Heips! Olen tässä miettinyt lähteäkö au pairiksi Englantiin vai Irlantiin. Irlanti kiinnostaisi kyllä enemmän, mutta englannin kielen haluaisin myös oppia. Siis miten kieli Irlannissa eroaa britti-Englannista? Kuinka hyvin esim. olemalla puolen vuoden tai vuoden ajan Irlannissa, niin englanti sujuu sen jälkeen? Miten hyvin britit ja irlantilaiset ymmärtävät toisiaan? (Eli esim. kun täällä savolainen ja hesalainen kommunikoisi keskenään?..)
Olisin todella onnellinen, jos Irlannissa olleet/olevat/asiasta jotain tietävät vastaisivat. Kiitos!!
IRLANTIIN? KIELESTÄ...
6
833
Vastaukset
- Siobhan
Hienoa! Irlanti on kaunis maa täynnä ystävällisiä ihmisiä! Asuin itse siellä puoli vuotta ja olen sen jälkeenkin käynyt siellä lomailemassa. Ihana maa! Kieli ei tietenkään kieliopillisesti eroa brittienglannista, aksentti toki on erillainen mutta kyllä englannistakin löytyy vaikeita murteita. Skotlantia en ymmärrä vieläkään :)Kielen puolesta voit surutta valita Irlannin. Ja kiva on käyttää tuttua rahayksikköäkin. Take care!
- make
irlannin murre on vaikea. itse muistan aikoinani kamppailleeni pitkään mm. hyvin hämmentävän, myöskin hyvin legendaarisen, irlannin kielessä sangen yleisen kolminkertaisen negaation kanssa - esim kysymys: "onko tämä olut hyvää?", ei kysytä irlannissa "is this good beer?", kuten esim. lahden takana englannissa vaan: "is it not true that this beer is not non-drinkable"?
mutta kaikkeen tottuu. hyviä ja mielenkiintoisia kokemuksia irlannissa! toivottaa "make"- maken säikyttelyä
Ei irlantilaiset noin savolaisia ole =) Murteeseen tottuu viimeistään parissa viikossa. Irkkuenglanti on vähän tanskalaistyyppistä ääntämistä eli hieman jää nieluun puhe mutta kyllä siitä selvän oppii saamaan! Rohkeasti matkaan =)
- irkkuihin!
Rohkaisenpa minäkin. Siskoni oli vuoden au pairina Irlannissa, ja tuli takaisin todella kauniin aksentin kanssa..! Kielihän siis on ihan samaa perusenkkua kuin Englannissakin, aksentti vaan on vähän eri. Kyllä siihen nopeasti tottuu. Itse olin perheessä käymässä viikon verran, ja jo siinä ajassa alkoi tottua. Tietysti riippuu kuinka hyvä pohja sinulla on englannissa nyt. Sellaisia suhuäänteitä on enemmän kuin perusenkussa, mutta oikeasti, kyllä sinä totut. Ja pyydät vaan alkuun puhumaan hitaammin! Irlannin murre on helppoa esim. Skotlannissa puhuttavaan verrattuna...
Irlanti on hieno maa, suosittelen! - Eire
Itse vietin Irlannin kaakkois-rannikolla 9 kuukautta viime talvena ja ihanaa oli!!Siellä ei aksentti edes ollut mikään vaikea ja puheesta oppi saamaan nopeasti selvän:) Tuo aksentti riippuu niin siitäkin että missä päin maat olet.Ja länsirannikollahan on sitten paljon näitä Gaeltacht-areoita,eli iirinkielisiä alueita.
Irlantilaiset itse sanoo,että eivät ole parhaita mahdollisia opettajia ulkomaalaisille,koska puhuvat ns huonoa englantia,eli eivät välttämättä kieliopillisesti ihan puhdasta.Mutta ihan sama juttuhan se on Englannissakin.Slangi jyrää kirjakielen!
Vielä noista murteista...onhan Briteissäkin todella vahvoja ja vaikeita aksentteja!
Mutta yleensä ottaen,tulen itse ain amuistamaan Irlannin ennenkaikkea mukavista ja aidosti
sydämellisistä ihmisistä sekä kauniista luonnosta ja rennosta elämänmenosta!!
Ei kun Eireen vaan:) - Venus
Monet kiitokset kaikille, jotka vastasitte tähän mua mietityttäneen kysymykseen. Niin paljon autoitte, että seuraavaksi kompassi kohti Irlantia...
KIITOS!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849