Julma totuus epäpätevistä...

Itse kokenut

opettajista on se, että niitä todellakin on ja paljon. Itse olen koulunkäyntiavustaja, jota työpaikalla vaadittiin toimimaan sairastuneen opettajan sijeisena. Se oli järkyttävää. Minä itse säälin siinä lapsia, joita opetti täysin epäpätevä henkilö. Opetin heille kieliä, äidinkieltä, matikkaa...kaikkea.Koulunkäyntiavustajia todellakin käytetään usein sijaisina, koska heille ei tarvitse maksaa sijaisen palkkaa ja työnantaja todellakin velvoittaa toimimaan sijaisena. se on niin VÄÄRIN!!!!
VANHEMMAT VOISIVAT LÄHTEÄ YHDESSÄ VASTUSTAMAAN TUOLLAISTA KÄYTÄNTÖÄ ja toinen jolla lailla he voisivat puuttua asiaa olisi se, että kun lapsi kertoo sijaisista, jotka eivät osaa opettaa, tehdä siitä ilmoitus vaikka koulutoimistoon.

12

2473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sijaisen palkka!

      palkanlaskijalle ilmoitat, ei saa tehdä halvemmalla kuin opet!

    • niitä on liikenteessä!Opettajille parempi koulutus kiitos.

    • sijaisen siainen

      Häikäilemättömästi käytetään hyväksi kyllä kaikilla ammattialoilla.

      Avustajilla ei ole kyllä mitään tietoa lasten opettamisesta, joten on tosi arveluttavaa. Eihän lääkäreillekään sijaista oteta tosta noin vain kortistosta, jolla ei ole minkäänlaista osaamista, tai sairaalan siivoja laiteta lääkärin sijaiseksi!

      • tietoa

        Avustajien koulutukseen kyllä kuuluu myös pedagogisia opintoja (tosin vähän). Usein on parempi lyhyissä tuurauksissa se, että tuttu avustaja toimii sijaisena, kuin ventovieras tulisi. Opettaja on usein kyllä valmistellut tunnit etukäteen hyvin.

        Mutta perusasiassa olen kyllä samaa mieltä, opettaja on aina opettaja. Enemmän olisin kyllä huolissani siitä, että joillakin paikkakunnilla on epäpäteviä opettajia todella paljon ihan vakituisenakin...


    • Rehtori

      Koulunkäyntiavustajalle: Sinun ei tarvitse suostua sijaistamaan opettajaa. Eikä työnantaja voi vaatia sinua toimimaan opettajan sijaisena. Ne tehtävät eivät kuulu millään muotoa koulunkäyntiavustajalle.

      Seuraavalla kerralla, kun olet "joutumassa" sijaiseksi KIELTÄYDY !

      • itse kokenut..

        ..on helppo sanoa,että kieltäydy, mutta jos sen takia jo valmiiksi määräaikainen työ loppuu, niin se on tylsä juttu. Mutta niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, minä peruskoulun käynyt sijaistin lukion äikän lehtoria... hirvitti itteänikin, saatika sitten "tarkkiksen" open sijaistus, huh... toivottavasti omat lapseni saavat opetusta "oikealta"opelta, eikä epäpätevältä sijaiselta. Opettajille pitäisi maksaa parempaa palkaa, jotta heitä olisi vielä tulevaisuudessakin, koska niillä palkoilla ei kyllä hurrata. Eli tiedoksi kaikille, jotka väittävät opettajien viettävän pitkiä lomia ja nauttivan lyhyistä työpäivistä: opettajien työ on todella vaativaa ja se työ ei lopu kotiovelle, vaan ne työt ovat melkein unissakin mukana, kun on suunniteltava seuraavan päivän oppitunteja, tarkastettava kokeita ja aineita ym. jne. Kuinka moni muu tekee kotonaan ilmaiseksi tuollaisia työhönsä kuuluvia juttuja??? Ei monikaan. Entäpä sitten ne herrantertut, jotka ovat kotona niin kilttejä ja koulussa haistettelevat päin näköä opettajille, huorittelevat ja käyttäytyvät kuin mitkäkin hävyttömät. Mutta eihän meidän lapset...vaan ne naapurin kakarat.. vai miten se sanonta meni? Tovin en yleistä, on myös aivan ihania lapsia ja nuoria jotka vielä tänä päivänäkin osaavat käyttäytyä. Olen muuten suorittanut koulunkäyntiavustajan ammattitutkinnon, eli tiedän kyllä mitä se pitää sisällään.


      • opelta
        itse kokenut.. kirjoitti:

        ..on helppo sanoa,että kieltäydy, mutta jos sen takia jo valmiiksi määräaikainen työ loppuu, niin se on tylsä juttu. Mutta niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, minä peruskoulun käynyt sijaistin lukion äikän lehtoria... hirvitti itteänikin, saatika sitten "tarkkiksen" open sijaistus, huh... toivottavasti omat lapseni saavat opetusta "oikealta"opelta, eikä epäpätevältä sijaiselta. Opettajille pitäisi maksaa parempaa palkaa, jotta heitä olisi vielä tulevaisuudessakin, koska niillä palkoilla ei kyllä hurrata. Eli tiedoksi kaikille, jotka väittävät opettajien viettävän pitkiä lomia ja nauttivan lyhyistä työpäivistä: opettajien työ on todella vaativaa ja se työ ei lopu kotiovelle, vaan ne työt ovat melkein unissakin mukana, kun on suunniteltava seuraavan päivän oppitunteja, tarkastettava kokeita ja aineita ym. jne. Kuinka moni muu tekee kotonaan ilmaiseksi tuollaisia työhönsä kuuluvia juttuja??? Ei monikaan. Entäpä sitten ne herrantertut, jotka ovat kotona niin kilttejä ja koulussa haistettelevat päin näköä opettajille, huorittelevat ja käyttäytyvät kuin mitkäkin hävyttömät. Mutta eihän meidän lapset...vaan ne naapurin kakarat.. vai miten se sanonta meni? Tovin en yleistä, on myös aivan ihania lapsia ja nuoria jotka vielä tänä päivänäkin osaavat käyttäytyä. Olen muuten suorittanut koulunkäyntiavustajan ammattitutkinnon, eli tiedän kyllä mitä se pitää sisällään.

        ...ymmärtäväisestä suhtautumisestasi!

        Toivoisin kovasti, että vanhemmat tulisivat useammin ja rohkesti seuraamaan elämää koulussa, niin että heiltäkin putoaisi laput silmiltä!
        Kaikki kun tuntuvat olevan koulu- ja opetustyön asiantuntijoita pelkästään sillä perusteella kun ovat sentään itse käyneet koulua.


      • äippä3
        itse kokenut.. kirjoitti:

        ..on helppo sanoa,että kieltäydy, mutta jos sen takia jo valmiiksi määräaikainen työ loppuu, niin se on tylsä juttu. Mutta niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, minä peruskoulun käynyt sijaistin lukion äikän lehtoria... hirvitti itteänikin, saatika sitten "tarkkiksen" open sijaistus, huh... toivottavasti omat lapseni saavat opetusta "oikealta"opelta, eikä epäpätevältä sijaiselta. Opettajille pitäisi maksaa parempaa palkaa, jotta heitä olisi vielä tulevaisuudessakin, koska niillä palkoilla ei kyllä hurrata. Eli tiedoksi kaikille, jotka väittävät opettajien viettävän pitkiä lomia ja nauttivan lyhyistä työpäivistä: opettajien työ on todella vaativaa ja se työ ei lopu kotiovelle, vaan ne työt ovat melkein unissakin mukana, kun on suunniteltava seuraavan päivän oppitunteja, tarkastettava kokeita ja aineita ym. jne. Kuinka moni muu tekee kotonaan ilmaiseksi tuollaisia työhönsä kuuluvia juttuja??? Ei monikaan. Entäpä sitten ne herrantertut, jotka ovat kotona niin kilttejä ja koulussa haistettelevat päin näköä opettajille, huorittelevat ja käyttäytyvät kuin mitkäkin hävyttömät. Mutta eihän meidän lapset...vaan ne naapurin kakarat.. vai miten se sanonta meni? Tovin en yleistä, on myös aivan ihania lapsia ja nuoria jotka vielä tänä päivänäkin osaavat käyttäytyä. Olen muuten suorittanut koulunkäyntiavustajan ammattitutkinnon, eli tiedän kyllä mitä se pitää sisällään.

        Kuulin juuri pikkusiskoltani, joka on saanut kyseisen toimen minkälainen totuus sieltä paljastuikaan. Koko luokalle palkattu avustaja olikin maanantaista lähtien tarkkailuluokan opettajana yksin (!). Oppilaat ala-asteikäisiä poikia, joiden sanavarastoa pääasiassa koostui haista v...!- jutuista. Puhumattakaan fyysisestä päällekarkauksesta, karkailusta jne. Onneksi sisarellani on kokemusta jo mm. vammaisista lapsista ym. sellaisista, joten hän selvisi. Ja lapsetkin selvisivät.
        Mutta ihmetyttää tämä systeemi, että koko koulun muut opettajat ovat jossain muualla ja jätetään uusi ihminen yksin näiden riiviöiden kanssa. Minulle yksikin riiviö voisi olla liikaa ja tekisi mieli pistää narun päähän ja uittaa meressä...


      • Itse kokenut
        opelta kirjoitti:

        ...ymmärtäväisestä suhtautumisestasi!

        Toivoisin kovasti, että vanhemmat tulisivat useammin ja rohkesti seuraamaan elämää koulussa, niin että heiltäkin putoaisi laput silmiltä!
        Kaikki kun tuntuvat olevan koulu- ja opetustyön asiantuntijoita pelkästään sillä perusteella kun ovat sentään itse käyneet koulua.

        Olen aina sanonut, että jokaisessa koulussa tulisi olla luokka, josta oppillaat eivät tietäisi, tai siis eivät tietäisi millainen se on. Luokassa pitäisi olla samanlainen systeemi, kuin näissä paikoissa, joissa joku ihminen menee tunnistamaan rikollista lasin takaa. Sieltä lasin takaa vanhemmat sitten voisivat seurata niitä kullannuppujaan mitä ne tunneilla tekevät.. voisi siinä monelta päästä syvä huokaus omansa touhuja seuratessa.. ei ole uutta se, kun fiksu oppilas keksi tehdä harpilla reiän limsapulloon ja heilutti pulloa jolloin limsa lensi opettajan vaatteille ja menivät pilalle, tai todellakaan se tilanne, kun oppilas kysyy naisopelta että haluatko lehmä turpaan.. koita siinä sitten nauttia työstä, jota varten olet opiskellut ja jota olet halunnut tehdä, nauttia hymyssäsuin, kuunnellen useiden vanhempien haukut, samoin oppilaiden, tehdä töitä yötä myöten jotta kaikki olisi hyvin tehty, kiitoksena haistettelut ja uhkailut. Ja se kielenkäyttö jota koulussa kuulee, se on jotain kamalaa.. miettikäähän kaikki sitä työtä, jota opettajat tekevät meidän lastemme eteen, jotta he oppisivat kirjoittamaan ja lukemaan, laskemaan, jotta lapsemme pärjaäisivät elämässä.. he viettävät päivänsä meidän lastemme kanssa, yrittävät nauttia siitä, vaikka itku ei monesti olisi kaukana niiden moitteiden ja haukkujen kanssa, joita saa ottaa vastaan.. ja arvostelkaa vasta sitten heitä. He tekevät hyvää työtä meidän lastemme eteen. Arvostakaa sitä!! Ja jotta ei kellekkään jäisi epäselväksi, en tarkoita että kaikki lapset haukkuvat ja haistattelevat tai uhkailevat, tai että kaikki vanhemmat olisivat ilkeitä, eivätkä arvostaisi opettajien työtä. Minä ainakin toivon koko sydämestäni, että nuoret jaksaisivat vielä opiskella opettajiksi. Hatunnosto ja jaksamista kaikille opettajille!!!


      • joo
        itse kokenut.. kirjoitti:

        ..on helppo sanoa,että kieltäydy, mutta jos sen takia jo valmiiksi määräaikainen työ loppuu, niin se on tylsä juttu. Mutta niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, minä peruskoulun käynyt sijaistin lukion äikän lehtoria... hirvitti itteänikin, saatika sitten "tarkkiksen" open sijaistus, huh... toivottavasti omat lapseni saavat opetusta "oikealta"opelta, eikä epäpätevältä sijaiselta. Opettajille pitäisi maksaa parempaa palkaa, jotta heitä olisi vielä tulevaisuudessakin, koska niillä palkoilla ei kyllä hurrata. Eli tiedoksi kaikille, jotka väittävät opettajien viettävän pitkiä lomia ja nauttivan lyhyistä työpäivistä: opettajien työ on todella vaativaa ja se työ ei lopu kotiovelle, vaan ne työt ovat melkein unissakin mukana, kun on suunniteltava seuraavan päivän oppitunteja, tarkastettava kokeita ja aineita ym. jne. Kuinka moni muu tekee kotonaan ilmaiseksi tuollaisia työhönsä kuuluvia juttuja??? Ei monikaan. Entäpä sitten ne herrantertut, jotka ovat kotona niin kilttejä ja koulussa haistettelevat päin näköä opettajille, huorittelevat ja käyttäytyvät kuin mitkäkin hävyttömät. Mutta eihän meidän lapset...vaan ne naapurin kakarat.. vai miten se sanonta meni? Tovin en yleistä, on myös aivan ihania lapsia ja nuoria jotka vielä tänä päivänäkin osaavat käyttäytyä. Olen muuten suorittanut koulunkäyntiavustajan ammattitutkinnon, eli tiedän kyllä mitä se pitää sisällään.

        vai parempaa palkkaa???ainakin meillä erityipuolella opettajat kyllä osaavat oikein hienosti ujuttaa omat hommansa avustajien ja ohjaajien tehtäväksi loma-aikoina ja myös kouluaikoina...kuitenkin pitävät joka ikisen koulun loman ja kesälomaakin sen pari kuukautta....sen sijaa avustava henkilökunta lomailee ainoastaan heinäkuussa, jolloin koulu on kiinni. muutoin toimintaa lapsille joka ainoa loma ja vielä opettajalle kuuluvat hommat päälle.ainakaan erityisopettajia ei kyllä koululla näe kesäaikaan tai muutoin loma-aikkoina...yleispuolen opeja kyllä muutama aina käy välillä.kannatan avustavalle henkilökunnalle palkankorotusta


    • anina

      Olin itse 18-vuotiaana työharjoittelussa kouluavustajana eräällä ala-asteella. Olin siis täysin kouluttamaton (ylioppilas) ja työskentelin palkatta (sain työmarkkinatukea).

      Minä ja yhtä kokeeneet "kollegani" sijaistimme viikottain opettajia, suunnittelimme kokeita, korjasimme ja arvostelimme niitä. Ei tullut mieleenkään kieltäytyä, koska olimme niin nuoria ja hölmöjä, ettemme ajatelleet, mitä tosiasiassa teemme. Mehän vain halusimme tehdä sijaisuuksia, että saisimme vapaita. (sijaistunnit korvattiin vapaina 1/1)

      Olen nyt kakkosluokkalaisen äiti. Kysyin sijaisista lapseni opettajalta, kun hän aloitti koulun. Sanoin, etten halua, että lastani opettaa joku sellainen kuin minä olin. Opettaja kertoi, että sijaisina alkuopetuksessa toimivat vain ja ainoastaan pätevät opettajat. Kolmoselta eteenpäin on sitten toinen juttu.

      Kyllä kylmää, vaikka on vielä vuosi armonaikaa.

      • vuosien takaa

        opettaja-aikani yläasteella. 90-luvun alussa oli todella paha A-virusepidemia ja lähes puolet opettajanhuoneesta tyhjänä. Minä sain hätätilanteessa paimennettavakseni oman luokkani ja hyvin tuntemani rinnakkaisluokan. Juuri ennen tunnin alkua minulle sälytettiin yksi alempi ja yksi ylempi tuntematon luokka lisää. Niputin oppilaat kahteen vierekkäiseen luokkahuoneeseen ja laukkasin sitten kolme varttia ovelta ovelle kuria pitämässä. Hätäratkaisu toimi riittävän pitkään, mutta voi kun olisi siihen aikaan jo ollut kouluavustajia!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1071
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      969
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      303
      777
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe