Lakiasiaa

,.,.-

Jos fillarisi ei täytä seuraavia ehtoja tulee käteen sakkolappu epämielyttävän isolla summalla!

lkupyörää koskevien säännösten soveltaminen
Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan ajoneuvolain 19 §:ssä määriteltyyn polkupyörään, jonka istuinkorkeus istuimen matalimmassa säätöasennossa on 0,635 metriä tai enemmän. Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan soveltuvin osin myös potkupyörään ja selkänojalla varustettuun tai makuuasennossa ajettavaan polkupyörään, vaikka istuimen istuinkorkeus on alle 0,635 metriä.

17 §
Jarrut
1. Polkupyörässä tulee olla ainakin yksi tehokas jarrulaite. Tavaran tai useamman kuin yhden henkilön kuljetukseen tarkoitetussa polkupyörässä, perävaunulla varustetussa polkupyörässä ja polkupyörässä, jossa on enemmän kuin kaksi vaihdetta, tulee kuitenkin olla kaksi erillistä tehokasta jarrulaitetta.

2. Jarrulaitteiden jarrutustehon ja lujuuden tulee täyttää standardin SFS 5200 tai ISO 4210 jarruja koskevat vaatimukset.

18 §
Ohjauslaite
Jos polkupyörän ohjaustangon ja etuhaarukan yhdistävä ohjainkannatin on säädettävissä, sen tulee olla varustettu pysyvällä merkinnällä vähimmäissyvyydestä, johon ohjainkannatin on asetettava etuhaarukan laakeriputkeen. Vähimmäissyvyysmerkinnän tulee olla putken alapäästä mitattuna etäisyydellä, joka on 2,5 kertaa ohjainkannatinputken ulkohalkaisija.

19 §
Heijastimet
1. Polkupyörässä tulee olla etu-, sivu-, poljin- ja takaheijastimet. Sivuheijastimet on oltava polkupyörän sekä etu- että takaosassa kummallakin sivulla. Poljinheijastimia tulee kussakin polkimessa olla kaksi ja poljettaessa niistä toisen tulee olla suunnattu eteen- ja toisen taaksepäin. Urheilu- tai kilpakäyttöön rakennetussa, tiellä käytettävässä polkupyörässä, jonka omamassa on enintään 10 kg ja jossa on vähintään 12 vaihdetta, ei kuitenkaan vaadita etu-, sivu- eikä poljinheijastimia polkupyörää valoisaan aikaan ajettaessa.

2. Etuheijastimen tulee olla valkoinen, takaheijastimen punainen sekä poljin- ja sivuheijastimien ruskeankeltaisia. Sivuheijastimina hyväksytään myös heijastavat renkaat, jotka väriltään ja heijastuskyvyltään vastaavat E-säännön n:o 88 vaatimuksia.

3. Etu- ja takaheijastimen tulee olla vähintään 0,30 metrin ja enintään 1,20 metrin korkeudella tiestä.

4. Etu-, sivu- ja takaheijastimen tulee olla hyväksytyt liitteessä 1 olevassa 33 kohdassa mainitun direktiivin tai E-säännön luokkaan IV A. Poljinheijastimien tulee täyttää sanotun direktiivin tai E-säännön luokan I A punaisen heijastimen heijastusvaatimukset.

5. Polkupyörässä saa olla turvaviiriin kiinnitetyt, eteenpäin suunnatut valkoiset tai keltaiset ja taaksepäin suunnatut keltaiset tai punaiset heijastimet. Turvaviiri saa olla käännettävissä pyörän pitkittäissuuntaan.

6. Polkupyörässä saa olla tässä pykälässä vaadittujen heijastimien lisäksi eteenpäin suunnattuja valkoisia, sivullepäin suunnattuja keltaisia ja taaksepäin suunnattuja punaisia heijastimia. Tässä pykälässä vaadittujen heijastimien lisäksi eteenpäin ja taaksepäin suunnatut sallitut heijastimet saavat olla asennettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen ja enintään 1,30 metrin korkeudelle tiestä.

20 §
Valaisimet
1. Ajettaessa tieliikennelain 36 §:n 2 momentin mukaisissa olosuhteissa tulee polkupyörässä olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. Polkupyörässä saa olla taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin. Valaisimet saavat olla sijoitettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen.

2. Valaisimien tulee olla vähintään 0,30 metrin ja enintään 1,30 metrin korkeudella tiestä.

21 §
Äänimerkinantolaite
Polkupyörässä tulee olla äänimerkinantolaitteena soittokello.

6

1102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos pyörässäni

      "polkupyörässä, jonka omamassa on enintään 10 kg ja jossa on vähintään 12 vaihdetta, ei kuitenkaan vaadita etu-, sivu- eikä poljinheijastimia polkupyörää valoisaan aikaan ajettaessa."

      Eli jos mulla on 13 vaihteinen pyörä ja painaa 9 kiloo niin päiväkäyttöön riittä pelkkä takaheijastin, ja jos pyörässä on kolme tai enemmän vaihteita pitää olla myös etujarru?

      Aivan hullun hommaa tää!

      Jos noita alettais kattomaan niin ainakin joka toinen sais sakot

    • meikämanne

      "2. Etuheijastimen tulee olla valkoinen, takaheijastimen punainen sekä poljin- ja sivuheijastimien ruskeankeltaisia. Sivuheijastimina hyväksytään myös heijastavat renkaat, jotka väriltään ja heijastuskyvyltään vastaavat E-säännön n:o 88 vaatimuksia."



      Helvetti, mulla on kirkkaat sivuheijastimet!!!


      Monikohan uusikaan pyörä välttämättä täyttää noita kaikkia pykäliä??

      • dirtrider

        Ei ne noita mitenkään valvo. Mua ei oo koskaan pysäyttänyt poliisi yöaikaan vaikka niitä on tullut vastaan.


      • Supatinster

        Ei läheskään kaikki.

        Mikäli poliisi ratsaisi pyöräni tulisi ilmeisesti sakkolappua kouraan niin että paukkuu, mutta kun mulla on tuo kisakäyttöön (DH/DIRT/MTB) tarkoitettu pyörä niin on suhteellisen helppoa selittää miksi ei ole heijastimia ja miksi ei ole kaikkia tarpeellisia juttuja.

        Pyöräsäni on vain 7, 14 tai 21 vaihdetta laskutavan mukaan. Mikäli vaihteet lasketaan rattaiden lukumäärän mukaan 21, mutta entä kun ei ole ollenkaan etuvaihtajaa. Onko se turvallisuus riski? Pyörä on kumminkin täysin hallinnassa koko ajan.

        Pyörässäni ei ole etujarrua koska se on kisa pyörä. Pyörän massa on kumminkin jotain päällä 15-16 kiloa. Onko se turvallisuus riski? Pyörä on kumminkin täysin hallinnassa sen aikaa kun sillä ajetaan.

        Pyörässä ei ole heijastimia, eikä siinä ole mitään soittokelloja tms. ylimääräistä tavaraa, koska pyörä on kilpailuun. Onko se turvallisuus riski? Pyörällä ei kumminkaan ajeta yöllä sekä vain muutaman kerran vuodessa tiellä.

        Pyörä on maalattu eikä sitä voi tunnistaa alkuperäiseksi pyöräksi. Sillä se on aivan erimerkkiä, koska haluan niin. Aiheuttaako tämä turvallisuus riskin? Voiko olla että tämä on se pyörän malli jolla on paettu rikospaikalta. Onko se turvallisuus riski?

        Poliisi sedät ovat ylensä erittäin ymmärtäväisiä nuorten harrastuksia kohtaan. Ja hyvän kisan toivotuksina ylensä selvitään.

        Miksei lainsäädännössä kiinnitetä huomiota renkaiden kuntoon? Kiinnitetään autoilussakin.
        Pyörällä pelataan tienpäällä samalla tavalla kuin autolla tai moottoripyörällä. Hyvin usein pienet lapset ja jotkut vanhemmatkin jarruttavat lukko jarrutuksella jolloin renkaat kuluvat aivan puhki ja sateisella kelillä jarrutusta tehtäessä se ei auta mitenkään. Harrastajat osaavat usein jarruttaa heikoillakin jarruilla ja renkailla kuluttamatta niittä lähes ollenkaan.

        Sakotetaanko missään päin maailmaa mikäli jarruttaa lukko jarrutuksen? Teiden kunto heikkenee ja liian kulunut rengas on se riskitekijä.
        Lukkojarrutus on muutenkin paljon vaarallisempi jarrutus kun hidas etu- ja takajarrun yhtä aikainen käyttö.

        Itselläni on suuri kuvioiset renkaat aina päällä sillä ajan maastossa jokapäivä.
        Onko se turvallisuus riski mikäli on liian heikko kuviointi tai liian suuri kuviointi liikenteessä?

        Talvirenkaina pyörässäni on ruuvirenkaat, eli renkaat joiden läpi on porattu ruuvit ja laitettu mutterit varmistamaan ruuvien paikallaan pysymisen. Onko se turvallisuusriski? Pitäisikö lainsäädännön keskittyä talvirenkaisiin? Pitääkö ostaa aidot (heikot) nastarenkaat kuin valmistaa itse (erittäin tehokkaat) ruuvirenkaat joilla pysyy pystyssä jopa kirkkaalla jäällä?

        Pitääkö kisapyörässä olla ajovalo mikäli sillä ei ajeta pimeässä? Mielestäni ei. Vaikka pitäisikin niin en pitäisi.


        Viesti saataa olla hieman epäselvä sillä käsittelen asiaa niin laajalti ja vähän epäsuorasti ensimmäistä viestiä miettien.
        Mikäli on jotain komentoitavaa viestiini niin rohkeasti yhteyttä: [email protected]

        -Supatinster / SupaHessu-


      • ,,.,.
        Supatinster kirjoitti:

        Ei läheskään kaikki.

        Mikäli poliisi ratsaisi pyöräni tulisi ilmeisesti sakkolappua kouraan niin että paukkuu, mutta kun mulla on tuo kisakäyttöön (DH/DIRT/MTB) tarkoitettu pyörä niin on suhteellisen helppoa selittää miksi ei ole heijastimia ja miksi ei ole kaikkia tarpeellisia juttuja.

        Pyöräsäni on vain 7, 14 tai 21 vaihdetta laskutavan mukaan. Mikäli vaihteet lasketaan rattaiden lukumäärän mukaan 21, mutta entä kun ei ole ollenkaan etuvaihtajaa. Onko se turvallisuus riski? Pyörä on kumminkin täysin hallinnassa koko ajan.

        Pyörässäni ei ole etujarrua koska se on kisa pyörä. Pyörän massa on kumminkin jotain päällä 15-16 kiloa. Onko se turvallisuus riski? Pyörä on kumminkin täysin hallinnassa sen aikaa kun sillä ajetaan.

        Pyörässä ei ole heijastimia, eikä siinä ole mitään soittokelloja tms. ylimääräistä tavaraa, koska pyörä on kilpailuun. Onko se turvallisuus riski? Pyörällä ei kumminkaan ajeta yöllä sekä vain muutaman kerran vuodessa tiellä.

        Pyörä on maalattu eikä sitä voi tunnistaa alkuperäiseksi pyöräksi. Sillä se on aivan erimerkkiä, koska haluan niin. Aiheuttaako tämä turvallisuus riskin? Voiko olla että tämä on se pyörän malli jolla on paettu rikospaikalta. Onko se turvallisuus riski?

        Poliisi sedät ovat ylensä erittäin ymmärtäväisiä nuorten harrastuksia kohtaan. Ja hyvän kisan toivotuksina ylensä selvitään.

        Miksei lainsäädännössä kiinnitetä huomiota renkaiden kuntoon? Kiinnitetään autoilussakin.
        Pyörällä pelataan tienpäällä samalla tavalla kuin autolla tai moottoripyörällä. Hyvin usein pienet lapset ja jotkut vanhemmatkin jarruttavat lukko jarrutuksella jolloin renkaat kuluvat aivan puhki ja sateisella kelillä jarrutusta tehtäessä se ei auta mitenkään. Harrastajat osaavat usein jarruttaa heikoillakin jarruilla ja renkailla kuluttamatta niittä lähes ollenkaan.

        Sakotetaanko missään päin maailmaa mikäli jarruttaa lukko jarrutuksen? Teiden kunto heikkenee ja liian kulunut rengas on se riskitekijä.
        Lukkojarrutus on muutenkin paljon vaarallisempi jarrutus kun hidas etu- ja takajarrun yhtä aikainen käyttö.

        Itselläni on suuri kuvioiset renkaat aina päällä sillä ajan maastossa jokapäivä.
        Onko se turvallisuus riski mikäli on liian heikko kuviointi tai liian suuri kuviointi liikenteessä?

        Talvirenkaina pyörässäni on ruuvirenkaat, eli renkaat joiden läpi on porattu ruuvit ja laitettu mutterit varmistamaan ruuvien paikallaan pysymisen. Onko se turvallisuusriski? Pitäisikö lainsäädännön keskittyä talvirenkaisiin? Pitääkö ostaa aidot (heikot) nastarenkaat kuin valmistaa itse (erittäin tehokkaat) ruuvirenkaat joilla pysyy pystyssä jopa kirkkaalla jäällä?

        Pitääkö kisapyörässä olla ajovalo mikäli sillä ei ajeta pimeässä? Mielestäni ei. Vaikka pitäisikin niin en pitäisi.


        Viesti saataa olla hieman epäselvä sillä käsittelen asiaa niin laajalti ja vähän epäsuorasti ensimmäistä viestiä miettien.
        Mikäli on jotain komentoitavaa viestiini niin rohkeasti yhteyttä: [email protected]

        -Supatinster / SupaHessu-

        Noihan on voimassa ianoastaan julkisella tiellä, kyllä vielä kohdallesi sattuu poliisi joka mittaa heijastimien korkeudet ja kattoo et ohjainkannatin on tarpeeksi syvällä jne.

        Selittelyt ei auta, laki on laki ja sitä on noudatteva.

        Oma pyörä on täysin laillinen ja löytyy vielä muutama VE varustekin


      • Koppis-
        ,,.,. kirjoitti:

        Noihan on voimassa ianoastaan julkisella tiellä, kyllä vielä kohdallesi sattuu poliisi joka mittaa heijastimien korkeudet ja kattoo et ohjainkannatin on tarpeeksi syvällä jne.

        Selittelyt ei auta, laki on laki ja sitä on noudatteva.

        Oma pyörä on täysin laillinen ja löytyy vielä muutama VE varustekin

        vittu mä ainakaa rupee mitää pyörää tekee semmoseks et vittu häikäsee :D laitan dynamosta neonvalon penkin alle :DDD


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2325
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1896
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1370
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1339
    Aihe