Käsitelläänkö renkaiden sisäholkkeja (Salomon) millään aineella laakereiden vaihdon yhteydessä?
Kuinka löysälle renkaiden pultit uskaltaa jättää, että renkaat pyörivät mahdollisimman hyvin?
Holkit ja pultit
5
897
Vastaukset
- Nimetön
Ei väli holkkeja käsitellä mitenkään muuten kuin puhditustarkoituksessa. Älä nyt hemmetti pultteja löysälle jätä jos itsestäsi tykkäät.
Jos holkki on oikea ja laakeri paikallaan, voit kiristää pultteja kunnes alumiini tms. kiskomateria antaa periksi. Oikein asennetut laakerit ei ota kiinni kuin oikeasta paikasta, joten kiristäminen ei vaikuta niiden pyörimiseen.- Pave
Jep - holkit eivät kaipaa muuta kuin pesun (tuntui vain irrotusvaiheessa että niissä on jonkinlainen pintakäsittely).
Mutta kun kiristän pultteja niin kyllä renkaan pyöriminen vähentyy jos kiristän liikaa. Onko sitten rengas liian leveä kiskoon vai mistä se alkaa jumittamaan? Täytyy vielä ihmetellä. - höpöttäjä......
Pave kirjoitti:
Jep - holkit eivät kaipaa muuta kuin pesun (tuntui vain irrotusvaiheessa että niissä on jonkinlainen pintakäsittely).
Mutta kun kiristän pultteja niin kyllä renkaan pyöriminen vähentyy jos kiristän liikaa. Onko sitten rengas liian leveä kiskoon vai mistä se alkaa jumittamaan? Täytyy vielä ihmetellä.Sellainen laakerisysteemin kuin rullaluistimissa on pitäisi toimia niin että kiristäminen ei vaikuttaisi rullaamiseen. Oikeastihan näin ei kyllä ole. Systeemihän pitäisi teoriassa toimia niin että akseli pysyy paikoillaan ja työn tekee laakeri (eli laakerin sisäkehä pysyy paikallaan ja kuulat ja ulkokehä liikkuu (pyörii). Ilmeisesti monessa renkaassa/laakerissa/holkissa tarkkuus ei kuitenkaan ole niin hyvä että tämä toimisi, vaikka pultit pistää tiukkaan. Luistimissahan on kiskossa reiän ympärillä pieni pokkaus/paksumpikohta, jonka pitäisi osua pelkästään renkaan laakerin sisäkehää vasten. Samoin holkin koko (ulkohalkaisia) pitäisi olla niin pieni että se osuu pelkästään laakerin sisäkehään. Luulen että monesti tämä kiristys juttu johtuu siitä, että holkki ei ole riittävän pitkä ja näin ollen kiristäminen vääntää laakeria, jolloin se rupeaa jumittamaan...
- Sikaniska kirjautumatta
höpöttäjä...... kirjoitti:
Sellainen laakerisysteemin kuin rullaluistimissa on pitäisi toimia niin että kiristäminen ei vaikuttaisi rullaamiseen. Oikeastihan näin ei kyllä ole. Systeemihän pitäisi teoriassa toimia niin että akseli pysyy paikoillaan ja työn tekee laakeri (eli laakerin sisäkehä pysyy paikallaan ja kuulat ja ulkokehä liikkuu (pyörii). Ilmeisesti monessa renkaassa/laakerissa/holkissa tarkkuus ei kuitenkaan ole niin hyvä että tämä toimisi, vaikka pultit pistää tiukkaan. Luistimissahan on kiskossa reiän ympärillä pieni pokkaus/paksumpikohta, jonka pitäisi osua pelkästään renkaan laakerin sisäkehää vasten. Samoin holkin koko (ulkohalkaisia) pitäisi olla niin pieni että se osuu pelkästään laakerin sisäkehään. Luulen että monesti tämä kiristys juttu johtuu siitä, että holkki ei ole riittävän pitkä ja näin ollen kiristäminen vääntää laakeria, jolloin se rupeaa jumittamaan...
Juuri nimenomaan tuo akselin ympärille tulevan holkin mitta on tärkeä. Yhden pyöräsetin mukana tuli myös holkit jokaista pyörää varten. Vaihdoin vanhat holkit uusiin ja kiristelin akslit paikoilleen. Yksi pyörä ei pyörinyt ollenkaan. Ei auttanut muu kuin otta kaikki pyrörät irti ja kopistella holkit pois laakerien välistä. Mittasin holkkien pituuden työntömitalla ja juuri tuo jumittaneen pyörän holkki oli 0,3 mm muita lyhyempi.
Tuosta viisastuneena (?) sorvaan nykyään itse nuo tarvittavat holkit, koska mielestäni 10 egeä kahdeksasta alumiiniputken pätkästä on liikaa pyydetty.
Jos nyt joku intoutuu mittailemaan holkkien pituuksia niin hyvin pyörivissä (laakerit konnossa ja akseli kiristetty 'sopivan' tiukalle) nimellismitta tuolle holkin pituudelle on 10,3mm. Itse kötöstelen holkeista yhden kympän pitempiä (10,4mm) niin voi kiristää akselit jämäkämminkin. - höpöttäjä.......
Sikaniska kirjautumatta kirjoitti:
Juuri nimenomaan tuo akselin ympärille tulevan holkin mitta on tärkeä. Yhden pyöräsetin mukana tuli myös holkit jokaista pyörää varten. Vaihdoin vanhat holkit uusiin ja kiristelin akslit paikoilleen. Yksi pyörä ei pyörinyt ollenkaan. Ei auttanut muu kuin otta kaikki pyrörät irti ja kopistella holkit pois laakerien välistä. Mittasin holkkien pituuden työntömitalla ja juuri tuo jumittaneen pyörän holkki oli 0,3 mm muita lyhyempi.
Tuosta viisastuneena (?) sorvaan nykyään itse nuo tarvittavat holkit, koska mielestäni 10 egeä kahdeksasta alumiiniputken pätkästä on liikaa pyydetty.
Jos nyt joku intoutuu mittailemaan holkkien pituuksia niin hyvin pyörivissä (laakerit konnossa ja akseli kiristetty 'sopivan' tiukalle) nimellismitta tuolle holkin pituudelle on 10,3mm. Itse kötöstelen holkeista yhden kympän pitempiä (10,4mm) niin voi kiristää akselit jämäkämminkin.Juuri tuota tarkoitan... Se ei mielestäni haittaa mitään jos holkki on hivenen liian pitkä, mutta jos se on lyhyt homma ei toimi niinkuin on tarkoitus...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 192595
- 441281
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70937Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää138915- 45861
- 59827
- 42806
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44785Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164762Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis134725