Olen tänä kesänä ollut kesätöissä Kelassa ja viime vuonna sossussa. Sama vika molemissa työpaikoissa. Asiakkaat haukuu, huorittelee,kiroilee. Onkohan se oikeesti työntekijöiden vika, jos lomakkeet ja lait ottaa päähän. Eihän ne virkailijat niitä juttuja keksi.
Arvatkaa onko kiva aloittaa asiakaspalvelua, kun asiakas kysyy, että mikä vitun liite siitä mun hakemuksesta taas puuttu ja missä se huora on, joka sitä tarttee.
Eihän se työntekijöiden vika oo, jos korvaukset on pieniä ja töissä on liian vähän työntekijöitä ja rahat viipyy siks...
Eikä me edes saada vastata asiakkaalle samalla mitalla, vaan meidän pitää YMMÄRTÄÄ..
Asiakkaat haukkuu
25
3137
Vastaukset
- Velmuliina
Sanoit itteki jo vastauksen, asiakkaat luulee, että te siellä olette ne säännöt ja lait keksineet. Itte en oo ollu Kelassa/Sossussa töissä mutta verotoimistossa kyllä ja siellä sai kyllä kans kuulla kaiken laista haistattelua ja sadattelua.
Ihmisten on vaan niin paljon helpompaa purkaa se ärtyneisyytensä siihen virkailijaan kuin itse laitokseen. - palvelu altis
Eihän se tietenkään ole oikein,valta osa teistä on asiallisia ihmisiä joita pitäisi kohdella yhtä hyvällä tavalla.
Joukkoonne on kyllä jo tullut muutamia mätiäkin omenia, tämän yhteiskunnan toimien takia.
Te olisitte niitä ihmisiä jotka voisivat parantaa pienen ihmisen elämää, puhumalla ja vaatimalla esimiehilttänne enemmän, joka vaatisi taas "isommilta" päättäjiltä, jne.
Mutta kuten tiedämme, jokaisella pelko työnsä puolesta, jos avaat suusi reagoimalla realistisesti, katsotaan mikähän hullu toikin on?
Nykymaailmassa jos reagoit normaalisti jokainen katsoo sinua-suu auki???
Jotenka teillä tässä ongelmia vastauksia.
Tiedän tietenkin että se on paha jos menettää työnsä, puhumalla totuuksia ja yrittämällä auttaa pientä isosti kasvavaa joukkoa.
Ystävällisin terveisin-maailmassa on monenlaisia pahoja ihmisiä joka yhteiskunta luokassa.- väittää
että kelan yksittäinen työntekijä voisi saada korvaukset nousemaan. eiköhän se ole valtio joka ne päättää budjeteissaan. todennäköisesti se marmattava työntekijä saisi itsekin asioida kelan luukulla hakees korvauksia jos siellä alkaa pomoille päätään aukoo.
- annie
Työvoimatoimistossa sama homma. Sitä rääkymistä ja vittuilua sai kuunnella joka päivä.
- täsmennys
Työvoimatoimistossa eivät rääky tai vittuile asiakkaat vaan työvoimavirkailijat.
Työttömien on pakko kuunnella todellakin hävytöntä tekstiä, kun työvoimavirkailijat voivat tehdä työttömän elämästä vieläkin hirveämpää. - annie
täsmennys kirjoitti:
Työvoimatoimistossa eivät rääky tai vittuile asiakkaat vaan työvoimavirkailijat.
Työttömien on pakko kuunnella todellakin hävytöntä tekstiä, kun työvoimavirkailijat voivat tehdä työttömän elämästä vieläkin hirveämpää.Mulle on nyt uutta infoa, että työvoimavirkailija voi tehdä päätöksiä pärstäkertoimen mukaan! Itse - vissiin idioottimaisuuksissani - tein työtä työlainsäädännön ja valtiolta saamieni ohjeiden mukaan. Ei hitto... Vissiin tarvii mennä sinne takaisin duuniin, että saa kostettua kaikille paskamaisille asiakkaille, jotka kuvitteli mun henk.koht. olevan syy heidän elämänsä ongelmiin, ja todella rueta olemaan se ongelma. Eihän tässä sitten mitään probleemia, jos molemmilla puolilla voi rueta hankalaksi silloin kun alkaa itseä huvittamaan!
Hyvästi tasapuolisuus ja yhteiset säännöt!
- vak.mies
Itse olin muutaman vuoden vakuutusalalla suorittavan tason asiakaspalvelu/ratkaisuhommissa. Ei voi vittumaisempaa duunia normaalitajuiselle (siis ei masokisti)ihmiselle olla! Firma vaatii suurta kohteliaisuutta ja ymmärrystä asiakkaiden osalta, vaan täytyy sanoa että minun mitta täyttyi. Haukkumiset, kiroilut, huudo, vittuilut, aiheettomat hoputtamiset ja käskyttämiset, ikään katsomatta, saivat raivon partaalle. Sanoin jo muutamia kertoja loppuajalla suorat sanat, välittämättä pomojen hysyttelyistä. Ihme ja kumma: naukujista ja haukkujista tuli sen jälkeen ihan ihmismäisesti käyttäytyviä asiakkaita!
Tässä siis pätee sama kuin lapsen kasvatuksessa. Jos ei ajoissa aseta rajoja ja sano asioita suoraan, ei toinen opi käytöstapoja ja kohtuullisuutta koskaan. Minun mielestäni asiakaspalvelun roolin korostamisessa on menty liiallisuuksiin. Jos virkailija tietää olevansa 100% oikeassa, eikä asiakas usko vaan haukkuu ja vittuilee, on oikeus pamauttaa sanoa suorat sanat ja vaikka lyödä luuri kiinni. Niin tehdään ns. raavaiden miestenkin aloilla (rautakauppa, autokorjaamot, jne), jok tolkku olla pitää.
Onneksi en enää ole noissa hommissa, aivan tuntee lepäävänsä hermoiltaan.- ex-kelatar
Vanhemmat työntekijät(siinä Kelassa missä olin kesällä) laitto joskus puhelimen kiinni (sanottuaan ensin rauhallisesti, että: "Minä suljen nyt tämän puhelimen, kun meidän ei tarvitse kuunnella näitä kiroiluja ja soittakaa sitten, kun olette rauhoittuneet" jne. hyssyttelyä). Onneksi toimiston johto suhtautui näihin asioihin hyvin eikä syyllistänyt puhelimen sulkemisesta. Asiakas saattoi seuraavaksi soittaa johtajalle ja haukkui virkailijan, mutta onneksi johtajat tietää tämän haukkumisen itsekin.
Itse en uskaltanut puhelinta sulkea, yleensä asiakas löi lopulta luurin korvaan. Sitten piti ottaa heti perään toinen puhelu, kun sydän oli korvissa..
Mistähän löytäisi hyvän työpaikan. Ihmisläheinen työ kuitenkin kiinnostaisi, mutta ei tämmöinen.
Tuntuu, että joka paikassa on jotain vikaa. Minne ihmisten käytöstavat ovat hävinneet. Asioista saa ja pitää ottaa selvää, mutta kyllä pitäisi osata myös käyttäytyä asiallisesti. Onko se tämä kaikki minulle ja heti - menetelmä !!! - saavat
ex-kelatar kirjoitti:
Vanhemmat työntekijät(siinä Kelassa missä olin kesällä) laitto joskus puhelimen kiinni (sanottuaan ensin rauhallisesti, että: "Minä suljen nyt tämän puhelimen, kun meidän ei tarvitse kuunnella näitä kiroiluja ja soittakaa sitten, kun olette rauhoittuneet" jne. hyssyttelyä). Onneksi toimiston johto suhtautui näihin asioihin hyvin eikä syyllistänyt puhelimen sulkemisesta. Asiakas saattoi seuraavaksi soittaa johtajalle ja haukkui virkailijan, mutta onneksi johtajat tietää tämän haukkumisen itsekin.
Itse en uskaltanut puhelinta sulkea, yleensä asiakas löi lopulta luurin korvaan. Sitten piti ottaa heti perään toinen puhelu, kun sydän oli korvissa..
Mistähän löytäisi hyvän työpaikan. Ihmisläheinen työ kuitenkin kiinnostaisi, mutta ei tämmöinen.
Tuntuu, että joka paikassa on jotain vikaa. Minne ihmisten käytöstavat ovat hävinneet. Asioista saa ja pitää ottaa selvää, mutta kyllä pitäisi osata myös käyttäytyä asiallisesti. Onko se tämä kaikki minulle ja heti - menetelmä !!!lätkäistä luurin asiakkaan korvaan ihan milloin haluavat.
Itse tein kuluttajavalituslautakuntaan valituksen kun työ ei vastannut sovittua. Puhelimeen vastannut sihteerikkö sanoi oman poikkeuksellisen hyökkäävän tuomionsa ja tiedustelin miten kyseinen henkilö voi esittää tuollaisen kommentin. En saanut vastausta, mutta jostain käsittämättömästä syystä kyseinen henkilö otti hyvin henkilökohtaisesti minun tekemän valituksen. Kun kyseessä on valtion ylläpitämä laitos tiedustelin minne voin tehdä valituksen hänen käytöksestään... luuri paiskattiin korvaan. Lain mukaan virkamiehet olisivat velvollisia kertomaan oikeat valituskanavat, mutta se ei koske kuluttajavalituslautakunnan työntekijöitä. Mainittakoot etten koskaan hoida asioitani epäasiallisesti haukkumalla tai kiroilemalla.
- Havier
Britanniassa tai oikeastaan Skotlannissa näin monessa paikassa kylttejä jossa kerrottiin asiakkaille, että heidän ei kannata haistatella työntekijöille, koska muuten asiakas voidaan haastaa tekosistaan oikeuteen: "Työntekijöillämme on oikeus turvalliseen työympäristöön ja jos olet eri mieltä niin oikeudessa tavataan". Yksi tällainen paikka oli British Airwaysin tiski joka otti vastaan ilmoitukset kadonneista matkatavaroista. Voisin kuvitella, että ilman tuota kylttiä raivokohtaukset olisivat ihan omissa lukemissa.
Kehottaisi tutustumaan työsuojelulakiin ja kirjaamaan vaikka porukalla ylös haistattelut. Tämän jälkeen asian voisi esittää työnjohtoon ja pyytää heiltä toimia. Mikäli työnjohtoa ei kiinnosta tehdä asialle mitään niin soittakaa ammattiliitto apuun. Vika keino on tietenkin haastaa työnantaja oikeuteen, mutta tämä ei ole enää kovinkaan rakentavaa.- maisa
Saattaa täyttää herjauksen tunnusmerkit huorittelu yms. siitä vaan lakituvalla uhkailemaan jos kielenkäyttö ei muutu
- Nimetön
Taitaa olla melkein joka virkatyössä sama homma, jossa asiakkaita pitäisi palvella ja samalla koettaa lakia ja oikeudenmukaisuutta toteuttaa. Kyllä siinä pahoja kommentteja välillä joutuu kuuntelemaan. Eikä ne palkatkaan näissä valtion virkahommissa niin isoja ole. Siihen päälle kun lisätään valtionlaitoksen asettama henkilökohtainen tulostavoite, joka on tietenkin ristiriidassa laadukkaan työn tavoitteen kanssa, ja vielä se, että työ on välillä raskasta ruumiillista raatamista, niin jokainen voi vain arvailla kuinka paljon ja usein vituttaa.
- töihin?
Vaikka tämä nyt meneekin ohi aihee, niin miten kelaan pääsee tiskille töihin? Olen pitkään miettinyt, että miten sinne valitaan työntekijät ja miten sinne haetaan. Kaikella kunnioituksella kelan tätiä ja setiä kohtaan.
- kato peiliin
Minkähän takeen ne asiakkaat sulle vittuilee...
Missään ei oo niin aikaan saamatonta pullataikina mummoo kun kelan tiskin takana. Ei viititä hoitaa ihmisten asioita, nakitetaan vaan siihen käsiteltävänä olevaan kasaan. #### !!!! ... - utelias
kato peiliin kirjoitti:
Minkähän takeen ne asiakkaat sulle vittuilee...
Missään ei oo niin aikaan saamatonta pullataikina mummoo kun kelan tiskin takana. Ei viititä hoitaa ihmisten asioita, nakitetaan vaan siihen käsiteltävänä olevaan kasaan. #### !!!! ...Kerroppa miksi se sinun hakemuksesi on tärkeämpi kuin muiden?
- opinnoilla
Kysyt niin vaikeita, ettet varmaan itsekkään ymmärtänyt. Kelaan ei ole mitään "kela-koulua", josta sinne valmistutaan. Työhön sinne voi hakea yliopisto- tai ammattikorkeakoulutuksella. Mitä erinäisemmiltä linjoilta ja tiedekunnista. mm. sos.pol., sosionomi (AMK), hallintotieteet, terveystieteet... En mie edes tiedä kaikkia.
- kelamummo
utelias kirjoitti:
Kerroppa miksi se sinun hakemuksesi on tärkeämpi kuin muiden?
Eihä se hoida muidenkaan asioita; sen takeen siellä makaa kaikkien asiat...#### vitt...uuu
- utelias
kelamummo kirjoitti:
Eihä se hoida muidenkaan asioita; sen takeen siellä makaa kaikkien asiat...#### vitt...uuu
Luuletko että se "kelamummu" käsittelee kenenkään hakemuksia. Eiköhän ne ole ihan eri ihmiset asiakaspalvelussa ja päätöksiä tekemässä.
- ex-kelatar
utelias kirjoitti:
Luuletko että se "kelamummu" käsittelee kenenkään hakemuksia. Eiköhän ne ole ihan eri ihmiset asiakaspalvelussa ja päätöksiä tekemässä.
Kyllä ne on samat Kelatädit ja -sedät, jotka siinä asiakaspalvelussa istuu, jotka niitä hakemuksia ratkoo. 1/2 päivää asiakaspalvelua ja 1/2 päivää hakemusten ratkomisia. Puolta päivää pitempää ei jaksa kuunnella sitä asiakkaiden haukkumista (on joukossa kyllä asiallisia ja joskus ihania asiakkaitakin). Hakemuksia on jonoissa satoja, minun työpaikassani 70 hengen työpaikassa n. 1600 hakemusta. Päivässä ehtii käsitellä n. 10-15 hakemusta. Kenen hakemus on tärkein, sen hiljaisen vai huutavan ????), joten aikajärjestyksessä niitä on pakko käsitellä.
- ex-kelatar
Kelalaiset on nykyään yleensä maistereita (sosiaali-tai yhteiskuntapolitiikka, sosiologia tms). Joukossamme on myös sairaanhoitajia, terveystieteen maistereita (kuntoutusasiat) ja farmaseutteja (lääkeasiat). Lisäksi AMK:sta hallintotieteen aloilta ja kauppiksesta.
- vastauksesta
ex-kelatar kirjoitti:
Kelalaiset on nykyään yleensä maistereita (sosiaali-tai yhteiskuntapolitiikka, sosiologia tms). Joukossamme on myös sairaanhoitajia, terveystieteen maistereita (kuntoutusasiat) ja farmaseutteja (lääkeasiat). Lisäksi AMK:sta hallintotieteen aloilta ja kauppiksesta.
Nyt tuli tyhjentävä vastausta. Töihin pääsemiseen ilmeisesti huomattavasti helpottaa, jos on suhteita. Kela ei taida olla poikkeus työhönotossa.
- utelias
ex-kelatar kirjoitti:
Kyllä ne on samat Kelatädit ja -sedät, jotka siinä asiakaspalvelussa istuu, jotka niitä hakemuksia ratkoo. 1/2 päivää asiakaspalvelua ja 1/2 päivää hakemusten ratkomisia. Puolta päivää pitempää ei jaksa kuunnella sitä asiakkaiden haukkumista (on joukossa kyllä asiallisia ja joskus ihania asiakkaitakin). Hakemuksia on jonoissa satoja, minun työpaikassani 70 hengen työpaikassa n. 1600 hakemusta. Päivässä ehtii käsitellä n. 10-15 hakemusta. Kenen hakemus on tärkein, sen hiljaisen vai huutavan ????), joten aikajärjestyksessä niitä on pakko käsitellä.
Moni asiakas vaan luulee, että ne hakemukset pystyy käsittelemään siinä asiakaspalvelun lomassa.
- ex-kelatar
vastauksesta kirjoitti:
Nyt tuli tyhjentävä vastausta. Töihin pääsemiseen ilmeisesti huomattavasti helpottaa, jos on suhteita. Kela ei taida olla poikkeus työhönotossa.
En mä ainakaan suhteilla työpaikkaa saanu enkä oo kuullu muidenkaan saaneen. Nykyään Kelalle on kyllä nettihaku keväällä kesätöihin. Koulutus ja työkokemus siinä varmaan eniten painaa alkuvaiheissa, että pääsee haastatteluun. Kaikki entiset työpaikat alasta riippumatta varmaan osoittaa aktiivisuutta ja työintoa. Haastattelussa se on itsestä kiinni minkälaisen vaikutelman antaa. Kesätöistä sitten osa jää tekemään sijaisuuksia ja sitten joskus voi saada vakipaikan. No, minä en sitä tämän kokemuksen jälkeen halua. Suuntaan etsimään parempaa paikkaa.
- Vastaus
Olen eri mieltä edellisen vastaajan kanssa. Siellä toimistossa jossa itse olin, suurin osa työntekijöistä oli koulutukseltaan ihan tavallisia merkonomeja, vain ja ainoastaan vakuutuspiirin johtaja oli maisteri. Mäkin kelpasin pätkätyöntekijäksi vielä niin kauan kun opintoni olivat kesken, mutta maisteriksi valmistumisen jälkeen eivät enää Kelan ovet avautuneetkaan. Miksiköhän näin?? Olen hakenut maisterin papereillani ja parin vuoden Kelan työkokemuksellani moneen eri toimistoon, mutta ei tulosta. Oman kokemukseni mukaan kyllä suhteet vaikuttaa hyvin paljon työntekijän valintaan, koulutus on sivuseikka. Onneksi löytyy sellaisiakin työnantajia jotka ymmärtää arvostaa koulutusta, niin ei tarvitse olla työttömänä.
- Anonyymi
ex-kelatar kirjoitti:
Kyllä ne on samat Kelatädit ja -sedät, jotka siinä asiakaspalvelussa istuu, jotka niitä hakemuksia ratkoo. 1/2 päivää asiakaspalvelua ja 1/2 päivää hakemusten ratkomisia. Puolta päivää pitempää ei jaksa kuunnella sitä asiakkaiden haukkumista (on joukossa kyllä asiallisia ja joskus ihania asiakkaitakin). Hakemuksia on jonoissa satoja, minun työpaikassani 70 hengen työpaikassa n. 1600 hakemusta. Päivässä ehtii käsitellä n. 10-15 hakemusta. Kenen hakemus on tärkein, sen hiljaisen vai huutavan ????), joten aikajärjestyksessä niitä on pakko käsitellä.
99% Kelan työntekijöistä ei ole mitään käsitystä laeista, asiakkaan oikeuksista tms mistään.
Jokainen lupaa erilailla, eikä hakemuksia suostuta käsittelemään niin, että saisi kuuluvasti ja lainmukaisesti edes elintärkeät lääkkeensä tms.
Jatluvia virheellisiä hylkyjä, valehtelua yms.
Ja asiakkaan pitäisi aina vain jaksaa kuunnella ja kestää sitä kyykyttämistä ja vääntöä, kun on kyse omasta hengestä?
Moni ihminen on esim. sairaseläkkeellä yms, ei todellakaan mikään pummi.
Työntekijöillä ja laitoksella katsominen ihan itseensä. Käsittämätöntä, että miten Suomessa voidaan toimia noin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631463Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on681284Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä271281Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151144- 1271086
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3171019Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2241012- 42949
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että276922- 72915