Mikä vika Rollossa

Hyvä lyhenne

Olen ulkopaikkakuntalainen ja minusta Rollo on kiva lempinii Rovaniemelle.

Me puhutaan jo kaverien kanssa ihan yleisesti Rollosta.

21

6880

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos.....

sanot tuon Roin kaduilla ja saat turpaas.

• Asennetta

Tuo Rollohan on tosi söpö ilmaisu. ä aion kyllä käyttää sitä. Miksi Rollolaiset ei sitä muka ite hyväksy?

• vouhkoaa
        Asennetta kirjoitti:

Tuo Rollohan on tosi söpö ilmaisu. ä aion kyllä käyttää sitä. Miksi Rollolaiset ei sitä muka ite hyväksy?

Rollo on hellulaisten keksintöä. Kukaan muu ei oo niin toope ku hesalaiset. Roi on Roi ja sillä siisti.

• Mitä..
        vouhkoaa kirjoitti:

Rollo on hellulaisten keksintöä. Kukaan muu ei oo niin toope ku hesalaiset. Roi on Roi ja sillä siisti.

mieltä hellulaiset on tuosta nimestä?

• Mie
        vouhkoaa kirjoitti:

Miten niin Rollo-nimitys on helsinkiläisten keksimä? Mie oon käyttäny Rollo- lempinimeä (siis se on nimenomaan lempinimi ei virallinen lyhennys, joita muuten aika harva yleensäkään puhekielessä viljelee) kotikaupungistani jo vuosia. Ja käytän jatkossakin.

• oikeasti
        Mie kirjoitti:

Miten niin Rollo-nimitys on helsinkiläisten keksimä? Mie oon käyttäny Rollo- lempinimeä (siis se on nimenomaan lempinimi ei virallinen lyhennys, joita muuten aika harva yleensäkään puhekielessä viljelee) kotikaupungistani jo vuosia. Ja käytän jatkossakin.

Rollo on ikivanha (tai no ainakin kymmeniä vuosia vanha lempinimi Rovaniemestä). Omien tietojeni mukaan Rollo-nimeä on käytetty jo ennen sotia, mutta julkisuuteen se on pompannut vasta viime vuosina. Että tämä ei todellakaan ole nykynuorison keksintö..

• nskdkdke
        vouhkoaa kirjoitti:

Ja vidud..minä olen syntynyt Rovaniemellä ja Rollo on ok. Olen puhunut ja nyt..pqinukaq vidduun

• kirsmili

Rollo sanaa alkoi julkisesti viljellä jossain vaiheessa Tulenkantajat, nimittämällä musiikkiaan myöskin rollofunkiksi, tämän jälkeen sitä alettiin käyttää laajasti.
      Itselläni se nimike ärsyttää, mutta siinä rollotelkaa jos huvittaa, mie puhun roista :)
      Jokanen tyylillään... itse yhdistän sanan "rollo" aina teineihin tms ihmisiin :)

• Citylehdessä syytä

Ainakin Citylehti parinvaihtoilmoitustensa
        lomassa on koettanut kosiskella täkäläisiä
        tuolla ei taatusti täkäläisellä ilmaisulla
        koettaen raapaista repäiseviä juttuja
        "Rollon yöelämästä"

• Heko heko.

Ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä. Ikivanha totuus. Pätee myös muotoiltuna; Ei nimi kaupunkia pahenna, ellei kaupunki nimeä.
      Yleensä pitkät nimet lyhentyvät puhekielessä uuteen muotoon. Esim. Kotka tai Salo tuskin ovat saaneet murrenimeä, kun lyhentää ei tarvitse.
      Ehdotukseni: ROvaNIemi > RONI, se olisi ainakin loogisempi.
      Rollo-nimi oli kärsiä inflaation, kun joku älyvapaa keksi lähettää tasoisensa rolloilun samanlaisena Kaupungit-palstan jokaiseen kaupunkiin. Ylläpitäjä ne pian poisti, mutta Rollo nimestä jäi muihin kaupunkeihin maku, että onkohan ne ihan viisaita rolloiluineen?

• rollo....

rollo, rollo, rollo, rollo, rollo... "riittääkö?"

• tih

rollosta jää vähän nahkea maku suuhun, se tuntuu niin keinotekoiselta. ite käyttäny joko rovaniemeä tai roita. rollo kieltämättä vaikuttaa "slangiväännökseltä" ja teinimäisyydeltä, vaikka olisikin kuinka vanha nimi tahansa..

• vierailija

Itse olen asunut kuusi vuotta Rovaniemellä ja kuullut Rollosta puhuvan niin paikallisten kuin meidän opiskelijoiden. Joissakin yhteyksissä sana ärsyttää, esim. uusi ravintola "Rollo" kuulostaa tosi tekonuorekkaalta. Mutta aika neutraali ilmaisu. Roi puolestaan kuulostaa ja on aina kuulostanu mun korvaan tosi juntilta... Makunsa kullakin. Tuskin yhtä virallista lyhennettä voi nimetä kun puhutusta kielestä on kyse.

• sepepe

Ei me ees tiedetä mikä se rollo on. Piti tullaa tsiigaa guugelista mist jengi bamlaa..

• Sisäpiirissä

Lähes varman tiedon mukaan kaupungin viralliseksi nimeksi tulee Rollo.

• RoiCityRoller`s

Putkinäkökökö Sepepe sielälälä höhöhöpöttää,pepeperkeleleleleeee.HUUHHhuuuhuhuhuhhuuuuhuopaakko vavavaiii sosososusouakkokoko

• weeti hepe

Oletteko unohtaneet lempinimen:ROVIS? Sitäkin käytetään paljon.Rollokin on ok.

• voi vi...tu!!

rollo? on vaan..... niin TOLLO!!!!! :(

• maikl nait

Paras lyhenne Rovaniemestä on 'Revaniemi' ..tai ei se varsinaisesti lyhenne ole. Mutta taidanpas käydä hakemassa 'Toriskeidasta' Lordiburgerin ja lähteä homostelemaan 'Kosiokapakkiin'.

• sallitaanko

Kyllä nuo Rollot , Rovikset ja Roi kuulostaa niin omituisilta ... eix se voi olla vain Rovaniemi??? Kun tuttavani puhui Roista en tiennyt pätkääkään mikä paikkakunta oli kyseessä. Rovaniemi on hyvä.

• ROIeliRovaniemi

Pitäähän lapsilla nimensä olla , mutta kyllä ne siitä aikuistuvat .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4586
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe