166:n kehittely

166

Olisin kiinnostunut kaikenlaisista kokemuksista
166:en kehittelyrityksistä, eli oletteko vaihtaneet
iskareita, pakopuolta, viritelleet, asentaneet
korisarjoja tai muuta sellaista. Itselläni on TS
malli. Myös muissa koreissa istuvat TS kuskit
voivat kertoa kokemuksistaan.

22

2004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jarkko

      Kyllähän 166 T.S:n koneeseen pystyy vaikuttamaan
      suorituskykyä piristävästi muutamilla muutoksilla.

      Aluksi hyvä vapaavirtaussuodatin (vakiokoteloon),
      sekä pakoputkisto uusiksi KATista taaksepäin,
      esim. NOVITECin ruostumattomalla putkistolla.

      2-litraisessa koneessa boxin ohjelmaa muutetaan
      lataamalla siihen uusi ohjelma alkuperäisen
      tilalle.
      Vielä kun otat muuttuvapituuksisesta imusarjasta
      sen pitemmän osan pois, niin siinä pitäisi olla
      kohtuukustannuksin ensalkuun mukavasti piristystä
      moottorin puolesta.

      Vanteilla saa ulkonäköä muutettua kivasti, 156:n
      tapaisia sivuhelmoja en ole nähnyt 166:een.

      • Timo

        Paljonko mahtaa teho nousta noilla tempuilla?

        Toinen juttu on se, että asian ydinhän ei ole se
        huipputeho, montako hevosvoimaa koneesta irtoaa
        sillä tietyllä kierrosluvulla, vaan se miten teho
        on käytettävissä. Suuresta huipputeohosta on
        vähän iloa, jos tehokäyrä on terävä piikki ja
        moottori muilla kierroksilla voimaton.

        Miten mahtavat muutokset vaikuttaa tehokäyrään?
        Lieneekö mitattu, ja onko tuloksia olemassa?


      • 166
        Timo kirjoitti:

        Paljonko mahtaa teho nousta noilla tempuilla?

        Toinen juttu on se, että asian ydinhän ei ole se
        huipputeho, montako hevosvoimaa koneesta irtoaa
        sillä tietyllä kierrosluvulla, vaan se miten teho
        on käytettävissä. Suuresta huipputeohosta on
        vähän iloa, jos tehokäyrä on terävä piikki ja
        moottori muilla kierroksilla voimaton.

        Miten mahtavat muutokset vaikuttaa tehokäyrään?
        Lieneekö mitattu, ja onko tuloksia olemassa?

        Olisi todellakin mielenkiintoista nähdä
        puolueettomia testejä näiden toimenpiteiden
        vaikutuksesta. Ei niin että epäilisin näitä
        kokeilleitten tarinoita mutta varsinkin siitä minkä
        tuloksen tuo uudelleenohjelmointi voi antaa
        näytetään olevan varsin eri mieltä.
        Mielenkiintoista on myös mitä tapahtuu päästöille
        ja tuleeko katsastuksen kanssa ongelmia sen kanssa.
        Näitä ilmanpuhdistimia olen nähnyt arvosteltavan
        sillä perusteella että ne päästäisivät enemmän
        "roskaa" moottoriin ja näin vaikuttaisivat
        haitallisesti kestävyyteen. Osaako joku arvioida
        tätä? Pakoputkiston vaihtoon liittyy äänikysysmys,
        soundi voi mielellään olla sporttisempi muttei
        kuitenkaan häiritsevä.


    • Festo75

      eiköhän Aresessa asiat ole jo mietitty puolestasi.

      • 166

        Uskon kyllä että siellä on paljon mietitty ja
        kokeiltu mutta tosiasia lienee myös että lopputulos
        aina jossain määrin on kompromissi jossa yritetään
        ottaa huomioon paljon eri tekijöitä ja luoda
        lopputulos joka sopii "keskivertoalfistalle". Täten
        voi hyvinkin olla niin että lopputulosta voi
        kehittää edelleen omia toiveita silmälläpitäen.
        Mutta kuten kirjoitin toisaalla en ole minäkään
        vielä vakuuttunut siitä mitä on saavutettavissa ja
        minkälaisin seurauksin. Siitähän tässä
        keskustellaan.


      • 6-pyttyinen
        166 kirjoitti:

        Uskon kyllä että siellä on paljon mietitty ja
        kokeiltu mutta tosiasia lienee myös että lopputulos
        aina jossain määrin on kompromissi jossa yritetään
        ottaa huomioon paljon eri tekijöitä ja luoda
        lopputulos joka sopii "keskivertoalfistalle". Täten
        voi hyvinkin olla niin että lopputulosta voi
        kehittää edelleen omia toiveita silmälläpitäen.
        Mutta kuten kirjoitin toisaalla en ole minäkään
        vielä vakuuttunut siitä mitä on saavutettavissa ja
        minkälaisin seurauksin. Siitähän tässä
        keskustellaan.

        Terve,

        sinuna kävelisin takaisin kauppaan ja vaihtaisin
        enemmän vakiokilowatteja pellin alle.

        Yllä olevia viritysvinkkejä (nimim. Jarkko) en
        ainakaan itse lähtisi toteuttamaan. TS-koneen
        (lue vapaastihengittävän koneen) uudelleen
        ohjelmointi kuulostaa enemmän riskiltä kuin sen 2-
        3 hevosvoiman väärtiltä, minkä sillä nyt
        maksimissaan saa. Entäpä sitten putki katista
        taaksepäin? Ääntä sillä saa, tehoa ei. Tässä on
        ihan fysikaalinen juttu kyseessä eli pakokaasu
        jäähtyy koko ajan koneesta poistuessaan, jolloin
        kaasun tilavuus pienenee => vakioputkella pärjää
        pitkälle, vaikka roplaisi vähän konettakin.
        Ääntähän putkella toki saa lisää. Pelkällä
        lyhyellä imusarjalla tuskin tarvitsee
        alakierrosväännöstä enää unelmoida... Suodattimen
        vaihdosta testit yleensäottaen sanovat, että
        vakiokoteloon laitettava vapaavirtaussuodatin
        tuottaa 0:sta muutamaan miinus hevoseen ja täysin
        korvaavat vapaavirtaussuodattimet antavat jonkun
        hepan plussaa. Vapaastihengittävässä noittenkin
        heppojen kanssa on vähän kyseenalaista, kun
        vahvana miinuspuolena on ko. avoimen suodattimen
        talvikäyttö.

        Sen kyllä ymmärtää, että tehopuoli kiinnostaa.
        Varsinkin juuri tuo TS-koneen resonointi myös
        keskialueella luo "kuminauhamaista" kiihtyvyyden
        tuntua, eikä varsinaista fiilistelypiikkiä tule
        oikein missään. On siinä sitten normaaliajossa
        toki hyvätkin puolensa...


      • 166
        6-pyttyinen kirjoitti:

        Terve,

        sinuna kävelisin takaisin kauppaan ja vaihtaisin
        enemmän vakiokilowatteja pellin alle.

        Yllä olevia viritysvinkkejä (nimim. Jarkko) en
        ainakaan itse lähtisi toteuttamaan. TS-koneen
        (lue vapaastihengittävän koneen) uudelleen
        ohjelmointi kuulostaa enemmän riskiltä kuin sen 2-
        3 hevosvoiman väärtiltä, minkä sillä nyt
        maksimissaan saa. Entäpä sitten putki katista
        taaksepäin? Ääntä sillä saa, tehoa ei. Tässä on
        ihan fysikaalinen juttu kyseessä eli pakokaasu
        jäähtyy koko ajan koneesta poistuessaan, jolloin
        kaasun tilavuus pienenee => vakioputkella pärjää
        pitkälle, vaikka roplaisi vähän konettakin.
        Ääntähän putkella toki saa lisää. Pelkällä
        lyhyellä imusarjalla tuskin tarvitsee
        alakierrosväännöstä enää unelmoida... Suodattimen
        vaihdosta testit yleensäottaen sanovat, että
        vakiokoteloon laitettava vapaavirtaussuodatin
        tuottaa 0:sta muutamaan miinus hevoseen ja täysin
        korvaavat vapaavirtaussuodattimet antavat jonkun
        hepan plussaa. Vapaastihengittävässä noittenkin
        heppojen kanssa on vähän kyseenalaista, kun
        vahvana miinuspuolena on ko. avoimen suodattimen
        talvikäyttö.

        Sen kyllä ymmärtää, että tehopuoli kiinnostaa.
        Varsinkin juuri tuo TS-koneen resonointi myös
        keskialueella luo "kuminauhamaista" kiihtyvyyden
        tuntua, eikä varsinaista fiilistelypiikkiä tule
        oikein missään. On siinä sitten normaaliajossa
        toki hyvätkin puolensa...

        Kiitos kommenteistasi. Toki olen tuotakin puolta
        asiasta ajatellut eli pyttyjä lisäämällä asia
        tietenkin hoituu, tosin ei ihan ilmatteeksi. En ole
        varma että juuri tällä hetkellä olisin motivoitunut
        siihen kauppaan. TS:äni on hyvin varusteltu ja tosi
        siisti ja olen siihen suht tyytyväinen mutta hieman
        lisää suolaa ei haittaisi. Kuvailit moottorin
        luonnetta osuvasti. Luuletko muuten että se koskee
        nimenomaan alkutuotannon 166:sia joissa väännön
        huippu sijoittui alemmas (2800 r/min) kuin 156:ssa?
        Olen ainoastaan koeajanut 156:en ja siitä on jo
        aikaa. Toisaalta ei 155 16 V TS:kään "kiekaissut"
        samalla tavalla kuin "aito" kevytmetalli TS
        jollainen oli 75:ssani. Tietysti välityssuhteet yms
        vaikuttavat myös asiaan.
        Täytyypä kai sitten hankkia joku muu hauska peli
        rinnalle kuten esim gtv 6 tai ehkäpä Bertone ja
        hyväksyä TS sellaisenaan jos ei joku ny pysty
        vakuuttamaan jostain toimivasta
        potenssikäsittelystä.


      • Festo75
        166 kirjoitti:

        Kiitos kommenteistasi. Toki olen tuotakin puolta
        asiasta ajatellut eli pyttyjä lisäämällä asia
        tietenkin hoituu, tosin ei ihan ilmatteeksi. En ole
        varma että juuri tällä hetkellä olisin motivoitunut
        siihen kauppaan. TS:äni on hyvin varusteltu ja tosi
        siisti ja olen siihen suht tyytyväinen mutta hieman
        lisää suolaa ei haittaisi. Kuvailit moottorin
        luonnetta osuvasti. Luuletko muuten että se koskee
        nimenomaan alkutuotannon 166:sia joissa väännön
        huippu sijoittui alemmas (2800 r/min) kuin 156:ssa?
        Olen ainoastaan koeajanut 156:en ja siitä on jo
        aikaa. Toisaalta ei 155 16 V TS:kään "kiekaissut"
        samalla tavalla kuin "aito" kevytmetalli TS
        jollainen oli 75:ssani. Tietysti välityssuhteet yms
        vaikuttavat myös asiaan.
        Täytyypä kai sitten hankkia joku muu hauska peli
        rinnalle kuten esim gtv 6 tai ehkäpä Bertone ja
        hyväksyä TS sellaisenaan jos ei joku ny pysty
        vakuuttamaan jostain toimivasta
        potenssikäsittelystä.

        Aresessa oli asiat mietitty puolestasi.


      • 166
        Festo75 kirjoitti:

        Aresessa oli asiat mietitty puolestasi.

        ... kommenttehisi, kiitos!. Ainoa "sanoma" mikä
        sinulla tuntuu olevan on "mitään ei kannata tehdä
        eikä oikeastaan olla edes kiinnostunut siitä". Sen
        ymmärsin jo eka kerran jälkeen joten ei ole mitään
        tarvetta toistaa sitä.


      • 6-pyttyinen
        166 kirjoitti:

        Kiitos kommenteistasi. Toki olen tuotakin puolta
        asiasta ajatellut eli pyttyjä lisäämällä asia
        tietenkin hoituu, tosin ei ihan ilmatteeksi. En ole
        varma että juuri tällä hetkellä olisin motivoitunut
        siihen kauppaan. TS:äni on hyvin varusteltu ja tosi
        siisti ja olen siihen suht tyytyväinen mutta hieman
        lisää suolaa ei haittaisi. Kuvailit moottorin
        luonnetta osuvasti. Luuletko muuten että se koskee
        nimenomaan alkutuotannon 166:sia joissa väännön
        huippu sijoittui alemmas (2800 r/min) kuin 156:ssa?
        Olen ainoastaan koeajanut 156:en ja siitä on jo
        aikaa. Toisaalta ei 155 16 V TS:kään "kiekaissut"
        samalla tavalla kuin "aito" kevytmetalli TS
        jollainen oli 75:ssani. Tietysti välityssuhteet yms
        vaikuttavat myös asiaan.
        Täytyypä kai sitten hankkia joku muu hauska peli
        rinnalle kuten esim gtv 6 tai ehkäpä Bertone ja
        hyväksyä TS sellaisenaan jos ei joku ny pysty
        vakuuttamaan jostain toimivasta
        potenssikäsittelystä.

        Moi,

        juu itselläni aika samanlainen historia Alfojen
        suhteen. Ensin 75 TS, sitten 75 3.0 V6 America ja
        nyt -99 156 2.0 TS.

        Mielestäni sama kuminauhamainen meininki oli
        havaittavissa jo 75:ssa, ei tosin yhtä selvästi.
        V6:nen oli mielestäni mahtava, ei kikkailua
        vääntökäyrän laventamiseksi vaan parempaa ja
        parempaa vetoa aina siihen asti kun rajoitin
        puuttuu peliin.

        Tietysti eihän tämä mikään alfan tauti ole,
        päinvastoin. Koeajolle voi valita minkä tahansa
        kilpailijaksi rinnastettavan vehkeen, jossa
        numeroarvoista päätellen menohaluja riittäisi.
        Kiihdyttely ei vain uusissa (hyvissä ja
        koirankoppia suuremmissa) autoissa tahdo tuntua
        missään.

        Paras ratkaisu pulmaan lieneekin tuollaisen
        vanhemman vehkeen osto rinnalle. Toinen olisi
        tietysti tuo V6, mutta taitaa olla vähän turhan
        janoinen ainakin minulle käyttöautona.


      • Jarkko
        6-pyttyinen kirjoitti:

        Moi,

        juu itselläni aika samanlainen historia Alfojen
        suhteen. Ensin 75 TS, sitten 75 3.0 V6 America ja
        nyt -99 156 2.0 TS.

        Mielestäni sama kuminauhamainen meininki oli
        havaittavissa jo 75:ssa, ei tosin yhtä selvästi.
        V6:nen oli mielestäni mahtava, ei kikkailua
        vääntökäyrän laventamiseksi vaan parempaa ja
        parempaa vetoa aina siihen asti kun rajoitin
        puuttuu peliin.

        Tietysti eihän tämä mikään alfan tauti ole,
        päinvastoin. Koeajolle voi valita minkä tahansa
        kilpailijaksi rinnastettavan vehkeen, jossa
        numeroarvoista päätellen menohaluja riittäisi.
        Kiihdyttely ei vain uusissa (hyvissä ja
        koirankoppia suuremmissa) autoissa tahdo tuntua
        missään.

        Paras ratkaisu pulmaan lieneekin tuollaisen
        vanhemman vehkeen osto rinnalle. Toinen olisi
        tietysti tuo V6, mutta taitaa olla vähän turhan
        janoinen ainakin minulle käyttöautona.

        Itsekin ajelin aiemmin 2.0 T.S:lla ja kyllä
        kieltämättä joskus tuntui sen kiihtyvyys
        turhan "kuminauhaiselta", vaikka kone on
        luokassaan yksi parhaimmista.

        Vaihdoin sen sittemmin 156 V6:een
        ja "kuminauhaisuus" loppui kyllä siihen.
        Kulutus ei kuitenkaan ole ollut niin suuri, kuin
        kuvittelin aiemmin.


    • Alfista

      Laitoin 156:een lastun ohjelmoinnin sekä
      vapaavirtaussuodattimen. Mielestäni kannatti.

      Huiput nousivat 10km/h ja auto on vireämpi.

      Onko yhteensä 3000.- arvoista, voi miettiä itse,
      mutta minä laitan seuraavaankin.

      Mietin myös vakavasti 2 litraisen
      kompressoriahtamista. Jos se toimii Mersulla,
      niin miksei Alfalla? Hinta 25-30 tonnia jolla
      tehoa lisää 40%

      http://www.tmuukkonen.fi/
      http://www.z-engineering.com

      • Timo

        ...Muukkoselta tuli taannoin joku mainoskirje,
        jossa tarjottiin 2-litraiseen Alfan 16 v
        moottoriin (155/156) mm. pakettia, joka sisälsi
        vapaavirtaussuodattimen, uudet nokka-akselit,
        lastun (tai uuden ohjelman?) sekä tehoputkiston,
        ja näillä opeilla piti saataman tehoa lisää
        jotakin 25 - 30 hv. Paketin tarjoushinta
        silloin taisi olla kymppironnin nurkilla.

        Onko jollakulla kokemusta tällaisesta
        satsista? Olen kuullut että tyhjäkäynti muuttuisi
        täristäväksi, ja auto menettäisi muutenkin
        arkiajoon tarvittavia ominaisuuksiaan.

        Liekkö tässä perää, onko joku kokeillut tätä
        pakettia?


      • Jake
        Timo kirjoitti:

        ...Muukkoselta tuli taannoin joku mainoskirje,
        jossa tarjottiin 2-litraiseen Alfan 16 v
        moottoriin (155/156) mm. pakettia, joka sisälsi
        vapaavirtaussuodattimen, uudet nokka-akselit,
        lastun (tai uuden ohjelman?) sekä tehoputkiston,
        ja näillä opeilla piti saataman tehoa lisää
        jotakin 25 - 30 hv. Paketin tarjoushinta
        silloin taisi olla kymppironnin nurkilla.

        Onko jollakulla kokemusta tällaisesta
        satsista? Olen kuullut että tyhjäkäynti muuttuisi
        täristäväksi, ja auto menettäisi muutenkin
        arkiajoon tarvittavia ominaisuuksiaan.

        Liekkö tässä perää, onko joku kokeillut tätä
        pakettia?

        otin 156:ni tällaisen paketin, kuitenkin ilman
        nokka-akselien vaihtoa.
        Käynti oli edelleen tasaista, moottori vastasi
        herkemmin kaasuun, vääntöä tuli selvästi lisää ja
        voi pojat, mitkä äänet!!

        Soitinta en ole sen jälkeen Alfassani juuri
        kunnellut, kun on ollut korvaa hiveleviä
        pakomurinoita tarjolla sopivassa suhteessa.
        Tämä ääni ei kuitenkaan millään tavoin häiritse
        matka-ajossa.

        Aina löytyy niitä, jotka kieltävät kaiken
        hauskan, mutta onneksi on edelleen valinnan
        vapaus meillä kaikilla...


      • 166
        Jake kirjoitti:

        otin 156:ni tällaisen paketin, kuitenkin ilman
        nokka-akselien vaihtoa.
        Käynti oli edelleen tasaista, moottori vastasi
        herkemmin kaasuun, vääntöä tuli selvästi lisää ja
        voi pojat, mitkä äänet!!

        Soitinta en ole sen jälkeen Alfassani juuri
        kunnellut, kun on ollut korvaa hiveleviä
        pakomurinoita tarjolla sopivassa suhteessa.
        Tämä ääni ei kuitenkaan millään tavoin häiritse
        matka-ajossa.

        Aina löytyy niitä, jotka kieltävät kaiken
        hauskan, mutta onneksi on edelleen valinnan
        vapaus meillä kaikilla...

        Mielenkiintoista! Tähän pakettiin siis kuului uusi
        pakoputkikin, vai kuinka. Uusitaanko se koko
        matkalta katalysaattorin takaa?
        Kiitän tässä yhteydessä kaikkia keskusteluun
        osallistuneita ja totean että eriävät käsitykset
        toimenpiteiden tehokkuudesta ovat tässäkin käyneet
        selvästi ilmi. Täytyypä tässä nyt sitten harkita
        päätöstä omalta kohdaltani.


    • TJ

      Oman autoni on 155 2.0 TS 16V eli moottori on
      vanhempi versio ilman muuttuvapituuksista
      imusarjaa. Autoon asennettiin pari vuotta sitten
      Superchip: olin käyttämässä 155:ttä Muukkosella
      muissa asioissa, kun Petterson ehdotti lastun
      vaihtoa. Minä olin melko skeptinen 'teholastun'
      suhteen, mutta koska asennus vei vain muutaman
      minuutin, eikä ollut mitään hävittävää, päätin
      kokeilla. Heti ensimmäisen käynnistyksen jälkeen
      oli selvä muutos havaittavissa: kone ottaa
      kierroksia nopeammin. Muutaman kilometrin
      testilenkki häivytti skeptisen asenteen:
      moottorin 'käyttökelpoinen' vääntö oli parantunut
      selvästi. Esimerkiksi ohituskiihtyvyys nelosella
      välillä 100-140 sai melkoisen piristyksen.

      En kertonut lastunvaihdosta kenellekkään, ja
      seuraavana päivänä 155:llä ajoi kaksi jo aiemmin
      autolla ajanutta tuttavaa. Molemmat antoivat
      melko samanlaisen kommentin "Mitä tälle autolle
      on tehty? Kiihtyy tosi hyvin.." Vasta tämän
      jälkeen kerroin lastuvirityksestä.

      Mitään huonoja puoli ei Superchipissä ole ollut,
      paitsi että lisätehoon tottui parin viikon
      jälkeen. Superchipiä ei ainakaan aiemmin saanut
      156/166 2.0 TS moottorille.

      Myöhemmin vaihdoin myös vapaavirtaus-
      ilmansuodattimen (alkuperäiseen koteloon). Sen
      vaikutuksesta tehoon on vaikea sanoa mitään,
      mutta imuäänet parani.

      Yksi keino tehon (ja käyttövarmuuden) lisäykseen
      on tasapainoakselien hihnan poisto.

      Alfa Romeo 166 2.0 TS virityksestä Petterson
      T.Muukkosella osaa kertoa tarkemmin lisää, koska
      hänellä on ollut ainakin yksi 166 2.0 TS
      viritettävänä. Auto oli mitattu penkissä ennen ja
      jälkeen: ero oli 15hv.

      • 166

        Kopioin tähän tanskalaiskaverin rohkaisevia
        kokemuksia UniChip virityksestä. Ne Muukkosen
        systeemithän ei oo niitä vai?(siis erillinen
        yksikkö jonka voi tarpeen tullen poimia pois ja
        täten palauttaa auton alkuperäiskuntoon). Tämän
        tarinan taulukot menee tässä kopioidessa varmaan
        ihan sekaisin eli on helpompi lukea juttu (Ruotsin
        klubin) osoitteesta http://alfaromeo.org/ , sitten
        "Diskutera" vasemmasta laidasta, sitten viesti
        "Unichip plottar?" joka on kirjoitettu tänään.

        Hi all
        The issue of chip tuning pops up in the Forum all
        the time and I have a few times contributed as I
        have considered it for my Alfa - and advocated for
        map-able chips. Similar engines performed very
        different, some actually don?t need any or very
        little tweaking to response well, others will not
        at all
        without being dismantled, rebalanced, horned and
        lots of other interesting things. Even to day,
        when robots managed by computers build engines
        these differences is present.
        I therefore decided to have a UniChip by the New
        Zealand Company Dastek - www.dastek.com.
        Their Scandinavian agents TS Motorsport -
        www.tsmotor.com - fitted and mapped it; I live in
        Denmark but very near to the TS Motor in
        Helsingborg, Sweden, but dealers are found in many
        countries.
        Dastek claim that they aim to give back the control
        of engines to engineers and mechanics in these
        days of electronic engine management - but look at
        the webs.
        Did I get what I wanted - well, look at the power
        and torque figures. Especially the torque at
        low?ish
        revs is much improved, all 2,0 16v have a
        hesitation between 2500 and 3500 RPM, which is the
        range I use most in daily driving. I timed the
        acceleration (not very scientistic, just a
        stopwatch and
        an eye at the tachometer) in 2nd to 5th gears in
        the 2000 to 5000 RPM range before and after the
        UniChip - an article on tuning classic cars
        reminded me of I this old tip for tuners. I have
        curves of
        the performance, but unfortunately, I couldn?t copy
        the curves into the Forum - if anyone like see
        them, mail me.

        Nm Nm
        RPM No chip UniChip
        1500 142 157,2
        2000 148,5 169,5
        2500 163,5 196,3
        3000 171,4 203
        3500 178,9 209,6
        4000 195,7 212,4
        4500 194,5 215,4
        5000 192,3 213,1
        5500 188,7 210,5
        6000 185,9 208,7
        6500 178,6 203,6
        7000 157,2 185,3

        HP HP
        RPM No Chip UniChip
        1500 29,9 33,1
        2000 41,7 47,6
        2500 57,4 68,9
        3000 72,2 85,5
        3500 87,9 103,0
        4000 109,9 119,3
        4500 122,9 136,1
        5000 135,0 149,6
        5500 145,7 162,5
        6000 156,6 175,8
        6500 163,0 185,8
        7000 154,5 182,1


        STD Unichip STD Unichip STD Unichip STD Unichip
        Change Change
        RPM 2-3000 2-3000 3-4000 3-4000 4-5000 4-5000 2-
        5000 2-5000 sec. %
        Gear
        5 15,67 13,65 13,71 12,84 20,87 18,81 50,25 42,34 -
        7,91 -15,74
        4 8,11 7,89 8,50 7,27 9,06 7,95 25,67 23,11 -2,56 -
        9,97
        3 4,69 3,48 4,21 4,00 3,90 4,16 12,80 11,20 -1,60 -
        12,50
        2 1,99 1,65 1,60 1,51 3,60 2,08 7,19 5,35 -1,84 -
        25,59

        As it happened, it turned out that my car is one of
        the lucky ones, giving better figures standard
        than Alfa claim - the guy that did the mapping said
        that he very seldom sees such over performing
        figures from any car maker.
        The figures being as they are (before and after) I
        got queues and asked how the dynamometer
        calculates the figures. What is does is, first the
        car is accelerated at full throttle through the rev
        range and then declutched to run the speed off by
        it self all in fourth speed. In this way the
        dynamometer calculates the times the acceleration
        and deceleration took and get the net figures
        (eliminated from friction loss in the transmission
        and tyres).
        The car and service history: It?s a 155 2,0 TS 16v
        S, first reg. July ?96 I took over in April ?00.
        Mileage at fitting and test 126000 km, regularly
        serviced every 20000 km, new cam variator at
        60000, belts, tension pulleys, spark plugs and air
        filter at 120000 km. Only modification: Slightly
        taller tyres (205/50-16) giving 35,3 km/1000 RPM in
        fifth (34,3 standard).
        Driving impressions: As the timing chart shows a
        useful gain is achieved without being dramatic.
        My first impression on a longish motorway journey
        was a more eager and responsive engine
        needing less throttle opening maintaining speed
        going up hill. Engine sounded more eager, too; as
        the exhaust had started leaking from the front end,
        but it hadn?t. Since, I been with the car on a
        roundtrip to Italy for a week (3100 km) and I felt
        no lack of power on motorways, on overtaking or in
        the mountains, but I haven?t, either, on other long
        trips before. You soon get used to changes, even
        the eager sound is gone or I?ve got used to it. It
        is early days, jet - I had the chip fitted 4 weeks
        ago
        -but it seems that fuel economy has improved 3-5%.
        Am I satisfied: Yes, but going by the figures - I
        have gained around 18% torque where I need it and
        186 HP is astonishing - it doesn?t feel that much,
        though. It might be I got used to the change
        quickly or it?s a tribute to the standard Alfa?s
        performance. It has not become more temperamental
        than before. At ? 335 for the chip and ? 205
        fitting and mapping I don?t find it expensive. If I
        later
        want to do more to the engine I just have to have
        it remapped or when I buy an other Alfa I remove it
        (and this one returns to standard) and have it
        fitted and mapped for the new one - and so on.
        Alfisti regards
        Erik


      • Timo

        ...mielenkiintoiselle. Ilmeisesti myös
        "psykologinen" vaikutus on aika hyvin eliminoitu,
        jos asiasta tietämätönkin huomasi eron. Silti
        olisi kiinnostava saada jostakin myös
        mittausarvoja, joskin takapuolituntumallahan sitä
        autoa yleensä ajetaan, eikä sekuntikello
        kädessä...

        Toinen puoli kolikkoa on tietysti se, että
        jotenkin viehättäisi myös ajatus auton
        säilyttämisestä täysin alkuperäisenä.


      • Timo
        166 kirjoitti:

        Kopioin tähän tanskalaiskaverin rohkaisevia
        kokemuksia UniChip virityksestä. Ne Muukkosen
        systeemithän ei oo niitä vai?(siis erillinen
        yksikkö jonka voi tarpeen tullen poimia pois ja
        täten palauttaa auton alkuperäiskuntoon). Tämän
        tarinan taulukot menee tässä kopioidessa varmaan
        ihan sekaisin eli on helpompi lukea juttu (Ruotsin
        klubin) osoitteesta http://alfaromeo.org/ , sitten
        "Diskutera" vasemmasta laidasta, sitten viesti
        "Unichip plottar?" joka on kirjoitettu tänään.

        Hi all
        The issue of chip tuning pops up in the Forum all
        the time and I have a few times contributed as I
        have considered it for my Alfa - and advocated for
        map-able chips. Similar engines performed very
        different, some actually don?t need any or very
        little tweaking to response well, others will not
        at all
        without being dismantled, rebalanced, horned and
        lots of other interesting things. Even to day,
        when robots managed by computers build engines
        these differences is present.
        I therefore decided to have a UniChip by the New
        Zealand Company Dastek - www.dastek.com.
        Their Scandinavian agents TS Motorsport -
        www.tsmotor.com - fitted and mapped it; I live in
        Denmark but very near to the TS Motor in
        Helsingborg, Sweden, but dealers are found in many
        countries.
        Dastek claim that they aim to give back the control
        of engines to engineers and mechanics in these
        days of electronic engine management - but look at
        the webs.
        Did I get what I wanted - well, look at the power
        and torque figures. Especially the torque at
        low?ish
        revs is much improved, all 2,0 16v have a
        hesitation between 2500 and 3500 RPM, which is the
        range I use most in daily driving. I timed the
        acceleration (not very scientistic, just a
        stopwatch and
        an eye at the tachometer) in 2nd to 5th gears in
        the 2000 to 5000 RPM range before and after the
        UniChip - an article on tuning classic cars
        reminded me of I this old tip for tuners. I have
        curves of
        the performance, but unfortunately, I couldn?t copy
        the curves into the Forum - if anyone like see
        them, mail me.

        Nm Nm
        RPM No chip UniChip
        1500 142 157,2
        2000 148,5 169,5
        2500 163,5 196,3
        3000 171,4 203
        3500 178,9 209,6
        4000 195,7 212,4
        4500 194,5 215,4
        5000 192,3 213,1
        5500 188,7 210,5
        6000 185,9 208,7
        6500 178,6 203,6
        7000 157,2 185,3

        HP HP
        RPM No Chip UniChip
        1500 29,9 33,1
        2000 41,7 47,6
        2500 57,4 68,9
        3000 72,2 85,5
        3500 87,9 103,0
        4000 109,9 119,3
        4500 122,9 136,1
        5000 135,0 149,6
        5500 145,7 162,5
        6000 156,6 175,8
        6500 163,0 185,8
        7000 154,5 182,1


        STD Unichip STD Unichip STD Unichip STD Unichip
        Change Change
        RPM 2-3000 2-3000 3-4000 3-4000 4-5000 4-5000 2-
        5000 2-5000 sec. %
        Gear
        5 15,67 13,65 13,71 12,84 20,87 18,81 50,25 42,34 -
        7,91 -15,74
        4 8,11 7,89 8,50 7,27 9,06 7,95 25,67 23,11 -2,56 -
        9,97
        3 4,69 3,48 4,21 4,00 3,90 4,16 12,80 11,20 -1,60 -
        12,50
        2 1,99 1,65 1,60 1,51 3,60 2,08 7,19 5,35 -1,84 -
        25,59

        As it happened, it turned out that my car is one of
        the lucky ones, giving better figures standard
        than Alfa claim - the guy that did the mapping said
        that he very seldom sees such over performing
        figures from any car maker.
        The figures being as they are (before and after) I
        got queues and asked how the dynamometer
        calculates the figures. What is does is, first the
        car is accelerated at full throttle through the rev
        range and then declutched to run the speed off by
        it self all in fourth speed. In this way the
        dynamometer calculates the times the acceleration
        and deceleration took and get the net figures
        (eliminated from friction loss in the transmission
        and tyres).
        The car and service history: It?s a 155 2,0 TS 16v
        S, first reg. July ?96 I took over in April ?00.
        Mileage at fitting and test 126000 km, regularly
        serviced every 20000 km, new cam variator at
        60000, belts, tension pulleys, spark plugs and air
        filter at 120000 km. Only modification: Slightly
        taller tyres (205/50-16) giving 35,3 km/1000 RPM in
        fifth (34,3 standard).
        Driving impressions: As the timing chart shows a
        useful gain is achieved without being dramatic.
        My first impression on a longish motorway journey
        was a more eager and responsive engine
        needing less throttle opening maintaining speed
        going up hill. Engine sounded more eager, too; as
        the exhaust had started leaking from the front end,
        but it hadn?t. Since, I been with the car on a
        roundtrip to Italy for a week (3100 km) and I felt
        no lack of power on motorways, on overtaking or in
        the mountains, but I haven?t, either, on other long
        trips before. You soon get used to changes, even
        the eager sound is gone or I?ve got used to it. It
        is early days, jet - I had the chip fitted 4 weeks
        ago
        -but it seems that fuel economy has improved 3-5%.
        Am I satisfied: Yes, but going by the figures - I
        have gained around 18% torque where I need it and
        186 HP is astonishing - it doesn?t feel that much,
        though. It might be I got used to the change
        quickly or it?s a tribute to the standard Alfa?s
        performance. It has not become more temperamental
        than before. At ? 335 for the chip and ? 205
        fitting and mapping I don?t find it expensive. If I
        later
        want to do more to the engine I just have to have
        it remapped or when I buy an other Alfa I remove it
        (and this one returns to standard) and have it
        fitted and mapped for the new one - and so on.
        Alfisti regards
        Erik

        ...kuulostaa, jos tehoa jo ilman lastua on 163 hp
        kierroksilla 6500, jos oikein ymmärsin.


      • TJ
        Timo kirjoitti:

        ...mielenkiintoiselle. Ilmeisesti myös
        "psykologinen" vaikutus on aika hyvin eliminoitu,
        jos asiasta tietämätönkin huomasi eron. Silti
        olisi kiinnostava saada jostakin myös
        mittausarvoja, joskin takapuolituntumallahan sitä
        autoa yleensä ajetaan, eikä sekuntikello
        kädessä...

        Toinen puoli kolikkoa on tietysti se, että
        jotenkin viehättäisi myös ajatus auton
        säilyttämisestä täysin alkuperäisenä.

        Ei tullut tehtyä ENNEN-mittauksia (kiihtyvyys),
        koska en tiennyt Muukkoselle mennessäni, että
        tulen ostamaan Superchipin. Minulla oli
        aikaisemmin sellainen käsitys, että "teholastut"
        ovat humpuukia, mutta ex-tempore tehty Superchip
        testilenkki omalla 155:llä muutti käsitystä. Voi
        olla että jossain toisessa moottorissa vaikutus
        ei ole sama.

        Superchip asennettuna olen muutaman kerran
        mitannut 0-100 km/h kiihtyvyyden mittavälineinä
        sekuntaattori & auton oma mittari. Tulos on ollut
        joka kerta 8,4 sekunnin luokkaa. Virhemarginaali
        tällaisessa mittauksessa saattaa olla aika suuri.

        Muukkosella käydessä on joskus ollut puhetta myös
        156 2.5 V6 virityksestä. Aika hyviä tuloksia oli
        tullut (muistaakseni 238hp mitattu). Eri asia
        tietenkin on, tarvitseeko Alfan 2.5 V6 (tai 2.0
        TS 16V) viritystä laisinkaan. Auton pitäminen
        originaali-kunnossa on toisaalta hyvä ja
        kannatettava asia.


    • Jake

      Vaikka Alfan moottorit ovat erinomaisia jo
      vakiona, niitä suunniteltaessa on myös otettu
      huomioon myös tehonlisäys, joka kuuluu ko.
      merkkiin oleellisena osana identiteettiä.

      2.5 V6 on mitoitettu huomattavaankin
      tehonlisäykseen, vaikka antaa jo vakionakin hyvän
      tehon.

      Tehtaalla onkin usein lähdetty siitä, että
      asiakkaalle jätetään jonkin verran pelivaraa
      omien makujensa mukaan tapahtuvaan auton
      muuttamiseen ja kehittelyyn, tietyissä puitteissa.

    • VBGFGFN

      oisko kellään tietoa että pALJON TOLLAISEN ALFA ROMEO 166 2.0 TWINSPARKIN VIRITYS MAKSAISI

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe