Oikea juoksutekniikka

Aloha-Man

Mikähän olisi sellainen oikea ja hyvä juoksutekniikka, mihin kiinnittää huomiota juostessa esim. Cooperin testiä, kun on semmonen ensi viikolla edessä. En ole harjoitellut juoksua, eli en ole käynyt lenkillä, mutta kiinnostaisi tietää, että mikä olisi se oikea tekniikka juosta oikein. Uskon että tekniikallakin voi parantaa tulosta hiukan. Tottakai juoksuharkoittelu on se kaiken tärkein juttu

12

5168

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mara.S -

180 askelta minuutissa (kolme/s) on hyvä tahti. Sen saattaisit viikossa oppia. Siis tahti on aina sama, ja lisävauhti tulee askeletta pidentämällä.

• Mara.S -

• Aloha-man

Sitä juuri mietin, että oliskohan parempi juosta pienellä matalalla askeleella vai pitkillä harppauksilla...Tietysti kun väsyy niin sitten se oma rytminsähän siinä tulee, ei jaksa enää.

Mistähän johtuu semmonen oikealla puolella tuntuva rinnan puristus? Onkohan vaarallista? Olen 22.

Sitten saattaa cooperin jälkeen tulla semmonen yskäntapainen, tuntuu keuhkoissa asti, ja limaa tulee...astmaa ei ole ikinä ollut...Saattaa keuhkot olla monta päivää kipeät. Kuuluuko tämä asiaan? Hengitys rohisee syvään hengitettäessä cooperin jälkeen, muuten ei. Eli kovan rasituksen jälkeen. Ja juostessa viimesiä minutteja veri maistuu suussa ja ikeniin koskee. Ihan älytön rääkki tuo Sooperi!

• kenenisa
        Aloha-man kirjoitti:

Sitä juuri mietin, että oliskohan parempi juosta pienellä matalalla askeleella vai pitkillä harppauksilla...Tietysti kun väsyy niin sitten se oma rytminsähän siinä tulee, ei jaksa enää.

Mistähän johtuu semmonen oikealla puolella tuntuva rinnan puristus? Onkohan vaarallista? Olen 22.

Sitten saattaa cooperin jälkeen tulla semmonen yskäntapainen, tuntuu keuhkoissa asti, ja limaa tulee...astmaa ei ole ikinä ollut...Saattaa keuhkot olla monta päivää kipeät. Kuuluuko tämä asiaan? Hengitys rohisee syvään hengitettäessä cooperin jälkeen, muuten ei. Eli kovan rasituksen jälkeen. Ja juostessa viimesiä minutteja veri maistuu suussa ja ikeniin koskee. Ihan älytön rääkki tuo Sooperi!

Niin olen yrittänyt selvittää lääkäreiltä samaa juttua, mutta astmaksi väittävät. Eilen, kun juoksin 7000 m täysillä, niin lopetettuani tuli poskionteloista melkein desi verta suun kautta yhdessä sysäyksessä. Ei ole pitkään aikaan ollut mitään ongelmaa, mutta nyt sitten tuli tämmöinen.
        Aika pelottavaa. En tiedä onko mahdollista, mutta vaikuttais siltä, että imurauhaset täyttyy verellä ja sitten sitäkautta tulee verta tai makua/hajua suuhun.

• walkkerimies
        kenenisa kirjoitti:

Niin olen yrittänyt selvittää lääkäreiltä samaa juttua, mutta astmaksi väittävät. Eilen, kun juoksin 7000 m täysillä, niin lopetettuani tuli poskionteloista melkein desi verta suun kautta yhdessä sysäyksessä. Ei ole pitkään aikaan ollut mitään ongelmaa, mutta nyt sitten tuli tämmöinen.
        Aika pelottavaa. En tiedä onko mahdollista, mutta vaikuttais siltä, että imurauhaset täyttyy verellä ja sitten sitäkautta tulee verta tai makua/hajua suuhun.

elähän nyt ala sepittämään mitään ihme satuja.Paljo meni aikaa 7 km:llä ja mikä on se yhteys suun ja imurauhasten välillä. Ettei se veri tullut jouksijan takosassa olleesta suuttimesta ?

• kenenisa
        walkkerimies kirjoitti:

elähän nyt ala sepittämään mitään ihme satuja.Paljo meni aikaa 7 km:llä ja mikä on se yhteys suun ja imurauhasten välillä. Ettei se veri tullut jouksijan takosassa olleesta suuttimesta ?

asioista perillä? Jos saan jonkun ammatti arvion, niin kiitos.

Kirjoitin näin:

"poskionteloista melkein desi verta suun kautta"

Eli poskionteloissa on imurauhaset, vai onko? Ne turpoo liikunnasta. Jos sieltä katkesi verisuoni, niin kumma oli, että veri tuli sysäyksenä, eikä pitkän aikaa valumalla. Limakalvojen läpi ei verta voi tulla ihan noin.

En voinut mitata aikaa, kun kengät petti lopussa ja jäin korjailemaan niitä, mutta tonne 30 minuutin pintaan on nykykunnolla 7000m mennyt, joten jotain sellaista 30-35 olisi varmaan aika ollut.

• exjuoksija-valmentaja

Juokse luonnollisesti kisassa!! ja yleensä luonnollisuus on valttia!! Juoksutekniikka on kuin sormenjäljet se on persoonallinen jokaisella. Tietenkin harjoittelulla voidaan korjata joitakin vääriä liikeratoja.

On täysin mahdoton mitään sen syvempiä neuvoja antaa ilman, että näkee asiaa. Myös valmentajilla menee ueseita vuosia ennen kuin heidän silmänsä kouliintuu havaitsemaan ilman hidastusta juoksutekniikan puutteita juoksijoilla.

• "huippu"juoksija

Juoksin itseni piippuun, 1600 metriä, tämän jälkeen sydän pamppaili ja hengästytti varmaan tunnin verran, jaloillani en pysynyt ollenkaan, pyörrytti, huimasi ja silmissä sumeni. Voiko tällaista jälkitilaa kontrolloida mitenkään? Ennen ei tällaista olotilaa ole ollut. Mies 25v.

• kenenisa

Lonkalla kun tekee töitä aluksi ja sitten kun lämpenee paremmin, niin pitkää askelta. Pitkällä askeleella cooper juostaan. Jos jää vetään lyhyttä, niin ei siitä mitään tuu. Ainakaan mulla.
      Askel täytyy olla myös matala, vaikka onkin pitkä.
      Näin tulee juoksusta säästävämpi ja nopeampi.
      Tahti pitää pysyä suht samana, että vauhti ei vaihtele väärin ja siten rasita väärin.

• Aloha-Man

Onkohan sitten kyseessä jokin rasitusastma???
        Pitäisikö olla huolissansa?
        Tuntuu tosiaan kun cooperia juoksee, että keuhkot repeää!

• kenenisa
        Aloha-Man kirjoitti:

Onkohan sitten kyseessä jokin rasitusastma???
        Pitäisikö olla huolissansa?
        Tuntuu tosiaan kun cooperia juoksee, että keuhkot repeää!

Käy lääkärissä. Jos ne jotenkin asiaan reagoi. Minulle sanoivat, että oon ihan terveen oloinen, mutta rasitusastma mulla saattaa olla ja sain siihen lääkkeet. Tosin ei ne lääkkeet paljon auta kun sattuu keuhkoihin ja tulee limaa ja verta. Jos menee putket tukkoon, mikä on mulle harvinaista, niin lääkkeet auttaa.

• Aloha-Man
        kenenisa kirjoitti:

Käy lääkärissä. Jos ne jotenkin asiaan reagoi. Minulle sanoivat, että oon ihan terveen oloinen, mutta rasitusastma mulla saattaa olla ja sain siihen lääkkeet. Tosin ei ne lääkkeet paljon auta kun sattuu keuhkoihin ja tulee limaa ja verta. Jos menee putket tukkoon, mikä on mulle harvinaista, niin lääkkeet auttaa.

Turvallisin keino on pysytellä juoksusta erossa. On se muutenkin niin ahdistava laji. Mutta tuo cooper testi on niin ahdistava aina.Sattuu ja pitkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      3078
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1157
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1132
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      51
      1025
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      987
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      858
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      847
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      781
    Aihe