Laserleikkauksista

Silmälaseista eroon?

Hei,

Täälläkin aika ajoin keskustellaan laserleikkauksista. Olen alkanut pohtia leikkaukseen menemistä yhä vakavammin, mutta jotenkin kuitenkin vähän pelottaa. Näkö on -5,5 molemmissa silmissä ja ikääkin jo 26, joten näkö ei enää varmaan hirveästi huonone. Kertokaahan hyviä ja huonoja kokemuksia, jotta saan päätökseni tehtyä..!

34

19607

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikko124

Mulla oli miinuksia suunnilleen saman verran kun sulla ja olin sillon 27-vuotias. Tehtiin LASEK ja nyt olen 29 ja elelen ilman rillejä ja näkö toisessa silmassa 1.2 ja toisessa 1.0. Sitähän kukaan ei voi 100% varmuudella luvata etta se sun kohdalla onnistuu täydellisesti, mutta suunnilleen samasta alkutilanteesta ainakin mun kohdalla päästiin hyvään lopputulokseen.

• Silmälaseista eroon?

Eipähän sitä kukaan takaa, että näkö täysin korjaantuu. Enemmän kuin sitä, ettei silmälaseista kokonaan pääsisi eroon, pelkään kuitenkin sitä, että leikkaus jotenkin epäonnistuisi ja näkökyky jopa heikkenisi tai sokeutuisi kokonaan tms. Onkohan tällaisen vaaraa oikeasti olemassa? Olen kyllä kuullut tosi paljon hyviä kokemuksia, mutta kun olen myös kuullut, että on perustettu tukiryhmiäkin sellaisille, joilla leikkaus on epäonnistunut..

Onko teillä kokemuksia eri paikoista? Mitkä ovat hyviä ja onko jotain paikkoja, jonne ei kannattaisi mennä?

• mikko124
        Silmälaseista eroon? kirjoitti:

Eipähän sitä kukaan takaa, että näkö täysin korjaantuu. Enemmän kuin sitä, ettei silmälaseista kokonaan pääsisi eroon, pelkään kuitenkin sitä, että leikkaus jotenkin epäonnistuisi ja näkökyky jopa heikkenisi tai sokeutuisi kokonaan tms. Onkohan tällaisen vaaraa oikeasti olemassa? Olen kyllä kuullut tosi paljon hyviä kokemuksia, mutta kun olen myös kuullut, että on perustettu tukiryhmiäkin sellaisille, joilla leikkaus on epäonnistunut..

Onko teillä kokemuksia eri paikoista? Mitkä ovat hyviä ja onko jotain paikkoja, jonne ei kannattaisi mennä?

Oma silmalaakarini esitutkimuksessa sanoi etta kukaan ei ole koskaan sokeutunut toimenpiteen seurauksena. Ehka onkin totta etta ketaan ei ole tilastoitu kenesta olisi aivan umpisokea tullut, mutta todennakoisesti erilaisten komplikaatioiden seurauksena erittain heikkonakoisia on tullut lukuisia. Suurin osa leikkauksista onnistuu, mutta ei kaikki. www.lasikdisaster.com ja www.surgicaleyes.org loytyy paljon tietoa epaonnistuneista leikkauksista ja mahdollisista komplikaatioista.

• SIlmälaseista eroon?
        mikko124 kirjoitti:

Oma silmalaakarini esitutkimuksessa sanoi etta kukaan ei ole koskaan sokeutunut toimenpiteen seurauksena. Ehka onkin totta etta ketaan ei ole tilastoitu kenesta olisi aivan umpisokea tullut, mutta todennakoisesti erilaisten komplikaatioiden seurauksena erittain heikkonakoisia on tullut lukuisia. Suurin osa leikkauksista onnistuu, mutta ei kaikki. www.lasikdisaster.com ja www.surgicaleyes.org loytyy paljon tietoa epaonnistuneista leikkauksista ja mahdollisista komplikaatioista.

Niinpä niin.. Eihän noilta sivuilta toki kivoja kokemuksia löytynyt. Toki on vaikea sanoa niistäkään mitään, kun ei tiedä missä ne on tehty ja miten ja milloin. Kaipa se teknologiakin tässä menee koko ajan eteenpäin ja leikkauksista tulee entistä varmempia. On kuitenkin niin, että tunnen aika monia, jotka on leikkauksessa olleet, eikä kellään ole mitään katumisaihetta ollut, että sinne ovat menneet, vaan kaikki suosittelevat sitä.

Onkohan kellään kokemusta Medilaserin toimipisteistä esim. Kuopiossa tai Helsingissä (Eiran sairaala)?1

• PRK

Mulle tehtiin puolisen vuotta sitten PRK Silmäkeskus Laserissa Helsingissä

http://www.sk-laser.fi

ja näkö molemmissa tällä hetkellä \-0 (kävin juuri viikko sitten tarkastuksessa), alkuarvot olivat -3,25 ja -3,5 ja ikää 24v.
      Riskithän on joka leikkauksessa, mutta omalta osaltani kaikki meni hyvin ja voin suositella ainakin Silmäkeskus Laseria ja siellä leikkaavaa lääkäriä Timo Tervoa. Kannattaa kysellä eri lääkäreiden mielipiteitä ja muistaa että hintaa ei kannata katsoa, kyse on kuitenkin omista silmistäsi.

• Ovec

Jos menettää näkönsä/näköään tai alkaa
      nähdä asioita kahtena laseroinnin jälkeen vika on ollut todennäköisesti kirurgissa tai se laite on jollain tapaa epäkelpo/vaurioitunut. Tällaisia ongelmia ei ilmene hyvissä
      laserleikkauspisteissä lainkaan, tietysti jotain "pientä" tulee joka 300:lla potilaalla. Itse kävin elokuussa leikattavana Eiran sairaalassa, jossa likinäkö (n -6) lähti kokonaan. Leikkaus tehtiin yksilökohtaisesti 90000 pisteen
      tarkkuudella (zyoptix), toimenpide ja leikkaustiimi oli alusta loppuun hyvin luotettava
      ja korkeatasoinen. Kannattaa mennä esim. kyseiseen hoitopaikkaan.

• SIlmälaseista eroon?

Eiran sairaalaa olen vähän miettinyt, koska se ainakin vaikuttaisi luotettavalta paikalta. Sinällään Suomessa ei kai pitäisi olla epäluotettavia paikkoja, mutta mielellään menisi sellaiseen paikkaan, josta useammilla jo on hyviä kokemuksia.

Onko leikkauksesi jälkeen ilmennyt mitään ongelmia? Oliko näkö heti leikkauksen jälkeen "terävä" vai menikö lopullisen näkökyvyn saavuttamiseen aikaa?

• Ovec
        SIlmälaseista eroon? kirjoitti:

Eiran sairaalaa olen vähän miettinyt, koska se ainakin vaikuttaisi luotettavalta paikalta. Sinällään Suomessa ei kai pitäisi olla epäluotettavia paikkoja, mutta mielellään menisi sellaiseen paikkaan, josta useammilla jo on hyviä kokemuksia.

Onko leikkauksesi jälkeen ilmennyt mitään ongelmia? Oliko näkö heti leikkauksen jälkeen "terävä" vai menikö lopullisen näkökyvyn saavuttamiseen aikaa?

Ongelmia ei ole. Pystyn hyvin
        esim. ajamaan autoa öisin. Näkökenttä on mahdottoman terävä ja yksityiskohtainen, kuin
        olisi ostanut jostakin uudet, terveet silmät.
        Ensimmäinen viikko on kuitenkin vähän vaativampi, kun silmät ovat pikkuisen arat ja kutisevat. Myös jonkinlaista värien keltaviherpainotusta olen havainnut enemmän, mutta se alkaa tasaantua (huom. leikkauksestani on vielä alle 1kk).

Leikkauspäivänä näkö oli jo varsin
        uskomaton, mutta tietyllä tavalla hyvin sekava. Leikkauksesta tulin yksin kävellen ja julkisilla pois, joten sokea en ollut. Linja-autojen numerot näkyivät kaukaa hyvin. Ensimmäinen yö oli kaikista inhottavin, kun nukkuessa pitää aluksi käyttää suojalaseja, ettei kädet pääsisi poimuttamaan silmiä. Heräsin siihen, kun suojalasit olivat siirtyneet nukkuessa pois ja käteni olivat hieromassa silmiä. Silloin oli todella huono olo ja sain voimakkaan pahoinvointi- ja ulostuskohtauksen. Ulostettuani 5 minuuttia oli taas paljon parempi olo. Jälkitarkastuksessa ei onneksi ilmennyt mitään pienempääkään vahinkoa.

Sitä mieltä itse olen, että voimakas
        likinäköisyys kannattaa leikata pois sitten kun likinäköisyys on saavuttanut huippunsa.

• leikkaukseenko???
        Ovec kirjoitti:

Ongelmia ei ole. Pystyn hyvin
        esim. ajamaan autoa öisin. Näkökenttä on mahdottoman terävä ja yksityiskohtainen, kuin
        olisi ostanut jostakin uudet, terveet silmät.
        Ensimmäinen viikko on kuitenkin vähän vaativampi, kun silmät ovat pikkuisen arat ja kutisevat. Myös jonkinlaista värien keltaviherpainotusta olen havainnut enemmän, mutta se alkaa tasaantua (huom. leikkauksestani on vielä alle 1kk).

Leikkauspäivänä näkö oli jo varsin
        uskomaton, mutta tietyllä tavalla hyvin sekava. Leikkauksesta tulin yksin kävellen ja julkisilla pois, joten sokea en ollut. Linja-autojen numerot näkyivät kaukaa hyvin. Ensimmäinen yö oli kaikista inhottavin, kun nukkuessa pitää aluksi käyttää suojalaseja, ettei kädet pääsisi poimuttamaan silmiä. Heräsin siihen, kun suojalasit olivat siirtyneet nukkuessa pois ja käteni olivat hieromassa silmiä. Silloin oli todella huono olo ja sain voimakkaan pahoinvointi- ja ulostuskohtauksen. Ulostettuani 5 minuuttia oli taas paljon parempi olo. Jälkitarkastuksessa ei onneksi ilmennyt mitään pienempääkään vahinkoa.

Sitä mieltä itse olen, että voimakas
        likinäköisyys kannattaa leikata pois sitten kun likinäköisyys on saavuttanut huippunsa.

Mistä tietää, että likinäköisyys on saavuttanut huippunsa? Itselläni on noin -3, mutta näkö on huonontunut vielä viime vuosina. Olen 26-vuotias, mutta äitini likinäköisyys suureni vielä nelikymppisenäkin. Miten voin tietää koska likinäköisyyteni on saavuttanut huippunsa, vai voinko mennä jo aiemmin leikkaukseen? Olen suunnitellut meneväni lähiaikoina, mutta kannattaako se?

• mikko124
        leikkaukseenko??? kirjoitti:

Mistä tietää, että likinäköisyys on saavuttanut huippunsa? Itselläni on noin -3, mutta näkö on huonontunut vielä viime vuosina. Olen 26-vuotias, mutta äitini likinäköisyys suureni vielä nelikymppisenäkin. Miten voin tietää koska likinäköisyyteni on saavuttanut huippunsa, vai voinko mennä jo aiemmin leikkaukseen? Olen suunnitellut meneväni lähiaikoina, mutta kannattaako se?

Siita sen tietaa jos ei ole viimeiseen pariin vuoteen tapahtunut muuttumista naossa. Myos mun aidilla (joka on nyt lahes 60) on nako huonontunut jatkuvasti, nyt jotain -10. Joten ei se huononeminen kaikilla pysahdy koskaan.

Mulla itsellani oli jotain -5.5 molemmissa silmissa ja leikkaukseen mennessa kaytin edelleen samoja laseja jotka olin 6 vuotta aiemmin hankkinut armeijaan mennessani. Joten mulla se huononeminen oli ilmeisesti pysahtynyt.. Nyt on leikkauksesta melkeen 2 vuotta ja nako edelleen hyva.

• marja3

Itse suosittelen. Mulle tehtiin lasik kohta vuosi sitten. Lähtöarvot olivat -7 luokkaa. En kadu. Näkö hyvä ja lasia en tarvitse. Silmien kuivuus tuotti hetken ongelmia, mutta kyllä se kyynelnesteen eritys siitä normalisoitua. Ainut mitä kadun on, kun en käynyt jo vuosia sitten leikkauksessa.

• SIlmälaseista eroon?

Kiitoksia vain rohkaisuista! Olen jo tässä pikku hiljaa päätymässä siihen ratkaisuun, että taidan uskaltautua leikkaukseen menemään. Jostain syystä kuitenkin vielä vähän hirvittää kun on lukenut aina silloin tällöin niistä huonoistakin kokemuksista (esim. hämäränäön menettämisestä jne.).

Onko se totta, että ennen leikkausta joutuu allekirjoittamaan jonkin sopimuksen, jossa joutuu vakuuttamaan, ettei voi valittaa, jos kävisi niin, että esim. näkö jostain syystä huononisi tai tulisi jotain muita haittavaikutuksia?

• mikko124

Etukateen ajattelin etta varmaan joudun allekirjoittamaan jonkun vaikeaselkoisen sopimuspaerin joka vapauttaa laakarin kaikesta vastuusta ja jossa vakuutan ymmartavani kaikki riskit yms., mutta yllatyksekseni ainoa mita mihin jouduin nimmariani laittamaan oli pankkikortin tositteet ja joku kelakorvaushakemus.

• Ovec

Eirassa ei joutunut allekirjoittamaan,
        kuin leikkaussopimuksen. Leikkaussopimukseen kuuluu ilmainen uusintaleikkaus, mikäli tulos on heikohko (esim. -1). Maksun suoritin
        diplomaattisesti leikkauksen jälkeen useita
        päiviä myöhemmin. Leikkaussopimuksen kirjoittaminen on ihan ymmärrettävää ja taitaa perustua yleiseen käytäntöön.

Silmien laserleikkaus perustuu siihen,
        että silmän pintaan tehdään tietty äärimmäisen
        tarkka toimenpide. Mikäli silmä leikataan
        yksilökohtaisen profiilin mukaan ja leikkaus tehdään oikeaoppisesti hyvillä laitteilla ei lääketieteellisiä riskejä ole olemassa. Jo tämän vuoksi suosittelen Eiraa.

• Beatrix
        Ovec kirjoitti:

Eirassa ei joutunut allekirjoittamaan,
        kuin leikkaussopimuksen. Leikkaussopimukseen kuuluu ilmainen uusintaleikkaus, mikäli tulos on heikohko (esim. -1). Maksun suoritin
        diplomaattisesti leikkauksen jälkeen useita
        päiviä myöhemmin. Leikkaussopimuksen kirjoittaminen on ihan ymmärrettävää ja taitaa perustua yleiseen käytäntöön.

Silmien laserleikkaus perustuu siihen,
        että silmän pintaan tehdään tietty äärimmäisen
        tarkka toimenpide. Mikäli silmä leikataan
        yksilökohtaisen profiilin mukaan ja leikkaus tehdään oikeaoppisesti hyvillä laitteilla ei lääketieteellisiä riskejä ole olemassa. Jo tämän vuoksi suosittelen Eiraa.

Vaikka silmä leikattaisin yksilökohtaisen profiilin mukaan ja kaikki tehtäisiin oikein, lääketieteellisiä riskejä on olemassa ja rutkasti. Tarkoittanet yksilökohtaisella leikkauksella näitä uusimpia aaltorintamaleikkauksia. Näissä on olemassa täsmälleen samat riskit kuin vanhemmissakin, tekniikka vain on tarkempaa. LASIKissa on olemassa edelleen läppään liittyvät riskit: läpän vaillinaisuus, väärä paksuus jne. Läpän alle voi mennä jotain ylimääräistä, jota kukaan ei huomaa, mutta joka aiheuttaa steriili-infektion. Ja niin edelleen. Nämä komplikaatiot ovat aina vahinkoja ja niitä sattuu nykyäänkin ja kaikkein kokeneimmille lääkäreille. Riski on siis olemassa, eikä oikeaoppisuus ja huippuvälineet eliminoi niitä.

Sitten on olemassa laserointiin liittyvät riskit. Huolimatta silmäntarkkailijasta, laserointialue voi mennä väärään kohtaan (desentraatio). Tämäkin on lääkärin vahinko. Sitten on olemassa yksi ikävimmistä komplikaatioista, irregulaarinen hajataitto. Joskus jostain syystä hienoinkin laser jättää silmän pinnan hieman muhkuraiseksi. Ehkä osa sarveiskalvoa on leikkauksen alussa osaa märempi, ehkä silmästä haihtuva kudos blokkaa laserin jostain kohtaa. Tai sitten kukaan ei tiedä, mitä tapahtui, mutta lopputulos on, että silmän pintaan syntyy möykky, joka haittaa näköä ja jota ei ehkä saada nykytekniikalla korjattua. Tämä ei ehkä usein ole korjattavissa laseilla, ja se manifestoituu haamukuvina jne. Minulle kävi näin toiseen silmään, vaikka käytössä oli aaltorintama ja yksilöllinen profiili. Tämä ei ole oikestaan edes lääkärin vika, koska lääkäri ei voinut mitenkään nähdä, että tämä oli tulossa eikä mikään hänen toimenpiteensä olisi voinut estää sitä. Vaikka leikkaus olisi kuinka kontrolloitu, lääkäri tekee itse laseroinnin sokkona. Kun laser on tähdätty, lääkäri ei oikestaan näe, mihin säde leikkaa, ja tuleeko tuloksesta täydellinen. Onneksi komplikaationi ei kuitenkaan ole kovin paha.

Sitten on vielä laserointialueen kokoon liittyvät jutut ja korkeamman asteen aberraatoit. Uusimmatkin laserit aiheuttavat näitä vääristymiä, varsinkin LASIKissa läppä. Vaikka laserointialueen koko olisi pupillia suurempi, jotkut saavat silti yönäköongelmia vaikka joku toinen samassa tilanteessa ei saanutkaan.

Riskejä siis on, edelleenkin. Maailmasta löytyy suuri määrä ihmisiä, keiden näön uusimmatkin laserit ja parhaat lääkärit ovat tuhonneet, vaikka lääkäri on tehnyt kaiken oikein.

• Leikkaukseen?
        Beatrix kirjoitti:

Vaikka silmä leikattaisin yksilökohtaisen profiilin mukaan ja kaikki tehtäisiin oikein, lääketieteellisiä riskejä on olemassa ja rutkasti. Tarkoittanet yksilökohtaisella leikkauksella näitä uusimpia aaltorintamaleikkauksia. Näissä on olemassa täsmälleen samat riskit kuin vanhemmissakin, tekniikka vain on tarkempaa. LASIKissa on olemassa edelleen läppään liittyvät riskit: läpän vaillinaisuus, väärä paksuus jne. Läpän alle voi mennä jotain ylimääräistä, jota kukaan ei huomaa, mutta joka aiheuttaa steriili-infektion. Ja niin edelleen. Nämä komplikaatiot ovat aina vahinkoja ja niitä sattuu nykyäänkin ja kaikkein kokeneimmille lääkäreille. Riski on siis olemassa, eikä oikeaoppisuus ja huippuvälineet eliminoi niitä.

Sitten on olemassa laserointiin liittyvät riskit. Huolimatta silmäntarkkailijasta, laserointialue voi mennä väärään kohtaan (desentraatio). Tämäkin on lääkärin vahinko. Sitten on olemassa yksi ikävimmistä komplikaatioista, irregulaarinen hajataitto. Joskus jostain syystä hienoinkin laser jättää silmän pinnan hieman muhkuraiseksi. Ehkä osa sarveiskalvoa on leikkauksen alussa osaa märempi, ehkä silmästä haihtuva kudos blokkaa laserin jostain kohtaa. Tai sitten kukaan ei tiedä, mitä tapahtui, mutta lopputulos on, että silmän pintaan syntyy möykky, joka haittaa näköä ja jota ei ehkä saada nykytekniikalla korjattua. Tämä ei ehkä usein ole korjattavissa laseilla, ja se manifestoituu haamukuvina jne. Minulle kävi näin toiseen silmään, vaikka käytössä oli aaltorintama ja yksilöllinen profiili. Tämä ei ole oikestaan edes lääkärin vika, koska lääkäri ei voinut mitenkään nähdä, että tämä oli tulossa eikä mikään hänen toimenpiteensä olisi voinut estää sitä. Vaikka leikkaus olisi kuinka kontrolloitu, lääkäri tekee itse laseroinnin sokkona. Kun laser on tähdätty, lääkäri ei oikestaan näe, mihin säde leikkaa, ja tuleeko tuloksesta täydellinen. Onneksi komplikaationi ei kuitenkaan ole kovin paha.

Sitten on vielä laserointialueen kokoon liittyvät jutut ja korkeamman asteen aberraatoit. Uusimmatkin laserit aiheuttavat näitä vääristymiä, varsinkin LASIKissa läppä. Vaikka laserointialueen koko olisi pupillia suurempi, jotkut saavat silti yönäköongelmia vaikka joku toinen samassa tilanteessa ei saanutkaan.

Riskejä siis on, edelleenkin. Maailmasta löytyy suuri määrä ihmisiä, keiden näön uusimmatkin laserit ja parhaat lääkärit ovat tuhonneet, vaikka lääkäri on tehnyt kaiken oikein.

Hei,

Ikävä juttu, että sinun leikkauksestasi aiheutui komplikaatio. Miten se häiritsee normaalia näkemistä? Onko kyseessä sellainen häiriö, joka on koko ajan esillä?

Vaikka tiedän, että komplikaatioita voi seurata jokaisen lääkärin tekemästä leikkauksesta, en malta olla kysymättä, missä sinun leikkaus suoritettiin? Ja erityisesti olisin kiinnostunut siitä, miten komplikaatiota on hoidettu leikkauksen jälkeen eli lähinnä miten kyseinen paikka on suhtautunut asian eteenpäin hoitamiseen?

• Beatrix
        Leikkaukseen? kirjoitti:

Hei,

Ikävä juttu, että sinun leikkauksestasi aiheutui komplikaatio. Miten se häiritsee normaalia näkemistä? Onko kyseessä sellainen häiriö, joka on koko ajan esillä?

Vaikka tiedän, että komplikaatioita voi seurata jokaisen lääkärin tekemästä leikkauksesta, en malta olla kysymättä, missä sinun leikkaus suoritettiin? Ja erityisesti olisin kiinnostunut siitä, miten komplikaatiota on hoidettu leikkauksen jälkeen eli lähinnä miten kyseinen paikka on suhtautunut asian eteenpäin hoitamiseen?

Minulle suoritettiin Zyoptix-LASEK Tampereen Medilaserissa. Vasemmassa silmässäni oli lähtöarvot -4 likitaitteisuutta ja -3,5 hajataittoa. Leikkauksen jälkeen näöntarkkuus luokaa 1,5. Oikeassa silmässä lähtöarvot vastaavasti -5,5 ja -1. Näöntarkkuus nyt alle 1, mutta yli 0,5. Jäljellä noin -0,5 D normaalia hajataittoa, jonka korjaaminen parantaa näön ainakin ykkösen tarkkuuteen. Kirkkaassa päivänvalossa, kun pupilli on pieni, näen molemmilla silmillä lähes yhtä tarkasti.

Ongelmana on, että kun pupilli suurenee, valo taittuu jonkin vääristymän läpi, jonka laser jätti silmääni. Vääristymä on niin pieni, että Orbscan ei havaitse sitä. Kuitenkin se saa kirkkaiden valojen alle ja sivulle ilmestymään haamukuvan. Tämä on sitä epäsäännöllistä hajataittoa, josta puhuin aiemmin. Efekti tulle näkyviin moniin vaaleisiin hahmoihin, jotka ovat tummalla taustalla. Tällaisia ovat mm. pimeässä katuvalot, liikennevalot, liikennemerkit ja television tekstitys. Vasen silmäni näkee virheettömästi ja on voimakkaasti dominoiva, ja siksi komplikaatio ei juurikaan haittaa minua. Pimeällä kuitenkin toisessa silmässä katuvaloissa näkyvät haamut on joskus vaikea saada pois tietoisuudesta. Lisäksi molemmat silmäni näkevät jonkin verran enemmän tähtihäikäisyjä autojen valojen ympärilla ja pimeässä punainen liikennevalo tuppaa leviämään, mutta näillä ei ole merkitystä.

Komplikaatioi ilmeni välittömästi leikkauksen jälkeen, jolloin aluksi näin kaiken voimakkaasti kolmena. Kahdessa päivässä kuitenkin silmän epiteeli järjestäytyi uudelleen ja sarveiskalvo parani niin, että vaiva pieneni nykyiselle tasolle. Leikkauksestani on kulunut vuosi.

Silmän epätasaisuus on niin pieni, että sitä tuskin voidaan hoitaa nykyteknologialla. Siksi mitään toimenpiteitä ei voida tehdä. Enkä nyt sellaista välttämättä tarvitsisi. Tämä komplikaatio ei johtunut lääkärini taidottomuudesta tms, vaan oli täysi yllätys. Sen ilmeneminen oli luultavasti puhdasta sattumaa eikä kellään ollut valtaa siihen. Näin voi käydä kelle tahansa missä klinikalla tahansa. Muuten hoidon laatu ko. paikassa oli ensiluokkaista ja lääkäri osasi asiansa hyvin.

Tahtoisin korostaa, että en missään tapauksessa ole tyytymätön leikkaukseen tai kadu sitä. Suurimman osan aikaa näköni on täydellinen. Näen paremmin kuin ikinä laseilla. Tämä vaiva on enemminkin kiusa kuin oikea haitta.

• Ovec
        Beatrix kirjoitti:

Pieni oikaisu. Ei pitänyt sanoa, etteikö
        näihin leikkauksiin liittyisi lainkaan riskejä.

Riski toteutuu jo silloin, jos näkö jää roikkumaan johonkin -1 tuntumaan ja lasien käyttöä täytyy jatkaa. Suurin osa kaikista hoitovirheistä perustuu kuitenkin kirurgien heikkoon ammattitaitoon. Rapakon takaa voi löytyä kaikenlaisia rahat-pois -tyylisiä
        silmänleikkausasemia, joiden tekemien mokien perusteella arvioidaan koko tieteenhaaraa. Eirassa esim. silmätulehdus- ja ecstacy-tapauksia ei ole ilmennyt lainkaan, koska siellä todennäköisesti tunnetaan silmän toimintaan ja oikeanlaiseen hygienisointiin liittyvät yksityiskohdat paremmin.

Erilaisten varjo- ja palloilmiöiden
        ja hämäräkomplikaatioiden peloissa ei ehkä kannata jättää -6 tai -10 asteista likinäköisyyttä pysyväksi ominaisuudeksi. Ne ovat useimmiten aika lieviä.

• pauli s
        Beatrix kirjoitti:

Minulle suoritettiin Zyoptix-LASEK Tampereen Medilaserissa. Vasemmassa silmässäni oli lähtöarvot -4 likitaitteisuutta ja -3,5 hajataittoa. Leikkauksen jälkeen näöntarkkuus luokaa 1,5. Oikeassa silmässä lähtöarvot vastaavasti -5,5 ja -1. Näöntarkkuus nyt alle 1, mutta yli 0,5. Jäljellä noin -0,5 D normaalia hajataittoa, jonka korjaaminen parantaa näön ainakin ykkösen tarkkuuteen. Kirkkaassa päivänvalossa, kun pupilli on pieni, näen molemmilla silmillä lähes yhtä tarkasti.

Ongelmana on, että kun pupilli suurenee, valo taittuu jonkin vääristymän läpi, jonka laser jätti silmääni. Vääristymä on niin pieni, että Orbscan ei havaitse sitä. Kuitenkin se saa kirkkaiden valojen alle ja sivulle ilmestymään haamukuvan. Tämä on sitä epäsäännöllistä hajataittoa, josta puhuin aiemmin. Efekti tulle näkyviin moniin vaaleisiin hahmoihin, jotka ovat tummalla taustalla. Tällaisia ovat mm. pimeässä katuvalot, liikennevalot, liikennemerkit ja television tekstitys. Vasen silmäni näkee virheettömästi ja on voimakkaasti dominoiva, ja siksi komplikaatio ei juurikaan haittaa minua. Pimeällä kuitenkin toisessa silmässä katuvaloissa näkyvät haamut on joskus vaikea saada pois tietoisuudesta. Lisäksi molemmat silmäni näkevät jonkin verran enemmän tähtihäikäisyjä autojen valojen ympärilla ja pimeässä punainen liikennevalo tuppaa leviämään, mutta näillä ei ole merkitystä.

Komplikaatioi ilmeni välittömästi leikkauksen jälkeen, jolloin aluksi näin kaiken voimakkaasti kolmena. Kahdessa päivässä kuitenkin silmän epiteeli järjestäytyi uudelleen ja sarveiskalvo parani niin, että vaiva pieneni nykyiselle tasolle. Leikkauksestani on kulunut vuosi.

Silmän epätasaisuus on niin pieni, että sitä tuskin voidaan hoitaa nykyteknologialla. Siksi mitään toimenpiteitä ei voida tehdä. Enkä nyt sellaista välttämättä tarvitsisi. Tämä komplikaatio ei johtunut lääkärini taidottomuudesta tms, vaan oli täysi yllätys. Sen ilmeneminen oli luultavasti puhdasta sattumaa eikä kellään ollut valtaa siihen. Näin voi käydä kelle tahansa missä klinikalla tahansa. Muuten hoidon laatu ko. paikassa oli ensiluokkaista ja lääkäri osasi asiansa hyvin.

Tahtoisin korostaa, että en missään tapauksessa ole tyytymätön leikkaukseen tai kadu sitä. Suurimman osan aikaa näköni on täydellinen. Näen paremmin kuin ikinä laseilla. Tämä vaiva on enemminkin kiusa kuin oikea haitta.

Moi,

Pitkästä aikaan tulin vilkaisemaan miten tämä palsta voi. :)

> Vääristymä on niin pieni, että Orbscan ei
        > havaitse sitä.

Luullakseni Orbscan ei löydä vikaa kahdesta syystä: se ei mittaa lainkaan yli 6.0mm alueelta ja se ei myöskään havaitse Bowmanin kerroksen poimuttumista omana ilmiönään, kuten Artemis-ultraäänilaite havaitsisi.

Kohta alkaa muuten olla aika minunkin mennä mahdollisesti korjausleikkaukseen. Katsotaan nyt, en taida keretä vielä tosin muutamaan viikkoon.

• pauli s
        Beatrix kirjoitti:

> jostain syystä hienoinkin laser jättää silmän
        > pinnan hieman muhkuraiseksi.

Sehän on myös niin, että kun on kyse lasikista, ja läppä avataan ja sen alta haihdutetaan tavaraa, niin sen jälkeen läppä ei voi mitenkään laskeutua enää täysin nätisti paikoilleen, koska liitospinnat eivät enää vastaa toisiaan.

Ja kaikkiin laseroituihin silmiinhän jää palloaberraatiota, on vain kyse muutamista seikoista (lyhyesti sanottuna useimmissa tapauksissa onnesta), että aiheutuuko tästä suuria ongelmia vai vain mitättömiä ongelmia.

• pauli s
        Ovec kirjoitti:

Pieni oikaisu. Ei pitänyt sanoa, etteikö
        näihin leikkauksiin liittyisi lainkaan riskejä.

Riski toteutuu jo silloin, jos näkö jää roikkumaan johonkin -1 tuntumaan ja lasien käyttöä täytyy jatkaa. Suurin osa kaikista hoitovirheistä perustuu kuitenkin kirurgien heikkoon ammattitaitoon. Rapakon takaa voi löytyä kaikenlaisia rahat-pois -tyylisiä
        silmänleikkausasemia, joiden tekemien mokien perusteella arvioidaan koko tieteenhaaraa. Eirassa esim. silmätulehdus- ja ecstacy-tapauksia ei ole ilmennyt lainkaan, koska siellä todennäköisesti tunnetaan silmän toimintaan ja oikeanlaiseen hygienisointiin liittyvät yksityiskohdat paremmin.

Erilaisten varjo- ja palloilmiöiden
        ja hämäräkomplikaatioiden peloissa ei ehkä kannata jättää -6 tai -10 asteista likinäköisyyttä pysyväksi ominaisuudeksi. Ne ovat useimmiten aika lieviä.

> Suurin osa kaikista hoitovirheistä perustuu
        > kuitenkin kirurgien heikkoon ammattitaitoon.

Tuo lausehan on oikeastaan selviö (hoitovirhe = heikko ammattitaito). Suurin osa epätoivotuista tuloksista ei välttämättä johdu hoitovirheestä vaan tilanne on useimmiten ollut alunperinkin se, että ei ole ollut mitään mahdollisuutta saavuttaa täydellistä tulosta saatavilla olevalla teknologialla, vaikka kirurgi olisi tehnyt mitä. Eli teknologia ja leikkauksen perusperiaatteet ovat yksinkertaisesti puutteelliset. Toki ammattitaidolla on oma vaikutuksensa ja toki on tapauksia, joilla erinomainen tulos voidaan saavuttaa.

> Eirassa esim. silmätulehdus- ja ecstacy-
        > tapauksia ei ole ilmennyt lainkaan

Nuo ovat jo erittäin harvinaisia nykyään (tuo jälkimmäinen on muuten ektasia tai ectasia). Aikalailla helppo ehkäistä.

• niina

Hei!
      minulle tehtiin tämän kuun 6.päivä laserleikkaus Jyväskylän Medilaserissa. Leikkaus onnistui todella hyvin, kipua esiintyi ensimmäisen illan aikana mutta lääkkeillä sen sai kyllä kuriin. Näkökin oli loistava jo ensimmäisenä iltana, vaikka minua varoitettiinkiin että se ei ole :D olin todella tyytyväinen PRK-leikkaukseen!:) arvoni silmissä ennen leikkausta olivat -3.25. Kuukauden päästä kontrollikäynti, jossa selviää tämänhetkiset arvot. Uskon että ovat hyvät =) tsemppiä sinulle!:)

• e82

Hei,

Kävin lokakuussa 2004 Jyväskylässä samaisessa paikassa leikkauksessa! Kaikki meni todella hyvin!
        Nyt näkö on -0,25 molemmissa!! Olen todella tyytyväinen, että menin.

• ontuu

Mene ihmeessä leikkaukseen mutta älä Ouluun. Huonoja kokemuksia kuuluu...

• hyvä kokemus

Itse kävin Oulussa ODL:lla PRK-leikkauksessa huhtikuussa tänä vuonna. Näköni on tällä hetkellä moitteeton, jota se on ollut toimenpiteestä asti lukuunottamatta paria ensimmäistä päivää.
        Lähtöarvoni olivat -5,5 ja -5,25.

• : )

Kävin kolme viikkoa sitten prk-leikkauksessa ja kaikki on paremmin kuin hyvin! Kontrolli vielä edessäpäin, mutta en usko olevan valittamista lääkärilläkään. Kävin Mehiläisessä ja useat kaverini käyneet ODL:ssa ja kaikilla heilläkin onnistuneet suoritukset.

• Tuijav42
        : ) kirjoitti:

Kävin kolme viikkoa sitten prk-leikkauksessa ja kaikki on paremmin kuin hyvin! Kontrolli vielä edessäpäin, mutta en usko olevan valittamista lääkärilläkään. Kävin Mehiläisessä ja useat kaverini käyneet ODL:ssa ja kaikilla heilläkin onnistuneet suoritukset.

Onko kenelläkään viimeaikojen kokemuksia pk-seudun klinikoista? Olen jotain lukenut http://www.silmaleikkaus.net/silma-laser-leikkaus-kokemuksia.php osoitteesta mutta lisää kaipailisin.

• nainen 45v.
        Tuijav42 kirjoitti:

Onko kenelläkään viimeaikojen kokemuksia pk-seudun klinikoista? Olen jotain lukenut http://www.silmaleikkaus.net/silma-laser-leikkaus-kokemuksia.php osoitteesta mutta lisää kaipailisin.

Tällä palstalla on paljon keskustelua ja tuoreitakin kokemuksia eri paikoista, kannattaa lukaista aiemmat kirjoitukset.
        Henkilökohtaisesti en jaksa enää kymmeniä kertoja aiheesta kirjoittaa. Sen vaan sanon, että tyytyväinen olen Helsingin yksityiseen silmäsairalaan joka on Helsingin makkaratalossa.

• toivova...
        nainen 45v. kirjoitti:

Tällä palstalla on paljon keskustelua ja tuoreitakin kokemuksia eri paikoista, kannattaa lukaista aiemmat kirjoitukset.
        Henkilökohtaisesti en jaksa enää kymmeniä kertoja aiheesta kirjoittaa. Sen vaan sanon, että tyytyväinen olen Helsingin yksityiseen silmäsairalaan joka on Helsingin makkaratalossa.

mäkin haluaisin laserleikkaukseen vaikkei näköni ole yhtä huono kuin sinulla... silti se olis vaan niin ihanaa se laserleikkaus

• Äippä vaan
        Tuijav42 kirjoitti:

Lapseni kävi ISOSSA OMENASSA. On niin tyytyväinen,kun pääsi piilareista eroon ja kaikki onnistui loistavasti.

• leikattu**

Aluksi meni ihan ok, mutta mulle tuli juuri tuo hämäränäköongelma komplikaationa. Ei kuitenkaan mitään merkittävää haittaa. Tiedän, että täysin pimeässä näkyy kuin olisi "pisteviidakossa" ja pimeässä punaiset liikennevalot ovat erityisen laajat, eli väri muodostaa haamun ympärille. Myös auton valot tekevät saman, mutta ei niin voimakkaasti kuin punainen väri.
      Näkö on hieman huonontunut leikkauksesta, mutta itsellä tarkoitus vielä mennä korjausleikkaukseen.
      Mulla leikattiin Mehiläisessä ja olen tyytyväinen. Pääasia, että lasit on pois. Piilolinssien käyttöhän mulle kiellettiin ennen leikkausta uudissuonituksen vuoksi, joten se oli syy mennä leikkaukseen

• Anni-Mari Kairamäki

Miten valitsitte oman silmäsairaalanne? Asun itse pk-seudulla ja paikkoja täällä on useita. Olen katsonut http://www.silmaleikkaus.net/laserleikkaus-eroon-silmalaseista.php muiden kokemuksia, mutta tuntuu silti vaikealta valita. Eiran sairaala, Medilaser ja Mehiläinen ovat mietintälistallani.

• hajataitto

Voiko tuo irregulaarinen hajataitto syntyä siitä, että lääkäri ei huuhtele laaseroinnin jälkeen silmän pintaa ennen läpän takaisin laskemista? Minulla tuli tuota hajataittoa ja juuri siihen silmään, johon tätä huuhtelua ei tehty. Huomasin itse tämän eron leikkauksessa, mutta en kysynyt asiaa heti, koska eihän siinä heti leikkauksen jälkeen voi mitään vielä näkökyvystä sanoa. Minulla on nyt 5 päivää leikkauksesta.

• näkeehännäkeekönnäki

Menkää Ruotsiin leikkaukseen; sivistys on aina tullut Suomeen lännestä...ja näyttää tulevan myös näissä silmäleikkauksissa: Käykää katsomassa proformaclinic.se

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3130
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2894
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2326
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1316
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1083
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe