- taittaja
- markkinointikoordinaattori

Työnhaku on edessä, ja palkkatoivomuksia miettiessäni ajattelin heittää tällaisen kysymyksen ilmoille....

7

13579

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AD-assari

Palkoissa on melko suurta vaihtelua, Helsingissä tienaa huomattavasti enemmän kuin muualla suomessa.
      Itse olen AD-assari ja palkka on n.1600e/kk, eli surkea...Tosin työkokemusta ei juurikaan vielä ole.
      Tuntemani juuri valmistuneet (ei työkokemusta/ei Helsingissä) graafikot/assarit/AD:t tienaavat n. ~10e/h. Printti- ja webbihommissa ei liene suurta palkkaeroa. Erikseen tietysi "koodari-gurut" jotka voivat kai nauttia paremmasta palkasta.
      Mutta rikastumaan ei siis näissä hommissa pääse...

• tmn

Graafisella alan työtehtäviä ovat esim. painaja, kirjansitoja, painopinnanvalmistaja, jälkikäsittelijä jne. Nuo mainitsemasi ammattien harjoittajat ovat yleensä esim. mainos- tai digimedia-alalla.

Itse kysymykseen, olen graafinen suunnittelija (yrittäjä) ja vuodessa tienaan ennen veroja n. 50 000 euroa. Kokemusta 6 vuotta.

• media-assari

Kirjoitin juuri tilanteestani tuonne ylennykset/palkankorotukset palstalle, olen tammikuussa valmistunut media-assari ja pääsin isoon firmaan web-hommiin. Monipuolista ja vaativaa työni on, erikoisohjelmien tietämys välttämätön. Palkka 2000e/kk mutta ajattelin pyytää palkankorotusta vuodenvaihteessa homman vakinaistamisen yhteydessä. Ajattelin räväyttää tiskiin kunnon vaateet 2500-3000e/kk, ottivat sitten tai jättivät!

• AD-assari

Ootko pääkaupunkiseudulla töissä? Minkälaisella koulutuksella?
        Pitäisköhän tässä itsekkin vaatia lisää liksaa...

• media-assari
        AD-assari kirjoitti:

Ootko pääkaupunkiseudulla töissä? Minkälaisella koulutuksella?
        Pitäisköhän tässä itsekkin vaatia lisää liksaa...

Juu, kyllä Helsingissä olen töissä. Missäspäin itse? Tilanne taitaa olla alalla hieman erilainen Kehä3.n ulkopuolella, näin olen asian ymmärtänyt. Tilannettani tosin muuttaa hieman se tosiasia että olen ainoa joka käyttää tässä satojen ihmisten firmassa yhtä tiettyä ohjelmaa, joten mielellään eivät minua varmaan pois päästäisi. Palkankorotusta vaadin koska mielestäni palkkaushetkellä vaaditut taidot ovat täyttyneet reilusti ja firmalle on ollut minusta ja taidoistani etua enemmän kuin odottivat palkkaushetkellä.

Ikäni takia (24) olen hieman jarrutellut palkkatoiveitani etten vaikuttaisi naurettavalta kakaralta jolta realiteetit on täysin hukassa.

• AD-assari
        media-assari kirjoitti:

Juu, kyllä Helsingissä olen töissä. Missäspäin itse? Tilanne taitaa olla alalla hieman erilainen Kehä3.n ulkopuolella, näin olen asian ymmärtänyt. Tilannettani tosin muuttaa hieman se tosiasia että olen ainoa joka käyttää tässä satojen ihmisten firmassa yhtä tiettyä ohjelmaa, joten mielellään eivät minua varmaan pois päästäisi. Palkankorotusta vaadin koska mielestäni palkkaushetkellä vaaditut taidot ovat täyttyneet reilusti ja firmalle on ollut minusta ja taidoistani etua enemmän kuin odottivat palkkaushetkellä.

Ikäni takia (24) olen hieman jarrutellut palkkatoiveitani etten vaikuttaisi naurettavalta kakaralta jolta realiteetit on täysin hukassa.

Turun seudulla työskentelen. Monta kertaa on mielessä käynyt muutto Helsinkiin parempien töiden/palkan perään.
        Älä nyt iän anna vaikuttaa palkkatoiveisiisi jos kerran hoidat hommasi loistavasti ja ilmeisesti palkankorotuksesi ansaitset :)
        Tutkimusten mukaan muuten naiset pyytävät keskimäärin pienempiä palkankorotuksia kuin miehet, eli pois turha kainostelu.

• simo69
        AD-assari kirjoitti:

Turun seudulla työskentelen. Monta kertaa on mielessä käynyt muutto Helsinkiin parempien töiden/palkan perään.
        Älä nyt iän anna vaikuttaa palkkatoiveisiisi jos kerran hoidat hommasi loistavasti ja ilmeisesti palkankorotuksesi ansaitset :)
        Tutkimusten mukaan muuten naiset pyytävät keskimäärin pienempiä palkankorotuksia kuin miehet, eli pois turha kainostelu.

..vuonna 2005 :) Aikoja, kun tohti tuoda keskusteluun palkankorotuksen.
        Paperinjälkikäsittelijänä jo useita vuosia, ja palkka on alle 11€/h. Olen moniosaaja, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta palkkaukseen. Sen verran tiedän sanoa, että joka ilmoittaa, että on tietoinen kyvyistään - siirtyy todennäköisemmin todistamaan kykyjään firman oven ulkopuolella. Irtisanomisuhka on vahva ja alituiseen läsnä - joten jos käy niin hyvin että SAAT olla työpaikan sisällä, turpa kiinni ja tee työsi ja kestä työnantajan alituinen painostaminen ja tyhjät lupaukset.
        Tervetuloa vuoteen 2010. Kirkas tulevaisuus edessä?
        Joustavuus on tämän ajan teema. Joustavuus - työntekijän puolelta, ei työnantajien.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      38
      2945
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2824
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      120
      2288
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1422
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1326
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1246
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1063
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      969
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      912
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      792
    Aihe