Turbo vs. Kompressor

mies

Kumpi on parempi ja miksi? Kumpi kalliimpi toteuttaa?

Jos olen oikein ymmärtänyt niin turbolla saa enemmän tehoa kun taas kompressorilla sitä potkua löytyy alhaalta asti..?

15

8035

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiinnostunut

      Mitä tarkoitat kompressorilla?
      Eikö turbokin ole kompressori?
      Vai tarkoitatko imuilman jäähdytintä?
      Vai tarkoitatko root ahdinta(Siis remmi vetosta)?

      • mies

        Tuliko selvemmäksi?


    • tk

      Remmiahtimen hyvät puolet ovat 0-viive ja edullisuus. Turbo voidaan myös mitoittaa siten, että maksimi tehot saadaan käyttöön hyvinkin alhaisilla kierroksilla. Turbo-viivekin saadaan melko pieneksi, kunhan turbo mitoitetaan sopivasti. Tosin maksimi tehoja haettaessa viivettä syntyy väkisin. Turbon hyötysuhde on huomattavasti kompressoria parempi, ja sillä saavutetaan suurempi teho.
      Kompressoria asennettaessa täytyy muistaa, että ylikierrokset saattavat vahingoittaa sitä. Esim. vahinko-vaihto pienemmälle vaihteelle ym.

      • mies

        Eli periaatteessa jos ei huipputehoja haeta niin kompressori on ehdoton.. Ainoa vain että enemmän tahtoo lisää, ja silloin turbo olisi parempi ;)


      • JP
        mies kirjoitti:

        Eli periaatteessa jos ei huipputehoja haeta niin kompressori on ehdoton.. Ainoa vain että enemmän tahtoo lisää, ja silloin turbo olisi parempi ;)

        ruuvi maksaa mutta on hyötysuhteeltaan aivan eri planeetalta kuin alunperin huuhtelupumpuksi suunniteltu roots ahdin.. eli kyseleppä myös ruuviahtimia.. joskin turbo alkaa monesti tuntua todella halvalta.. se myös kannattaa muistaa että roots lämmittää ilmaa rajusti (huono hyötysuhde) ja rassaa moottoria turboa enemmän, toki turbokin, etenkin väärin mitoitettu tekee pahaa..


      • mr.turbo
        JP kirjoitti:

        ruuvi maksaa mutta on hyötysuhteeltaan aivan eri planeetalta kuin alunperin huuhtelupumpuksi suunniteltu roots ahdin.. eli kyseleppä myös ruuviahtimia.. joskin turbo alkaa monesti tuntua todella halvalta.. se myös kannattaa muistaa että roots lämmittää ilmaa rajusti (huono hyötysuhde) ja rassaa moottoria turboa enemmän, toki turbokin, etenkin väärin mitoitettu tekee pahaa..

        turbo/mekaaninen ahdin.
        henkilokohtaisesti pidan turboa parempana vaihtoehtona koska oikein asennettuna ja huollettuna se kestaa koko moottorin elinian
        joku sanoi etta roots tyyppinen ahdin aiheuttaa lampoa. no niin teke kaikki muutkin ahtimet silla ahdettaessa ilmaa sen lampotila nousee (ja ilman tilavuus suurenee).
        joten mita parempi valijaahdytin sita parempi tehon saanti samalla ahto-paineella.
        turbo on varmaan halvempi ostos sinansa mutta ota huomioon etta silloin joudut rakentamaan koko pakoputkiston ussiksi ja uuden pakosarjan, paine puolen putkiston turbolta intercoolerille ja sielta imusarjalle.(en alkaisi edes suunnitella ilman intercooleria)
        sitten viela turbon voitelu ja paluu linjat ja mahdollinen jaahdytys.
        tana paivana turbo valikoima on niin suuri,
        paras olisi muuttuva siipinen keraamisilla laakereilla ja vesijaahdytetty. mutta maksaa hunajaa.
        muuttuva siipisen etu on etta se alkaa ahtaa alhaisilla kierroksilla mutta jaksaa ahtaa myos isoilla kierroksilla...


      • JP
        mr.turbo kirjoitti:

        turbo/mekaaninen ahdin.
        henkilokohtaisesti pidan turboa parempana vaihtoehtona koska oikein asennettuna ja huollettuna se kestaa koko moottorin elinian
        joku sanoi etta roots tyyppinen ahdin aiheuttaa lampoa. no niin teke kaikki muutkin ahtimet silla ahdettaessa ilmaa sen lampotila nousee (ja ilman tilavuus suurenee).
        joten mita parempi valijaahdytin sita parempi tehon saanti samalla ahto-paineella.
        turbo on varmaan halvempi ostos sinansa mutta ota huomioon etta silloin joudut rakentamaan koko pakoputkiston ussiksi ja uuden pakosarjan, paine puolen putkiston turbolta intercoolerille ja sielta imusarjalle.(en alkaisi edes suunnitella ilman intercooleria)
        sitten viela turbon voitelu ja paluu linjat ja mahdollinen jaahdytys.
        tana paivana turbo valikoima on niin suuri,
        paras olisi muuttuva siipinen keraamisilla laakereilla ja vesijaahdytetty. mutta maksaa hunajaa.
        muuttuva siipisen etu on etta se alkaa ahtaa alhaisilla kierroksilla mutta jaksaa ahtaa myos isoilla kierroksilla...

        roots nostaa lämpöjä turboa/ruuvia enemmän, johtuen juuri hyötysuhteesta, tottakai kaikki ahtimet nostaa lämpötilaa, mutta hyötysuhteella on asiaan iso vaikutus.


      • STS
        JP kirjoitti:

        roots nostaa lämpöjä turboa/ruuvia enemmän, johtuen juuri hyötysuhteesta, tottakai kaikki ahtimet nostaa lämpötilaa, mutta hyötysuhteella on asiaan iso vaikutus.

        Näin asian toteutti Lancia 80luvun puoli välissä ralliautoissaan ( B-ryhmä) jolloin saavutettiin välitön reagointi kaasuun jo pienillä kierroksilla ja suuret maksimitehot huippukierroksilla.. Jos haluaa käyttää todella suuria ahtopaineita niin olen ymmärtänyt lähinnä Saabin sivuilta ,että silloin pitää käyttää mekaanista ahdinta.

        Mekaaninenahdin lämmittää ilmaa enemmän kuin turboahdin joten hyötysuhde on turbolla parempi.


      • ahtomies
        STS kirjoitti:

        Näin asian toteutti Lancia 80luvun puoli välissä ralliautoissaan ( B-ryhmä) jolloin saavutettiin välitön reagointi kaasuun jo pienillä kierroksilla ja suuret maksimitehot huippukierroksilla.. Jos haluaa käyttää todella suuria ahtopaineita niin olen ymmärtänyt lähinnä Saabin sivuilta ,että silloin pitää käyttää mekaanista ahdinta.

        Mekaaninenahdin lämmittää ilmaa enemmän kuin turboahdin joten hyötysuhde on turbolla parempi.

        kyllä pelkällä turbollakin päästään tarvittaessa yli 10 bar ahtopaineisiin. (katu)autokäytössä tollainen ahdin ei liene mukava.


      • JP
        ahtomies kirjoitti:

        kyllä pelkällä turbollakin päästään tarvittaessa yli 10 bar ahtopaineisiin. (katu)autokäytössä tollainen ahdin ei liene mukava.

        päästään joo mutta jos alat kiihdyttelemään ni 316 bmw on mennyt jo menojaan ennen kuin sä saat painees nostettua.. vaatii useamman ahtimen ja sekös toimii ketterästi.. remmi turbo on ihan hyvä. Volvohan käyttää systeemiä venemoottoreissaan lisäksi ainakin Detroit Diesel:llä on ollu jo aikojen alusta vastaava.. joskin sen hintaisissa koneissa kallis ratkaisu ei vaikuta kovin hurjasti..


      • ?

        esim.dragracingissa käytetää aina remmiä jos haetaa maksimi tehoja


    • Jannu

      Kompressori huonontaa hyötysuhdetta eli lisää polttoaineenkulutusta silloinkin kun lisätehoa ei tarvittaisi.

      Turbo sen sijaan parantaa hyötysuhdetta, koska se käyttää hyväkseen pakokaasujen liike- ja lämpöenergiaa, joka muuten menisi hukkaan.

      Toisaalta silloin kun ei olla "alueella", ahdetun moottorin hyötysuhdetta pienentää se, että nakutusriskin vuoksi joudutaan käyttämään alempaa puristussuhdetta kuin vapaastihengittävissä.

    • Mä vaan

      Keskustelun alkupuolella muutamat kaverit puhuivat turbon oikeasta mitoituksesta.
      Kertoisitteko myös mitkä ovat turbon mitoituksen peruslähtökohdat jos se oikein haluaa mitoittaa.
      Kertokaa myös millaisiin moottoreihin turbo on mahdollista asentaa vaikka jälkikäteen.

    • jokke

      on parempi, ei viiveita eikä ahtopaineiden nousun odottelua ja vääntää heti toisin kuin joku vagin 1.8 turbo jossa pitää olla n 3000rpm lasissa ennekuin potkua alkaa löytyä

      • Jep

        Kirja kaupassa oli A. Graham Bellin kirja "Uusi moottoritekniikka" -> aiheena -> "Virittäminen ja säätäminen"

        On sanottava että täällä sivuilla tietotaitotaso ruiskukoneen virittämisestä on ihan lapsen kengissä =D. Suosittelen lämpimästi kirjan ostamista ja toteemista että virittäminen ei ole poijjaat mitään "bolt on" osan vaihtoa ...

        Jos autonsa suoritus kyvyn parantamista ajattelee niin kirjassa oleva "välityssuhteet" osio kannattaa ottaa todesta =). Halpaa voimaa !!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      26
      1789
    2. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      105
      1458
    3. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      77
      1391
    4. Mitä harrastuksia kaivatullasi on?

      Mitä harrastuksia sinulla? Onko teillä yhteisiä harrastuksia?
      Ikävä
      67
      1026
    5. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      61
      882
    6. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      47
      876
    7. Tiedän että käyt täällä

      Eräälle naiselle älä huoli en kerro kellekkään
      Ikävä
      64
      843
    8. Kannattaako suomalaisen nuoren lähteä Thaimaahan au pairiksi? Mitä olet mieltä?

      Chiang Mai Pohjois-Thaimaassa kutsuu neljä suomalaista au pairia elämänsä seikkailuun. Arki toisella puolella maailmaa t
      Thaimaa
      27
      810
    9. Mitäs jos hyökkään rakastuneesti kimppuusi

      Tuleeko painimatsi vai "painimatsi". Jää nähtäväksi 😂
      Ikävä
      62
      787
    10. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      127
      755
    Aihe