Tätä mä olen ihmetellyt paljon ja siksi päätinkin kysellä teiltä ihmiset. Tässä on tullut huomattua että nuorista ei löydy hirveästi puhaltajia, tietysti kyllähän jokaisen instrumentin soittajaa löytyy, mutta jotenkin tuntuu että nämä ovat niitä vähemmän edustettuja. Miksi niin? Onko täällä ihmisiä jotka soittaisivat puhallinta?? Olisi hauskaa tietää, kosko täälläkin pienemmällä paikkakunnalla ylipäätäänsä soittajia ei ole paljon.
Puhaltimet unohdettu?
8
1548
Vastaukset
- puhaltaja
Moi! Mä olen soittanut n. 7 vuotta altto saksofonia. Pienempänä mä aloitin klassisella pianolla, mutta kyllästyin siihen kun se oli niin tavanomaista ja pirun tylsää. 11-vuotiaana mä sit ihastuin saksofonin ääneen enkä oo sen jälkeen pystynyt lopettamaan soittamista.
Fyysisesti raskaampaa saksofonin soittaminen on kuin pianon, mutta kun siitä torvesta saa kauniisti sointuvan äänen, joka ei ole niin helppoa kuin kuvittelisi, on se erittäin mieltä ilahduttavaa kun tavallisesti puhallustuotokset on mitä oudoimpia.
Kun aikoinaan sanoin vanhemmilleni, että haluan aloitta saksofonin soittamisen, niin kommentit oli vähän epäileviä. Itseäni kuin vanhempianikin mietitytti, että saankohan minä siitä ääntä, mutta loppujen lopuksi se oli helpompaa kuin kuvitteli. Vaikein osuus minulla oli ja on edelleen saada siitä puhdas ja soinnikas ääni, mutta eiköhän aika ja ahkera harjoittelu vie pahimmat virheet mukanaan. Kuitenki on tärkeä muistaa kun jotain soitinta alkaa soittamaan, että kukaan ei ole seppä syntyessään.- Hartsa-
Ensiksikin haluaisin kiittää luojaa että juuri sinä vastasit ja sitten toivoisin että vastaisit tähän viestiin. Minä itse myös aloitin klassisella pianolla ja olen soittanut sitä noin 7 vuotta ja pakko sanoa että minuakin on alkanut tympäisemään se tavanomaisuus vuodesta toiseen. 9-vuotiaana mä menin ihan vahingossa soittamaan koulussa klarinettia kun siihen oli mahdollisuus ja olen pitänyt siitä todella paljon. Nyt olen soittanut klarinettia 5-vuotta, eli olen siis vielä aika kokematon soittaja, siis tekniikan puolesta.
Mä olen tällaisesta pienestä kylästä, jossa puhaltimen soitto ei ole kovinkaan yleistä ja opettajani yhteis-soitot ovat tapahtuneet 5 saksofonistin kanssa. Mua on jotenkin alkanut kiehtomaan myös saksofoni vaikka tiedän jo että klarinettia en jätä, mutta tässä se ongelma tuleekin. Opettajani, joka soittaa sekä klarinettia, saksofonia, että poikkihuilua on sanonut että saksofoni on klarinetistille helposti opittava soitin ja että kun ikää tulee,niin se on tyypillistö että klarinetisti ottaa myös saksofonin mukaan soittamiseen. No, minua on alkanut kiehota saksofonin(erityisesti sopraanofonin) ääni ja tekisi mieleni aloittaa saksofonin soitto, on sitä opettaja kerran mielestäni ehdottanutkin. Mutta eiköhän ole vähän liikaa jos soittaa klarinettia, saksofonia ja pianoa samaan aikaan. Johan siinä tulee harjoittelussa, aika ongelmia ja muutenkin. Onko sinun mielestäsi liikaa soittaa kahta puhallinta samaan aikaan. Toisaalta, jos ajatellaan tulevaisuutta myös pianosta olisi hyötyä kevyen musiikiin kannalta, periaattessa olisi sääli lopettaa se, mutta toisaalta tekisi mieli jotain uutta ja muutenkin saksofoni on alkanut vetää puoleensa. Voisihan sitä alkaa soittelemaan sitä ihan huvin vuoksi, no en tiedä onko siinä järkeä.
Onhan se helppoa siinä mielessä, että kummassakin on sama puhallus tekniikka, vain sormitukset täytyisi oppia. Tietysi onhan sitä monessa asiassa paljon parantamista. Mitä mieltä itse olisit tällaisesta ratkaisusta?? Voisihan sitä vaikka vuokrata soittimen, ja pitää vaikka pianossa välivuoden ja katsoa miten saksofoni oikein kolahtaa ja sitten miettiä mitä tehdä. Pakko myöntää olisivat minunkin vanhempani ehkä hieman ihmeissään, muttei paljon. Tosin vanhemmille jotka eivät tiedä musiikista paljoakaan on aika suuri hyppäys "tutusta ja turvallisesta" pianosta, ihan erilaiseen saksofoniin. Yritetään nyt miettiä tätä tilannetta ja olisin kiitollinen jos jaksaisit vastata minulle, koska tämä on tärkeää :) - puhaltaja
Hartsa- kirjoitti:
Ensiksikin haluaisin kiittää luojaa että juuri sinä vastasit ja sitten toivoisin että vastaisit tähän viestiin. Minä itse myös aloitin klassisella pianolla ja olen soittanut sitä noin 7 vuotta ja pakko sanoa että minuakin on alkanut tympäisemään se tavanomaisuus vuodesta toiseen. 9-vuotiaana mä menin ihan vahingossa soittamaan koulussa klarinettia kun siihen oli mahdollisuus ja olen pitänyt siitä todella paljon. Nyt olen soittanut klarinettia 5-vuotta, eli olen siis vielä aika kokematon soittaja, siis tekniikan puolesta.
Mä olen tällaisesta pienestä kylästä, jossa puhaltimen soitto ei ole kovinkaan yleistä ja opettajani yhteis-soitot ovat tapahtuneet 5 saksofonistin kanssa. Mua on jotenkin alkanut kiehtomaan myös saksofoni vaikka tiedän jo että klarinettia en jätä, mutta tässä se ongelma tuleekin. Opettajani, joka soittaa sekä klarinettia, saksofonia, että poikkihuilua on sanonut että saksofoni on klarinetistille helposti opittava soitin ja että kun ikää tulee,niin se on tyypillistö että klarinetisti ottaa myös saksofonin mukaan soittamiseen. No, minua on alkanut kiehota saksofonin(erityisesti sopraanofonin) ääni ja tekisi mieleni aloittaa saksofonin soitto, on sitä opettaja kerran mielestäni ehdottanutkin. Mutta eiköhän ole vähän liikaa jos soittaa klarinettia, saksofonia ja pianoa samaan aikaan. Johan siinä tulee harjoittelussa, aika ongelmia ja muutenkin. Onko sinun mielestäsi liikaa soittaa kahta puhallinta samaan aikaan. Toisaalta, jos ajatellaan tulevaisuutta myös pianosta olisi hyötyä kevyen musiikiin kannalta, periaattessa olisi sääli lopettaa se, mutta toisaalta tekisi mieli jotain uutta ja muutenkin saksofoni on alkanut vetää puoleensa. Voisihan sitä alkaa soittelemaan sitä ihan huvin vuoksi, no en tiedä onko siinä järkeä.
Onhan se helppoa siinä mielessä, että kummassakin on sama puhallus tekniikka, vain sormitukset täytyisi oppia. Tietysi onhan sitä monessa asiassa paljon parantamista. Mitä mieltä itse olisit tällaisesta ratkaisusta?? Voisihan sitä vaikka vuokrata soittimen, ja pitää vaikka pianossa välivuoden ja katsoa miten saksofoni oikein kolahtaa ja sitten miettiä mitä tehdä. Pakko myöntää olisivat minunkin vanhempani ehkä hieman ihmeissään, muttei paljon. Tosin vanhemmille jotka eivät tiedä musiikista paljoakaan on aika suuri hyppäys "tutusta ja turvallisesta" pianosta, ihan erilaiseen saksofoniin. Yritetään nyt miettiä tätä tilannetta ja olisin kiitollinen jos jaksaisit vastata minulle, koska tämä on tärkeää :)Moi! On älyttömän ihanaa kun joku oikeesti kaipaa mun neuvoa. Mä nyt yritän antaa muutamia, mutta ne ei kuitenkaan ole ehdottomia.
Ensiksi mä kehottaisin sua rohkeasti aloittamaan saksofonin soiton. Just kun sä oot soittanut klarinettiakin viis vuotta, niin saksofonin soittaminen ei pitäisi tuottaa sulle kauheita ongelmia. Mitä varhaisemmin sä aloittaisit soittamisen sitä nopeammin sä kehittyisitkin eikä sulla olisi niin paljon oppimisen tuskia kuin sitten vanhemmiten.
Mä en nyt tiedä minkä ikäinen sä oot, mut sun kannattais jo tässä vaiheessa miettiä mitä sä tulevaisuudessa haluaisit tehdä leipäs eteen. Jos sä olet ajatellut muusikon uraa, niin kolme soitinta ei ole mikään järkyttävä määrä soitettavaksi. Nyt kun sulla puhaltimet näyttää olevan suurempi kiinnostuksen kohde, niin sun kannattais keskittyä enemmän niihin. Mä en kehota sua lopettamaan pianon soittamista, mutta kyllähän sitä pianoa voi soittaa vaikkei tunneilla kävisikään. Niin mäkin joskus teen. (Kahta tai) kolmea soitinta voi soittaa kunhan se ei häiritse koulunkäyntiä. Muista, että koulunsa hyvin käynyttä ihmistä arvostetaan työelämässä aina paljon enemmän kuin sellaista joka osaa soittaa saksofonia.
Mun oma opettaja soittaa sopraano, altto, tenori ja baritoni saksofonia ja niiden lisäksi myös klarinettia ja poikkihuilua. Tuollainen määrä soittimia uransa valinneelta “puhaltajalta” on ihan kiitettävä määrä. Kerran keskusteltuani opettajani kanssa hän sanoi, että jos soittaa vain yhtä puhallinsoitinta, niin siihen soittotekniikkaan/tyyliin ikäänkuin jumittuu eikä siten oikein pysty kehittämään omaa soittotaitoansa, kuin jos olisi monta puhallinta soitettavana. Minusta hän oli jotenkin oikeassa ja sen takia mulle on syntynyt himo aloittaa tenori saksofonin soittaminen, mutta ainoana esteenä mulla on raha. Se foni kun maksaa niin helvetisti eikä mulla opiskelijana ole siihen varaa.
Mieti kuitenkin rauhassa mitä teet. Kyse on susta. Ei sun vanhemmista, kavereista, opettajista tai kestä lie. Tee niin kuin itsestä tuntuu hyvältä. Jos pianon pimputtaminen on alkanut haisee paskalta, niin mikä pakko sitä on sit haistella. Mä ymmärrän ihan hyvin sua siinä, et jos jokin asia on ollut omassa elämässä liian kauan läsnä, niin siitä on sit aika vaikea luopua.
Ja lopuksi hyvät Jussit sulle! :-) - Hartsa-
puhaltaja kirjoitti:
Moi! On älyttömän ihanaa kun joku oikeesti kaipaa mun neuvoa. Mä nyt yritän antaa muutamia, mutta ne ei kuitenkaan ole ehdottomia.
Ensiksi mä kehottaisin sua rohkeasti aloittamaan saksofonin soiton. Just kun sä oot soittanut klarinettiakin viis vuotta, niin saksofonin soittaminen ei pitäisi tuottaa sulle kauheita ongelmia. Mitä varhaisemmin sä aloittaisit soittamisen sitä nopeammin sä kehittyisitkin eikä sulla olisi niin paljon oppimisen tuskia kuin sitten vanhemmiten.
Mä en nyt tiedä minkä ikäinen sä oot, mut sun kannattais jo tässä vaiheessa miettiä mitä sä tulevaisuudessa haluaisit tehdä leipäs eteen. Jos sä olet ajatellut muusikon uraa, niin kolme soitinta ei ole mikään järkyttävä määrä soitettavaksi. Nyt kun sulla puhaltimet näyttää olevan suurempi kiinnostuksen kohde, niin sun kannattais keskittyä enemmän niihin. Mä en kehota sua lopettamaan pianon soittamista, mutta kyllähän sitä pianoa voi soittaa vaikkei tunneilla kävisikään. Niin mäkin joskus teen. (Kahta tai) kolmea soitinta voi soittaa kunhan se ei häiritse koulunkäyntiä. Muista, että koulunsa hyvin käynyttä ihmistä arvostetaan työelämässä aina paljon enemmän kuin sellaista joka osaa soittaa saksofonia.
Mun oma opettaja soittaa sopraano, altto, tenori ja baritoni saksofonia ja niiden lisäksi myös klarinettia ja poikkihuilua. Tuollainen määrä soittimia uransa valinneelta “puhaltajalta” on ihan kiitettävä määrä. Kerran keskusteltuani opettajani kanssa hän sanoi, että jos soittaa vain yhtä puhallinsoitinta, niin siihen soittotekniikkaan/tyyliin ikäänkuin jumittuu eikä siten oikein pysty kehittämään omaa soittotaitoansa, kuin jos olisi monta puhallinta soitettavana. Minusta hän oli jotenkin oikeassa ja sen takia mulle on syntynyt himo aloittaa tenori saksofonin soittaminen, mutta ainoana esteenä mulla on raha. Se foni kun maksaa niin helvetisti eikä mulla opiskelijana ole siihen varaa.
Mieti kuitenkin rauhassa mitä teet. Kyse on susta. Ei sun vanhemmista, kavereista, opettajista tai kestä lie. Tee niin kuin itsestä tuntuu hyvältä. Jos pianon pimputtaminen on alkanut haisee paskalta, niin mikä pakko sitä on sit haistella. Mä ymmärrän ihan hyvin sua siinä, et jos jokin asia on ollut omassa elämässä liian kauan läsnä, niin siitä on sit aika vaikea luopua.
Ja lopuksi hyvät Jussit sulle! :-)Niin, kyllähän mä olen paljon tätä asiaa miettiny tässä lomalla, kun tätä aikaakin on. Tästä voisin aluksi mainitä että mä olen vasta 14 ja sitähän mä olen ajatellutkin että onhan se aika aikanen vaihe suunnitella vielä yhtä soitinta lisää. Oikeassahan sä olet siinä, ettei kolme soitinta ole edes paljon ammattilais-muusikoille ja minunkin opettajani soittaa baritonia,tenoria,sopraanoa,alttoa,poikkihuilua,klarinettia ja vähän pianokin sujuu. Mä muistan kerran kun se kysy tunnilla(mä olin 11 sillon) että kiinnostaisiko saksofonin soitto, no mä luulin että se tarkotti että vaihtaisin klarinetin siihen ja olin soittanu aika vähän sillon ja sanoin "ei ehkä ihan vielä". Nyt olen myöhemmin ajatellut tuota asiaa ja ajattelin vaikka aluksi vähän vihjailla tuotakin vaihtoehtoa. Syynä siihen että mä mietin niin paljon pianon lopettamista on, että sama opettaja kerran sanoi että harmi vaan että ei tullut nuorena opeteltua pianoa, että siitä olis ollu paljon hyötyä. Ja mä kun olen aika arka ja tunnollinen ihminen, niin mähän otin sen kamalan vakavasti sillon :)
Mä olen vähän alkanut miettimään sitä pianon soittanmista ja sitä et siitä on hyötyä tulevaisuuden kannalta ja tullut siihen tulokseen että ei siellä tunnilla niin kamalasti mitään uutta opeteta. Harjoitellaan vaan tavallisia kappaleita. Mä haluaisin sitten opetella uutta tekniikkaa niinkuin esim. klarinetissa vibratoa, kilelitystä,improvisointia. Ja just ton mun luonteen takia on tullu paljon ongelmia:
Mä alotin pianon yhellä opettajalla ja olin sillä 5 vuotta. Mä en oppinu siellä paljon mitään ja se piti vajaita tuneja, mutta kun mä olen niin arka ja tunnollinen mä vaan kävin siellä ja maksoin tunneista, kunnes se sitten lemppas mut uudelle opelle. Nyt mulla on kolmas pianon ope meneillään ja se on tosi mukava, ja olis sääli jättää niin mukava opettaja. Mutta kyllähän niitä opeja on maailmassa, eikä pidä takertua turhaan. Sä oot oikeassa, että voishan sitä pianoa soitella sitten, vaikkei tunneilla käviskään. Mut olisko siinä sitten liikaa läksyjä, jos olis klarinetti, saksofoni ja piano(ihan muuten vaan). Voishan sotä ainakin pitää pianossa välivuoden, ettei se maistuis niin puulta tai yrittäis opetella saksofonia kotona, kun on klarinetti pohjalla. Tosin pakko myöntää etten mä harjotellu läksyjä klarassa ekana vuonna yhtään ja silti sain hyvän alun :)
Jotenkin tuntuu niin toivottomalta edes miettiä saksofonin alottamista, kun juttelin tossa isän kanssa kahden kesken siitä ja se vaan mainitsi ettei kannata noin nuorena, ja ettei kannata leikkiä mitään muusikkoa ottamalla monta soitinta...Ne pitää mua muutenkin enemmän pianon soittajana. Mutta niinkuin sä sanoit
"Mieti kuitenkin rauhassa mitä teet. Kyse on susta. Ei sun vanhemmista, kavereista, opettajista tai kestä lie. Tee niin kuin itsestä
tuntuu hyvältä."
Rauhassa mä ainakin mietin,ei ole tarkoituskaan hätiköidä tällaisessa asiassa.
Onneksi kaverit kuitenkin on kannustavia, ´ne sano just että saksofoni sopis sulle ja muutenkin ne kattoo et mä enemmän tykkään klarinetista, ihan niinkuin tykkäänkin. Meijän äidillä on sitäpaitsi sellanen tyyli et se aina kariuttaa kaikki mun haaveet. Nyt jussina sain just kuulla että "muusikon hommasta ei saa paljon rahaa, eikä sun kannata ryhtyy sellaseks" tosin mähän kyllä ite päätän mikä musta tulee. Mä jotenkin muuten sai sellasen käsityksen että sä oot 18. Missäs lukiossa olet, jos ylipäätäänsä olet luliossa?? Ite oon aatellu mennä ekaks johonkin musiikki lukioon ja miettii sit mikä musta tulee, mutta vastahan mä täytän 15 Tammikuussa, joten onhan tässä paljon aikaa. Kannustavaa lukea sun mielipidettäs tästä asiasta ja mä uskon että sillä on vaikutusta on miettimiseen/päätökseen. Kiitti kun jaksat lukee näitä mun "pähkäilyjä" ja vielä vastata niihin. Muistetaan ainakin keskustella opettajan kanssa asiasta, koska sillä jos kenellä on kokemusta asiasta.
PS. Mun kannattaisi ehkä vähän lyhentää näitä mun viestejä, jos sä kuitenkin jaksoit lukea tätä viestiä näin pitkälle mä pyytäisin yhtä juttua. Olis hienoo jos sä jaksaisit vielä vastata mun viesteihin, siitä olis paljon apua. - Ceir
Hartsa- kirjoitti:
Onhan se helppoa siinä mielessä, että kummassakin on sama puhallus tekniikka, vain sormitukset täytyisi oppia. Tietysi onhan sitä monessa asiassa paljon parantamista. Mitä mieltä itse olisit tällaisesta ratkaisusta?? Voisihan sitä vaikka vuokrata soittimen, ja pitää vaikka pianossa välivuoden ja katsoa miten saksofoni oikein kolahtaa ja sitten miettiä mitä tehdä. Pakko myöntää olisivat minunkin vanhempani ehkä hieman ihmeissään, muttei paljon. Tosin vanhemmille jotka eivät tiedä musiikista paljoakaan on aika suuri hyppäys "tutusta ja turvallisesta" pianosta, ihan erilaiseen saksofoniin. Yritetään nyt miettiä tätä tilannetta ja olisin kiitollinen jos jaksaisit vastata minulle, koska tämä on tärkeää :)Tuo on kyllä aika paljon jos ajattelee, että soittaisi pianoa, klarinettia ja saksofonia samaan aikaan. Aikaongelmia tulee aivan varmasti jos ajattelee, että aikoo pitää jokaisessa soittimessa tason yllä ja vielä opiskella samaan aikaan! Mielestäni sinun kannattaisi harkita sitä välivuotta pianosta, mutta et tietenkään tyystin lopeta sen soittamista!Kokeile ihmeellä saksofonia, sillä ainakaan sormitukset ei ole vaikeita ja saat vähän vaihtelua soittamiseen :)
- Hartsa-
Ceir kirjoitti:
Tuo on kyllä aika paljon jos ajattelee, että soittaisi pianoa, klarinettia ja saksofonia samaan aikaan. Aikaongelmia tulee aivan varmasti jos ajattelee, että aikoo pitää jokaisessa soittimessa tason yllä ja vielä opiskella samaan aikaan! Mielestäni sinun kannattaisi harkita sitä välivuotta pianosta, mutta et tietenkään tyystin lopeta sen soittamista!Kokeile ihmeellä saksofonia, sillä ainakaan sormitukset ei ole vaikeita ja saat vähän vaihtelua soittamiseen :)
Upeeta että säkin olet löytänyt tänne ja saan kuulla kahden mielipiteet. Mä olen tosiaan miettinyt pianossa välivuotta. Voisin sitten soitella vapaa-aikanani vapaa pitää soittamista yllä, mutta ei kuitenkaan olisi tätä pakollista läksyjen oppimista, joka sinänsä on se joka vie aikaa. Ollaan vähän tässä jo äidinkin kanssa ajateltu asiaa, mutta enhän mä viitsinyt heti sanoa että haluaisin soittaa saksofonia, koska se olis ollu aikamoinen ihmetys sille....puhuttiin vaan yleisesti että tekisi mieli kokeilla jotain uuttakin ja että nuorena on kuitenkin kaikkein helpointa kokeilla eri asioita kuin vanhenpana. Täytyy nyt vaan tehdä selväksi sille, etten mä tarkota uuden kokeilulla siirtymistä pianosta syntikka tunneille.
Mä vaan mietin, että jos mä haluan kokeilla saksofonin soittoa, mutta se on vielä vähän epävarmaa, niin mistä mä saan soittimen. Ei sitä viittis ihan heti pistää vanhempii ostaa sitä, mutta eikös näillä opistoilla ole tämä soitinvuokraus mahdollisuus lukuvuodeksi??
Onhan niissä kolmessa näin nuorena aika paljon tekemistä ja siksi mä mietinkin tätä niin kamalasti ja kuten tässä on moneen otteeseen tullut esillekkin ettei olisi kuin sormitusten opettelu, koska puhallus tekniikkahan on sama sekä klarinetissa että saksofonissa. - Ceir
Hartsa- kirjoitti:
Upeeta että säkin olet löytänyt tänne ja saan kuulla kahden mielipiteet. Mä olen tosiaan miettinyt pianossa välivuotta. Voisin sitten soitella vapaa-aikanani vapaa pitää soittamista yllä, mutta ei kuitenkaan olisi tätä pakollista läksyjen oppimista, joka sinänsä on se joka vie aikaa. Ollaan vähän tässä jo äidinkin kanssa ajateltu asiaa, mutta enhän mä viitsinyt heti sanoa että haluaisin soittaa saksofonia, koska se olis ollu aikamoinen ihmetys sille....puhuttiin vaan yleisesti että tekisi mieli kokeilla jotain uuttakin ja että nuorena on kuitenkin kaikkein helpointa kokeilla eri asioita kuin vanhenpana. Täytyy nyt vaan tehdä selväksi sille, etten mä tarkota uuden kokeilulla siirtymistä pianosta syntikka tunneille.
Mä vaan mietin, että jos mä haluan kokeilla saksofonin soittoa, mutta se on vielä vähän epävarmaa, niin mistä mä saan soittimen. Ei sitä viittis ihan heti pistää vanhempii ostaa sitä, mutta eikös näillä opistoilla ole tämä soitinvuokraus mahdollisuus lukuvuodeksi??
Onhan niissä kolmessa näin nuorena aika paljon tekemistä ja siksi mä mietinkin tätä niin kamalasti ja kuten tässä on moneen otteeseen tullut esillekkin ettei olisi kuin sormitusten opettelu, koska puhallus tekniikkahan on sama sekä klarinetissa että saksofonissa.Tuosta soitinvuokrauksesta sen verran, että itsekin soitan musiikkiopiston fonilla, kun en ihan heti viittinyt pistää kymppitonnia likoon soittimeen, jota en ole ikinä pidellyt kädessäni :) Vuokraus tulee paljon halvemmaksi, täällä päin se on n.300 mk vuodessa...
- Ceir
Olet oikeassa siinä, että puhallinsoittajat ovat aika harvassa nykyään, ja olen miettinyt monta kertaa syytä siihen ja päässyt jonkinlaiseen tulokseen.
Musiikkiopistoon pyrkiessään lapset eivät juurikaan tunne puhaltimia, esim baritoni on täysin tuntematon käsite (jopa aikuisille.) He haluavat ruveta soittamaan pianoa tai viulua, koska tietävät näistä soittimista jotain :)
Itsekin halusin soittaa pienempänä pianoa, mutta aloitinkin soittamaan kitaraa. Seitsemän vuoden jälkeen kyllästyin soittamaan sitä aktiivisesti ja päätin toteuttaa hartaimman toiveeni: ruveta saksofonistiksi :) juu, tiedän että muutos on huima, mutta en kadu tippaakaan, päinvastoin! Olen soittanut tasan vuoden fonia ja on todella kova motivaatio päällänsä. Vihdoinkin tuntuu siltä, että olen löytänyt sen oikean soittimen mitä haluan soittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004363
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422006- 611667
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331353Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93959SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26913Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10889Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186696