Kirkkoon kuulumattomia kummeja?

memmu

Elikkäs mietin tässä yhtenä päivänä, voinko pyytää lapselleni kirkkoon kuulumattomia kummeja?
Jostain luin että täytyy olla vähintään 2 konfirmoitua ja kirkkoon kuuluvaa mutta saako sitten olla kirkkoon kuulumatonkin kummi?
Hyvä ystäväni on kyllä konfirmoitu mutta erosi juuri kirkosta ja haluaisin hänet lapseni kummiksi.. onnistuuhan se?

59

14590

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eronnut kirkosta

ja kirkosta eroamisen jälkeen oli kummina.

On ihan papista kiinni huoliiko hän kirkosta eronneen kummiksi.

• papista kiinni

Kummiksi ei kelpaa kirkkoon kuulumaton, tässä papilla ei ole valinnan varaa. Eri asia on se, jos kummi kasteen jälkeen eroaa kirkosta, tämä ei kumoa kummiutta, mutta kummi itse toimii hyvin kyseenalaisella tavalla. Oikeastaan hän rikkoo sen lupauksen, jonka hän kastetilanteessa on antanut, luvatessaan vastata vanhempien ja seurakunnan kanssa lapsen kristillisestä kasvatuksesta.

• Voi pakana
        papista kiinni kirjoitti:

Kummiksi ei kelpaa kirkkoon kuulumaton, tässä papilla ei ole valinnan varaa. Eri asia on se, jos kummi kasteen jälkeen eroaa kirkosta, tämä ei kumoa kummiutta, mutta kummi itse toimii hyvin kyseenalaisella tavalla. Oikeastaan hän rikkoo sen lupauksen, jonka hän kastetilanteessa on antanut, luvatessaan vastata vanhempien ja seurakunnan kanssa lapsen kristillisestä kasvatuksesta.

Minä en kuulu kirkkoon, mutta olen silti kummi. Olin eroamassa kirkosta jo ennenkuin kuulin pyynnöstä tulla lapsen kummiksi. Mutta koska pidän kummiksi pääsemistä suurena kunniana, ja "roikuin" kristinuskossa, kunnes kastajaiset olivat ohi. Sitten erosin.

Lapsen molemmat vanhemmat tiesivät suhtautumisestani kirkkoon ja eroamisaikeistani. Itseasiassa ensimmäinen kysymys, juuri ennen kysymystä haluaisinko tulla kummiksi, oli muistaakseni: "Vieläkö kuulut kirkkoon?"

Keskustelimme asiasta ja sanoin, että rupean mielelläni kummiksi, mutta aioin erota kirkosta heti sen jälkeen. Vanhemmat eivät vastustaneet.

Lapsella onkin nyt kaksi sylikummia. Yksi virallinen kirkkoon kuuluva ja yksi pakana, joka voikin tarvittaessa tarinoida sitten vaikka niistä muista sadoista uskonnoista ja elämänkatsomuksista, joita maailma pitää sisällään :)

Ja mitähän se "kristillinen kasvatus" lienee käytännössä? Kirkkohistoria ja kirkon opit kyllä käydään läpi koulun uskonnontunneilla ja ei varmaan tarvitse uskoa Jumalaan tai muuhun pyhään olentoon pystyäkseen kertomaan lapselle, mikä on oikein ja väärin muita ihmisiä kohtaan. Itsekään en ole siihen koskaan raamattua tarvinnut.

• Lokakuun maa

Nuorimmaisellani on kaksi kummia, joista toinen ei kuulu mihinkään kirkkokuntaan, silti hänet luterilainen pappi hyväksyi lapseni kummiksi

• NiceihmineN
        Lokakuun maa kirjoitti:

Nuorimmaisellani on kaksi kummia, joista toinen ei kuulu mihinkään kirkkokuntaan, silti hänet luterilainen pappi hyväksyi lapseni kummiksi

Pappi on tehnyt virkavirheen. Kummien tai vanhempien vika ei ole, jos pappi toimii väärin.

• kumitäti

Viime sunnuntaina meistä tuli toistamiseen kummit vaikkemme kuulu kirkkoon. Molemmilla lapsilla on sylikummit kirkkoon kuuluvia. me olemme ne "kakkoskummit". Kaikki seurakunnat eivät hyväksy kirkkoon kuulumattomia kummeiksi, onneksi meillä käy niin. Molemmista lapsista saimme jopa kastetodistukset itsellemme.

Kannattaa soitella kirkkoherran virastoon ja kysellä heidän kantaansa kummiuteen. Ystävältäni kuulin tapauksesta, jossa pappi kieltäytyi kastamasta lasta niin kauan kunnes kirkkoon kuulumattomat kummit lähtivät kirkon ovesta ulos. Aika törkeää, kun ei tuollaista ilmoitettu kummeja ilmoitettaessa.

• Emeraldia

Eihän kirkkoon meneminen sentään kiellettyä ole, vaikkei kirkkoon kuuluisikaan? Minä ja monet tuttavanikaan eivät kuulu kirkkoon, mutta ovat he kaikki sentään saaneet osallistua ystäviensä häihin, ristiäisiin ja niin edespäin.

Käsittämätöntä käytöstä papilta. Kummeiksi ei tarvinne kirkkoon kuulumattomia hyväksyä, mutta ajaa nyt toiset ulos koko tilaisuudesta...

Tuttavapiirin kirkkoon kuulumattomille lapsille on järjestetty nimiäisiä, joissa on valittu ikäänkuin kummit, mutta heille kannattanee keksiä joku muu titteli, kun eiväthän he oikeastikaan varsinaisia kummeja ole.

• oikea kummi?
        Emeraldia kirjoitti:

Eihän kirkkoon meneminen sentään kiellettyä ole, vaikkei kirkkoon kuuluisikaan? Minä ja monet tuttavanikaan eivät kuulu kirkkoon, mutta ovat he kaikki sentään saaneet osallistua ystäviensä häihin, ristiäisiin ja niin edespäin.

Käsittämätöntä käytöstä papilta. Kummeiksi ei tarvinne kirkkoon kuulumattomia hyväksyä, mutta ajaa nyt toiset ulos koko tilaisuudesta...

Tuttavapiirin kirkkoon kuulumattomille lapsille on järjestetty nimiäisiä, joissa on valittu ikäänkuin kummit, mutta heille kannattanee keksiä joku muu titteli, kun eiväthän he oikeastikaan varsinaisia kummeja ole.

Ei nyt ole nykysuomen sanakirjaa tässä esillä, mutta olen siinä käsityksessä, että "kummi" ei sanana viittaa mitenkään suoraan evankelis-luterilaisen kirkon omaan termistöön. (Kummeista on muistaakseni joskus kirkkohistorian aikana myös puhuttu sponsoreina, mikä voisi nykypäivänäkin olla ihan käyttökelpoinen termi...) Puhutaanhan Lastenklinikan ja muiden järjestöjen kummeista. Minusta nimiäisissä nimitetyt kummit ovat ihan oikeita kummeja, vaikkakaan eivät "oikeita" ev-lut kummeja.

• mmm
        oikea kummi? kirjoitti:

Ei nyt ole nykysuomen sanakirjaa tässä esillä, mutta olen siinä käsityksessä, että "kummi" ei sanana viittaa mitenkään suoraan evankelis-luterilaisen kirkon omaan termistöön. (Kummeista on muistaakseni joskus kirkkohistorian aikana myös puhuttu sponsoreina, mikä voisi nykypäivänäkin olla ihan käyttökelpoinen termi...) Puhutaanhan Lastenklinikan ja muiden järjestöjen kummeista. Minusta nimiäisissä nimitetyt kummit ovat ihan oikeita kummeja, vaikkakaan eivät "oikeita" ev-lut kummeja.

Kummi on nimeomaan alunperin kasteen todistaja. Ei vain lut. kirkossa vaan ylipäänsä kristillisessä kirkossa.
        Myöhemmin sana on vähitellen levinnyt muuhunkin käyttöön.

• Älytöntä

Siis voiko tuollaista oikeasti tapahtua? Todella törkeää ja asiaan kuulumatonta käytöstä kyseiseltä papilta.

Itse en kuulu kirkkoon ja minulla on kaksi kummipoikaa joiden kummankin sylikummi olen.

• NiceihmineN

On aivan sama, mitä joku pappi suostuu tekemään, kirkkoon kuulumaton EI VOI olla virallisesti kummi. Häntä siis EI merkitä mihinkään papereihin kummiksi eikä hänen näin ollen tule saada myöskään kummitodistusta. Jotkut papit vain ovat mameloita.

MUTTA. Kirkkoon kuulumattomat voi toki pyytää "kummeiksi", itse käyttäisin nimitystä lapsen aikuinen ystävä. Mutta jokainen perhe kutsuu niin kuin haluaa. Useimmille papeille on ok, että nämä kirkkoon kuulumattomat ovat mukana kastemaljan ympärillä ja lasta siunaamassa. Mutta ei pappia voi velvoittaa siihenkään. Kirkolla nyt vain on sääntönsä. Hyvää käytöstä ei silti saa koskaan unohtaa, harmillista kuulla kurjista episodeista.

• pitäisi pyytää

kirkkoon kuulumattomia kummeja. Eikö kummin tarkoitus olekaan huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta? Kirkkolaissa selvästi sanotaan että kummeiksi kelpaavat vain evankelisluterilaista uskoa tunnustavia, rippikoulun käyneitä ja kirkkoon kuuluvia jäseniä. Muun uskontokunnan jäsen voi olla kolmantena jne. kummeina. Jos on eronnut kirkosta, on eronnut mahdollisuudestaan tulla kummiksi.
      Tietysti, jos lapsen perhe on oikein hyviä ystäviä, pitää ajatella, liittyisikö kirkkoon heidän takiaan.

• memmu

Mutta kummin tehtävä on niin paljon paljon muutakin kuin lapsen kristillisestä kasvatuksesta huolehtimista..
        Minä ainakin haluan lapselleni sellaiset kummit joiden huomaan voisin lapseni luottaa jos minulle tapahtuisi jotain ja lasta voi hoitaa hyvin kuulumatta kirkkoonkin..
        Ja eikös se riitä että ne kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia pitävät huolen siitä kristillisestä kasvatuksesta? Minä haluan kummista lapselleni ystävän ja tukijan silloin kun oma vanhempi ei lapsen mielestä siihen tunnu sopivalta..
        Haluan kummista lapselleni henkilön, johon hän voi luottaa ja jolle hän voi puhua.. Ja uskon että kirkkoon kuulumatonkin kummi voi tehdä nuo kaikki asiat aivan yhtä hyvin kuin kirkkoon kuuluvakin..
        Miksi evätä kirkkoon kuulumattomilta mahdollisuus kummiksi?

• aaa
        memmu kirjoitti:

Mutta kummin tehtävä on niin paljon paljon muutakin kuin lapsen kristillisestä kasvatuksesta huolehtimista..
        Minä ainakin haluan lapselleni sellaiset kummit joiden huomaan voisin lapseni luottaa jos minulle tapahtuisi jotain ja lasta voi hoitaa hyvin kuulumatta kirkkoonkin..
        Ja eikös se riitä että ne kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia pitävät huolen siitä kristillisestä kasvatuksesta? Minä haluan kummista lapselleni ystävän ja tukijan silloin kun oma vanhempi ei lapsen mielestä siihen tunnu sopivalta..
        Haluan kummista lapselleni henkilön, johon hän voi luottaa ja jolle hän voi puhua.. Ja uskon että kirkkoon kuulumatonkin kummi voi tehdä nuo kaikki asiat aivan yhtä hyvin kuin kirkkoon kuuluvakin..

Siis kirkon näkökulmasta kummi on nimenomaan sitä kristillistä kasvatusta varte. Sen vuoksi on erittäin loogista, että kummin myös edellytetään kuuluvan kirkkoon ja tunnustavan samaa uskoa, johon lapsikin kastetaan. Vanhemmat sitten voivat toivoa/edellyttää kummilta muutakin. Ne kirkkoonkuulumattomat läheiset ihmiset voi hyvin itse nimetä kummeiksi, sitähän ei kukaan estä.

Se kuka on paikalla kastetilaisuudessa tai kuka saa kummitodistuksen ei vielä kerro mitään siitä, kuka virallisesti on lapsen kummiksi merkitty. Monissa kirkkoherranvirastoissa virkailija tarkistaa (usein kasteen jälkeen vasta), kuuluvatko kummit kirkkoon sekä onko rippikoulu ja konfirmaatio suoritettuna. Jos näitä ei löydy eikä niitä ole tulossakaan, niin tällaista kummia ei kirkonkirjoihin sitten merkitä. Näitä kummikriteereitä kannattaa muutenkin aina kysyä kirkkoherranvirastosta, sieltä saa varmemmin oikean vastauksen. Papit voivat joskus puhua ihan puuta heinää, he kun eivät yleensä kirkonkirjojen ylläpidosta vastaa.

• pappishenkilö
        memmu kirjoitti:

Kuten tuossa aiemminkin todetaan, kummin tehtävä on huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta. Tällöin virallisen kummin on kirkon asettamat ehdot täytettävä. Mutta eihän mikään estä pyytämästä kirkkoon kuulumattomia lapsen "kummeiksi", heitä voi kutsua kummeiksi vaikkeivat he kirkon tarkoittamassa merkityksessä sitä olekaan. Eli mikä tässä loppujen lopuksi on se ongelma?

• marina
        pappishenkilö kirjoitti:

Kuten tuossa aiemminkin todetaan, kummin tehtävä on huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta. Tällöin virallisen kummin on kirkon asettamat ehdot täytettävä. Mutta eihän mikään estä pyytämästä kirkkoon kuulumattomia lapsen "kummeiksi", heitä voi kutsua kummeiksi vaikkeivat he kirkon tarkoittamassa merkityksessä sitä olekaan. Eli mikä tässä loppujen lopuksi on se ongelma?

meitä on paljon, joille kummius todella on sitä, mitä kirkko opettaa sen olevan. se loukkaa meitä ja kirkkoa, että "kummit", kummitukset, haltijakummit, tai milla nimellä heitä kutsutaankaan vääristävät sen, mikä meille on oikein.

kummeista tehdään lahja-automaatteja ja hoitotätejä ja -setiä. vanhemmat unohtavat sen mikä on tärkeintä, sen että kaste on muutakin kuin kaunis perinteinen lapselle järjestetty juhla, se on lapsen ottamista seurakunnan jäseneksi, pyhän komiyhteyden armoon ja Isän rakkauteen, joista varmasti viimeinen ei ole kaikkein merkityksettömin. "Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus." 1.Kor.13:13

• En ymmärrä sinua
        marina kirjoitti:

meitä on paljon, joille kummius todella on sitä, mitä kirkko opettaa sen olevan. se loukkaa meitä ja kirkkoa, että "kummit", kummitukset, haltijakummit, tai milla nimellä heitä kutsutaankaan vääristävät sen, mikä meille on oikein.

kummeista tehdään lahja-automaatteja ja hoitotätejä ja -setiä. vanhemmat unohtavat sen mikä on tärkeintä, sen että kaste on muutakin kuin kaunis perinteinen lapselle järjestetty juhla, se on lapsen ottamista seurakunnan jäseneksi, pyhän komiyhteyden armoon ja Isän rakkauteen, joista varmasti viimeinen ei ole kaikkein merkityksettömin. "Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus." 1.Kor.13:13

Ihmeelliset on ongelmat. Eivät kaikki ole noin kriittisiä kristinuskon suhteen kuin sinä, vaikka kuuluvatkin kirkkoon ja uskovat jumalaan. Mielestäni paras kummi lapselle on sellainen johon vanhemmat ja lapsi voivat luottaa ja joka todella välittää ja haluaa olla lapsen tukena läpi tämän elämän. Ja tämä kyllä onnistuu vaikkei kummi kuuluisikaan kirkkoon. Eikä kukaan mielestäni luokkaa sillä ketään jos haluaa itselleen rakkaan ja turvallisen ihmisen lapselleen kummiksi, vaikkei tämä kuuluisikaan kirkkoon!

• kumitäti

kirkosta eroaminen tuli ajankohtaiseksi siksi, että koetin tehdä yhteistyötä seurakuntamme kanssa, josta hyvin ylimielisesti vastattiin, etteivät minun pienet rahani kiinnosta heitä. silloin totesin, etteivät minun kirkollisveronikaan ole niin suuria, että he niitä tarvitsisivat.

Jumalaa pohtiessani mietin, minkälainen on Jumala. Minulle Jumala kuvaa jotain, mitä ei saa rahalla. En ole uskovainen ns. perinteisessä mielessä, mutta kirkossa olen käynyt ja käyn esimerkiksi jouluna. Joulukirkko on yksi kauneimmista joulutraditioistani sekä kirkkovuoden juhlista. saan mielenrauhan, vaikken rahaa kirkolle sysääkään.

lapsille olen kertonut taivaan isästä, jonka luona on hyvä olla. luemme yökyläilyjen aikana iltarukoukset, koska kotonakin he lukevat, vaikkeivat vanhemmat ole uskovaisia.

usein kävelemme hautausmailla ja viemme rakkaittemme haudalle kukkia. olemme käyneet myös kirkoissa sisällä katselemassa ja keskustelemassa.

en tiedä, onko tapani toimia kummina oikea vai väärä. kuka sen määrittelee? lapsille kerron totuudenmukaisia tarinoita, kuolemasta tietenkin sen kauniin puolen, joka meille useimmille on lapsena opetettu. kummilasteni vanhemmat ovat halunneet minusta aikuisen ystävän lapsille, ja sellaisena haluan pysyä. siksi teemme retkiä ja otan heitä yökylään ja rakastan omalla tavallani, vaikken ehkä "oikea kummi" olisikaan. tällaisena riitän lapsille ja vanhemmille, ja minusta se on hienoa.

• piippa

mä oon sylikummi enkä kuulu kirkkoon, pappi sano vaan et lapselle ja vanhemmille oon virallinen kummi, mutta kirkolle en..

• Meillä muutama

heitä ei hyväksytä "kummeiksi" kirjoihin jotan on kuitenkin oltava ne 2pakollista kirkkoon kuuluvaa ja konfirmoituakin että voit lapsen kastaa.
      Mutta kyllä voitte siis pitää kummina mutta epävirallisesti.
      Tämä on mielestäni väärin!
      Meillä on ollut ongelmana löytää kriteerit täyttäviä "ystäviä" kun on kuusi lasta ja kaikille on pitänyt keksiä pari ystäväämme onkin kahden lapsemme kummeja .Maksan kirkollisveroa ja silti joudun maksamaan seurakunnan järjestämistä kerhoista ja leireistä jonne pääsee ei kirkkoon kuuleviakin.Näiden pitäisi olla ehdottomasti ilmaisia meille joilta peritään suhteettoman suurta maksu ei mistää muusta kuin siitä että saan lapseni kastettua.
      Mieheni on "pakana" ja ylpeä siitä,onneksi riittää samoin kun kirkollisissa häissä että edes toinen kuuluu kirkkoon...

• kirkkoherranvirastosta päivää

Kirkolliseen vihkimiseen vaaditaan, että molemmat kuuluvat kirkkoon. Jos toinen ei kuulu, silloin on siviilivihkiminen ja kirkossa toimitetaan avioliiton siunaaminen.

Seurakunnan kerhoista ja leireistä perittävä maksu kattaa erittäin minimaalisen osan kustannuksista joten kyllä niitä kirkollisveroja tarvitaan ja niillä todellakin katetaan ne todelliset menot, jota erilaisista kirkon järjestämistä jutuista syntyy.

• kelpas
        kirkkoherranvirastosta päivää kirjoitti:

Kirkolliseen vihkimiseen vaaditaan, että molemmat kuuluvat kirkkoon. Jos toinen ei kuulu, silloin on siviilivihkiminen ja kirkossa toimitetaan avioliiton siunaaminen.

Seurakunnan kerhoista ja leireistä perittävä maksu kattaa erittäin minimaalisen osan kustannuksista joten kyllä niitä kirkollisveroja tarvitaan ja niillä todellakin katetaan ne todelliset menot, jota erilaisista kirkon järjestämistä jutuista syntyy.

kun menimme naimisiin niin että minä kuulun kirkkoon.Ja se siitä.
        ja kyllä muuten sais muksut olla 7:nä päivänä 8h kerrallaan kerhos toho hintaan kun pitää ote eveetkin viedä.ja leirit on aivan liian kalliita ottaen huomioon että niihin ei ole kuljetusta ja ruokaa saa rajallisen määrän....

kelpas kirjoitti:

kun menimme naimisiin niin että minä kuulun kirkkoon.Ja se siitä.
        ja kyllä muuten sais muksut olla 7:nä päivänä 8h kerrallaan kerhos toho hintaan kun pitää ote eveetkin viedä.ja leirit on aivan liian kalliita ottaen huomioon että niihin ei ole kuljetusta ja ruokaa saa rajallisen määrän....

Jos puolisoista toinen kuuluu evlut kirkkoon ja toinen johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon, sitten käy kirkollinen vihkiminen. Ei muuten. Virkavirhehän siellä on sitten tehty ja tässä tapauksessa oikein pahemman luokan virhe...

En tiedä, millaisia maksut ovat sielläpäin, mutta meillä on kerhot ja leirit todella edullisia ja ruokaa riittää. Kuljetuskin järjestetään. Kerropa vähän hintaesimerkkejä.

• Jarski
        kirkkoherranvirastosta päivää kirjoitti:

Jos puolisoista toinen kuuluu evlut kirkkoon ja toinen johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon, sitten käy kirkollinen vihkiminen. Ei muuten. Virkavirhehän siellä on sitten tehty ja tässä tapauksessa oikein pahemman luokan virhe...

En tiedä, millaisia maksut ovat sielläpäin, mutta meillä on kerhot ja leirit todella edullisia ja ruokaa riittää. Kuljetuskin järjestetään. Kerropa vähän hintaesimerkkejä.

Herää kysymys, että onko noin solmittu avioliitto sittenkään laillinen? Jos papilla ei ole oikeutta vihkiä, niin onko hänen suorittamansa vihkiminen pätevä?

• Asia oli n. vuosi sitten minulle ajankohtainen. Kävin kirkkoherranvirastossa ja vastaus löytyi virallisista papereista: on kuuluttava luterilaiseen kirkkoon ja oltava konfirmoitu.
      Itse olen aikoinaan eronnut kirkosta ( olen kastettu ja konfirmoitu lapsena lut.kirkossa ) ja liittynyt vapaaseen kristilliseen kirkkoon.
      Asia on hyvin yksiselitteinen luterilaisessa kirkossa. Vapaissa suunnissa hyväksytään luterilainen kummiksi, mutta ei päinvastoin.
      Soitin myös omaan seurakuntaani ja sain saman vastauksen kuin kirkkoherran virastosta.
      Jos haluaa kummiksi, niin sitä ei voi olla virallisesti, mutta kukaan ei estä nimeämästä
      ystävää ns. salakummiksi. Tärkeintähän ei ole virallisuus vaan kummiuden sisältö. Lapselle kummi on se, joka kerrotaan olevan lapsen kummi.
      Itse palasin takaisin luterilaiseen kirkkoon ( helppoa: maistraattiin ilmoitus ja sitten käynti kirkkoherran virastoon ) ja olen nyt noin vuoden vanhan tytön kummi ja lisäksi aktiivinen paikkakuntani luterilaisessa kirkossa.

• pakana

Olen kuullut että kirkkoon kuulumattomia kummeja sanotaan hyvän tahdon kummeiksi. On kyllä aika väärin jos ei saa ottaa kirkkoon kuulumattomia kummeja kun tänä päivänä on kuitenkin niin monta kuulumatonta.

Kirkolla on omat sääntönsä ja sillä on oikeus niiden mukaan toimia. Mutta kuten jo MONTA kertaa on tässäkin ketjussa sanottu, kirkkoon kuulumattomia voi pyytää kummiksi, ainoastaan virallisesti kirkon näkökulmasta he eivät sitä ole.

• Kirkkoherranvirastosta myöskin

Jos ei millään voi ymmärtää, miksi kirkkoon kuulumaton ei käy kummiksi, kannattaa miettiä vähän, mikä se kasteen merkitys oikein on. Tietoa löytyy esimerkiksi kirkon nettisivuilta (www.evl.fi). Luterilaisessa kirkossa on vain kaksi sakramenttia ja niistä toinen on juuri kaste. Vain kasteen kautta voi tulla kirkon jäseneksi. Kaste on siis luterilaiselle kirkolle hyvin tärkeä toimitus (ja pitäisi olla sitä myös kirkon jäsenille), siksi myös kummit (kasteen todistajat) ovat tärkeitä.

• Kirkkoherranvirastosta myöskin kirjoitti:

Jos ei millään voi ymmärtää, miksi kirkkoon kuulumaton ei käy kummiksi, kannattaa miettiä vähän, mikä se kasteen merkitys oikein on. Tietoa löytyy esimerkiksi kirkon nettisivuilta (www.evl.fi). Luterilaisessa kirkossa on vain kaksi sakramenttia ja niistä toinen on juuri kaste. Vain kasteen kautta voi tulla kirkon jäseneksi. Kaste on siis luterilaiselle kirkolle hyvin tärkeä toimitus (ja pitäisi olla sitä myös kirkon jäsenille), siksi myös kummit (kasteen todistajat) ovat tärkeitä.

Kasteen merkityshän ei ole vain kirkkoon kuluminen, vaan luterilaisen opin mukaan lapsi siirtyy Saatanan valtakunnasta Jumalan valtakuntaan.Siksihän luterilaisessa kiskossa on myös hätäkaste? Entäpä ne kristilliset kirkot, joissa perisyntikäsitettä ei nähdä näin isona ?
        Käsittääkseni mm. metodistikirkossa on lapsikaste,mutta ei hätäkastetta. Miten on katolilainen ja ortodoksikirkko ? En tiedä, onko siellä hätäkastetta. Eli kumpi on suurempi kasteessa: ihmisen teko vai Jumalan armo ? Jos ihminen ei ennätä antaa hätäkastetta, niin lapsi menee luterilaisen perisyntikäsitteen mukaan mukaan kadotukseen ? Kuinka moni todella uskoo näin ?
        Metodistikirkon jäsen ( vaikka olisi kastettu ja konfirmoitu ) ei voi olla luterilaisen kirkon lapsen kummina, koska ei tunnusta mm. kasteen syvintä merkitystä, mutta muuten on vakaa kristitty. Eli aika tiukka on luterilainen oppi.
        Miksi luterilaisessa kasteessa ei koskaaan tuoda esille sitä, että nyt tämä lapsi on siirtynyt poissaatanan valtakunnasta Jumalan
        valtakuntaan ? Olisiko liian rajua vanhemmille kuulla.
        On se kumma, että ainakin esim. metodistikirkko hyväksyy luterilaisen kummiksi virallisestikin, mutta ei päinvastoin. Nykyään ehtoollisellekin pääsevät eri kirkkokunnan edustajat, mutta tämä kaste ja kummius on edelleen tabu. Yllättävää.
        Kumpi sitten on lapselle parempi: virallinen kirkon jäsen, joka ei käy kirkossa ja elä oppien mukaan vai toisen kirkon jäsen, joka on tunnustava kristitty ja haluaa lapselle uskonnollisen kasvatuksen ja vanhemmat haluavat myös. Luterilaisen kirkon kanta on selkeä:
        Vain kirkon jäsen riippumatta hänen uskostaan voi olla kummi.

• mie
        poco kirjoitti:

Kasteen merkityshän ei ole vain kirkkoon kuluminen, vaan luterilaisen opin mukaan lapsi siirtyy Saatanan valtakunnasta Jumalan valtakuntaan.Siksihän luterilaisessa kiskossa on myös hätäkaste? Entäpä ne kristilliset kirkot, joissa perisyntikäsitettä ei nähdä näin isona ?
        Käsittääkseni mm. metodistikirkossa on lapsikaste,mutta ei hätäkastetta. Miten on katolilainen ja ortodoksikirkko ? En tiedä, onko siellä hätäkastetta. Eli kumpi on suurempi kasteessa: ihmisen teko vai Jumalan armo ? Jos ihminen ei ennätä antaa hätäkastetta, niin lapsi menee luterilaisen perisyntikäsitteen mukaan mukaan kadotukseen ? Kuinka moni todella uskoo näin ?
        Metodistikirkon jäsen ( vaikka olisi kastettu ja konfirmoitu ) ei voi olla luterilaisen kirkon lapsen kummina, koska ei tunnusta mm. kasteen syvintä merkitystä, mutta muuten on vakaa kristitty. Eli aika tiukka on luterilainen oppi.
        Miksi luterilaisessa kasteessa ei koskaaan tuoda esille sitä, että nyt tämä lapsi on siirtynyt poissaatanan valtakunnasta Jumalan
        valtakuntaan ? Olisiko liian rajua vanhemmille kuulla.
        On se kumma, että ainakin esim. metodistikirkko hyväksyy luterilaisen kummiksi virallisestikin, mutta ei päinvastoin. Nykyään ehtoollisellekin pääsevät eri kirkkokunnan edustajat, mutta tämä kaste ja kummius on edelleen tabu. Yllättävää.
        Kumpi sitten on lapselle parempi: virallinen kirkon jäsen, joka ei käy kirkossa ja elä oppien mukaan vai toisen kirkon jäsen, joka on tunnustava kristitty ja haluaa lapselle uskonnollisen kasvatuksen ja vanhemmat haluavat myös. Luterilaisen kirkon kanta on selkeä:
        Vain kirkon jäsen riippumatta hänen uskostaan voi olla kummi.

Älä huolehdi..MOrmonit kastattavat itsensä kaikkien kuolleiden puolesta ennenpitkää, joten kyllä ne kuolleetkin lapset saavat osansa ;-)

• Sanna

Miksi pitää "nimittää" joku kummiksi jos ei ole oikea kummi?

Kummin alkuperäinen tehtävähn on huolehtia lapsen uskonnollisesta opetuksesta!
      Miten kirkosta juuri eronnut voi olla mitenkään kummi kun se ei voi mitenkään täyttää tehtäväänsä?

Mikähän kummi tanäpäivänä on muuta kuin varma synttärilahjan tuoja ja "ystävä"?

Eikö riitä että on ystävä kun ei nykyään kummiudella ole mitään merkitystä.

Minusta on turha napista ettei kirkkoon kuulumaton voi olla kummi kun sehän on päivän selvä asia että ne kulkevat käsi kädessä!

En ymmärrä oikein että mitä tarkoitat?

• Jarski

Minua ylipäätään ihmetyttää se, että kirkkoon kuulumattomat peräävät kirkolta joitain oikeuksia itselleen. Itketään, että on väärin, kun kirkkoon kuulumaton ei voi olla kirkon mielestä kummi. Miksi kirkkoon kuulumaton välittää yhtään mitään siitä, mitä on ja mitä ei ole kirkon mielestä?

Minä en kuulu kirkkoon, eikä minua kiinnosta virallinen kummius. En ole vielä päättänyt sitäkään, että menenkö oman lapseni kastajaisiin, jos vaimoni haluaa lapset kastettavan. Eihän kyseisellä toimenpiteellä kuitenkaan ole yhtään mitään merkitystä.

• sanon minä
        Jarski kirjoitti:

Minua ylipäätään ihmetyttää se, että kirkkoon kuulumattomat peräävät kirkolta joitain oikeuksia itselleen. Itketään, että on väärin, kun kirkkoon kuulumaton ei voi olla kirkon mielestä kummi. Miksi kirkkoon kuulumaton välittää yhtään mitään siitä, mitä on ja mitä ei ole kirkon mielestä?

Minä en kuulu kirkkoon, eikä minua kiinnosta virallinen kummius. En ole vielä päättänyt sitäkään, että menenkö oman lapseni kastajaisiin, jos vaimoni haluaa lapset kastettavan. Eihän kyseisellä toimenpiteellä kuitenkaan ole yhtään mitään merkitystä.

Kuulun kirkkoon ja olen kummi, tosin en varmaan sellainen "oikea" kummi sittenkään vaikka kirkonkirjoissa minut sellaiseksi lasketaankin. Minusta nimittäin lapsen uskonnollisesta kasvatuksesta huolehtiminen kuuluu vanhemmille tai jopa lapselle itselleen. Haluaisin antaa kummilapsilleni ja omille lapsilleni mahdollisuuden kuulla eri uskonnoista ja eri tavoista olla uskomatta. Haluaisin että heillä olisi mahdollisuus valita, toisin kuin itselläni lapsena. Maailmassa on kymmeniä uskontoja, joista monet kuvittelevat olevansa se ainoa oikea! Miten minä voisin päättää lapsen puolesta mihin hänen kuuluu uskoa!
        Kummius on minulle lapsen kanssa olemista, hänen asioistaan kiinnostumista ja miksei myös sitä materiaalista muistamista. En tajua mistä vauhkoatte niiden lahjojen ja rahanantamisen suhteen, ainakin olen itse aina saanut kummeiltani lahjoja ihan kuten keltä tahansa muultakin läheiseltäni eikä takuulla ole ollut kyse mistään rahastuksesta!
        Kummius on hieno arvo eikä sen tarvitse olla sidottu mihinkään uskontoon!

• aika kätevää
        sanon minä kirjoitti:

Kuulun kirkkoon ja olen kummi, tosin en varmaan sellainen "oikea" kummi sittenkään vaikka kirkonkirjoissa minut sellaiseksi lasketaankin. Minusta nimittäin lapsen uskonnollisesta kasvatuksesta huolehtiminen kuuluu vanhemmille tai jopa lapselle itselleen. Haluaisin antaa kummilapsilleni ja omille lapsilleni mahdollisuuden kuulla eri uskonnoista ja eri tavoista olla uskomatta. Haluaisin että heillä olisi mahdollisuus valita, toisin kuin itselläni lapsena. Maailmassa on kymmeniä uskontoja, joista monet kuvittelevat olevansa se ainoa oikea! Miten minä voisin päättää lapsen puolesta mihin hänen kuuluu uskoa!
        Kummius on minulle lapsen kanssa olemista, hänen asioistaan kiinnostumista ja miksei myös sitä materiaalista muistamista. En tajua mistä vauhkoatte niiden lahjojen ja rahanantamisen suhteen, ainakin olen itse aina saanut kummeiltani lahjoja ihan kuten keltä tahansa muultakin läheiseltäni eikä takuulla ole ollut kyse mistään rahastuksesta!
        Kummius on hieno arvo eikä sen tarvitse olla sidottu mihinkään uskontoon!

Sinun mielestäsi lapselle itselleen kuuluu huolehtia itsestään, jopa hengellisestä kasvatuksestaan.
        Eipä siinä vastuuta jää sitten muille , kun kaikki tämä kasvatus siirretään lapsen itsensä tehtäväksi.
        Mahdoitko oikeasti tarkoittaa näin ?
        Jos niin olet aika uskomaton tapaus.

• Kirkkoon kuulumaton ei opin mukaan voi olla kummi, vaikka en ymmärrä, miksi, sillä eikö oleellista ole kristilliseen uskoon auttaminen eikä luterilaisen kirkon oppiin. Ei se luterilainen kirkko sen kummempi maailmalla ole verrattuna muihin kristillisiin yhteisöihin.Oleellista kait on kristillinen opetus, jos kummia halutaan. Toki sen täytyy olla sopusoinnussa vanhempien opetuksen kanssa ja mitä vanhemmat haluavat lapselleen.
        Sitä en yhä ymmärrä, miksi luterilainen kirkko on niin jyrkkä kannanotossaan kummiuteen ?
        Jokainen lapsi imee vanhemmiltaan perusasenteet elämään, uskontoon eli päävastuu on vanhemmilla.
        Uskontoja on paljon, myös ei-kristillisiä ja kummius käsittääkseni tukee kristillistä opetusta, mutta jos on kyse luterilaisesta kummista, se tukee ainoastaan luterilaista opetusta??? Kumpi on tärkeämpi, kristillisyys vai luterilaisuus ?

• Sanna
        poco kirjoitti:

Kirkkoon kuulumaton ei opin mukaan voi olla kummi, vaikka en ymmärrä, miksi, sillä eikö oleellista ole kristilliseen uskoon auttaminen eikä luterilaisen kirkon oppiin. Ei se luterilainen kirkko sen kummempi maailmalla ole verrattuna muihin kristillisiin yhteisöihin.Oleellista kait on kristillinen opetus, jos kummia halutaan. Toki sen täytyy olla sopusoinnussa vanhempien opetuksen kanssa ja mitä vanhemmat haluavat lapselleen.
        Sitä en yhä ymmärrä, miksi luterilainen kirkko on niin jyrkkä kannanotossaan kummiuteen ?
        Jokainen lapsi imee vanhemmiltaan perusasenteet elämään, uskontoon eli päävastuu on vanhemmilla.
        Uskontoja on paljon, myös ei-kristillisiä ja kummius käsittääkseni tukee kristillistä opetusta, mutta jos on kyse luterilaisesta kummista, se tukee ainoastaan luterilaista opetusta??? Kumpi on tärkeämpi, kristillisyys vai luterilaisuus ?

Kristullisyys tietty..Mutta se mitä peräänkuulutin oli kummin alkuperäinen merkitys!

Nyt tahdotaan siskot ja kaverit kummeiksi, tietääkö moni edes mikä kummin tehtävä on?
        Oman poikani kummi ei ole mitenkään uskovainen, vaan muistaa poikaani pikku lahjoilla. Ei heillä mitään hekilöhotaista suhdetta ole...

• Sanna kirjoitti:

Kristullisyys tietty..Mutta se mitä peräänkuulutin oli kummin alkuperäinen merkitys!

Nyt tahdotaan siskot ja kaverit kummeiksi, tietääkö moni edes mikä kummin tehtävä on?
        Oman poikani kummi ei ole mitenkään uskovainen, vaan muistaa poikaani pikku lahjoilla. Ei heillä mitään hekilöhotaista suhdetta ole...

Kummius on kumma asia! Kirkko on opillisesti tiukka, mikä on oikea kummi. Kuitenkaan harva toimii opin mukaan.
        Paras kummi on mielestäni se, joka on lapselle tärkeä ihminen, tapaa lasta, kuuntelee lasta, on tarvittaessa vaikka lapsenlikkana ja tukee vanhempia kasvatustyössä. Etenkin murrosiässä
        kummi voi tulla tosi tärkeäksi, jos suhde lapseen on rakennettu pienestä pitäen. Eli ei kannata valita kummiksi ihmistä,joka asuu
        asuu mielettömän kaukana kontaktien kannalta.Nuorten parien valinta on siinä mielessä hankala, että jos suhde kariutuu, niin usein se kaukaisempi osapuoli jää ulkopuolelle, samoin kuin avioeroissa, etenkin jos perhe selvästi asettuu toisen puolelle. Ystävät ovat hyviä kummeja ja mielellään jo vähän elämänkokemusta omaavat,jolloin se kummius tulee aidoksi suhteeksi helpommin ja perhettä tukevaksi. Sisarussuhteissakin on omat ongelmansa,mutta toisaalta lapsen huoltaminen,jos vanhemmille sattuu jotakin, on sisarussuhteissa hyvä. Toisaalta eikö sisaret auta ilman kummiusvelvoitettakin ?
        Kummius on ajatuksena hyvä, mutta miksi virallinen kummius on niin vaikea lut.kirkolle ? Harva nimittäin on opillinen kummi, vaan useinmiten vain lahjakummi ja silloin ollaan menty vikasuuntaan - vaikka onhan sekin lapselle tärkeää.
        Myös kummien itsensä tulisi miettiä, mihin heitä pyydetään eikä vanhempien tule loukkaantua, jos
        kummi kieltäytyy. Minusta se osoittaa vastuullisuutta,jos tietää etukäteen, ettei pysty olemaan oikea kummi, mikä se sitten oikea kullekin perheelle on. Siitä pitäisi perheen kanssa keskustella.
        Itselläni on ollut avioparikummeja, joista toinen ei koskaan muistanut minua ( sukulainen ja aviovaimo ) ja toinen kummi kuoli nuorena ja aviomies ei enää ottanut vaimon kuoleman jälkeen mitään yhteyttä. Kuitenkin olivat lut. kirkon hyväksymiä kummeja - että se siitä kummiudesta ja virallisuudesta.
        Saisi lut. kirkko katsoa itseensä hyväksyessään kastetun ja konfirmoidun kummiksi. Eikö olisi parempi hyväksyä toisen krist. kirkkokunnan jäsen,jos vanhemmat hyväksyvät ?
        Vai onko kummius unohdettava virallisena ja vanhemmat valitsevat ns. pikkuäidin ja pikkuisän lapselle tueksi ? Näin esim. somalikulttuurissa.

• Lokakuun maa

kastetilaisuus, samoin kuin esim. vihkiminen, hautajaiset yms. ovat kirkon suorittamia kauniita, kulttuuriimme kuuluvia seremonioita. Kastetilaisuus on mielestäni pikemminkin juhla siitä, että perhe on saanut uuden jäsenen. Ensimmäisen lapsemme kastetilaisuus järjestettiin kotona. No, juhlan lopussa avasin pullon vaaleanpunaista shampanjaa; olihan perheeseen syntynyt esikoistyttö. Tämä oli kuitenkin etikettivirhe. Loppuajan naispappi oli kuin myrskynmerkki nurkassa. Tästä päätin , että pappia en seuraavalla kerralla kotiimme päästä. Toinen lapsi kastettiinkin kirkossa ja hänellä oli toinen kummi eronnut kirkosta. Yhtenä kummin velvollisuutena on kasvattaa tukea kummilasta kristillisyyteen; vai miten se oikein menikään. Käsi sydämelle; täytyy olla tosi harras uskova, joka on piirun tarkasti noudattanut näitä ohjeita.

• kummitettu

asiaa tutkiessasi et totisesti löydä kummia etkä lapsikastetta Raamatusta. Pyydän Sinua ystävällisesti ilmoittamaan tässä julkisessa keskustelussa ne SELVÄT RAAMATUNPAIKAT, mistä se ilmenee ilman tulkintoja. Mutta ilman tulkintoja löydät PALJON kohtia, joissa uskoon tulleita kastettiin: asia edellyttää ymmärrysikää, ymmärrätkös. Se nyt on mielestäni aivan sama, mitä niissä hommeleissa juodaan, joilla ei ole Sanan kanssa mitään tekemistä. Uskoon tulleet ystävät ja tuttavat ovat KAIKKI raittiita - siis ne, jotka tunnen.
        Vanhempien tehtävä on kasvattaa lapsensa kristillisyyteen: tunnen kummeja, jotka opettavat kummitettunsa ryyppäämään ja huoraamaan.

• ........
        kummitettu kirjoitti:

asiaa tutkiessasi et totisesti löydä kummia etkä lapsikastetta Raamatusta. Pyydän Sinua ystävällisesti ilmoittamaan tässä julkisessa keskustelussa ne SELVÄT RAAMATUNPAIKAT, mistä se ilmenee ilman tulkintoja. Mutta ilman tulkintoja löydät PALJON kohtia, joissa uskoon tulleita kastettiin: asia edellyttää ymmärrysikää, ymmärrätkös. Se nyt on mielestäni aivan sama, mitä niissä hommeleissa juodaan, joilla ei ole Sanan kanssa mitään tekemistä. Uskoon tulleet ystävät ja tuttavat ovat KAIKKI raittiita - siis ne, jotka tunnen.
        Vanhempien tehtävä on kasvattaa lapsensa kristillisyyteen: tunnen kummeja, jotka opettavat kummitettunsa ryyppäämään ja huoraamaan.

HANKI ELÄMÄ!

• kummitettu
        ........ kirjoitti:

HANKI ELÄMÄ!

minulle elämä ja kuolema on minulle voitto". Mutta joillekin "ilo ilman viinaa on teeskentelyä". Entisenä paljonkäyttäjänä tiedän sen olevan palturiväite - jäljet kauhistavat.
        Jos Sinulle Sana avautuu, löydät tosi ELÄMÄN, mikä EI OLE teeskentelyä.

• kummi adoptiovanhempana???

mietin tässä erästä asiaa,,,fakta: kumminhan tulee kuulua kirkkoon. toinen fakta:kummius on virallista asiakirjoihin merkittyä "velvollisuutta". yleensä kummiksi valitaan läheinen ja uskollinen, yleensä sukulainen, sillä jos vanhemmille sattuu jotain niin kummi voi adoptoida,uskoisin helpostikin, lapsen. Sillä onhan hän perheen valitsema luottohenkilö. Toki "kumminahan" voi toimia vaikkei kuulu kirkkoon , silloin se ei ole vain virallista viranomaismielessä. voiko kummi tällöin myöskään toimia adoptiovanhempana koska ei ole kummi virallisesti? mietinpähän vaan.....

• NiceihmineN

Joskus ammoisina aikoina kummi oli kait selkeämmin se, jonka tehtävä oli huolehtia lapsesta, mikäli vanhemmille tapahtuu jotakin, mutta tämä oli ennen nykyisiä hyvinvointiyhteiskunnan järjestelmiä. Eli kun orvoksi jääneen lapsen tulevaisuutta aletaan miettiä, mahdollista adoptiota yms, kummi ei ole mitenkään erityisessä asemassa, jolloin kummin "virallisuus tai virattomuus" ei vaakakupissa paina.

• pertsa

minusta olisi kiva tietää mistä tuo kummi sana tai itse kummin tarve tulee ja se että pieni lapsi kastetaan Raamatussa ei missään lue lapsi kasteesta eikä kummmeista josta kirkkokin minun tietääkseni ottaa oppinsa pieni lapsi on taivaskelpoinen oli kastettu tai ei.kysyn nyt kuinka moni miettii kummiksi ryhtyessään sitä uskonnolista tehtävää joka niissä papereissa lukee moni ei edes usko Jumalaan miten sitten voi opettaa ellei usko asiaansa?

• kummitettu

Erosin kirkosta heti, kun tulin uskoon. En katsonut rehellisenä luonteena voivani kuulua uskontokuntaan, mikä väittää itseään kristilliseksi, vaikka suosii epäraamatullisia oppeja. muutenkin tiedän lukemattomia "kummeja", jotka eivät missään tapauksessa vastaa lasten 'kristillisestä kasvatuksesta', vaikka teoriasssa pitäisi. Juopottelevat ja huoraavat jne. Ja nyt ns. piispat kokoustelevat ja tekevät päätöstä mm. siitä, onko homous sittenkään syntiä. Jos Raamattua lukee, tulee kyllä ilman kokousteluakin tietämään, onko se.
        - KUMMIT... PAH

• marina

löytyy paljon tietoa linkistä:

http://www.evl.fi

tässä muutama ylläolevalta sivulta kopioitu selitys, jotka ehkä vastaavat kysymyksiisi:

kummiuden historiaa:

Kummi

Kummien tehtävänä on yhdessä seurakunnan kanssa tukea vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Kummijärjestelmä on hyvin vanha. Se on todennäköisesti syntynyt jo toisella vuosisadalla jKr. Kummin tuli kastetilaisuudessa vastata kastajan kysymyksiin lapsen puolesta ja toimia kasteen todistajana. Sittemmin kummin tehtäviin lukeutui myös lapsen pitäminen sylissä kastetilaisuudessa. Uskonpuhdistuksessa hylättiin oppi kummin hengellisestä sukulaisuudesta, mutta muuten kummijärjestelmä säilyi.

kasteen merkitys:
        Merkitys

Kaste perustuu ylösnousseen Kristuksen kirkolleen antamaan tehtävään, joka on kiteytetty kastekäskyssä:

Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.

Matt. 28:19-20
        Kaste on keskeisin kirkollisista toimituksista, sillä se on ehtoollisen ohella toinen luterilaisen kirkon sakramenteista. Kirkon jäseneksi tullaan vain kasteen kautta. Kasteessa Jumala liittää ihmisen Jeesuksen Kristuksen yhteyteen ja hänen kirkkonsa jäseneksi, jolloin kastettava saa pelastuksen lahjan ja Pyhän Hengen. Kastetoimitusta nimitetään myös ristiäisjuhlaksi, sillä kasteen yhteydessä lapsen ylle piirretään ristinmerkki, joka kertoo, että lapsi on liitetty kristittyjen joukkoon.

Valtaosa suomalaisista (noin 88 %) kastetaan pieninä sylilapsina. Näin noudatetaan useimpien suurten kristillisten kirkkojen vanhaa perinnettä, jossa pidetään tärkeänä ihmisen pääsemistä osalliseksi jo pienestä pitäen kasteen välittämistä hyvistä lahjoista ja Jumalan siunauksesta.

• kummitettu
        marina kirjoitti:

löytyy paljon tietoa linkistä:

http://www.evl.fi

tässä muutama ylläolevalta sivulta kopioitu selitys, jotka ehkä vastaavat kysymyksiisi:

kummiuden historiaa:

Kummi

Kummien tehtävänä on yhdessä seurakunnan kanssa tukea vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Kummijärjestelmä on hyvin vanha. Se on todennäköisesti syntynyt jo toisella vuosisadalla jKr. Kummin tuli kastetilaisuudessa vastata kastajan kysymyksiin lapsen puolesta ja toimia kasteen todistajana. Sittemmin kummin tehtäviin lukeutui myös lapsen pitäminen sylissä kastetilaisuudessa. Uskonpuhdistuksessa hylättiin oppi kummin hengellisestä sukulaisuudesta, mutta muuten kummijärjestelmä säilyi.

kasteen merkitys:
        Merkitys

Kaste perustuu ylösnousseen Kristuksen kirkolleen antamaan tehtävään, joka on kiteytetty kastekäskyssä:

Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.

Matt. 28:19-20
        Kaste on keskeisin kirkollisista toimituksista, sillä se on ehtoollisen ohella toinen luterilaisen kirkon sakramenteista. Kirkon jäseneksi tullaan vain kasteen kautta. Kasteessa Jumala liittää ihmisen Jeesuksen Kristuksen yhteyteen ja hänen kirkkonsa jäseneksi, jolloin kastettava saa pelastuksen lahjan ja Pyhän Hengen. Kastetoimitusta nimitetään myös ristiäisjuhlaksi, sillä kasteen yhteydessä lapsen ylle piirretään ristinmerkki, joka kertoo, että lapsi on liitetty kristittyjen joukkoon.

Valtaosa suomalaisista (noin 88 %) kastetaan pieninä sylilapsina. Näin noudatetaan useimpien suurten kristillisten kirkkojen vanhaa perinnettä, jossa pidetään tärkeänä ihmisen pääsemistä osalliseksi jo pienestä pitäen kasteen välittämistä hyvistä lahjoista ja Jumalan siunauksesta.

Luther sanoi aikanaan esim. ristinmerkin tekemisestä, että "sellaiseen apinailveilyyn emme suostu". - Jeesus PERUSTI kristinuskon - ilman lapsikastetta ja kummeja. Esimerkki vain ei kelvannut jatkossa suurille kirkoille, sillä laajat veronmaksajajoukot saavutetaan vain kontrolloidulla pakkokasteella: lapsi ei sitä vastusta. Ja jos vanhemmalla ajalla sitä vastustettiin, tapettiin toisinajattelijat tai karkotettiin maasta. Asiasta on paljon lähdekirjallisuutta, mutta se ei ole koululaitosten suosiossa kiusallisuutensa vuoksi, joten se vaietaan.

• minä
        kummitettu kirjoitti:

Erosin kirkosta heti, kun tulin uskoon. En katsonut rehellisenä luonteena voivani kuulua uskontokuntaan, mikä väittää itseään kristilliseksi, vaikka suosii epäraamatullisia oppeja. muutenkin tiedän lukemattomia "kummeja", jotka eivät missään tapauksessa vastaa lasten 'kristillisestä kasvatuksesta', vaikka teoriasssa pitäisi. Juopottelevat ja huoraavat jne. Ja nyt ns. piispat kokoustelevat ja tekevät päätöstä mm. siitä, onko homous sittenkään syntiä. Jos Raamattua lukee, tulee kyllä ilman kokousteluakin tietämään, onko se.
        - KUMMIT... PAH

Taidat oikeesti elää jollain muulla planeetalla.

• kummitettu
        minä kirjoitti:

Taidat oikeesti elää jollain muulla planeetalla.

vastaan, että opiskele siitä LUULOJEN KIRJASTA vaan edelleen kaikenlaisesta kummittelusta.

• marina
        kummitettu kirjoitti:

- KUMMIT... PAH

jeesuksen jälkeen todellakin kastettiin aikuisia ihmisiä eli käytössä oli uskovien kaste. sen jälkeen alettiin ajatella kastekäsky niin, että kaikelle kansalle tarjotaan jeesuksen oppeja, eli jo lapsi kasteessa otetaan kirkon jäseneksi, jotta hän voi opetella jumalan sanaa.

kun lapsi sitten menee rippikouluun hän voi itse tehdä päätöksensä osallistuako ensimmäiselle herran pyhälle ehtoolliselle, tullako konfirmoiduksi, hyväksyäkö usko ja pyhä kolminaisuus. vai kieltäyäkö tästä kaikesta väittäen sitä saduksi, se on sitten vanhemmista kiinni, antavatko he lapselle tämän mahdollisuuden.

lapsi ei pysty tekemään päätöstä näin suuressa asiassa ja siksi vanhempien tehtävä ontarjota hänelle sitä, minkä katsovat oikekasi. nuori, rippikoulun käynyt taas voi jo päättää mihin uskoo ja mihin ei, hän tehköön itse valintansa.

• kummitettu
        marina kirjoitti:

jeesuksen jälkeen todellakin kastettiin aikuisia ihmisiä eli käytössä oli uskovien kaste. sen jälkeen alettiin ajatella kastekäsky niin, että kaikelle kansalle tarjotaan jeesuksen oppeja, eli jo lapsi kasteessa otetaan kirkon jäseneksi, jotta hän voi opetella jumalan sanaa.

kun lapsi sitten menee rippikouluun hän voi itse tehdä päätöksensä osallistuako ensimmäiselle herran pyhälle ehtoolliselle, tullako konfirmoiduksi, hyväksyäkö usko ja pyhä kolminaisuus. vai kieltäyäkö tästä kaikesta väittäen sitä saduksi, se on sitten vanhemmista kiinni, antavatko he lapselle tämän mahdollisuuden.

lapsi ei pysty tekemään päätöstä näin suuressa asiassa ja siksi vanhempien tehtävä ontarjota hänelle sitä, minkä katsovat oikekasi. nuori, rippikoulun käynyt taas voi jo päättää mihin uskoo ja mihin ei, hän tehköön itse valintansa.

on kaste tarkoitettu Raamatun mukaan. PISTE.
        Ei ole yhtäkään lapsikastetta luterilaisenkaan opin PERUSKIRJASSA: RAAMATUSSA! Jos haluaa tutustua kasteen historiaan, kastettiin esim. ns. kirkkoisät melkein järjestään aikuisina ja ymmärtävinä ihmisinä. Augustinus, Origenes, Justinus Marttyyri jne. Mutta muutos tehtiin, että saatiin babylonialais-roomalainen sekoitus aikaan äiti-lapsi - kultteineen; sekoitusta alettiin tarjoamaan kristinuskona. Marianpalvonta tekee viimeaikaisten TV-ohjelmienkin mukaan tuloaan myös luterilaiseen kirkkoon. Johan siellä on pyydelty anteeksikin irtiottoa katolisesta kirkosta.
        Kyllä uskoontulleet KAIKKI Raamatussa kävelivät itse kasteelle, kun sitä ensin pyysivät. USKOA JA JÄRKEÄ ON SUOSITELTAVAA KÄYTTÄÄ YHDESSÄ!

• vipe

kyllä voi pyytää kummiksi jos ei kuulu kirkkoon mutta se ei ole virallinen kummi koska sitä ei näy sittemmin kirkon kirjoissa mutt mitä väliä meillä tytöllä on kaks kirkkoon kuuluvaa kummia ja yksi joka ei kuulu kirkkoon ja se yksi on lapselle tosi tärkeä henkilö....

• edorf

itekkin tulin just hyvälle frendin lapselle kummiksi,vaik en ees kuulu kirkkoon,ei kiinnosta maksaa mitään kirkollis veroja..eli ei oo pakko kuulua kirkkoon..

• tässä pitäisi keskustella siitä, mikä on kummin merkitys. Se ei liene enää se, mikä se joskus on ollut, tai on yhä kristinuskon näkökulmasta. Useimmille vanhemmille kummi taitaa olla enemmänkin hyvän ystävän tai sukulaisen ottaminen mukaan lapsen elämään, vailla mitään uskonnollista aspektia. Traditio, joka on tietyiltä osin muuttunut.

Ja hyvä niin :)

• joudutte

pakanat

• aamu

Itse olen sylikummi, en kuulu kirkkoon, minua ei ole edes kastettu. Sain myös kummitodistuksen.

Pidän lapseen kuulema eniten yhteyttä kaikista kummeista(3 lisäkseni) vaikka asun paljon kauempana kuin muut kummit, rakastan kummilastani tosissaan ja haluan olla hänelle turvallinen aikuinen niin kauan kuin hän sitä itse haluaa.

Uskonnon kannalta osaan taatusti kertoa hänelle raamatusta ja uskosta hyvinkin paljon (suvussani paljon uskovaisia),mikäli hänen vanhempansa oikeasti sellaista haluaisivat. vaikken välttämättä ainakaan vielä tiedä mihin itse uskon.

Käsi sydämelle; kuinka moni pystyy aivan varmasti uskomaan Jumalan olemassaoloon..Eikö kummeudessa tärkein kuitenkin ole olla lapselle läheinen ja turvallinen aikuinen, ja välittää hänestä.

• pettynyt

Kirkkoon kuulumaton ei siis voi olla kummi?
      Itse olisin halunnut lapseni kummeiksi kaksi maailman ihaninta,ystävällisintä,huolehtivaisinta ja rohkeinta ihmistä.Heistä olisi tullut aivan loistavia kummeja.Eipä taidakaan onnistua,kun ei kirkkokaan heitä hyväksy...

• voit valita vapaasti

Eikä tänäpäivänä ole edes vaikeaa erota kirkosta.

www.eroakirkosta.fi sivuston kautta esimerkiksi.

Niin ei tarvi piitata hevon v*****kaan mitä kirkko sanoo kummeudesta.

• haussa

Ei kai sellaista lahjojen ostelijaa kummiksi kutsuta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7768
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3732
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1180
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1033
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      983
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      782
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    10. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      740
    Aihe