Onko olemassa paljonkin sellaisia matematiikan osa-alueita, joita ei voi soveltaa mihinkään muuhun tieteeseen tai käytäntöön? Miksi ihmeessä tällaista matematiikkaa pitää tutkia, jos sillä ei kerta kaikkiaan tee mitään!
Matematiikkaa matematiikan vuoksi
7
743
Vastaukset
Kukaan ei pysty sanomaan tällä hetkellä, mitä tietoa tulevaisuudessa tarvitaan. Siksi kaikki, nyt tarpeettomaltakin tuntuva tutkimus on tarpeellista. Esimerkiksi atomien ja hiukkasten miettiminen tai niiden mallintamiseen soveltuvan matematiikan kehittäminen on ollut lähes viime vuosisadan alkuun asti aivan tarpeetonta, nyt näihin tutkimuksiin nojautuu useita teollisuudenaloja.
Voi olla, että nykyisin pohditaan matematiikassa asioita, joiden sovelluksilla ratkaistaan maailman energiaongelma tai muu aivan yhtä tärkeä kysymys. Siksi kukaan ei voi varmasti tuomita mitään tutkimusta ennalta tarpeettomaksi.- on se sama
kuin Mars-luotaimissakin.
Ihminen on pohjattoman utelias.
Ja eihän sitä tutkimatta tiedä, jos vaikka joskus olisi hyötyäkin.
Kun Newton alkoi tutkia miksi omena putosi nimenomaan ALASpäin ei hän varmaan tiennyt mihin se johtaa.
Varmaan moni piti silloin moisen tutkimista täysin hyödyttömänä.- Lobotomix
Newtoniin liitetty omenajuttu on tiettävästi tekaistu...
- I.M. Besillius
... olla. Lukuteoriaa kai pidettiin joskus hömppänä, mutta esim. nettiturvallisuuden kannalta tärkeät salausohjelmat perustuvat siihen.
- jupsjups
Mites sitten nämä jotkut yliopistolla todistettavat yksinkertaiset kaavat, kuten 1
- jukepuke
..., nimittäin itse en ole ainakaan tuollaisiin vielä täällä törmännyt.
- jukepuke
...on ehkä mm. harjoitella todistamisen eri tekniikoita, sillä jos se ei helpoissa tilanteissa onnistu, niin saati sitten vaikeissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku604856Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362209Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti581949- 1981928
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1701580Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.2951502Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2061280- 881199
- 2071182
- 651154