nVidia vs. ATI

ksym_

VERTAILUN VUOKSI djmosse, jolla on Linux-koneessaan ollut eri Radeon piirisarjan paskalankkuja:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=656&posting=22000000010237886

Kuten näemmä ylläolevasta viestistä, niin glxgearsin tulokset ovat olleet suorastaan surkeat. Ja ko. käyttäjä kehtasi jopa todeta, että

>> kummasti mulla sekä edellinen 9800Pro, että
>> nykyinen X800Pro pelittää ihan kybällä"

Joo ihan varmaan. Tuollaiset tulokset todistavat vaan, että helvetin huono on ATI:n Linux ajureiden laatu ...

NYT VERTAILUN VUOKSI MINUN KONEENI.

Käyttis: Debian 3.1
Prossu: AMD64 3200
Muisti: 512 Mt RAM
NÄYTÖNOHJAIN: nVidia GayForce FX 5900

luser@sodoma:~$ glxgears
33626 frames in 5.0 seconds = 6725.200 FPS
35847 frames in 5.0 seconds = 7169.400 FPS
35896 frames in 5.0 seconds = 7179.200 FPS
35849 frames in 5.0 seconds = 7169.800 FPS
35868 frames in 5.0 seconds = 7173.600 FPS

HAH, SIINÄ SE TAAS NÄHDÄÄN!

Minä sain kuppaisella FX 5900:llani jopa paremmat tulokset kuin Radeon x800 ;)

Eli HUOM LINUX WANNABET: harkitkaa kahdesti ennenkuin ostatte ATI:n kortteja. Ne on suunniteltu vain Microsoftin DirectX:ää varten, sidottu ajuripuolella Micropaskan toteutuksiin.

nVidian kortit taasen toimii yhtä hyvin BSD:issä, Solariksessa ja GNU/Linuxeissa.

Että niin ...

Sun x800 ei saanut läheskään yhtä hyvää tulosta.

6

645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zaphood

      nuhapumpulla 5600XT:llä, melkein halvin mitä nykyään uutena rahalla saa:

      [zaphood@milliways ~] glxgears
      6741 frames in 5.0 seconds = 1348.200 FPS
      6975 frames in 5.0 seconds = 1395.000 FPS
      6973 frames in 5.0 seconds = 1394.600 FPS
      6980 frames in 5.0 seconds = 1396.000 FPS
      6983 frames in 5.0 seconds = 1396.600 FPS
      6894 frames in 5.0 seconds = 1378.800 FPS
      X connection to :0.0 broken (explicit kill or server shutdown).
      [zaphood@milliways ~]

      Koostis:
      AMD64 3000
      joku KT800 uPro emo
      512 400Mhz muistia
      SATA150 Caviar
      PNY Verto 128M nVidia GF FX5600XT

      Softa:
      FedoraCore 3 x86_64 linux 2.6.12-1.1372_FC3
      Livnasta imutetut nVidia kernel modulit

    • hieman säätöä ==>
      glxgears
      34156 frames in 5.0 seconds = 6831.200 FPS
      34786 frames in 5.0 seconds = 6957.200 FPS
      34763 frames in 5.0 seconds = 6952.600 FPS
      34890 frames in 5.0 seconds = 6978.000 FPS
      34903 frames in 5.0 seconds = 6980.600 FPS
      34762 frames in 5.0 seconds = 6952.400 FPS
      34746 frames in 5.0 seconds = 6949.200 FPS
      34606 frames in 5.0 seconds = 6921.200 FPS

    • meitä esimerkilläsi...

      Ja vieläpä vertaat kahta täysin eri testiä! Omalla koneella 9600pro antaa glxgears:n tuloksena vähän päälle 3000 ja fgl_glxgears ~570, siitä voi sitten pohtia tulosten vertailukelpoisuutta. Siinä kyllä sinänsä olet oikeassa, että paremmin nVidia on tämän linux-ajurisotkun hoitanut, mutta Atillakin ollaan menossa selkeästi parempaan suuntaan. Kiinniotettavaa on kuitenkin vielä paljon tuossa suorituskyvyssä. Vaikkakaan, ei tuollaisesta yksittäisestä testistä vielä kannataa turhan suuria johtopäätöksiä vetää, vaan alkaa vertailla vaikkapa suorituskykyä jossain pelissä.

      • ksym_

        > Vaikkakaan, ei tuollaisesta yksittäisestä testistä
        > vielä kannataa turhan suuria johtopäätöksiä vetää,
        > vaan alkaa vertailla vaikkapa suorituskykyä
        > jossain pelissä.

        Hienoa, otetaanko vaikka Doom3 testi?
        Entä UT2003/2004 ?

        Häviät Radeonillasi GNU/Linuxissa heti alkuun. Tämä on testattu ja todettu jo monissa konteksteissa kavereiden kanssa ...

        ATI:a ei vittuakaan kiinnosta GNU/Linux, kun pelit tehdään DirectX:lle ja Win32:lle, tai sitten XBoX360:lle, missä siinäkin ATI-piirisarja ja DirectX. Hah ...


      • ja pään perseestäsi...
        ksym_ kirjoitti:

        > Vaikkakaan, ei tuollaisesta yksittäisestä testistä
        > vielä kannataa turhan suuria johtopäätöksiä vetää,
        > vaan alkaa vertailla vaikkapa suorituskykyä
        > jossain pelissä.

        Hienoa, otetaanko vaikka Doom3 testi?
        Entä UT2003/2004 ?

        Häviät Radeonillasi GNU/Linuxissa heti alkuun. Tämä on testattu ja todettu jo monissa konteksteissa kavereiden kanssa ...

        ATI:a ei vittuakaan kiinnosta GNU/Linux, kun pelit tehdään DirectX:lle ja Win32:lle, tai sitten XBoX360:lle, missä siinäkin ATI-piirisarja ja DirectX. Hah ...

        > Häviät Radeonillasi GNU/Linuxissa
        > heti alkuun. Tämä on testattu ja
        > todettu jo monissa konteksteissa
        > kavereiden kanssa ...

        Ja jos lainataan vielä omaa viestiäni...

        > Atillakin ollaan menossa selkeästi
        > parempaan suuntaan. Kiinniotettavaa
        > on kuitenkin vielä paljon tuossa
        > suorituskyvyssä.

        Eli niin kauan kun vielä valtio tarjoaa sinullekin ilmaista perusopetusta, suosittelen istumaan siellä koulunpenkillä ja kysymään vaikka opettajalta, mitä tarkoitetaan luetun ymmärtämisellä ja voiko omia kykyjään kyseisellä saralla jotenkin harjoittaa tai parantaa.

        Olen siis samaa mieltä, että nVidia on edellä ajuripuolella Linuxissa ja OpenGL:ssä yleensäkin. Kuitenkin se, mitä halusin sanoa, oli että Ati on menossa eteenpäin tällä saralla, mikä mielestäni kertoo siitä, että Atiakin kiinnostaa yhä enenevässä määrin myös Linux-käyttäjät ja heidän tyytyväisyytensä. Tämä ei poista sitä tosiseikkaa, että nVidia on vielä helpompi/turvallisempi vaihtoehto käyttäjälle, joka aikoo käyttää Linuxia koneellaan muuhunkin kuin nettisurffailuun.

        Olen samaa mieltä myös siitä, että nimenomaan kannattaisi testata vaikkapa mainitsemillasi peleillä, eikä yksittäisellä testillä, jonka suurin tuottama informaatioarvo liittyy siihen, toimivatko ajurit alkuunkaan. Ati ottaa Linuxissa suorituskyvyssä takkiin nVidialta, joka olisi Windows-puolella vastaavantehoinen, mutta se ei todellakaan tarkoita sitä, että Atin valmistama ohjain olisi käyttökelvoton. Se on tästä testaamisesta vielä sanottava, että vanhempikin ohjain voi pärjätä mainiosti uudempia vastaan jotain vanhempaa/yksinkertaisempaa testiä käytettäessä, sillä uudempien ohjainten teholisä on keskitetty nimenomaan uusien ominaisuuksien pyörittämiseen. Ja glxgears ei ole ihan mitään Dx9:ä eikä edes uusinta OpenGL:äkään. Sen sijaan pelit näitä uusia ominaisuuksia yleensä hyödyntävät. Näitä Linux-puolella tehtyjä testejä turhan harvoin näkee ja jos jollain olisi linkkiä moiseen, niin mielenkiinnolla lukaisisin...


      • ksym_
        ja pään perseestäsi... kirjoitti:

        > Häviät Radeonillasi GNU/Linuxissa
        > heti alkuun. Tämä on testattu ja
        > todettu jo monissa konteksteissa
        > kavereiden kanssa ...

        Ja jos lainataan vielä omaa viestiäni...

        > Atillakin ollaan menossa selkeästi
        > parempaan suuntaan. Kiinniotettavaa
        > on kuitenkin vielä paljon tuossa
        > suorituskyvyssä.

        Eli niin kauan kun vielä valtio tarjoaa sinullekin ilmaista perusopetusta, suosittelen istumaan siellä koulunpenkillä ja kysymään vaikka opettajalta, mitä tarkoitetaan luetun ymmärtämisellä ja voiko omia kykyjään kyseisellä saralla jotenkin harjoittaa tai parantaa.

        Olen siis samaa mieltä, että nVidia on edellä ajuripuolella Linuxissa ja OpenGL:ssä yleensäkin. Kuitenkin se, mitä halusin sanoa, oli että Ati on menossa eteenpäin tällä saralla, mikä mielestäni kertoo siitä, että Atiakin kiinnostaa yhä enenevässä määrin myös Linux-käyttäjät ja heidän tyytyväisyytensä. Tämä ei poista sitä tosiseikkaa, että nVidia on vielä helpompi/turvallisempi vaihtoehto käyttäjälle, joka aikoo käyttää Linuxia koneellaan muuhunkin kuin nettisurffailuun.

        Olen samaa mieltä myös siitä, että nimenomaan kannattaisi testata vaikkapa mainitsemillasi peleillä, eikä yksittäisellä testillä, jonka suurin tuottama informaatioarvo liittyy siihen, toimivatko ajurit alkuunkaan. Ati ottaa Linuxissa suorituskyvyssä takkiin nVidialta, joka olisi Windows-puolella vastaavantehoinen, mutta se ei todellakaan tarkoita sitä, että Atin valmistama ohjain olisi käyttökelvoton. Se on tästä testaamisesta vielä sanottava, että vanhempikin ohjain voi pärjätä mainiosti uudempia vastaan jotain vanhempaa/yksinkertaisempaa testiä käytettäessä, sillä uudempien ohjainten teholisä on keskitetty nimenomaan uusien ominaisuuksien pyörittämiseen. Ja glxgears ei ole ihan mitään Dx9:ä eikä edes uusinta OpenGL:äkään. Sen sijaan pelit näitä uusia ominaisuuksia yleensä hyödyntävät. Näitä Linux-puolella tehtyjä testejä turhan harvoin näkee ja jos jollain olisi linkkiä moiseen, niin mielenkiinnolla lukaisisin...

        KHIHII! Nyt tää fleimi sai mukavia piirteitä ...

        > Ja glxgears ei ole ihan mitään Dx9:ä eikä edes
        > uusinta OpenGL:äkään. Sen sijaan pelit näitä
        > uusia ominaisuuksia yleensä hyödyntävät.

        No ATI:n ajurit eivät vielä anna noita uusia ominaisuuksia OpenGL:än puolella käyttöön, ts. GLEXT laajennukset ovat huonosti toteutettu ylimääräisillä kikoilla. Siis ATI:n piirisarjat on hardware/firmware tasolla toteutettu DirectX:ää varten, joten OpenGL:än raadollinen noudattaminen on vaikeaa.

        Hyvänä esimerkkinä ATI:n ongelmista on Linuxissa Doom3, joka vaatii ylimääräisiä virityksiä toimiakseen ATI:n kanssa ... pelistä pitää disabloida jotain ominaisuuksia tms.

        > Näitä
        > Linux-puolella tehtyjä testejä turhan harvoin
        > näkee ja jos jollain olisi linkkiä moiseen,
        > niin mielenkiinnolla lukaisisin...

        nojoo noita pitänee etsiä tomshardwaresta ja muista trollausmestoista ...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      472
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe