Miehet: naisten pms-oireet

Kokemuksia kiitos : )

Elikkä, oma mieheni väittää, että kenelläkään muulla naisella maailmassa ei ole pms-oireita vaan minä olen hullu ja yritän piiloutua niiden taakse.

Oireeni oikeasti ovat lieviä, hermostun helpommin, otan herneen nenään ja voin heittää esim. vastaleipomani piirakan nurin lattialle.

Mutta, en saisi sanoa mistään hänelle mitään, en saisi kiukutella, en näyttää pahaa oloani. Mies lähtee baariin ja jättää minut yksin, aamulla tiuskii vielä, että hän on vihainen niin kauan kun leivon uuden piirakan hänelle.

Kysyisin nyt täällä, että millaisia pms-oireita naisillanne on ja miten te kestätte niitä, kun jo minun oireillani mieheni luokittelee minut hulluksi. Myös naisten mielipiteet on tervetulleita.

38

9984

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fiskare

"Oireeni oikeasti ovat lieviä, hermostun helpommin, otan herneen nenään ja voin heittää esim. vastaleipomani piirakan nurin lattialle."

Todella ärsyttäviähän tuollaiset piirteet ovat. Yritän ymmärtää niitä, mutta toisinaan toivoisin naisilta ymmärrystä toisinkin päin.

• ...

Niin siis tajuanhan minä, että tuo on lapsellista ja tyhmää heitellä piirakoita pitkin, mutta kun sitä sillä hetkellä ei vaan tajua. Sitä on niin impulsiivinen, että piirakka on jo lattialla ennenkuin tajuaa mitä teki. Sitä ei osaa ajatella järkevästi ja selkeästi, ainakaan minä en osaa. Tein sen piirakan sitten uudelleen, mutta ei tuokaan, että vielä aamulla kiukutellaan, että olen suuttunut niin kauan kun saan uuden piirakan, ole kovin tervettä!

Ajattelin vain, että olen ymmärtänyt pms-oireiden olevan joillakin tosi rajuja. Siis oikeasti ihan raivokohtauksiin asti, niin että joutuu käyttämään lääkitystä siihen.

Edellinen mieheni ei jaksanut välittää kiukuttelustani, hän vain totesi, että joka asiasta ei kannata hermostua, se ei ole sen arvoista. Kun oireeni eivät kestä viikkoa, vaan pari päivää ennen menkkoja eikä kiukuttelu ole jatkuvaa...

Mietin vain, että miksi nykyinen mieheni oikeasti väittää, että hän ei ole koskaan kuullut, että kenelläkään naisella olisi pms-oireita???

• samaa vikaa
        ... kirjoitti:

Niin siis tajuanhan minä, että tuo on lapsellista ja tyhmää heitellä piirakoita pitkin, mutta kun sitä sillä hetkellä ei vaan tajua. Sitä on niin impulsiivinen, että piirakka on jo lattialla ennenkuin tajuaa mitä teki. Sitä ei osaa ajatella järkevästi ja selkeästi, ainakaan minä en osaa. Tein sen piirakan sitten uudelleen, mutta ei tuokaan, että vielä aamulla kiukutellaan, että olen suuttunut niin kauan kun saan uuden piirakan, ole kovin tervettä!

Ajattelin vain, että olen ymmärtänyt pms-oireiden olevan joillakin tosi rajuja. Siis oikeasti ihan raivokohtauksiin asti, niin että joutuu käyttämään lääkitystä siihen.

Edellinen mieheni ei jaksanut välittää kiukuttelustani, hän vain totesi, että joka asiasta ei kannata hermostua, se ei ole sen arvoista. Kun oireeni eivät kestä viikkoa, vaan pari päivää ennen menkkoja eikä kiukuttelu ole jatkuvaa...

Mietin vain, että miksi nykyinen mieheni oikeasti väittää, että hän ei ole koskaan kuullut, että kenelläkään naisella olisi pms-oireita???

Minulla on myös ollut erittäin voimakkaat pms-oireet, kauheeta raivoilua, kiukkuamista, synkkyyttä, itkua, itsemurha-aikeita jopa.

Mistään muusta ei minulle ole ollut apua kuin jatkuvasta mielialalääkkeen käytöstä. Ensin kokeiltiin vain niinä pahoina päivinä, mutta eihän nämä lääkkeet ehdi vaikuttaa muutaman päivän aikana. Eli nyt sitten yksi pilleri päivässä pitää känkkäränkän loitolla. Aivan kuin toinen ihminen, miehenkin mielestä.

Minun mieheni kuvitteli myös, ettei kellään muulla naisella ole ko. vaivoja - kunnes sitten tutustui asiaan mm. nettiartikkeleiden avulla. Sitä ennen mies aina ahdistui, vetäytyi kuoreensa ja yritti vaatia minulta selitystä kauheaan käytökseeni. Meni kauan ennen kuin hän tajusi, etten minä tahallani ränkkää, vaan en todellakaan voi asialle mitään sillä hetkellä.

No, nyt on olo tasainen ja rauhallinen läpi kuukauden. En nyt mainosta tätä minään ihmelääkkeenä, mutta minulle se kyllä näyttää sopivan.

• .................
        samaa vikaa kirjoitti:

Minulla on myös ollut erittäin voimakkaat pms-oireet, kauheeta raivoilua, kiukkuamista, synkkyyttä, itkua, itsemurha-aikeita jopa.

Mistään muusta ei minulle ole ollut apua kuin jatkuvasta mielialalääkkeen käytöstä. Ensin kokeiltiin vain niinä pahoina päivinä, mutta eihän nämä lääkkeet ehdi vaikuttaa muutaman päivän aikana. Eli nyt sitten yksi pilleri päivässä pitää känkkäränkän loitolla. Aivan kuin toinen ihminen, miehenkin mielestä.

Minun mieheni kuvitteli myös, ettei kellään muulla naisella ole ko. vaivoja - kunnes sitten tutustui asiaan mm. nettiartikkeleiden avulla. Sitä ennen mies aina ahdistui, vetäytyi kuoreensa ja yritti vaatia minulta selitystä kauheaan käytökseeni. Meni kauan ennen kuin hän tajusi, etten minä tahallani ränkkää, vaan en todellakaan voi asialle mitään sillä hetkellä.

No, nyt on olo tasainen ja rauhallinen läpi kuukauden. En nyt mainosta tätä minään ihmelääkkeenä, mutta minulle se kyllä näyttää sopivan.

Minkäs takia te miehet sitten muututte naisten menkkojen aikaan"tunteettomiksi"ja passiivisiksi? Hyvä jos saa pusun,siihenpä se sitten jääkin..KUn menkat ovat ohi,niin kaikki taas ennallaan.Oletteko te niin pinnallisia,että ajattelette,että kerta ei saakaan niin mitä sitä turhia pussailemaan????

• Fiskare
        ................. kirjoitti:

Minkäs takia te miehet sitten muututte naisten menkkojen aikaan"tunteettomiksi"ja passiivisiksi? Hyvä jos saa pusun,siihenpä se sitten jääkin..KUn menkat ovat ohi,niin kaikki taas ennallaan.Oletteko te niin pinnallisia,että ajattelette,että kerta ei saakaan niin mitä sitä turhia pussailemaan????

"Minkäs takia te miehet sitten muututte naisten menkkojen aikaan"tunteettomiksi"ja passiivisiksi? Hyvä jos saa pusun,siihenpä se sitten jääkin..KUn menkat ovat ohi,niin kaikki taas ennallaan.Oletteko te niin pinnallisia,että ajattelette,että kerta ei saakaan niin mitä sitä turhia pussailemaan?"

Koska naisen olotila X tarkoittaa sitä, että hyvää tarkoittavatkin eleet kääntyvät pääsääntöisesti itseä vastaan. Jos silittää, kosketus on vääränlainen. Jos hieroo, hieronta on vääränlaista. Jos tekee ruokaa, ei ole nälkä. Jos viikkaa pyykkejä, viikkaa väärällä tavalla.

Olen tullut siihen johtopäätökseen, että kun nainen on tilassa X, niin turha on yrittää!

• elossa_vieläkin
        Fiskare kirjoitti:

"Minkäs takia te miehet sitten muututte naisten menkkojen aikaan"tunteettomiksi"ja passiivisiksi? Hyvä jos saa pusun,siihenpä se sitten jääkin..KUn menkat ovat ohi,niin kaikki taas ennallaan.Oletteko te niin pinnallisia,että ajattelette,että kerta ei saakaan niin mitä sitä turhia pussailemaan?"

Koska naisen olotila X tarkoittaa sitä, että hyvää tarkoittavatkin eleet kääntyvät pääsääntöisesti itseä vastaan. Jos silittää, kosketus on vääränlainen. Jos hieroo, hieronta on vääränlaista. Jos tekee ruokaa, ei ole nälkä. Jos viikkaa pyykkejä, viikkaa väärällä tavalla.

Olen tullut siihen johtopäätökseen, että kun nainen on tilassa X, niin turha on yrittää!

se on se itsesuojeluvaisto:
        Turha yrittää mennä lähelle, edes halaamaa kun se saattaa laukaista riidan.
        Näin meillä ja sitä hankalaa aikaa on viikko - puoltoista ennen menkkoja.
        Kyllä on vaikeeta!

• onneksi
        ................. kirjoitti:

Meillä harrastetaan seksiä ihan normaalisti kuukautisten aikaan. Ainoastaan eka vuotopäivänä jätän väliin, koska tulva on liian kova. Ja itselläni on yleensä koko viikon ajan aivan valtava hellyyden kaipuu, joten otetaan nautinnollisen hitaasti ja rauhallisesti :-)

• ...
        onneksi kirjoitti:

Meillä harrastetaan seksiä ihan normaalisti kuukautisten aikaan. Ainoastaan eka vuotopäivänä jätän väliin, koska tulva on liian kova. Ja itselläni on yleensä koko viikon ajan aivan valtava hellyyden kaipuu, joten otetaan nautinnollisen hitaasti ja rauhallisesti :-)

Heip

Kyllä minullakin helpottaa kun kuukautiset alkavat, mutta ne pari edeltävää päivää...

• Sanna

Pyysit myös naisen mielipiteitä, tässä tulee yksi sellainen :)

Itse en ole koskaan kärsinyt PMS-oireista. Kuukautisia minulla on ollut kohta 15 vuotta, enkä ole huomannut mitään oireita ovulaation aikana tai ennen vuodon alkamista. Vatsaa kyllä nipistää ja kylkiin sattuu, mutta en ole huomannut äkkipikaisuutta (hermoni ovat aina yhtä lyhyet), kiukuttelua tai masentuneisuutta.

Koska en itse ole koskaan kokenut PMS:ää, en oikein usko oireiden olemassaoloon. Olen miehesi kanssa vähän samoilla linjoilla, menkat ja PMS ovat kiltille tytöille hyvä syy kiukutella ja olla tuhma. Tosin, voihan se olla, että ovulaatiota käynnistävät hormoonit vaikuttaa myös mieleen, mene ja tiedä.

Mitä miehesi käytökseen tulee, mielestäni hän voisi hoitaa tilanteen paremmin. Jos kiukuttelet ja olet pahalla päällä, hänen tulisi ymmärtää se, mutta ei hänenkään tarvi kaikkea kestää. Ehkä hänen on helpompi lähteä evakkoon kuin katsoa sinun kiukkukohtauksia, ja ehkä hyvä niin? Ehkä hän kokee, että hänen on parempi antaa sinun rauhoittua yksiksesi kuin pyöriä jaloissasi ja suututtaa sinua enemmän? Oletan, että vedät herneen nenääsi miehesi sanomisista tai tekemisistä.

Lapselliselta kuulostaa kuitenkin tuommonen tiuskiminen ja piirakkaan vaatiminen, leipoisi ite jos nyt noin pahasti tekee mieli piirakkaa :)

• ...

Heh kiitos : )

Sen verran, että pms-oireet eivät liity mitenkään ovulaatiovaiheeseen vaan noin viikkoon ennen kuukautisia. Ovulaation aikanahan nainen on halukas kuin hmm...eli silloin halut hyrrää ja kaikki on niin ihanaa. Ovulaatioon liittyy kyllä niitä vatsannipistyksiä ym. mutta ovulaatiota ei siis ole jos syö esim. pillereitä tai ei sitä välttämättä ole kaikilla muutenkaan.

Pms taas on se kuukautisia edeltävä viikko tai muutamat päivät. Turvottaa, tekee mieli makeeta...sitten on toisilla on näitä mieliala-juttuja. Toisilla vain alakuloisuutta ja toisilla sitten vähän enemmän.

Olet onnekas : )) Minullakin ne tosin alkoivat vasta yli 30-vuotiaana...

• raivostunut

Joo-o "naisen mielipide" -, enpä tiedä onko orastavien pms-oireiden syytä, että kirjoituksesi saa mut näkemään punaista. Tekisi suoraan sanoen haistattaa sulle pitkät paskat. Muuten olen kyllä rauhallinen ja ystävällinen henkilö. Jos nyt et kärsi pms-oireista, niin sehän on tosi hieno juttu, mutta voisitko olla ystävällinen ja ymmärtää että on olemassa vaivoja, vaikka juuri sinulla niitä ei sattuisi olemaan.

• myös pms-vaivainen

No jo olet omahyväisen kuulonen.. odota vain kun pääset kolmenkympin paremmalle puolelle. Mutta nauti nyt tuosta seesteisestä olostasi kunnolla ennen sitä, mutta et tulisi tänne luulemaan mitään toisten tuntemuksista..

• Sanna
        ... kirjoitti:

Heh kiitos : )

Sen verran, että pms-oireet eivät liity mitenkään ovulaatiovaiheeseen vaan noin viikkoon ennen kuukautisia. Ovulaation aikanahan nainen on halukas kuin hmm...eli silloin halut hyrrää ja kaikki on niin ihanaa. Ovulaatioon liittyy kyllä niitä vatsannipistyksiä ym. mutta ovulaatiota ei siis ole jos syö esim. pillereitä tai ei sitä välttämättä ole kaikilla muutenkaan.

Pms taas on se kuukautisia edeltävä viikko tai muutamat päivät. Turvottaa, tekee mieli makeeta...sitten on toisilla on näitä mieliala-juttuja. Toisilla vain alakuloisuutta ja toisilla sitten vähän enemmän.

Olet onnekas : )) Minullakin ne tosin alkoivat vasta yli 30-vuotiaana...

Jees, eli tarkoitit nimenomaan juuri kuukautisia edeltäviä oireita, piti tarkistaa. Jotku kun puhuvat PMS:stä jo ovulaation aikana.

Meillä taitaa olla "sukuvikana" tuo, ettei mieliala muutu ennen kuukautisia. Mulla tosiaan nipistää hieman vatsaa ennen vuotoa ja tekee mieli suklaata (tosin sitä sattuu muulloinkin). Siskolla ei ole lainkaan oireita, ellei pahoja kuukautiskipuja laskettan, nekin kyllä alkaa vasta vuodon alettua. Äidillä tai tädillä ei ole ollut PMS:ää, joten ilmeisesti olen perinyt tämän asian heiltä.

Oletko kokeillut e-pillereitä, niiden aikanahan kehon oma hormoonitoiminta on "horroksessa". Käsittääkseni niiden pitäisi lievittää PMS-oireita, tosin niihin saattaa sitten liittyä muita ikäviä sivuvaikutuksia.

Olen kyllä onnekas siinä mielessä, että kuukautiseni ovat helpot: ei pahoja kipuja, ei suihkukuukautisia, ei PMS:ää eikä muita oireita. Nuorena ne tosin alkoi, aloin tuossa ihan tarkasti laskemaan asiaa, ja 11-vuotiaana ne alkoi ja ikää on jo kohta 28, joten onhan nuo kestäny muutamia vuosia. Ei menny tuo 15v ihan nappiin.

• Sanna
        raivostunut kirjoitti:

Joo-o "naisen mielipide" -, enpä tiedä onko orastavien pms-oireiden syytä, että kirjoituksesi saa mut näkemään punaista. Tekisi suoraan sanoen haistattaa sulle pitkät paskat. Muuten olen kyllä rauhallinen ja ystävällinen henkilö. Jos nyt et kärsi pms-oireista, niin sehän on tosi hieno juttu, mutta voisitko olla ystävällinen ja ymmärtää että on olemassa vaivoja, vaikka juuri sinulla niitä ei sattuisi olemaan.

Ei nyt tarvi suuttua. Ei ollut mitenkään tarkoitus haukkua PMS:stä kärsiviä tai halventaa heitä. Olen täysin tietoinen siitä, että tällaiset oireet on olemassa, kyseenalaistin vain mistä ne johtuu.

Yritin esittää näkemykseni aloittajan tilanteesta sekä hänen miehensä käytöksestä, joka taisi olla suurin ongelma?

• Sanna
        myös pms-vaivainen kirjoitti:

No jo olet omahyväisen kuulonen.. odota vain kun pääset kolmenkympin paremmalle puolelle. Mutta nauti nyt tuosta seesteisestä olostasi kunnolla ennen sitä, mutta et tulisi tänne luulemaan mitään toisten tuntemuksista..

En uskonut, että joudun puolustelemaan itseäni täällä. Pitäisikö minun olla nöyrä ja hiljaa siitä, etten kärsi PMS:stä. Ei muuten kärsinyt äitinikään, ei edes 30v jälkeen (eipä ole mullakaan tuohon enää montaa vuotta).

On ilmeisesti sinunkin helpompaa haukkua minua kuin tuoda esille mielipiteitä aloittajan miehen toiminnasta. Olisiko mielestäsi miehen hyväksyttävä kiukkuinen ja äkkipikainen käytös, vai onko ok, että hän lähtee kiukkuista av(i)ovaimoaan karkuun?

Takerruit vain yhteen osaan mun viestistä, mitäs jos koittaisit ottaa kantaa myös muuhun sisältöön?

• ...
        Sanna kirjoitti:

Jees, eli tarkoitit nimenomaan juuri kuukautisia edeltäviä oireita, piti tarkistaa. Jotku kun puhuvat PMS:stä jo ovulaation aikana.

Meillä taitaa olla "sukuvikana" tuo, ettei mieliala muutu ennen kuukautisia. Mulla tosiaan nipistää hieman vatsaa ennen vuotoa ja tekee mieli suklaata (tosin sitä sattuu muulloinkin). Siskolla ei ole lainkaan oireita, ellei pahoja kuukautiskipuja laskettan, nekin kyllä alkaa vasta vuodon alettua. Äidillä tai tädillä ei ole ollut PMS:ää, joten ilmeisesti olen perinyt tämän asian heiltä.

Oletko kokeillut e-pillereitä, niiden aikanahan kehon oma hormoonitoiminta on "horroksessa". Käsittääkseni niiden pitäisi lievittää PMS-oireita, tosin niihin saattaa sitten liittyä muita ikäviä sivuvaikutuksia.

Olen kyllä onnekas siinä mielessä, että kuukautiseni ovat helpot: ei pahoja kipuja, ei suihkukuukautisia, ei PMS:ää eikä muita oireita. Nuorena ne tosin alkoi, aloin tuossa ihan tarkasti laskemaan asiaa, ja 11-vuotiaana ne alkoi ja ikää on jo kohta 28, joten onhan nuo kestäny muutamia vuosia. Ei menny tuo 15v ihan nappiin.

Itseasiassa vauva on haaveissa, joten siksi en käytä pillereitä. Helokkiöljyllä olen saanut oireeet vähenemään aika hyvin. E-pillereitä kyllä aikanani olen syönyt monta vuotta, mutta niinkun jo muistaakseni sanoin, pms-oireet alkoivat vasta yli kolmekymppisenä.

• Sanna
        ... kirjoitti:

Itseasiassa vauva on haaveissa, joten siksi en käytä pillereitä. Helokkiöljyllä olen saanut oireeet vähenemään aika hyvin. E-pillereitä kyllä aikanani olen syönyt monta vuotta, mutta niinkun jo muistaakseni sanoin, pms-oireet alkoivat vasta yli kolmekymppisenä.

Pelkkä ikäsi ei vielä paljastanut, syötkö pillereitä vai ei. Nykyäänhän jotku syö niitä yli nelikymppisiksi. Huomasitko jotain eroa oireissa pillereiden kanssa ja nyt ilman pillereitä? Entäs oletko keskustellut gynekologin kanssa näistä?

Mutta, kuten jo yritin tuoda esille, suurempi ongelmasi on miehesi käyttäytyminen ja hänen suhtautuminen asiaan. Sinulla on oikeus tunteisiisi (johtu ne sitten mistä tahansa), sinulla on oikeus kiukutella, menettää hermot ja käyttäytyä typerästi. Mutta miehelläsi on myös oikeus tehdä valinnan poistua tilanteesta, mielestäni hänellä on oikeus lähteä "evakkoon".

Vastasit jollekin, että miehesikin on kova kiukuttelemaan, joten hänen pitäisi kyllä tietää, miltä tuntuu kun oikein sapettaa. Minä olen erittäin heikkohermoinen ja menetän hermoni varmasti monta kertaa viikossa. On minultakin lentänyt piirakoita ja muuta seiniin ja lattioille jos iskee kiukku tai epäonnistun. Onneksi mieheni on rauhallinen ja osaa rauhoittaa myös minua.

Vielä kerran, et ole hullu, sinulla on oikeus tuntea kiukkua ja hermostua. Koita kuitenkin olla purkamatta näitä tunteita miehellesi, ei PMS tai tunteet ole hänen vikansa. Eli älä turhaan kiukuttele hänelle, eiköhän kiukuttelu ole sama kuin nalkuttaminen, niillä saa aikaiseksi vain pahan olon. Tottakai sinun pitää pystyä puhumaan tunteistasi ja kertoa, miltä tuntuu. Mutta ehkä riittää, että sanot vain "Hitto ko kiukuttaa" tai "Nyt meni hermot", älä tuhlaa suurta energiaa selittelemään kiukkuasi miehellesi.

Hankalaa antaa neuvoja täysin tuntemattomalle, enhän minä tiedä millainen sinä tai miehesi olette. Keskustelkaa asiasta, kerro, ettet tahallasi menetä hermoja, vaan ettet voi asialle mitään.

• Nainen
        Sanna kirjoitti:

En uskonut, että joudun puolustelemaan itseäni täällä. Pitäisikö minun olla nöyrä ja hiljaa siitä, etten kärsi PMS:stä. Ei muuten kärsinyt äitinikään, ei edes 30v jälkeen (eipä ole mullakaan tuohon enää montaa vuotta).

On ilmeisesti sinunkin helpompaa haukkua minua kuin tuoda esille mielipiteitä aloittajan miehen toiminnasta. Olisiko mielestäsi miehen hyväksyttävä kiukkuinen ja äkkipikainen käytös, vai onko ok, että hän lähtee kiukkuista av(i)ovaimoaan karkuun?

Takerruit vain yhteen osaan mun viestistä, mitäs jos koittaisit ottaa kantaa myös muuhun sisältöön?

Sinun viestistäsi sai sellaisen kuvan, että epäilet mielialaoireilun olevan kuviteltua. Sitä se ei ole. Nimenomaan hormoonit vaikuttavat eri tavalla eri aikaan kuukaudesta naisen elämään -myös mielialaan. Se on ihan lääketieteellisesti tutkittu asia, ei mikään huuhaa juttu.

Nämä naiset täällä loukkaantuivat, koska puhuit tosiasioita, tutkimuksia ja ennen kaikea heidän kokemuksiaan vastaan ja rivien välissä sanoit, että he kiukuttelevat koska haluavat kiukutella...

Itsekin olen todella yllättynyt, että maailmasta ylipäätään löytyy ihmisiä (miehiä tai naisia), jotka eivät tiedä näiden oireiden olevan todellisia!

Itse käytän hormonaalista ehkäisyä. Se pitää kiukuttelun aisoissa. Nuorempana minulla oli oireet pahempia. Yhä vieläkin itken pienimmästäkin syystä paria päivää ennen kuukautisia. Esimerkiksi hellyyttävä vauvanvaippa mainos TV:ssä saa minut parkumaan täysillä...

Hormooneista on siis kyse. Opiskele hyvä tyttönen! Uskomattoman vähän ihmiset tietää... Olen äimänä.

• Sanna
        Nainen kirjoitti:

Sinun viestistäsi sai sellaisen kuvan, että epäilet mielialaoireilun olevan kuviteltua. Sitä se ei ole. Nimenomaan hormoonit vaikuttavat eri tavalla eri aikaan kuukaudesta naisen elämään -myös mielialaan. Se on ihan lääketieteellisesti tutkittu asia, ei mikään huuhaa juttu.

Nämä naiset täällä loukkaantuivat, koska puhuit tosiasioita, tutkimuksia ja ennen kaikea heidän kokemuksiaan vastaan ja rivien välissä sanoit, että he kiukuttelevat koska haluavat kiukutella...

Itsekin olen todella yllättynyt, että maailmasta ylipäätään löytyy ihmisiä (miehiä tai naisia), jotka eivät tiedä näiden oireiden olevan todellisia!

Itse käytän hormonaalista ehkäisyä. Se pitää kiukuttelun aisoissa. Nuorempana minulla oli oireet pahempia. Yhä vieläkin itken pienimmästäkin syystä paria päivää ennen kuukautisia. Esimerkiksi hellyyttävä vauvanvaippa mainos TV:ssä saa minut parkumaan täysillä...

Hormooneista on siis kyse. Opiskele hyvä tyttönen! Uskomattoman vähän ihmiset tietää... Olen äimänä.

Epäilen osan mielialaoireilusta johtuvan muusta kuin hormooneista ja kuukautisista. En kuitenkaan väitä, etteikö suurin osa PMS-oireista johdu hormooneista ja ovat tahattomia. Mutta, olen jo pitkään epäillyt, että jotku käyttävät kuukautisia syynä käyttäytyä miten sattuu. En tiedä mistä ajatus siitä, että nainen on menkkojen aikana "koskematon" ja voi tehdä mitä vaan ilman seurauksia juontaa juurensa, mutta se tuntuu olevan hyvin levinnyt.

Tottakai on tutkittu, mistä PMS johtuu ja miten siihen voidaan vaikuttaa (maito on kuulemma hyvä lääke), mutta käsittääkseni PMS ei ole sairaus eikä sitä voida todeta mitenkään.

Sanot olevasi yllättynyt siitä, että on ihmisiä jotka eivät tiedä oireiden olevan todellisia. Eihän kukaan täällä oireita kiistä, aloittajan mies vaan pitää oireita liioiteltuina ja voimakkaina, itse taas epäilen niiden syytä (hormoonit - mieli).

Kyllä minäkin huomaan, koska kuukautiset on tulossa (tosin ei enää pillereiden kanssa), ja olen minäkin huomannut, että suloiset mainokset (mulla vauvat ei tehoa, kissat kylläkin) koskettavat eri tavalla. Joten hormoonit vaikuttavat selkeästi minuun, mutta en sitten tiedä, onko mielihalu suklaaseen hormoonien toimintaa vai "opittu tapa".

• kokeva

Vaikka suurin osa vastauksistasi on oikeinkin järkeviä niin on kieltämättä vähän ärsyttävää että et usko oireisiin joita sinulla itselläsi ei satu olemaan. Et sitten varmaan usko iskiakseen tms. myöskään.... joten ollaanpa hieman avarakatseisempia. No, eniwei, PMS aiheuttaa minulla ennen kuukautisia turvotusta, finneilyä, huonovointisuutta ja kovia alavatsakipuja. Niistä tiedän että menkat on tulossa. Oireiden aikana ei paljon naurata, usein alaselkäkin on kipeä ja mieliala tai seksihalut ei yleensä ole huipussaan kun joka paikkaa kivistää. Ja eipä kyllä naurata miesystävääkään kun sellaisessa tilassa olen... Samoja oireita tulee muuten estrogeenipitoisista ehkäisymenetelmistä (esim. pillerit). Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kiakki onnekkaat ei näistä kärsi, en tiedä syytä. Jotkut on psyykkisesti/fyysisesti herkempiä... eism. helvetilliset kuukautiskivut voi johtua rakenteellisista, sinänsä 'normaaleista' ominaisuuksista.

• Noin viikkoa ennen menkkoja alan olla kiukkuinen ja itkuinen ja tunnen itseni rumaksi jne. Ei mitään kovin mahdottomia oireita siis ole ja mieheni onneksi suhtautuu ymmärtäväisesti asiaan.

Et vaikuta yhtään hullulta. :) Ehkäpä miehellesi olisi ennemminkin syytä mennä itseensä.

• böing

PMS-oireet ovat ihan todellinen vaiva monille naisille. Ja välillisesti heidän miehilleen. ;)

Kuitenkaan kaikkea käytöstä ei voi piilottaa hormoonien taakse vaan naisen on otettava niistä vastuu. Tällä tarkoitan sitä, että hormoonihumalan lakattua ymmärtää huonon käytöksensä ja sen seuraukset. Ja ihan kaikenlaista käyttäytymistä (kuten henkistä ja fyysistä väkivaltaa) ei voi selitellä pelkillä PMS-oireilla. Meidän järjellisten ihmisten on pärjättävä hormooneille joissain asiossa. Jos itse heittäisin leipomani piirakan maahan, niin aloittaisin vakavamielisen itsetutkiskelun. Pelkät hormoonit eivät kättäni saa tarttumaan piirasvuokaan ja paiskaamaan sitä maahan.

Vertaisin tätä humalaisen käytökseen. (Vaikkakin humala on itseaiheutettu ja hormoontoiminta luonnon järjestämä.) Alkoholi tunnetusti vapauttaa ihmistä ja laske itsekontrollin rajaa. Ts sanoen on asioita joita ei tekisi selvinpäin, mutta pienessä sievässä ideassa ei ole mitään huonoa. Jos on väkivaltainen tai vaikka uskoton, ei toimintaa tulisi hyväksyä "olin kännissä, en tarkoittanut"-lausahduksella. Sen sijaa hassun hauskat toilailut yleensä menee naureskellen humalan piikkiin -ehkäpä "ei enää koskaan"-lupauksin.

Tiivistelmä: On tekoja, jotka ovat tuomittavia myös humalassa ja PMS-oireiden aikana. (Väkivalta)
      On tekoja, jotka johtuvat edellä mainituista asioista, mutta jotka silti tulee jättää tekemättä. (Sammuminen/ piirakan heittäminen maahan.)
      On asioita, jotka ikään kuin kuuluvat humalaan ja PMS-oireisiin ja joita "normaalitilassa" pidetään typeränä/hassuna/arveluttavan/... (Yltiösosiaalisuus/liiallinen hermostuneisuus)

"Mutta, en saisi sanoa mistään hänelle mitään, en saisi kiukutella, en näyttää pahaa oloani. "

Tällainen miehesi toiminta taas tuntuu mielestäni henkiseltä väkivallalta. "Saatko" ilmaista pahan olosi muulloin, onko vain PMS-oireet "kiellettyjä" ? Tosin kiukuttelu on taas niitä asioita, jotka kuuluvat uhma- ja murrosikäisten ei aikuiten käytökseen.

• kiitos

No kun ei mua oikein kiukututa muulloin tai itketä tms. Eli en osaa sanoa, mutta ei nyt heti tule mieleenkään, että mies kohtelisi mua kaltoin jos tulee paha mieli jostain muuna aikana. Ehkä hänelle on jäänyt "trauma" kun oireeni ovat olleen huomattavasti pahemmat ja kestäneet kauemmin.

Ja juu, mies on kyllä ihan yhtä paha kiukuttelija kun minäkin.

• Nainen

Itselläni oireet olivat paljon pahempia kun käytin aikoinaan eri ehkäisymenetelmää. Ja usko tai älä, mutta B-vitamiinin syöminen vähän auttaa. Lääkäri äitini suositteli sitä minulle.

Nykyään olen lähinnä vain itkuinen ja tunnen itseni rumaksi, aivan kuten joku muukin täällä sanoi. Ja loukkaannun helposti. Ja jos on paljon töitä ym. niin saattaa ärtymys nostaa päätään, vaikka kuinka yrittäisi pitää positiivista asennetta. Pieni itku välillä helpottaa...

Ihminen on tietysti vastuussa itse itsestään, myös oireiden aikana. Yritä rauhoittua. Vetäydy vaikka olemaan itseksesi, ja ennen kuin suutut, niin laske sataan.

Mieheni on paljon ymmärtäväisempi kuin sinun. Hän yleensä nauraa oireilulleni... :) Ei siinä sitten kauaa tule kiukuteltua, kun hetken päästä itsekin tajuaa, että muuhun aikaan kuukaudesta ei olisi pahastunut. Kyllä sinun miehelläsi on kasvun paikka!!

• nainen

Minulla on mielestäni toisinaan hyvin vaikeat PMS -oireet. Oikeastaan minulla taitaa olla PMDD. Mies onneksi ymmärtää, eikä reagoi pahasti, jos ketsuppipullo lentää seinään tai jos ovet paukkuen ryömin sänkyyn itkemään - ilman syytä.

Tämmöinen minä siis olen muutaman päivän ajan säännöllisin väliajoin:

- Hermostun helposti, melkein mikä vain saattaa laukaista rajun v***tuksen. Itseasiassa aina ei tarvita mitään syytä. Muutamat PMS:t olen oireillut kuin mikäkin masentunut.
      - Kehoni kerää nestettä, vatsa turpoaa, paino nousee 2-4 kg, vaatteet kiristävät. Keho muuttaa niin paljon koostumustaan niin lyhyessä ajassa, että TODELLAKIN tunnen itseni rumaksi.
      - Turvotus tekee vartalosta löllön, velton, ja ilmeisesti sitä kautta liikunta tuntuu vastenmieliseltä; en saa vatsaa vedettyä sisäänpäin.
      - Olen normaalia väsyneempi, tarvitsen usein päiväunet. Kun olen tosi v**tuuntunut/ärsytysherkkä, tiedän aina mistä on kyse, ja painelen sanaakaan sanomatta päiväunille.
      -Kestän hirveän huonosti vastoinkäymisiä. Jos jokin menee pieleen toistuvasti, tunnen itseni todella huonoksi ja lamaannun.
      - Muutun kömpelöksi ja kehonhallinta on heikompaa (

• Pms-hirviö

Pms -oireyhtymä on nähdäkseni ihan lääketieteellisestikin todettu. Itselläni e-pillerit hillitsevät pahimpia kohtauksia (1-3 päivää ennen menkkoja). Pidin tuossa pienen tauon pillereistä, kunnes lähipiirini yhteistuumin suositteli minua aloittamaan ne uudestaan ihan vain siksi, että nuo pms-oireet pysyisivät hallinnassa...;) Pyydän kyllä aina jälkeenpäin käytöstäni anteeksi ja kohtaustenkin aikana teen selväksi, että kysymys on sitten hormoonimyrskystä. Lähinnä raivoaminen ja kiukku kohdistuu minuun itseeni, mutta olen myös oppinut ettei tuona aikana lähdetä autonrattiin. Tutkitusti naisille sattuu pms -oireiden aikaan eniten kolareita:D.

Poikaystäväni tietää pms -oireiden alkaneen viimeistään siitä, kun olen itkuinen ja kohtaus päättyy hysteeriseen nauru-itku-sinfoniaan. Tuona aikana tulkitsen kaiken henkilökohtaisena loukkauksena ja olen varma, että olen maailman inhottavin, rumin ja tyhmin ihminen. Tästä on lukuisia huvittavia esimerkkejä, kun suhde on ollut lähes katkolla minun luettuani vaikkapa viattoman tekstiviestin pms-oireiden sävyttämänä... Onneksi konsultoin aina ystäviäni, jotka vedet silmissä selittävät minulle, että "rakastan sinua" tarkoittaa tosiaankin sitä, eikä ole mikään alkupuhe bänkseille...;)

Jos muistan kertoa nätisti poikaystävälleni oireistani ja informoida niiden alkamisesta, saan osakseni kärsivällisyyttä ja erityistä huomaavaisuutta. Mutta usein helpointa on vain olla yksin, syödä ja nukkua paha mieli pois.

• sacro.sanct

Mäkin suutahdan nopeasti ja olen yli-itku-herkkä.

Raivostuttavinta on ehkä se, että saan "anteeksi" kiukutteluni menkkojen aikaan tyyliin "ai sulla on menkat, no nythän se selvisi". Oikein hellän halin ja suukkojen kanssa. Mies ymmärtää ehkä liikaakin hormonien päälle =)

• mies vaan täältä jostain

Mun vaimolla on kovia kipuja. Hieron selkää ja vatsaa ja se auttaa. Ei hän kiukuttele, mutta saattaa joskus kippurassa itkeä, vaikka on ottanut särkylääkkeitä. Lääkärissä on käyty ja sieltä ei tullut muuta apua kuin kipulääkettä. Meillä ei nakella tavaroita eikä huudeta ja jos on kärttyinen olo, niin käydään ulkona lenkillä ja se auttaa vähän niihin kipuihinkin mutta ei aina.

Toisaalta ymmärrän vaimoa hyvin kun itsekin kärsin kroonisesta selkäkivusta. Välillä se on niin päin, että vaimo hieroo minun selkää ja sitten kun hänellä on kipuja, hieron minä sitten vuorostani. Ei tässä ole sen suurempia ongelmia tai riitoja ollut, mutta toisinaan käy sääliksi kun ne kivut on kovia ja saattaa olla oksentelua ja pahoinvointia. Lääkärin mukaan se on ihan tavallista, että tuollaista pahoinvointia esiintyy kuukautisten aikana joillakin. Pahoinvointilääkkkeistä on ollut meillä apua.
      Ymmärrys on kaiketi se juttu, mikä pitää tämänkin asian kontrollissa.

• böing

Varsin ymmärtäväiseltä mieheltä kuulostat, mutta täytyy oikaista sen verran, että vaimosi kärsii kuukautiskivuista eikä PMS-oireista. PMS (PreMenstrusal Syndrom) -oireet ovat kuukautisia edeltävät erinäiset vaivat.

Tuossa infoa hauskasti:
        http://www.yle.fi/katevaemanta/pms.html

Vaimosi oireet kuulostavat samoilta kuin itsellänikin kuukautisten aikaan. PMS ei tällä hetkellä onneksi vaivaa(kaan) minua pahemmin.

• hiekoitus

PMS:n ovat hallittavia, mutta muistan erään kerran jolloin kroppani meni totaalisen sekaisin ihan menkkojen kynnyksellä. Niin lähellä että menkat alkoivat siitä muutaman tunin kuluttua.

Istuin kampaajalla laittamassa väriä ja raitoja päähän ja väriä laittaessa vatsaani alkoi äkkiä vihloa kamalasti. Eikä ollut särkylääkettä mukana. Istuin kiltisti yrittäen rentouttaa itseäni ja saada kipua hellittämään sen puolituntisen ja sitten puski todella paha tuskanhiki ja huimaus. Kampaaja kerkesi pestä tukan ja raidat sai jäädä toiseen kertaan sillä meinasin oksentaa ja pökrätä lattialle. En päässyt itse edes kotiin vaan kampaaja heitti autollaan. Olin niiiiiiin kipeä ja hämmentynyt moisesta kun en ymmärtänyt mitä kropassani oli käynnissä. Tavallisesti tunnen pienen vihlaisun ja menkat alkaa, nyt näin maailman kahtena ja jouduin ottamaan seinistä tukea että pääsen hissiin ja asuntoon.. Siellä ensimmäiseksi oksentamaan ja sitten nukkumaan. Kun heräsin kaikki oli tas ok.

• Sanna
        hiekoitus kirjoitti:

PMS:n ovat hallittavia, mutta muistan erään kerran jolloin kroppani meni totaalisen sekaisin ihan menkkojen kynnyksellä. Niin lähellä että menkat alkoivat siitä muutaman tunin kuluttua.

Istuin kampaajalla laittamassa väriä ja raitoja päähän ja väriä laittaessa vatsaani alkoi äkkiä vihloa kamalasti. Eikä ollut särkylääkettä mukana. Istuin kiltisti yrittäen rentouttaa itseäni ja saada kipua hellittämään sen puolituntisen ja sitten puski todella paha tuskanhiki ja huimaus. Kampaaja kerkesi pestä tukan ja raidat sai jäädä toiseen kertaan sillä meinasin oksentaa ja pökrätä lattialle. En päässyt itse edes kotiin vaan kampaaja heitti autollaan. Olin niiiiiiin kipeä ja hämmentynyt moisesta kun en ymmärtänyt mitä kropassani oli käynnissä. Tavallisesti tunnen pienen vihlaisun ja menkat alkaa, nyt näin maailman kahtena ja jouduin ottamaan seinistä tukea että pääsen hissiin ja asuntoon.. Siellä ensimmäiseksi oksentamaan ja sitten nukkumaan. Kun heräsin kaikki oli tas ok.

PMS on lyhenne sanoista Pre Menstrual Syndrome, eli "Menkkoja edeltävät oireet" suomeksi. Mitä sinä koit, oli kuukautiskipuja, joka on ihan eri asia kuin PMS. Joillakin todella on noin kovat kivut, ihan joka vuotokerralla. Äitini oli nuorena tällainen, hän pyörtyili lähes joka vuodon ensimmäisenä päivänä.

Et kuitenkaan kärsi PMS:stä, vaan kovista kuukautiskivuista. Kannattaa ehkä käydä lääkärillä tämän asian tiimoilta, sillä kyseessä saattaa esim. olla endometrioosi. Kannattaa myös kysellä kunnon särkylääkkeitä, sillä kenenkään ei tarvitse turhaan kärsiä kuukautiskivuista.

• Tiina
        Sanna kirjoitti:

PMS on lyhenne sanoista Pre Menstrual Syndrome, eli "Menkkoja edeltävät oireet" suomeksi. Mitä sinä koit, oli kuukautiskipuja, joka on ihan eri asia kuin PMS. Joillakin todella on noin kovat kivut, ihan joka vuotokerralla. Äitini oli nuorena tällainen, hän pyörtyili lähes joka vuodon ensimmäisenä päivänä.

Et kuitenkaan kärsi PMS:stä, vaan kovista kuukautiskivuista. Kannattaa ehkä käydä lääkärillä tämän asian tiimoilta, sillä kyseessä saattaa esim. olla endometrioosi. Kannattaa myös kysellä kunnon särkylääkkeitä, sillä kenenkään ei tarvitse turhaan kärsiä kuukautiskivuista.

http://www.beinggirl.fi/yourmind/content/ymnd_pmt.php

• Pms-kärsijä

Noh, meidän rouvalla pms-oireet alkavat lähestulkoon heti ovulaation jälkeen, itse en saa lähestyä, koskettaa, pahimpaan aikaan tuskin sanoakkaan mitään, läheisyys yms. normaaliin suhteeseen kuuluvat asiat ovat sinä aikana boikotissa, eroa viritellään naisen puolelta kerran kuukaudessa. Psyykkiset oireet / inho omaa miestä kohtaan ovat suurimmat oireet. Ainakin näin miehen näkökulmasta. Kun kuukautiset alkaa häviävät oireetkin kuin seinään. Eli noin 2 viikkoa menee kuukaudesta hyvin josta viikko on kuukautisia, jokainen voi vetää omat johtopäätökset mitä se merkitsee parisuhteelle.

• Elluuus

PMS oireet on nykyajan vitsaus. Alkaapa syödä terveellisesti ja raakaruokaa. Maito vilja ja sokeri pois. Nekin häviää ja turhat kiukkuilut ja elämäkin hymyilee:). Kokemusta on. Ja ymmärrän kyllä jos mies pakenee tuollaista

• 98475386

Ennen ei ollut PMS:ää, kun naiset oli raskaana koko hedelmällisen aikansa.

• silloinennen
        98475386 kirjoitti:

Ennen ei ollut PMS:ää, kun naiset oli raskaana koko hedelmällisen aikansa.

Kuolivat synnytyksiin tai jälkikomplikaatioon, yleisin kuolinsyy hedelmällisellä naisella.

• yuiou

Jos on pms-oireita (niitä on lähes kaikilla naisilla maailmassa) tai muuten vaan ärsyttää/hermostuttaa (tätä voi sattua monista syistä), ei pidä missään tapauksessa leipoa. Eikä etenkään miehelle. Vaan juuri päinvastoin: silloin on ainakin miehen vuoro leipoa/laittaa ruokaa.

• heitähiekkalaatikolle

En jaksa lukea muita vastauksia mutta sanoisin että miehelläsi on pms kun jaksaa kiukutella sekin. Itselläni on hyvin lievät oireet, en kiukuttele enkä loukkaannu, vähän vaan huomaan lisääntynyttä ruokahalua ja rintojen aristusta, that´s it. Kakara-ukkoa en voisi sietää silmissäni oli sitten pms tai ei.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      275
      4699
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      134
      3040
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2877
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      34
      2871
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      77
      1816
    6. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1664
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1521
    8. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      60
      1429
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1292
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      215
      1190
    Aihe