Maraton 4.30 ??

Minä

Kuinka paljon pitäisi juosta viikossa jotta pääsisi maratonin 4.30 aikaan? olen menossa ensi kesänä Tukholmaan ensimmäistä kertaa :) Pohjakunto on hyvä (harrastan kilpapyöräilyä--tosin olen aika aloittelija, sekä juoksen). Kestävyys on siis suht hyvä. Teen välillä 10*400m vetoja, joita maraton kaverit ovat neuvoneet, 10km vk lenkkejä sekä 21km pk lenkkejä (joka sunnuntai juostaan porukalla n.21km..tänää juostiin aikaan 2.05).

ensimmäiselle maratonille ei ole aikatavoitetta, mutta olisi kiva tietää, että kuinka paljon pitää treenata että jaksaa sen tuohon aikaan:) Olen ulkomailla marras-maaliskuun joten sielläkin pitäisi juosta:)

Hyviä lenkkejä!

18

3007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • assi

      Mä juoksin ekan maratonin HCM:llä aikaan 4.30.
      Juoksu kilometrit viikossa oli vain noin 25 per viikko. Muita lajeja en juurikaan harrastanut (pari rullis lenkkiä). Olen nähnyt harjoitus ohjelmia jotka tähtää 4.30 aikaan ja niissä harjoitus kilomertit on 40-70km/viikko. Itse ei moisia harjoituskilometriä ymmärrä. Olen ite 30 nainen enkä omaa kummempaa urheilu taustaa ja toi eka maraton meni oikeesti helposti. Tuhkolmaan lähden hakemaan 4.00-4.15 aikaa. :)Mun puolikkaan aika o 2.10.

      Uskon että juokset helposti ton 4.30.

      Juoksemisen iloa :)

      • minä

        riittää siis 25km viikossa? vai onko se ihmisestä kiinni? Jospa sulla Assi on luonnostaan hyvä kunto :);) Eikä sinulla tehnyt ollenkaan tiukkaa maratonilla? se siis meni todella hyvin?

        juoksuiloa myös sinulle ja kiitos vastauksesta!


      • kenenisa

        joku intensiivinen harrastus meille tämä juokseminen, kiinnostuksen kohde.


      • assi
        minä kirjoitti:

        riittää siis 25km viikossa? vai onko se ihmisestä kiinni? Jospa sulla Assi on luonnostaan hyvä kunto :);) Eikä sinulla tehnyt ollenkaan tiukkaa maratonilla? se siis meni todella hyvin?

        juoksuiloa myös sinulle ja kiitos vastauksesta!

        mulla se 25km riitti tohon :) ihmettelen sitä itsekin... 4.30 tähtäävissä ohjelmissa treeni kilometrit on n. puolet enemmän. Siksi onki kiinnostavaa nähdä mihin aikaan pääsen kun vähän nostan noita kilometrejä.
        Ja tietysti teki tiukkaa joka askel 35km jälkeen mutta silti oli maalissa tunne "tässäkö tää nyt sitte oli..." luulin että ois ollu rankempaa.


    • kenenisa

      Toi Holmeeni se veteli 13km/ päivä, et kun sen juokset, mikä ei todellakaan ole paljon, niin varmaan pärjäät.

      Itse sain suorituksen tehtyä vaatimassa ajassasi, kun juoksin 50 km viikossa. ELi jotai semmosta.

    • maratoonAri

      neljä kolkyt on helppo jos on vähääkään ennestään kestävyyttä ja kuntoa ja juoksutuntumaa (leppoisan tehokas juoksuaskel ja asento).

      itse juoksin ensimmäisen HCM:ssä 2.5 kuukauden harjoittelulla 4.28.28, oli hellekesä ja meno oli helppoa.

      pääsääntö oli et joka toinen päivä lepoa. lenkit oli aina jotain 6-12km fiiliksen mukaa. pari kertaa n.15 ja kerran 20 km kuukaus ennen kisaa. tuohon aikaan ehdin vielä olla viikon vatsataudissa ja opetella taloudellisen juoksun. ai nii, ja olin vasta kuntouttanut koko kevään leikattua polvea, joten pelkäsin toki paljon lopputulosta. 2.5 kuukauden kilometrit oli muistaakseni yhteensä n. 400 (ja siinä on HCM mukana!!)

      eli ole vain luottavaisin mielin.

    • Brewer

      Tuollaisella 25-30km/viikossa pohjilla tuli itsekin vuonna 2000 juostua Tukholma nippa nappa alle 4h30. /B

      • Big Foot

        Ajoista ja kilometrimääristä näkee, että löysää läskiä näyttää olevan jokaisella. Itse juoksin aikoinaan HCM:n 1983 Mietaan Jussin perässä alle 2.50:n. Mietaa muistaaksen paineli 2.48 Kaverini joka silloin oli sijaluvultaan yli sadan olisi nyt ollut HCM:lla neljäs silloisella ajallaan. Kyllä se on vaan niin, että salilla käyminen ei kehitä sydäntä eikä veronkiertoelmiä eikä kestävyyttä.


      • Big footille!
        Big Foot kirjoitti:

        Ajoista ja kilometrimääristä näkee, että löysää läskiä näyttää olevan jokaisella. Itse juoksin aikoinaan HCM:n 1983 Mietaan Jussin perässä alle 2.50:n. Mietaa muistaaksen paineli 2.48 Kaverini joka silloin oli sijaluvultaan yli sadan olisi nyt ollut HCM:lla neljäs silloisella ajallaan. Kyllä se on vaan niin, että salilla käyminen ei kehitä sydäntä eikä veronkiertoelmiä eikä kestävyyttä.

        Viestiketjun aloittelija ei käy salilla, vaan harrastaa kestävyysurheilua. Samoin muut, jotka ovat vastanneet keskusteluun.

        Taitaa sinulla olla läskiä joka puolella, kun tulet tänne arvostelemaan toisia.

        terv. Normaali kroppainen kestävyysurheilija.


      • Big Foot
        Big footille! kirjoitti:

        Viestiketjun aloittelija ei käy salilla, vaan harrastaa kestävyysurheilua. Samoin muut, jotka ovat vastanneet keskusteluun.

        Taitaa sinulla olla läskiä joka puolella, kun tulet tänne arvostelemaan toisia.

        terv. Normaali kroppainen kestävyysurheilija.

        Ei ole läskiä, mutta en enää viitsi lähteä jotain neljän tunnin aikaa maratonilla juoksemaan, kun hölkän ja juoksun raja kulkee siinä kolmessa tunnissa.
        Onhan armeijassa jo todettu, ettei koskaan Suomen historiassa miesten kunto ole ollut näin huono kuin nykyään. Joku jo ehdottikin, että armeijassa voitaisiin kiväärit vaihtaa skeittilautaan ja pleikkariin.


      • maratoonAri
        Big Foot kirjoitti:

        Ajoista ja kilometrimääristä näkee, että löysää läskiä näyttää olevan jokaisella. Itse juoksin aikoinaan HCM:n 1983 Mietaan Jussin perässä alle 2.50:n. Mietaa muistaaksen paineli 2.48 Kaverini joka silloin oli sijaluvultaan yli sadan olisi nyt ollut HCM:lla neljäs silloisella ajallaan. Kyllä se on vaan niin, että salilla käyminen ei kehitä sydäntä eikä veronkiertoelmiä eikä kestävyyttä.

        joo, hyviä kommentteja.. itselläni on läskiä 55-63 kilon verran (siis tuo on painoni).

        mikä olikaan kommentin pointti kun painit aikoinaan aivan eri sarjoissa? Jos et ole huomannut niin kilpaurheilu ei ole nykyään in vaan mukavuushaluinen harrastaminen ja omien rajojensa koetteleminen.. oli sitten vauhti kahta tuntia tai kuutta. itse olen vannoutunut treenaamaan aina sitä 4-4.30 vauhtia, koska juoksu ei ole elämäntarkoitus, vaan nautimme ystävän kanssa tunnelmasta, katsomme maisemia eikä tarvi pingottaa treenatessa

        itse olin aikoinaan J.Karjalaisen kanssa samaan aikaan huoltoaseman wc:ssä. tuokaan kommennti ei liity mitenkään asiaan, mutta tulipa kommentoitua ;)

        anteeksi vaan, että purkaudun, mutta kun tuntui siltä


    • Jeppe

      Kyllä tuolla kunnolla voit huoletta lähteä, jos tuon parikymppisenkin juokset kerran viikossa.

    • Juoksija.

      Joillekkin riittää 1-2krt viikossa lenkkeilyä.
      Sulla pitäisi mennä alle 4h tuolla harjoitus määrällä. Se on ihan yksilökohtaista. on kavereita jotka juoksevat ekan maratonin 3-3.5h ja 4.5-6h.

    • huh huh

      Minulla meni eka maraton 3.12 ja silloin oli suunnilleen sama kilometrimäärä viikossa.
      pitkälenkki 24 km juoksin aikaan 1.57 noin joka toinen viikko.

      Minulla oli kyllä kokemusta puolikkaalta, jossa olin juossut useita aikaan 1.30-1.24

    • Anonyymi

      Jos juokset joka viikko 21km aikaan 2.05, maraton tavoite 4.30 kuulostaa omaan korvaani aika vaatimattomalla. Koitapa 3.20.

      • Anonyymi

        Juu. 3.20 hyvä tavo 70km viikossa juoksevalle jantterille.


    • Anonyymi

      4.30 menee sunnuntailenkkeilijältä ilman maratonharjoittelua. Sub4 vaatii jo tavoitteellisen ohjelman.

    • Anonyymi

      4.30 on naurettava aika. Ok, ihan hyvä, jos peruskuntoinen sen juoksee ilman suunnitelmaa. Mieluummin kyllä kannattaisi treenata tavoitteellisesti ja tähdätä vähintäänkin 3.30 aloitukseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1965
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      140
      1445
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe