Mikähän siinä on, ettei tällainen akateeminen kaksi tutkintoa suorittanut kolmekymppinen tunnu millään saavan alan töitä pääkaupunkiseudulta. Koulutus on tietotekniikan ja kaupalliselta alalta ja kaikki tutut on sitä mieltä, että kyllä tolla koulutuksella ja vajaan kymmenen vuoden työkokemukselta alalla pitäisi hommia löytymän, mutta kun ei!
Kyllä tässä alkaa kohta usko loppua! Ilmeisesti meikäläisessä vaan on jotain pahasti vialla.
Akateeminen, 2 tutkintoa, eikä töitä saa millään
17
8394
Vastaukset
- Duunari
Akateemisen koulutuksen saanut ihminen pakinoi
oikeaa asiaa.Yksi suurista virheistä on ihmistem
itsensä syyttäminen ja tulevien murheiden kehä.
Ole ylpeä itsestäsi.En halua pilata ilmapiiriä,
mutta TALOUSLAMA on tulossa ja sen viisaat kodit
jo nyt tiedostavat.Jos et ole taloudellisesti
sidoksissa seuraaviin vuosiin tai vuosikymmeniin,
niin olet etuasemassa Eurojen sijoitukseen.Sinä
olet itsesi hallitsija kun olet viisas etukäteen.
Huolimatta kehnosta työtilanteestasi huolimatta,
pidä rimaa korkealla ja näin me kaikki pidämme
kilpailun henkeä työanantajien keskuudessa.
Hyvästä ammattitaidosta sekä työpanoksesta PITÄÄ
MAKSAA kohtuullinen palkka. - YTM40
Tutkinnot eivät takaa tänä päivänä mitään. Työnantajilla on varaa valita, ja suhteet auttavat. Tuntematonta ei hevin oteta työhön. Ja akateemisia työpaikkoja ei riitä liikakoulutetulle porukalle maassamme. Tästä syystä kehotan sinua toimimaan itseni kaltaisesti: haet hanttihommia, siivousta, tiskausta, taksiajoa tai kaupan kassamyyjän työtä, niihin todennäköisesti pääset. Saat palkkaa, tosin pientä, vaan parempi se kuin makoilla ja syrjäytyä. Ja jos joskus todella kiinnostuttaisiin taas maistereista, saa paikan taatusti se joka on välivuoden ollut hanttihommissa kuin se makoilija joka tuhlasi uneksimalla 10 vuotta.
- Akateeminen, 3 vuotta hakenut
Ikä 37. Akateeminen tutkinto, ammattikorkeakoulututkinto yli puolessavälissä, eli 1,5 tutkintoa. Työkokemusta 22 vuotta.
Olen nimenomaan myös hakenut _ihan mitä tahansa_ työtä. Hain uuteen Selloonkin, jokaiseen liikkeeseen, enkä päässyt yhteenkään edes haastatteluun. Hain kassalle, osastoille, ihan minne vaan.
Olen hakenut kaikenlaista työtä akateemisesta suorittavan tason työhön. Ei tärppää.
Lähetän viikossa 3-10 hakemusta, riippuen avoimeksi julistettujen paikkojen määrästä.
Tällä hetkellä olen töissä puhelinvaihteessa minimipalkalla. Tänne "pääsin" yrityskauppojen seurauksena aikaisemmista koulutusta vastaavista tehtävistäni kuten muutkin työkaverit.
- Töissä paljon näkevä
tästä klassisesta tilanteesta. Työkokemusta ja tutkintoja vastaavia hommia on niin armottoman vähän ja käynyt huono tuuri niiden suhteen hakemisessa ja sitten taas on NIIN PALJON meriittejä, ettei kovinkaan paljoa alempiin hommiin oteta.
"Liikaa koulutettu ja liian pätevä, ei kannata ottaa koska lähtee heti jos paremman saa" -lause on jokapäiväinen ajattelutapa nykypäivänä.
Jos hommaan riittää vähänkään alempi koulutus ja pienempi työkokemus niin poikkeuksetta nykyään palkataan sellainen. Ei ole riskiä häipymisestä, pidetään usein käytännönläheisempänä "jalat maassa"-ihmisenä ja voi itse kouluttaa työntekijän. Siinäpä nuo tärkeimmät.
Sinulla nyt hyvä tilanne silti kun kokemusta on töistä noin reippaasti, pelkällä korkealla tutkinnolla ei oikein millään alalla tee juuri mitään nykypäivänä. Viimeistään vuodessa olet out kun valmistuvat uudet jos et ole tehnyt lainkaan oman alan työtä. - Työnhakija
No, itse lähes valmiina KTM:na etsin töitä. Koittanut hyvällä (otan lähes mitä saan-asennetta), ja vaativammin (oman alan). Tuntuu, että nyt on tosi huono aika hakea töitä. Ei tunnu työnantajia kiinnostavan tippaakaan palkkaaminen (ainakaan minun palkkaaminen). Olisipa aika viisi vuotta sitten..
- Blue777
Akateemisten työllisyystilanne pk-seudulla on tänä päivänä huonoimpia koskaan ja todennäköisesti heikkenee vielä lähityulevaisuudessa.
- Omituista
Itselläni ei ole, kun ammatillinen perustutkinto, ikää on hieman alle 30v. Töitä on enemmän, kun ehdin tekemään. Välillä tuntuu siltä, että meidän firmassa pitäisi palkata lisää työvoimaa, mutta toistaiseksi stressiä ei ole ilmaantunut. Ehkä sinun pitäisi hakea muitakin, kun oman alan töitä, alkuun jopa huonollakin palkalla.
- Blue777
Kai tiedät, että ammatillisen perustutkinnon suorittaneista alkaa pikkuhiljaa olla pula tässä maassa, riippuen tietenkin alasta.
Koulutusjärjestelmämme on suosinut jo pitkään, ehkä tilastojen ja vertailukeloisuuden nimissä, porukan kouluttamista korkeisiin tutkintoihin. Siellä päässä (naura jos haluat) työttömyys on kovaa ja kilpailu työpaikoista ankaraa.
Sellaista ei joudu koskaan kokemaan yksikään ammatillisen perustutkinnon suorittanut ihminen. - asia on niin, että
Blue777 kirjoitti:
Kai tiedät, että ammatillisen perustutkinnon suorittaneista alkaa pikkuhiljaa olla pula tässä maassa, riippuen tietenkin alasta.
Koulutusjärjestelmämme on suosinut jo pitkään, ehkä tilastojen ja vertailukeloisuuden nimissä, porukan kouluttamista korkeisiin tutkintoihin. Siellä päässä (naura jos haluat) työttömyys on kovaa ja kilpailu työpaikoista ankaraa.
Sellaista ei joudu koskaan kokemaan yksikään ammatillisen perustutkinnon suorittanut ihminen.korkeasti koulutettujen työttömyysprosentti on silti huomattavasti alempi kuin vähemmän koulutettujen työttömyysprosentti.
duunarit saavat hommia, mutta he myös lentävät töistä helpommin pois.
ja mitäs sitten kun suomeen otetaan ulkomailta kouluttamatonta työvoimaa, duunareiden työt menee ulkomaalaisille. joten ammatillinen koulutus ei todellakaan ole hyvä valinta.
Kuten yksi edellä kehoitti, niin töihin vaan, mihin töihin vaan!
Kunnon fyysinen duuni tekee hyvää ruumiille ja sielulle. Tällaisen työjakson aikana toivut työttömyydestä. On hienoa unohtaa vähäksi aikaa taloussuhdanteet, työnhaku ja uratulevaisuus ja tehdä vaan duunia. Liksalla voi maksaa rästilaskut ja joskus piipahtaa vaikka kaljalla.
Jos sulla on työkokemusta, niin korosta niitä työnhaussa, valehtele vaikka. Salaa liiat tutkintosi, minä ainakin tein niin. Moraalipohdinnot kannattaa nyt heittää roskakoriin jos alkaa ahdistamaan. Työtä pitää ihmisen saada, jos sitä haluaa tehdä.
ps. On ihan OK tehdä työtä myös vain rahan takia.- Blue777
Sellaista voisi aistia rivien välistä.
Kai tiedät, että tänä päivänä joku akateemisuus ei ole sitä, mitä se oli vielä 90-luvun alkuun tultaessa. Se on vähän kuin ylioppilastutkinto (YO) - inflaationsa osittain kärsinyt.
Fyysinen työ teee hyvää ruumiille silti.
Ei kenenkään täällä koikkelehtivan akateemisen tarkoitus ole ensisijaisesti URA vaan toimeentulo. Teikäläisllä se on hyvä kyllä helpompaa.
Kai olisi pitänyt valita se elektroniikkasentajalinja taannoin? : )
- JJN
Koulutuspolitiikka ja työn tarjonta/kysyntä ei nykyisellään vastaa aikaansa. Mielestäni on olemassa kuolleita aloja, joihin järjestelmämme yhä työntää valmistuneita jotka eivät ehkä koskaan saa alaansa vastaavaa työtä. Itse olen valmistunut täsmäalalla (metsänhoitaja) mutta tämäkään ei nykyään takaa mitään.
Ei voi kuin ihmetellä miksi koulutusjärjestelmämme perustuu kahteen korkeakoulujärjestelmään joka ei monilla aloilla toimi ollenkaan. Esimerkiksi metsäalalla valmistuu vuosittain tiedekorkeakoulusta metsänhoitajia lähes sata. Uusia todellisesti vapaassa haussa olevia työpaikkoja syntyy nykyisessä toimintaympäristössä vain kourallinen. Samaan aikaan ammattikorkeakoulusta työnnetään työmarkkinoille vielä enemmän korkeakoulutettuja metsätalousinsinöörejä. Metsäteollisuuden tuotantoprosessin hoitavat tuotantotalouden, puunjalostuksen insinöörit, joten nämä paikat eivät ole todellinen vaihtoehto. Kehittyneet metsätietojärjestelmät hoitavat usean metsänhoitajan/metsäinssin duunit tulevaisuudessa metsäteollisuuden raaka-aine hankinnassa.
Suomi elää metsistä sanotaan ja seisoo puujaloillaan, epäillä sopii. Tiedossa on vain satunnaisia pätkätöitä ja reissulassen elämää "meidän alalla", siihen on hyvin vaikea rakentaa tulevaisuutta, suunnitella perhe-elämää. Tämä on vain yhden alan esimerkki jossa koulutusjärjestelmä ei reagoi alan vaatimuksiin. Sama ongelma lienee kaupallisella alalla sekä insinööritieteitä lukeneilla.- mikki
Totta, olen samaa mieltä kanssasi.Olen itsekin valmistunut hiljattain metsänhoitajaksi ja työpaikan löytäminen on vaikeaa. Metsäalan aloituspaikkoja voisi vähentää varmasti puolella yliopistoissa ja samoin kaiketi ammattikorkeakouluissa. Mitä järkeä on kouluttaa ihmisiä työttömiksi ?
- väsähtänyt maisteri
mikki kirjoitti:
Totta, olen samaa mieltä kanssasi.Olen itsekin valmistunut hiljattain metsänhoitajaksi ja työpaikan löytäminen on vaikeaa. Metsäalan aloituspaikkoja voisi vähentää varmasti puolella yliopistoissa ja samoin kaiketi ammattikorkeakouluissa. Mitä järkeä on kouluttaa ihmisiä työttömiksi ?
Alkakaa hyvät ihmiset tähyillä rajojen yli jos ei ole "pakko" pysyä Suomessa. Euroopassa on nykyään niin helppo liikkua ja asettua toiseen maahan että miksi kärvistellä täällä..
Kaveri on Keski-Euroopassa perusduunissa kaupan kassalla ja tienaa 2600 e, minä painan duunia helsingissä ja saan bruttona 1600 e. Oman alan hommista ei tietoakaan.. Katse onkin jo suunnattu muualle, katotaan kuis käy. - JJN
väsähtänyt maisteri kirjoitti:
Alkakaa hyvät ihmiset tähyillä rajojen yli jos ei ole "pakko" pysyä Suomessa. Euroopassa on nykyään niin helppo liikkua ja asettua toiseen maahan että miksi kärvistellä täällä..
Kaveri on Keski-Euroopassa perusduunissa kaupan kassalla ja tienaa 2600 e, minä painan duunia helsingissä ja saan bruttona 1600 e. Oman alan hommista ei tietoakaan.. Katse onkin jo suunnattu muualle, katotaan kuis käy.No sehän on selvä. Ulkomaille sitä täytyy lähteä, mikäli oman alan töitä aikoo. Lähtisin heti miten, jos houkutteleva homma löytyisi. Ongelmahan on siinä, että erityisesti perheellisen on pakko ajatella muitakin kuin itseään. "Yhteiskunnan perusyksikössä" ei yhteiselo pitemmän päälle luonnistu oman edun ajattelulla. Täytyy olla valmis joustamaan. Kaukana ovat ne ajat kun mies toi leivän pöytään. Nykyään katsos naisetkin luovat omaa uraa.
- työnhakija
Tuttu tunne. Silloin kun oli vielä opiskelija, kesä- ja muita osa-aikatöitä löytyi aina. Nyt kun maisterin paperit ja AMK-paperit ovat taskussa, kukaan ei enää ole kiinnostunut. Niitäkään töitä, mitä teki ennen, ei ole mahdollista enää tehdä, koska nyt olen ylikoulutettu.
- Ylikoulutettu
Kovin tuttua tarinaa. Itselläni on myös kaksi tutkintoa. Työkokemuksella ei näyttäisi olevan mitään väliä, pikemminkin haittaa. Tavallisia duunejakaan ei ylikoulutettuna saa (yritetty on useasti). Laskut pitäisi voida maksaa, mutta miten? Työttömyyden jatkuessa tutkinnot "happanee" työnantajien silmissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k395238- 853742
- 483145
- 623035
- 113025
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562383- 411868
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1451838Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….101815- 181741