Kertokaapas kokeneet fillaristit että onko hyvä jos pesee pyörän ensin esim. käsienpesuaineella lämmin vesi tiski/hammasharjaa käyttäen. Sitten kuivaus paineilmalla. Tämän jälkeen suihkutan "ruoste-Reiskaa" jossa MoS voiteluaine mukana koko pyörän mukaan lukien vaihteensiirtäjät ja ketjut. Tottakai pyyhkiminen ja kuivaus rätillä.Tämän homman teen noin muutaman kerran vuodessa. Ketjuihin suihkutan ruoste reiskaa kyllä useammin.
Siis, onko tuo suihke huono voiteluaine esim. taka-vaihteensiirtäjälle? Piiskö laittaa ohutta öljyä mieluimmin?
pyörän pesu ja suihkevoitelu
7
3318
Vastaukset
- Pyöräilijä
Moi Juuso!
Tässä luultavasti olet pesemässä dirt tai jotain muuta MTB pyörää, mutta nämä säännöt soveltuvat jokaiseen pyörään.
Itse pesen pyörän aina painepesurilla. Rattaat, ketjut, jarrut, rungon jne...
Annan pyörän kuivua ulkona ilman mitään käsittelyä. Mikäli haluaa voi samantien kuivata kangas rätillä (rikkinäinen t-paita tms.)satulat, tangot, kammet sekä muut jotka sopii pitää siisteinä.
Sen jälkeen laitan itse suosimaani ja suosittelemaani M0S2 -öljyä jota saa hyvin varustetuista ruokakaupoista ;D (Prismasta itse haen omani maali -osastolta.).
Sillä käsittelen kaikki kulutuksen alla olevat pinnat, eli ketjut ja rattaat erittäin huolellisesti.
Silloin tällöin voi ainetta suihkauttaa vaikka vaihtajaan tms.
Aine on sen verran tujua tavaraa että jos sitä laittaa jarruihin jää jarrutukset auton konepellille.
Takavaihtajan jousta ei sovi käsitellä tällä aineella kovinkaan paljoa. Mikäli öljyät tämän kohdan niin öljyä vain 1/4 siitä.
Mutta rattaisiin ja ketjuihin tavaraa saa käyttää paljon. Viikon sisään aine on jo imeytynyt sekä haihtunut niin ettei se enää tartu (pahasti) lahkeisiin jne..
Mutta juuson kysymyksiin:
1) "onko hyvä jos pesee pyörän ensin esim. käsienpesuaineella lämmin vesi tiski/hammasharjaa käyttäen."
Kyllä tuo on hyvä yhdistelmä. Mutta enpä usko että äiti tykkää mikäli pyörän pesee hammasharjalla, vaikka sillä pääsee vaikeisiin paikkoihin ei se ole niin tärkeätä, mutta jos nyt haluat niin siitä vain.
Tiskiharjaa suosittelen erityisesti. Öljytahrat eivät aina lähde edes painepesurilla pois joten niitten orja on mikäli pelleilee liikaa öljyllä.
Öljy kannattaakin lisätä ketjuihin joko rattaiden päälle ruiskuttamalla ja ketjuja käyttämällä (pyörittämällä) tai sitten lisätä yksitellen jokaiseen lenkkiin pitäen lenkin alla jotain kangasrättiä tms. jolloin runkoon, vanteisiin tms. ei tule öljyä.
2) "Sitten kuivaus paineilmalla. Tämän jälkeen suihkutan "ruoste-Reiskaa" jossa MoS voiteluaine mukana koko pyörän mukaan lukien vaihteensiirtäjät ja ketjut. Tottakai pyyhkiminen ja kuivaus rätillä."
Tuo paineilma ei ole niin tärkeellinen ja tähän tarkoitukseen ei kannata ottaa äitin hiustenkuivaajaa vaan tämän saman asian ajaa pyörän paikallaan pomputtelu jolloin suurimmat vedet putoavat pois. Samalla kannattaa katsoa että kaikki vesi tulee rungosta ja etuhaarukasta (jousesta) ulos ettei se ruostuta ja haperra rakenteita. Eli kannattaa pyörää pyöritellä etu- ja takajarrun varassa.
Ruostereiska (eli minulle MoS2 -yleisöljy) on erittäin hyvä laittaa. Runkoon en sitä suosittele laittamaan ellei jossain ole ruosteelle altista/altistunutta kohtaa, mutta erityisesti rattaisiin ja ketjuihin. EI JARRUIHIN!
Yleinen kuivaus on hyvä suorittaa rätillä näin vältytään lisäruosteelta jne..
Mikäli viellä jäi jollekkin kysyttävää asiasta niin sähköposti osoitteeni on [email protected] kerron mielelläni pyörän korjaus ohjeita niitä tarvitseville.
Terveisin SupaHessu- juuuuso
hei, kiitos ohjeista. siis voin jatkaa tuota omaa pesutapaani.
- Supatinster
juuuuso kirjoitti:
hei, kiitos ohjeista. siis voin jatkaa tuota omaa pesutapaani.
Kyllä voit jatkaa edelleen samalla pesutavalla.
Pesutapoja on yhtä paljon kuin pesijöitä, jotkut vain osaavat pestä jotkut eivät millään.
Kannattaa kumminkin pyörä pestä useammin kuin pari kertaa vuodessa. Vaikkei rattaita pesiskään niin runko. Ja mikäli pyörä on erittäin likainen niin kannattaa pestä pyörä ennen kuin lika kuivuu.
Kannattaa vuoden välein pestä rattaat ja vanteet pesuharjalla.
Kannattaa soveltaa omia juttuja mielensä mukaan.
Pyörään voi kokeilla omia juttujaan ja laskelmiaan sillä pyörä ei ota yhtä helposti nokkiinsa kuin mopo tai muu moottorikulkuneuvo. - "Entinen Pyöräilijä"
Kehoitat siis toisia pesemään pyörässä painepesurilla ?? mielestäni aika kyseenalainen kunnia antaa täysin vääriä ja "järjettömiä" neuvoja,on nimittäin vaara että joku voi ottaa ne tosissaan.
Painepesurilla pestessä ja varsinkin jos ei kunnolla tiedä mitä ollaan tekemässä saadaan aikaan SUURIA tuhoja.
ÄLKÄÄ IKINÄ PESKÖ PYÖRÄÄNNE PAINEPESURILLA
Astianpesuaine on pyörän pesuun ihan hyvä aine,ja jos tuo ei riitä niin vesiliukoinen liuotinpesuaine (sama jota käytetään talviaikaan esim.auton pesuun)
Hammasharjan käyttö tuossa ei suinkaan ole kiellettyä (ei kai kukaan oikeasti ole niin yksinkertainen että samalla harjalla pesisi myös hampaansa).
Pesun jälkeen pyörä kannattaa kuivata huolellisesti jollain pehmeällä rievulla,ja tuo kuivaaminen tarkoittaa "koko pyörää"
Ketjut pestään erikseen,tuo mainitsemani vesiliukoinen liuotinpesuaine on tuohon erittäin hyvä aine.
Pesussa voi käyttää esim.maalaustelan kaukaloa ja pessseliä.
Kun ketjut on pesty niin kuivaus suoritetaan rätillä.
Rätistä leikatulla tai revityllä ohuella suikaleella puhdistetaan rattaat ja niiden välit,hetken opettelun ja harjoittelun jälkeen toimenpide on erittäin helppo.
Kun yllämainittu toimenpide on valmis voidellaan ketjut,voitelussa kannattaa käyttää juuri siihen suunniteltua voiteluainetta,kaikki sprei öljyt ja muut hokkuspokkus aineet voi unohtaa,tärkeintä on että pinta ei jää öljyiseksi joka vain tekee tuhoa eikä toimi siten kuin oikea ketjuöljy tulisi toimia.
Ja rattaita ei pidä voidella erikseen,ne saavat tarvitsemansa voitelun ketjuista.
Ketjujen voitelun jälkeen on hyvä poistaa ylimääräinen öljy rätillä.
En tiedä mitä ihmettä tuossa viestissäsi tarkoitetaan sillä että takavaihtajan jousta ei voisi voidella,no tarkoitettiinpa mitä hyvänsä niin enm.jousen voi vaodella ja vieläpä se olisi erittäin suotavaakin.
Ja jos haluaa pitää pyöränsä todella hyvin niin on muistettava että kaikki pyörän ruuvit ovat erittäin alttiita ruostumaan,ja pyörän hinnalla ei ole mitään vaikutusta tuohon ominaisuuteen.
Samalla aineella millä voidellaan ketjut voi kevyesti voidella myös ruuvit,unohtamatta niiden kuusiokoloruuvien koloja.
Hyvä väline tuohon on esim.pumpulipuikko.
Ohessa linkki pyörän perushuoltoon,tuon ketjuhuollon (öljyämisen suhteen olen tuon ohjeen kanssa vankasti eri mieltä)
http://www.hyper-bike.fi/huolto.html
Esimerkki ketjuvoiteluaineista.
http://www.x1r.fi/html/pyora.html
http://www.raulhellberg.fi/789/set.html
Ps.Päätit sitten rekisteröidä kauan käyttämäni nimimerkin,no eihän tuo kiellettyä ola ja nimiä riittää ja lisää voi keksiä.
- vaeltava pyöräiliä
Pesen pyöräni samalla kun voin käydä suihkussa,eli en kovin usein.Olen asunnoton eli teltassa asun ja pyörällä liikun.Oma suihku voi jäädä väliin,jos on mahdollista pyörä pestä ja öljytä niin tärkeää se on.terv trek remedy 9.
- fhgjhyk
jos pyörän liikkuvat osat haluaa tuhota ennätysajassa niin sitten painepesuri
- ihan tosi
Älä ainakaan sitä astianpesuainetta enää käytä. Se nimittäin liottaa kaiken suojavahan pois pyörästäsi ja se todellakin alkaa ruostua esim. pulttien ja ruuvien kantojen alta hyvin nopeasti. Ja painepesurilla hyvin, hyvin pienellä paineella tai laakerisi lähtevät vaihtoon ennen syksyä.
Autoshampoot sisältävät hippusen vahoja ja ne ovat parhaita pyöränkin pesuun.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315736- 363781
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833313- 122728
- 292202
- 122147
- 1621906
- 161484
- 1051362
- 1371174