Esko Aho korottaisi kuntonsa laiminlyöjien hoitomaksuja

Suomi24toimitus

Sitran yliasiamies Esko Aho vaatii kuntonsa laiminlyöviä maksamaan itse sairastamisensa. Kuntoilevat vastavuoroisesti Aho palkitsisi bonusjärjestelmällä.

Yhteiskunta ei voi Ahon mielestä kustantaa hoitoa kokonaan, jos potilaalle maistuu lenkkipolun sijasta vain tupakka, viina ja rasva.

- Lähtökohta olisi kuten autovakuutuksessa: Saat bonusta, kun ajat hyvin ja ilman kolareita, Aho sanoo Kauppalehden haastattelussa.

Lue koko haastattelu:
http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/juttu.jsp?oid=2005/08/31/1565973

Mitä mieltä olet Ahon keskustelunavauksesta?

234

27679

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KEKSI UUDEN!

Hyvä Esko silleen sitä hyvinvointi suomea aletaan rakentaa ja sitten kun vielä valjastat kelan lääkärit syynään ja arvioimaan kunkin ihmisen tilan sitten saadaan aikaan oikein hyvä juttu! HIENO!

Tulevaisuudessa menee varmaan kaikki arviot tasaisesti ja muutenkin kukaan ei purnaa....hoh hoijaa...malli on tähän saatu varmaan siellä viisaassa harwardissa! HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

• järki

Pisteytys pitäsi sitten ottaa myös käyttöön. Eli poltettujen savukkeiden, ja otettujen päiväryyppyjen
        laskettu keskiarvo. Vähemmän polttavat ja juovat saisivat hyvitystä raittiisiin verrattuna vähäisen, ja pisteytyslaskun ääripäässä olevat kustantaisivat kaikki itse.
        Päivälenkkeilyn kilometrimäärällä voitaisiin taas kompensoida poltettujen savukkeiden ja otettujen viinaryyppyjen määräästä aiheutuvaa omavastuuta alaspäin.

• verorahat

Enköhän minä maksa veroina kumminkin näistä "hyödykkeistä" omat sairasteluni. Hohhoijaa onneks äijä ei oo enää pres. ehdokkaana

• ...
        verorahat kirjoitti:

Enköhän minä maksa veroina kumminkin näistä "hyödykkeistä" omat sairasteluni. Hohhoijaa onneks äijä ei oo enää pres. ehdokkaana

Aivan samaa mieltä.

Tupakka- ja alkoholiverotuksessa minä ainakin jo maksan PALJON enemmän kuin olen terveyspalveluita saanut. Jos Ahon malli hyväksytään, eiköhän sitten ole aika poistaa ko. myrkkyjen haittaverotkin niin että käyttäjät voivat niillä rahoilla hoidattaa itsensä.

• ottakaa selvää
        ... kirjoitti:

Aivan samaa mieltä.

Tupakka- ja alkoholiverotuksessa minä ainakin jo maksan PALJON enemmän kuin olen terveyspalveluita saanut. Jos Ahon malli hyväksytään, eiköhän sitten ole aika poistaa ko. myrkkyjen haittaverotkin niin että käyttäjät voivat niillä rahoilla hoidattaa itsensä.

olla järki jättänyt!jos vähänkään vaivautuisit ottamaan selvää niin tietäisit että esim tupakasta saatava verotulo ei kata alkuunkaan siitä aiheutuvia terveydenhuollon kustannuksia!olet ilmeisesti nuori eikä järkesi riitä käsittämään että tupakka tappaa hitaasti eli sairaudetkin ilmenevät yleensä vanhemmiten!

• ...
        ottakaa selvää kirjoitti:

olla järki jättänyt!jos vähänkään vaivautuisit ottamaan selvää niin tietäisit että esim tupakasta saatava verotulo ei kata alkuunkaan siitä aiheutuvia terveydenhuollon kustannuksia!olet ilmeisesti nuori eikä järkesi riitä käsittämään että tupakka tappaa hitaasti eli sairaudetkin ilmenevät yleensä vanhemmiten!

Ihan turhaan siinä jeesustelet.
        Maksan muitakin veroja - ja tulen maksamaan tulevaisuudessa. Niillä pitäisi saada terveydenhuolto/sairaanhoito, tupakoin tai en. Tähän päivään mennessä en ole saanut rahoilleni vastinetta, joten katson sen olevan pankissa tulevaisuutta varten.
        Ahon esityksen perusteella minulla on sitten myös huonona ihmisenä täysi oikeus lopettaa työnteko ja ruveta yhteiskunnan elätiksi. Helvettiäkö minä muiden terveyspalveluja makselisin!

• tupakan haitat
        ottakaa selvää kirjoitti:

Ennen toista maailmansotaa, siis kolmekymmentäluvulla noin 80% amerikkalaisista miehistä polttivat tupakkaa. Silloin ei juuri filttereitä ollut suodattamassa tervaa. Kuitenkin keuhkosyöpä oli tuohon aikaan suhteellisen harvinainen tauti. Noihin aikoihin ja vähän ennen alettiin syömään runsaasti margariineja ja kas kohta olikin syöpä lisääntynyt valtavasti ja enne kaikkia myös niiden joukossa jotka eivät olleet koskaan polttaneet yhtäkään savuketta tai piipullista.
        Mitä jos onkin niin että tupakka on vain pieni syyllinen ja margariinit aiheuttavat suurimman osan tämän päivän sairauksista.
        Tällä en halua puolustaa tupakointia mutta tilastoilla voidaan todistaa mitä vain ja koska tupakointi on vaikea lopettaa se oli hyvä leimata syylliseski vaikka mihin sairauksiin.
        Margariiniteollisuus on samojen tahojen omistuksessa kuin tupakkateollisuus. Näin ei kumpaakaan tarvitse uhrata. Ei kerrota että margariineilla on epäedullinen vaikutus terveyteen mutta syytetään tupakkaa kun ihmiset eivät kuitenkaan pysty lopettamaan. Voila ja rahan tuloa ei voi estää..

• Anonyymi
        ... kirjoitti:

Ihan turhaan siinä jeesustelet.
        Maksan muitakin veroja - ja tulen maksamaan tulevaisuudessa. Niillä pitäisi saada terveydenhuolto/sairaanhoito, tupakoin tai en. Tähän päivään mennessä en ole saanut rahoilleni vastinetta, joten katson sen olevan pankissa tulevaisuutta varten.
        Ahon esityksen perusteella minulla on sitten myös huonona ihmisenä täysi oikeus lopettaa työnteko ja ruveta yhteiskunnan elätiksi. Helvettiäkö minä muiden terveyspalveluja makselisin!

Miksi huumeista ei peritä veroa ai niin ne on laittomia. Kuka ne terveyspalvelut maksaa???

• nap-su

Kyllä Esko taas herättää, vaikka eikö hän juuri sellaisessa hommassa olekin jossa pitää ja saa murtaa kaavoja. Paljon on totta taustoissa ja olen kovasti kannustamassa ideaa. Muutenkin tänä päivänä saisi "holhousmeno" loppua ja vastuuta omista tekemisistä itselleen.
      Turha vaatia jos ei itse ole valmis sitoutumaan...

• Ei terve ihminen liikuntaa ...

No jopa olikin ehdotus. Itse olen 36 vuotta ja erittäin vähän poissa töistä sairauksien takia, liikuntaa en harrasta juurikaan. Mutta kas kummaa, kuntoilevat työtoverini ovat ERITTÄIN paljon enemmän poissa töistä milloin minkäkin takia. Mielestäni tuo järjestelmä tulisi olla juuri päinvastoin - maksakoot kaikki omat urheiluvammansa joita heille tulee jatkuvasti. Niin ja idiootit joille sattuu tapaturmia maksakoot myös omat hoitonsa. Niin ja älykkäitä ihmisiä jotka osaavat olla telomatta itseään typerissä pallopeleissä tulisi myös palkita bonuksilla... Tässä Eskolle lisää 'hyviä' ideoita.

• Aho on laho!

Esko laho on taas kerran todistanut olevansa juuri niin *tanan tyhmä kun on aina antanut ymmärtää. Aivan järkyttävän älytön, mauton, epäreilu,naurettava ja kaikin puolin älyvapaa idea!
      Vanha juttu mutta taas ajankohtainen=
      In America they have Bill Clinton, Johnny Cash and Bob Hope in Finland we have Esko Aho no cash and no hope!!!

• ...

Parempi että yhteiskunnan varoilla kustannetaan esim lasten ja vanhusten huoltoa kuin että maksellaan näiden omasta kunnosta piittaamattomien terveyskustannuksia. Ja hyvä jos palkitaan siitä jos viitsii jotain tehdä oman kuntonsa eteen

• Tosi mies

Äläs ny hyvää se sullekki tekisi oisi sullaki muutakin tekemistä ku ainainen valitaminen
        HYVÄ EKE!!

• Sari
        ... kirjoitti:

Parempi että yhteiskunnan varoilla kustannetaan esim lasten ja vanhusten huoltoa kuin että maksellaan näiden omasta kunnosta piittaamattomien terveyskustannuksia. Ja hyvä jos palkitaan siitä jos viitsii jotain tehdä oman kuntonsa eteen

JUURI NIIN....

• Sari
        Tosi mies kirjoitti:

Äläs ny hyvää se sullekki tekisi oisi sullaki muutakin tekemistä ku ainainen valitaminen
        HYVÄ EKE!!

Jos minulle tarkoitit sanoa, niin alappa perustella mitä tässä olen valitellut. Ainakin voisit pyytää erhettä anteeksi kun et ole herrasmies käytöstavoiltasi.Turha tulla provosoimaan aiheetta. NYT VASTA MINÄ VALITAN = seurausta sinun huonosta nettikäyttäytymisestä.Herrasmies ja tosimies ei näytä olevan samassa kehossa.

• tosi urpo
        Sari kirjoitti:

Jos minulle tarkoitit sanoa, niin alappa perustella mitä tässä olen valitellut. Ainakin voisit pyytää erhettä anteeksi kun et ole herrasmies käytöstavoiltasi.Turha tulla provosoimaan aiheetta. NYT VASTA MINÄ VALITAN = seurausta sinun huonosta nettikäyttäytymisestä.Herrasmies ja tosimies ei näytä olevan samassa kehossa.

niin huomaat ettei nimittäin ollut Teidän tekstinne.

Itse aiheesta: Eskon ideahan on aika hankala toteuttaa käytännössä. Kuinka kontrolli pelaisi? Pitäisikö kansalaisten käydä kuntotestissä vuosittain? Olisihan sillä tietysti työllistävä vaikutus jollekin ammattiryhmälle. Ja kuinka henkisen kunnon huolehtiminen huomioidaan? Ja työympäristöjen henkinen hyvinvointi? Siihen kuuluu mielestäni ylitöiden välttäminen, lomien pitäminen, taiteesta nauttiminen, vapaa-ajalla itseä kiinnostavien asioiden tekeminen yms. Henkinen hyvinvointi on mielestäni huomattavasti tärkeämpää kuin fyysinen, jos ajatellaan SITRA:n tavoitetta pyrkiä edistämään Suomen taloudellista hyvinvointia. Jos taas tavoitteena on isoveli valvoo suuntaisen järjestelmän edelleenkehittäminen niin Esko osaa esittää oikeita mielipiteitä.

Tälläkin muutoksella pyritään nähtävästi samaan päämäärään mihin moni muukin 'uudistus' tällä hetkellä pyrkii, eli amerikan mallia kohti ollaan menossa. Köyhät kyykkyyn ja majailkoot veneiden alla vaivoineen. Luulisi Eskon tasoiselta tyypiltä löytyvän kehityskelpoisia ideoita, tai ehkä olen ymmärtänyt hänen tasonsa väärin.?. Tai jospa idea on vaan yllättäen apinoitu jostakin. :)

• Terveet elämäntavat
        ... kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Jos kerran ottaa tietoisen riskin tupakoimalla ja ylenmääräisesti dokaamalla, saa myös kustantaa seuraukset. Kyllä suomessa jo pikkulapsetkin tietävät, että keuhkosyöpä tulee tupakasta ja maksakirroosi viinasta.
        Huomattavasti mielummin ohjaisin veroeuroni eläkeläisille, jotta he voisivat viettää elämän arvoista elämää viimeiset vuotensa.

• nap-su
        tosi urpo kirjoitti:

niin huomaat ettei nimittäin ollut Teidän tekstinne.

Itse aiheesta: Eskon ideahan on aika hankala toteuttaa käytännössä. Kuinka kontrolli pelaisi? Pitäisikö kansalaisten käydä kuntotestissä vuosittain? Olisihan sillä tietysti työllistävä vaikutus jollekin ammattiryhmälle. Ja kuinka henkisen kunnon huolehtiminen huomioidaan? Ja työympäristöjen henkinen hyvinvointi? Siihen kuuluu mielestäni ylitöiden välttäminen, lomien pitäminen, taiteesta nauttiminen, vapaa-ajalla itseä kiinnostavien asioiden tekeminen yms. Henkinen hyvinvointi on mielestäni huomattavasti tärkeämpää kuin fyysinen, jos ajatellaan SITRA:n tavoitetta pyrkiä edistämään Suomen taloudellista hyvinvointia. Jos taas tavoitteena on isoveli valvoo suuntaisen järjestelmän edelleenkehittäminen niin Esko osaa esittää oikeita mielipiteitä.

Tälläkin muutoksella pyritään nähtävästi samaan päämäärään mihin moni muukin 'uudistus' tällä hetkellä pyrkii, eli amerikan mallia kohti ollaan menossa. Köyhät kyykkyyn ja majailkoot veneiden alla vaivoineen. Luulisi Eskon tasoiselta tyypiltä löytyvän kehityskelpoisia ideoita, tai ehkä olen ymmärtänyt hänen tasonsa väärin.?. Tai jospa idea on vaan yllättäen apinoitu jostakin. :)

eli uskon tarkoituksena nimenomaan olevan työssäpysymisen ja -käymisen tuloksellisuuden parantaminen..olit sitten sairas tai ei!!!
        Eihän Ahon tapaisen ajattelijan tarvitse terveyskeskuksissa majailla, ja viis veisata ns. hoitotakuusta. Mutta, edelleen pohjalla eritt vakava aihe, miten jatkossa maksetaan hyvinvointimme sairaudet!

• Laowai
        nap-su kirjoitti:

eli uskon tarkoituksena nimenomaan olevan työssäpysymisen ja -käymisen tuloksellisuuden parantaminen..olit sitten sairas tai ei!!!
        Eihän Ahon tapaisen ajattelijan tarvitse terveyskeskuksissa majailla, ja viis veisata ns. hoitotakuusta. Mutta, edelleen pohjalla eritt vakava aihe, miten jatkossa maksetaan hyvinvointimme sairaudet!

Valtiota ei ehkä juuri kiinnosta kansalaisten kunto vaan kassaan kertyvät verot/säästöt! Kaikkihan me tiedämme että Suomi-Neito harmaantuu pikavauhtia! Lääkkeeksi siihen,mitä tehdään?ehkä kuntoillaankin hieman enemmän,sekä nautitaan kohtuudella kaikkia nautintoaineita!Ei kait kukaan kaipaa "totalitaarista" holhoojaa,valtiota joka pakottaisi kansalaisensa joka päiväiselle ohjatulle lenkkipolulle! Täysin neuroottinen ja absurdi ajatuksin häneltä! EI EUROLLE ja NeuroSuomelle...

• gwegsges
        Sari kirjoitti:

Alkoholi ja tupakka pitäis kieltää lailla.

• Anonyymi
        Terveet elämäntavat kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Jos kerran ottaa tietoisen riskin tupakoimalla ja ylenmääräisesti dokaamalla, saa myös kustantaa seuraukset. Kyllä suomessa jo pikkulapsetkin tietävät, että keuhkosyöpä tulee tupakasta ja maksakirroosi viinasta.
        Huomattavasti mielummin ohjaisin veroeuroni eläkeläisille, jotta he voisivat viettää elämän arvoista elämää viimeiset vuotensa.

Jos näin on niin viina ja tupakka vero pois ja on lupa jättää heitteille. Niin kauan, kun tätä haittaveroa peritään on myös velvollisuus huolehtia yksilöstä.

• Anonyymi
        nap-su kirjoitti:

Annan ohjeet yhteiskunnalle ja rahat riittää. Lakkautetaan Sitra. Lopetetaan EU: hun kuuluminen ja ei puututa toisten sotia ja rahat riittää

• mölö

Eikö Esko tiedä,että eu on puuttumassa suomen autovakuutus bonus systeemiin? Meinaten mitä pyörii ihmislapsen päässä, kun oikein lehteen täytyy tommosta soopaa kirjottaa ja jos tuntee itsensä unohdutetuksi niin parempi lööppi oltais saatu vaikka jostain salarakas jutusta tyyliin Rosa Meriläinen ja minä ei olla oltu samassa hotelli huoneessa

• kuntoilija.

KANNATAN
      Kerrankin joku sanoo ääneen mitä olen aina ajatellut

• Liikkuva

Kuulostaa hyvältä nyt, kun olen siinä kunnossa, että harrastan taas monta kertaa viikossa jumppaa, uintia, lenkkeilyä. Keväällä en harrastanut. Mursin jalkani ja jouduin olemaan pitkään liikkumatta. Hyvä, kun postilaatikolle pääsin. Se oli aika opettava kokemus. Aika harva ihan oikeasti tajuaa, millaista on olla "jalaton". Että ihan oikeasti ei pysty liikkumaan. Minä olin siinä kunnossa vain hetken, mutta on paljon ihmisiä, jotka on vuosikausia tai koko ikänsä liikuntakyvyttömiä. Heidätkö vielä pitäisi panna maksamaan sairaahoitokulunsa? Kohtuutonta. Ja kuten joku tuossa edellä sanoi, koskaan ei tiedä, koska sairaslomalle joutuu. Oli sitten miten terve ja kuntoileva tahansa. Tosiaan voi yhtäkkiä vaikka murtaa jalkansa lenkkipolulla..
        Esko Aho pururataa hölkätessään ei ole tainnut tulla paljon pyörätuolipotilaita ajatelleeksi. Miten heidät huomioidaan bonusjärjestelmässä??

• turpiin lukutaidottomia
        Liikkuva kirjoitti:

Kuulostaa hyvältä nyt, kun olen siinä kunnossa, että harrastan taas monta kertaa viikossa jumppaa, uintia, lenkkeilyä. Keväällä en harrastanut. Mursin jalkani ja jouduin olemaan pitkään liikkumatta. Hyvä, kun postilaatikolle pääsin. Se oli aika opettava kokemus. Aika harva ihan oikeasti tajuaa, millaista on olla "jalaton". Että ihan oikeasti ei pysty liikkumaan. Minä olin siinä kunnossa vain hetken, mutta on paljon ihmisiä, jotka on vuosikausia tai koko ikänsä liikuntakyvyttömiä. Heidätkö vielä pitäisi panna maksamaan sairaahoitokulunsa? Kohtuutonta. Ja kuten joku tuossa edellä sanoi, koskaan ei tiedä, koska sairaslomalle joutuu. Oli sitten miten terve ja kuntoileva tahansa. Tosiaan voi yhtäkkiä vaikka murtaa jalkansa lenkkipolulla..
        Esko Aho pururataa hölkätessään ei ole tainnut tulla paljon pyörätuolipotilaita ajatelleeksi. Miten heidät huomioidaan bonusjärjestelmässä??

saatanan idiootti joka et ilmeisesti osaa lukea!!!aho sanoo AIVAN selvästi tarkoittavansa ihmisiä jotka voisivat ja pystyvät pitämääm itsestänsä parempaa huolta eikä esim tarkoita että jonkun pitäisi lenkkeillä ilman jalkoja...herranjestas mihin narikkaan ootr aivos ripustanu?ja viinan tupakan ja rasvan suhteen myös pyörätuolissa olevat voivat halutessaan tehdä jotain..eikö?

• timmissä kunnossa

Olen koko ikäni harrastanut monenlaista urheilua mm. jalkapalloa, uintia, voimistelua ja käsipalloa - rehellisesti voin sanoa, että eniten sairaalassa käyntejä on ollut juuri urheilun takia - nuorena luunmurtumia, venähdyksiä jne. nyt vanhemmalla iällä mm. paha akillesjännekipu - urheilu ja kunnon kohentaminen ovat hyviä asioita, mutta siihen pakottaminen on demokraattisen yhteiskunnan vastainen toimenpide !

• URHEILIJA

Taas kaikki Esko Aho-fanit on viemässä meitä vapaasta yhteiskunnasta siperiaan.

Päivät määrää työnantaja palkkaa vastaan tekemisistä ja vapaa-ajasta määrää valtio !!!

Mikei suoraan neuvostoliiton mallia - valtio valvoo mitä teet ?

• Niskasta vaan kiinni
        Liikkuva kirjoitti:

Selityksissähän aina löytyy. Pakko juoda, kun ottaa pattiin ja pakko vetää röökiä kun hermostuttaa ja pakko vaan maata ja syödä kun on jalka pipi.
        Ottakaa hyvät ihmiset itseänne niskasta kiinni ja lopettakaa turhat selitykset ja valitukset.
        Terveillä elämäntavoilla sitä sairastetaan keskimäärin vähemmän kuin epäterveillä. Ja kuka nykypäivänä muuta väittää on kyllä tynnyrissä kasvanut.

• nap-su
        timmissä kunnossa kirjoitti:

Olen koko ikäni harrastanut monenlaista urheilua mm. jalkapalloa, uintia, voimistelua ja käsipalloa - rehellisesti voin sanoa, että eniten sairaalassa käyntejä on ollut juuri urheilun takia - nuorena luunmurtumia, venähdyksiä jne. nyt vanhemmalla iällä mm. paha akillesjännekipu - urheilu ja kunnon kohentaminen ovat hyviä asioita, mutta siihen pakottaminen on demokraattisen yhteiskunnan vastainen toimenpide !

liikkua voi muutenkin kuin otsasuonet pullottaen. Jokainen tietää urheilun ja kuntoilun eron, eikös vaan...
        Uskoisin tässä tapauksessa tarkoitetun nimenomaan terveysliikuntaa, ei totista kehon rääkkäämistä palautumisaineineen.

• Liikkuva
        turpiin lukutaidottomia kirjoitti:

saatanan idiootti joka et ilmeisesti osaa lukea!!!aho sanoo AIVAN selvästi tarkoittavansa ihmisiä jotka voisivat ja pystyvät pitämääm itsestänsä parempaa huolta eikä esim tarkoita että jonkun pitäisi lenkkeillä ilman jalkoja...herranjestas mihin narikkaan ootr aivos ripustanu?ja viinan tupakan ja rasvan suhteen myös pyörätuolissa olevat voivat halutessaan tehdä jotain..eikö?

taitaa olla sielläkin päässä. Opettele ensin kirjoittamaan asiallisesti ennen kuin haukut toisia idiooteiksi. Esko Aho puhuu bonusjärjestelmästä, jossa terveellisesti elävät maksavat terveydenhuollosta vähemmän kuin terveet elämäntavat omaavat. (Luepa vaan!) Tähän ei voida mennä. Ihmisiä on autettava. Autetaanhan huumeisiin sortuneitakin. Sen sijaan sitä kannatan kyllä, että liikkumista palkitaan, esim. ilmaisilla uimahalli- ja kuntosalilipuilla. Samoin terveellisen ruoan hintaa voisi alentaa.

• Laowai
        URHEILIJA kirjoitti:

Taas kaikki Esko Aho-fanit on viemässä meitä vapaasta yhteiskunnasta siperiaan.

Päivät määrää työnantaja palkkaa vastaan tekemisistä ja vapaa-ajasta määrää valtio !!!

Mikei suoraan neuvostoliiton mallia - valtio valvoo mitä teet ?

Joo totta puhut,suosittele kaikille seuraavaa kirjaa: Suomen Demokratian Häiriötila 1983-200?
        kirjoittanut kolumnisti Risto Uimonen! Kovaa tekstiä,josta Aho&kumppanit varmaankin eivät halua kovinkaan isoa ääntä pitää,saihan kaiketi tekemällä-tehty lama mm.n.14.000 ihmistä päättämään päivänsä omankäden kautta! Itse emme silloin noina vuosina olleet Suomessa,tosin seurasimme kauhulla tapahtumia sivusta meren takaa.Ihmisoikeudet ovat niistä vuosista valovuodenpäässä,joskaan ne eivät ole tänäkään päivänä juurikaan siitä muuttuneet.

• Todellakin
        Liikkuva kirjoitti:

taitaa olla sielläkin päässä. Opettele ensin kirjoittamaan asiallisesti ennen kuin haukut toisia idiooteiksi. Esko Aho puhuu bonusjärjestelmästä, jossa terveellisesti elävät maksavat terveydenhuollosta vähemmän kuin terveet elämäntavat omaavat. (Luepa vaan!) Tähän ei voida mennä. Ihmisiä on autettava. Autetaanhan huumeisiin sortuneitakin. Sen sijaan sitä kannatan kyllä, että liikkumista palkitaan, esim. ilmaisilla uimahalli- ja kuntosalilipuilla. Samoin terveellisen ruoan hintaa voisi alentaa.

Ihan totta! Tällaisen systeemin sijasta köyhälle kansalle on jatkossa taattava maksuttomat/edullisemmat liikuntapalvelut kunnissa. Liikkeellepanoon kannattaa satsata nyt. Voitaisiin aloittaa vaikka nyt. Peruskoulujen liikuntaohjelmaa voitaisiin ohessa muuttaa inhimillisempään suuntaan: ei ainaisia joukkuepelejä (jotka kasvattavat tiimihenkeä, pyh) vaan lajeja laidasta laitaan, joita lapsukaiset voisivat toteuttaa mielensä mukaan.
        Tämän ohella liikuntatuntikäytännön voisi siirtää myös korkeampiin oppilaitoksiin ja työpaikoille. Enkä tarkoita tällä nyt todellakaan aataminaikuista simputusmallia vaan yksilön ohjaamista kohti oman lempilajin löytämistä. Olkoonkin se tanssi tai sulkapallo tms.

Nyt seuraa sitten napinaa siitä, että kuka tämän kustantaa? Verovaroin on tämäkin kustannettavissa ja totta kai kustannukset nousevat pilviin! Mutta jos mitenkään tällä saa kansaa liikkumaan...

• Nimetön
        nap-su kirjoitti:

liikkua voi muutenkin kuin otsasuonet pullottaen. Jokainen tietää urheilun ja kuntoilun eron, eikös vaan...
        Uskoisin tässä tapauksessa tarkoitetun nimenomaan terveysliikuntaa, ei totista kehon rääkkäämistä palautumisaineineen.

Jos kerran lenkkeily on rahaa, niin tosi rääkkäys pitäisi olla paljon rahaa vai....

Ja samalla pitäisi (Eskon periaatteen mukaan) alkoholi, tupakka, rasvaiset ruuat (siat? kuinka KEPU tämän hyväksyy?)kriminilosoida vai....

Ja saman kaavan mukaan esim. kevyet toimistotyöt jne.

Itse lupaan jatkaa urheilua ottamatta siitä mitään taloudellista hyötyä.

Mielestäni koko ajatus on vapaan valtion vastainen ja ns "laskuhan" koskisi pääosin köyhimpiä ihmisiä, joiden pöytään kuuluu "halpa" sianliha ja joilla ei ole varaa juhlia kuin viinan kanssa

• Anonyymi
        Nimetön kirjoitti:

Jos kerran lenkkeily on rahaa, niin tosi rääkkäys pitäisi olla paljon rahaa vai....

Ja samalla pitäisi (Eskon periaatteen mukaan) alkoholi, tupakka, rasvaiset ruuat (siat? kuinka KEPU tämän hyväksyy?)kriminilosoida vai....

Ja saman kaavan mukaan esim. kevyet toimistotyöt jne.

Itse lupaan jatkaa urheilua ottamatta siitä mitään taloudellista hyötyä.

Mielestäni koko ajatus on vapaan valtion vastainen ja ns "laskuhan" koskisi pääosin köyhimpiä ihmisiä, joiden pöytään kuuluu "halpa" sianliha ja joilla ei ole varaa juhlia kuin viinan kanssa

Mitäs Esko Aho on tehnyt Suomen talouden eteen?? Muuta, kun nauttinut Sitran etuja jotka rahoitetaan verorahoilla???

• Timo

Hei!

Esko puhui täyttä totta. Yleensäkin yritykset eivät paljoakaan liikuntaan panosta vaikka sen tarveellisyysvaatimukset on todettu ympäriinsä.

Itse ottaisin esim. kuntosali kk-kortin mielellään yritykseni puolesta eikä maksa paljoa.

Timo

• just juu

mahtaisitko selittää mitä ovat liikunnan terveellisyysvaatimukset??????

• toffee
        just juu kirjoitti:

mahtaisitko selittää mitä ovat liikunnan terveellisyysvaatimukset??????

Oletpas tarkka;) tarkoitin terveysvaikutuksia.

Itse käyn kuntosalilla 5-7 krt viikossa ja ololni on kaikin puolin jumalainen. En juo viinaa ja tupakkaan ei mene penniäkään. Ei se elämä sen kummempaa ole näinkään;)

• just juu
        toffee kirjoitti:

Oletpas tarkka;) tarkoitin terveysvaikutuksia.

Itse käyn kuntosalilla 5-7 krt viikossa ja ololni on kaikin puolin jumalainen. En juo viinaa ja tupakkaan ei mene penniäkään. Ei se elämä sen kummempaa ole näinkään;)

huumoria yritin vähän heittää...ymmärsin kyllä sen!olen kanssasi samaa mieltä että itsestään huolehtiminen ei pahasta ole...ja vaikka ei saisikaan "terveysbonusta"on ainakin itsellä mukavampi olla kun on hyvässä kunnossa-:)

• Sporttimies

Aho ei olekaan ihan eilisen teeren poika. Tuohan on hieno ajatus. Nyt läskit ja lusmut ylös sohvalta ja lenkille jos haluatte säästää terveyskuluissa. Voi sitten hyvällä omallatunnolla ottaa saunaolutta, kun ensin on kiertänyt pitkän lenkin.

• valistunut potilas

siinä, että paljon on itseaiheutettua hoitojonossa.
      Oman maalikkoarviointini mukaan luulisin yli puolet nykyisestä potilasmäärästä johtuvan yksinomaan virheellisten elämäntapojen seurauksena. Kuuluin itse tuohon riskiryhmään kunnes havahduin huolehtimaan terveydestäni itse. Jos ei tiedosta sitä tosiseikkaa että elämäntavat vaikuttavat, niin tuudittautuu vaan uskomaan että se on potilaan "kohtalo" joutua sen ja sen sairauden riepoteltavaksi, johon ei auta kuin lääkärin määräämät lääkkeet, leikkaus ja siitä seuraa sitten työkyvyttömyys ym.
      Ensisijaisesti pitäisi valistustyötä lisätä ja nimenomaan lääkäreiltä. En muista oman lääkärini koskaan puhua pukahtavan sen kummemmin omista elintavoistani. Kolestorinikin sain vasta tutkittua kun sitä vartavasten tivasin, ei tullut enneltaehkäiseviä yksinkertaisia kontrolleja terveydenhuollon puolelta niinkuin esim. Ruotsissa tehdään, jossa olen asunut ja voin sanoa että ero on tässä asiassa huikea. Ja olen sitä mieltä että siellä väestö jopa näyttää terveemmltä katukuvassa kuin Suomessa.

• hampihoitsu

"paljon on itseaiheutettua hoitojonossa.
        Oman maalikkoarviointini mukaan luulisin yli puolet nykyisestä potilasmäärästä johtuvan yksinomaan virheellisten elämäntapojen seurauksena."

Tälläistä näen joka päivä työssäni terveyskeskuksen hammashoitolassa. Ei ole paljoakaan väliä millaisessa fyysisessä kunnossa on, kun hampaat on aivan risat. Voitasko myös hammashoitoon ottaa käyttöön bonukset? Ne joilla ei ole reiän reikää saisivat bonuksia siitä. Nykyään näitä reiättömiä ei vaan ole montaakaan. Ei ole kovin kivaa katseltavaa, kun 3-vuotias tulee tarkastuskäynnille ja kaikki yläetuhampaat ovat aivan ruskeina karieksina.

• Anonyymi

Minkäverran työnantajat vastuussa työntekijän terveydestä??? Toteutuuko palautuminen . Jaksaako hoitaa terveyttään????

• asennetta

Mielestäni tosin koko julkinen terveydenhoito voitaisi kokonaan lopettaa. Kaikki maksaisi itse omat viulunsa. Saa syödä läskiä, kunhan muistaa säästää rahaa kolesterolilääkkeisiin.
      Ainoa poikkeus olisi vammaiset ja muuten vinksahtaneet, jotta heidän hoito ei jäisi perheen taakaksi. Normaalilla älyllä varustetun ihmisen pitäisi kuitenkin kyetä pitämään itsestään huolta.

• minulla on

Kolesterolia on kyllä hoikilla ja kuntoilevillakin.

• n87

Älytön idea!!
        entäpä kaikki ne sairaat, jotka eivät voi liikkua esim. selkävaivojen takia??
        Nostaisivat vaan eduskunnassa lisää omia palkkojaan, niin kyllä se siitä!
        Aho on ollut mielestäni aina henkilö, jolta puuttuu kunnon suomalainen maalaisjärki, nyt olen varma asiasta.
        itse en edes olisi viitsinyt suustani noin huonoa ideaa päästää, mutta julkisuushan se eskoakin vain houkuttaa.

• -glp-

eivät ne kykene. 95% yhteiskunnasta on juuri tällähetkellä syömässä ja juomassa itseään hengiltä hampurilaisilla, limsalla, viinalla ja tupakalla.

• ...
        n87 kirjoitti:

Älytön idea!!
        Aho on ollut mielestäni aina henkilö, jolta puuttuu kunnon suomalainen maalaisjärki, nyt olen varma asiasta.
        itse en edes olisi viitsinyt suustani noin huonoa ideaa päästää, mutta julkisuushan se eskoakin vain houkuttaa.

No jos tollanen systeemi otettaisiin käyttöön niin kyllä siinä varmasti otettaisiin huomioon kaikki liikkumista rajoittavat tekijät kuten esim. sairaudet ja vammat. Nyt on kyse siitä kuinka saataisiin liikkeelle sellaiset ihmiset jotka eivät omasta mukavuuden halusta johtuen viitsi sitä tehdä.

• Vaari

Kyllä itse asiassa on paljon perää. Eihän Aho ole tehnyt mitään yksityiskohtaista toteutusehdotusta, vaan ymmärrän asian enemmänkin periaatteelliseksi.

Sairauksia on kuntoilipa tai ei, mutta valtavan paljon jätetään huolehtimatta omasta kunnosta, joka olisi huollettavissa pienellä vaivalla. Sitten lihotaan, on jäsenet jumissa, sydän pompottaa pienenkin ponnistuksen jälkeen jne. Sen jälkeen rähjätään kun ei saa terveyskeskukseen aikaa. Miten paljon nuoret joutuvatkin lähtemään esim. intistä kotia kun kunto riitä edes lievennettyyn aloitukseen.

Kyllä tällainen herätys on paikallaan.

• olkku
        n87 kirjoitti:

Älytön idea!!

koita vähän vanheta niin ehkä sullekin TULEE maalaisjärkeä kun vielä sitä ei tunnu olevan hitustakaan...ruvetaan kaikki polttamaan pari askia päivässä,juopottelemaan ja hommataan vielä kaupan päälle ylipainoa semmonen 30kg niin voit olla varma että kun tulet eläkeikään niin ei ole sulle eläkkeenmaksajia!!

• Dinosaurus

Ns. urheiluvammoja saaneet joutaisivat itse kustantamaan hoitonsa. Täysin itse aiheutettua ja kuormittaa kansantaloutta.

• tekosyitä löytyy

Jos joutuisi valitsemaan, niin PALJON MIELUUMMIN maksaisin veroistani urheiluvammoja kuin kaikenmaailman juoppojen/narkkien, rasvaa mässäävien ylipainoisten sohvaperuinoiden hoitokuluja! Ne jos ketkä saisivat maksaa omat hoitokulunsa!

Läskit liikkeelle niin se olokin helpottuu.

• AllUCanEat

Täytyy myöntää, että kerrankin olen samaa mieltä Ahon kanssa.

Suoraan sanottuna potuttaa maksaa veroja, jotka menevät huonoista elämäntavoista johtuvaan hoitoon. Ihmiset saisivat oikeasti katsoa miten elävät tai ainakin kantaisivat itse vastuunsa epäterveellisistä tavoista. Tietysti jokainen valitsee miten elää.

Läskit ja juopot ne täällä ilmeisesti kitisee vastaan, ymmärrettäväähän sekin, kun heiltä oltaisiin viemässä pois etuudet elää huonosti!

• Anonyymi

Minulle ei kuulu urheilu eikä laiskuus vammat

• Yamma

Vähän sama tunne taas kuin Eskon avatessa suunsa taannoisessa (televisioidussa) paneelikeskustelussa, jossa suurin osa soallistujista oli suuryritysten johtajia ym. oikeita päättäjiä. Olisit Esko hiljaa.

Palkataanko valtion toimesta lenkkipoluille, kuntosaleille ja urheilukentille valvojia, jotka leimaavat urheilukorttia tehdyn urheilun edestä? Tupakan ja alkoholin aiheuttamia terveydenhoitokustannuksia kompensoidaan ko. tuotteiden korkealla verotuksella, mutta miten lenkkeilyn väliin jättämistä verotat tai kontrolloit.

Jokin aika sitten tapetilla ollut roskaruuan verottaminen voisi olla mahdollista. Tosin samalla niin monimutkaista, että verotuksen järjestäminen söisi kaikki sen tuotot. Voisi tosin samalla ohjata ihmisiä terveellisempään ruokavalioon?

In a nutshell: Esko puhuu taas ennenkuin ajattelee. Ottakaa laiskat paskat vastuu itsestänne.

• Anonyymi

Mikä Esko Aho on ammatiltaan? Mikä hän on ottamaan kantaa mihinkään???

• Anonyymi

Sitra on verorahoilla ylläpidetty järjestelmä eli selkokielellä ylijäämä politiikkojen sijoituspaikka.

• sussukka73

jos vaikka aloittaisi siitä tupakasta....tupakkaa saa ostaa jokainen yli 18 vuotias.sitä myydään melkein jokaisessa putiikissa,esimerkiksi sairaaloiden kahviloissa.niin kauan kun tupakkaa saa ostaa laillisesti ja valtio saa siitä veronsa on aivan turha jupista tupakan aiheuttamista sairauksista ja siitä kuinka kalliiksi ne yhteiskunnalle tulevat.
      on totta että tupakka aiheuttaa erilaisia vakaviakin sairauksia ja sekin on totta että niiden hoitaminen ei ole halpaa.
      mutta on silti aivan turha vinkua siitä aiheutuvista kustannuksista koska se on kuitenkin laillisesti myytävä tuote.
      alkoholin kohdalla aivan sama asia.jokaisen on aivan itse mietittävä millainen määrä alkoholia on kohtuu käyttöä ja mikä on liikaa.
      turha on puhua alkoholiveron alentamisen vaikutuksesta ihmisten hyvinvointiin koska ne jotka sitä juovat liikaa,juovat liikaa vaikka se maksaisikin puolet enemmän.
      sairastamiseen vaikuttavat monet muutkin asiat kuin tupakka ja alkoholi.paljon kaljaa kittaava ja askin tupakkaa polttava ihminen ei välttämättä ole juuri koskaan sairaana kun taas sellainen ihminen joka ei polta eikä juo saattaa olla sairaana monta kertaa vuodessa.
      miten kohtelisimme niitä ihmisiä joilla on jokin parantumaton sairaus esko ahon mallia käytettäessä?
      jättäisimme hoitamatta koska sairautta ei kuitenkaan voi parantaa??
      sitten siihen alkoholin verotukseen,annettiin lahja suomen kansalle ja kevennettiin verotusta väkevien osalta ja hieman miedompienkin...todellinen lahja(salli minun nauraa)
      olisi ollut huomattavasti järkevämpää alentaa verojen osuutta ruuan osalta.
      kummallinen ajatusmalli on siellä päättäjien keskuudessa.
      jos veroja vähennettäisiin juuri ruuan ja vaikka polttoaineiden osalta,hyötyisimme kaikki jokapäiväisessä elämässä asiasta.
      ja jos katsellaan terveellisten ruokien hintoja ja verrataan niitä epäterveellisiin niin onhan se niin että kaupasta saa makkarapaketin paljon halvemmalla kuin salaatti tarpeet.

• en polta, mutta....

Seuraava välähdys voisi olla, että koulutetaan somaleita myrkkypiikin antoon ja jonoon vaan kaikki, jotka ovat hyödyttömiä yhteiskunnalle.....Eikö oma kotimaamme enää osaa huolehtia kansalaisistaan muulla tavoin kuin syyllistämällä? Pohdittaisiin mm. sitä, miten on mahdollista hyvinvointiyhteiskunnassa jättää vanhuksia heitteille hienojen hoitosopimusten nojalla. On olevinaan hienoja palveluasuntoja ja erilaisia palveluita, joita voi ostaa, mutta voit kuolla huoneistoosi kenenkään välittämättä, jos sinulla ei ole maksettuna kaikkia tarjottavia palveluita. Siis missä on oikea ihmisistä välittäminen. Ei tämä elämä ainakaan tavallisella ihmisellä niin hirvittävän herkkua ole, että ihan Esko Ahon täytyisi pohtia miten sen saisi vielä kurjemmaksi.

• mää vaa sano

ahohan juuri haluaisi että niin sanotut elämäntapasairaudet jotka ovat itse omilla toimilla aiheute´tut saataisiin vähenemään tai ainakin pysymään nykyisellä tasolla JOTTA rahaa olisi enemmän esim vanhustyöhön!!!!että siitä vaan opettelemaan luetun ymmärtämistä!!!

• en polta, mutta
        mää vaa sano kirjoitti:

ahohan juuri haluaisi että niin sanotut elämäntapasairaudet jotka ovat itse omilla toimilla aiheute´tut saataisiin vähenemään tai ainakin pysymään nykyisellä tasolla JOTTA rahaa olisi enemmän esim vanhustyöhön!!!!että siitä vaan opettelemaan luetun ymmärtämistä!!!

Luuletko Sinä, että näin ihmisten elämää rajoittamalla jätetään vanhuksetkaan rauhaan, Ahon mukaan nekin ovat kohta tiellä ja entäs sitten? Voihan hän seuraavaksi keksiä, ettei vanhuksista ole mitään taloudellista hyötyä ja sitten keksitään miten tästä "ongelmasta" päästään eroon. Ihmiset osaavat kyllä ilman holhoustakin pitää itsestään huolta. En minä ainakaan tarvitse Ahoa punnitsemaan itseäni, en seuraamaan mitä teen, minulla on tämä yksi ainoa elämä ja sen elän omilla ehdoillani ja piste!!!

• Eikait

Kyllä nyt se tyhmyyden keksi, mites se valvontapuoli pelaisi,,työpaikalle sisääntuloon vaaka,,punnitus ja pisteytys painon mukaan,,sitten verikoe joka päivä ettei näy nikotiini, alkoholi tai huumejäämiä,,ja kolestrolikoe kerran viikossa,,ja työttömät kävisi sen terveyskeskuksessa mittauttamassa,,,kyllä se Esko on täysin ulkona maailmasta,,menisi hoitoon tai alkuun kunnon saunaan saunomaan suuremmat k* päästään,,,tämä menisi vitsistä mutta kun mies on kai tosissaan,,,,,,

• sairaanhoitaja

Ahon ajatus on aivan oikea, toteutustavassa olisi vielä kehitettävää. Sairaalassa vuodepaikkoja ja resursseja vievät usein juuri ne ihmiset, jotka eivät välitä huolehtia terveydestään. Tupakka, viina ja rasva pois! Ihmiset liikkeelle omien voimien ja mahdollisuuksien mukaan!

• Eikait

Kohta ollaan Hitlerin Saksassa, kun joku ei miellytä niin pannaan pois silmistä tai tuhkaksi,,ei vielä ihmisiä voi karsinoida kuin porsaita,,,järkeä tarvitaan ajattelemaan kokonaisuutta eikä pistettä,,,,,

• oikeassa

! Sanoohan järkikin, että ton bonusjärjestelmän luominen on erittäin hankalaa (mahdollista kylläkin), mutta itse ajatus on loistava!

Juuri kaikki alkoholistit ja läskit (itse ylensyönnillä aiheutetut) saavat maksaa myös tyhmydestään. Tekisi mieleni minunkin vetää vaan bissee ja HooKoon sinistä, mut olen aatellu elää pitempään ja paremmin ku muut meidän suvusta.

Jos on niin ääliö, että pakottaa itellesä sydänsairaukset yms tulemaan, niin maksakoot ite hoitonsa, ainakin osittain.

• Lentsu

Ihmiset ei näytä (ei kaikki)käsittävän tätä suurta ongelmaa suomessa, joka varmasti pahenee vuosien kuluessa. AHO ON VAAN NYT MEITÄ TOISIA EDELLA ASIASSA. Katsokaa vaikka tota erään tv-ohjelman tuomaa kohua ja sen mukana tulleita mielipiteitä. Suurin osa miehistä haukkuu naisia äskiperseeksi, mitäs siihen nyt haukkujat vastaatte??????Itse hoidan kuntoa, olenhan hot.alalla.

• Lentsu
        Lentsu kirjoitti:

Ihmiset ei näytä (ei kaikki)käsittävän tätä suurta ongelmaa suomessa, joka varmasti pahenee vuosien kuluessa. AHO ON VAAN NYT MEITÄ TOISIA EDELLA ASIASSA. Katsokaa vaikka tota erään tv-ohjelman tuomaa kohua ja sen mukana tulleita mielipiteitä. Suurin osa miehistä haukkuu naisia äskiperseeksi, mitäs siihen nyt haukkujat vastaatte??????Itse hoidan kuntoa, olenhan hot.alalla.

Saa takertua vapaasti noihin kiireellä kirj. virheisiin.

• Työkseen laiskoja hoitava

Kerranki saisin jotain hyötyä siitä jota olen harran harrastanut 30 vuotta. Asiaa ja tehtävä on ajankohtainen. Nyt laiskat ja huonokuntoiset tilille. Veroalennuksia niille jotka ovat ikänäs liikkuneet. Jeee asiaaaaaaa

• Lentsu

Varsinkin alko-tuotteiden suurkuluttajat ja 10v. työttömänä olleet omasta syystä. (ei yhteiskunnan syistä") Näistä molemmista jotka ovat apuani tarvinneet, olen joutunut kärsimään paljon. Etenkin alkoholin suurkuluttajan lasten pahoinvointia selvittelemällä työni kautta.JEEEEEEEEEES ESKO AHO

• Liberaali espoosta

Olisi ihan mahdotonta vetää rajat tällaiselle systeemille ilman että valvontaa ja byrokraatteja lisättäisiin. Nämä byrokraatit ja valvojat veisivät taas oman haukkauksensa kakusta eikä kokonaisäästöjä syntyisi.

Paremminkin voisimme säästää: Lopettamalla turhia virkoja ja valvontaa. Maassamme on paljon korkeasti koulutettuja ihmisiä jotka väärien rakenteiden takia tekevät hyödytöntä näennäistä työtä eivätkä luo mitään uutta ja järkevää vaan keksivät kaikenlaisia uusia jippoja joilla oikeuttaisivat varoja omaan valtapiiriinsä yhteisistä verovaroistamme. He ohjaavat ihmiset harhaan jonka seurauksena kansalaiset uupuvat ja jaksavat liikkua vähemmän ja elämävät epäterveellisesti. Omahyväisistä byrokraateista johtuen ei rahat riitä hyvinvointiyhteiskunnan peruspalveluihin.

Vaihtoehtona olisi siis säästää lopettamalla tähdenlenotpoliitiikkojen ja sosiaalipamppujen suojatyöpaikat ja siirtämällä niistä säästetyt varat terveydenhoitoon, koulutukseen, infrastruktuurin ylläpitään ja turvallisuuteen. Voitaisii aloitta vaikka Sitran organisaatiossa. Nyt kun tämä tuli selväkisi, Vositteko Esko Aho harkitä ja ottaa loparit!

• Kuntoileva KTM

Ahon haastattelun keskeisin viesti oli mielestäni keskustelun aloitus liittyen siihen, pitääkö kuitenkin heikommassa asemassa olevien eli lasten ja vanhusten sekä muiden erityisterveydenhuollon palveluita tarvitsevien kärsiä resurssipulasta samaan aikaan kun omilla valinnoillaan merkittävästi omaan tilaansa vaikuttavat aikuiset tietävät elintapojen vaikutukset terveyteensä mutteivat siirrä tätä tietoa toiminnaksi asti. On selvää, kuten omassa suvussanikin, ettei aina edes terveet elämäntavat estä mm. kolesterolin nousua. Tästä huolimatta elämäntapojen vaikutus kokonaisuudessaan koko yleiskunnon ja sairastumisalttiuden ehkäisyssä on mielestäni kiistaton. Ehkä eräs ratkaisu voisi olla painottaa selkeästi esimerkiksi tupakan ja alkoholin (suur)käyttöä eräänä rajoittimena, koska niiden haitallisuudesta voidaan olla yhtä mieltä - erityisesti tupakan kohdalla. Haluan lisätä lisäksi, että itselleni liikunta on ensisijaisesti rentoutumiskeino ja hyvän mielen takaaja, terveysvaikutukset ovat minulle lisäbonus tämän päälle.

• Hikipisara

Näköjään sentään asiallistakin keskustelua käydään. Se mitä Aho toi avauksellaan esiin on kiistatta totta. Ei Aho suinkaan tarkoittanut menemistä äärettömyyksiin asiansa kanssa. Ihminen on luotu liikkuvaksi ja liikuntaa harrastavaksi olioksi alkujaan. Joukossa tuntuu olevan henkilöitä, jotka eivät harrasta muuta kuin makoilua sen eri muodoissa.Nämä kyseiset makoilijat ovat provosoituneet, kun joku ( Aho ) uskalsi arvioida heidän elintapojensa mielekkyyttä ja vieläpä kansantalouden ja terveyden näkökulmasta. Provosoituminen on selkeästi nähtävissä keskustelupalstan kannan otoissa. Tosiasiassa lääketieeteellisin perustein tämän päivän liikunta on sijoitus huomisen hyvinvointiin. Kannatan itse terveyskeskusmaksujen korottamista siten, että jokainen maksaa itse käyntinsä ( ei sossi ),-eli myöskin ne alkoholisoituneet sohvaperunat, sekä muut, jotka ovat laiminlyöneet omaehtoisen liikunnan ja omasta terveydestään huolehtimisen. Todellisuudessa henkilöt, joille liikunta on ilo ja tapa elää, voivat psyykkisesti ja fyysisesti paremmin kuin yksikään sohvaperuna, ja ovat yhteikunnan terveydenhoito järjestelmälle eduksi. Aurinkoisia liikuntapäiviä ja terveyttä meille kaikille.

• 120 Kg kevytlevitettä

Eskolla riittää typeriä ajatuksia. pakko jotain yrittää, kun ei lehdet muuten kirjoita. Seuraavaksi esko voisit lähettää vasenkätiset ruotsiin. Luettuani aikaisempia kommentteja huomioin, että ylipano on suurin synti, tupakasta ei kirjoita kukaan, ryyppäämisestä vain joku. Itse pistin korkin kiinni 17 vuotta sitten, tupakan tummppasin 11,5 vuotta sitten ja välittömästi alkoi paino nousta, joten Esko hyvä, paheitten summa on vakio. Anna minun edes syödä.

• OMAN KUNNON

LAISKA HOITAMINEN !!!!SORI VAAN

• läskiperse
        OMAN KUNNON kirjoitti:

LAISKA HOITAMINEN !!!!SORI VAAN

ennenkuin revit naamaasi

• läskiperse

Vanhana sairastatte monet kerrat, mutta kuntonne avulla selviätte sairauksistanne, ja yhteiskunta saa hoitaa teitä kalliilla rahalla ehkä jopa yli 100 vuoden ikäiseksi.
      Myös eläkkeitä nostatte monta kymmentä vuotta.
      Minä taas kupsahdan viimeistään 60v., jolloin minuun ei kulu enää yhteiskunnan sairaus- ja eläkerahoja.

Tätä pointtia ei saa unohtaa.

• läskiperse

Ei pidä unohtaa, että mielenterveyden ongelmat ovat myös nykyään suuri työkyvyttömyyden aiheuttaja.
      Pitäisikö esim. yksinäisiä rangaista ja sanoa, että se aiheuttaa masennusta ja että kyllä jotain seuraa löytyy jos vain viitsii hakea.

Ehkä ennaltaehkäisevästi pitäisi ryhtyä syöttämään riskiryhmille masennuslääkkeitä, etteivät nämä vaan sairastuisi masennukseen ja täten siirtyisi työkyvyttyömyyseläkkeelle yhteiskunnan rahoja tuhlaamaan.

• Kata

Liikunta ehkäisee masennusta.

• läskiperse
        Kata kirjoitti:

Liikunta ehkäisee masennusta.

Ehkä joillakin voi toimia, mutta suurimmalla osalla masentuneista ei auta kuin hyvin vähän, jos lainkaan.

Vastaisitko siihenkin, että hyväkuntoiset tulevat lopulta usein kalliimmiksi yhteiskunnalle.

• Kata
        läskiperse kirjoitti:

Ehkä joillakin voi toimia, mutta suurimmalla osalla masentuneista ei auta kuin hyvin vähän, jos lainkaan.

Vastaisitko siihenkin, että hyväkuntoiset tulevat lopulta usein kalliimmiksi yhteiskunnalle.

Suora lainaus lääninhallituksen sivuilta:

Fyysinen rasitus vaikuttaa myös elimistön hormonaaliseen tasapainoon ja sitä kautta psyykkiseen hyvinvointiin. Lisäksi liikunnalla on vaikutuksia aivojen välittäjäaineisiin, joilla on vaikutusta esim. masennuksen parantumisessa. Tässä parantavaa vaikutusta on todettu varsinkin kestävyysliikunnalla. Liikunnan tehoa masennuksen hoidossa on verrattu jopa terapiaan ja se vähentää myös masennuksen uusiutumisriskiä ja yleensä sen esiintymistä. Hyvä fyysinen kunto parantaa kokemuksellisesti myös itsetuntoa, millä on positiivinen vaikutus mielenterveyteen.

Ja tuohon jälkimmäiseen kommenttiin vastaan, että osoita tutkimus, johon perustat väitteesi. En nimittäin usko sen pitävän paikkaansa. Sen verran kalliita ovat sairauksien hoitomenetelmät. Mutta jos tuolla tavoin ajattelet, oletko sitä mieltä, että meidän kaikkien kannattaisi tappaa itsemme mahd. nuorina?

• coldrex

Kyllähän asia on niin että sdp hallituksen aikana on kansa lihonut ja tullut kaikenlaisia typeriä lausumia myös hallituksen taholta ihan pulleahkoa presidenttiämme myöten:) että jospa se Suomen kansa saataisiin järkevöitymään samalla kun ne liika kilot poistuisivat:) nyt koko suomi lenkille ja saadaan kaiki typerät ajatukset ja jonnin joutavuuet pois päivä järjestyksestä:)

• läskiperse

ennenkuin revit naamaasi

• Marica83

Eihän tuossa ole mitään järkeä!!
        Että ruvetaan ihmisiä laittamaan "tärkeysjärjestykseen"!
        Koko ajatus kuulostaa niin sairaalta, että huh huh.
        Mihin tämä yhteiskunta menee jos tosiaan ruvettaisiin tällä tavalla lokeroimaan ihmisiä?
        Kuka ansaitsee tarvittaessa hoitoa sairauteen ja kuka ei!
        Siis hei haloo.Järki käteen.

Jokainen tupakkaa polttava ihminen maksaa myös veroa suomelle!!
        Jokainen oluen juoja maksaa veroja suomelle.

Ihminen on ihmiselle susi.Mutta näin susi ei saa olla.

Jokaisella veroja maksavalla kansalaisella on oikeus saada apua esim.jos sairastuu keuhkosyöpään tmv.

• nuokin

pulleat herra johtajat myöskin lenkille ja ruokavaliokaan ei olisi haitaksi.

• Anonyymi
        nuokin kirjoitti:

Syökööt omilla tuloilla

• Anonyymi
        nuokin kirjoitti:

Sonni Satonen

• _garry

Esko Ahon ajatus bonusjärjestelmästä kuntoilijoiden suhteen on "melkein" presidentiltä huikea veto.

Teenpä Eskolle ehdotuksen, aletaan pisteyttämän myös lapsiperheitä; kuinka paljon vanhemmat viettävät lastensa kanssa perheen arkea ja tukevat lapsia ja heidän kasvuaan.

Nyt on pakko vain todeta, kuten Vennamo aikoinnaan, kyllä kansa tietää. Ei Eskoa turhan takia jätetty valitsematta preisidentiksi.

• läskiperse

Vai ettekö pysty?

• Suojatyöpaikassa

Kohta näyttävät Aholle ovea sielläkin.

• vaikka raipalla

voitaisiinko kehittää vaikka semmoinen systeemi että kaikenmaailman ihratankkereille ei myyytäisi s-marketissa makkaraa ennen kuin painoindeksi on alle 25? salaattihyllylle vaan siitä, hus hus!! majoneesitiskin alle voitaisiin sijoittaa anturit, joka laukaisisi sprinklerit toimimaan, jos joku yli satakiloinen lähestyy hyllyä.

• Sok rates

Voisi myös kehitellä TosiTV-show'n Big Brotherin ja Biggest Loserin tyyliin: Rautatientorille lasikoppi, johon tungetaan 12 läskiapinaa. Ulos pääsee sitä mukaa, kun paino on laskenut ja elintavat kunnossa.

• VOIS NOINKIN

HEH NYT KYLLÄ OLI HYVÄ POINTTI SINULLA!!!!!

• Teknikko

Kiitos ideasta.
        Alankin kehittämään painoindeksiantureita. Paino mitataan sisäänmennessä vaalla ja pituus lasersäteellä.
        Kaava on ideksi=paino(kg)/pituus*pituus(m).
        Se syötetään koneeseen, verrataan taulokkodataan ja käsitellään jokaista ruokahyllyä lähestyttäessä.

Tähän kyllä pitäis keksiä myös nasevia huomautuksia kavaäänisistä kuten:
        "Lenkille siitä ihraperse", (indeksi 30) tai "Oletko sä ryhävalas?" (indeksi yli 40).
        Pitää alkaa kehittämään. Saiskoshan kehitystukea, Esko varmaan tietää...

• entä
        Teknikko kirjoitti:

Kiitos ideasta.
        Alankin kehittämään painoindeksiantureita. Paino mitataan sisäänmennessä vaalla ja pituus lasersäteellä.
        Kaava on ideksi=paino(kg)/pituus*pituus(m).
        Se syötetään koneeseen, verrataan taulokkodataan ja käsitellään jokaista ruokahyllyä lähestyttäessä.

Tähän kyllä pitäis keksiä myös nasevia huomautuksia kavaäänisistä kuten:
        "Lenkille siitä ihraperse", (indeksi 30) tai "Oletko sä ryhävalas?" (indeksi yli 40).
        Pitää alkaa kehittämään. Saiskoshan kehitystukea, Esko varmaan tietää...

MItä jos joku bodari tulee paikalle? Samat kommentit? Sitten pitäisi varmaan kehonkoostumus mitata bioimpedanssilla?

• Teknikko
        entä kirjoitti:

MItä jos joku bodari tulee paikalle? Samat kommentit? Sitten pitäisi varmaan kehonkoostumus mitata bioimpedanssilla?

Bodarit ja ylivahvat tietenkin tekevät voimatestin punnituksessa joka kompensoi painoindeksin oikeaan lukemaan hyväksytyn suoritukasen jälkeen. Testi on niin kova että siinä ei "läskiperse" eikä "ryhävalas" pärjää.

• kans
        Teknikko kirjoitti:

Bodarit ja ylivahvat tietenkin tekevät voimatestin punnituksessa joka kompensoi painoindeksin oikeaan lukemaan hyväksytyn suoritukasen jälkeen. Testi on niin kova että siinä ei "läskiperse" eikä "ryhävalas" pärjää.

ne on kuitenkin vetäneet aamiaiseksi maitokannullisen raakoja kananmunia, johon on sekoitettu pari kourallista venäläisestä hevossiittolasta ostettuja ”lisäravinne” nappeja, joten kyllä niillekin tekee pupunruoka ihan hyvää.

itse asiassa näitä paukuttelevia soijapuuron purijoita varten voisi asentaa ylimääräisen hajuanturin.

• haloo

kylläpäs sulla on huono itsetunto ku noin jotku läskit vaivaa, mikäköhän sulla itsellä on? Ei Seiso vai muuten vaan ruma naama, kun täytyy tulla jonnekkin palstalle muita haukkumaan

• Kokemusnainen40+

Puolustan todella Esko Ahon ehdotusta.

Kerron omasta esimerkistäni: Sairastuin masennukseen jota podin aikani, aika pitkään, oli myös masennuslääkitystä.

Parhaiten auttoi paranemiseeni se, että aloin kuntoilemaan vähitellen sitä lisäten. Ensin kävin n.½-1 tunnin kävelylenkeillä. Sitten pääsin mukaan erääseen osteoporoositutkimukseen jossa olin ryhmässä joka 1 vuoden ajan "harrasti" step-aerobiciä. Huomasin sen aikana että pidän todellakin sellaisesta kuntoilumuodosta (aerobic) ja innostuin sitä harrastamaan ja olen harrastanut sitä nyt n. 3 vuoden ajan ja kuntoni on todella hyvä ja masennuksesta ei tietoakaan.

Olen miettinyt sitä että masennukseni on voinut johtua yleistilani heikkoudesta.

Nyt kroppani on erinomaisessa kunnossa myös kaikkinensa. Vasta kävin lääkärinvastaanotolla ja hän antoi lausunnon yleistilastani erittäin hyvä, urheileva nainen. En kadu varmaan koskaan sitä että olen aloittanut aktiivisen kuntoilun, olen saanut siitä pelkkää hyötyä. Kroppaani kehutaan koska se on niin hyvässä kunnossa ja muutenkin kuntoilu pitää nuorekkaana. Minut arvioidaan usein paljon ikäistäni nuoremmaksi. Sekä fyysisesti että psyykkisesti pysyn erinomaisessa vireessä kuntoiluni johdosta. Elämänlaatuni on todella parantunut.

Suosittelen todella ainakin kokeilemaan, voi olla että heti ei löydä omaa lajiaan/kuntoilumuotoaan, mutta sitten kun sen löytää ja siinä pääsee "vauhtiin" niin ei enää halua lopettaa. Siitä kertakaikkiaan tulee elämäntapa jota et varmaan kadu!!!

• LENTSU

KIITOS kun olit rohkea kertomaan omista kokemuksista!!!!Toivottavasti se saa reilusti ylipainoiset ainakin ajattelemaan asiaa, että noin voi myös käydä. KIITOS SINULLE ROHKEUDESTA.

• Kokemusnainen40+
        LENTSU kirjoitti:

KIITOS kun olit rohkea kertomaan omista kokemuksista!!!!Toivottavasti se saa reilusti ylipainoiset ainakin ajattelemaan asiaa, että noin voi myös käydä. KIITOS SINULLE ROHKEUDESTA.

KIITOS SINULLE KANNUSTUKSESTA!!!

Itse en tosin ole koskaan kärsinyt ylipainosta vaikka tykkäänkin herkutella aikalailla sekä ennen että nyt, mutta kuntoillessa on varaa herkutellakin eikä se tunnu eikä näy missään.

• Kata

Itse olen aiemmin ajatellut seuraavanlaista järjestelmää: Jos ihminen tulee terveyskeskukseen epäterveellisten elämäntapojen aiheuttaman sairauden takia, hänen käsketään muuttaa elintapojaan, esim. lopettaa tupakointi, vähentää alkoholinkäyttöä tai aloittaa laihduttaminen. Mikäli potilas tekee näin, hän saa yhteiskunnan kustantamaa hoitoa. Mutta jos potilas jatkaa epäterveellisen elämän viettoa, hän joutuu myös itse kustantamaan omat sairauskustannuksensa.

Tämä voisi toimia hyvänä porkkanana elämäntapojen muuttamiseen ja siten parantaisi ihmisten sekä psyykkistä että fyysistä hyvinvointia.

• läskiperse

Vastaisitko vaikka SINÄ avauksiini.

• läskiperse

Voisitko SINÄ ensin täyttää naisen ikiaikaisen velvollisuuden ja synnyttää yhteiskunnan jatkoa turvaamaan edes sellaiset 4 lasta?

Ei taida tämä velvollisuus maistua, vai?

• Kata
        läskiperse kirjoitti:

Voisitko SINÄ ensin täyttää naisen ikiaikaisen velvollisuuden ja synnyttää yhteiskunnan jatkoa turvaamaan edes sellaiset 4 lasta?

Ja mistäs herra luulee tietävänsä montako lasta olen tähän maailmaan synnyttänyt?

• känkkäränkkä
        läskiperse kirjoitti:

Mikä sekopää sä "läskiperse" olet? Ihme raivoamista jokaiselle!

Nostappa se läskipersees tuolilta ylös ja lähde tuulettamaan pääkoppaas ulkoilmaan niin toi agressiivinen asennekkin häviää.

Kokeileppa, niin alkaa maailmakin näyttää vähän valosemmalta paikalta x)

Tolla menolla se suoni napsahtaa pääkopastas:D

• naisille
        Kata kirjoitti:

Ja mistäs herra luulee tietävänsä montako lasta olen tähän maailmaan synnyttänyt?

voisi tosiaan asettaa tavoitteeksi vähintään kakara per 5 vuotta, tai muuten maksettaisiin vain puolikasta työttömyysrahaa. Kakaran voisi lahjoittaa valtiolle jos tuntuu siltä, ettei rahat riitä sen ruokkimiseen. Sillä tavalla vältettäisiin tulevaisuudessa ikävät eläkepommit.

• Anonyymi
        känkkäränkkä kirjoitti:

Mikä sekopää sä "läskiperse" olet? Ihme raivoamista jokaiselle!

Nostappa se läskipersees tuolilta ylös ja lähde tuulettamaan pääkoppaas ulkoilmaan niin toi agressiivinen asennekkin häviää.

Kokeileppa, niin alkaa maailmakin näyttää vähän valosemmalta paikalta x)

Tolla menolla se suoni napsahtaa pääkopastas:D

Viimeisin ystäväni joka kuoli oli 45 kg ja edellinen 190cm paino 55 kg eli mitä vittua merkitystä painolla on???? Eli laihatkin kuolee.

• Mens sana in corpore sano

OIKEIN!!!
      Mutta taas kerran valvonta ja tulkinta on vaikeaa. Kuten toimeentulotuessa, ja muissa avustuksissa, jotkut ihmiset pääsisivät kuin koira veräjästä.

Itse harrasta liikuntaa vähintään 5 kertaa viikossa enkä ole sairastellut puoleen vuoteen. Harmittaa kun koko kesä meni sairaslomalaisten töitä tehdessä.

Ei sairastumiselle voi mitään mutta kyllä sitä voi ennaltaehkäistä hoitamalla kuntoaan ja jättämällä viinan, tupakan ja rasvaisen ruoan pois. Ja saunalenkki vaihtuu iltalenkkiin. Johan alkaa sairastumiset kaikkoamaan.

Mens sana in corpore sano

• Arska

Miten noin fiksulta vaikuttava ihmine kuin
      Esko Aho voi päästellä suustaan tuollaisia
      hölmöyksiä.Eikö hänelle itselleen ole siperia
      opettanut mitään ? Liekkö itse edes koskaan
      siellä käynytkään. Eikö kukaan enää muista
      Esko Ahon pääministeri aikanaan aikaansaamaa
      ajoneuvo käyttömaksua.Siperiaan vaan koko nilkki.

• Työtä tekevä

Just niin, hyvä Esko niin sitä pittää! Mieti sitäkin miksi ihmiset sitä viinaa juo, ja tupakkaa polttaa ja rasvaa syö. Itse en juo, enkä polta, mutta täysin terveellisesti en syö, ja lenkille ei meinaa ehtiä kun pitää tehdä töitä työmaalla, kotona, hoitaa asiat, omaiset, lapset jne.

Läheiseni sairastuttua henkisesti, olen nähnyt koko tämän terveysjärjestelmän älyttömyyden... lääkäreiden jututkin on välillä sitä tasoa, että nauraisin jos ei niin itkettäs!!!

Mene ja tule Esko katsomaan ihmisten arkea. Ymmärrän nykyään aika hyvin, että ihmiset vetää sätkää pitääkseen hermonsa kurissa, ja toiset koittaa juoda viinaa, että saisvat jonkinlaista rentoutusta, tai muuten pahasta olosta irtautumista. Ja samahan se mitä aikuiset ihmiset puuhaa kun ei vaan ole lapset sitä touhua sitten elämässä.

Joo, ja rasvasta ruokaa muuten saa paljon halvemmalla kuin niitä terveellisiä... ei nippanappa syötävänsä tienaavat ihmiset ehdi miettiä niin kauaskantoisesti, että mitähän tästä seuraa kun ostin nyt tuon Poutun lenkin a 0,79e. Ja rasvanen ruoka täyttää paremmin sellaisen vatsan joka ei tienaa niin kuin Esko.

• Marica83

Näin on

• Kata

Liikunta helpottaa stressiä ja muita "pään" ongelmia paljon paremmin kuin röökin tai viinan veto. Tiedän, koska olen molempia harrastanut. Vaihdoin ne liikuntaan ja voin nykyään paljon paremmin ja rahaakin säästyy terveelliseen ruokaan. Sitä paitsi metsät ovat täynnä ilmaisia sieniä ja marjoja, mutta taitaa olla liikaa vaadittu hilata takamuksensa metsään kaljatuopin ääreltä.

• Lentsu
        Kata kirjoitti:

Liikunta helpottaa stressiä ja muita "pään" ongelmia paljon paremmin kuin röökin tai viinan veto. Tiedän, koska olen molempia harrastanut. Vaihdoin ne liikuntaan ja voin nykyään paljon paremmin ja rahaakin säästyy terveelliseen ruokaan. Sitä paitsi metsät ovat täynnä ilmaisia sieniä ja marjoja, mutta taitaa olla liikaa vaadittu hilata takamuksensa metsään kaljatuopin ääreltä.

Tosi hieno muutos elämään ja hyvä sellainen. Nostan peukaloa sinulle!!!!

• Kata
        Lentsu kirjoitti:

Tosi hieno muutos elämään ja hyvä sellainen. Nostan peukaloa sinulle!!!!

Kiitos, hienolta tuntuu, vihdoin terve sielu terveessä ruumiissa :)

• työn orja

Kirjoitat asiaa.Aikaa voisi antaa, kohtuullisesti, työajasta.Luulisi vaikuttavan jotain,samoin kuin pieni palkankorotus.Valinta olisi sitten vapaa työntekijällä,miten elää.Tuokin on totta,että usein epäterveellistä ruokaa saa halvemmalla ja löytää helpommin kuin terveellistä.

• seulonta

Maksetaan kaikki kortilla mitä ostetaan,(rahalla ei voi ostaa)
      tietokoneet raksuttaa sitten joka vuosi
      bonuskupongin sen mukaan mitä on vuoden aikana hyvää tai huonoa ostanut.Lenkkimakkara,kalja huonontaa ja porkkanasta taas bonus nousee.
      Liikuntaa vaikeampi valvoa.

• make

tupakka pois koko suomesta!poltetaan nuotiossa kaikki tupakka askit sen jälkeen lyödään alkon ovi kiinni munalukoilla ja lappu ikkunaan:alkoholituotteita myydään vain juhlapäivinä
      silloinkin vaan 2pulloa/talous tai kaljakori.
      kaljat pois ruokakaupoista.muille huumausaine myyjille samantien nappi otsaan.pakollinen lääkärin tarkastus kerran 2kk välein jos löytyy jäänteitä jostain kielletyistä aineista niinkuin hiihtäjillä
      maasta karkoitus afrikkaan siellä on tilaa sauhutella ja ryypätä itsensä hengiltä.

• hyvä Harvardi

Nyt sohasit pahaan paikkaan.
      Mutta hyvä on... Elämänarvot kunniaan.
      Esko Presidentiksi.

• HYVÄ NIIN

Vaati jokaiselta itsekuria, jota ei kaikilla kuitenkaan ole.

• Anonyymi

Natsi Saksaan arvot kohtaa

• liisa

Hyvä ajatus! Ilman muuta bonusta itsestään huolehtiville!

• veronmaksaja

Kiitos Esko. Poista epäterveellisiltä tuotteilta verot. Vaan eipä taida potku riittää muuhun kuin vouhotukseen.

• kulkuri

Kyllä Esko poika osaakin keksiä "hyviä ideoita joka virassaan" on työ reformit ja nyt kuntoilu bonukset.Moni ruumillista työtä tekevä ihminen on monta kertaa parempi kuntoinen kuin joku näyteikkuna lenkkeilijä.Ohitusleikkaus potilaat voisi lopettaa ainakin tupakoinnin.

• kastiin vaan

kaikki urheiluvammat ja -kulumat!

• Anonyymi
        kastiin vaan kirjoitti:

kaikki urheiluvammat ja -kulumat!

Hyvä kysymys

• no niin

Kaunis ja hieno ajatus.Mutta jää varmaan valitettavasti toteuttamatta tässä laiskimuksien maassa..

• Kuntoileva mies

Kerta kaikkiaan mahtavaa. Monet ihmisistä pilaavat terveytensä huonoilla elämäntavoilla ( tupakka, viina, jääkaappi-sohva-tv-chatti-yhdistelmä).

Bonusjärjestelmä heti pystyyn ja kunnostaan huolehtiville hyvät bonukset.

• proo

Asiapuhetta =)

Tämä hanke on toteutettava jo huomenna.
      Kyseessä selkeästi kaikkien etu. Itse olen suunnitellut vastaavaa jo vuosikausia.

Näin tehdään =)

• TYKA

Asia on ollut jo vuosia TYKA-mallissa. Ei mikään uusi keksintö. TYKA-mallissa löytyy ratkaisu niin työttömyyden poistamiseen, terveydenhoidon kustannusten hoitamiseen, vanhusten hoitoon, painonhallintaan ja moneen muuhun.

TYKA-malli löytyy osoitteesta:

http://www.geocities.com/kansantuote

• LENTSU

käyttöön niin seuraavat asiat paranisi....tai ainakin vähenisi. Perheväkivalta,(=aih. viina)ulkoilu lisääntyisi, ihmiset laihtuisivat ja vointi olisi hyvä (=ulk.myötä), vastavuoroisuus paranisi(= puhetta lenkillä), ei lihoisi näytön luona aina istuessa,rahaa säästyisi kun ei osta viinaa, lapset saa enemmän aikuisen seuraa ja paljon muuta voisi luetella. ELI KAIKKI ON HYVIÄ ASIOITA.

• Vilosohvi

Ja mitenkähän liikuntasuoritteita mahdettaisiin kontrolloida? Kansalaisten tulisi hankkia vuosikortti kuntokeskukseen, josta tiedot sitten välittyisivät viranomaisille? Entäpä reippailu ulkoilmassa - miten todella voi luottaa ihmisen sanaan, että lenkillä on tullut käytyä? Harrastankohan nyt ihan varmasti sitä hyväksyttävää liikuntaa, vaikken ihan joka päivä itseäni uuvuksiin rehkikään kuntosalilla, vaan olen ennemminkin arkisen hyötyliikunnan kannattaja ja tasapainoisen terveiden elämäntapojen kannattaja?
      Samaan aikaan näiden fasististen kontrollitoimenpiteiden kanssa alennetaan alkoholin hintaa ja suurennetaan pakkauskokoja, joka toinen ohjelma tv:ssä liittyy ruualla hekumointiin, ihmiset taantuvat yksinäisyydessään ja ahdingossaan oraaliseen mässäilyyn, roskaruokapaikkoja nousee hypermarkettien läheisyyteen, lapset totutetaan pienestä pitäen siihen, että välimatkat kuljetaan autolla kävelyn sijaan...
      Kulttuuriseikka ja sosiaalinen ongelma tämä kansanterveyden ahdinko on, jolloin yksittäisten ihmisten syyttely ja oikean käyttäytymisen normittaminen vain lisää ahdistusta ja sairastuttaa entistä enemmän.

• Kata

Kyllä ihmisen pitää itse ottaa vastuu omista elintavoistaan. Vai ovatko suomalaiset mielestäsi niin tyhmiä, että he eivät osaa ajatella omilla aivoillaan? Jos joku perustaa hampurilais-ravintolan, ei sinne ole pakko mennä. Eikä viinan käytöä tarvitse lisätä vain sen takia, että se on halvempaa kuin aikaisemmin. Vastuu omasta elämäntyylistään on jokaisella henkilökohtaisesti.

Ja eiköhän lääkäri osaa todeta, onko ihminen viettänyt terveellistä elämää vai ei, ja asettaa terveydenhuoltokustannukset sen mukaisiksi. Kuten jo aiemminkin totesin, liikunta säästäisi monelta psyykkiseltä ahdistukselta, ja sitä kautta huonojen elämäntapojen harrastamiselta.

• tosi urpo

mutta eihän me tyhmät osata elää oikein ilman että joku meitä rankaisee ja antaa keppiä niin että tuntuu vielä huomennakin. Lisäksi pitäisi jokaisen käydä kerran viikossa kusemassa purkkiin että voidaan tarkkailla mitä sitä on tullutkaan nautittua, ettei vaan liikaa kahvia! Saati sitten jotain astetta ankarampaa piristettä.

• Turust

Olen itse ajatellut asiaa jo vuosia sitten!Helpoimmin asia hoitusi KELA:n ja sairausvakuutusten yhteydessä.Toivottavasti tämäkin hyvä idea ei jää toteuttamatta Poliittisen Lehmänkauppojen jne. takia!

• Kysyn vaan.....

Työpaikallani on pari adonista, jotka harrastavat siis TODELLA paljon liikuntaa ja kuntoilua, nimittäin siinä välissä kun ei ole jalka tai käsi paketissa, nivelsiteen tai polvikierukka sökönö tai muuten vaan pää kuhmuilla kun nääs matsissa taas sattui.
      Onko meidän ylipainoisten sohvaperunoiden kustannettava myös heidän kalliit eriorihoitonsa?

• läskiperse

Mutta taidamme jäädä vastauksia vaille.

• Kata

Taitaa olla käden satunnainen kipsaaminen hieman halvempaa kuin keuhkosyövän hoitaminen... Ja usein urheiluseuroilla on vakuutukset, jotka maksavat kys. vammojen hoidot.

• jee jee

katsokaahan nyt rakkaat ymmärrystä vailla olevat ystäväni!yleensä urheiluvamman hoidon korvaa joku vakuutus..ei sitä ihan kaikilla ole mutta suurimmalla osalla,jos ei itsellä niin seuralla tai työnantajalla joten ei rasita yhteiskunnan kukkaroa!lisäksi vaikka olisikin nivelsiteet silloin tällöin venähtäneet niin elintasosairauksien(esim.diabetes),joiden hoito on yhteiskunnalle nilkan murtumiseen verrattuna TODELLA kallista ,sairastumisriskiä se kuntoilu pienentää merkittävästi!!todennäköisesti nämä adonikset ovat 55-vuotiaina paljon terveempiä kuin sinä joka istut laardiperseelläsi valittavalla tuolilla,hikoilet litran kun kävelet muutaman metrin,kaikki nivelesi särkevät ja sinulla on verenpainetauti ja diabetes...hyvällä tuurilla myös munuaisesi ovat vahingoittuneet!nuorena kun ei vielä ole em taudit ja vaivat iskeneet on helppo pullistella ylipainolla ja runsaalla alkoholin käytöllä mutta mites vanhemmiten?ei oo tainnu nimim.läskiperseellä käydä edes mielessä...

• ...."komsiikomsaa"

Duunipaikallani on monta työkamua jotka aina, tasasin väliajoin, on poissa vähintään sen kolme päivää kun edellisenä iltana on menny baarissa pidempään...

Ja sitten näitä parikyt kiloa ylipainoisia jolla on aina nivelet kipeenä ja on sitä on tätä että saikkua on mentävä hakemaan...että näin...

• läskiperse
        jee jee kirjoitti:

katsokaahan nyt rakkaat ymmärrystä vailla olevat ystäväni!yleensä urheiluvamman hoidon korvaa joku vakuutus..ei sitä ihan kaikilla ole mutta suurimmalla osalla,jos ei itsellä niin seuralla tai työnantajalla joten ei rasita yhteiskunnan kukkaroa!lisäksi vaikka olisikin nivelsiteet silloin tällöin venähtäneet niin elintasosairauksien(esim.diabetes),joiden hoito on yhteiskunnalle nilkan murtumiseen verrattuna TODELLA kallista ,sairastumisriskiä se kuntoilu pienentää merkittävästi!!todennäköisesti nämä adonikset ovat 55-vuotiaina paljon terveempiä kuin sinä joka istut laardiperseelläsi valittavalla tuolilla,hikoilet litran kun kävelet muutaman metrin,kaikki nivelesi särkevät ja sinulla on verenpainetauti ja diabetes...hyvällä tuurilla myös munuaisesi ovat vahingoittuneet!nuorena kun ei vielä ole em taudit ja vaivat iskeneet on helppo pullistella ylipainolla ja runsaalla alkoholin käytöllä mutta mites vanhemmiten?ei oo tainnu nimim.läskiperseellä käydä edes mielessä...

Kyllä me ylipainoisetkin työtä teemme ja minäkin olen työelämässä, enkä sairauspäiviä ole juurikaan tarvinnut.
        Nauttikaamme siitä mikä meille on mieleen - oli se sitten rasvainen ruoka, tupakka tai viina - ja jos sairaus iskee, niin jäädään sitten pois työstä ja ei kerjätä sitä hoitoa, vaan kuollaan rohkeasti pois sitten.
        Meistä hyväkuntoisimmankin on täältä nimittäin joskus lähdettävä.
        Ollaanpahan eletty elämämme niinkuin itse tahdoimme, eikä niinkuin nämä elämäntapa-fasistit tahtoivat meidät aivopestä ja pakottaa.
        Minä en nimittäin näe kevyessä ruoassa tai lenkkipolussa mitään hauskaa, vaan jos rasvaiset herkut minulta pois viedään, niin viedään samalla kaikki elämän ilot.

• Anonyymi
        Kata kirjoitti:

Taitaa olla käden satunnainen kipsaaminen hieman halvempaa kuin keuhkosyövän hoitaminen... Ja usein urheiluseuroilla on vakuutukset, jotka maksavat kys. vammojen hoidot.

Ei Esko itekkään mikään terveyden perikuva ole. Pikemminkin äö ala mitassaå

• Anonyymi
        Kata kirjoitti:

Keuhkosyövän voi saada myös työpaikallta

• viisaat

Kertokaas viisaat miten se raja vedetään "itsehankittujen elintasosairauksien" ja sairauksien jotka ovat tulleet vaikka olisi elänytkin tervettä elämää. Aikuisiän diabetes, maksasairaudet, keuhkosyöpä ym. kyllä voivat iskeä ilman tupakkaa, alkoholia tai rasvaa. Niveletkin kuluvat niin urheilijalla kuin lihavalla.

• Kata

Eiköhän se näy ihmisen elimistä, millaista elämää sitä on tullut vietettyä. Kyllä suurin osa näistä sairauksista kuitenkin johtuu huonoista elämäntavoista. Valitettavasti.

• Lentsu
        Kata kirjoitti:

Eiköhän se näy ihmisen elimistä, millaista elämää sitä on tullut vietettyä. Kyllä suurin osa näistä sairauksista kuitenkin johtuu huonoista elämäntavoista. Valitettavasti.

Siitä ei päästä mihinkään, niin totta kuin se on ja riipaisee monen ihmisen mieltä.

• mutta se on jos sairastuu

Ei rasvattoman syönti kalliimmaksi tule oikeastaan kuten joku täällä väitti, päin vastoin. Voi aika helpoilla nikseillä vähentää rasvan saantia. Itse lopetin rasvanlevittämisen leivälle. Toinen juttu: rasvainen makkara vaihtui keittokinkkuun. Kanankoivista nahka pois, sokeri, pullat, limsat, leivonnaiset vähemmälle ja sitten se alkoholi:
      WHO:n tutkimuksen mukaan riskitön alkoholinkäyttö miehille on 28 cl 40% alkoholia viikossa. Se tekee 4 cl päivässä eli n. 1/3 l. keskikaljaa päivässä.
      Monikohan hörppää tuon viikkoannoksen muutamassa tunnissa? On turha sitten ihmetellä jos sisuskalut ei kestä kun vetää vielä päälle askin tupakkaa päivässä!

• tuonhan juo jo

eka ryyppynä.

• spk

Tämähän menee järjettömäksi touhuksi. Kun jo muutenkin ihmisiä luokitellaan ulkoisten ja sisäisten olemustensa takia niin aina pahenee.
      Miten Aho erottelee ne ihmiset joiden lihavuus johtuu hormooneista tai muusta aineenvaihduntahäiriöstä. Sitäpaitsi on paljon muitakin sairauksia jotka aiheuttavat lihomista ( kortisooni,ehkäisypillerit, psyykelääkkeet jne). Eli lihavuus ei aina ole laiskuutta ja välinpitämättömyytä. Tai miten voidaan erotella ne ei polttavat ihmiset jotka ovat altistuneet tupakalle ja sairastuneet syöpään.
      Sittenhän voisi lisätä lain että kaikki yli tietyn rajan vuodessa tienaavat maksavat omat sairastamisensa.

• TYKA

Kuinka niin? Kyllä lääkäri tietää milloin painoindeksin nousun syynä on sairaus ja milloin se on itse aiheutettua.

TYKA-mallissa hoito on kaikille samanhintaista eli ilmaista. Sen sijaan veroja maksetaan sen mukaan, millaiset riskit kansalainen itse aihettaa yhteiskunnan kustannuksille. Tähän tapaan.

http://www.geocities.com/kansantuote/5.html#5

Jos lihavuutta ei aiheuta joku sairaus, niin lihavuus on laiskuutta ja ajan vähyyttä. Painon saa normaaliksi suurin osa ylipainoisista vuodessa, esimerkiksi TYKA-painonhallinta ohjelmaa noudattaen.

http://www.geocities.com/kansantuote/paino.html

Painon pudottaminen ei ole sinänsä vaikeaa, mutta se vaatii lujaa tahtoa ja muutaman tunnin aikaa joka päivä. Sitä aikaa, joka normaalisti käytetään löhöämiseen.

Miksi sinun pitäisi maksaa naapurisi särkemät ikkunat? Eikö olisi oikein, että jos naapuri särkee ikkunansa, hän myös maksaa niiden korjauksen itse?

Jos naapurisi lihottaa itsensä ja tarvitsee sitten hoitoa, miksi sinun pitäisi maksaa hänen hoitonsa? Eikö naapurin pitäisi maksaa enemmän veroja että niillä sitten hoidettaisiin hänen itsensä aiheuttamat sairaudet?

• bonusta vailla

paljonko Esko antaisi mulle bonusta ku olen ollu yli puoli vuotta tupakoimatta?saisinko yhden porkkanan?

• nikotinisti

tuumata niinkin että myös urheilijat maksavat itse ne urheiluvammansa.

• Nimetön

Aloitin kuntourheilun v.1966 ja juttelin
      vetäjien ja kavereiden kanssa .Kuntoilijoille
      veroalea. Pekka

• Vuosia seurannut

Kyllä se nyt alkaa jo Eskosen uskottavuus olemaan lopullisesti mennyt. Ei muuta ko takas Eskoseni sinne mistä alunperin tulit!!!!

• Kata

Kun nyt näistä urheiluvammojen hoitokuluista niin paljon spekuloidaan, niin voisiko joku asiasta kommentoinut ystävällisesti kertoa, paljonko yhteiskunnan varoja kuluu tavallisten kuntoilijoiden harrastuksesta johtuvien vammojen hoitoon vuositasolla?

• TYKA

Sitä en osaa kertoa, mutta TYKA mallissa urheilulajit (extreme), joissa on suuri loukkaantumisriski, on luokiteltu veroja lisääväksi toiminnaksi.

Normaali kuntourheilu aiheuttaa myös vammoja, mutta niiden osuus kuntourheilun eduista on pieni, joten kuntourheilusta saa TYKA-mallissa veronalennusta.

TYKA-mallissa on ihmisillä kiinteä perusveroprosentti, 33 %, joka sisältää kaikki verot. Ei siis mitään työttömyysvakuutusmaksuja, kiinteistöveroja, autoveroja, tv-maksuja tai muita veroluonteisia maksuja.

Tästä perusveroprosentista saa sitten alennusta jos ei tupakoi, ei käytä paljon alkoholia, ei käytä huumeita, ei harrasta extreme-lajeja, pitää painonsa normaalin rajoissa ja kuntoilee riittävästi. Alennus on maksimissaan 6 % eli perusveroprosentti on silloin 27 %. Lisäksi, verotus jakaantuu kolmeen eri osa-alueeseen, joista jokaiseen saa verovähennyksen, jolloin pienituloisten (esim. opiskelijat) verot ovat erittäin pienet.

Tämän lisäksi TYKA-mallissa tulee veroa ALVista jos ostaa tuotteita. Kokonaisveroprosentti nousee maksimissaan siis noin 40 prosenttiin, kun se nyt on noin 80 %. Eli TYKA-mallissa verot puolittuisivat.

• MIELTÄ!

LÄSKIPERSEET YLÖS SOHVILTA JA PURURADOILLE MARS!

• Anonyymi

Voin kertoa sulle nilkki perseeni on upee, mutta olen liikkunut ja hoitanut velvotteenibmoitteettomasti. Esko Aho on 0 minun saavutuksissani

• kuntoileva

Esko varmaan maksaisi mulle koska en ole koskaan tupakoinut,, kuntoilen päivittäin.
      Ja hitsi vie,, teen töitä ja maksan verot.

Eskolta bonukset mulle. Mites on ESkon kuntoilu,,,jääköse näihin ihmisten luokitteluihin?
      Jos joskus saatas johonkin portaaseen ihmisiä ajattelevia ja elämänmyönteisiä johtajia.
      Meillä on elämä tarpeeksi täynnä määräyksiä ja lakeja,, sais tään ihmisen lyhyen elämän tehdä hiukan helpommaksi, aina kun joku pääsee äänillä nimensä tuomaan esiin,, alkaa rangastus, siinä unohtuu pieni ihminen joka on Eskonkin saattanut paremmille apajille.

• juudas

se pienen ihmisen lyhyt elämä helpottuu kummasti kun pitää itsensä hyvässä kuosissa..eikö?

• kuntoileva
        juudas kirjoitti:

se pienen ihmisen lyhyt elämä helpottuu kummasti kun pitää itsensä hyvässä kuosissa..eikö?

Jep,, juudas.
        Ja Esko mölyt mahassaan....

• Anonyymi
        juudas kirjoitti:

Minä myös 44 vuotta veron maksua takana

• OPASTAJA

KITISETTE??jos ette pidä ahon ideasta niin nostakaa perseenne ylös sohvalta ja lähtekää ulkoilemaan!!eipä tarvitse enää kitistä että on vääryys kun ei saa syödä tai juoda itseään työkyvyttömäksi ennen aikojaan...eikä tarvi enään pelätä jos maksuja nostetaan...

• TYKA

TYKA-sivuilta löytyy hyvä ohje ulkoilemiseen. Ja laskuri, josta näkee kuinka pitkälle pitää kävellä että saa kulutettua sen kahvin ja pullan.

TYKA-mallissa ei nosteta maksuja, vaan veroja (tai paremminkin annetaan veronalennus kunnostaan huolta pitäville). Eli varaudutaan etukäteen itse aiheutettuihin kustannusten lisäyksiin maksamalla ylimääräistä. Prosentti lisää veroja yhdestä paheryhmästä.

Keskituloisella se on 250 euroa vuodessa jokaisesta paheryhmästä. Jos on kaikki paheet maksimissa, niin se tarkoittaa 1 500 euron lisäveroa vuodessa. Tai toisin sanottuna, jos ei ole paheita, niin veronalennus on 1 500 euroa vuodessa.

• ...kröhömm esko

En oo kyllä kuullu et mun lihavien tuttujen olis tarvinu käydä lääkäris yhtään enempää ku laihojenkaan lihavuutensa vuoksi. Miten asiaa valvottaisiin? Kaikilta mitattais rasvaprosentti ennen läkäriin tuloa? Naurettava ajatus koko juttu. En voi kuvitella, että aikuinen ihminen keksinyt.

Samalla voitaisiin tutkia kaikki sairaalaan/terveyskeskukseen tulevat, ettei kukaan vaan ole itse aiheuttaneet vammaansa.

• ajatus...

Rupeispahan ihmiset vähän miettimään!

• Realisti

Ei varmaan kenelläkään Suomessa ole terveys niin huono etteikö sitä saisi rasvaisella ruualla, kovalla ryyppäämisellä ja ketjupoltolla vieläkin hunommaksi.

• Jo on maailma muuttunut

remontoivat hoitolaitoksiin korkeat portaikot, jonne lihavat, heikkokuntoiset, köyhät yms. eivät pääse kipuamaan. Kaikki kun on itseaiheutettua. Vahvat jyrää...

• TYKA

TYKA-mallissa

http://www.geocities.com/kansantuote/index.html

kaikki hoidetaan ilmaiseksi. Sen sijaan veroja maksetaan enemmän (jo etukäteen) jos on riskitekijöitä, kuten ylipainoa, tupakointia, huumeita, suurta alkoholinkäyttöä, extreme-urheilua tai huonoa kuntoa.

Riskeistä riippuen veroprosentti vaihtelee 27 - 33, eli jos on nuo kaikki riskit, veroja joutuu maksamaan 6 % enemmän kuin paheeton.

Jos on heikko kunto tai ylipainoa, kannattaa noudattaa TYKA-painonhallintaohjetta ja moiset ongelmat katoavat useimmilla vuodessa.

• Anonyymi
        TYKA kirjoitti:

TYKA-mallissa

kaikki hoidetaan ilmaiseksi. Sen sijaan veroja maksetaan enemmän (jo etukäteen) jos on riskitekijöitä, kuten ylipainoa, tupakointia, huumeita, suurta alkoholinkäyttöä, extreme-urheilua tai huonoa kuntoa.

Riskeistä riippuen veroprosentti vaihtelee 27 - 33, eli jos on nuo kaikki riskit, veroja joutuu maksamaan 6 % enemmän kuin paheeton.

Jos on heikko kunto tai ylipainoa, kannattaa noudattaa TYKA-painonhallintaohjetta ja moiset ongelmat katoavat useimmilla vuodessa.

Ei ilmaiseksi vaan saatanan kovalla verotaakalla.

• Myhäilijä

Tietysti sitä pitää vastustaa Suomessa kaikkea mikä tähtää rakentavaan ja edistävään toimintaan. Sehän kuuluu suomalaiseen änkyrä-/junttiluonteeseen että olkoon vaikka miten järkeenkäypä kaikkien parasta tarkoittava ehdotus niin periaatteessa sitä pitää vastustaa.
      Se on paras olla vaan piittamatta terveysriskeitä ja hommata kivoja sairauksia kuten ennenaikainen diabetes, osteoporoosi, sydän- ja verisuonitauti, nivelvikoja, ihosairauksia, reumaa, kihtiä, kariesta, peräpukamia ja sappikiviä. Niitä on mukava mennä viiskymppisenä näyttämään tohtoreille ja bussissakin saa mukavasti jutun aihetta vaikka peräpukamista.
      Niin että vetäkää shipsiä, kaljaa ja röökiä vaan ettei tartte elää edes sinne 63:een mikä on se alennettu eläkeraja.

• Lentsu

NOINHAN SE MENEE!!!!

• heikki kärkkäinen

Terveyden voi menettää monella eri tavalla.Kiitos Esko Aholle että otit hyvin tärkeän asian esille.Kannatan lämpimästi sitä järjestelmää että raittiit tupakoimattomat ja terveellistä elämäntapaa viettävät palkitaan joko rahalla tai ylimääräisellä vapaalla.Ei tosiaan yhteiskunnalla ole varaa hoitaa niitä kokonaisuuksia jotka eivät pysty tervelliseen elämään.Valistusta toki tarvitaan aluksi.

• Kaiken nähnyt hoitsu

Vai vielä kuntoileville pitäisi niitä terveyspalveluja muka vain suoda, sillä niinhän juuri nyt tehdäänkin. Sillä KUINKA PALJON hoidetaan tälläkin hetkellä esim. kaikenlaisesta urheilusta tai kuntoilusta seuranneita urheiluvammoja? Käsi sydämelle Esko Aho. Sillä sehän on AINA ollutkin vain miesten etuoikeus olla esim. työstä poissa, kun on voinut sanoa, että se tule pelistä!

• läskiperse

Kyllä me ylipainoisetkin työtä teemme ja minäkin olen työelämässä, enkä sairauspäiviä ole juurikaan tarvinnut.
      Nauttikaamme siitä mikä meille on mieleen - oli se sitten rasvainen ruoka, tupakka tai viina - ja jos sairaus iskee, niin jäädään sitten pois työstä ja ei kerjätä sitä hoitoa, vaan kuollaan rohkeasti pois sitten.
      Meistä hyväkuntoisimmankin on täältä nimittäin joskus lähdettävä.
      Ollaanpahan eletty elämämme niinkuin itse tahdoimme, eikä niinkuin nämä elämäntapa-fasistit tahtoivat meidät aivopestä ja pakottaa.
      Minä en nimittäin näe kevyessä ruoassa tai lenkkipolussa mitään hauskaa, vaan jos rasvaiset herkut minulta pois viedään, niin viedään samalla kaikki elämän ilot.

• Silpojat

Ahon ajatus vaikea toteuttaa. Mielestäni on kuitenkin selvähköjä tapauksia.
      Tuttavapiirissäni on muutamia henkilöitä joilla on kokoaikainen verenpaine- kolestroli- ja diabeteslääkitys. Kuitenkin ko. henkilöt syövät epäterveellisesti, välttävät äärimmilleen fyysistä rasittumista ja käyttävät alkoholia runsaahkosti = jonkin asteinenkänni muutaman kerran viikossa. yhdellä veitikalla se on päivittäistä.
      Minusta kyse on itsensä silpomisesta kun lääkityksen kanssa samanaikaisesti elämäntavoilla tuhotaan sen vaikutus.
      Lankoni mm. kehui, että nyt voi syödä huoletta rasvaa kun on kolestrolilääkitys! Patikkalenkin hän korvaa koirallisella kaljaa.
      Näitä on taatusti runsaasti.
      Itselläni on huono omatunto koska matkojen yhteydessä tulee tissuteltua. Tiedän, että se nostaa verenpainettani ja nostan annostuksen 5:stä mg:sta 10:een. Vaikutus näkyy useamman päivän. Väliajat kuntoilen ja ilman noita tissuttelujaksoja saattaisin selvitä ilman lääkitystä. Minäkään en ole täydellinen!

• Inhimillisyyttä

pitää kohdella tasapuolisesti. Kukaan ei tiedä sairastuuko, vaikka elääkin terveellisesti.

• kqjw

Tosin julkinen teilaushan tästä tulee. Sama kuin kyseenalaistaisi somalien tai mustalaisten rehellisyyden.

Hyysääjät tuomitsevat kaikki tällaiset puheet, valitettavasti.

• Voi ahon marjat

Yliasiamies Aho oli viimeksi vallankahvassa silloin kun saimme pankkikriisin ja pirulliset maksut joita osa kansasta maksaa lopun ikäänsä, ja liityimmepä silloin myös EUROOPAN UNIONIIN Ahon johdolla.
      Sopii hyvin tämäkin hullu vaatimus maksaa itse sairastamisensa.
      Voi P:le sanon minä, tämä vaatimus täyttää kaikki syrjintäpykälät, ihmisarvon halventamista rotusortoa ym, ollaanko saatu Suomeen uusi messias joka jatkaa erään aatun hommia ja rupeaa määrittelemään että vain oikea rotuiset kauniit ja oikein ajattelevat ihmiset saavat tässä maassa hoitoa.
      Hyväksyn tämän todella hullun vaatimuksen vain ja ainoastaan siinä tapauksessa ETTEI MINULTA PERITÄ VEROJA LAINKAAN TÄMÄN VALTION YLLÄPITOON.

• Anonyymi

Mitä tämä kaikkitietävä Aho tekee työkseen???

• asiaanääs

Ahon malli on todella nerokas. Ketkä elävät epäterveesti, no pohjalla olevat. Nostetaan nyt heidän hoitomaksujaan, jolloin verovaroista saadaan kuitenkin etsiä rahat heidän hoitoonsa. Mutta ketkä elävät terveellisemmin, mm. hyvätuloiset. Annetaan heille halvempaa hoitoa ja veroista maksetaan ne bonukset.
      Aho ehdottaa jälleen uutta tapaa verottaa keskivertopalkansaajaa ja tulonsiirtoa hyvätuloisemmalla porukalle.

• TYKA

Siinä maksetaan vähemmän veroa jos ei ole paheita eli elämäntapoja, jotka aiheuttavat ylimääräisiä kustannuksia veronmaksajille.

TYKA-mallissa vero on kiinteä, 33 % kaikille eikä muita veroja ole. Ei siis työttömyysvakuutusmaksuja, ei autoveroja, ei tv-maksuja, ei kiinteistöveroja. Ei muita kuin yksi vero, joka 33 %, puolet nykyisistä yhteenlasketuista veroista.

Siitä saa sitten veronalennusta jos ei tupakoi, ei käytä liikaa viinaa, ei harrasta extreme-lajeja, on normaalipainoinen ja kuntoinen. Yhteensä kuusi prosenttia alennusta veroista jos ei ole mitään itse aiheutettuja riskejä.

Terveydenhoito on kaikille ilmaista TYKA-mallissa. Riskistä maksetaan etukäteen. Mitä suuremmat tulot, sitä suuremmat maksut riskeistä.

Totuushan on meillä se, että verot eivät enää riitä kansalaisten hoitamiseen. Jollakin tavalla asia on hoidettava, joko lisäämällä verotusta tai vähentämällä kustannuksia. Kustannuksia meillä on vähennetty jo, hoitoon pääsyyn menee kuukausia tai vuosia. Osa kuolee odottaessaan. Yhä enemmän tulee kuolemaan seuraavien vuosien aikana odottamiseen.

Haluatko sinä kuulla lääkäriltäsi että pääset hoitoon vuonna 2008, mutta ehdit todennäköisesti kuolla ennen sitä? Tältä voisimme välttyä jos saisimme ylipainon vähenemään, alkoholin liikakäytön kuriin, huumeiden käytön vähemmäksi.

Eikö siis olisi kannattavaa ottaa TYKA-malli käyttöön, jotta saadaan lisää rahaa hoitoihin ja saadaan jatkossa ihmiset sairastamaan vähemmän, joilloin taas saadaan hoitoa kaikille ja hoitoon pääsee silloin kun sairastuu.

• Adam Smith -vainaa

Vaikka Esko Ahon ajatus vaikuttaakin päältäpäin demokraattisen valtion ex-pääministerin suusta lausuttuna vähintäinkin totalitarismiin viittaavalta niin vietäessä ajatus markkinoiden kentälle se jalostuu toimivaksi.

Keskustelu tuntuu monin osin jumittuvan eräiden nautintoaineiden ympärille (tupakka, viina ja rasva) eräänlaiseen hyvä-paha -asetelmaan, jossa lääkärit omaavat jonkun 'jumalaisen' tiedon tulkita jokaisen yksilön terveydentilaa. Näin varmasti tiettyyn rajaan asti onkin, mutta tieto ei ole sama kuin asioiden arvottaminen eikä tilastolliset lainalaisuudet.

Ahon esittämässä ajatuksessa merkittävää on se, että hän itse näyttää käsittävän ajatuksen eräänlaisena äärimmilleen vietynä markkinaehtoisena mallina, jossa ulkopuolinen taho - aivan kuten autovakuutuksen bonusjärjestelmässä - pulveroi toimintaan, tässä elämään, sisältyvän kustannusriskin laajemman joukon kannettavaksi oikeudenmukaisessa suhteessa.

Viimekädessä tämän toteuttaminen merkitsisi luopumista yleisestä sosiaaliturvasta ja jokaisen velvollisuutta vakuuttaa itse itsensä sairauksien varalta. Tässä mallissa vakuutusyhtiön vakuutusmatemaatikot sitten edelleen määrittäisivät tilastollisten lainalaisuuksien perusteella tiettyihin elämäntapoihin liittyvät riskit ja siten suuremmat vakuutusmaksut riskiryhmiin kuuluville jolloin kustannukset jakautuisivat oikeudenmukaisesti.

Johdonmukaista jatkoa yövartijavaltiolle!

• ja eurot pois

Laitetaan sen mukavan paikan huulille laskuri ja joka työnnöstö 1 sentin maksu, luetaan aina gynegolilla käydessä. näin myös alaikäiset ja eläkelläiset säästysivät verolta, kuten kalastusmaksultakin. Perhana vois mennä liotteluksi!

• Esko aho on ........

Esko ahohan on ihan ..... ei tommosta pitäis sallii esko aho pitäis lopettaa.

• pööpeli

noin idjoottimaista kommenttia en odottanu edes esko aholta!

• .kröhöm

Eiköhän tämmöset kommentit saa ainaskin ihmiset äänestään..En voi uskoa, että joku noin lapsellinen, tyhmä ja naurettava ihminen päättää munkin asioista..

Samalla voisi sitten tutkia kaikki sairaalaan yms. tulevat, koska eiköhän sairasteluun aina syy löydy.
      Laitetaanko flunssanen maksamaan enemmän, koska on itse vilustuttanut itsensä?

• ,,,

Ei se nyt ihan noinkaan mene. Itsensä tietoisesti mässäilemällä sairaaksi saaneet ihmiset pitäisi laittaa itse maksamaan hoitonsa, jotta rahaa riittäisi esim. tämän flunssaisen ihmisen kunnolliseen hoitamiseen.

• Liikkuva
        ,,, kirjoitti:

Ei se nyt ihan noinkaan mene. Itsensä tietoisesti mässäilemällä sairaaksi saaneet ihmiset pitäisi laittaa itse maksamaan hoitonsa, jotta rahaa riittäisi esim. tämän flunssaisen ihmisen kunnolliseen hoitamiseen.

Entäpä anoreksiaan sairastuneet? Laitetaanko itsensä tietoisesti nälkiinnyttäneet maksamaan hoitonsa?
        Jospa unohdettaisiin nyt nämä terveydenhuollon supistukset ja vähennettäisiin vaikka kansanedustajien edustuskuluista koituvia kuluja..

• grrrrrrrrrr

"loisto ajatus" eskolta.Siinäpä alko kytis, urheiluvammat extremelajivammat tupakanpolttajat viinan ja oluen juojat yleensä kaikki tapaukset jotka voidaan katsoa itse aiheutetuksi ei muuta kuin sakkoa niskaan.

• TYKA

Takautuva maksu ei tietenkään ole oikea tapa. Mutta TYKA-mallissa asia hoidetaan etukäteen. TYKA-mallissa saa veronalennusta 0-6 % riippuen siitä kuinka riskitöntä elämää viettää.

Alkoholia voi käyttää normaalista ja saa vielä prosentin alennuksen. Mutta jos sen kulutus alkaa nousta, niin verotkin nousevat. Tupakoimattomuus laskee myös prosentin veroja. Samoin saa prosentin alennuksen jos ei käytä huumeita. Ja jos paino on normaali, saa prosentin alennuksen veroista, samoin jos kunto on normaali.

Eli, jos itse on aihettamassa tulevaisuudessa ylimääräisiä kustannuksia hoidon tarpeen lisääntyessä, maksaa niistä etukäteen jo. Jos on huono tuuri eikä tarvitse hoitoa myöhemmin, ei sitten saa hoitoa, vaan pääsee suoraan hautaan.

Mutta jos tarvitsee hoitoa, se on aina ilmaista kun sitä tarvitsee, riippumatta siitä mihin vaivaan sitä tarvitsee.

Mitä pidät TYKA-mallista? Se vähentää kustannuksia niin paljon, että veroja tarvitsee maksaa vain puolet ja kuitenkin hoito toimii moitteettomasti. Ei jonona, samana päivänä pääsee hoitoon jos siihen on tarvetta. Ei puolen vuoden odotusta kuten nyt.

• A. Smith -vainaa
        TYKA kirjoitti:

Takautuva maksu ei tietenkään ole oikea tapa. Mutta TYKA-mallissa asia hoidetaan etukäteen. TYKA-mallissa saa veronalennusta 0-6 % riippuen siitä kuinka riskitöntä elämää viettää.

Alkoholia voi käyttää normaalista ja saa vielä prosentin alennuksen. Mutta jos sen kulutus alkaa nousta, niin verotkin nousevat. Tupakoimattomuus laskee myös prosentin veroja. Samoin saa prosentin alennuksen jos ei käytä huumeita. Ja jos paino on normaali, saa prosentin alennuksen veroista, samoin jos kunto on normaali.

Eli, jos itse on aihettamassa tulevaisuudessa ylimääräisiä kustannuksia hoidon tarpeen lisääntyessä, maksaa niistä etukäteen jo. Jos on huono tuuri eikä tarvitse hoitoa myöhemmin, ei sitten saa hoitoa, vaan pääsee suoraan hautaan.

Mutta jos tarvitsee hoitoa, se on aina ilmaista kun sitä tarvitsee, riippumatta siitä mihin vaivaan sitä tarvitsee.

Mitä pidät TYKA-mallista? Se vähentää kustannuksia niin paljon, että veroja tarvitsee maksaa vain puolet ja kuitenkin hoito toimii moitteettomasti. Ei jonona, samana päivänä pääsee hoitoon jos siihen on tarvetta. Ei puolen vuoden odotusta kuten nyt.

Mallin perusongelma on se, että siinä menojen tasaus suoritetaan verotusjärjestelmän kautta, jolloin järjestelmän ylläpidon kustannusten eli byrokraattisen verotusjärjestelmän kulujen minimoimiseksi ei ole kannustinta eivätkä myöskään kustannukset kohdistu oikein niihin, jotka niitä aiheuttavat.

• Leikkurilista

Aho nosti kissan pöydälle !
      On merkillistä ja todella outoa, kun aikuiset ihmiset eivät pääse kotoaan mihinkään ilman omaa autoa, se kävely tai pyöräily töihin ei sitten luonnista ei sitten mitenkään, vaan kravatti tiukalla istutaan oman auton ratissa, ja kun teidät saisi käyttämään edes julkisia kulkuvälineitä, niin sekin olisi jo askel oikeaan suuntaan - joutuisitte kävelemään ainakin sinne bussipysäkille. Miten teidät saadaan liikkumaan edes vähän, no ratkaisu on työmatkakulujen voimakas karsiminen ! Oman auton käytöstä et saa vähentää verovähennystä ellei matkasi ole yli 30 km ja julkiset eivät kulje. Pääkaupunkiseudulla kun ei tarvitse ollenkaan omaa autoa, ja pääsee hyvin töihin.. katso vaikka www.matka.fi ja rakenna oma aikataulu, aloita kävely edes joskus ja ota pyörä käyttöön.
      Bonusjärjestelmä on oikein, jos itse poltat tupakkaa, juot viinaa niin, että sinulla on alkoholiongelma tai olet ylilihava, johon ei ole lääketieteellisesti muuta syytä kuin mässäily, niin sinun tulee kustantaa oma hoitosi, minä olen kyllästynyt elättämään teitä luuserit ja siivelläeläjät ! On aika toimia ja ottaa ne Liisan listat ja sailaksen listat käyttöön, mutta ne ovat pieniä minun listoihin !

Ihmiset kävelemään !
      Kuntokortit ihmisille
      Työmatkakulut vain julkisiin pääsääntöisesti
      Ammattiyhdistysliike kuriin
      Työnteon verotus oltava matalalla
      Alkoholistit ja pummit ulos terveydenhuolto järjestelmästä ! Ensin juodaan rahat ja sitten toivutaan viikkoja terveyskeskusten vuodeosastoilla
      Asumismenot alas --> vain idiootti ostaa asunnon omaksi, asu vuokralla ja vaaditaan paljon uusia vuokra-asuntoja...> jää rahaa kulutukseen ja sitä kautta talouselämään
      ...jos ostat asunnon on oltava asunnoilla hintakatto 1000 €& neliö ja sen tulee riittää PK-seudun ulkopuolella.
      Tässä muutamia esimerkkejä

Ja te luuserit menkää töihin !

• Sari

JUURI NIIN, NOITA LUUSEREITA JA TYÖTTÖMIÄ ON TÄYNNÄ KORTISTOT, SIKSI KAI JOTKUT LIHOVAT JA SAIRASTUVAT.

• hiki hatussa

Huono idea...
      Menisi kotiinsa häpeämään.

• Lentsu

NIIN MIELESTÄNI ON JO AIKA IHMISTEN HERÄTÄ MIETTIMÄÄN TULEVIA KUSTANNUKSIA. Katsotaan uudestaan kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle, niin onko näistä nuorista silloin heidän tarvitsemaansa sos.turvaa maksamaan. Nyt ne suuret ikäluokat tekee työtä ja on suurin osa tehnyt jo 35-40 vuotta, eikä heitä edes osaa laskettaisi eläkkeelle kun on niin arvokasta työvoimaa.

• Masentavaa

Sillähän nyt ei mitään saavuta jos keskustelu ei ole asiallista.

• saavuta
        Masentavaa kirjoitti:

Sillähän nyt ei mitään saavuta jos keskustelu ei ole asiallista.

katsoppa ylöspäin ja lue. Tosi asiatonta tekstiä on kyllä!!!!

• Nimetön

Urheilijoista ensinnäkin se, että urheilulisenssin saamisen ehtona on yleensä oma
      vakuutus vammojen varalle harjoittelu- ja kisamatkoille.
      Yleinen ohjelma on päivittäin se, että käyn lemmikkini ulkoiluttamassa aamulla, sitten töihin ja kotiin, jonka jälkeen kotityöt ja ehkä, jos aikaa jää, tunti vapaata. Illan viimeinen toimenpide on jälkeen lemmikin ulosvienti. Mitähän tähän voisi enää ulkoilua järjestää???????
      Jos haluaisin harrastaa jotain, niin kaikki mahdollinen maksaa.... Kuka sen korvaa vai olisiko
      sekin verovähennystä? On kuntosalimaksut ja muut seuramaksut. Toisaalta idea on hyvä, mutta työoloissa vaikuttaa lähinnä työnantajan ja työntekijän välinen sosiaalinen kanssakäyminen työhyvinvointiin.
      Sitä ei muuta kenenkään ulkopuolisen kommentti
      liikunnasta ja omasta tahdosta.
      Olen itse käyttänyt terveyskeskusta keskimäärin kaksi kertaa vuodessa ja yleensä flunssa.
      Nyt sitten tuli oikein potti, jossa isoveli valvoo kuten Big Brothers:ssa, vai mitä?
      Onneksi ei pääse vielä mun suihkuun.
      Onko Aho napannut idean kuululta Pekkaniskalta?
      Siellähän kaikki käyvät lenkillä hikihatussa hakemassa bonuksia. Jos työnsä tekee ja maksaa verot valtiolle niin onko sekin rangaistavaa?
      Oman elämän eläminen alkaa tuntua mahdottomalta ja
      kaikki valvontaihmiset tulevat sitten tutkimaan, että mitä olet taas tehnyt.
      Onko tämä meidän elämää vai eletäänkö muiden vuoksi?
      Mistä muuten valtio ottaa senjälkeen kaikki alkoholi- ja tupakkaverot, varmaan ruuasta.
      Harrastan muuten lumilautailua, rullaluistelua, ym., käsitöistä lähtien. Enkä ole vielä loukkaantunut muuta kuin mustelmilla....
      Niihin ei ole tarvittu lekuria...

• Ammattilaisvegaani

Voisikohan sitä bonusjärjestelmää kehittää niin että jos on oikein "superterveellinen" niin kaikki olisi ilmaista. Itse asiassa siitä maksettaisiin niinkuin kansamedustajalle. Voisin aloittaa heti sellaisen homman. Siis aina sellainen jugurttimainos paidassa ja nosmoking- ,nodrinking-pusero ja sitten lippiksessä lukis vielä että "Suomi likkeelle".
      Voisin ottaa työttömänä vastaan sellaisen homman kun oon jo muutenkin terveitten elämäntapojen viettäjä. Ei se olisi hulumpaa vaikka porkkanamehukosulttina Alkon edessä yrittää ihmisiä käännyttää varsinkin jos olisi kansanedustajan palkka.

• Nimetön

Hyvä idea kaikille, jotka haluavat edesauttaa asiaa, maksua vastaan tietenkin.

• sutjakka

Kaikki ihramahat pitäsi pakottaa joka iltaiseen yhteisjumppaan, joka suoritettaisiin yhdessä kirkonmäellä tai muussa paikallisessa kokoontumispaikassa. Heidät puettaisiin keltaisiin asuihin, joissa lukisi "LÄSKI". Jumppaa olisi tunti kerrallaan joka ilta ja siihen osallistuminen olisi pakollista, mikäli ei haluaisi luopua sosiaaliturvastaan. Jumppaa voisivat vetää vapaaehtoiset sutjakat kunnon kansalaiset. Jumppa olisi myös avoin esitys kaikille katsojille, jotka voisivat aidan takaa taputtaa paksukaisille tahtia ja huudella kannustuksia. Ihminen on luotu liikkumaan ja meidän kenenkään ei tule maksaa laiskojen surkimusten sairauskuluja. Järki käyttöön!

• porkkana

Unohdit sen ettei läskejä pois saada pelkästään jupppaamalla. Pitää lopettaa myös mässäily.

• Nimetön
        porkkana kirjoitti:

Unohdit sen ettei läskejä pois saada pelkästään jupppaamalla. Pitää lopettaa myös mässäily.

Ei se ruoka, eikä lihavuus vaan se meininki.
        Jos teet jotain todella ja samalla liikut niin ei tuu kiloja. Kokenut.

• mie

• läskeille
        porkkana kirjoitti:

Läskeille voitaisiin määrätä kiintiöt, joitaa kaupan kassat olisi velvoitettu valvomaan. Laihoilta ei tietysti tarvitsisi mitään kortteja kysellä, mutta vähän pulleammalta näyttäviltä se pitäisi kysyä ja merkitä vaikka euroina paljonko sapuskaa on ostettu. Varmuudenvuoksi läskin perheeltä voisi ottaa korotettua ruokaveroa, vaikka 40% sapuskan hinnasta, jotta ei kukaan alipainoinen perheenjäsen rupea lihottamaan läskiä turhaan.

Makeisille voisi joka tapauksessa panna bensaveroon verrattavan maksun, koska niillä ei ole ravintoarvoa ja kakarat pilaa muuten hampaat.

• Anonyymi
        läskeille kirjoitti:

Läskeille voitaisiin määrätä kiintiöt, joitaa kaupan kassat olisi velvoitettu valvomaan. Laihoilta ei tietysti tarvitsisi mitään kortteja kysellä, mutta vähän pulleammalta näyttäviltä se pitäisi kysyä ja merkitä vaikka euroina paljonko sapuskaa on ostettu. Varmuudenvuoksi läskin perheeltä voisi ottaa korotettua ruokaveroa, vaikka 40% sapuskan hinnasta, jotta ei kukaan alipainoinen perheenjäsen rupea lihottamaan läskiä turhaan.

Makeisille voisi joka tapauksessa panna bensaveroon verrattavan maksun, koska niillä ei ole ravintoarvoa ja kakarat pilaa muuten hampaat.

Myös anorekseille sanktiot. Esko Aholla ei tietämystä sairauksista turpa kiinni ja Sitra lakkautetaan. Rupeaa Suomen talous nousemaan. Poliittiset hyvinvointi järjestelmät erittäin epäterveellisiä

• ESKOBAR...

Upeeta kun joku uskaltaa avata suunsa ja puhua asiaa, upeeta mahtavaa, poliitikot ei tähän pystyisi tai kannatus menisi...
      OLEN JO KYLLÄSTYNYT MAKSAMAAN LIHAVIEN SOHVAPERUNOIDEN HOITOJA..VOI KUN JOKU PÄIVÄ JOUTUISIVATKIN MAKSAMAAN ITSE HOITONSA...ODOTAN SITÄ PÄIVÄÄ HARTAASTI...

• Jesu

taas näytti mitä siellä sen päässä liikkuu, kun ei saanut aivan onnistumaan köyhät kyykkyyn politiikkaansa niin nyt sitten tällaista skeidaa suoltaa aivottomasta päästään??aho on ihme kontrollifriikki tyyppi, taitaa sillä viirata..

• Sama tahti näköjään jatkuu.... Olis pysynyt jenkeissä.

• Anonyymi

Ei ne jenkkeihin idiootteja ota.

• duunari

Miksi ei laiteta samanlaista käytäntöä rattijuopoille, huume hörhöille
      siinäpä miettimistä!?

• joskus kurjaakin

Tästä keskustelusta uhkuu sellainen lynkkausfiilis. Eikö olisi helpompaa tehdä tuo kansanpuhdistus ihan vaan aatun mallin mukaisesti. Jokainen hyödytön ja rasite syöpäläissuihkuun niin ei tarvitsisi näiden sutjakoiden, kauniiden, rohkeiden hyvisten kitistä.
      Se nyt vaan on että ELÄMÄ ON...
      En voi muuta kuin toivoa jokaisen elämässää onnistuneen pysymään terveenä niin fyysisesti kuin psyykkisesti ja taloudellisesti tasapainossa koska tuollaisella ajatusmaailmalla
      ei anneta armoa niille jotka jalkoihin jäävät.

• epo

Kestipä kauan, ennekuin Eskon suusta tulee mitään järkevää. Yhdyn Eskon mielipiteeseen 110%. Tässä yhteiskunnassa tuudittaudutaan niin terveydenhoidon, Kelan yms. tahojen hoiviin, ettei osata ottaa VASTUUTA tekemisistään ja itsestään, ja varsinkaan siitä, mitä itselleen tekee. On se nyt kumma, kun ihmiset eivät osaa sijoittaa omaan terveyteensä. Kaikkea maallista mammonaa hommataan ympärille kompensoimaan huonoa itsetuntoa ylipainosta ja huonosta kunnosta, kun senkin rahan voisi laittaa vaikka kuntosali korttiin tai lenkkeilyvarusteisiin.

Jos saisin päättää, omat verotuloni pitäisi ohjata lasten ennaltaehkäisevään terveydenhoitoon, vanhustenhoitoon sekä sotaveteraaneille. Senttiäkään en haluaisi teille itsestään huolta pitämättömille lahjoittaa!!!

• Köyhä nainen

Miksi tukemista liikkumiseen ei kannusteta koulussa? Peruskoulujärjestelmä on systemaattisesti vähentänyt liikunan osuutta oppisuunnitelmissaa, säästösyistä.
      Yhdeksän vuoden passivointi toimii myös myöhemmällä iällä.

Itse kolmen murrosikäisen kasvattajana olen joutunut sellaiseen köyhyysloukkuun, että en voi tarjota lapsilleni niitä urheilumahdollisuuksia mitkä heille kelpaisi. Minulla ei ole edes varaa maksaa harrastuksien kk-maksuja.

Ruuan hinta on aivan järkyttävää ja terveellisen ruokavalion toteuttaminen on kalliinpaa kun epäterveellisen. Ruuan arvonlisävero tulisi laskea muun euroopan tasolle. Onneksi saksalainen ruokaketju mahdollistaa sen että meillä on ollut vihanneksia ja hedelmiä ruokapöydässämme säännöllisesti. Onhan aivan järkyttävää jos tomaatin kilohinta hipoo sisäfileen hintoja.
      Tupakka ja viina ovat valintoja ja näiden nautintoaineiden verot voisivat olla niin korkeita jotta hoitokustannukset tulisivat niiden kautta hoidettua.
      Syitä ja seurauksia..

• epo

Viinan ja tupakan vero tulisi kattaa niistä aiheutuvat hoitokulut. Siinä on järkeä.

• ....
        epo kirjoitti:

Viinan ja tupakan vero tulisi kattaa niistä aiheutuvat hoitokulut. Siinä on järkeä.

No niihän niiden pitäis kattaa kaikki terveyskustannukset. Mut sittenhän ihmiset hakis röökinsä vaan virosta jos hintoja nostettais

• Ride

olisi se väärin joutua maksamaan vielä korkeampaa veroa jos juo harvoin, tai jos tupakoi sillon tällöin (esim. kerran kuussa, tai nauttii alkoholia kohtuullisesti).
        Mutta olisi hyvä jos terveelliset elintarvikkeet olisivat halvempia kuin sokeri/hiilihydraatiruuat. Täysmehut, vihannekset, hedelmät, ruisleipä saisivat saada verohelpotusta. Nykyään ruokiin vaan lisätään sokeria ja hiilihydraatteja, jotta ihmiset tulisivat näistä riippuvaisiksi.

• jokanainen

Hienosti kirjoitettu! Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi!

• Anonyymi
        epo kirjoitti:

Miten on huumeiden laita???

• burana

Én polttanut, paljon juonut ja ruokavaliot oli lähes eläntapa, koska käytin useita tunteja päivässä urheiluun.
      Nyt kaikki urheiluvammat aiheuttavat saatananmoisia särkyjä, liikerajoitteita, jatkuvaa buranan syöntiä. Parannusta ei ole luvassa.
      Olisinkohan yhtä kipeä jos olisin polttanut ja juonut saman ajan kuin käytin liikuntaan.
      Onkohan tulossa helpotusta maksuihin.
      EI TODELLAKAAN! SAMASSA JONOSSA JA SAMALLA HINNALLA KUIN MUUTKIN.

• jo saada

Olen jo 6 - kymppinen, lenkkipoluilla ei mua kukaan oo nähny. Punaviiniä juon pullon pari päivässä, joten siinäkin kannan korteni veroissa kekoon. Viime lääkärintarkatuksessa ei löytynyt mitään huomauttamista, maksoin laskuni iman kelakorttia omasta pussistani. En ole kuormittanut yhteiskunnan terveydenhuoltoa juuri nimeksikään.

Nys Esko, haluaisin osan turhaan maksamistani rahoista takaisin 6% korolla. Ei muuta kuin lakiehdotuksia tekemään!

• Ride

Ei kukaan ala laskemaan syötkö makkaraa tai miten usein harrastat liikuntaa.
      Mutta olisi mielestäni ihan oikein, että jos sinulla on terveelliset elämäntavat, siitä voisi saada jotain hyötyä.
      Oma isäni käytti paljon suolaa, rasvaa, alkoholia ja tupakkaa. Olisin ollut iloinen jos hänellä olisi ollut terveellisemmät elintavat, ja hän saattaisi olla elossa tänä päivänä. Luulen että tällainen järjestelmä voisi myös kannustaa ihmisiä, mutta lähinnä se olisi vain viitteellinen.
      Mielestäni ketään ei pitäisi myöskään rangaista huonoista elintavoista, vaan terveellisistä elintavoista saadusta hyödystä mikä näkyisi lääkärintarkastuksessa esim. terveillä verisuonilla voisi antaa pientä hyvitystä, mikä olisi niin pientä että se olisi lähinnä nimellistä.

• Juhuuu

Esko Aho on viisas mies. Esko Aho kyllä tietää mikä on kansalle parasta. Uskon että Esko Aho pitäisi siitä että kansalaisille annettaisiin piiskaa ja juoksisivat raviradalla.

• Itsestä huolehtiva

Olen tyytyväinen siitä että hyvinvointiin liittyyvät asiat otetaan korkealta taholta puheenaiheeksi. Mielestäni ihmisiä pitää herätellä ajattelemaan ja myös kiinnostumaan omasta terveydestä ja hyvinvoinnista. Lääkäri ei ole vastuussa ihmisen terveydestä vaan viimekädessä siitä vastaa jokainen itse.

En halua tuolla syyllistää ketään varsinkaan ylipainoisia ihmisiä. Monista edellä olleista kommenteista käy selville että asia näyttää olevan arkaluonteinen tai hyvin henkilökohtainen "Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa"

Jokainen ihminen pystyy kuitenkin elämän tapavalinnoillaan hyvin paljon vaikuttamaan millaisessa kunnossa elää vanhempana. Hyvinvointiin vaikuttaa kolme tekijää: ravinto, liikunta ja lepo. Noiden pitäisi olla tasapainossa.

Professori Tapio Rautavaara sanoi aikoinaan "Oikein kokoonpantu ravinto on mahtavin keino, jolla ihminen voi vaikuttaa hyvinvointiinsa, jopa ennaltaehkäistä sairauksia."

Tänä päivänä monien suomalaisten ravintotottumukset on huonossa jamassa, jolloin monet eivät saa ravinnostaan riittävästi elimistölle välttämättömiä ravintoaineita (vitamiineja, mineraaleja ja hivenaineita)

Ravinnon laatukin on siinä suhteessa huonontunut yli 50 vuotta sitten vallinneesta tilanteesta.
      Tehomaatalous tuottaa ravintoköyhää ruokaa, jota syömällä ihminen ei välttämättä pysy terveenä, varsinkaan jos ei itse osaa etsiä muita vaihtoehtoja teollisesti tuotetun ruuan lisäksi.

WHO:n tilastojen mukaan jopa yli 70%:ssä lääkärissäkäyntien taustalta löytyy ravintoperäinen syy.

Tänä päivänä Suomestakin on saatavilla sellaista ravintoa, jolla pystyy kontrolloimaan painoa ja ennaltaehkäisemään monien sairauksien puhkeamista. (Tiedän suomestakin useita henkilöitä, jotka ovat pudottaneet painoa yli 50kg ko menetelmällä. Samalla heidän verenpaineet, kolesteroli yms. arvot ovat normalisoituneet ja terveydentila siten kohentunut huomattavasti.)

Tutustuin itsekin tuohon tuotteeseen muutamia vuosia sitten ja se sai minut huomaamaan että miten merkittävästi oikealla ravinnolla, jossa on kaikki elimistölle välttämättömät ravinteet voi kohentaa omaa olotilaa. Sen jälkeen aloin kiinnittämään enemmän huomiota omaan ruokavalioon. Liikuntaa olen aina harrastanut aktiivisesti, mutta sekään ei yksistään riitä vaan ravintopuolenkin täytyy olla tasapainossa.

En mainosta sitä tuotetta, mutta sanon että kenenkään ihmisen ei tarvitse täällä Suomessa enää kärsiä ylipainosta. Ratkaisu siihen ongelmaan on olemassa.

• mot

Esko Aho käy Matti Vanhasen presidentti vaalikampanjaa.Tunnetustihan miesten eturauhasvaivoihin auttaa säännöllinen seksinsaanti ja siemensyöksyjen tuleminen.Kotona Vanhanen ei saanut hoidettua tätä vaivaa ja terveydestään huolehtivana tietäen Ahon tulevasta ehdotuksesta ulkoisti tarpeensa "Kaarinan kanssa.Vanhanen teki näin valtiomiesmäisen teon ja hoidatti yksityis-sektorilla mahdollisen tulevan eturauhasvaivan säästäen julkisen sektorin menopaineita.Matissa on munaa,äänestän Mattia pressaksi

• lähes raitis läski

En polta tupakkaa, joskus juon viiniä pullon, taikka kaksi. Ehkä kerran puolessa vuodessa, riippuu seurasta.
      Olenko hoitojen ulkopuolella?
      Entä miten hyötyisin näistä bonuksista? Jos nyt kumminki terveenä sitten yhtä-äkkiä kuolisin vaikka pa tapaturmaisesti? Taitaisivat bonustulot jäädä valtion kukkaroon, enkä saisi edes hautausavustusta... joten Ott sie Esko tyhmä ku vasemman jalan saapas!

• matteus

...kuin miltä tuo ehdotus tuntuu! Äkiltä tuntuu oudokseltaan, niinhän sanoi se entinenkin poika.

Suhdautumme Eskon sanomaan turhan tosikkomaisesti. Siihen Esko on pyrkinyt ja onnistunut sataprosenttisesti.

No ajatelkaahan nyt: Jos Esko olisi julistanut tavanomaisen sovinnaisen moraalisaarnan, kuka sille olisi korviaan lotkauttanut? Kuka meistä olisi kuullut siitä mitään?

Mutta hänpä heitti ärsykkeen, jonka avulla äänensä kuultiin koko maassa. Kaikki tiedotusvälineet iskivät siihen kiinni kuin sika limppuun. Ja nyt koko kansa miettii omaa kuntoaan, ja mitä sen eteen voisi tehdä;-)

Todellista presidenttiainesta on Eskossa. Jos olisi aikoinaan valittu, olisipa meillä kekkosmainen maan isä:-)

• Potilas

Onhan niitä kaikenlasia malleja ollut, ja varmaankin on myös tulossakin.

Jostain syystä tämä terveydenhoidon TULOSTEHOKKUUS vain näyttäisi kiinnostavan kovin vähän!
      Olisikohan aika luotettavasti selvittää myös vähän sitäkin puolta, ja seurailla miten tehokkasti niitä vähiä verorahojamme, kuten sanotaan, käytetään!
      Koskapa ne rahat eivät vain rupea riittämään, vaikka niitä kuinka jatkuvasti lisää ammennetaan!
      Mielellään vertaillaan vain muualle mm. USA:n menoihin, ja kerrotaan, että eivät vielä ole silläkään tasolla!

Aikoinaan on ollut malli käytössä, jossa lääkäreille maksettiin palkkaa niin kauan, kuin hänen potilaansa olivat terveinä, mutta jos rupesi ilmenemään sairauksia, myös tämän terveydenhoidosta vastuullisen lääkärin palkkakin alkoi tippumaan!

Jos se aikoinaan motivoi, miksi ei sitten motivoisi nykyäänkin, ja antaisi hiukan potkua toimintaan!

Siis mitä paremmin lääkärimme saa positiivisia muutoksia potilaidensa vaivojen, ja sairauksien parantamiseksi, myös hänen palkkapussinsa pysyy ennallaan, voisipa jossain tapauksessa tipahtaa jopa plussaakin, mutta lääkärimme, jonka potilaat joutuvat toistuvasti palaamaan vast.otoille samojen vaivojen, ja oireiden takia, myös palkkapussikin rupeaa kevenemään vastaavasti!

Että tässäpä sitten oiva malli!

• maalaistollo

Kyllä SITRAn johtaja on palkkansa ansainnut, kun näin hienoja ajatuksia esittelee. Missähän haavemaailmassa Esko elelee, ilmeisesti paikassa jossa kaikille käy ansionsa mukaan, kaikki maksaa vain siitä mitä tarvitsee jne. Esko takaa terveen elämän kaikille jotka eivät polta tai juo, ja kuntoilee säännöllisesti.
      Kuinka tällainen bonus-järjestelmä toimisi? Kaikille tulisi kotiin liput ja laput, joissa kysyttäisiin tupakanpoltosta, alkoholin käytöstä, liikunnasta, suvussa esiintyneistä sairauksista ja muusta terveyteen liittyvistä asioista. Sitten vastauksista laskettaisiin jokaiselle tietokoneella henkilökohtaiset terveysbonukset taikka sanktiot.
      Miten totuudenmukaisia vastauksista tulisi. Ihmisethän tuppaavat kaunistelemaan edellämainittuja asioita esim. lääkärillä, ainakin minä kaunistelen. Entä jos ilmoitit olevasi raivoraitis, naapurisi näkee sinut lähikapakassa oluella raskaan työpäivän jälkeen, ja vasikoisi sinut terveysviranomaisille? Tippuisiko bonukset vai tulisiko peräti sakkoja?
      Seuraavassa olisi minun ehdotus, joka kannustaisi terveisiin elämäntapoihin samoin kuin eskon bonusjärjestelmä, mutta joka on jopa mahdollista toteuttaa. Tupakan ja väkevän viinan haittaverot voisi heti tuplata (oluen ja viinien verot voisi kuitenkin puolittaa, koska ne ovat terveellisiä), kunnalliset liikuntapaikat ilmaisiksi, rasvojen veroja lisää ja kasvisten ja hedelmien alv:t pois kuten myös urheiluvälineitten. Nämä muutokset kannustaisi elämään terveellisesti ja nautintoaineiden käyttäjät saisivat maksaa kunnolla paheistaan. Jos rahat ei riitäisi, nostettaisiin veroja lisää.

• Anonyymi

Janajevin ystävä ja hiihtoliitonpuh.joht. esko aho oli yks niistä kieroimmista ja niljakkaimmista suomalais poliitikoista ja lisäksi täys paskahousu

• Anonyymi

Kannatan

• Anonyymi

Eihän mikään laki kiellä Eskoa luovuttamaan elimiään.

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3316
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1848
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1556
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1156
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      806
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe