Millaisia ruokia ne ovat laihduttajalle? Joku sanoi että tosi hyviä (paljon kuituja, pitää nälkää), joku taas että tosi huonoja (paljon turhia hiilihydraatteja). Mistä näitä siis voi tietää? Mitä muuta laihduttajan kannattaa syödä kuin kasviksia ja hedelmiä?
Ja lisäksi, onko kukaan kuullut mitään urbaanista legendasta että cocis light aiheuttaa selluliittiä? Olen suurkuluttaja.
ruisleipä & kaurapuuro
11
2840
Vastaukset
- Aasiantuntija
Syön joka päivä 50 grammaa Elovena Plus-kaurahiutaleita puuroksi keitettynä ja Oululaisen hapanta ruisrevittyä noin 150 grammaa. Niistä tulee yhteensä 515 kcal, 22 gr proteiinia, 7 gr rasvaa, 91 gr hiilihydraatteja, 32 gr kuitua ja 7 mg rautaa. Puuro menee kaikki aamulla, mutta leipää on sitten joka aterialla. Muita viljatuotteita en tarvitse. Joku voi pitää leipämäärää suurena, mutta olen iso mies. Paino-ongelmaa ei ole.
- nainen24
minulla kaurapuuro pitää todella huonosti nälkää. Syön tavallisen annoksen aamulla noin klo 8 ja klo 10 alkaa mahassa tyhjyys velloa, viimestää klo 11 oksettaa ja heikottaa ja silmissä näkyy pilkkuja.
Toinen laihduttajien suosima on kevytjogurtti, mutta siinä nuo nälkäoireet alkaa jo puolen tunnin kuluttua.... liekö minussa sitten vikaa.- Aasiantuntija
Älä keitä puuroasi pikakaurahiutaleista. Lisää pari teelusikallista kylmäpuristettua öljyä puuroosi. Kourallinen tuoreita marjoja on myös hyväksi. On kumma nälkä jos ei pysy pois muutamaa tuntia.
- nainen24
Aasiantuntija kirjoitti:
Älä keitä puuroasi pikakaurahiutaleista. Lisää pari teelusikallista kylmäpuristettua öljyä puuroosi. Kourallinen tuoreita marjoja on myös hyväksi. On kumma nälkä jos ei pysy pois muutamaa tuntia.
Ihan oikeita hiutaleita, montaakin lajia on kokeiltu, pikahiutaleet maistuu.... paskalle;)
Ja öljy vie pisteen per lusikka ja 18 pistettä on ihan tarpeeksi vähän. En tuhlaa rasvaan yhtään pojoa. Olen tuotakin kokeillut, mutta ei silti nälkä pysy poissa.
Marjoja en koskaan laita puuroon. Olen allerginen hedelmille, joten se mitä tuoreena syön koostuu lähinnä pelkästään marjoista, mikä taas tarkoittaa vattuja, mustikoita ja puolukoita. Välipalalla syön niitä joka päivä, mutta en kertakaikkiaan jaksa tunkea jokapaikkaan noita samoja marjoja. Alkaa tympi;)
Käytän puuroon ruoklusikallisen soijajauhoa, se tuo minusta siihen hyvää makua ja pitää nälkää hitusen paremmin. - tahdonvoimaa
No on se nyt ihme jos ei muutamaan tuntii saa tunkea suuhun mitään. Hyvin voi elää päivän syömällä pelkän omenan. Ei vesipaastoonkaan kuole.
- monika
nainen24 kirjoitti:
Ihan oikeita hiutaleita, montaakin lajia on kokeiltu, pikahiutaleet maistuu.... paskalle;)
Ja öljy vie pisteen per lusikka ja 18 pistettä on ihan tarpeeksi vähän. En tuhlaa rasvaan yhtään pojoa. Olen tuotakin kokeillut, mutta ei silti nälkä pysy poissa.
Marjoja en koskaan laita puuroon. Olen allerginen hedelmille, joten se mitä tuoreena syön koostuu lähinnä pelkästään marjoista, mikä taas tarkoittaa vattuja, mustikoita ja puolukoita. Välipalalla syön niitä joka päivä, mutta en kertakaikkiaan jaksa tunkea jokapaikkaan noita samoja marjoja. Alkaa tympi;)
Käytän puuroon ruoklusikallisen soijajauhoa, se tuo minusta siihen hyvää makua ja pitää nälkää hitusen paremmin.Kuule kyllä sitä rasvaa pitää syödä vähintään se pari teelusikallista päivässä. Että laitapa vaan "tuhlaten" pisteitäsi siihen rasvaankin, edes leivän päälle pari teelusikallista. Kyllä riittää 18 pistettä silti (muutaman vuoden kokemuksella voin sanoa). Kroppasi ja aivosi tarvitsevat rasvaakin. Ja jos tuntuu ettei 18 pojoa riitä, voit hyvällä omalla tunnolla nostaa pistemääräsi vaikka 20 pojoon päivässä ja käyttää ainakin pisteen verran rasvaan. Itsellä laihtuminen aikoinaan vaan tehostui kun nostin pistemäärää ja aloin syömään enemmän proteiinia ja rasvaa.
Tuosta puurosta, mä laitan sinne ruokalusikallisen pinjansiemeniä, vie yhden pisteen ja ovat terveellisiä. Lisäksi Valion rasvatonta mehukeittoa. Lisäksi muutama lasi vettä ja kuppi kahvia niin kyllä pysyy nälkä ainakin 3-4 tuntia hyvin.
- Ravitsemustietoa
Nyt vähähiilihydraattiset dieetit ovat muotia joten monet laihduttajat ovat karsineet ruokavaliostaan pois reippaasti "pahoja" hiilareita tai jopa jättäneet ne kokonaan pois. Kokosokerin ja (lähes) kuiduttomien leipälaatujen poisjäänti ei ketään vahingoita, se on totta, mutta suolen toiminnan takia kuituja on hyvä saada. Kuitupitoinen puuro ja kuitupitoinen leipä ovat oivia valintoja. Tutustu rauhassa kaupassa ravintoarvotaulukoihin. Esim. näkkileivissä voi olla kuituja reippaasti päälle 10% eli paljon enemmän kun vehnäleivässä (jossa on kuituja usein vain 2-3%). Eivät hiilarit mitenkään enempää lihota kun muutkaan kalorit. Tietysti rasvan / hiilarien / proteiinien jättäminen kokonaan pois ruokavaliosta laskee helposti energiamäärän niin alas, että laihtuminen on nopeaa. Pidemmän päälle tämä ei kuitenkaan ole terveellistä.
Laihduttaja voi syödä periaatteessa mitä tahansa. Päivittäin nautittu kalorimäärä ratkaisee. Monille on helpompi pitää paino kurissa jos syö päivän mittaan useita pieniä aterioita. Mässäilyn riski vähenee.
Eiköhän tuo dieettijuomien aiheuttama selluliitti ole urbaanilegenda. Selluliitti - miten se nyt yleensä käsitetään - kun ei ole varsinainen sairaus ja sitä on lähes kaikilla naisilla. Jopa anorektikolla voi olla selluliittia. Monet sanovat, että paras sellunpoistaja on liikunta.- NELJÄKSI tunniksi!
Herrajestas! Siitä on aikaa kun lasten kouluiässä ollessa keitin joka aamu puuroa, mutta kun lapset aikuistuivat, en enää viitsinyt... ja hemmetti, mähän rupesin lihomaan! Tosin pois jäi liikuntaakin. Kävelylenkitkin on harventuneet, eikä uiminen ja kuntosali kerran viikkoon riitä.
Tänä aamuna suuri ihme tapahtui! Tein neljän viljan, kuituseoksen ja rouhittujen pellavansiementen (tiedän kyllä että olis pitänyt liottaa ne) puuron mikrossa suuressa muovikipossa, sillä vältyin kattilan pesulta, mutta puuro kiehui lopulta vähän myös aluslautasena olleelle vanhalle ruokalautaselle. Päätin, että katsotaanpas, jos syön ihan reilusti puuroo, en mittaile määriä, niin pystynkö jättämään parit ruisleivät päällyksineen pois, lukuunottamatta paria mukillista kahvia (työpäivinä teetä, koska töissä saan aamukahvia) ja hiukan hedelmiä (oli tuoreita aprikooseja).
Eikä oo vieläkään oikeestaan pahasti nälkä, vaikka puuronsyönnistä on kulunut jo neljä (4) tuntia! On se vaan upeeta, ettei oo nälkä kuten tavallisesti on ollut jo parin tunnin päästä. Oikea Graalin maljallinen puuroa taitaa suoda mulle myös työpäivinä nälättömän aamupäivän. Nyt on vapaapäivä, mutta silti. Kokeilkaas! Ai niin, puurollahan moni opiskelijakin pysyy hengissä ja terveenä, kun rahat on loppu. Ja mun vatsa oikein kehrää tyytyväisyydestä, ei ilmavaivoi, ei mitään vaivoi... :o) - Xaratar
NELJÄKSI tunniksi! kirjoitti:
Herrajestas! Siitä on aikaa kun lasten kouluiässä ollessa keitin joka aamu puuroa, mutta kun lapset aikuistuivat, en enää viitsinyt... ja hemmetti, mähän rupesin lihomaan! Tosin pois jäi liikuntaakin. Kävelylenkitkin on harventuneet, eikä uiminen ja kuntosali kerran viikkoon riitä.
Tänä aamuna suuri ihme tapahtui! Tein neljän viljan, kuituseoksen ja rouhittujen pellavansiementen (tiedän kyllä että olis pitänyt liottaa ne) puuron mikrossa suuressa muovikipossa, sillä vältyin kattilan pesulta, mutta puuro kiehui lopulta vähän myös aluslautasena olleelle vanhalle ruokalautaselle. Päätin, että katsotaanpas, jos syön ihan reilusti puuroo, en mittaile määriä, niin pystynkö jättämään parit ruisleivät päällyksineen pois, lukuunottamatta paria mukillista kahvia (työpäivinä teetä, koska töissä saan aamukahvia) ja hiukan hedelmiä (oli tuoreita aprikooseja).
Eikä oo vieläkään oikeestaan pahasti nälkä, vaikka puuronsyönnistä on kulunut jo neljä (4) tuntia! On se vaan upeeta, ettei oo nälkä kuten tavallisesti on ollut jo parin tunnin päästä. Oikea Graalin maljallinen puuroa taitaa suoda mulle myös työpäivinä nälättömän aamupäivän. Nyt on vapaapäivä, mutta silti. Kokeilkaas! Ai niin, puurollahan moni opiskelijakin pysyy hengissä ja terveenä, kun rahat on loppu. Ja mun vatsa oikein kehrää tyytyväisyydestä, ei ilmavaivoi, ei mitään vaivoi... :o)Mitä kuituseosta sä siihen puuroon panit ?
- ihmepuuro
Xaratar kirjoitti:
Mitä kuituseosta sä siihen puuroon panit ?
Se on kauran, rukiin ja vehnän leseiden seos nimeltä Kuidukas. Olen jo jonkin aikaa tuumaillut itsekseni, ettei minun kannattaisi syödä liian usein leipää, ei edes ruisleipää. Ja kun leivänsyönti ei alakaan heti aamusta, ei sitten teekään niin mieli sitä jo lounaan särpimenä. Lounaaksi söin valmistamaani linssi-kasviskeittoa.
Oli miten oli, jostain syystä tämänaamuinen puuro sopi mun elimistölle kuin nappi silmään. Noh, täytyy tunnustaa, että söin jämät 5-prosenttisesta juustonpalasta siinä kahvin kanssa. Mutta aina ennen on tehnyt mieli puuron lisäksi vielä leipääkin, mutta nyt ei! Söin vasta äsken päivän ensimmäiset leipäpalat, ja se tuntuukin riittävän, kun pistin päälle leikkeleet, juustot ja kasvikset, ja lisäksi söin omenan ja iiihanan mineola-mandariinin! - fyysistä
ihmepuuro kirjoitti:
Se on kauran, rukiin ja vehnän leseiden seos nimeltä Kuidukas. Olen jo jonkin aikaa tuumaillut itsekseni, ettei minun kannattaisi syödä liian usein leipää, ei edes ruisleipää. Ja kun leivänsyönti ei alakaan heti aamusta, ei sitten teekään niin mieli sitä jo lounaan särpimenä. Lounaaksi söin valmistamaani linssi-kasviskeittoa.
Oli miten oli, jostain syystä tämänaamuinen puuro sopi mun elimistölle kuin nappi silmään. Noh, täytyy tunnustaa, että söin jämät 5-prosenttisesta juustonpalasta siinä kahvin kanssa. Mutta aina ennen on tehnyt mieli puuron lisäksi vielä leipääkin, mutta nyt ei! Söin vasta äsken päivän ensimmäiset leipäpalat, ja se tuntuukin riittävän, kun pistin päälle leikkeleet, juustot ja kasvikset, ja lisäksi söin omenan ja iiihanan mineola-mandariinin!Halusin murtaa leipäriippuvuuteni toisella tavalla kuin Atkinsissä tai vhh:ssa, sillä haluan silti nauttia viljojen ja papujen hyvästä mausta ja terveysvaikutuksista.
Mun kohdallani se voi olla fyysistä. Kun pidän leipää päällyksineen kädessäni, tunnen ehkä samaa turvallisuutta kuin lapsuudessa, kun äitini oli laittanut leipäeväät pitkää koulupäivääni varten.
Siihen aikaan ei ollut yksityisoppikoulussa vielä varaa kouluruokalaan ja monipuolisiin aterioihin. Viisi vuotta leivän syöntiä aamusta iltaan, kunnes illalla mahtavalta maistuvaa äidin tekemää keittoruokaa, ainakin kaalikeitto vei kerran kielen mennessään - söin sitä muistaakseni kolme lautasellista!!!! :) Oli pakollista liikuntaa junalle ja takaisin kotiin yhteensä yli 10 km päivässä, joten oli varaakin syödä!
Puuro on samoista aineksista tehtyä, mutta eri muodossa! En voi pitää leipää kädessäni, mutta saan silti viljojen ravinnon aamupäivää varten, eikä tule rasvaa liikaa, eikä leivän korkeaa glykeemistä indeksiä heti päivän alkajaisiksi.
Mutta illalla saan juhlia leipieni kanssa, joita on kaksi, kolme korkeintaan. On taas tutun turvallinen leipäpala kädessäni, mutta vain kerran päivässä, ei joka aterialla. Onnistuukohan tää? Mä ainaskii toivon niin. :) On vaan yksi mutta: mun pitäis nyt kirjottaa yks lopputyö englanniksi, ja kun hermostun tehtävän vaikeudesta, syön ja syön, ikäänkuin se auttaisi ratkaisemaan pulman... :(
Pitää kasata kasviksia iso kasa koneen viereen ja murtaa tämäkin fyysinen riippuvuus. Mulla ei ole koskaan ollut tupakkaa sormissa, eikä väkeviä lasissa, mulla on ollu tutun turvallista leipää kämmenellä. :O(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 906352
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303803törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283170Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859