säärikipu

InPain

kärsiikö joku muukin kivusta säären sisäpuolella lenkkeillessä?? olen nyt viime aikoina ruvennut juoksee enemmän (melko paljon asfaltilla) ja nyt on molemmat sääret niin kipeät että sattuu pelkästään kävellessäkin. Kipu tuntuu pohjelihaksen ja luun "välissä".
pitääkö lenkkeily lopettaa kokonaan vai onko jokin muu keino millä päästä eroon tästä ongelmast? onko kyseessä luukalvontulehdus?

kiitos kaikille jotka vastaavat =)

7

5139

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • artsi1981

hyvin paljon samalta tilanteella, mikä minulla oli noin vuosisitten. Taisin myös kysellä tällä palstalla kyseisestä asiasta. Omalla kohdallani kivut tuli aina, kun nosti viikkokilometrimäärää. Kyseessä on mitä ilmeisemmin penikkatauti. Koko syksyn kamppailin penikoitten kans, ja ongelmaan ei käytännössä mitään ratkaisua löytyny. Sitten alko onneks hiihtokelit ja juoksu jäi kovin vähälle. Keväällä, kun alotin juoksun uudelleen huhtikuun alussa, niin ongelmia penikoitten kans ei oo enää ollu. Tänä kesänä olen juossut 3 maratonia, ja aika hyvin harjotuskilometrejä asfaltilla, mutta jalat toimii. Uskon, että omalla kohdallani tuo hiihto oli ratkaisevassa osassa, ehkä siinä lihakset pääsi kasvaan maltillisesti ja muutenkin jalat vahvistui.

Varsinaisia neuvoja noiden hoitoon en osaa sen kummemmin antaa. Joillakin niitä ruukataan leikellä, jotkut käyttää kuuma/kylmä hoitoja. Juostessa kannattaa kiinnittää huomiota askellukseen senverran, ettei jalka osota liikaa ulospäin, koska se altistaa penikkataudille. Monien mielestä kannattaa pyrkiä juoksemaan myös pururadalla, tai ainakin jossain muualla kuin asfaltilla.

Joku on sanonu hyvän nyrkkisäännön, joka on ainaki ollut täysin totta minun kohdallani. Joku nimittäin sanoi, että "jalkojen kanssa saa tapella kaks ekaa vuotta, mutta sen jälkeen ne alkaa toimia".

Noilla kipeillä jaloilla ei kannata juosta, vaan antaa parantua ensin, ja tehdä jotain korvaavaa liikuntaa. Sitten kun yrität aloittaa seuraavaks juoksemisen, niin vois koittaa että juokset vain ns. "hyviä harjotuksia", etkä roskakilometrejä ulkona, vaan tekisit ns. palauttavat harjotukset vaikkapa vesijuoksemalla uimahallissa. Ainakin itse tein silloin noin.

no tässä oli jotain asiasta....

• diidaa

on kanssa ollut sama juttu aina silloin tällöin.
      Varsinkin kun olen ollut jonkun aikaa juoksematta ja sitten kun juoksen viikon sisään paljon, saattaa sääriä alkaa särkemään.

Olen huomannut, että jos niitä hieroo auttaa se paljon asiaa. Mulla sääriä saattaa särkee myös sillon jos juoksen paljon asfaltilla. Siksi joksen mieluummin juoksumatolla. Eli luultavasti asfaltin kovuus on syynä kipuun. Olen huomannut myös, että juoksumatoilla on myös merkitystä. Juoksin aiemmin sen jälkeen kun sääret tulivat kipeiksi ns. pehmeemmällä juoksumatolla. Nykyään pystyn jouksemaan kyllä kovilla, oikeastaan juoksenkin vain niillä.

Myöskin hyvät kengät on A ja O. Itselläni on kahdet lenkkarit jouksemiseen. Toiset todella pehmeät ja vaimennetut, toiset taas vähän kovemmat, kun ovat myös kuluneemmatkin. kovemmilla juoksen pari kertaa viikossa, jotta jalka ei tottuisi liian pehmeään ja mukavaan. Olen käyttänyt näitä uudempia nyttten pari kuukautta vaihdellen toisten kenkien kanssa, eikä sääret ole ollut kipeät. Joten mun säärien kipetymisen yhtenä osasyynä on ollut myös lenkkarit.

toivottavasti oli apua :)

• penikkatauti

jaloissa, eli lihakset on kipeytyneet, lihashuollon puutteesta.Eli et oo juoksulenkin jälkeen venytelly ja hieronut esim. pohkeita!!Ennen pitkää lihakset kasvaa sääriluuhun kiinni ja leikkaus on edessä.Pidä nyt juoksusta lepoa, taukoa ja tee korvaavia harj. esim. pyöräile, ui jne. ja uimaaltaassa voit juosta, siis vedessä matkit juoksemista , pidä vaikka altaan reunasta kiinni toisella kädellä ja sitten juokset .. Ja hiero..hiero pohkeita, sääriä etenkin sääriluun ja lihaksen yhtymä kohdasta, vaikka tekis kipeetäkin, esim saunassa saippuaa apuna käyttäen ja aina sydämeen päin!!! Ja paljon venyttelyä , esim. paat jalkaterän rappuselle ja painat nilkkaa alas, niin että pohkeessa tuntuu, tätä paljon n. 10min lenkin jälkeen.

• kenenisa

Mulla on ihan identtinen vaiva aloittajan kanssa. Luulen sitä penikkataudiksi, eikä ole lähtenyt millään pois. Ei haittaa paljoa, koska ei vie voimia ja kipu ei ole kova. Lähtee, jos lähtee.

• InPain

kiitos vastauksistanne! sellainen kysymys vielä että kannattaako minun käydä lääkärin luona vai pitäiskö ihan vaan vähentää juoksemista tai peräti lopettaa kokonaan?

• kenenisa

No älä nyt ainakaan lopeta sen takia. Menee kyllä ohi varmasti.

Voi olla, että kannattaa mennä lääkäriin, jos se jatkuu. Mulla on se jatkunut jo yli kuukauden ja nyt tuli jo todella kipeäksi, joten perun väitökseni, että se ei haittaa juoksua.

• Liisa
        kenenisa kirjoitti:

No älä nyt ainakaan lopeta sen takia. Menee kyllä ohi varmasti.

Voi olla, että kannattaa mennä lääkäriin, jos se jatkuu. Mulla on se jatkunut jo yli kuukauden ja nyt tuli jo todella kipeäksi, joten perun väitökseni, että se ei haittaa juoksua.

Kannattaa ihan suosiolla pitää lepoa juoksusta ja tehdä jotain muuta. Mullakin penikkatauti vaivasi joitain vuosia sitte,mutta levolla meni ajan kanssa pois.!Turha lähteä juoksemaan kipeillä jaloilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5161
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2809
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2468
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      22
      1770
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1610
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1324
    9. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1268
    10. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1197
    Aihe