Mitä oikein tatuoidessa tapahtuu iholla/iholle?

Utelias

Eli, kuka osaa selittää koko proseduurin fysiologiselta kantilta? Kuinka syvään väri laitetaan, mitä iholle tapahtuu, kuinka se paranee, muodostuuko rupi jne? Lisäksi utelen vielä, että miten rasvaus vaikuttaa paranemiseen muuten, kuin että edistää paranemista.....Kykeeneekö kukaan selittämään maatiaiselle selkokielellä? Kiitos. Over-and-out.

33

21379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nakki

      ihohan menee kokoalueelta rikki jossa tatuointi on. tämä alue myös peittyy ruvella. rupea ei tule missään nimessä raapia. se on ensimmäinen suojaava kerros tatuoinnille. sen kun revit irti niin myös osa varistä lähtee mukana. rasva pehmittää rupea, lievittää kutinaa ja pitää tulendukset loitolla.

      Itse olen käsittänyt että väri hakataan lähinnä kaikkien kolmen ihakerroksen alle, 0.5-1mm syvyyteen. tämäkin saattaa riippua hakkaajasta.

      • !!!...,,,!!!%%%%%%%%%%)))))...

        Älkää hyvät ihmiset puhuko rupi vaiheesta sitä ei saisi olla se pitäisi hoitaa niin ettei siihen tule rupea eli rasvaa ja rasvaa!!! Jos tulee rupea niin siihen ei kasva terve vaan arputunut iho mikä ei todellakaan ole tarkoitus!!!


      • Agda
        !!!...,,,!!!%%%%%%%%%%)))))... kirjoitti:

        Älkää hyvät ihmiset puhuko rupi vaiheesta sitä ei saisi olla se pitäisi hoitaa niin ettei siihen tule rupea eli rasvaa ja rasvaa!!! Jos tulee rupea niin siihen ei kasva terve vaan arputunut iho mikä ei todellakaan ole tarkoitus!!!

        ihoon kuitenkin tulee se rupi vaikka et muuta tekisi kuin rasvaisi.Koneella tehtynä rupi paljon todennäköisempi kuin käsin hakattuna.


      • .....??????&&&...
        Agda kirjoitti:

        ihoon kuitenkin tulee se rupi vaikka et muuta tekisi kuin rasvaisi.Koneella tehtynä rupi paljon todennäköisempi kuin käsin hakattuna.

        Toikin on nyt vaan niitä luuloja se on aivan päinvastoin...käsin tehtynä iho kyl muussaantuu huomattavasti enemmän ja helpommin tulee myös rupea! Ja toisekseen kuvaan ei pitäisi tulla rupea jos sen hoitaa hyvin...Täällä keskustellaan luulojen tai kuulopuheiden antamien käsityksien mukaan mutta sehän on ymmärrettävää!!!


      • Utelias
        .....??????&&&... kirjoitti:

        Toikin on nyt vaan niitä luuloja se on aivan päinvastoin...käsin tehtynä iho kyl muussaantuu huomattavasti enemmän ja helpommin tulee myös rupea! Ja toisekseen kuvaan ei pitäisi tulla rupea jos sen hoitaa hyvin...Täällä keskustellaan luulojen tai kuulopuheiden antamien käsityksien mukaan mutta sehän on ymmärrettävää!!!

        akureettia tietoa :)


      • brunetti88
        !!!...,,,!!!%%%%%%%%%%)))))... kirjoitti:

        Älkää hyvät ihmiset puhuko rupi vaiheesta sitä ei saisi olla se pitäisi hoitaa niin ettei siihen tule rupea eli rasvaa ja rasvaa!!! Jos tulee rupea niin siihen ei kasva terve vaan arputunut iho mikä ei todellakaan ole tarkoitus!!!

        no kyllähän siihen rupi saa tulla!!!! ja eihän sitä voi estää muutakun rapsuttamalla pois mutta sitähän EI saa tehdä...

        Minulla ainakin tuli rupi molempiin tatuointeihin ja parani hyvin ja näyttää hyvältä...
        et silleen


      • ??????????????????????????
        brunetti88 kirjoitti:

        no kyllähän siihen rupi saa tulla!!!! ja eihän sitä voi estää muutakun rapsuttamalla pois mutta sitähän EI saa tehdä...

        Minulla ainakin tuli rupi molempiin tatuointeihin ja parani hyvin ja näyttää hyvältä...
        et silleen

        Edelleenkin ei saisi tulla rupea, rasvan tarkoitus on pitää iho kosteana ettei kuivu ja tule rupea....omistan suuria tatuointeja ja koskaan ei ole tullut ruven rupea ja edelleen se ei ole tarkoitus!!!


      • Agda
        .....??????&&&... kirjoitti:

        Toikin on nyt vaan niitä luuloja se on aivan päinvastoin...käsin tehtynä iho kyl muussaantuu huomattavasti enemmän ja helpommin tulee myös rupea! Ja toisekseen kuvaan ei pitäisi tulla rupea jos sen hoitaa hyvin...Täällä keskustellaan luulojen tai kuulopuheiden antamien käsityksien mukaan mutta sehän on ymmärrettävää!!!

        sinäänsä mielenkiintosta ku mulla kaikki mitk koneella-->rupi, käsin tehty--> ei rupea...


      • Rasvattu
        !!!...,,,!!!%%%%%%%%%%)))))... kirjoitti:

        Älkää hyvät ihmiset puhuko rupi vaiheesta sitä ei saisi olla se pitäisi hoitaa niin ettei siihen tule rupea eli rasvaa ja rasvaa!!! Jos tulee rupea niin siihen ei kasva terve vaan arputunut iho mikä ei todellakaan ole tarkoitus!!!

        Kyllä sitä rupea muodostuu vaikka sitä kuinka paljon rasvaisit. itselläni on kaikkiin kolmeen tatuontiin muodostunut rasvauksesta huolimatta rupea, ja kuvasta on ruvesta huolimatta tullut hyvä ja terve iho eikä arpeutunut niin kuin väität.


      • gfzdfgr

        ei siinä mitään varista tai harakkaa ole! ooksä joku idiootti?


    • ohjeita

      neula rikkoo ihosta vain muutman kerroksen ja verta tulee vain kuvaa tehtäessä harvemmin muuten rasvauksen tarkoitus on pitää iho kosteana ettei muste eikä iho halkeile eikä muste irtoa ajan kanssa siihen kasvaa ihoa kerroksittain musteen päälle ja muutaman viikon ja äärimmäisen kutina jälkeen jota ei saa raapia siihen kasvaa uusi iho ja ylimääräinen muste irtoaa yleensä suikussa käydessä siisteinä liuskoina

      • Utelias

        Koska jos vaikka vetäsen veitsellä ienen pintahaavan niin verta tulee ihan sairaasti. Kun nakutellaan (?) tatskaneulalla niin mitä silloin käy ettei sitä verta valu kuin teurastaessa? Tai sen jälkeenkin......


      • piou
        Utelias kirjoitti:

        Koska jos vaikka vetäsen veitsellä ienen pintahaavan niin verta tulee ihan sairaasti. Kun nakutellaan (?) tatskaneulalla niin mitä silloin käy ettei sitä verta valu kuin teurastaessa? Tai sen jälkeenkin......

        koska muste tyrehdyttää veren vuodon kuivuessaan


      • jeppe89
        Utelias kirjoitti:

        Koska jos vaikka vetäsen veitsellä ienen pintahaavan niin verta tulee ihan sairaasti. Kun nakutellaan (?) tatskaneulalla niin mitä silloin käy ettei sitä verta valu kuin teurastaessa? Tai sen jälkeenkin......

        itseasiassa kulla tatuoidessa tulee verta mutta koska tatuointi laitetaan niin ihon pinnalle nii siksi veren tulo on pientä tai josks ei tule lainkaan.


    • Olkaa hyvä
      • No toi ei ihan ollut hakuse...

        eli eipä vastaa ihan kysymyksiin :)


      • ...tyhmeliini
        No toi ei ihan ollut hakuse... kirjoitti:

        eli eipä vastaa ihan kysymyksiin :)

        Jos haluat olla omas itsesi, et apinoi muita vaan olet ilman tatuointeja. Eli luonnollisen kaunis. Tulee päivä jolloin itset, että koskaan otit yhtään. Olen liikeyrittäjä ja valitettavasti kukaan, jolla on asiakkaille näkyviä tatskoja, ei pääse minulle töihin. Näin on valitettavasti asia. Nuorena on helppo olla tyhmä mutta iän mukana viisaus karttuu...


      • Leimattu
        ...tyhmeliini kirjoitti:

        Jos haluat olla omas itsesi, et apinoi muita vaan olet ilman tatuointeja. Eli luonnollisen kaunis. Tulee päivä jolloin itset, että koskaan otit yhtään. Olen liikeyrittäjä ja valitettavasti kukaan, jolla on asiakkaille näkyviä tatskoja, ei pääse minulle töihin. Näin on valitettavasti asia. Nuorena on helppo olla tyhmä mutta iän mukana viisaus karttuu...

        Myös minä olen palvelualan yrittäjä ja jos on tarvetta ottaa joku töihin, niin otan varmasti vaikka olisikin leimattu. Kaikenlainen suvaitsemattomuus ja pikkusieluisuushan johtuu pääosin peloista joita ihmisellä on. Tiedän myös, että moni haluaisi ottaa kuvan mutta kantti ei riitä, pelätään mitä muut sanovat, ei siis kyetä elämään itsenäistä (ei itsekästä)elämää, joka pohjautuu omiin haluihin ja tarpeisiin, vaan ohjaudutaan ulkoapäin, olaan siis riippuvaisia toisten mielipiteistä, hyväksynnästä. Siis pelätään elämää.


      • Leimattu
        ...tyhmeliini kirjoitti:

        Jos haluat olla omas itsesi, et apinoi muita vaan olet ilman tatuointeja. Eli luonnollisen kaunis. Tulee päivä jolloin itset, että koskaan otit yhtään. Olen liikeyrittäjä ja valitettavasti kukaan, jolla on asiakkaille näkyviä tatskoja, ei pääse minulle töihin. Näin on valitettavasti asia. Nuorena on helppo olla tyhmä mutta iän mukana viisaus karttuu...

        Myös minä olen palvelualan yrittäjä ja jos on tarvetta ottaa joku töihin, niin otan varmasti vaikka olisikin leimattu. Kaikenlainen suvaitsemattomuus ja pikkusieluisuushan johtuu pääosin peloista joita ihmisellä on. Tiedän myös, että moni haluaisi ottaa kuvan mutta kantti ei riitä, pelätään mitä muut sanovat, ei siis kyetä elämään itsenäistä (ei itsekästä)elämää, joka pohjautuu omiin haluihin ja tarpeisiin, vaan ohjaudutaan ulkoapäin, ollaan siis riippuvaisia toisten mielipiteistä, hyväksynnästä. Siis pelätään elämää.


      • ...tyhmenliini
        Leimattu kirjoitti:

        Myös minä olen palvelualan yrittäjä ja jos on tarvetta ottaa joku töihin, niin otan varmasti vaikka olisikin leimattu. Kaikenlainen suvaitsemattomuus ja pikkusieluisuushan johtuu pääosin peloista joita ihmisellä on. Tiedän myös, että moni haluaisi ottaa kuvan mutta kantti ei riitä, pelätään mitä muut sanovat, ei siis kyetä elämään itsenäistä (ei itsekästä)elämää, joka pohjautuu omiin haluihin ja tarpeisiin, vaan ohjaudutaan ulkoapäin, olaan siis riippuvaisia toisten mielipiteistä, hyväksynnästä. Siis pelätään elämää.

        ... kolmenkymmen vuoden kuluttua jos elämme. Kysyn samasta aisata uudestaan, moniko katuu kuviaan. Jos joku ei halua ottaa taskaa, se ei kyllä välttämättä johdu pelkuruudesta vaan rohkeudesta olla oma itsensä!


      • AP utelias
        ...tyhmeliini kirjoitti:

        Jos haluat olla omas itsesi, et apinoi muita vaan olet ilman tatuointeja. Eli luonnollisen kaunis. Tulee päivä jolloin itset, että koskaan otit yhtään. Olen liikeyrittäjä ja valitettavasti kukaan, jolla on asiakkaille näkyviä tatskoja, ei pääse minulle töihin. Näin on valitettavasti asia. Nuorena on helppo olla tyhmä mutta iän mukana viisaus karttuu...

        Olen pahoillani. En kysellyt otatko minut töihin vai et tai mitä mieltä niistä olet. Kyselen ihan muita juttuja. Onko minulla kuvia tai ei, ei myöskään kuulu sinulle.


      • Vapaa tulevaisuus
        ...tyhmenliini kirjoitti:

        ... kolmenkymmen vuoden kuluttua jos elämme. Kysyn samasta aisata uudestaan, moniko katuu kuviaan. Jos joku ei halua ottaa taskaa, se ei kyllä välttämättä johdu pelkuruudesta vaan rohkeudesta olla oma itsensä!

        Kukaan ei ole painostamassa kuvan ottamiseen. Ja jos joku painostuksesta tatuoisi itsensä, niin se olisi jälleen kerran päinvastaista kuin omana itsenään oleminen, ja typerää.

        Ja tatuoinnin juuret ovat hyvin kaukana historiassa. Yksi parhaimmista paikoista nähdä vanhoja mummeleita ja ukkeleita kuvia iho täynnä on Amerikka - land of the free. Käypäs kyselemässä niiltä eläkeläisiltä että kaduttaako kun hakkasit ihosi täyteen rakkaita muistoja.

        Kenenkään ei pitäisi ottaa kuvia itseensä jollei sitoudu siihen. Mutta luulenpa että harvoja enää kiinnostaa mitä työnantaja tatuointeihin sanoo. Ja palvelualaan kouluttautuneena: eipä ole ollut tatuoinnit olleet ongelmana esimiehillä. Enkä menisi sellaiseen työhön jossa esimies urputtaa minulle omasta yksityiselämästäni. Tulevaisuus, minä ja minua vanhemmat ja nuoremmat sukupolvet, eivät pelkää erilaisuutta, joten tulevaisuuden kannalta meidän kannattaakin ikätoverit ottaa niitä tatuointeja, ja vaalia niitä, sillä parin kymmenenvuoden päästä ketään ei valita töihin pärstäkertoimen perusteella. Ja tarkennus: tatuointien ja lävistysten yms. perusteella. Lopulta tajutaan mitä se henkinen kypsyys on ja mitä ammattimaisuus tarkoittaa. Sama se mitä te netin "esimiehet" mutisette siellä ruutujen takana, oma on menetyksenne, jos ette ajanhampaaseen taivu.


      • Anonyymi
        ...tyhmeliini kirjoitti:

        Jos haluat olla omas itsesi, et apinoi muita vaan olet ilman tatuointeja. Eli luonnollisen kaunis. Tulee päivä jolloin itset, että koskaan otit yhtään. Olen liikeyrittäjä ja valitettavasti kukaan, jolla on asiakkaille näkyviä tatskoja, ei pääse minulle töihin. Näin on valitettavasti asia. Nuorena on helppo olla tyhmä mutta iän mukana viisaus karttuu...

        No eipä haittaa jos ei oteta töihin kun olen eläkkeellä


    • Ripa

      Tatuointi tehdään ihon dermis kerrokseen. Ylin on ohut epidermis joka on läpikuultava ja uusiutuu melko rivakkaa tahtia joten siinä ei väri pysy. Dermiksen paksuus vaihtelee ihon eri osissa. Silmäluomissa on tosi ohut mutta selässä voi olla n. 3 mm. paksu.

      Neulan iskeytyessä dermikseen, mukana oleva väri jää kerrokseen pysyvästi. Tai no hiipuuhan ne värit, mutta jos tatuointi on kunnolla tehty niin se on näkyvissä vielä sadan vuoden kuluttuakin.

      • joo

        halusin vaan keroo oman kokemukseni tatuoinneista... elikkäs kävin tossa kolme viikkoo sitten ottaa tatskan ja siihen ei todellakaan tullu rupea kun sitä vaan jakso rasvata tarpeeks eli noin kolmen neljän tunnin välein. Ja väri hakataan dermikseen eli ihon toiseen kerrokseen. Kun jaksaa noudattaa hoito-ohjeita hyvin niin se myös paranee oikein. Jos tatska kutiaa ni sitä ei saa raapia. Mulle tatskan tekijä kerto hyvän vinkin miten kutina helpottaa: sitä kannattaa taputella jos se kutiaa ni se helpottaa. =) Suosittelen kyl tosiaan et hoitaa kunnolla ni sit ei tarvii kärsiä siitä et kuva on menny piloille väärän hoidon takia.


      • Henna
        joo kirjoitti:

        halusin vaan keroo oman kokemukseni tatuoinneista... elikkäs kävin tossa kolme viikkoo sitten ottaa tatskan ja siihen ei todellakaan tullu rupea kun sitä vaan jakso rasvata tarpeeks eli noin kolmen neljän tunnin välein. Ja väri hakataan dermikseen eli ihon toiseen kerrokseen. Kun jaksaa noudattaa hoito-ohjeita hyvin niin se myös paranee oikein. Jos tatska kutiaa ni sitä ei saa raapia. Mulle tatskan tekijä kerto hyvän vinkin miten kutina helpottaa: sitä kannattaa taputella jos se kutiaa ni se helpottaa. =) Suosittelen kyl tosiaan et hoitaa kunnolla ni sit ei tarvii kärsiä siitä et kuva on menny piloille väärän hoidon takia.

        Kyllähän se ruven muodostus riippuu erittäin paljon ihmisen ihostakin. Toisille rupea tulee helpommin kuin toisille. Ja eihän sitä nyt hertsyykkel sentään liikaakaan saa rasvata tuoretta tatuointia!


      • Ripa
        Henna kirjoitti:

        Kyllähän se ruven muodostus riippuu erittäin paljon ihmisen ihostakin. Toisille rupea tulee helpommin kuin toisille. Ja eihän sitä nyt hertsyykkel sentään liikaakaan saa rasvata tuoretta tatuointia!

        Ruven muodostuminen riippuu myös tatskaajan taidoista. Jos ihon hakkaa veriseksi mössöksi, joko siten että neulat menevät liian syvälle tai tikkaa samaan kohtaan liian pitkään, niin tuleehan siihen rupi vaikka mitä tekisi.


      • mä kans
        joo kirjoitti:

        halusin vaan keroo oman kokemukseni tatuoinneista... elikkäs kävin tossa kolme viikkoo sitten ottaa tatskan ja siihen ei todellakaan tullu rupea kun sitä vaan jakso rasvata tarpeeks eli noin kolmen neljän tunnin välein. Ja väri hakataan dermikseen eli ihon toiseen kerrokseen. Kun jaksaa noudattaa hoito-ohjeita hyvin niin se myös paranee oikein. Jos tatska kutiaa ni sitä ei saa raapia. Mulle tatskan tekijä kerto hyvän vinkin miten kutina helpottaa: sitä kannattaa taputella jos se kutiaa ni se helpottaa. =) Suosittelen kyl tosiaan et hoitaa kunnolla ni sit ei tarvii kärsiä siitä et kuva on menny piloille väärän hoidon takia.

        Otin tatuoinnin 3 viikkoo sitte. Verta ei tullu yhtään, vain kirkasta nestettä. Rasvasin Helosanilla tatuoijan ohjeen mukaan 4 x vrk. Hän sanoi, että tatska tummuu aluksi, ja niin tekikin, koska ihosta erittyvä neste muodosti kalvon (ei varsinaista rupea). Tumma kalvo sit "rapautui" pois viikon kuluessa.

        Mutta kutiaa niin hemmetisti vieläkin, vaikka jo viikon jälkee värit oli kirkkaat ja muutenkin tatska-alue näytti terveeltä.

        Itse olen reilu 40 v. nainen, enkä koe mitään outoa, että otin tatuoinnin, olin ajatellut asiaa jo ainaski 5 vuotta. Oli kivaa, ihan kuin olis uus kaveri tuolla lavassa :) Lapset tykkää, että äiti on cool...


      • Yli 40
        mä kans kirjoitti:

        Otin tatuoinnin 3 viikkoo sitte. Verta ei tullu yhtään, vain kirkasta nestettä. Rasvasin Helosanilla tatuoijan ohjeen mukaan 4 x vrk. Hän sanoi, että tatska tummuu aluksi, ja niin tekikin, koska ihosta erittyvä neste muodosti kalvon (ei varsinaista rupea). Tumma kalvo sit "rapautui" pois viikon kuluessa.

        Mutta kutiaa niin hemmetisti vieläkin, vaikka jo viikon jälkee värit oli kirkkaat ja muutenkin tatska-alue näytti terveeltä.

        Itse olen reilu 40 v. nainen, enkä koe mitään outoa, että otin tatuoinnin, olin ajatellut asiaa jo ainaski 5 vuotta. Oli kivaa, ihan kuin olis uus kaveri tuolla lavassa :) Lapset tykkää, että äiti on cool...

        tottakai sinulla on ongelmia, huomasit viimeisen pelastuksen, tatuointi, jees, tämä auttaa! Virhe! Viikko tai kaksi niin kukaan ei ole kiinnostunut mitä olet tehnyt näkyäksesi paremmin porukassa! Hölmö!


      • Tatuoinnit 4 ever
        Yli 40 kirjoitti:

        tottakai sinulla on ongelmia, huomasit viimeisen pelastuksen, tatuointi, jees, tämä auttaa! Virhe! Viikko tai kaksi niin kukaan ei ole kiinnostunut mitä olet tehnyt näkyäksesi paremmin porukassa! Hölmö!

        Ei se ikää katso minkä ikäinen ihminen tatuoinnin ottaa. Televisiosta tuli tatuointi liikkeestä kertova ohjelma, ja heille tuli yli 60 lähemmäs 70- vuotias nainen ottamaan tatuoinnin. Mummo oli tyytyväinen kuvan saatuaan. Minusta se nainen oli rohkea että uskalsi vielä tuossa iässä ottaa tatuoinnin. Tatuoinnit kunniaan! Tollasen tiukkapipon mielipiteet voi heittää kankkulan kaivoon


    • jaani

      ite oon ottanu tatskan vuosi sitten. pelkäsin toimenpidettä sairaasti ku tuttavat pelottel et se sattuu ihan sairaasti jne. Mut sen voin sanoo et se sattuu jos ottaa tatskan arkaan paikkaan tai sellaseen paikkaan missä on hermot pinnassa.Ite otin kuvan olkapäähän ja en kyl irvistelly yhtään.sit ku tatska on otettu sitä täytyy viikko rasvata ja pestä joka aamu saippua vedellä. Siihen voi tulla rupea mutta se ei oo vaarallista!Kannattaa kokeilla tatuointia,oon ite menossa ottaa toista kuvaa....ei se satu!

      • serhh

        Tatskaa ei saa pestä saippualla!


    • jeppe89

      no neula kastetaan musteeseen, muste nousee neulan vartta ylös koska keula liikkuu niin nopeasti, ja kun neula laitetaan iholle nii väri taas laskeutuu ihon alle luultavasti juuri 0,5-1,0mm syvyyteen ja rasva= no yleisesti käytetty rasva on helosan ja se on ainakin ennalta ehkäisevä bakteereja vastaan. siihen tulee kyllä rupi, jota ei saa raapia\nyppiä pois aurinko pitää myös välttää2vk ja ainut missä saa käydä uimassa on (puhdas) meri vesi. muuten tatuointi saataa vaalentua ainiin rasvaa laitetaan 2vk n. 5 kertaa päivässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1927
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1729
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1186
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe