Nuoruusmuistoja osa 1

Sinikynä

Käväisin entisessä kotikaupungissani, Helsingissä. Se on myös synnyinkaupunkini.
Entisestä pienestä suurkaupungista tai suuresta pienkaupungista on kasvanut keskisuuri suurkaupunki.
Siitä on kulunut pari kolme vuotta, kun viimeksi kävin, muutos on silmiin pistävä.
Paljon on rakennettu uusia betonibunkkereita, teitä ja siltoja.
Vanhalta stadilaiselta meinasi mennä pasmat sekaisin liikenteessä, kun pienellä autollani, jota lastenlapset kutsuu "nöpöttimeksi" ajelin ja määränpäätä ei meinannut sitten millään löytyä.
Liikenne on kasvanut niin valtavasti, että ei sitä tahtonut uskoa todeksi.
No pääsinhän lopulta perille niihin kohteisiin, joihin pyrin, mutta aikaa se vei. Täytyi joiltakin ohikulkijoilta hieman kysellä apua ja kyllä aikoihin on eletty, kun minä vanha stadilainen jouduin kysymään tietä maahanmuuttajalta, joka sattui olemaan musta nainen, tosin hyvin ystävällinen ja avulias.
Aivan majapaikkani ulko-oven välittömässä läheisyydessä oli ratikkapysäki. Niinpä sain mielestäni oivan aatoksen, lähden ajelemaan ratikalla tai stadin slangilla ilmaistuna sporalla, skurulla ja ties mitä nimityksiä nykystadilaiset ovat sille keksineet. Hyvällä lapsella on monta nimeä.
Ratikka on tosi makee kulkuneuvo. On ihme, että ei Suomen muissa kaupungeissa ole oivallettu sitä. Viipurissa oli ainakin ennen vanhaan ja Turussa. Viimeksi mainitussa tosin ratikkaliikenne lopetettiin 1970-luvun alussa. Se oli mielestäni tyhmä päätös. Mutta tehty mikä tehty.
Minä hyppäsin skuruun n:o 7. Sen reitti kulkee Pasilasta, aivan Ylen tv-keskuksen vierestä Sörkan kautta Kaisaniemeen. Sieltä Kruunuhakaan ja Senaatin torille. Skuru jatkaa sieltä matkaa pitkin Aleksia ja Mannerheimintietä Töölöön ja sieltä sitten Jäähallin ja Eläintarhan ohi Pasilaan. Matka kestää noin 45 minuuttia.
Oli uskomatonta, miten paljon nuoruusmuistoja tulvahti tajuntaani sen lyhyehkön matkan aikana.
Heti Pasilassa muistui mieleeni se pieni idyllinen puutaloyhteisö, jonkalainen Pasila oli minun nuoruudessani. Taisin käydä siellä muutamia kertoja saatollakin silloin joskus. Nyt se on täynnä toinen toistaan mahtavampia betonijärkäleitä, eikä vanhoista puutaloista näe jälkeäkään.
Itä-Pasilan rautatieaseman kohdalla muistui mieleeni, kuinka alle 10 vuotiaan mentiin kesäisin Pasilan assalta Oulunkylään eli Ogeliin kesäsiirtolaan. Silloin 1930-luvulla Pasilan asema oli sellainen pieni puinen asemarakennus, joita maassamme oli vaikka kuinka paljon.
Koko Itä-Pasila on nykyään, kuin joku avaruusajan kivikylä, täynnä korkeita taloja toimistoineen ja liikkeineen.
Silloin, kun minä snadina kundina kuljin Itä-Pasilan maisemissa mm. mennessäni Pasilan assalle, oli ne maisemat pelkkää metsää ja niittyä.
Siellä Pasilan metsässä oli 1940-luvulla Vallilan Työväenyhdistyksen kesäteatteri.
Minäkin olin siellä avustajana vuonna 1944, ollessani 16 vuoden ikäinen. Olin mukana mm. Seitsemässä Veljeksessä ja jossain operetissa.
Erään kaverin toimesta minut värvättiin filmipuuhiinkin avustajaksi. Olin mukana sellaisessa filmissä, jonka nimi oli "Suomisen Olli rakastuu". Pääosissa oli Lasse Pöysti ja Ansa Ikonen, Kun filmi esitettiin ekan kerran telkkarissa, en ollut tuntea itseäni. "Näyttelijän" urani loppui kuitenkin lyhyeen. Muut harrastukset veivät mukanaan.

56

4049

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helena04 ejk

Tuulahdus nuoruusmuistoja tulvahti. Kiitos. Tuttua seutua, vaan ei enää samaksi uskoisi. Pasila.

• Olen asunut Helsingissä n. 30-vuotta ja nuo mainitsemasi paikatkin tunnen.

Olin aikanaan Invaliidisäätiön sairaalassa, nykyinen Orton, ja sen ammmattikoulussa, nykyinen Keskuspuiston Ak.

Muistan Ruskeasuon puutalokaupunkina Puutteenkujineen. Kissa hyppäsi jauholaarista kun kävimme pullaa ostamassa, hyvi silti kelpasi.

Ruskeasuolta johti kapea, asvaltoitu toki, tie Pasilaan. Ennen Pasilaa oli tiessä vinkkelimäinen mutka, jossa tuuhea, iso kuusi. Kuusta sanottiin jostain syystä Pusukuuseksi.

Pasilan Työväentalolla olen käynyt myös tanssimassa.

Joskus puutalopasilan viimeisinä aikoina ajelin autollani Pasilan läpi muistelumielessä. Eräästä matalan puutalon ovesta lensi melkein auton eteen matkalaukku ja miltei heti perässä nainen rähmälleen kadulle. Päättelin syyksi perheriidan.

Ei Kulosaaressa, töölössä eikä haagassa ole mitään vastaavaa muisteltavaa, Kalliosssa ehkä jotain.

• Helena ejk.

...sen pyöreän kioskin Ruskiksella, missä kymppi (ratikka) kääntyi? Siinä hengailtiin Invalidisäätiön Ammattikoulun poikien kanssa joskus iltaisin...
        Silloin olin vähän pihkassa yhteen vaaleaan, kiharapäiseen pyörätuolipoikaan...

• Helena ejk. kirjoitti:

...sen pyöreän kioskin Ruskiksella, missä kymppi (ratikka) kääntyi? Siinä hengailtiin Invalidisäätiön Ammattikoulun poikien kanssa joskus iltaisin...
        Silloin olin vähän pihkassa yhteen vaaleaan, kiharapäiseen pyörätuolipoikaan...

Saattaa olla, että olen tuntenutkin tuon vaalean pojan.
        Kävitkö koskaan Sätkän tanssesissa?

• Helena04 ejk.
        Ruuneperi kirjoitti:

Saattaa olla, että olen tuntenutkin tuon vaalean pojan.
        Kävitkö koskaan Sätkän tanssesissa?

kävin vielä koulua. En käynyt tansseissa, vain maalla kesäisin lavatansseissa. Sätkän tansseista en ole kuullut.

Tuo kiska on muuten edelleen paikallaan. Tosin ilman toimintaa. Epäilen, että sitä pidetään jonkinlaisena monumenttina.

Minä tulin Haagasta sillä yksivaunuisella H-ratikalla sekä kiskalle että kymppiin, jolla edelleen kouluun.

Olipa kiva muistella.

• Helena04 ejk. kirjoitti:

kävin vielä koulua. En käynyt tansseissa, vain maalla kesäisin lavatansseissa. Sätkän tansseista en ole kuullut.

Tuo kiska on muuten edelleen paikallaan. Tosin ilman toimintaa. Epäilen, että sitä pidetään jonkinlaisena monumenttina.

Minä tulin Haagasta sillä yksivaunuisella H-ratikalla sekä kiskalle että kymppiin, jolla edelleen kouluun.

Olipa kiva muistella.

Loppuvuodet vietin Etelä-Haagassa Vanhalla Turun Maantiellä.

Sinä lienet viettänyt lapsuuttasi Haagan kauppalassa. Oliko se jo silloin Helsinkiä?

Ollessani virkamiehenä Helsingin Yliopistossa, tapasin ikäiseni virkamiehen, entisen haagalaisen.

Pojankoltiaisilla oli tullut erimielisyyttä naapurin rouvan kanssa.

Pojat soittivat rouvana esiintyen hiililiikkeeseen ja tilasivat kuorman hiiliä.

Hiililiikkessä kysyttiin: Mihin hiilet sijoitetaan tontilla?

Kipatkaa siihen pihalle vaan, oli vastaus.

Näin naapuri rouva sai kasan hiiliä keskelle pihaansa, hiiliä, joita ei ollut koskaan tilannut.

Naapurisopu olisi ollut hyvästä - sielläkin.

• Helena04 ejk
        Ruuneperi kirjoitti:

Loppuvuodet vietin Etelä-Haagassa Vanhalla Turun Maantiellä.

Sinä lienet viettänyt lapsuuttasi Haagan kauppalassa. Oliko se jo silloin Helsinkiä?

Ollessani virkamiehenä Helsingin Yliopistossa, tapasin ikäiseni virkamiehen, entisen haagalaisen.

Pojankoltiaisilla oli tullut erimielisyyttä naapurin rouvan kanssa.

Pojat soittivat rouvana esiintyen hiililiikkeeseen ja tilasivat kuorman hiiliä.

Hiililiikkessä kysyttiin: Mihin hiilet sijoitetaan tontilla?

Kipatkaa siihen pihalle vaan, oli vastaus.

Näin naapuri rouva sai kasan hiiliä keskelle pihaansa, hiiliä, joita ei ollut koskaan tilannut.

Naapurisopu olisi ollut hyvästä - sielläkin.

Kaikenlaisia aprikointeja päässä pyöri.. Ei tullut uni. Pistäydyinpä siis palstoille.

Kauppalahan Haaga oli minun kouluaikanani.
        Vaan enpä muista, milloin liitettiin Helsingin kaupunkiin
        Asematieltä, nyk. Kauppalantieltä muutin pois v. -52. Vanha Turun Maantien varrella asuimme myös hetken joskus 6:n vuotiaana.
        Koulunkäynti oli sodan takia hankalaa. Minulla on muistikuva, että kouluni aloitin Imatralla Näträmälässä, kesken kauden oli siirryttävä sodan jaloista Munkkiniemen kansakouluun, välirauhan jälkeen taas Imatralle Räikkölän kouluun ja sieltä lopulta Haagan kansakouluun.

• Leny

Olin ensi kertaa matkalla Helsinkiin yksin tätini luo linja-autolla. Olin neljäntoista ikäinen maalaistyttö.
      Täti asui tyttären perheen kanssa ja serkkuni piti tulla minua vastaan linja-autoasemalle.

Samassa autossa sattumalla oli kummitätini, joka tuli Helsinkiin tapaamaan miestään, jonka laiva oli Katajanokalla.
      Tulimme illan suussa perille, mutta minua ei oltu lainkaan vastassa. Kummitäti otti minut mukaan laivaan. Sitten aamulla he saattaisivat minut Pakilaan menevään autoon. Siellä kaupasta kysyisin serkkuani. Hän oli myyjänä siellä.

Laivassa oli ihanat ruoat. Kummitädin mies antoi minulle amerikkalaista purukumia ja nylon sukkia.
      Aamulla pääsin Pakilaan, jossa tapasin serkkuni.

Hän oli aamulla avannut tädilleni lähettämäni kirjeen (täti oli ollut poissa) ja lukenut, että olin illalla tullut kaupunkiin. Hän oli ehtinyt soitella poliisillekin.
      Ilo oli molemmin puolinen tavatessamme. Pääsin Linnanmäelle ja serkku ja serkun mies tanssivat siellä lavalla, jossa soitti, ellen väärin muista Dallape´orkesteri.

• ulkosuomalainen

Mina kavin voimistelemassa vuonna-48 TUL:n liitojuhlilla.Korteerasimme Koiton talossa Yrjon kadulla.Housuistani katkes kuminauha laksin yksin maalaistytto etsimaan kauppaa,eksyin Stocmannille, muistan hyppineeni osastolta toiselle ja vihdoin akainen myyja kysyi mita hain,no antoi han mulle kuminauhan ja lainasi hakaneulankin jolla sitten sujuttelin kuminauhan poksyihini jottei enaa tarvinnut pylly paljaana kuljeskella kaupungilla,olin silloin n.10v.

• Olisit vain poistunut ratikasta Pasilassa, siellä se asemarakennus on keskellä aukiota, suojeltuna rakennuksena.
      Valtion virastotaloissa käydessäni olen usein Pasilan asemalla käynyt, joskaan rautatie ei enää siitä kulje.

Muistatko kuinka Hakaniemen kallioilla oli ennen pieniä omakotitaloja?
      Siellä minäkin kuljin, vaikka asuin Fredrikinkadulla vuonna 1957. Myöhemmin, 1970 luvulla Hakaniemen hallin lähistöllä asuin ja ne tienoot ovat lasteni leikkipaikkoja, joskin nyt virastotalo ja teatteri yms. ovat maisemat vallanneet.

Kyllä se Helsinki on tuttu minullekin, nuoruutta, keski-ikää ja valmistautumista vanhuuteen olen siellä elänyt, vaan "kyllä maalla on mukavaa", eikö vain?

• Siellä Pasilan vanhalla ratapihalla oli minun kenkäni korot.Kävin 60luvun alussa J:npäästä töissä Helsigissä ja kerrankin oli niin kiire kotiapäin juoksin junan perässä ja korko tippui kengästä,mutta kerkesin junaan.Olin Mannalan myymälässä töissä.Ne työläis junat oli hauskoja ,kovat korttisakit.Puu penkit ja tiputti kaikki pysäkit Riihimäelle asti.

• señora lyyli

mukava kuvaus sinulta helsinkistä. minul ei sielt ole nuoruusmuistoja mutta oon käynt kaupunkissa nelisen kertaa.

ensimmäisen kerran kävin jalmarin kanssa 1960 luvulla, hää kävi sillo tuomarilla joka selvitti hänen vanhenpainsa peruja.

sain yksiksee kulkee parisen tuntii kaupunkilla,ko jalmari ol tuomarin juttusilla. en muista niitten katujen nimiä, mutta puisto oli espanaadin puisto.

kävelin puistossa ja poikkesin yhelle sivukadulle,yhessä talossa oli luonnonkivvii seinässä ja kauniit kultaset ovet,en malttant olla vilkasematta sisäpuolelle.

ja voi mahoton mikä uppee palatsin huone siin oli.punaset matot jossa ol kultaset kiinnikkeet mäni valkosii portaita ylös, kaik ol valkosta ja kauniit palmut koristi rapunpielii. ja kirkkaat valot.

se ol ko kuninkaanlinna,vaikken ole sellases käyntkää, mutta sellanen kuva oli lapsen jäänt satukirjasta.

kerroin jalmarille mitä olin nähny, mutta hää kuittas sen miun liiotteluna ja vaa uutuutena helsinkin ihasteluna.

sitte ko meil ol televisio joskus 80 luvul näin saman kuvan televisiossa ehkä vähän muuttunu,mutta raput tunsin heti.

siin jottain ihmistä haastateltii. tuossa se juhlasali jonka näin helsinkissä sanoin jalmarille. hää selvitti sen olevan pörssi talo.

aatella että virastotalo,eikös pörssi ole yhenlainen virasto. no tietyst pörssissä raha liikkuu että voip panna sellasen palatsin pystyy, ja se ko ol viel kuulemma etteinen,mite sitte sisältä näyttää.

kyllä helsinkissä tehhää hienoja sisuksii taloihin. tiiä mite hienoja siel onkaa, ko olen vaa yhen nähny.
      kaunis kaupunki helsinki on. viime kesän kävin linnanmäellä amerikan ystäväin kanssa.
      en mie niis vehkeis käynny, katselin vaa ko meeri hurvitteli:)))hauskaa oli.
      terveisin lyylihel

• muistelija

Ikä vai mikä sen tehneekään, mutta matkatessaan - viime aikoina yhä enenevässä määrin - mieleen palaa elävinä muistikuvina "tuolla silloin...". Elän vanhoja aikoja uudelleen. Näin on, matkustinpa junalla, ratikalla tai busalla. Ja matka taittuu "siivillä".
      Taidanpa tästä huomenna "lähteä stadiin, mä vaihdan maisemaa". -

• ellumari

aikaa poissa lapsuutensa, tai nuoruusaikojensa maisemista, tuntuu, että kaikki on muuttunut , eikä oikein mikään ole enää ennallaan.
      Minä muutin 15 - vuotiaana Helsinkiin, kun menin siellä lukioon ja asuin tätini luona. Samassa asunnossa muuten, mistä viime keväänä muutin tänne entiseen lapsuudenkotiini.Perin sen luukun tädiltäni ja se oli ja on edelleenkin kaupungin arvostetuimpia asuinalueita. Siskoni viime kesänä avioitunut tytär asuu nyt siinä siihen asti kun he saavat valmiikis oman talonsa.
      Helsingin muuttumista en ole sillä tavoin kokenut dramattisena, sillä mitä näkee silmissään joka päivä, siihen tottuu - muutoksiinkin.
      Aivan niinkuin lapset, jotka vieraiden silmissä ovat kasvaneet 'puoli metriä', vaikka itse ei huomaa, niin on tuttujen kulmienkin kanssa. Kaikki vain vähän kerrassaan vaihtaa ilmettä ja tottuminen, sopeutuminen, tapahtuu hyvin nopeasti. Minulla on hauskoja, värikkäitä muistoja kummastakin kotipaikastani.

• fiiuliN

Minä en ole käynyt Helsingissä muuta kuin läpikulkumatkoilla.
      Joskus kävin sisareni kanssa siellä bingossa.

Koko kaupungista en osaa sanoa mitään, mutta Pasilassa olen viettänyt yhden "hienon" päivän.

Leuhkin, mutta olkoon.

Joskus silloin Bingoloton alkuaikoina onnistuin pääsemään silloin televisiossakin eitettyyn Bingolottoon. Voitinkin jopa 9000 mk jotka on aikoja sitten kulutettu, vain kuvaus on videolla.

Mutta miksei joku muukin voisi kertoa oman lapsuudenajan maisemistaan, emmehän kai kaikki ole helsinkiläisiä.

• en tahdo enää

mennä pois. Yö hellä täällä on, ja loiste auringon, muuta pyytää en mä kohtalolta vois."

Koko työelämäni pääkaupunkiseudulla vietettyäni ei muualla ole enää niin kiinteitä suhteita, että voisin muualle haluta.

(Mutta kertaakaan en ole käynyt bigossa, niin monenlaisia polkuja täälläkin sitten kuitenkin on.)

• eli siis
        en tahdo enää kirjoitti:

mennä pois. Yö hellä täällä on, ja loiste auringon, muuta pyytää en mä kohtalolta vois."

Koko työelämäni pääkaupunkiseudulla vietettyäni ei muualla ole enää niin kiinteitä suhteita, että voisin muualle haluta.

(Mutta kertaakaan en ole käynyt bigossa, niin monenlaisia polkuja täälläkin sitten kuitenkin on.)

en ole koskaan käynyt bingossa,josta joku edellisissä viesteissä puhui. En tunne ollenkaan sitä maailmaa. On kai ollut muuta tekemistä.

Jokin kaipuu lapsuusmaisemiin on jäänyt, näen unta puutarhasta, jossa on suuria omenapuita ja jota ympäröi violettina kukkiva , tuoksuva syreeniaita, kuljen piooniryhmien ohi, tiedän, että niiden alla on isän tekemät tukikehikot, koska kukinnot ovat niin suuria ja runsaita. Tiedän mansikkamaat ja musta- sekä punaherukkapensaat, kuljen pois lipputangon lähellä olevasta portista enkä enää voi palata sinne.

Lähellä virtaa joki, jota rakastan myöskin.
        Suuria puita kasvaa tien varrella.

Se oli lapsuuden maisemaa, vain unissa voi siellä kulkea.

• Iili

Asuin joskus aikoinani Tampereella, ja kävin aina silloin tällöin bingossa. Silloin voitot olivat hyvin pieniä. Luulen, että jäin ihan oikeasti voiton puolelle, sillä lopetin aina heti, kun sain kahvipakettini. Kerran herätin suurta hämmästystä, kun sain ensimmäisellä kierroksella sen kahvipaketin ja lähdin heti ulos.

Onko bignohalleja enää missään? Aikoinaan bingo oli suuri hitti erityisesti Pohjanmaalla.

• sarkikala

sanaton, mutta en jaksanut lukea koko romaania!

• olen

aivan sanaton...

• Iili

Eli non-stop elokuvia. Parhaat kaikista oli Luxorissa Iso-Robertinkadulla. Siellä oli eniten piirrettyjä. Elokuvateatteri oli entinen kirkko, ja nyt se on Lähetysseurakunnan rukoushuone. - Toinen hyvä oli Esplanadilla, ja sen nimi oli Kit-Cat. Mannerheimintiellä oli Hesperia, jossa esitettiin pelkkiä länkkäreitä. Kluuvissa oli valtavan iso elokuvateatteri Aloha. Salin seinässä oli neonvalo, jossa luki omistajan nimi: Himberg. Se tuntui joka kerta yhtä hulunkuriselta.

Minä en paljonkaan käynyt Pitkänsillan pohjoispuolella paitsi Linnanmäellä. Keskusta, Kruunuhaka ja Töölö ovat minulle tutuimpia alueita.

Stockmannin myyjät ja raitiovaunujen rahastajat olivat aina ynseitä. Stockmannilla oli sitävastoin ne hissitytöt. Heidät valittiin työhön ulkonäön perusteella. Ainkin yhdestä tuli Miss Suomi.

Nykyisin asun 5 km:n päässä Helsingin rajasta. En käy enää juuri koskaan Helsingissä (enkä elokuvissa).

• Sinikynä

on kiva silloin tällöin viivähtää.
        Minulla on hyvin samanlaisia muistoja niistä non-stop leffoista, kuin Iilillä.
        Kyllä elämä olisi tylsää, jos ei olisi muistoja.
        Aika kultaa muistot, sanotaan. Ja se on hyvä asia, sillä olisi aika karseeta, jos muistaisimme vain ikäviä asioita.
        Minulla olisi vielä jatko-osa Nuoruusmuistoille, mutta olen kahden vaiheilla sen julkaisemisesta.
        Kiinnostaneeko se ketään?
        Katsotaan?

• Helena04

Töölössä kävin koulua. Porukoissa kävimme koulupäivän päätteeksi Kit-Catissa katsomassa non-stop -elokuvia, piirrettyjä. Kun minulla ei aina ollut rahaa, niin tyttökaveri piffasi. Hänen myötään pääsin myöhemmin muittenkin elokuvien maailmaan, seurusteli nimittäin erään "ovipojan" kanssa.
        Alohassa on itkeä tuherrettu monet kerrat - rakkauselokuvat!

Milloin viimeksi kävinkään elokuvissa? En muista edes. Paitsi: Röllihän se oli. Lastenlasten kanssa. Ja siunailin, kun piti olla pussinen syötävää ja cocista mukana. Nameihin olin itse varautunut.

Asut vain 5 km:n päässä Helsingistä, kerrot. Miksikähän et käy enää Helsingissä, vaikka enhän saisi olla utelias.
        Jonain kauniina syyspäivänä soisin sinun kuitenkin taas kävelevän pitkin vanhaa kunnon Espaa. Se on elämys. Ihailet puistoa, kadunvarren kauniita vanhoja rakennuksia.
        Itse yllätyin viimeksi teatterista palattuani mm. Fennian eteen rakennetusta katukahvilasta. Helsingin uutta ilmettä tuokin, mannermaista. Uuteen Kamppiinkin tästä pitäisi lähteä tutustumaan, vain aidanraoista viimeksi tutkaillut.

Oli hauska tavata samoja polkuja käynyt.

• Helena04
        Sinikynä kirjoitti:

Aika kultaa muistot, sanotaan. Ja se on hyvä asia, sillä olisi aika karseeta, jos muistaisimme vain ikäviä asioita.
        Minulla olisi vielä jatko-osa Nuoruusmuistoille, mutta olen kahden vaiheilla sen julkaisemisesta.
        Katsotaan?

tervehdyksenä: ainakin minua kiinnostaa.
        Kiitos etukäteen - vai saiko enää kiitellä!! ;)))

• Leny
        Sinikynä kirjoitti:

Katsotaan?

Kyllä muistot kiinnostaa minua ainakin. Olemme eläneet nuoruudessamme suunnilleen samoja aikoja ja maailmamme on muuttunut. Sehän on vain hyvä, että muistot kultaantuvat.

• Helena04 kirjoitti:

Töölössä kävin koulua. Porukoissa kävimme koulupäivän päätteeksi Kit-Catissa katsomassa non-stop -elokuvia, piirrettyjä. Kun minulla ei aina ollut rahaa, niin tyttökaveri piffasi. Hänen myötään pääsin myöhemmin muittenkin elokuvien maailmaan, seurusteli nimittäin erään "ovipojan" kanssa.

Milloin viimeksi kävinkään elokuvissa? En muista edes. Paitsi: Röllihän se oli. Lastenlasten kanssa. Ja siunailin, kun piti olla pussinen syötävää ja cocista mukana. Nameihin olin itse varautunut.

Asut vain 5 km:n päässä Helsingistä, kerrot. Miksikähän et käy enää Helsingissä, vaikka enhän saisi olla utelias.
        Jonain kauniina syyspäivänä soisin sinun kuitenkin taas kävelevän pitkin vanhaa kunnon Espaa. Se on elämys. Ihailet puistoa, kadunvarren kauniita vanhoja rakennuksia.
        Itse yllätyin viimeksi teatterista palattuani mm. Fennian eteen rakennetusta katukahvilasta. Helsingin uutta ilmettä tuokin, mannermaista. Uuteen Kamppiinkin tästä pitäisi lähteä tutustumaan, vain aidanraoista viimeksi tutkaillut.

Se oli talvella 54.Äitini oli lauttasaaressa pitämässä työmaaruokalaa ja minä tulin ensikertaa "hesaan".Silloin oli tullut juuri mika Waltarin "Sinuhe Egyptiläinen"ja silloin näin ensikerran laajakangas elokuvan.En muista mikä teatteri seoli,jossai siinä lähellä asemaa.Oli muuten mahtava juttu.

• Iili
        Helena04 kirjoitti:

Teen ostokset Tapiolassa tai Isossa Omenassa. Vaikka Helsinki on lapsuudesta niin tuttu, niin nykyisin koen sen aika vieraaksi. Käyn kyllä oopperassa ja joskus teatterissa, ja joskus käyn Agricolan kirkossa, mutta muuten olen jo unohtanut koko kaupungin. Käyn useammin Turussa ja Tampereella kuin Helsingissä.

• Iili
        muori67 kirjoitti:

Se oli talvella 54.Äitini oli lauttasaaressa pitämässä työmaaruokalaa ja minä tulin ensikertaa "hesaan".Silloin oli tullut juuri mika Waltarin "Sinuhe Egyptiläinen"ja silloin näin ensikerran laajakangas elokuvan.En muista mikä teatteri seoli,jossai siinä lähellä asemaa.Oli muuten mahtava juttu.

Olivat siihen aikaan mm. Bristol, Rex ja Aloha. (Alohan alakerrassa oli toinen, pienempi elokuvateatteri, mutta en muista sen nimeä) Oli kyllä muitakin, mutta varmaankin Sinuhe esitettiin jossakin isossa teatterissa. - Ai niin, silloin oli vielä Kino-Palatsikin lähellä Rautatieasemaa siinä, missä nyt on Akateeminen Kirjakauppa. -- Kino-Palatsin tuhoamista minun on vaikea niellä. Se oli komea ja hieno elokuvateatteri. Se oli paljon hienompi kuin Alvar Aallon piirtämä Akateeminen Kirjakauppa.

• Iili
        Iili kirjoitti:

Olivat siihen aikaan mm. Bristol, Rex ja Aloha. (Alohan alakerrassa oli toinen, pienempi elokuvateatteri, mutta en muista sen nimeä) Oli kyllä muitakin, mutta varmaankin Sinuhe esitettiin jossakin isossa teatterissa. - Ai niin, silloin oli vielä Kino-Palatsikin lähellä Rautatieasemaa siinä, missä nyt on Akateeminen Kirjakauppa. -- Kino-Palatsin tuhoamista minun on vaikea niellä. Se oli komea ja hieno elokuvateatteri. Se oli paljon hienompi kuin Alvar Aallon piirtämä Akateeminen Kirjakauppa.

Olihan lähellä Rautatieasemaa vielä mm. Capitol, mutta tuskin Sinuhea siinä esitettiin, sillä Capitol oli venälaisten elokuvien esityspaikka. - Komea teatteri sekin.

• tuttavalta
        Iili kirjoitti:

Teen ostokset Tapiolassa tai Isossa Omenassa. Vaikka Helsinki on lapsuudesta niin tuttu, niin nykyisin koen sen aika vieraaksi. Käyn kyllä oopperassa ja joskus teatterissa, ja joskus käyn Agricolan kirkossa, mutta muuten olen jo unohtanut koko kaupungin. Käyn useammin Turussa ja Tampereella kuin Helsingissä.

aloit heti tuntua.

Vaikka emme fyysisesti ole tavanneet emmekä tapaakaan varmaan, voimme silti täällä keskustella "meidän kulmakunnan asioista" !

• Iili
        tuttavalta kirjoitti:

aloit heti tuntua.

Vaikka emme fyysisesti ole tavanneet emmekä tapaakaan varmaan, voimme silti täällä keskustella "meidän kulmakunnan asioista" !

Minusta olisi tosi hyvä, jos metro ulotettaisiin Espooseen asti, kunhan valtio osallistuu kustannuksiin. Se helpottaisi tämän kaupungin liikennettä aika tavalla Helsingin suuntaan. - Minua kiukuttaa se, että helsinkiläiset yrittävat haitata espoolaisten kulkua sinne ja takaisin sekä henkilöautolla että bussilla.

Jos Helsinki joskus asettaa tietullit, niin Espoon ja Vantaan pitää tehdä samoin. Mitenkähän sitten suu pannaan?

• muisteloita
        Sinikynä kirjoitti:

Katsotaan?

mielenkiintoista ois lukea jatko-osakin, eli se osa 2!

• helpottaisi ja nopeuttaisi
        Iili kirjoitti:

Minusta olisi tosi hyvä, jos metro ulotettaisiin Espooseen asti, kunhan valtio osallistuu kustannuksiin. Se helpottaisi tämän kaupungin liikennettä aika tavalla Helsingin suuntaan. - Minua kiukuttaa se, että helsinkiläiset yrittävat haitata espoolaisten kulkua sinne ja takaisin sekä henkilöautolla että bussilla.

Jos Helsinki joskus asettaa tietullit, niin Espoon ja Vantaan pitää tehdä samoin. Mitenkähän sitten suu pannaan?

Eilen käydessäni Helsingissä nautin taas kauniista matkasta, annoin silmieni levätä ja nähdä, miten ainutlaatuisen upeata voikin olla.

Menin bussilla, sillä kävimme erään opiskeluaikaisen ystävättäreni kanssa lounaalla Ostrobotnialla, ja se on niin lähellä Kamppia, että matka sopi parhaiten bussilla.

Kampin uudessa bussiterminaalissa ovat meidän laiturit keskiosassa, hyvällä paikalla.

• Iili kirjoitti:

Espoolaiset päättäjät eivät huoli Metroa! Kannattavuus merkitsisi suurten kerrostalojen rakentamista autottomille ihmisille.

Köyhiä ei Espooseen huolita.

• Helena04 kirjoitti:

tervehdyksenä: ainakin minua kiinnostaa.
        Kiitos etukäteen - vai saiko enää kiitellä!! ;)))

Luen palstoja hyvin tarkkaan enkä ole huomannut kiitoskieltoa!

• tarkoititkaan?
        Iili kirjoitti:

"Minua kiukuttaa se, että helsinkiläiset yrittävat haitata espoolaisten kulkua sinne ja takaisin sekä henkilöautolla että bussilla."

Kerrohan minulle yksinkertaiselle, mitä kummaa tuolla tarkoitit. Pientä arvelua on kyllä mielessäni...

• Helena04 ejk
        Ruuneperi kirjoitti:

Luen palstoja hyvin tarkkaan enkä ole huomannut kiitoskieltoa!

Laitetaan sitten mielikuvitukseni piikkiin.
        Mutta huomasithan hymyn! :)
        Aurinkoisia oloja! -

• BilMan
        Ruuneperi kirjoitti:

Espoolaiset päättäjät eivät huoli Metroa! Kannattavuus merkitsisi suurten kerrostalojen rakentamista autottomille ihmisille.

Espoossa ollaan väännetty kättä jo vuosikymmen vaihtoehdoista joka korvaisi osittain bussiliikenteen.
        On ehdolla ollut kevytraiteinen (ratikkamallinen)
        liikenne, joka kulkisi länsiväylän keskellä kohti Kivenlahtea, päätyen sinne.

On ollut merton linjauksesta ja (tunneli) tai maanpäällisestä ratajärjestelyistä vääntöä.
        Mistä ja minne laitetaan syöttöliikenne. Otaniemi, Tapiola, Laajalahti, Mankkaa, Haukilahti, Matinkylä, Kivenlahti.
        Näistä linjauksista ollaan väännetty kättä puoleen jos toiseenkin.

Päätös on kuitenkin ja syntynyt . Länsimetro rakennetaan ja kustannukset rakennusvaiheessa jaetaan.

Maksajaksi Valtio, Helsinki ja Espoo.

Suunnittelu on hyvässä käynnissä ja viiden vuoden sisällä jälkiäkin on jo maisteltu.

• Iili
        Ruuneperi kirjoitti:

...suuria kerrosalueita että köyhiä. Valtaosa espoolaisista on tavallista väkeä, kuten minä. Vain Westend on sellainen alue, jossa elää muita varakkaampaa väkeä, ja Westend on aika pieni.

Espoon keskus, Suvela, Leppävaara, Otaniemi, Matinkylä, Olari, Soukka, Kivenlahti jne. ovat suuria kerrostaloalueita, eivätkä ihmiset niissä paljonkaan voi pröystäillä rikkauksillaan.

Naapurikaupunki Kauniainen on kyllä suurelta osalta varakkaiden seutua. Sieltä on junayhteys Helsinkiin.

Tapiola oli alunalkaen sosiaalista rakentamista. Kaikki asuintalot olivat Aravataloja. Omituista, että sille syntyi jonkinlainen hienostoleima. Nykyisin kaikki espoolaiset saavat maksaa veroissaan Tapiolan nurmikkojen ylläpidosta. Kaupunki käyttää paljon enenmmän rahaa Tapiolan siisteyteen kuin muualle. - Muualla Suomessa ihmiset asuvat usein paljon paremmin kuin Espoossa tai yleensä pääkaupunkiseudulla.

Espoon alue on hyvin suuri, eikä täällä ole minkäänlaista keskustaa. Julkinen liikenne on riittämätöntä, oma auto pitää olla.

Matinkylä ja Lepäävaara ovat ovat suuria, ja metron pitäisi yltää niihin molempiin. Osa espoolaisita voi käyttää junaa nytkin, mm. Espoon Keskuksessa on rautatieasema. (Espoon "Keskus" on hyvin syrjässä, eikä sinne ole yleensä paljonkaan asiaa muilla espoolaisilla.)

• Iili
        Iili kirjoitti:

...suuria kerrosalueita että köyhiä. Valtaosa espoolaisista on tavallista väkeä, kuten minä. Vain Westend on sellainen alue, jossa elää muita varakkaampaa väkeä, ja Westend on aika pieni.

Espoon keskus, Suvela, Leppävaara, Otaniemi, Matinkylä, Olari, Soukka, Kivenlahti jne. ovat suuria kerrostaloalueita, eivätkä ihmiset niissä paljonkaan voi pröystäillä rikkauksillaan.

Naapurikaupunki Kauniainen on kyllä suurelta osalta varakkaiden seutua. Sieltä on junayhteys Helsinkiin.

Tapiola oli alunalkaen sosiaalista rakentamista. Kaikki asuintalot olivat Aravataloja. Omituista, että sille syntyi jonkinlainen hienostoleima. Nykyisin kaikki espoolaiset saavat maksaa veroissaan Tapiolan nurmikkojen ylläpidosta. Kaupunki käyttää paljon enenmmän rahaa Tapiolan siisteyteen kuin muualle. - Muualla Suomessa ihmiset asuvat usein paljon paremmin kuin Espoossa tai yleensä pääkaupunkiseudulla.

Espoon alue on hyvin suuri, eikä täällä ole minkäänlaista keskustaa. Julkinen liikenne on riittämätöntä, oma auto pitää olla.

Matinkylä ja Lepäävaara ovat ovat suuria, ja metron pitäisi yltää niihin molempiin. Osa espoolaisita voi käyttää junaa nytkin, mm. Espoon Keskuksessa on rautatieasema. (Espoon "Keskus" on hyvin syrjässä, eikä sinne ole yleensä paljonkaan asiaa muilla espoolaisilla.)

Vielä julkisesta liikenteesta: Olen osa-aikaeläkkeellä, ja työpaikkani on Espoossa. Jos käyttäisin julkista liikennettä työmatkoihini, niin minun pitäisi ajaa kolmella eri bussilla, ja matkaan menisi vähintään tunti. Henkilöautolla ajan töihin kahdeksassa minuutissa. Polkupyörällä tai kävellen joutuisin kiertämään monia, monia kilometrejä pitemmän lenkin.

• Iili
        BilMan kirjoitti:

Espoossa ollaan väännetty kättä jo vuosikymmen vaihtoehdoista joka korvaisi osittain bussiliikenteen.
        On ehdolla ollut kevytraiteinen (ratikkamallinen)
        liikenne, joka kulkisi länsiväylän keskellä kohti Kivenlahtea, päätyen sinne.

On ollut merton linjauksesta ja (tunneli) tai maanpäällisestä ratajärjestelyistä vääntöä.
        Mistä ja minne laitetaan syöttöliikenne. Otaniemi, Tapiola, Laajalahti, Mankkaa, Haukilahti, Matinkylä, Kivenlahti.
        Näistä linjauksista ollaan väännetty kättä puoleen jos toiseenkin.

Päätös on kuitenkin ja syntynyt . Länsimetro rakennetaan ja kustannukset rakennusvaiheessa jaetaan.

Maksajaksi Valtio, Helsinki ja Espoo.

Suunnittelu on hyvässä käynnissä ja viiden vuoden sisällä jälkiäkin on jo maisteltu.

Mutta eihän metron tarvitse ajaa maan alla. Varmaan se pannaan maan alle suurissa keskuksissa, koska maanpäällinen metro aiheuttaa melua ja muuta haittaa asukkaille. - Olen yrittänyt löytää internetistä niitä linjauksia. Koska tunnut tietävän, niin kerro minullekin.

• Sinikynä
        Iili kirjoitti:

Jotakin tiedän minäkin Espoosta ja erityisesti Tapiolasta. Asuin nimittäin Tapiolassa vuosina 1962-1971.
        Nimimerkki Iili on aivan oikeassa siinä, että Tapiola oli alun alkaen sosiaalista rakentamista.
        Asuntosäätiö ja sen toimitusjohtaja Heikki von Hertzen rakensivat Tapiolan.
        Asuntosäätiön yhtenä suurena jäsenjärjestönä oli noihin aikoihin ammattiyhdistysliike.
        En kuitenkaan tavannut Tapiolassa 1960-luvulla montakaan duunaria.
        Sitävastoin siellä asui monia ammattiyhdistyspamppuja ja pienempiä päälliköitä.
        Olen sitä mieltä, vaikka ei minulla ole mitään tilastotietoja, että Tapiola oli alun alkaen tarkoitettu ns. paremmalle väelle.
        Arava rakentaminen tarjosi näille herran nappuloille oivan keinon saada riittävän suuria rivitaloasuntoja yhteiskunnan tuella.
        Osallistuin Tapioassa asuessani monenlaisiin rientoihihin, joissa tutustuin tapiolalaisiin ja saatoin näin muodostaa melko hyvän kuvan Tapiolan asukkaista.
        Tapiola oli myös edustava nähtävyys silloin uudenlaisesta asumisympäristöstä, laajoine niittyineen ja puutarhoineen.
        Kultturielämä oli vilkasta, joka osoitti, että Tapiolassa asui aktiivista ja puuhaakasta väkeä.
        Mainittakoon tässä vain yksi aikaansaannos, nimittäin Tapiolan Yhteiskoulun maailmankuulu lapsi -ja nuorisokuoro, jonka perusti tunnettu musiikkimies Erkki Pohjola, Tapiolan Yhteiskoulun oppilaiden vanhempien tukemana.

• kotoisin
        Sinikynä kirjoitti:

Jotakin tiedän minäkin Espoosta ja erityisesti Tapiolasta. Asuin nimittäin Tapiolassa vuosina 1962-1971.
        Nimimerkki Iili on aivan oikeassa siinä, että Tapiola oli alun alkaen sosiaalista rakentamista.
        Asuntosäätiön yhtenä suurena jäsenjärjestönä oli noihin aikoihin ammattiyhdistysliike.
        Olen sitä mieltä, vaikka ei minulla ole mitään tilastotietoja, että Tapiola oli alun alkaen tarkoitettu ns. paremmalle väelle.
        Arava rakentaminen tarjosi näille herran nappuloille oivan keinon saada riittävän suuria rivitaloasuntoja yhteiskunnan tuella.
        Osallistuin Tapioassa asuessani monenlaisiin rientoihihin, joissa tutustuin tapiolalaisiin ja saatoin näin muodostaa melko hyvän kuvan Tapiolan asukkaista.
        Tapiola oli myös edustava nähtävyys silloin uudenlaisesta asumisympäristöstä, laajoine niittyineen ja puutarhoineen.
        Kultturielämä oli vilkasta, joka osoitti, että Tapiolassa asui aktiivista ja puuhaakasta väkeä.
        Mainittakoon tässä vain yksi aikaansaannos, nimittäin Tapiolan Yhteiskoulun maailmankuulu lapsi -ja nuorisokuoro, jonka perusti tunnettu musiikkimies Erkki Pohjola, Tapiolan Yhteiskoulun oppilaiden vanhempien tukemana.

tietojeni mukaan Seinäjoelta, ja mm. Ensti Pohjola, monipuolinen musiikkimies, johti erästä vanhaa suomalaista mieskuoroa, jossa mieheni lauloi...no niin, eksyin aiheesta, eli Espoon asioista. - Tapiola-kuoro liittyy kuitenkin olennaisesti Tapiolaan.

Hassua yleistämistä, että Espoossa asuisi pelkästään rikkaita. Vanha lause :kaikkialla on kaikenlaisia ,-se pätee kyllä täälläkin.

• Iili
        tuttavalta kirjoitti:

aloit heti tuntua.

Mikä sen Museokadulla sijaitsevan pienen elokuvateattrin nimi oli? En tiedä onko se enää olemassa; se oli ihan Museokadun loppupäässä lähellä Mechelininkatua. Se oli talon takapihalla. Siellä näytettiin laatuelokuvia, kuten nykyisin Dianassa Erottajan puiston vieressä. Minulla on jotenkin sellainen mielikuva, että samat omistajat perustivat Dianan. En ole kuitenkaan ollenkaan varma.

Käyn lähes päivittäin Isossa Omenassa ostamassa ruokaa. En ole koskaan tullut menneeksi Hiljaisuuden Kappeliin. Pitäisi joskus mennä.

Tapiolan Stockmann ja Sokos ja muut kaupat ovat kyllä helisemässä Ison Omenan takia. - Merkillista, että vain Tapiolassa asioidessani muistan, että euro = 6 markkaa, kun pysäköinnistä täytyy maksaa, ja hinta nostettiin kuuteen markkaan jo ennen euroa.

Minun koko sukuni on kotoisin Espoosta eli siltä alueelta, jota nykyisin nimitetään Espooksi.

• mökillä
        Iili kirjoitti:

Mikä sen Museokadulla sijaitsevan pienen elokuvateattrin nimi oli? En tiedä onko se enää olemassa; se oli ihan Museokadun loppupäässä lähellä Mechelininkatua. Se oli talon takapihalla. Siellä näytettiin laatuelokuvia, kuten nykyisin Dianassa Erottajan puiston vieressä. Minulla on jotenkin sellainen mielikuva, että samat omistajat perustivat Dianan. En ole kuitenkaan ollenkaan varma.

Käyn lähes päivittäin Isossa Omenassa ostamassa ruokaa. En ole koskaan tullut menneeksi Hiljaisuuden Kappeliin. Pitäisi joskus mennä.

Tapiolan Stockmann ja Sokos ja muut kaupat ovat kyllä helisemässä Ison Omenan takia. - Merkillista, että vain Tapiolassa asioidessani muistan, että euro = 6 markkaa, kun pysäköinnistä täytyy maksaa, ja hinta nostettiin kuuteen markkaan jo ennen euroa.

Minun koko sukuni on kotoisin Espoosta eli siltä alueelta, jota nykyisin nimitetään Espooksi.

Ensin kävi viime viikolla metsuri sen pilkkomassa "polttopïtuuteen" ja senkin jälkeen vielä tyttären mies ja poikani,(sekä pieni pojan poika) olemme touhunneet koko ikisen päivän. Kaunis päivä oli ja kiva oli ulkona puuhailla eikä mökki ole onneksi kaukana.

Tuuli oli saanut järveltä päin lounaasta ja lännestä vauhtia niin että tuuheaan lehtevään koivuun oli saanut sellaisen otteen, että juuret pystyssä makasi parikymmenmetrinen puu. Laitoin ruuat jo eilen valmiiksi ja otin ne mukaan, ettei aikaa mennyt siihen liikaa tänään. - Kaikki meni hyvin, paljon saatiin aikaan, viimeksi vielä katolla rännien puhdistus!

En jaksa nyt muuta kirjoittaakaan, hyvää yötä kaikille!

• Satu
        Iili kirjoitti:

Ihmettelin kovasti jo uuden Prisman tuloa Olariin, kun Omena on niinkin lähellä.

Olen asunut työikäni ajan Helsingissä, ja elokuvateatteri, josta puhuit, on minulle tuttu siinä mielessä, että olen kerran seurusteluaikoinani katsonut siellä elokuvan "Onnellinen Peppino", - itse teatterin nimeä en myöskään muista. Helsinkiläinen mieheni (rauha hänen muistolleen) myös usein puhui non stop-leffoista ("nonareista"), joita oli katsottu nuorena.

Erottajan Diana-patsas on muuten "muuttunut" minun silmissäni! Ihan nuorena opiskelijana se vielä oli all right, mutta nykyisin jalat näyttävät auttamattomasti liian lyhyiltä!

• Iili kirjoitti:

on ainakin eräs "köyhälistön" alue, Espoon kaupungin omistama rivitaloalue Matinkylässä, joka saa haukkomaan henkeä!
        Alue on aivan meren rannassa, lähinnä rantaa olevien talojen terasseilla vi istua ja lirutella varpaitaan meressä!

Veljeni rakennusliike rakensi alueen.
        Olin siellä katsomassa kun talot olivat valmiit ja oli luovutustilaisuuden aika.
        Sanoin veljelleni, että tänne ei mitkään tyhjätaskut muuta.
        Veljeni sanoi, että nepä juuri tänne muuttavat, sosiaalitapaukset joitten vuokrat kaupunki maksaa.

• Sinikynä kirjoitti:

www.mfa.fi/tapiola

Jos kiinnostaa lukea Tapiolasta enemmän niin tässä on linkki sivuille, mistä löytyy tietoa.

• Pääsky64
        MdK-MdK kirjoitti:

on ainakin eräs "köyhälistön" alue, Espoon kaupungin omistama rivitaloalue Matinkylässä, joka saa haukkomaan henkeä!
        Alue on aivan meren rannassa, lähinnä rantaa olevien talojen terasseilla vi istua ja lirutella varpaitaan meressä!

Veljeni rakennusliike rakensi alueen.
        Olin siellä katsomassa kun talot olivat valmiit ja oli luovutustilaisuuden aika.
        Sanoin veljelleni, että tänne ei mitkään tyhjätaskut muuta.
        Veljeni sanoi, että nepä juuri tänne muuttavat, sosiaalitapaukset joitten vuokrat kaupunki maksaa.

huomannut kun seuraan lasteni asumista ja sitä miten vain sosiaaliavustusta saavat asuvat isommissa asunnoissa,ja eikä ne välitä edes olla kunnolla, vaan häiritään naapureita joiden pitää nousta aamulla töhin,jotka maksvat siitä pinemmästä asunnosta ,niin se vain on,vuokrat ovat niin korkeat ettei omilla kustannuksilla pysty maksamman kun pienen,

• jatkuva
        Satu kirjoitti:

Ihmettelin kovasti jo uuden Prisman tuloa Olariin, kun Omena on niinkin lähellä.

Olen asunut työikäni ajan Helsingissä, ja elokuvateatteri, josta puhuit, on minulle tuttu siinä mielessä, että olen kerran seurusteluaikoinani katsonut siellä elokuvan "Onnellinen Peppino", - itse teatterin nimeä en myöskään muista. Helsinkiläinen mieheni (rauha hänen muistolleen) myös usein puhui non stop-leffoista ("nonareista"), joita oli katsottu nuorena.

Erottajan Diana-patsas on muuten "muuttunut" minun silmissäni! Ihan nuorena opiskelijana se vielä oli all right, mutta nykyisin jalat näyttävät auttamattomasti liian lyhyiltä!

uusien kauppakeskuksien rakentaminen?

Tuntuu joskus aivan ylenpalttiselta.

Iso Omenakin on todella kuin kaupunki, siellä voisi viettää vaikka koko päivän viihtyen.

• Iili
        jatkuva kirjoitti:

uusien kauppakeskuksien rakentaminen?

Tuntuu joskus aivan ylenpalttiselta.

Iso Omenakin on todella kuin kaupunki, siellä voisi viettää vaikka koko päivän viihtyen.

Samassa rakennuksessa on asuntoja jotka (alunperin) on tarkoitettu ikäihmisille. Ei tarvitse sieltä sitten lähteä mihinkään, kun on lääkäri, apteekki, KELA, Instru, ruokakaupat, vaatekaupat, erikoisliikkeet, ravintolat, kirjasto, kirkko ja Alko samassa talossa. Asunnoilla on oma pihansa toisessa kerroksessa, johon muut eivät pääse. -- Itse asiassa Ison Omenen ruokakupoissa liikkuu aika tavalla rullaattoriväkeä. Asuvatkohan he siellä?

Itsekin ajattelin, että sinne olisi kiva muuttaa, mutta sitten totesin, että kyllä elämä olisi aika köyhää, jos sen viettää yhdessa ainoassa rakennuksessa. - Asunnot olivat sitäpaitsi hirmukalliita.

Nii-in. Mihin kaikki johtaa? Ostoskeskuksia tulee aina vain lisää, Sellon laajennus on kohta valmis (vai onko se jo?). Jos Helsinki ne tietullinsa aikoo tehdä, niin kyllä helsinkiläiset kaupat, tavaratalot ja ostoskeskukset näivettyvät. Ensimmäisellä listalla tulee olemaan Ruoholahden ostoskeskus. Toinen on Forum, sehän on nimenomaan tarkoitettu autoilijoille. Sokoksella menee huonosti jo nyt, vaikka Elielin ja Forumin parkkihallit on vieressä.

• Sinikynä
        Iili kirjoitti:

Samassa rakennuksessa on asuntoja jotka (alunperin) on tarkoitettu ikäihmisille. Ei tarvitse sieltä sitten lähteä mihinkään, kun on lääkäri, apteekki, KELA, Instru, ruokakaupat, vaatekaupat, erikoisliikkeet, ravintolat, kirjasto, kirkko ja Alko samassa talossa. Asunnoilla on oma pihansa toisessa kerroksessa, johon muut eivät pääse. -- Itse asiassa Ison Omenen ruokakupoissa liikkuu aika tavalla rullaattoriväkeä. Asuvatkohan he siellä?

Itsekin ajattelin, että sinne olisi kiva muuttaa, mutta sitten totesin, että kyllä elämä olisi aika köyhää, jos sen viettää yhdessa ainoassa rakennuksessa. - Asunnot olivat sitäpaitsi hirmukalliita.

Nii-in. Mihin kaikki johtaa? Ostoskeskuksia tulee aina vain lisää, Sellon laajennus on kohta valmis (vai onko se jo?). Jos Helsinki ne tietullinsa aikoo tehdä, niin kyllä helsinkiläiset kaupat, tavaratalot ja ostoskeskukset näivettyvät. Ensimmäisellä listalla tulee olemaan Ruoholahden ostoskeskus. Toinen on Forum, sehän on nimenomaan tarkoitettu autoilijoille. Sokoksella menee huonosti jo nyt, vaikka Elielin ja Forumin parkkihallit on vieressä.

Kun luin Iilin viimeisen kirjoituksen, jossa hän kertoi H:gin seudun ostosparatiiseista, mietin, minne menet Helsinki?
        Helsinki oli minun nuoruudessani 1940-luvulla vielä kiva kaupunki, oikea stadien stadi. Ei ole enään.
        Helsingin ja koko pääkaupunkiseudun ovat vallanneet vain rahan mahtiin vannovat venäläiset, virolaiset, ruotsalaiset ja luoja ties keitä kaikkia he ovat.
        Helsinkiin on muuttanut väkeä muualta paljon. että Vanhaa, syntyperäistä stadilaista ei juurikaan tapaa.
        Hesari on tutkinut hiljattain, muualla Suomessa asuvien ihmisten suhtautumista helsinkiläisiin.
        Arvosanat olivat lähes kauttaaltaan murskaavia.
        Helsinkiläiset ovat muiden mielestä ylpeitä, nyreitä ja jopa luotaan työntäviä.
        Pahimpia kaikista olivat viime aikoina Helsinkiin muuttaneet, ns.uus-stadilaiset.
        Syntyperäiset stadilaiset saivat kyselyssä paljon puhtaammat paperit.
        Kyllä Helsinki eli stadi on vanhalle stadin kundille nykyään vain muisto menneiltä ajoilta.
        Sinne voi silloin tällöin mennä ajelemaan skurulla ja muistelemaan vanhoja aikoja.

• Satu
        Iili kirjoitti:

Forumin parkkihalliin ajelimme, silloin se oli uutta ja helppoa ja voi käydä Stockallakin niitä käytäviä myöten, Akateemisessa kirjakaupassakin mieheni usein halusi käydä. Mutta hohtonsa Forum kyllä on menettänyt nykyisin.

Ison Omenan asuntoja kävin katsomassa useaan otteeseen, mutta en kyllä mieltynyt, en usko, että olisin viihtynyt. Kun minusta Palmberg taas osaa suunnitella ja rakentaa kauniimpaa ja
        viihtyisämpää, ja silloin juuri valmistuivat nekin uudet talot hiukan kauemmmaksi. Näissäkin on hyvät etäisyydet kauppoihin. Tosin autohalli on korttelin matkan päässä, joten pihaan ei voi autolla ajaa. Tai voi ajaa, tuoda tavarat ja viedä sitten auton pois, mikä on hiukan hankalaa kyllä.

• BilMan
        Iili kirjoitti:

Mutta eihän metron tarvitse ajaa maan alla. Varmaan se pannaan maan alle suurissa keskuksissa, koska maanpäällinen metro aiheuttaa melua ja muuta haittaa asukkaille. - Olen yrittänyt löytää internetistä niitä linjauksia. Koska tunnut tietävän, niin kerro minullekin.

Tämänpäiväinen Hesari valottaa jo hieman Metrohankkeesta Espooseen.

• anita m r W

Minäkin 1942 syntyneenä muistan hyvin nämä mestat,synnyin Ruskiksella ja faija oli ennen sotaa jo duunissa Metallikutomossa.Kun stadia pommitettiin oli mutsi kolmen skidin kanssa Invalidi säätiön keittiösä tai Tilkan sairaalassa sirpale suojassa.Pasilassa oleva IT suojeli sairaaloita.Paljon olisi näistä kaupungin osista varmaankin tietoa vielä(Ruskeasuo Haaga Pasila).Meillä kaikilla kakaroilla oli yhteinen harrastus Dyykata Pasilan kaatiksella,oli se sanomaton döfis kun meni himaan ilalla.Mutsi sanoi ymmärtävänsä jos broidit döfaa,mutta kun friidukin.

Muistoissa mukana Anita( Wickholm) Mårtensson

• Ihana oli lukea teidän muisteluja helsinkiläisinä -- Missääs kukin on senjälkeen asustanut -

Mutta on ilta ja jerrycottoni huomautti että olis ulkoilu tarpeen .

Juuri näin tulee keskustelun edetä -- kaikilla oli jotain mukavaa lapsuusajoista . Ja kiitos kun sain tutustua teidän mukaviin muistoihin .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      123
      3736
    2. Ikävä sinua..

Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va
      Ikävä
      14
      1691
    3. Riikka Purra: "Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista - Se ei meille käy"

Näin vakuutti persujen Purra edellisten eduskunta vaalien alla,. https://www.ku.fi/artikkeli/4910942-kun-uudessa-videos
      Maailman menoa
      14
      1558
    4. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      18
      1396
    5. Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt
      Maailman menoa
      293
      1393
    6. Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä

Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi
      Maailman menoa
      28
      1276
    7. Tuntuuko sinusta mies

että olet jossain, mutta sydämessäsi haluat olla muualla. Suunnittelet kaikkea kivaa ja olet innolla mukana, mutta silti
      Ikävä
      16
      964
    8. Kapiainen siviiliesimies, Herra suuri Herra

Sotilaana kyvytön, johtajana munaton ja kotona tossun alla. Se on upseerin uran tuen pää, seinään ajo. Mutta aina löytyy
      Sodankylä
      72
      943
    9. Väärä pää tutustumiseen

Mikä ihme on, että miehet haluavat ensimmäisenä sänkyyn? Onko nykyään niin helppo saada nainen peittojensa alle.. tai pä
      Ikävä
      124
      902
    10. Mitä tapahtuisi....

Meidän välillä jos törmäisimme yöelämässä ilman häiriötekijöitä ja olisimme hieman huppelissa? Päättyisikö ilta kenties
      Ikävä
      60
      829
    Aihe