tuolta kommunistisivuilta tällainen ilmoitus;
"Palestiina-solidaarisuuspäivä 29.11."
mitähän tälläinen solidaarisuus mahtaa tarkoittaa? sitäkö, että israel on miehittänyt palestiinalaisten maata? sitäkö vastaan SKP mieltänsä näyttää ja palestiinalaisille solidaarisuutta osoittaa?
venäläiset miehittivät suomalaisten karjalan. en ole huomannut SKP:n osoittaneen mieltä tätä tosiasiaa vastaan enkä ole huomannut SKP:n osoittaneen solidaarisuutta karjalan takaisin vaatijoita kohtaan.
kommunistit ovat maininneet karjalan asukkaiston muodostuvan venäläisistä, jotka jo pari sukupolvea ovat asuttaneet karjaa ja tällä on vedottu karjalan palauttamisen mahdottomuutta.
"juttelin" tässä päivänä eräänä kuppilassa kahden kommunistin kanssa; puhuimme israelista ja palestiinan tilanteesta. he vaativat palestiinalaisille pakolaisille ja heidän jälkeläisilleen ties monennessako sukupolvessa jo paluumuutto-oikeutta israeliin/palestiinaan ja miehitettyjen alueiden takaisinsaantia. saattavat olla oikeassakin.
mutta kun käänsin asian karjalaan ja suomalaisiin paluumuuttajiin, vastaus oli jäätävä; se on eri asia.
kysyisinkin nyt kommunisteilta; miten niin eri asia? jäikö hitleriltä työt kesken vai ovatko eri kansat eriarvoisia? toisille kuuluu jotain mikä toisilta on evätty?
osui silmään
14
1078
Vastaukset
- Punainen
Olen itse vakaumuksellinen kommunisti.Minun mielestä Karjala tulisi paluttaa suomelle.
Mutta kuitenkin herää kysymys otetaanko se tyhjänä vai otammeko myös mukana kaikki sen asukkaat.Kuitenkin nykyiset päättäjät suomessa
ovat sellaisia jotka eivät ole kiinnostuneita koko asiasta ja niin kauan kuin diktaattori Putin on vallassa venäjällä on vaikeaa ajatella
Karjalan palauttamista suomelle. Sattuiko pahastikin? Et kai joutunut silmälääkäriin turvautumaan, tai psykiatrille??
vom- herra yksilön vapaus
asiantunteva vastaus. oliko suoraan marxin teksteistä lainattua? kyllä heikot on eväät sinullakin.
minä vain kysyin, miksi SKP tukee palestiinalaisia heidän saadakseen takaisin heiltä viedyt maansa? miksi SKP tukee palestiinalaisia pakolaisia ja heidän jälkeläisiä paluumuutto-oikeudessa omiin maihinsa kun samalla vastaavat oikeudet suomalaisilta SKP omalta osaltaan evää?
pitäisikö kentien suomen kommunistisen puolueen nimi vaihtaa palestiinan kommunistiseksi puolueeksi? ette te tunnu suomalaisen asialla olevan...
en minä oleta suomen koskaan karjalaa takaisin saavan mutta tuollainen kaksinaamaisuus mitä SKP harrastaa, saa suomalaisen vihoihinsa. ja tuollainen verbaalinen saamattomuus, mitä sinä harrastat...
olisit edes ensin kertonut aatteesi mukaisesti karjalan menetyksen johtuvan suomalaisten "moraalittomasta" liittolaisuudesta natsien kanssa ja sen jälkeen olisin voinut kysyä miksi tuet juutalaisten vihollisia. eikö hitler jo parhaansa tehnyt juutalaisten tuhoamiseksi? miksi kommunisti vom on hitlerin uhrien vihollisien puolella?
tälläisistä lähtökohdista olisi voinut alkaa toveri vomin peräänkuuluttama keskustelu kommunismista.
mutta mitä toveri vom iän ja elämänkokemuksensa mukanaan tuomalla elämänopillaan pystyi sanomaan; "Sattuiko pahastikin? Et kai joutunut silmälääkäriin turvautumaan, tai psykiatrille??
vom" herra yksilön vapaus kirjoitti:
asiantunteva vastaus. oliko suoraan marxin teksteistä lainattua? kyllä heikot on eväät sinullakin.
minä vain kysyin, miksi SKP tukee palestiinalaisia heidän saadakseen takaisin heiltä viedyt maansa? miksi SKP tukee palestiinalaisia pakolaisia ja heidän jälkeläisiä paluumuutto-oikeudessa omiin maihinsa kun samalla vastaavat oikeudet suomalaisilta SKP omalta osaltaan evää?
pitäisikö kentien suomen kommunistisen puolueen nimi vaihtaa palestiinan kommunistiseksi puolueeksi? ette te tunnu suomalaisen asialla olevan...
en minä oleta suomen koskaan karjalaa takaisin saavan mutta tuollainen kaksinaamaisuus mitä SKP harrastaa, saa suomalaisen vihoihinsa. ja tuollainen verbaalinen saamattomuus, mitä sinä harrastat...
olisit edes ensin kertonut aatteesi mukaisesti karjalan menetyksen johtuvan suomalaisten "moraalittomasta" liittolaisuudesta natsien kanssa ja sen jälkeen olisin voinut kysyä miksi tuet juutalaisten vihollisia. eikö hitler jo parhaansa tehnyt juutalaisten tuhoamiseksi? miksi kommunisti vom on hitlerin uhrien vihollisien puolella?
tälläisistä lähtökohdista olisi voinut alkaa toveri vomin peräänkuuluttama keskustelu kommunismista.
mutta mitä toveri vom iän ja elämänkokemuksensa mukanaan tuomalla elämänopillaan pystyi sanomaan; "Sattuiko pahastikin? Et kai joutunut silmälääkäriin turvautumaan, tai psykiatrille??
vom"En todellakaan uskonut Sinua, kunnioittamani nimimerkki "Herra yksil...", niin tietämättömäksi, että vertaat yksi/yhteen Suomen ja Palestiinan historiaa???
vom- herra yksilön vapaus
vom kirjoitti:
En todellakaan uskonut Sinua, kunnioittamani nimimerkki "Herra yksil...", niin tietämättömäksi, että vertaat yksi/yhteen Suomen ja Palestiinan historiaa???
vomsuo anteeksi yleistykseni. historiantulkinnatkin kuitenkin, ainakin jos tulkitsijoita on enemmän kuin yksi, eivät ole täysin ristiriidattomia.
mutta silti yleistin tämän vain kommunistien tähden. sinun ja tovereidesi ja teidän edustaman reaalipolitiikan tähden. ja teidän kauniiden puheittenne tähden.
mutta nyt saat minun puoleltani mahdollisuuden; kerro ihan omin sanoin, miksi kommunistit tukevat palestiinalaisia heidän asiassaan? ja kerro samaan syssyyn miksette tue evakkoja ja heidän jälkeläisiään (minusta) samantapaisessa asiassa?
- Centaurea
Olisihan se mukavaa, jos Venäjä Karjalan päättäisi palauttaa, mutten sitä erityisen kiihkeästi vaadi- Miksi vaatisin?
Se on ollutta ja mennyttä jo, isovanhempien nuoruudessa tapahtunutta.
Mihin Karjalaa lopultakaan tarvitsemme, juuri nyt?
Siellä asuvat toiset ihmiset, jokin paikka heillekin on oltava, emmehän voi vain ajaa heitä kodeistaan? Juuri niinhän israelilaiset tekevät palestiinalaisille, karkottavat heidät paikasta jossa he ovat asuneet ja eläneet koska kokevat maan olevan juutalaisille luvattu.
Ketkä muuttaisivat täältä sinne Karjalaan? Mistä heille saataisiin siellä työtä?
Meillä on paljon tyhjää maata ja asumattomia taloja ennestäänkin.
Monet palestiinalaiset on ajettu pakolaisleirien kaltaisiin olosuhteisiin. En ole sellaisia huomannut suomalaisille rakennetun ainakaan viimeiseen 50:een vuoteen.- herra yksilön vapaus
jota ei voi kiistää; monet pakolaiset on ajettu epäinhimmillisiin oloihin pakolaisleireihin.
jos kommunisti vilpittömästi tätä epäkohtaa korjaa, asia on yksilön vapauden puolesta ok.
mutta yksilön vapaus silti epäilee SKP:n "palestiina-solidaarisuuspäiviä", koska SKP:n ja kommunistien kanta palestiinaan ja israeliin on paljon laajempi kuin pelkät pakolaisleirit; ne pitävät sisällään myös palestiinalaiset pakolaisleirien ulkopuolella. miksi ei pidetä suomalaisten puolta? vaikkeivat suomalaiset pakolaisleirissä asukaan.
sen verran täytyy tässä sanoa, että yksilön vapaus ei hyväksy palestiinalaisten terroria juutalaisia kohtaan eikä myöskään juutalaisvaltion valtioterrorismia palestiinalaisia kohtaan.
mutta SKP:n pitäisi silti olla suomalaisten puolue ja ajaa suomalaisten asioita. ei palestiinalaisten. - Centaurea
herra yksilön vapaus kirjoitti:
jota ei voi kiistää; monet pakolaiset on ajettu epäinhimmillisiin oloihin pakolaisleireihin.
jos kommunisti vilpittömästi tätä epäkohtaa korjaa, asia on yksilön vapauden puolesta ok.
mutta yksilön vapaus silti epäilee SKP:n "palestiina-solidaarisuuspäiviä", koska SKP:n ja kommunistien kanta palestiinaan ja israeliin on paljon laajempi kuin pelkät pakolaisleirit; ne pitävät sisällään myös palestiinalaiset pakolaisleirien ulkopuolella. miksi ei pidetä suomalaisten puolta? vaikkeivat suomalaiset pakolaisleirissä asukaan.
sen verran täytyy tässä sanoa, että yksilön vapaus ei hyväksy palestiinalaisten terroria juutalaisia kohtaan eikä myöskään juutalaisvaltion valtioterrorismia palestiinalaisia kohtaan.
mutta SKP:n pitäisi silti olla suomalaisten puolue ja ajaa suomalaisten asioita. ei palestiinalaisten.Kuinka moni ei-kommunisti tarkkaan asiaa ajateltuaan nimeää tärkeimmäksi poliittiseksi kysymykseksi Suomessakaan Karjalan palautuksen? Taitaapi olla aika marginaalinen ryhmä.
Täällä kotimaassa on toki paljon asioita, joiden puolesta olisin valmis osoittamaan mieltä. - herra yksilön vapaus
Centaurea kirjoitti:
Kuinka moni ei-kommunisti tarkkaan asiaa ajateltuaan nimeää tärkeimmäksi poliittiseksi kysymykseksi Suomessakaan Karjalan palautuksen? Taitaapi olla aika marginaalinen ryhmä.
Täällä kotimaassa on toki paljon asioita, joiden puolesta olisin valmis osoittamaan mieltä.paljon tärkeämpiä asioita ja ongelmia ratkottavana kuin menetetty karjala.
miksi SKP ei keskity tälläisiin asioihin? ja jos ulkomaiden politiikkaan pitää sotkeentua, eikö lähialueilta löydy paljon suomalaisille tärkeämpiä asioita?
osoita vaan mieltä suomalaisille tärkeistä asioista ja usko vaan, että yksilön vapaus tekee omalta osaltaan saman. - Centaurea
herra yksilön vapaus kirjoitti:
paljon tärkeämpiä asioita ja ongelmia ratkottavana kuin menetetty karjala.
miksi SKP ei keskity tälläisiin asioihin? ja jos ulkomaiden politiikkaan pitää sotkeentua, eikö lähialueilta löydy paljon suomalaisille tärkeämpiä asioita?
osoita vaan mieltä suomalaisille tärkeistä asioista ja usko vaan, että yksilön vapaus tekee omalta osaltaan saman.Kaikkien ihmisten oikeudet ovat yhtä tärkeitä, asuivatpa he sitten lähellä tai kaukana.
Uskon, että SKP keskittyy pääasiassa suomalaisten asioihin, mutta sallittakoon tällainen poikkeama epäilemättä hyvässä tarkoituksessa!
Voi yksilön vapaus, minusta se on hyve, että pystyy olemaan solidaarinen muille kansoille ja ottamaan osaa heidän vaikeuksiinsa yrittäen osaltaan auttaa.
Emme me ihmiset ole aina niin loogisia, ehkä tuon Palestiina-solidaarisuuspäivän järjestämisen sijaan olisi tehtävä jotain ihan muuta. Kukapa tietää. Jos sitä tärkeysjärjestystä käy liian tarkkaan pohtimaan, ja yrittää vain sen mukaan toimia, voi lopulta käydä niin ettei tullut tehtyä yhtään mitään.
Tärkeintä on kuitenkin TEHDÄ OIKEIN. - herra yksilön vapaus
Centaurea kirjoitti:
Kaikkien ihmisten oikeudet ovat yhtä tärkeitä, asuivatpa he sitten lähellä tai kaukana.
Uskon, että SKP keskittyy pääasiassa suomalaisten asioihin, mutta sallittakoon tällainen poikkeama epäilemättä hyvässä tarkoituksessa!
Voi yksilön vapaus, minusta se on hyve, että pystyy olemaan solidaarinen muille kansoille ja ottamaan osaa heidän vaikeuksiinsa yrittäen osaltaan auttaa.
Emme me ihmiset ole aina niin loogisia, ehkä tuon Palestiina-solidaarisuuspäivän järjestämisen sijaan olisi tehtävä jotain ihan muuta. Kukapa tietää. Jos sitä tärkeysjärjestystä käy liian tarkkaan pohtimaan, ja yrittää vain sen mukaan toimia, voi lopulta käydä niin ettei tullut tehtyä yhtään mitään.
Tärkeintä on kuitenkin TEHDÄ OIKEIN.olikohan se kommunistien iskulauseita vai ranskalaisilta giljotiininkäyttäjiltä?
kaikkien ihmisten oikeuksien pitäisi olla yhtä tärkeitä. sitä tuskin koskaan tapahtuu mutta jos perustetaan järjestö, joka kutsuu itseään SUOMEN kommunistiseksi puolueeksi, sen pitäisi ajaa suomalaisten asiaa. en tarkoita, että sen pitäisi vaatia karjalaa takaisin koska sen rahkeet ja historia ei yksinkertaisesti riitä siihen. ei siinä mitään. mutta ei sen pitäisi myöskään vaatia julkisesti tukea samanlaiselle kansalle kaukana etelässä. se on kaksinaismoraalia, jota rehellinen suomalainen ei käsitä. yksittäinen kommunisti kaukaisen palestiinan puolesta ymmärrän mutta en puoluetta... tärkeämpiäkin asioita on meille suomalaisille. ja jos puolue yhdelle sorretulle väestölle tukea osoittaa, sen pitäisi osoittaa myös toiselle. vaika "evakko" ja "pakolainen" kirjoitetaan eri tavalla, sanan merkitys on sama.
mutta tärkeintä ON TEHDÄ OIKEIN. siihen kai suurin osa meistä pyrkiikin. meillä on vaan eri käsitykset asioista ja eri keinot pyrkiä siihen oikeellisuuteen. - Centaurea
herra yksilön vapaus kirjoitti:
olikohan se kommunistien iskulauseita vai ranskalaisilta giljotiininkäyttäjiltä?
kaikkien ihmisten oikeuksien pitäisi olla yhtä tärkeitä. sitä tuskin koskaan tapahtuu mutta jos perustetaan järjestö, joka kutsuu itseään SUOMEN kommunistiseksi puolueeksi, sen pitäisi ajaa suomalaisten asiaa. en tarkoita, että sen pitäisi vaatia karjalaa takaisin koska sen rahkeet ja historia ei yksinkertaisesti riitä siihen. ei siinä mitään. mutta ei sen pitäisi myöskään vaatia julkisesti tukea samanlaiselle kansalle kaukana etelässä. se on kaksinaismoraalia, jota rehellinen suomalainen ei käsitä. yksittäinen kommunisti kaukaisen palestiinan puolesta ymmärrän mutta en puoluetta... tärkeämpiäkin asioita on meille suomalaisille. ja jos puolue yhdelle sorretulle väestölle tukea osoittaa, sen pitäisi osoittaa myös toiselle. vaika "evakko" ja "pakolainen" kirjoitetaan eri tavalla, sanan merkitys on sama.
mutta tärkeintä ON TEHDÄ OIKEIN. siihen kai suurin osa meistä pyrkiikin. meillä on vaan eri käsitykset asioista ja eri keinot pyrkiä siihen oikeellisuuteen.Hiukan vaikeaa ottaa kantaa kokonaisen puolueen puolesta, joten voin puhua vain omana itsenäni.
Edelliseen puheenvuoroosi viitaten, en kuitenkaan tajua, miksi yksittäinen ihminen voi ottaa kantaa, mutta puolue ei? Puolue koostuu yksilöistä, ja jos tarpeeksi moni on samaa mieltä, siitä syntyy yhteinen kanta.
Mikä ryhmä saa sanoa mielipiteensä tällaisesta asiasta? Minusta on paljon pahempi juttu, että tyypillisesti suomalaiset poliitikot ja puolueet varovat lausumasta ääneen mielipiteitään yhtään mistään, ettei vain kukaan potentiaalinen äänestäjä pelästyisi.
Koen hyvin vastenmielisenä sen, että isojen puolueitten tärkein tehtävä tuntuu olevan oman olemassaolonsa ja johtoasemansa turvaaminen vaikka se sitten tarkoittaisi, ja yleensä tuntuu tarkoittavankin, mielipiteistä luopumista. Politiikkaa politiikan, ei ihmisten, puolesta. - herra yksilön vapaus
Centaurea kirjoitti:
Hiukan vaikeaa ottaa kantaa kokonaisen puolueen puolesta, joten voin puhua vain omana itsenäni.
Edelliseen puheenvuoroosi viitaten, en kuitenkaan tajua, miksi yksittäinen ihminen voi ottaa kantaa, mutta puolue ei? Puolue koostuu yksilöistä, ja jos tarpeeksi moni on samaa mieltä, siitä syntyy yhteinen kanta.
Mikä ryhmä saa sanoa mielipiteensä tällaisesta asiasta? Minusta on paljon pahempi juttu, että tyypillisesti suomalaiset poliitikot ja puolueet varovat lausumasta ääneen mielipiteitään yhtään mistään, ettei vain kukaan potentiaalinen äänestäjä pelästyisi.
Koen hyvin vastenmielisenä sen, että isojen puolueitten tärkein tehtävä tuntuu olevan oman olemassaolonsa ja johtoasemansa turvaaminen vaikka se sitten tarkoittaisi, ja yleensä tuntuu tarkoittavankin, mielipiteistä luopumista. Politiikkaa politiikan, ei ihmisten, puolesta.silloin kun tarpeeksi monta yksilöä tuntee kannattavansa samanlaista arvomaailmaa, he voivat perustaa järjestön. tai kutsutaan sitä sitten vaikka puolueeksi. ei sillä ole väliä. väliä on vain sillä arvomaailmalla.
ja arvomaailma, minkä puolueen tahansa, on pelkkää sananhelinää ja kauniita lupauksia paremmasta jollei äänestäjä saa rahoilleen vastinetta. ja SKP:n tapainen järjestö on liian kaksinaamainen ja liian paljon muita kansalaisia kerettiläisiksi tuomitseva ettei sen ohjelmajulistuksia ja paatoksiaan lukiessaan tule kuin kärttyiseksi.
palestiinan ja menetetyn karjalan samankaltaisuudesta ja kommunistien perustelemattomasta tuesta toiselle ja toisen tuomitsemisesta jo kirjoitinkin. siinä on kommunistin arvomaailmaa ja oikeudenmukaisuutta tasa-arvoineen. edelleen pelkkää lännelle pyllistämistä ja idälle kumartamista. ei mitään huomiota vuosituhannen vaihtumisesta.
ja israel; tukea palestiinalaisille minulle on perusteltu israelin terrorilla. terrorilla, joka kohdistuu viattomiin siivileihin. israel ja usa ovat maailman pahimmat terroristit, jotka on saatava kuriin. heidän terroriaan ei voi hyväksyä. siihen on puututtava.
miten muu terrori maailmassa? siihen ei kommunisti puutu ja kieltää suomalaisia osallistumasta mihinkään terrorismin vastaiseen taisteluun. marxistit huutavat kurkku suorana, että NATO:on ei voi liittyä eikä terrorismin vastaiseen taisteluun voi liittyä. sehän olisi sotkeentumista muiden maihin asioihin. se on kapitalistien ja militaristien vouhotuksia.
sen sijaan kommunistit kyllä perustavat puolueen ajamaan toisen osapuolen etua lähes sotatilassa olevien kansakuntien välillä. kommunistit asettuvat terrori-iskuja tekevän osapuolen puolelle ydinasevaltaa vastaan.
ihan itsekseni hymyillen; kumpi on tälle maalle vaarallisempi? NATO:on kuuluva suomi vai lähi-idän selkkaukseen maan sotkenut SKP? jos SKP:llä olisi kannatusta, pitäisi jo todellakin käynnistää tutkimukset SKP:n osallisuudesta terrorijärjestöjen toimintaan. nythän ei SKP ole kuin moraaliton vitsi. ei sitä varten varmaankaan tarvitse tutkimuksia käynnistää mutta ovatko kommunistit koskaan lähetelleet avustuksia, vaikka rahaa palestiinaan? tietenkin vain solidaarisuuttaan ja tukeaan osoittaen heille niin tärkeälle kansakunnalle. ovatko kommunistit tietoisia mihin nämä avustukset ovat päätyneet? ruokaan ja lääkkeisiin vain johonkin muuhun? Centaurea kirjoitti:
Kaikkien ihmisten oikeudet ovat yhtä tärkeitä, asuivatpa he sitten lähellä tai kaukana.
Uskon, että SKP keskittyy pääasiassa suomalaisten asioihin, mutta sallittakoon tällainen poikkeama epäilemättä hyvässä tarkoituksessa!
Voi yksilön vapaus, minusta se on hyve, että pystyy olemaan solidaarinen muille kansoille ja ottamaan osaa heidän vaikeuksiinsa yrittäen osaltaan auttaa.
Emme me ihmiset ole aina niin loogisia, ehkä tuon Palestiina-solidaarisuuspäivän järjestämisen sijaan olisi tehtävä jotain ihan muuta. Kukapa tietää. Jos sitä tärkeysjärjestystä käy liian tarkkaan pohtimaan, ja yrittää vain sen mukaan toimia, voi lopulta käydä niin ettei tullut tehtyä yhtään mitään.
Tärkeintä on kuitenkin TEHDÄ OIKEIN.Suo anteeksi,"Centaurea" sivullisen kommentti. "..tehdä oikein". Tarkoittanet, että täytyy
tehdä "sydämellä", nicht wahr?
P.S. Mä diggaan Sua!
vom
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1411493
- 1221266
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede261053Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89984Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat313881- 99833
- 38732
- 109676
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.59672Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144644