kuolleita?

raksu

Eikös tänä vuonna ole kuollu ennätysmäärä suomalaisia sukeltajia? Taidon puutetta vai tilastopoikkeama?

7

1952

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Diver

      .. ei taida olla pelkkä tilastopoikkeama. Harrastajamäärät ovat jatkuvasti kasvussa ja sen myötä tilastollisesti onnettomuudet ja läheltä piti-tilanteet lisääntyvät myös.
      Oman osansa tähän varmasti tuovat nämä ulkomailla kurssinsa suorittaneet ihmiset, joiden taidot eivät välttämättä riitä meikäläisiin olosuhteisiin. Ja omien kokemusten perusteella, kovin heppoisin perustein tuntuu täälläkin ainakin hiihtoliiton kortin saavan..

      • AOWD

        Eipä nyt tule heti mieleeni muita kuolemantapauksia tältä vuodelta, kuin se Hangon vesillä tapahtunut. Vai oliko se Nauvon tapaus tämän vuoden puolella?? Tuossa Hangon tapauksessakin taisi olla kyse sairaskohtauksesta, joka nyt sattui tulemaan veden alla. Onhan näitä "terveiden" ihmisten sydänkohtauksia yms. tapahtunut ennenkin nimenomaan sukeltaessa. Mikähän nekin mahtaa aiheuttaa? Rasittaako veden paine verenkiertoelimistöä? Vai aiheuttaako niitä mahdollinen jännityksen aiheuttama stressi?

        Sukellusonnettomuuksia tänä vuonna lienee raportoitu ennätysmäärä. Onneksi noissa ei ole aina käynyt pahin mahdollinen.

        Onnettomuusmääriin tosiaan vaikuttaa tuo harrastajamäärien lisääntyminen. Siihen en ota kantaa, että onko etelässä kurssinsa käyneet "huonompia" sukeltajia, kuin me "pimeässä jään alla kurssimme käyneet". Epäilisin kyllä, että melkolailla liukuhihnalta ja minimi harjoitusmäärällä siellä etelässä uusia sukeltajia leivotaan. Ainakin täällä meillä saa treenata taitoja kurssilla ihan oman mielensä mukaan. Kouluttajilla ei ole mikään hoppu sen kortittamisen kanssa.

        En nyt viittaa mihinkään tiettyyn onnettomuuteen, mutta olen havainnut, että OWD, tai P1 sukeltajat tekevät luokitukseensa nähden liian vaativia sukelluksia. Luulisi oman henkikullan olevan sen verran arvokas, että hankkisi oikean koulutuksen, ennen kuin lähdetään yli kolmeenkymppiin, luoliin tai jään alle.
        Oma lukunsa on nämä tapaukset, kun joku valopää saa 3 promillen kännissä päähänsä leikkiä Puhakkaa laiturin päästä ja täräyttää pää edellä 30 cm syvään veteen ja pohjakiveen ja taittaa niskansa. Sitten parin päivän päästä saadaan lehdestä lukea SUKELLUSONNETTOMUUDESTA, jossa nuorehko mieshenkilö halvaantui kaulasta alaspäin. Mitä tekemistä sillä sitten oli sukeltamisen kanssa, mutta suuri yleisö muistaa vain otsikon ja taas meidän harrastuksemme on vähän vaarallisempi.

        Turvallisia sukelluksia vain kaikille!


      • pekke
        AOWD kirjoitti:

        Eipä nyt tule heti mieleeni muita kuolemantapauksia tältä vuodelta, kuin se Hangon vesillä tapahtunut. Vai oliko se Nauvon tapaus tämän vuoden puolella?? Tuossa Hangon tapauksessakin taisi olla kyse sairaskohtauksesta, joka nyt sattui tulemaan veden alla. Onhan näitä "terveiden" ihmisten sydänkohtauksia yms. tapahtunut ennenkin nimenomaan sukeltaessa. Mikähän nekin mahtaa aiheuttaa? Rasittaako veden paine verenkiertoelimistöä? Vai aiheuttaako niitä mahdollinen jännityksen aiheuttama stressi?

        Sukellusonnettomuuksia tänä vuonna lienee raportoitu ennätysmäärä. Onneksi noissa ei ole aina käynyt pahin mahdollinen.

        Onnettomuusmääriin tosiaan vaikuttaa tuo harrastajamäärien lisääntyminen. Siihen en ota kantaa, että onko etelässä kurssinsa käyneet "huonompia" sukeltajia, kuin me "pimeässä jään alla kurssimme käyneet". Epäilisin kyllä, että melkolailla liukuhihnalta ja minimi harjoitusmäärällä siellä etelässä uusia sukeltajia leivotaan. Ainakin täällä meillä saa treenata taitoja kurssilla ihan oman mielensä mukaan. Kouluttajilla ei ole mikään hoppu sen kortittamisen kanssa.

        En nyt viittaa mihinkään tiettyyn onnettomuuteen, mutta olen havainnut, että OWD, tai P1 sukeltajat tekevät luokitukseensa nähden liian vaativia sukelluksia. Luulisi oman henkikullan olevan sen verran arvokas, että hankkisi oikean koulutuksen, ennen kuin lähdetään yli kolmeenkymppiin, luoliin tai jään alle.
        Oma lukunsa on nämä tapaukset, kun joku valopää saa 3 promillen kännissä päähänsä leikkiä Puhakkaa laiturin päästä ja täräyttää pää edellä 30 cm syvään veteen ja pohjakiveen ja taittaa niskansa. Sitten parin päivän päästä saadaan lehdestä lukea SUKELLUSONNETTOMUUDESTA, jossa nuorehko mieshenkilö halvaantui kaulasta alaspäin. Mitä tekemistä sillä sitten oli sukeltamisen kanssa, mutta suuri yleisö muistaa vain otsikon ja taas meidän harrastuksemme on vähän vaarallisempi.

        Turvallisia sukelluksia vain kaikille!

        padi puolen koulutus on nopeaa ja tehokasta rahat pois ja valmis dyykkari suollettu ulos koulusta
        cmas on siitä turvallisempi että se on sidottu seuroihin ja sitä kautta seurat ohjaavat uusia sukeltajia paremmin ja lähtevät oikealla meiningillä liikkeelle
        Ei sen puoleen kyllä niitä suurin osa padi puolen kurssin käyneitä on ihan järki päässä harrastukseen suhtautuvia ja tiedostaa vaaratekijät mutta väliin mahtuu myös ramboja jotka lähtevät parin kanssa kokeilemaan valmiina sukeltajana niin kuin kävi niille kahdelle jotka menivät espoossa jään alle ja molemmat jäi sinne


      • AOWD
        pekke kirjoitti:

        padi puolen koulutus on nopeaa ja tehokasta rahat pois ja valmis dyykkari suollettu ulos koulusta
        cmas on siitä turvallisempi että se on sidottu seuroihin ja sitä kautta seurat ohjaavat uusia sukeltajia paremmin ja lähtevät oikealla meiningillä liikkeelle
        Ei sen puoleen kyllä niitä suurin osa padi puolen kurssin käyneitä on ihan järki päässä harrastukseen suhtautuvia ja tiedostaa vaaratekijät mutta väliin mahtuu myös ramboja jotka lähtevät parin kanssa kokeilemaan valmiina sukeltajana niin kuin kävi niille kahdelle jotka menivät espoossa jään alle ja molemmat jäi sinne

        Kyllä Padin kursseja järjestetään seurojen toimesta. Nykyinen kehitys tuntuu olevan, että seurat vaihtavat koulutusjärjestelmänsä Cmassista Padiin tai muuhun "kaupalliseen", syystä että Sukeltajaliiton homma on mennyt täysin rahastukseksi.
        Tässä keskustelussa nyt oli kyse lähinnä vertailusta täällä kotimaassa tai etelässä kurssinsa käyneiden tieto/taitotasosta. Ei niinkään eri organisaatioiden välisestä. Tosin tällä palstalla tuntuu kaikki keskustelut menevän tuohon iänikuiseen Padi vs. Cmas kädenvääntöön. :/


      • minkä tähden
        AOWD kirjoitti:

        Kyllä Padin kursseja järjestetään seurojen toimesta. Nykyinen kehitys tuntuu olevan, että seurat vaihtavat koulutusjärjestelmänsä Cmassista Padiin tai muuhun "kaupalliseen", syystä että Sukeltajaliiton homma on mennyt täysin rahastukseksi.
        Tässä keskustelussa nyt oli kyse lähinnä vertailusta täällä kotimaassa tai etelässä kurssinsa käyneiden tieto/taitotasosta. Ei niinkään eri organisaatioiden välisestä. Tosin tällä palstalla tuntuu kaikki keskustelut menevän tuohon iänikuiseen Padi vs. Cmas kädenvääntöön. :/

        Cmas se vasta kaupallinen järjestö on...kovimmat kurssi hinnat...hommat talkoilla ja ilman vakuutuksia...hinnalle vastineena räpellystä,säätämistä yms.Jos suomessa joku on kaupallinen koulutus järjestelmä niin se kyllä on cmas!!!! Liitto on pelkkää rahastusta ja sisäpiirin selkään taputtelua ja palkitsemista...
        todella ällöttävää touhua....prinikoita jaetaa
        "ansioituneille" sukeltajille pitkästä "urasta"
        vuosia takana 15 ja sukellus historiaa saman verran....

        T.Entinen minkä tähden sukeltaja


      • Diver
        minkä tähden kirjoitti:

        Cmas se vasta kaupallinen järjestö on...kovimmat kurssi hinnat...hommat talkoilla ja ilman vakuutuksia...hinnalle vastineena räpellystä,säätämistä yms.Jos suomessa joku on kaupallinen koulutus järjestelmä niin se kyllä on cmas!!!! Liitto on pelkkää rahastusta ja sisäpiirin selkään taputtelua ja palkitsemista...
        todella ällöttävää touhua....prinikoita jaetaa
        "ansioituneille" sukeltajille pitkästä "urasta"
        vuosia takana 15 ja sukellus historiaa saman verran....

        T.Entinen minkä tähden sukeltaja

        Joo, vastaavaa olen itsekin kuullut Hiihtoliiton toiminnasta. Esim. parhaat per...nnuolijat on palkittu saunailtojen jälkeen korotttamalla heidät puhelinsoitolla M3-kouluttajiksi.
        Varsinainen "hyväveli-järjestö" on ollut.


      • pyhpyh
        Diver kirjoitti:

        Joo, vastaavaa olen itsekin kuullut Hiihtoliiton toiminnasta. Esim. parhaat per...nnuolijat on palkittu saunailtojen jälkeen korotttamalla heidät puhelinsoitolla M3-kouluttajiksi.
        Varsinainen "hyväveli-järjestö" on ollut.

        minkähän laisissa seuroissa mahdatte olla kirjoilla


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      191
      1980
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      123
      1081
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      785
    5. 58
      776
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      33
      690
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      618
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      512
    Aihe