Hevosia(kin) rääkätään!

Daddy Cool

Hevosihmiset ovat olevinaan parhaimipia 'eläintenystäviä', mutta totuus on päinvastainen. Porukka ei ollenkaan ymmärrä, että hevonen on luotu liikkumaan kymmeniä kilometrejä päivässä. Usein hevosia ruokitaan huippurehuilla, ja sitten niille tiuskitaan, kun ne ovat levottomia ja äksyjä. TIETENKIN hevosta ottaa 'pattiin' kun on 'tankki täynnä' energiaa, ja kun sitä ei voi käyttää (seisominen ei paljoa energiaa kuluta). Tilannetta voi tavallaan verrata pikkulapseen, joka ei saa liikkua tarpeeksi (ylienergisyys). HERÄTYS heppaihmiset! Olen nähnyt lukuisilla talleilla 8x8 metrin tarhoja, joissa hevonen saa 'ulkoilla'. Hah-hah! Todellisuudessa polle seisoo paikallaan apeana koko tarhavuoronsa. Ja sitten omistaja käy illalla kiertämässä 45min kenttää ympäri ja loppukäynnit päälle. YSTÄVÄT hyvät - normaali terve hevonen ei voi muuta kuin ärsyntyä moisesta kohtelusta. Vaikka hevoselle tulee hiki, niin se ei todellakaan tarkoita sitä, että liikuntaa olisi ollut riittävästi. Sen sijaan että 'häsläätte' hevosen kavioiden tai karvan kiiltämisen ympärillä, niin menkää 'vierailulle' hevosen pään sisään. Tätä asiaa ei voi YLEISTÄÄ, mutta on valitettavan tavallista, että hevosihmiset ovat täysin unohtaneet hevosen 'juuret'. Jos hevonen saisi itse valita, niin se ottaisi mieluummin '5km kiitolaukkaa tuohon suuntaan ja takaisin', kuin sen että 'harja on hienosti palmikoitu'. Ugh!

6

637

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toxic69

      Ikävä kyllä Suomessa, ja tietenkin muissakin maissa, tämä on aika yleistä. Etenkin ratsastuskouluissa saatetaan ajatella hevosta vain välinearvona saada rahaa itselleen. Rahaa säästääkseen niillä on pienet tarhat, ja yhdellä hevostenhoitajalla saattaa olla jopa 20 hevosta hoidettavanaan! Onneksi kuitenkaan kaikkialla ei ole näin. Pienet yksityistallit panostavat usein hevosen hyvinvointiin. Meidän naapurissa rakensivat täysin uuden, todella hienon kaksipaikkaisen tallin. Ilmastointi, kosteutus jne. on kaikki huolellisesti kunnossa. Tallissa on myös tuuletin joka poistaa pölyä. Hevosilla on suht sopivan kokoinen tarha, koskaanhan se ei voi olla liian iso! Tarhassa on sateen- ja tuulensuoja, joten ne saavat olla huonommallakin säällä ulkoilemassa. Hyvällä ilmalla ne ovat tarhassa n. 12h vuorokaudesta, aamu kahdeksasta alkaen. Lisäksi niillä ratsastetaan 1-2h/pvä. Hevoset voivat hyvin, ne eivät ole pelkkiä välinearvoja.

      Jos sinulla on mahdollisuus, yritä parantaa läheisten hevostesi elämää! Itse ne eivät voi siihen vaikuttaa!

    • hevosen omistaja

      olen aivan samaa mieltä sun kanssa mulla on oma hevonen ja liikutan sitä mahdollisimman usein ja eri tavoin..
      hevonen on liikkuva lauma eläin..
      se onluotu liikkumaan..
      ei riitä jos hevonen kiertää kentän kahdesti ja siinä se..
      se on niin väärin..
      ja sit jos hevosta hakataan koska se vie..
      sitten voi kysy itseltään miks se hevonen vie..
      ehkä koska se on niin täynnä sitä pientä köpöttelyä..

    • lemontree-89

      Olen osittain kanssasi samaa mieltä.

      Hevosien ruokamäärät ovat tosiaan monissa paikoissa aivan liian suuria liikutuksen määrään nähden, mutta en sanoisi tätä rääkkäämiseksi, vaan ennemminkin tietämättömyydeksi. Harvalla oikeasti on tietämystä kuinka paljon mitäkin hevoselle tulisi syöttää, jotta saadun energian määrä vastaisi kulutusta.
      Monet nuoretkin hevosen omistajat laativat hevostensa 'ruokalistan' itse, vaikka heillä ei ehkä ole aiheesta tarkempaa tietoa. silloin tulee juuri näitä ylienergisiä, 'räjähdysherkkiä' hevosia.
      en siis puhuisi rääkkäämisestä, vaan oikeasti kysymyksessä on paljolti tietämättömyys.

      • vittuuntunut

        Lopputulos ratkaisee. Jos eläin kärsii, se on rääkkäämistä, vaikka syy olisikin omistajan typeryydessä.


      • Empppa
        vittuuntunut kirjoitti:

        Lopputulos ratkaisee. Jos eläin kärsii, se on rääkkäämistä, vaikka syy olisikin omistajan typeryydessä.

        Tallilla jossa olin oli monta hevosta jotka seisoivat melkein koko päivän tallissa ja 4 tuntia ulkona eikä niillä ratsastettu eikä ajettu ym. sitten omistaja aina huusi sohi raipan kanssa niitä kun ne olivat kiukkuisia ja ylienergisiä. ja kun hevoset olivat tarhassa ja jos ne ravasivat tai laukkasivat niin omistaja sitoi ne riimulla aitaan kiinni !!! eli älkää kysykö miksi en ole siellä tallilla enää..... että yrittää ylpeillä kun on paljon hevosia ja sitten ei edes hoida niitä... >:(


    • Anonyymi

      Hevosie eikä poneija. Saa räkätä😡😡😡😡

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      192
      4622
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2883
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      137
      2294
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      332
      2290
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1536
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1451
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      32
      1370
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1200
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe