Kauppalehdessä Raimo Sailas sanoo että on väärin kun moni nuori ihminen nostaa työttömyystukia ja toimeentulotukia, samalla maahamme tulee Thaimaasta asti ihmisiä noukkimaan marjoja. Sailas sanoo ettei työttömyys poistu marjoja poimimalla, mutta aina se on kotiinpäin että nämä työttömät nuoret tekisivät edes jotain elantonsa eteen.
Kauanko vasurit luulevat että tälläinen peli voi jatkua? Koska Suomelta loppuvat varat ja työttömät on laitettava töihin, vaikka sitten vähän huononpiikin?
Demari sen jo ymmärsi, koska Vas??
21
864
Vastaukset
"Työttömyyden torjunta" on yksi n.s. ikuisuusaiheista Suomessa!Yhtälössä on liian monta tun-
tematonta ratkaisun onnistumiseksi. Mielestäni kysymys kuuluu: "Onko palkkatyö ainoa oikeu-
tettu tapa elää, vaikka avoimia työpaikkoja on keskimäärin 10 % suhteutettuna työttömiin??
Mitä sitten R.Sailakseen tulee, niin Hänelle suosittelisin aluksi vuoden pestiä työttömän
ansioille.Hän voisi nyt sopivasti aloittaa vaikkapa sienestämällä!
vom- Jape
"Onko palkkatyö ainoa oikeu-
tettu tapa elää"
Ei jos asut luolassa ja syöt sieniä. Mutta on väärin käyttää muiden maksamia/tekemiä palveluja itse tekemättä mitään. Tai edes halua antaa omaa panostustaan.
"Mitä sitten R.Sailakseen tulee, niin Hänelle suosittelisin aluksi vuoden pestiä työttömän
ansioille.Hän voisi nyt sopivasti aloittaa vaikkapa sienestämällä!"
Jonkun se sienestyskin olisi tehtävä. Sailas on opiskellut itsensä niin korkealle ettei hänen tarvi noukkia sieniä, mutta Suomi on pullollaan Suomalaisia työttömiä joille ei koulun penkki maistunut. Mielestäni näiden tulee sienestää.
Näin kynnys jäädä asennetyöttömäksi pienenee ja opiskelu intokin kasvaa.
Se on Suomen kannalta turmiollista kun työttömät makaa sohvalla ja marjoista lähtevä raha menee Thaimaaseen. Kuinka kauan tälläinen voi jatkua?
Suomi poika makaa ja Kiinalainen tekee.
Tälläinen meininki toimii niin kauan kun on verotettavia, mutta entäs kun ne isot firmat lähtevät sinne Kiinaan? Joko silloin se sienen kerääminen maistuu? Jape kirjoitti:
tettu tapa elää"
Ei jos asut luolassa ja syöt sieniä. Mutta on väärin käyttää muiden maksamia/tekemiä palveluja itse tekemättä mitään. Tai edes halua antaa omaa panostustaan.
"Mitä sitten R.Sailakseen tulee, niin Hänelle suosittelisin aluksi vuoden pestiä työttömän
Jonkun se sienestyskin olisi tehtävä. Sailas on opiskellut itsensä niin korkealle ettei hänen tarvi noukkia sieniä, mutta Suomi on pullollaan Suomalaisia työttömiä joille ei koulun penkki maistunut. Mielestäni näiden tulee sienestää.
Se on Suomen kannalta turmiollista kun työttömät makaa sohvalla ja marjoista lähtevä raha menee Thaimaaseen. Kuinka kauan tälläinen voi jatkua?
Tälläinen meininki toimii niin kauan kun on verotettavia, mutta entäs kun ne isot firmat lähtevät sinne Kiinaan? Joko silloin se sienen kerääminen maistuu?Viestistäsi päättelen, ett´et ole itse koskaan "viettänyt työttömän luksuspäiviä"! Itselläni
on kokemusta -60- luvulta, ja olen pitänyt kokemuksen mielessäni läpi koko elämäni! Kerro
minulle, miten jaat 10 000 työpaikkaa 280 000:lle työttömälle???
vom- Jape
vom kirjoitti:
Viestistäsi päättelen, ett´et ole itse koskaan "viettänyt työttömän luksuspäiviä"! Itselläni
on kokemusta -60- luvulta, ja olen pitänyt kokemuksen mielessäni läpi koko elämäni! Kerro
minulle, miten jaat 10 000 työpaikkaa 280 000:lle työttömälle???
vom"miten jaat 10 000 työpaikkaa 280 000:lle työttömälle???"
En mitenkään, enkä ole väittänyt että kaikille löytyisi työpaikka, mutta kuten Sailas kauppalehdessä sanoi niin on väärin että Suomalainen ajattelee heti kun työ ei ole parasta mahdollista niin sen voi jättää ulkomaalaisille.
Tässä tapauksessa marjanpoiminta.
Kerro että onko se sinusta oikein että työttömät- ja terveet nuoret nostavat tukia ja samalla Thaimaalaiset tekevät työt täällä? Eikö olisi parempi että ne työttömät noukkisivat ne marjat?
Eihän sillä marjan poiminnalla kuuhun mentäisi mutta olisi se parempi kuin rahan lähtö Thaimaaseen, eikö?
Suomalaisela todella on sellainen paha tapa että jos joku työ ei nyt miellytä niin sen voi jättää Kiinalaiselle ja itse nostaa työttömyys tukia.
Tänään "huono" työ on marjan poiminta, ensi vuonna ehkä hitsaus. Sitten hitsareita haetaan Kiinasta.
Ehkä sähkömieskään ei pian pidä työstään ja jättää senkin Kiinalaisille ja menee itse kortistoon.
Kohta koko systeemi räjähtää käsiin, ellei asiaan puututa. - H.Olkeri (kok.)
Jape kirjoitti:
"miten jaat 10 000 työpaikkaa 280 000:lle työttömälle???"
En mitenkään, enkä ole väittänyt että kaikille löytyisi työpaikka, mutta kuten Sailas kauppalehdessä sanoi niin on väärin että Suomalainen ajattelee heti kun työ ei ole parasta mahdollista niin sen voi jättää ulkomaalaisille.
Kerro että onko se sinusta oikein että työttömät- ja terveet nuoret nostavat tukia ja samalla Thaimaalaiset tekevät työt täällä? Eikö olisi parempi että ne työttömät noukkisivat ne marjat?
Eihän sillä marjan poiminnalla kuuhun mentäisi mutta olisi se parempi kuin rahan lähtö Thaimaaseen, eikö?
Suomalaisela todella on sellainen paha tapa että jos joku työ ei nyt miellytä niin sen voi jättää Kiinalaiselle ja itse nostaa työttömyys tukia.
Tänään "huono" työ on marjan poiminta, ensi vuonna ehkä hitsaus. Sitten hitsareita haetaan Kiinasta.
Ehkä sähkömieskään ei pian pidä työstään ja jättää senkin Kiinalaisille ja menee itse kortistoon.
Kohta koko systeemi räjähtää käsiin, ellei asiaan puututa.Syökää työttömät silakkaa, se on edullista ja ravitsevaa!
- Joutomies
Jape kirjoitti:
Kohta koko systeemi räjähtää käsiin, ellei asiaan puututa.Ainakin täällä maalaiskunnassa asuvana en pysty sanomaan, että nuoret olisivat erityisen laiskoja. Monet tuntemani työttömät, sekä opiskelijat ovat olleet lakkakauden alusta lähtien metsässä lähes joka päivä.
Ymmärrän autottoman kaupunkilaisnuoren vaikeudet hakeutua marjamaille, sekä onnistua sitten vielä niin että poiminnalla pystyy peittämään matkakustannukset. Jos maalla on sukulaisia joiden luona voi asua muutaman viikon on asia toinen. Tällainen "marjaturisti" oli ihan naapurissammekin.
Sailas on kyllä tehnyt karkean yleistyksen. On mies tehnyt joskus viisaampiakin keskustelunavauksia. Samanlaista keskustelua käytiin jo 1960-luvulla, joka antoi aiheen yhteen Irwinin renkutuksistakin.
"Onko millään enää mitään väliä..." - k.o.m Mari
Jape kirjoitti:
Kohta koko systeemi räjähtää käsiin, ellei asiaan puututa.Etpä taida tietää että marjanpoiminta ja myynti on verotonta tuloa.Joten valtio ei kostuisi suoraan siitä mitenkään.Työttömistä suuri osa on n.s akateemisiatyöttömiä.Aikaisemmin mainitsit että kun koulu ei maistu,mutta kun se on maistunut.
Koulutamme liikaa akateemisia kun samalla sillat,talot,raiteet ja tiet rapistuu,mitäs sailas siitä?Pohjoisessa sailaksen uusi idea on ollut jo aikoja käytössä.Mutta kuka korvaa kun helsingin työttömiä kuljetetaan kainuuseen?
Mikä on palkka marjanpoiminnassa?
Miksi sailas ei puutu yritystukiin?
Ensin valtion tuet ja sitten firma venäjälle tai aasiaan.Sailaksen heitto oli hauska mutta voisi hän keskittyä joskus siihen oleelliseenkin. - Centaurea
Jape kirjoitti:
Kohta koko systeemi räjähtää käsiin, ellei asiaan puututa.Jos työhön ei löydy tekijää, voi työtä toki tehdä houkuttelevammaksi- eli nostaa palkkatasoa.
Tekijöitä varmasti löytyy Suomesta, kun vain maksetaan tarpeeksi.
Olisiko sittenkin niin, että työn teettäjä, merjastajien tapauksessa ilmeisesti marjoja teollisesti hyödyntävät yritykset, eivät halua antaa työntekijälle sitä palkkaa mikä hänelle kohtuudella kuuluu, vaan ennemmin hankkivat niukkuuteen tottuneita ulkomailta?
Mitä haittaa tässä esimerkkitapauksessa tulisi, jos poimijoiden palkka, ja siis marjojen hinta, nousisi jonkin verran?
Tehdas ehkä joutuisi nostamaan hintoja, pakastemarjat kallistuisivat, samoin leivonnaiset joihin marjoja käytetään, mehut, jäätelö, hillot.
Kirpaisisiko se muka pahasti, jos kaupasta muutama tuote hiukan nostaisi hintaansa? - Nimetön
Jape kirjoitti:
tettu tapa elää"
Tälläinen meininki toimii niin kauan kun on verotettavia, mutta entäs kun ne isot firmat lähtevät sinne Kiinaan? Joko silloin se sienen kerääminen maistuu?Sailas ei poimi sieniä. Hän on selviytyjä. Toimi sinä samoin, opiskele, suorita tutkinnot j.n.e., niin pääset selviytyjien joukkoon.
- k.o.m Mari
Nimetön kirjoitti:
Sailas ei poimi sieniä. Hän on selviytyjä. Toimi sinä samoin, opiskele, suorita tutkinnot j.n.e., niin pääset selviytyjien joukkoon.
Niin tai sitten kasvavaan akateemisten työttömien joukkoon.Elämää ei opeteta yliopistossa,
elämässä selviytyminen on monen yhtälön summa. - taaskin
Jape kirjoitti:
Kohta koko systeemi räjähtää käsiin, ellei asiaan puututa.tämä sama monella palstalla oleva huuhaa-aihe täälläkin, tässä vastaus
>>Ennen ihmiset poimivat marjoja ja saivat tuloja. Viime syksynä työministeriö suunnitteli karenssin antamista jos käy poimimassa marjoja.
Jos metsän pedot eivät saa marjastusta loppumaan, niin sen varmaan tekee työminisreriö. Eihän siitä nyt mitään tule että poimitaan marjoja ja saadaan siitä vielä rahaa. Kirjoittajalle. Nykyisin vain työmarkkinatuen saajilta päivärahoista vähennetään marjoista saatu tulo. Verottomiahan ne ovat kaikille.
Mutta työmarkkinatuella olevien ei kannata poimia marjoja, sillä jos hankkii tonnin, työmarkkinatuki vähenee tonnilla. Ansiosidonnaisella olevat ja työttömyyspäivärahalla olevat voivat saada lisäansioita toistaiseksi. Se ei vain ole mukavaa, jos ensi vuonna tulee laki, joka lykkää karenssin poimimisesta. Laki on varmaan sitten taannehtiva, eli huomioidaan tulot vuodesta 2000.
Onhan niiden marjojen oltava omalla paikkakunnalla. Jos työtön menee viikoksi Sevettijärvelle marjoja poimimaan, niin minkään sortin tukea ei ole tulossa. Koville se ottaa että saa siellä marjoilla 500 €/kk eli pääsee edes omilleen, saati sitten hankkimaan jotain.>>
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000104&posting=22000000009837703
Työttömien palsta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000009964312
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000009818243 Jape kirjoitti:
Kohta koko systeemi räjähtää käsiin, ellei asiaan puututa.Kerro minkä ikäinen olet, ja työhistoriasi lyhyesti! Siten helpotat asentautumistani kirjoituksiisi!
vom- Jape
vom kirjoitti:
Kerro minkä ikäinen olet, ja työhistoriasi lyhyesti! Siten helpotat asentautumistani kirjoituksiisi!
vomOlen 26 ja työ historiaani kuuluu kaikenlaiset kesätyöt lehdenjakajasta kuorma-auto kuskiin, nyt olen vakinainen kone alalla. 14v ikäisestä lähtien en ole ollut työttömänä yhtään kesää. Syynä oli se että olin valmis ottamaan vastaan vähän huonompaakin työtä enkä luovuttanut kun en päässytkään peruskoulun pohjalta Pääjohtajaksi kesätöihin.
Nonii nyt kerroin lyhyesti töistäni mutta en ymmärrä miten työhistoriani vaikuttaa tähän ongelmaan?
Eli kommentoisitko oman näkemyksesi asiaan:
"Suomalaisella todella on sellainen paha tapa että jos joku työ ei nyt miellytä niin sen voi jättää Kiinalaiselle ja itse nostaa työttömyys tukia.
Kohta koko systeemi räjähtää käsiin, ellei asiaan puututa."
Herra Sailas oli huolestuneena tästä asiasta Kauppalehdessä. Itse omaan laajan ystävä ja tuttavapiirin ja heihinkin näitä tapauksia mahtuu yllinkyllin. - Jape
taaskin kirjoitti:
tämä sama monella palstalla oleva huuhaa-aihe täälläkin, tässä vastaus
>>Ennen ihmiset poimivat marjoja ja saivat tuloja. Viime syksynä työministeriö suunnitteli karenssin antamista jos käy poimimassa marjoja.
Jos metsän pedot eivät saa marjastusta loppumaan, niin sen varmaan tekee työminisreriö. Eihän siitä nyt mitään tule että poimitaan marjoja ja saadaan siitä vielä rahaa. Kirjoittajalle. Nykyisin vain työmarkkinatuen saajilta päivärahoista vähennetään marjoista saatu tulo. Verottomiahan ne ovat kaikille.
Mutta työmarkkinatuella olevien ei kannata poimia marjoja, sillä jos hankkii tonnin, työmarkkinatuki vähenee tonnilla. Ansiosidonnaisella olevat ja työttömyyspäivärahalla olevat voivat saada lisäansioita toistaiseksi. Se ei vain ole mukavaa, jos ensi vuonna tulee laki, joka lykkää karenssin poimimisesta. Laki on varmaan sitten taannehtiva, eli huomioidaan tulot vuodesta 2000.
Onhan niiden marjojen oltava omalla paikkakunnalla. Jos työtön menee viikoksi Sevettijärvelle marjoja poimimaan, niin minkään sortin tukea ei ole tulossa. Koville se ottaa että saa siellä marjoilla 500 €/kk eli pääsee edes omilleen, saati sitten hankkimaan jotain.>>
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000104&posting=22000000009837703
Työttömien palsta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000009964312
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000021&posting=22000000009818243"Mutta työmarkkinatuella olevien ei kannata poimia marjoja, sillä jos hankkii tonnin, työmarkkinatuki vähenee tonnilla."
Totta, siksi asiaan on puututtava raa'alla kädellä,
Mielestäni nuori hyväkuntoinen työtön voitaisiin "pakottaa" vaikka poimimaan marjoja tai noukkimaan roskia, mikäli ei työ maistuisi niin tuet pois, mutta jos työ maistuu niin korvausta voisi vähän lisätä.
Käytännössä tälläinen järjestelmä lienee mahdoton, mutta niin asenne-työttömyys vähenisi. - Centaurea
Jape kirjoitti:
"Mutta työmarkkinatuella olevien ei kannata poimia marjoja, sillä jos hankkii tonnin, työmarkkinatuki vähenee tonnilla."
Totta, siksi asiaan on puututtava raa'alla kädellä,
Mielestäni nuori hyväkuntoinen työtön voitaisiin "pakottaa" vaikka poimimaan marjoja tai noukkimaan roskia, mikäli ei työ maistuisi niin tuet pois, mutta jos työ maistuu niin korvausta voisi vähän lisätä.
Käytännössä tälläinen järjestelmä lienee mahdoton, mutta niin asenne-työttömyys vähenisi.Jape, Jape!
Siis työttömyyskorvausta voisi "vähän lisätä" jos tekee ahkerasti työtä?
Jos tekee työtä, siitä kuuluisi minusta maksaa ihan täysi palkka. Eikö sinustakin? Vai olisiko mukavaa, jos työnantajasi siirtäisi sinut kortistoon liian kalliina pitää, ja sen jälkeen saisit entistä työtäsi tekemällä sen verran kiltin pojan lisää että juuri hengissä pysyisit.
Reilu peli? - Jape
Centaurea kirjoitti:
Jape, Jape!
Siis työttömyyskorvausta voisi "vähän lisätä" jos tekee ahkerasti työtä?
Jos tekee työtä, siitä kuuluisi minusta maksaa ihan täysi palkka. Eikö sinustakin? Vai olisiko mukavaa, jos työnantajasi siirtäisi sinut kortistoon liian kalliina pitää, ja sen jälkeen saisit entistä työtäsi tekemällä sen verran kiltin pojan lisää että juuri hengissä pysyisit.
Reilu peli?tarkoitan että työttömyys korvaukset eivät olisi mitään itsestään selviä vaan niiden eteen tulisi tehdä yleishyödyllistä työtä. Kuten vaikka yleistä roskien noukkimista silloin tällöin. Ei siis joka päivä kahdeksaa tuntia.
Jos työtön saa nyt vaikka 500€/kk, niin olisi järkevää että hän saisi palkkaa vaikka 7-8€/t ja hän noukkisi sen verran roskia että tuo sama 500€ tulisi täyteen. Jos sohva kiinnostaa enemmän kuin siivous niin KAIKKI tuet pois. Sairaat ja muut työkyvyttömät tietysti saavat tukensa ilmankin.
Tämä keino ei poistaisi työttömyyttä mutta se vähentäisi asennetyöttömien määrää koska kynnys jäädä omasta halusta työttömäksi nousisi. Jape kirjoitti:
Olen 26 ja työ historiaani kuuluu kaikenlaiset kesätyöt lehdenjakajasta kuorma-auto kuskiin, nyt olen vakinainen kone alalla. 14v ikäisestä lähtien en ole ollut työttömänä yhtään kesää. Syynä oli se että olin valmis ottamaan vastaan vähän huonompaakin työtä enkä luovuttanut kun en päässytkään peruskoulun pohjalta Pääjohtajaksi kesätöihin.
Nonii nyt kerroin lyhyesti töistäni mutta en ymmärrä miten työhistoriani vaikuttaa tähän ongelmaan?
Eli kommentoisitko oman näkemyksesi asiaan:
"Suomalaisella todella on sellainen paha tapa että jos joku työ ei nyt miellytä niin sen voi jättää Kiinalaiselle ja itse nostaa työttömyys tukia.
Kohta koko systeemi räjähtää käsiin, ellei asiaan puututa."
Herra Sailas oli huolestuneena tästä asiasta Kauppalehdessä. Itse omaan laajan ystävä ja tuttavapiirin ja heihinkin näitä tapauksia mahtuu yllinkyllin.Nostan hattuani Sinulle! Oman työhistoriani alku on melkolailla samanlainen, lisäyksenä jo-
ku vuosi metsätöissä ja "montulla". Esiin nostamasi aihe ei ole yksiselitteinen. Jo maan-
tiede tekee "tepposet".Patistele Helsingin työttömiä marjanpoimintaan Pudasjärvelle! Tai
vastaavasti Pudasjärveläistä työtöntä hitsaria Helsingin telakalle! Sailaksenkin tulisi
mielestäni hiukan ajatella pidempään, ennenkuin antaa lausuntoja lehdistölle!
vom- Sepppo.
Jape kirjoitti:
tettu tapa elää"
Tälläinen meininki toimii niin kauan kun on verotettavia, mutta entäs kun ne isot firmat lähtevät sinne Kiinaan? Joko silloin se sienen kerääminen maistuu?Entä sitten kun kaikki on lukenut itsensä vähintään maistereiksi, kuka ne sienet sitten poimii?
- Tahvo
Sailaksen, kuten koko Valtionvarainministeriön virkamiesten puheet ja teot ovat useinkin
kovin kaukana toisistaan! Hänen olisi pitänyt ylistää Lappilaisen yrittäjän fiksuutta mar-
jannoukintabisneksen tiimoilta!Nyt Hän sitävastoin leimaa työttömät laiskoiksi!!!- Tahvo
vom kirjoitti:
Hienosti kommentoitu!
vom...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271306
- 98973
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89934Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede25907Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat297789- 95748
- 109656
- 34648
Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet140589Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50581